Pozitivne ocene
- Izvanredne autofokus mogućnosti uključujući i Eye-Tracking
- Burst foto mod do 30fps
- 8K video snimanje
Negativne ocene
- Ograničeno trajanje video snimanja bez dodatnog hlađenja
- Istovremeno Foto+video snimanje ograničeno na Full HD snimke
Canon EOS R5 Mark II je ozbiljan alat za fotografiju i video produkciju i u svojoj klasi odlična opcija za one kojima je potreban svestran aparat sa kojim mogu odraditi praktično sve na vrlo visokom nivou.
Sredinom proteklog leta, kompanija Canon je predstavila nove modele svojih kamera EOS serije namenjenih profesionalnim korisnicima. U pitanju su Canon EOS R1 flagship i Canon EOS R5 Mark II koji nam se ovom prilikom i našao na testu.
U oba slučaja, u pitanju je mirrorless Full Frame kamera namenjena onima koji žele i foto i video mogućnosti najvišeg nivoa, a kao logična ciljna grupa se nameću profesionalci koji pokrivaju događaje, poput venčanja npr., kako bi jednom kamerom imali mogućnost da obave kompletan posao i u svakom trenutku budu u mogućnosti da istovremeno uhvate i fotografiju i video.
Iako EOS R1 predstavlja sam vrh ponude u tom domenu, kako je njegova cena praktično 50% viša od Canon EOS R5 Mark II, povoljniji model se, uz izuzetno bogate mogućnosti koje su tek minimalno, a za mnoge korisnike i zanemarljivo iza R1, nameće kao izuzetno dobra opcija za one kojima je potreban ozbiljan alat.
Uz to, Canon EOS R5 Mark II je u odnosu na svog prethodnika doživeo značajna i konkretna unapređenja, kako u tehničkom pogledu i mogućnostima, tako i u pogledu upotrebljivosti i jednostavnosti korišćenja. U Canonu vrlo dobro znaju šta su potrebe korisnika, a ovog puta su se izgleda baš potrudili da što više toga uklope u uređaj ovog ranga, pa je krajnji rezultat zaista izuzetno sposobna i intuitivna kamera.
U našem testu smo želeli da predstavimo sve ono što Canon EOS R5 Mark II ima da pruži, ali je i uporedimo sa drugim kamerama koje koristimo svakodnevno u našem studiju, konkretno EOS R6 za one koji možda razmišljaju da pređu sa uređaja niže serije, i Canon EOS C70 kao predstavnikom EOS Cinema serije namenjene profesionalnoj videografiji.
Naš snimatelj Nenad Jakovljević, kao neko ko zaista jeste video i foto profesionalac je koristio kameru, dao nam svoje utiske iz prve ruke i napravio puno uporednih primera kako bismo vam ilustrovali njene mogućnosti, kvalitet i to kako je raditi sa njom.
Canon EOS R5 Mark II – Ergonomija, kontrole
Što se samog uređaja tiče, on je relativno standardnih dimenzija za jedan profesionalni fotoaparat, sa vrlo dobrom ergonomijom. Deo koji je predviđen za držanje desnom rukom je prekriven gumiranim slojem sa teksturom kože, što uz oblik i konture, pogotovo dela na koji naleže palac, omogućuje čvrst i siguran hvat jednom rukom.
Doduše, Canon EOS R5 Mark II nije baš lagana kamera, pogotovo sa našim Canon RF 24-70 f/2.8 objektivom koji smo koristili pri testiranju, dok je samo telo sa baterijom 670g. S pozitivne strane, ukupna masa daje vrlo dobru stabilnost za snimanje iz ruke, naravno uz dodatnu stabilizaciju o kojoj ćemo nešto kasnije. Raspored tastera i prekidača je nešto promenjen u odnosu na originalni EOS R5, mada će za one koji ne moraju da koriguju naviku možda biti i funkcionalniji.
Na gornjoj površini se na levoj strani nalazi prekidač za foto ili video mod, dok je na desnoj strani uobičajen set komandi poput dva vrlo precizna točkića za promenu parametara i kretanje kroz menije, tasteri za okidanje i video snimanje, prekidač za uključivanje, taster za promenu moda snimanja unutar njegovog točkića, dva dodatna tastera i mini kvadratni statusni LCD ekran koji je stalno aktivan i prikazuje najbitnije trenutno odabrane parametre.
Na sredini gornje površine Canon EOS R5 Mark II nalazi se i takozvani multifunkcijski hot-shoe konektor koji sadrži dodatne pinove koji omogućuju povezivanje različitih aktivnih uređaja poput mikrofona, adaptera za direktnu bežičnu vezu sa Android telefonima i sl. Na zadnjoj strani aparata, u koju ćete najčešće i gledati, nalazi se mnoštvo tastera za kontrolu parametara, aktivaciju menija, pregled i brisanje snimljenog materijala i sl.
Tu je i standardni točkić za kretanje kroz meni i promenu parametara, kao i mini joystick za kretanje kroz opcije i podešavanje stvari poput tačke fokusa kada koristite optičko tražilo.
Tražilo, ekran, konektori i dodaci
Što se tražila tiče, u pitanju je OLED ekran veličine pola inča, sa 5.76 miliona piksela i visokom svetlinom, što uz vrlo dobar kvalitet prikaza pomaže u dobroj proceni onoga što radite.
Najzanimljivija stvar u vezi tražila je implementacija praćenja pozicije oka radi kontrole tačke fokusa, o čemu ćemo detaljnije nešto kasnije.
Najveći deo poleđine zauzima IPS ekran od 3” sa fleksibilnim zglobom kako biste ga mogli okrenuti u različite pozicije za različite situacije pri snimanju.
Ekran je osetljiv na dodir, za kontrolu parametara, podešavanje fokusa i druge zadatke, a premazan je anti-refleksivnim i slojem protiv otisaka prstiju. Oba sloja korektno rade posao, iako će po jako sunčanom danu tražilo svakako biti bolja opcija.
Na levom boku Canon EOS R5 Mark II se iza gumenih čepova koji omogućuju otpornost na vlagu i kišu nalazi selekcija konektora. Tu su po jedan HDMI i USB Type-C, 3.5mm konektori za mikrofon i slušalice i konektor za eksterno napajanje. Kamera se može puniti putem USB-a, pa i napajati putem njega uz izvor koji podržava Power Delivery sa dovoljno snage, ili opcioni Canonov Power Delivery adapter.
Naravno, Canon EOS R5 Mark II će većina koristiti sa baterijom, a aparat je kompatibilan i sa standardnim LP-E6N i E6NH baterijama, kao i novim LP-E6P koje su dizajnirane da ponude više snage i neophodne su za upotrebu određenih funkcija poput HDMI Raw izlaza, istovremenog snimanja fotografija i videa ili Pre-burst snimanja, kao i za upotrebu hot-shue uređaja koji zahtevaju više snage.
Pored baterija je moguće koristiti i battery grip dodatak, a kompatibilni su stari BG-R20 koji je radio i na R5 i R6 modelima, kao i novi BG-R20EP sa 2.5GB mrežnim portom i CF-R20EP koji je kombinacija LAN porta i ventilatora za hlađenje – vrlo bitno za one kojima je potrebno duže trajanje video snimanja. Ovaj dodatak u svim modovima produžuje trajanje, a u 4K60 modu omogućuje čak i neograničeno snimanje, što je značajno za uređaj ove klase i veličine.
Kad pominjemo snimanje, na desnom boku kamere se nalaze i slotovi za kartice i to po jedan SD UHS-II i za CFexpress Type B. CFexpress kao brža (i skuplja) opcija podržava sve video modove uključujući i one najvišeg kvaliteta, dok je SD ograničen u tom pogledu. Moguće je i istovremeno snimanje videa visokog kvaliteta na CFexpress, a proxy videa nižeg kvaliteta na SD, što će dobro doći onima koji koriste proxy za montažu.
Canon EOS R5 Mark II – Video mogućnosti
Kad smo kod videa, to je nešto gde Canon EOS R5 Mark II donosi i najkrupnija unapređenja u odnosu na prethodni model, pa i rekli bismo bitan korak napred u svojoj klasi.
Najpre, moguće je snimanje u 8K rezoluciji sa do 60 slika u sekundi, sa sve RAW podrškom, što je vrlo impresivno. 8K RAW, kao i 4K SRAW su u 1.89:1 formatu slike, dakle nešto šire od standardnog 16:9 UHD. Kompresovani video je podržan u oba aspekta slike, u 8K ili 4K dobijenom iz 8K sa do 30 slika u sekundi, a u standardnom 4K sa do 120fps.
Naravno, opcija dobijena iz više rezolucije je i višeg kvaliteta. Što se formata fajlova tiče, tu su XF-AVC S sa H.264 kompresijom koji podržava 4:2:0 subsampling u 8 bita, kvalitetniji XF-HEVC S sa H-265 koji podržava i 10 bita u tom slučaju, dok oba podržavaju 4:2:2 u 10 bita.
EOS R5 Mark II podržava snimanje u HDR PQ formatu koji se može direktno pregledavati na HDR podržanim uređajima poput televizora, S-Log i S-Log 3 kao i svoj prethodnik, ali i S-Log 2 koji nudi najširi dinamički opseg – nešto što je do sada bilo rezervisano samo za Canon Cinema kamere i profesionalne kamkordere.
Aparat poseduje vrlo dobru internu “in-body” stabilizaciju, što uz dodatnu stabilizaciju u samom objektivu i malo pažnje pri rukovanju omogućuje i odlične video snimke iz ruke. Što se kvaliteta tiče, on je zanačajno unapređenje u odnosu na naš EOS R6, sa jasnom prednošću u dinamičkom opsegu i nivou detalja.
Ne bismo rekli da je baš u potpunosti na nivou Cinema C70 modela, makar kada je u pitanju kompresovani video direktno iz kamere, ali je snimanjem u Log2 i RAW formatima i naknadnom kolor korekcijom moguće dobiti izuzetno dobre i apsolutno poredive rezultate – plus, ovo je ipak Full Frame kamera, što ima svojih prednosti.
Kako ovo ipak nije Cinema kamera sa internim aktivnim hlađenjem, trajanje video snimanja je ograničeno na od 18 minuta u najkvalitetnijem 8K RAW modu, 26 minuta u 8K30, do 120 minuta u 4K60 sa temperaturom za automatsko isključivanje podešenom na High. Pomenuti Battery Grip dodatak sa hlađenjem produžuje vreme na 21 minut za RAW i 106 minuta za 30fps 8K, dok u 4K60 omogućuje snimanje bez vremenskog ograničenja.
Rolling shutter, senzor i objektivi
Ono što treba istaći kada je u pitanju video, ali i fotografija je i veoma nizak rolling shutter, koji je rezultat upotrebe takozvanog stacked CMOS senzora. Štos je u tome što taj tip senzora na sam čip smešta i procesor signala i brzu memoriju, što bitno smanjuje vreme očitavanja, pa samim tim i rolling shutter.
Druga korist od ovog tipa senzora, kao i kod Backside Illuminated CMOS-a čija je on nadogradnja, je bolja osetljivost na svetlo usled činjenice da je fotosenzitivni sloj bliži površini, što znači i bolje performanse u pogledu šuma za oko jedan f-stop u odnosu na klasični CMOS.
Samim tim, performanse su veoma dobre čak i sa vrlo visokim ISO vrednostima. Konkretan senzor je rezolucije od 45MP, naravno Full Frame, a oko njega se nalazi Canonov RF mount za objektive, koji koristi čitava R serija, kao i Cinema modeli poput našeg C70, i novih C80 i C400.
Čini se da se Canon u potpunosti prebacuje na ovaj standard, pa je za one koji tek kreću da prave arsenal objektiva RF dugotrajnija opcija. Naravno, putem adaptera je moguće koristiti i postojeće EF objektive.
Canon EOS R5 Mark II – Foto mogućnosti
Kada je fotografija u pitanju, Canon EOS R5 Mark II takođe donosi vrlo korisna unapređenja i to u više aspekata. Npr., aparat je u stanju da prepozna frekvenciju na kojoj pulsira rasveta u prostoriji, adaptira otvor blende i okine u trenutku kada je svetlina na maksimumu, što je vrlo značajna stvar sa stanovišta praktične upotrebe.
Druga stvar je brzina fotografisanja u burst modu do 30 slika u sekundi, što uz nizak rolling shutter i naravno odgovarajući objektiv omogućuje i hvatanje brze akcije i sportskih događaja.
Ako poželite da snimate video i fotografišete u isto vreme, moguće je dobiti 7620 x 4230px fotografije, istina u JPEG formatu i Full HD video sa 30fps, na dve različite kartice. Šteta što video u tom slučaju nije 4K, jer bi to bilo praktično idealno za pokrivanje događaja u visokom kvalitetu, ali procesorska snaga još uvek nije na tom nivou, a operacije sa toliko piksela su svakako zahtevne
Kad spominjemo procesor, Canon EOS R5 Mark II je opremljen DIGIC Accelerator koprocesorom, čiji je zadatak da putem AI-a, odnosno mašinskog učenja ponudi neke dodatne mogućnosti, a i oslobodi glavni Canonovog Digic X procesor slike da se bavi svojim primarnim poslom.
Jedna od AI funkcija je npr. skaliranje slike i redukcija šuma, koji će biti bitno onima koji koriste JPEG direktno sa kamere i žele maksimalan kvalitet od njega. Slike je moguće procesirati naknadno nakon snimanja i povećati rezoluciji do 2x u obe dimenzije, mada je upotrebljivost ovoga upitna, jer je razlika suptilna u najboljem slučaju.
Kamera je u stanju i da prepoznaje koliko je koja snimljena fotografija u fokusu i taguje ih u skladu sa tim, mada se i ovo odnosi samo na JPEG, pa će biti ograničeno korisno za one koji koriste RAW format.
Moćne autofokus opcije
Ono najzanimljivije što donosi Canon EOS R5 Mark II su opcije vezane za autofokus, gde ova kamera zaista nudi puno, čak i u odnosu na standardno dobru Canon implementaciju. Da bi istakao unapređenja u najzahtevnijim uslovima, Canon je čak globalnu prezentaciju organizovao na autodromu u Austriji, sa koje ste imali prilike da vidite i naš izveštaj.
U osnovi, u pitanju je Dual Pixel fazni autofokus koji pokriva praktično čitavu površinu senzora i detekciju u svim tačkama. Podržani su svi standardni modovi fokusa, a tačku je moguće odabrati dodirom ekrana, pomeranjem mini joysticka, ili gledanjem u pravcu tačke koju želite kroz tražilo, zahvaljujući pomenutoj Eye-control AF opciji.
Ovo poslednje je vrlo zanimljiva mogućnost koja radi u kombinaciji sa prepoznavanjem lica prebacivanjem na ono za koje kamera pretpostavi da gledate u njega. Efikasnost i praktična upotrebljivost će varirati od korisnika do korisnika, toga da li koristi naočare i sl. ali kada radi dobro ume zaista biti korisno.
Kad pominjemo prepoznavanje lica, zahvaljujući AI mogućnostima, kamera je u stanju da zapamti do 10 osoba, kojima možete dodeliti redosled prioriteta kojim će se kamera voditi pri određivanju fokusa. Vrlo korisna stvar, pogotovo kada vam je zadatak da na nekom događaju ispratite najbitnije goste ili domaćine, a uz to i radi prilično dobro.
Pored lica, Canon je dosta radio i na opcijama za sportsku fotografiju, pa su tu takozvani Action Priority modovi koji putem mašinskog učenja prepoznaju loptu i igrače u sportovima kao što su fudbal, košarka i odbojka. Model je treniran da prepoznaje položaje tela u ključnim trenucima poput šuta nogom i glavom, driblinga, odbrane, uklizavanja i sl. i daje prioritet fokusu onih koji učestvuju u akciji.
Ovo radi veoma dobro, pa nekada ume i da iznenadi predikcija, gde kamera kao da je znala gde će lopta završiti i ko će je udariti u skoku.
Canon EOS R5 Mark II – Utisci i cena
Sve u svemu, Canon EOS R5 Mark II nudi zaista mnoštvo korisnih mogućnosti, zajedno sa visokim kvalitetom videa i fotografija, efikasnim autofokusom i dodacima kao što je Log2 podrška, koji ga čine još profesionalnijom opcijom.
U pitanju je ozbiljan alat za fotografiju i video produkciju i možemo reći da je u klasi od oko 528.000 dinara, odnosno oko 4.470€ koliko telo košta na domaćem tržištu, odlična opcija za one kojima je potreban svestran aparat sa kojim mogu odraditi praktično sve na vrlo visokom nivou.
Granica se konstantno pomera, pogotovo u domenu videa, pa je impresivno šta je moguće dobiti u ovoj klasi u odnosu na pre svega nekoliko godina.