Filip Majkić
Kompanija Hewlett-Packard u saradnji sa Retail Partnerom, domaćom kompanijom Gigatron, otvorila je svoju prvu specijalizovanu prodavnicu u Srbiji, u Ušće Shopping centru u Beogradu. Otvaranju HP prodavnice prisustvovale su brojne ličnosti sa domaće IT scene, ali i Janko Tipsarević i Viktor Troicki, reprezentativci teniske reprezentacije Srbije i finalisti Dejvis kupa, čiji je tehnološki sponzor kompanija HP. Tokom manifestacije, samu HP prodavnicu je ukrašavao pehar Dejvis kupa, koji je bio izložen i prisutni su mogli da se slikaju pored njega, ukoliko su to želeli. Svi ljubitelji tehnologije moći će od sada da nađu HP računare, štampače i dodatnu opremu na ovom mestu.
U HP prodavnici mogu se naći laptop, netbook, desktop računari, štampači i dodatna oprema. . Prodavnica je koncipirana tako da omogućava korisnicima da lako pronađu proizvod koji im je potreban, isprobaju ga, uporede sa drugim proizvodima i informišu se o novim uređajima i tehnološkim novinama. Zainteresovani kupci moći će da pronađu najnovije modele iz poznatih serija HP laptop računara Pavilion, Envy, ProBook i EliteBook, a u ponudi HP prodavnice će biti i proizvodi kao što su HP TouchSmart, All-in-One i Pavilion Elite računari, koji će se po prvi put naći na srpskom tržištu. Šta je, međutim, posebno značajno kada je ova prodavnica u pitanju?
Srbija je jedna od samo nekoliko zemalja u Evropi, koja će imati HP prodavnicu. Otvaranjem ovakvih prodavnica u svetu, HP želi da primeni novi koncept predstavljanja svojih proizvoda i komunikacije sa kupcima, kao i da podigne svest o brendu u očima krajnjih kupaca. Do sada je u EMEA regionu otvoreno šest HP prodavnica u Moskvi, Londonu, Bukureštu i Africi, a nove prodavnice će, osim u Srbiji, biti otvorene i u Španiji, Češkoj Republici, Kazahstanu i Hrvatskoj. Srbija je jedna od sedam zemalja koje su izabrane za otvaranje prodavnice u sklopu novog pilot-projekta. Prodavnicu je otvorio Ahim Katler, generalni direktor HP PSG za centralnu i istočnu Evropu. Istovremeno, gospodin Katler je bio naš sagovornik. On je nakon predstavljanja izdvojio vreme da odgovori na pitanja koja smo mu uputili ovom prilikom.
Ahim Katler je potpredsednik i generalni menadžer Personal Systems Group (PSG) odeljenja kompanije HP za EMEA regiju (Europe, Middle East, Africa). PSG se bavi upravo onim što je u fokusu HP-a i nove prodavnice – računarima i računarskom opremom. Baziran u Grenoblu u Francuskoj, stara se o prodaji desktop računara, mobilnih računara i svim uslugama vezanim za PC računare. Radio je na razvoju maloprodaja i bio direktor maloprodaje u HP-u, uključujući i Imaging and Printing Group odeljenje kompanije HP, a pre toga je radio na razvoju PC prodaje (kompanije HP, dabome) u Severnoj Americi. Katler ima master diplomu iz domena razvoja biznisa i inženjeringa sa Univerziteta Karlsrue u Nemačkoj.
“Kompanija Hewlett-Packard, kao najveća tehnološka kompanija na svetu konstantno se trudi da kreira nove mogućnosti kako bi tehnologija bila bliža što širem krugu ljudi i uticala na unapređenje kvaliteta njihovih života. Zato je i nastala ideja otvaranja HP prodavnica, a Srbiju smo odabrali jer znamo da je perspektivno tržište, u koje kompanija HP želi da ulaže svoja znanja i dragocenu praksu, koju ima i razvija po celom svetu“, rekao je na otvaranju gospodin Katler. Istovremeno, time nam je dao šlagvort da nastavimo priču u istom smeru nakon što se publika razišla, teniseri se vratili u karantin, a voditelj programa Ivan Ivanović okončao plasiranje (dez)informacija kako HP pravi “Notepad” računare.
Benchmark: Gospodine Katler, šta HP dobija sa novom prodavnicom, prvom ovakvom u Srbiji?
Ahim Katler, HP PSG: Dobijamo mnogo toga. Za početak, imaćemo direktniju vezu sa kupcima. Podizaćemo svest o sopstvenom brendu, a istovremeno, očekujemo da pospešimo i rezultate u prodaji. HP želi da dodatno unapredi prodaju na srpskom tržištu, a praksa pokazuje da, nakon što se dostignu određeni rezultati, ovakve stvari jednostavno morate praviti ako želite da dostignete viši nivo, a mi to svakako želimo.
U ovom trenutku, maloprodaja (retail) čini nešto više od 60 odsto prihoda od računara u vašoj zemlji. Naravno, želimo da budemo aktivan činilac na tržištu. Konačno, unapredićemo svest o brendu. HP je velika firma, najveći brend u svetu računara, i želimo da toga i kupci u Srbiji budu svesni. Beležimo dobre rezultate ovde i očekujem da tako i nastavimo, a ova prodavnica će svakako doprineti tome.
Benchmark: Da li se radi o objektu koji je jedinstven u našem okruženju?
Ahim Katler, HP PSG: Imamo u planu još nekoliko prodavnica. To vam mogu potvrditi. Međutim, za sada ne možemo znati do kog će nivoa cela akcija ići. Radi se o projektu koji je u toku, i kome sledi evaluacija nakon određenog perioda. U zavisnosti od rezultata ćemo sprovoditi dalje korake. Za sada na području Zapadnog Balkana ovakvu prodavnicu možete pronaći samo u Beogradu, a za dalje – videćemo.
Benchmark: Da li će se ova akcija “produbiti” u narednom periodu novim akcijama ili predstavljanjima i hoće li se HP u budućnosti više fokusirati na srpsko i uopšte tržište Zapadnog Balkana?
Ahim Katler, HP PSG: Što se tiče regionalnog tržišta, mogu da potvrdim da planiramo otvaranje prodavnica u zemljama u vašem okruženju. U stvari, zašto ne reći, Srbija je deo novog, velikog projekta. U sklopu tog projekta smo odlučili da otvorimo sedam prodavnica. Među njima je prodavnica u Srbiji, a planiramo da otvorimo prodavnicu i kod jednog vašeg suseda. Reč je o velikom projektu od koga imamo još veća očekivanja. Dopada nam se rast koji beležimo u Srbiji, i naša pozicija i ugled koji uživamo ovde su svakako doprineli našoj odluci da Srbija bude jedna od tih sedam zemalja u kojima otvaramo HP prodajni objekat.
Međutim, na vaše pitanje vezano za dalje korake na srpskom tržištu ne mogu da odgovorim u ovom trenutku. Mi bismo vrlo rado otvorili još nekoliko prodavnica u velikim gradovima u vašoj zemlji, ali kao što sam spomenuo u odgovoru na prethodno pitanje, to će zavisiti od poslovnih rezultata. Nakon određenog perioda, napravićemo evaluaciju, i u saradnji sa lokalnim partnerom doneti odluku o daljim koracima. Ne isključujem da nastavimo ovim putem, ali da budemo sasvim jasni, to zavisi od rezultata.
Benchmark: HP je do pre izvesnog vremena bio najprepoznatljiviji po poslovnim rešenjima na srpskom tržištu. Da li ovaj potez znači da definitivno HP rešenja za krajnjeg korisnika ubuduće možemo očekivati u Srbiji kada i u ostatku sveta, a svakako u znatno većem obimu nego do sada?
Ahim Katler, HP PSG: Da, svakako smo krenuli iz jedne tačke iz koje smo prevashodno ciljali poslovne korisnike i biznis potrebe. Mi smo i danas veoma usmereni u tom pravcu, ali kako sam ja zadužen za PC proizvode, a ne za biznis rešenja ili cloud computing, nemam ovlašćenja da se udubljujem u to (smeh). Ali, to ne treba da čudi. Ovaj posao se nadgrađuje postepeno upravo na taj način, iz perspektive velike kompanije, kakva Hewlett-Packard svakako jeste. Polazi se od biznis korisnika, velikih sistema, te se nakon stvaranja određene baze nastavlja dalje sa razvojem maloprodajnih kanala. Konačno, kada se proceni da postoji svest o određenom brendu i njegovom značaju, te da bi tržište pozitivno odgovorilo na takav potez, pravi se upravo ovakav potez, kao što je otvaranje HP prodavnice. Očekujemo da će korisnici u Srbiji pozitivno reagovati, i da svako za sebe može da pronađe nešto na ovom mesto – sve sa HP potpisom.
Benchmark: Smartfonovi, tableti, i ostale stvari koje ne predstavljaju računare, a koje HP takođe ima u svojoj ponudi? Možemo li to očekivati na srpskom tržištu?
Ahim Katler, HP PSG: Pravog odgovora na to pitanje nema, i on se mora prepustiti tržištu, odnosno kupcima. Pogledajte recimo ovaj telefon (vadi iz džepa Palm Pre) – izuzetna stvar, smartfon koji je vrlo upotrebljiv na toliko različitih načina, ali kako obećati da ćemo ovako nešto ponuditi u Srbiji? Mogao bih da okrenem stvari, pa da pitam ja vas (smeh) – da li biste ovo prodavali u Srbiji i uopšte na tržištima zemalja u razvoju i na šta biste se fokusirali?
Pretpostavljam da biste mi odgovorili isto ono što ću ja vama sada odgovoriti. U Srbiji, a ona nije poseban izuzetak po tom pitanju, korisnici kupuju prevashodno sisteme opšte namene i upotrebe. Para nema puno, i onda će većina korisnika da se fokusira na ono najbitnije, a to je i dalje računar. Ista tvrdnja dobija dodatni smisao kada shvatimo da u Srbiji nema puno korisnika računara, gledano u odnosu na razvijene zapadne zemlje kao što su Francuska, Engleska i slično. Stoga, da li će se korisnik opredeliti da odvoji pare za kompletan računar, ili će da potroši puno para na tablete ili smartfonove? Ne verujem da će učiniti ovo drugo i da je daleko skloniji da učini ono prvo. Ta, u suštini vrlo jednostavna i logična projekcija se reflektuje i na našu ponudu. Ako osetimo da ima interesovanja, mi ćemo to lako i brzo modifikovati, ali treba reći da su smartfonovi, tableti i slični uređaji ipak i dalje samo skupi gedžeti. Ne shvatite me pogrešno, i to su lepe stvari za posedovanje, ali je prodaja istih primerenija ipak nekim razvijenijim tržištima, dok ćemo se ovde fokusirati na PC proizvode.
Benchmark: Da li korisnici mogu da očekuju pomake u podršci, dužu garanciju “out of the box” nego što je do sada bio slučaj, naprednije tipove garantne podrške, i uopšte neko novo iskustvo u tom smislu?
Ahim Katler, HP PSG: HP je poznat po odličnoj podršci širom sveta. Čak i na najrazvijenijim tržištima imamo vrlo pozitivan feedback, a u brojnim istraživanjima nailazimo na visok stepen zadovoljstva kupaca našom podrškom. Očekujem da ćemo na isti način biti prepoznati i u Srbiji. Postoji mnoštvo Care Pack opcija koje su i sada dostupne vašim korisnicima, sa varijantama gde dolaze ljudi iz servisa po vaš računar, gde je čekanje smanjeno na tako reći nulu, gde se popravka radi kod vas na licu mesta. Isto tako, možete pozvati čoveka koji ne samo da će vam dati rudimentarne savete, već vas i uputiti u različite vidove korišćenja računara, i koji će vam dati ekspertsko mišljenje i procenu šta je dobro za vas kao korisnika, kako koristiti računar. Mislim da će korisnici u Srbiji biti veoma zadovoljni HP-om i sa te strane, štaviše ubeđen sam u to.
Benchmark: Vi spadate u visok nivo menadžmenta kompanije, pa biste mogli biti prava adresa za naredno pitanje. Kako se svetska ekonomska kriza reflektovala na HP?
Ahim Katler, HP PSG: Svetska ekonomska kriza je ostavila različite posledice na različitim tržištima i nivoima. Svakako da nije prijatna, ali moram reći da je HP bio prilično otporan na nju. Verovatno delom i zbog toga što kada korisnici imaju manje para, u značajnoj meri se okreću proverenim, pouzdanim rešenjima, a HP svakako uživa visok ugled kao najveći proizvođač PC računara na svetu. Istražujemo nove načine da poboljšamo prodaju, i između ostalog i zbog toga smo danas ovde u vašem glavnom gradu. Kriza je ostavila posledice, ali smatram da će se protokom vremena sve to zaboraviti. Uostalom, na zapadnim tržištima, sada je sve manje-više kao nekada. Videćemo koliko će trebati slabije razvijenim tržištima da se povrate u potpunosti, ali je naša procena da će uskoro i one trošiti na računare kao i pre ekonomske krize. Jednostavno, treba im malo više vremena za oporavak.
Benchmark: Gde vidite dalje pravce razvoja i rasta kada se radi o džinu kao što je HP?
Ahim Katler, HP PSG: Verujte da nije fraza, ali mi želimo da rastemo – svuda, odnosno u svim segmentima. Stoga, svuda vidimo dalje pravce daljeg napredovanja. PC računari, biznis rešenja, sistemi, serveri, štampači i drugi proizvodi, usluge, svuda vidimo potencijal i želimo da budemo etalon u svim oblastima. Želimo da HP nudi kompletnu, zaokruženu celinu i da svako može da se pronađe u nekom HP rešenju, bez obzira da li vam trebaju računar ili štampač za kuću, ili ste velika firma kojoj treba više stotina računara ili cloud sistemsko rešenje. Mi smo broj 1, i želimo da se zadržimo na tom mestu još dugo, dugo vremena.