Branko Maksimović
Samsung SyncMaster 226CW
Kao što znamo, svaki TFT monitor iza LCD panela ima lampu koja je izvor svetlosti, kao i TFT matricu čiji kristali u okviru svakog subpiksela, prelamaju svetlosne zrake i “dele” ih na odgovarajuće boje. Pozadinsko osvetljenje, odnosno njegov kvalitet, nešto je od čega se polazi kada je u pitanju kvalitet prikaza boja kod TFT monitora, ali i uniformnost ili kontrast. Ono je i jako bitno, jer znamo da “bela” sadrži sve boje, a matrica je tu da te boje “pretvori” u neku od nijansi, kombinujući intenzitet osvetljenja svake od tri osnovne boje koje čini svaki subpiksel. Do sada su TFT monitori kao pozadinsko osvetljenje koristili fluorescentne lampe, koje, kakvog god oblika bile, nikada ne mogu da pruže maksimalno uniformno osvetljenje preko cele pozadine. Naravno, ugrađeni filteri povećavaju ujednačenost, jer su same lampe postavljene na nekoliko mesta iza matrice od tečnih kristala, ali rezultat nikada nije idealan kao što bi bio, kada bi iza svakog piksela postojala jedna mala (LED) “lampica”. Najveći broj DTP-ovaca i fotografa i dalje koristi profesionalne CRT monitore velikih dijagonala, čije cene prevazilaze i cenu najboljih TFT-ova iste dijagonale, ali su njihov sve češći izbor i profesionalni LCD displeji kakve proizvodi EIZO (serija ColorEdge). Ljudsko oko, u određenim situacijama (pogotovo u testovima), vrlo lako može uočiti razliku između 18-bitnog i 24-bitnog prikaza, a kada su industrijski standardi u pitanju, pravila su vrlo stroga, te se više ne radi samo o percepciji i afinitetu pojedinca, već u celu priču ulaze i uređaji koji mere i određuju nivo osvetljenja, balans boja i druge parametre prilikom kalibracije – monitora, ali i uređaja koji će sve preneti na neki drugi medij (papir, platno, staklo itd.). Štaviše, postoje posebni čipovi koji se brinu o tome da vernost prikaza ostane identičan u praksi i nakon određenog vremena, jer se karakteristike materijala od kojih je monitor napravljen vremenom menjaju!
Već smo na bench-sajtovima imali prilike da čitamo tekstove o LCD monitorima sa tzv. “WCG CCFL” lampama. Cold Cathode Fluorescent lampe imaju skoro svi standardni TFT-ovi, ali oni namenjeni profesionalcima poseduju tzv. Wide Color Gamut lampe čija svetlost sadrži veći opseg boja, a koje se u okviru tih monitora mogu i zameniti, pošto im je radni vek kraći; kod konfekcijskih monitora se, nakon što lampe dotraju, ceo monitor mora zameniti. Profesionalna upotreba zahteva još veću preciznost u radu sa bojama, a budućnost je definitivno u tehnologiji koja za pozadinsko osvetljenje „koristi” light-emitting diodes (LED), mada su i WCG CCFL lampe i dalje dominantne – japanska firma EIZO, vodeće ime kada su u pitanju displeji za specijalne primene i dalje nije izbacio LED BLU monitor.
Po Samsung-ovim tvrdnjama, novi SyncMaster TFT monitor sa LED pozadinskim ovsvetljenjem (LED BLU – Light-Emitting Diode Back Light Unit) može da prikaže širi opseg boja od američkog NTSC (National Television Systems Committee) standarda (PAL je u ovom aspektu inferiorniji), odnosno 114% u odnosu na opseg boja ovog TV standarda. U poređenju sa njim, dobar klasični CCFL LCD monitor može da pruži maksimalno 82% kolornog opsega NTSC standarda, što se zbog karakteristika većine panela nikada i ne dešava. I dok je ovaj opseg sasvim pogodan za sRGB kolorni prostor, drugi industrijski standardi, kakav je Adobe RGB, koji uključuje i niz kolornih profila za kamere i štampače svih vrsta, zahtevaju bolje monitore. Za više informacija o LED BLU displejima pogledajte naš test Samsung SyncMaster XL20 monitora.
I dok SyncMaster XL20 pruža NTSC gamut od 114%, SyncMaster 226CW ima WCG CCFL lampu koja pokriva približno 97% ovog kolornog prostora. U svemu ostalom, veoma je sličan modelu 226BW, koji je već neko vreme na našem tržištu. Međutim, sve panele koje budu stizale u SM226CW će izrađivati isključivo Samsung. Kao i svi noviji Samsung monitori, i ovaj model poseduje Magic Color, koji u ovom slučaju ima samo inteligentno naglašavanje određene boje, čineći da video i fotografije (multimedija) izgledaju življe i lepše – i dalje nema opcije podešavanja boja kroz CMYK niti opcije Color Weakness. Magic Bright u svojoj trećoj verziji donosi čak sedam modova za brzo menjanje parametara slike (kontrast i osvetljenje) – Text, Internet, Game, Sport, Movie, Dynamic Contrast i Custom. Samsung-ov MagicTune u izdanju 4.0 predstavlja odličnu ekstenziju OSD menija u samom OS-u. Kao što znamo, ova aplikacija pristupa softveru unutar monitora kroz sam analogni ili digitalni kabl, tako da nije potrebno instalirati niti drajvere, niti vezivati monitor sa računarom putem USB kabla.
U pitanju je još jednan model koji je postavljen na obično tilt postolje. Ivice oko ekrana su nešto deblje i zaobljene, upotrebljena plastika je odličnog kvaliteta, a završna obrada je vrlo dobra i ništa ne „krcka“ . Samsung je umeo da podbaci na ovom polju, pa se dešavalo da i na monitorima iz T serije plastika oko ekrana bude krivudava i da između nje i ravni panela postoji “gap”. SyncMaster 226CW poseduje i RoHS sertifikat (odsustvo Cd, Pb, Hg, Cr+6, PBDE i PBB elemenata i materijala), pa se nakon završetka radnog veka može “odložiti”, a da ne šteti prirodnoj sredini.
Vrlo je efektna blago plava iluminacija oko power tastera, kao i metalik “lajsna” na donjoj ivici. Postolje koje se montira nakon raspakivanja, dozvoljava promenu nagiba od 0 do 20 stepeni (unazad) što ukazuje na nižu ergonomiju, što smo i očekivali. Sa zadnje strane uočavamo četiri rupe za montažu na zid (kit se dokupljuje ili se monitor postavlja po „uradi sam“ pricipu), kao i veoma jednostavnu i lepo dizajniranu zaštitnu masku, koja čini da monitor od nazad izgleda makar neutralno. Naravno, AC ispravljač je unutar kućišta panela, a sa druge strane postolja su smešteni DVI-D ulaz sa HDCP “zaštitom” i klasičan 15-pinski D-Sub I ovoga puta, tu je i maska koja se montira na “žabice”, a koja omogućava da se naponski i video kablovi sakriju i lepše sprovedu iza stola. Kao što već znamo, HDCP (High Definition Content Protection) je neophodan za puštanje High Definition sadržaja u Windows Vista OS-u, kao i puštanje istih sadržaja sa stand-alone uređaja (HD, BluRay plejera).
SyncMaster 226CW, kao i njegov ne-WCG counter-part, model 226BW, jeste dvadesetdvoinčni widescreen LCD TFT monitor, odnosno monitor čiji je odnos stranica 16 : 10. SyncMaster 226CW je teško opisati, a da se većina teksta ne ponavlja, jer se vizuelno ne razlikuje od ostalih novih monitora iz B serije – dizajn je sličan modelu 931BF, 931BW i manjem bratu, “blizancu” – modelu 206BW, 206CW (koji ćemo tek opisati), a identičan je modelu SM226BW. Postolje se i ovoga puta montira nakon raspakivanja, a tilt “sistem” dozvoljava promenu nagiba od 5 stepeni unapred i do 20 stepeni unazad što ukazuje na nižu ergonomiju. Voleli bi smo da B serija ima opciju da kupac izabere i modele sa postoljem koje ima mogućnost podešavanja visine i pivot, ako su već “hinge” varijante rezervisane za više klase. I ovoga puta, tu je i maska koja se montira na “žabice”, a koja omogućava da se naponski i video kablovi sakriju i lepše sprovedu iza stola. DVI-I konektor poseduje HDCP (High Definition Content Protection) kompatibilnost, pa monitor ima i veliku i lepu “Windows Vista ready” nalepnicu, kao i Color Innovation i WCG “obeležje”. Naponski ispravljač je, naravno, integrisan u kućište panela, a OSD tasteri smešteni ispod prednje ivice, desno, a njihova “funkcija” je urezana u samu plastiku, što je lepši detalj nego da je iznad ovih tastera nešto ispisano. Samsung-ov OSD meni je već mnogima poznat – većina je videla bar Samsung TV aparate, pa zna da je kretanje kroz menije logično, a i sami tasteri su udobni sa fino definisanim „klikom“. U paketu se, osim drajvera i upustva (32 jezika, a među njima i Srpski), takođe nalaze i DVI-D, D-Sub i klasičan trožilni naponski kabl. Standardni CD sa programima kao što su Magic Color, Magic Zone, Magic Bright 2 i Magic Tune 4.0 je prisutan, a njihovu namenu nećemo opet opisivati.
Samsung-ov panel unutar ovog monitora spada u Twisted Nematic matrice poslednje generacije. I dok CCFL pozadinsko osvetljenje kod modela SyncMaster 226BW obezbeđuje svega 74% Wide Color Gamut-a, WCG CCFL omogućava 97%, bar u teoriji. U praksi, kada se DC isključi, kontrast je dovoljnog intenziteta već na 73%, dok je prenaglašen tek iza 92% (pod uslovom da je gamma na početnoj vrednosti), što je bolje od BW modela. Kontrast je veoma dobar, a boje prirodne i u samom startu daleko bolje podešene nego što smo očekivali od TN monitora. Zbog toga, fotografije izgledaju prirodno, bez vidljivih hue odstupanja. Pozadinsko osvetljenje je potpuno ravnomerno, uz i dalje primetna, veoma blaga probijanja na gornjoj i donjoj ivici, što se vidi samo u testu crne. Uniformnost osnovnih boja je odlična, bar po onome što se vidi golim okom, dok je uniformnost najsvetlije nijanse (bele) vrlo dobra, jer se u krajnjim gornjim ivicama vidi da intenzitet osvetljenja opada.
Uzevši sve u obzir, vidljivi uglovi su izuzetno dobri, čak bi smo rekli i sjajni da utisak, opet, kao i kod manjeg modela, donekle ne kvari vertikalni ugao, koji je za nijansu lošiji. I bez posebne kalibracije, Samsung 226CW prikazuje živahne boje, bez grešaka na gradijentima – u pitanju je, naizgled full-24 bitni prikaz. Kada je probijanje pozadinskog osvetljenja u pitanju, moramo reći da smo ostali prijatno iznenađeni zbog odsustva bilo kakvih anomalija. Crna je zagasito crna i bez “curenja” čak i kada je brightness na maksimumu. Igranje igara bi, bar po specifikaciji (2 ms) trebalo da bude slično iskustvo i tu ni 22-inčni model nije podbacio – isto kao i BW model, koji koristi identični LTM220M1 panel. Kašnjenje nije moguće primetiti ni pri reprodukciji video sadržaja standardne definicije, čak i u tamnijim i kontrastnim scenama. Samsung-ova Response Time Accelerator (Overdrive) tehnologija je sazrela, pa ovako brz monitor nema neželjenih efekata kakvi su loš prikaz finih nijansiranih prelaza niti suženi vidljivi uglovi. Primerak sa testa nije imao loših ili zaglavljenih piksela.
Samsung SyncMaster 226CW je odličan i prilično razumno “zacenjen” TFT monitor dijagonale od 22 inča, čija je cena svega 100 dinara (!!!) viša u odnosu na model 226BW. Nažalost, nismo u mogućnosti da tvrdimo da će svaki modeli imati idealnu reprodukciju crne, ali smatramo da je nakon velikog broja apela i ovaj problem rešen. Veliko je pitanje kako se u praksi pokazao model SM223BW, koji je čak 6500 dinara jeftiniji od modela 226BW i 226CW, a koji na naš test ne može da stigne – jer se čitava količina proda “unapred”. Za sada, možemo da preporučimo SyncMaster 226CW svima koji su se odlučili na kvalitetnu “dvadesetdvojku”.
Za:
– odlična reprodukcija boja
– odlična crna
– nema probijanja pozadinskog osvetljenja
– vrlo dobar odziv
– solidan dobar kvalitet izrade
– cena
Protiv:
– osetljiv finiš
– niska ergonomija
– vertikalni ugao bi mogao da bude bolji
Proizvođač
Model
Dijagonala / tehnologija
22″ TN Film LCD TFT, wide
Fizička rezolucija / boje
1680×1050 /16.7 M
Pitch
0.282 x 0.282
Horizontalno osvežavanje (KHz)
30 ~ 81
Vertikalno osvežavanje (Hz)
56 ~ 75
Odziv
2 (GTG)
Osvetljenje (cd/m²)
300
Kontrast
3000:1 (DC), 1000:1 (static)
Ugao gledanja (H/V)
160° / 160°
Bandwidth dot rate / potrošnja (*max)
– /45 W
Dimenzije
514.6 x 422.0 x 219.3 mm
Masa
5.7 Kg
Specijalne mogućnosti, Input
Wide Color Gamut(97%), DVI(HDCP),
Color Innovation, ImageViewer MagicTune with Asset Management
Safe Mode(Down Scaling in UXGA)
MagicBright3
MagicColor
Cena *(preporučena, sa PDV-om)
36.500 dinara
Uređaj na test ustupio distributer Samsung monitora, kompanija ErcCommerce Computers.