Branko Maksimović
Samsung SyncMaster P2370
Svaki TFT monitor iza LCD panela mora da ima i izvor svetlosti, dok sama TFT matrica, čiji kristali u okviru svakog subpiksela, prelama svetlosne zrake i tako od mozaika kreira odgovarajuću sliku. Pozadinsko osvetljenje, odnosno njegov kvalitet, nešto je od čega se polazi kada je u pitanju kvalitet prikaza boja kod TFT monitora, ali i uniformnost ili kontrast. Ono je i jako bitno, jer znamo da “bela” sadrži sve boje, a matrica je tu da te boje “pretvori” u neku od nijansi, kombinujući intenzitet osvetljenja svake od tri osnovne boje koje čini svaki subpiksel. Do sada su TFT monitori kao pozadinsko osvetljenje koristili fluorescentne lampe, koje, kakvog god oblika bile, nikada ne mogu da pruže maksimalno uniformno osvetljenje preko cele pozadine. Naravno, ugrađeni filteri ili preciznije rečeno – difuzori – povećavaju ujednačenost, jer su same lampe postavljene na nekoliko mesta iza matrice od tečnih kristala, ali rezultat nikada nije idealan kao što bi bio, kada bi iza svakog piksela postojala jedna mala (LED) “lampica”. Najveći broj DTP-ovaca i fotografa i dalje koristi profesionalne CRT monitore velikih dijagonala, čije cene prevazilaze i cenu najboljih TFT-ova iste dijagonale, ali su njihov sve češći izbor i profesionalni LCD displeji kakve proizvodi EIZO (serija ColorEdge i FlexScan), NEC, a od nedavno i Samsung, kao i mnogima manje poznate kompanije kao što je, recimo, LaCie. Ljudsko oko, u određenim situacijama (pogotovo u testovima), vrlo lako može uočiti razliku između 18-bitnog i 24-bitnog prikaza, a kada su industrijski standardi u pitanju, pravila su vrlo stroga, te se više ne radi samo o percepciji i afinitetu pojedinca, već u celu priču ulaze i uređaji koji mere i određuju nivo osvetljenja, balans boja i druge parametre prilikom kalibracije – monitora, ali i uređaja koji će sve preneti na neki drugi medij (papir, platno, staklo itd.). Mi smo već predstavili neke skuplje, profesionalne monitore sa LED osvetljenjem, a počeli su da se pojavljuju i daleko jeftiniji – baš kao što je to i nedavno predstavljeni SyncMaster XL2370, koji nam se dopao i spolja, ali i po onome što pruža svom vlasniku.
Na Benchmarku smo takođe imali prilike da čitamo i tekstove o LCD monitorima sa tzv. “WCG CCFL” lampama. Cold Cathode Fluorescent lampe imaju skoro svi standardni TFT-ovi, ali oni namenjeni profesionalcima poseduju tzv. Wide Color Gamut lampe čija svetlost sadrži veći opseg boja, a koje se u okviru tih monitora mogu i zameniti, pošto im je radni vek kraći; kod konfekcijskih monitora se, nakon što lampe dotraju, ceo monitor mora zameniti. Profesionalna upotreba zahteva još veću preciznost u radu sa bojama, a budućnost je definitivno u tehnologiji koja za pozadinsko osvetljenje „koristi” light-emitting diodes (LED), mada su i WCG CCFL lampe i dalje dominantne. Po Samsung-ovim tvrdnjama, novi SyncMaster TFT monitor sa LED pozadinskim ovsvetljenjem (LED BLU – Light-Emitting Diode Back Light Unit) može da prikaže širi opseg boja od američkog NTSC (National Television Systems Committee) standarda (PAL je u ovom aspektu inferiorniji), odnosno 114% u odnosu na opseg boja ovog TV standarda. U poređenju sa njim, dobar klasični CCFL LCD monitor može da pruži maksimalno 82% kolornog opsega NTSC standarda, što se zbog karakteristika većine panela nikada i ne dešava, pa se ova cifra kreće oko 72-76% NTSC Color Gamut-a. I dok je ovaj opseg sasvim pogodan ili bar dovoljno dobar za sRGB kolorni prostor, drugi industrijski standardi, kakav je Adobe RGB, koji uključuje i niz kolornih profila za kamere i štampače svih vrsta, zahtevaju bolje monitore.
I dok SyncMaster XL20 pruža NTSC gamut od 114%, SyncMaster 226CW ima WCG CCFL lampu koja pokriva približno 97% ovog kolornog prostora, za XL2370 Samsung ne navodi ovu vrednost! Samsung je nedavno predstavio više monitora iz prestižne, P serije. Osim što se razlikuju po dijagonali, kod nas su u prodaji i dve podserije – serija 50 i serija 70, pa tako imamo modele sa oznakama P2050, P2250, P2350 i P2070, P2270 i P2370. Serija 70 je nešto prestižnija, jer donosi još bolji dizajn, monitori su tanji i elegantniji, a karakteristike malo “napucanije” iako već sada možemo otkriti “tajnu” da obe serije koriste iste TN panele. Modeli od 20 inča nude već pomenutu rezoluciju od 1600 x 900 piksela, a 22-ke i 23-ke – svih 1920 x 1080 piksela, tj. FullHD. Osim serije P, modeli sa istim oznakama dolaze i sa prefiksom XL, koji označava LED pozadinsko osvetljenje. Već smo prikazali dobar broj ovih monitora, a nedavno i upravo XL2370 i… tom prilikom smo testirali i SyncMaster P2370, koji danas prikazujemo.
Ključne karakteristike modela SyncMaster XL i P2370 su odziv od 2 ms, koji već bar 2 godine nije ništa novo na tržištu, ali i veliki Dinamički kontrast od 5.000.000 : 1 (MEGA kontrast) kod “XL” i “svega” 50.000 : 1 kod “P” modela. Sve ostale karakteristike su gotovo identične, ali mi znamo da tako ne mora da bude u praksi. Jer, samo izmena difuzora i, naravno, pozadinskog osvetljenja, (može da na)pravi jako veliku razliku u realnom radu. I zanima nas da li je ta razlika vidljiva, koliko i da li se korisniku isplati da, ako ima mogućnosti, uloži u XL2370 u odnosu na P2370. Odgovor bi bilo lakše dati da XL2370 ne košta čak 10 hiljada dinara više, ali podsetićemo vas, LED BLU je još uvek sveža tehnologija, a do skoro su ovakvi monitori koštali i do desetak puta više od klasičnih modela sa CCFL “backlight”-om. SyncMaster P2370 spada u Touch of Color seriju, pa je njegovo postolje veoma lako opisati kako smo to i ranije činili, mada ćemo ovoga puta pustiti da slike govore. Najimpresivnije, ovaj monitor izgleda kada se posmatra iz profila, ali nažalost, samo XL2370 ima izuzetno tanko kućište (manje od 3 cm i na najdebljem delu), ako izuzmemo, naravno, njegovo elegantno, providno postolje. Samsung P2370 ima veću dubinu, mada ni 60 milimetara nije previše glomazno da ne bismo mogli da kažemo da je elegantan.
Kada je OSD u pitanju, kao i feature-set, postoji nekoliko novih sitnica… Tu je ponovo Magic Color, sistem koji smo prvi put videli kod modela 244T, osim što je on prilično pojednostavljen i ovoga puta, nema korekcije boja kroz CMYK, kao ni opcije Color Weakness, koja omogućava finu kalibraciju ekrana, ali je zato tu opcija za izmenu radnog aspekta (Full i 4 : 3), koju Samsung logično naziva Image Size (prikazuju se crne crte sa strana). Dodatna mogućnost koju do sada nismo videli je Color Effect koji dozvoljava da izaberete “raspoloženje” slike, koja može dobiti efekat starog filma (Sephia), crno bele, plavičaste, crvenkaste tonove i tome slično. Nama, kao malo zahtevnijim korisnicima, ova opcija baš nije od nikakve koristi (to se može postići i softverski, ako primera radi gledate slike ili film). Jako nam se dopada i to što postoji i poseban taster koji u meniju možete definisati da bude zadužen za brzo menjanje profila, kontrasta, radnog aspekta, Color Effect profila ili izvora signala kod modela koji imaju DVI-I. Magic Color u ovom slučaju samo inteligentno naglašava određene boje, čineći da video i fotografije (multimedija) izgledaju življe i lepše. Magic Bright 3 donosi sedam modova za brzo menjanje parametara slike (kontrast i osvetljenje): Documents, Internet, Games, Sports, Movies, Digital Contrast i Custom. Kao što možete primetiti na slikama, OSD meni sada ima i dodatak sa desne strane – dodatni grafički meni koji označava trenutnu funkciju OSD tastera koji su smešteni tik pored njega, na desnoj ivici monitora.
MagicTune je i dalje u svom četvrtom izdanju i predstavlja softversko proširenje funkcionalnosti OSD menija, ali i više od toga. Ova aplikacija pristupa softveru unutar monitora kroz sam analogni ili digitalni kabl, tako da nije potrebno instalirati niti drajvere, niti vezivati monitor sa računarom putem USB kabla. Kao što smo pomenuli, promena profila se poziva jednim tasterom, OSD meni je intuitivan i logičan, kao i kod svih novijih Samsung TV aparata i monitora. Dakle, sve lepo nazvane novine, novije ili starije su tu i kod nove mainstream dvadesetčetvorke – MagicBright3, Image Size, Color Effect,Customized key, MagicWizard & MagicKey & MagicTune with AssetManagement, Windows Vista Premium,DVI with HDCP, MultiScreen S/W.
SyncMaster P2370 karakteriše nešto deblji okvir oko ekrana, ali samo spreda. Ponovo je tu i onaj prelepi sloj providne plastike preko cele površine monitora (osim površine ekrana, naravno, ali uključujući i prednju i zadnju masku kućišta) Podsetićemo se da je kod P serije xx50 modela, monitor sa zadnje strane izgledao kao bilo koji Samsung monitor iz jeftinijih serija – dakle fancy lice i ruralno naličje. Malo zaobljeno stilizovano tilt postolje koje se montira odmah nakon raspakivanja, jednako je osetljivo na ogrebotine i otiske prsta kao i ostatak monitora. Čini ga samo postolje, na koje se dodaje nosač tj. držač kompletnog monitora u koji se on i umeće. Osim standardne promene ugla, koja je minimalna, nedostaje i mehanizam za korekciju visine, a ne treba posebno napominjati i da je pivot opcija izostala. Međutim, pošto je i tilt postolje “stilizovano”, mogućnost korekcije ugla je smanjena, pa monitor sada gotovo da ne možete pomerati napred, ali ni nazad. Nažalost, stilizacija je dovela i do toga da je rotacija oko vertikalne ose nemoguća (svivel), pa ćete monitor morati da okrećete “u kompletu”.
Ispravljač napona naravno nije integrisan u kućište, a od video priključaka zatičemo DVI-I, HDMI, Optički audio izlaz i standardni analogni stereo izlaz. S obzirom na to da monitor nema zvučnike, audio out je tu da zvuk koji, recimo, dovedete sa HDMI kablom bude prebačen na neke stereo zvučnike, što će pozdraviti vlasnici konzola ili standalone plejera. DVI priključak naravno podržava HDCP (High Definition Content Protection) zaštitu, a mi ne smatramo da je mana to što monitor nema DisplayPort, jer je isti još uvek tek u povoju. OSD tasteri su smešteni na donjem delu, desno i osetljivi su na dodir (termalni senzori), a njihova funkcija se distkretno osvetljava kroz providni plastični “finiš” prednje maske. Sveukupno, kvalitet izrade i završne obrade je na visokom nivou i to, možemo reći, za klasu iznad modela iz mainstream serija, kakvi su 2xxxBW / NW i slični modeli. Plastika je deblja, monitor je robusniji i nema nikakvih lošijih detalja koje je moguće primetiti kod jeftinijih modela. Za monitor koji ipak ne košta mnogo više od jeftinih modela iste dijagonale, smatramo da je izuzetno kvalitetno izrađen.
Samsung P2370 koristi isti LTM230HT01 panel kao i modeli XL2370 i P2370HD (model sa TV tjunerom). Dakle, osim LED osvetljenja kod XL modela, primetili smo i da P2370 ima mnogo manji broj priključaka, ali da je i dosta “deblji” iz profila, što je i razumljivo, jer LED pozadinsko osvetljenje ne traži toliko prostora kao CCFL. Bez obzira na to što koristi isti panel kao i pomenuti modeli, bolji backlight unit čini svoje, pa je već u startu XL2370 vrlo kontrastan i veoma svetao. Kontrast je kod P2370 podešen u startu na 75%, ali je za razliku od XL modela dovoljan tek na nekih 82 – 85% (sve ovo važi i kada je digitalni kontrast isključen!). Prenaglašen je, po testu, već iza 84%, što je čak i dobro, ali dosta lošije od onog što smo videli kod modela XL2370. Ipak, i P2370 je kontrastan u odnosu na prosek TN modela, pogotovo kada znamo da je na optimalno izraženom kontrastu dinamika još uvek u rangu maksimuma što ceo monitor može da pruži. Pozadinsko osvetljenje (od 250 kandela po kvadratnom metru) je solidno, ali nažalost, ova tehnologija je zaslužna za to što pozadinsko osvetljenje probija na ivicama, gde nešto jeftiniji difuzori ne pomažu mnogo.
Uniformnost osnovnih boja je na visokom nivou, testirano golim okom, na fotografijama, a kasnije potvrđeno i u testovima i tu utisak kvari samo prosečan vidljivi ugao po vertikali, koji, čini se, nije ni lošiji ni bolji od onog što je prikazao XL2370. Uniformnost najsvetlije nijanse je dobra, ali i na ovom polju SyncMaster P2370 zaostaje u odnosu na XL2370 koji je, ruku na srce, jedan od najskupljih monitora sa TN panelom. U odnosu na većinu testiranih TN baziranih Samsung monitora, P2370 ipak ne spada u lošije, ali smo ranije, ipak, viđali i bolje. Vidljivi uglovi su samo prosečni i tu ponajviše mislimo na vertikalni. Kada je reprodukcija boja u pitanju, možemo konstatovati da SyncMaster P2370 ima veoma dobro prekalibrisanu kolornu sliku, pa će i bez doterivanja prikazati prirodne i živahne boje, uz pokoju grešku na testu sivog gradijenta u vidu blažih hue odstupanja. S druge strane, sivi gradijenti i nivoi sive su kod XL2370 bili fenomenalno reprodukovani, pa smo čak zaključili da je u ovom testu XL2370 nadmašio čak i monitore sa xVA ili IPS matricama!
Test gradijenta osnovnih boja SyncMaster P2370 je prošao sa odličnim ocenama, baš kao i skuplji rođak, dok je test crne je još jednom pokazao koliko je bitan tip pozadinskog osvetljenja, ali i difuzora. Samsung XL2370 ima znatno tanje kućište od onog kod P2350, ali i P2370 modela, ali to ne utiče da nivo “curenja” pozadinskog osvetljenja (backlight bleeding) bude veći. Štaviše, probijanje pozadinskog osvetljenja kod P2370 je dosta izraženije, dok je reprodukcija crne, čini se, jednako dobra kod oba modela, ali je prikaz jako tamnih scena prirodniji kod modela sa LED osvetljenjem, a i na njemu se vidi više detalja (otkriveno tokom gledanja tamnih scena u Blu-ray filmovima, što potrvrđuje i test dinamike). Kašnjenja pri reprodukciji DVD i DivX sadržaja ni ovoga puta nema i možemo reći da odziv tečnih kristala, koji je obeležen sa 2 ms, gotovo potpuno opravdan i u praksi. Većih zamućenja nema – kašnjenja i duhove je gotovo nemoguće uočiti.
Koji je, na kraju, naš zaključak – SyncMaster XL2370 ili P2370? Prvim modelom smo toliko zadovoljni, da smo morali da mu damo i zvaničnu preporuku, ali, s obzirom na to da je P2370 jeftiniji za više od jedne trećine – postavlja se pitanje da li je i on dobar za našu preporuku. Iskreni da budemo – više smo očekivali. Samsung P2370 nije ni skup monitor, a fenomenalno izgleda. I nudi sve što biste od jednog TN film monitora te klase mogli da očekujete. Kvalitet izrade, dizajn, gotovo sve. On nema velikih mana koje bi bile prepreke da ga ne preporučimo. Ipak, naša zvanična nagrada sa preporukom će izostati jer smatramo da je, i pored veoma dobrih karakteristika, Samsung P2370 ne zaslužuje, bar ne u potpunosti. Ovoga puta, izuzetan dizajn i kvalitet izrade nisu u senci onog što je primarna funkcija monitora, kao što je to bio slučaj i što smo pomenuli na kraju testa SyncMastera XL2370, koji i dalje preporučujemo svima kojima razlika u ceni nije prevelika prepreka. A ako posedujete svega 250 evra za Full HD monitor, a dizajn vam nije (toliko) bitan, verovatno postoje i primerci koji će ponuditi i više od modela P2370, čak i u Samsungovom “dvorištu”.
Prednosti:
– Kvalitet izrade
– Dizajn
– OSD meni i novi MagicTune
– Solidan statički kontrast
– Dobra reprodukcija crne
– Solidna dinamika
– Izuzetni kolor gradijenti i reprodukcija boja generalno
– Odličan odziv
– Cena
Mane:
– Prosečni vidljivi uglovi
– Ergonomija
– Generalno, slika nije toliko ubedljiva za jedan premium model
Proizvođač
Model
Dijagonala / tehnologija
23.5” class /TN film
Fizička rezolucija / boje
1920 x 1080 / 16.7 M
Pitch
0.272 x 0.272
Horizontalno osvežavanje
30~83Khz
Vertikalno osvežavanje
56-75 Hz
Odziv
2 ms GTG
Osvetljenje
250 cd/m²
Kontrast
50.000:1 Dynamic Contrast Ratio (1000:1 Static CR)
Ugao gledanja (H/V)
170˚/ 160˚
Bandwidth / potrošnja (*max)
220 MHz / 28 W
Dimenzije
423 mm x 571 mm x 190 mm
Masa
4.1 kg
Specijalne mogućnosti, Input
MagicBright3, Off timer, Image Size Colour Effect, Customised key, MagicWizard & MagicTune with AssetManagement, Windows Vista Premium, Safe Mode (DownScaling in UXGA)
HDMI, DVI-I, optical i audio out
Cena (sa PDV-om)
~22.000 dinara (33.300 za XL2370 verziju)
Monitor na test ustupio ERC Commerce Computers