Samsung SyncMaster PX2370

Samsung SyncMaster PX2370

Pozadinsko osvetljenje jednog LCD monitora, odnosno njegov kvalitet, nešto je od čega se polazi kada je u pitanju kvalitet prikaza boja kod monitora namenjenim desktop PC tržištu. Naravno, pozadinsko osvetljenje utiče i na kvalitet uniformnosti i kontrast. Ono je i jako bitno, jer znamo da “bela” sadrži sve boje, a matrica je tu da te boje “pretvori” u neku od nijansi, kombinujući intenzitet osvetljenja svake od tri osnovne boje ko

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      Samsung SyncMaster PX2370

      Pozadinsko osvetljenje jednog LCD monitora, odnosno njegov kvalitet, nešto je od čega se polazi kada je u pitanju kvalitet prikaza boja kod monitora namenjenim desktop PC tržištu. Naravno, pozadinsko osvetljenje utiče i na kvalitet uniformnosti i kontrast. Ono je i jako bitno, jer znamo da “bela” sadrži sve boje, a matrica je tu da te boje “pretvori” u neku od nijansi, kombinujući intenzitet osvetljenja svake od tri osnovne boje koje čini svaki subpiksel. Do sada su TFT monitori kao pozadinsko osvetljenje koristili fluorescentne lampe, koje, kakvog god oblika bile, nikada ne mogu da pruže maksimalno uniformno osvetljenje preko cele pozadine. Naravno, ugrađeni filteri ili preciznije rečeno – difuzori – povećavaju ujednačenost, jer su same lampe postavljene na nekoliko mesta iza matrice od tečnih kristala, ali rezultat nikada nije idealan kao što bi bio, kada bi iza svakog piksela postojala jedna mala (LED) “lampica”. Najveći broj DTP-ovaca i fotografa i dalje koristi profesionalne CRT monitore velikih dijagonala, čije cene prevazilaze i cenu najboljih TFT-ova iste dijagonale, ali su njihov sve češći izbor i profesionalni LCD displeji kakve proizvodi EIZO (serija ColorEdge i FlexScan), NEC, a od nedavno i Samsung, kao i mnogima manje poznate kompanije kao što je, recimo, LaCie. Ljudsko oko, u određenim situacijama (pogotovo u testovima), vrlo lako može uočiti razliku između 18-bitnog i 24-bitnog prikaza, a kada su industrijski standardi u pitanju, pravila su vrlo stroga, te se više ne radi samo o percepciji i afinitetu pojedinca, već u celu priču ulaze i uređaji koji mere i određuju nivo osvetljenja, balans boja i druge parametre prilikom kalibracije – monitora, ali i uređaja koji će sve preneti na neki drugi medij (papir, platno, staklo itd.). Štaviše, postoje posebni čipovi koji se brinu o tome da vernost prikaza ostane identičan u praksi i nakon određenog vremena, jer se karakteristike materijala od kojih je monitor napravljen vremenom menjaju.

      Kao što smo i naveli u testu prvog TFT monitora koji kao pozadinsko osvetljenje ne koristi CCFL lampe, smatrali smo da je vesnik novina, talas koji najavljuje buru i niz promena na tržištu, zapravo baš taj Samsung XL20, ali nas je u realnost vratilo saznanje o ceni ovog modela. Wide Gamut TFT monitori će još neko vreme ostati rezervisani za profesionalce kojima je takav raspon kolorne palete neophodan, i koji sada koriste profesionalne CRT monitore čija je cena slična ceni ovog LED BLU lepotana. Za “mainstream”, još uvek će moći da posluži “tehnologija” dinamičkog kontrasta, koju sada nude praktično svi proizvođači, navodeći “svemirske” cifre na nalepnicama koje se šepure po retail radnjama i koje nemaju veće dodire sa realnom situacijom. Iako mi smatramo da DC može poslužiti dobro pri gledanju Divx filmova, narušavanje dinamike i preciznosti boja zarad naizgled višeg kontrasta nije put ka kvalitetnijoj slici, pa digitalni kontrast i nije deo evolucije TFT monitora, već samo jedna od marketinških zavrzlama. Lagani razvoj različitih tehnologija displeja nije odraz male konkurencije na ovom ogromnom tržištu, naprotiv. Već nam je dobro poznato da su LCD displeji, jednostavno, već dovoljno dobri za najveći broju upotreba, da se osim povećanja dijagonale i smanjenja cene, akcenat ređe baca na avanzovanje u kvalitativnom smislu. Poboljšanje na polju prikaza boja je ostvario Samsung, najpre ekskluzivno kod serije C (SyncMaster 931C), da bi kasnije taj Color Innovation postao standardni deo svih modela. Kasnije je, CW serija (Samsung SyncMaster 226CW), ponudila još verniji prikaz kolornih paleta, ali nažalost, nakon kalibracije – monitor je očigledno bio namenjen nešto naprednijim korisnicima, jer je, kao što smo i zaključili, bolji prikaz boja bilo moguće dobiti tek nakon detaljnog podešavanja. U međuvremenu, kada smo već prestali da se nadamo da će do poboljšanja ikad doći, počeli su da se pojavljuju prvi LED BLU monitori namenjeni običnim korisnicima, koji za FullHD rezoluciju i dijagonalu od dvadesetak inča ne traže da se odreknete 1500 evra, što je suma za koje je moguće pazariti najbolji LCDTV iste rezolucije, ali dijagonale od 50 inča.
       

      Cold Cathode Fluorescent lampe imaju skoro svi standardni TFT-ovi, ali oni namenjeni profesionalcima poseduju tzv. Wide Color Gamut lampe čija svetlost sadrži veći opseg boja, a koje se u okviru tih monitora mogu i zameniti, pošto im je radni vek kraći; kod konfekcijskih monitora se, nakon što lampe dotraju, ceo monitor mora zameniti. Profesionalna upotreba zahteva još veću preciznost u radu sa bojama, a budućnost je definitivno u tehnologiji koja za pozadinsko osvetljenje „koristi” light-emitting diodes (LED), mada su i WCG CCFL lampe i dalje dominantne. Po Samsung-ovim tvrdnjama, novi SyncMaster TFT monitor sa LED pozadinskim ovsvetljenjem (LED BLU – Light-Emitting Diode Back Light Unit) može da prikaže širi opseg boja od američkog NTSC (National Television Systems Committee) standarda (PAL je u ovom aspektu inferiorniji), odnosno 114% u odnosu na opseg boja ovog TV standarda. U poređenju sa njim, dobar klasični CCFL LCD monitor može da pruži maksimalno 82% kolornog opsega NTSC standarda, što se zbog karakteristika većine panela nikada i ne dešava, pa se ova cifra kreće oko 72-76% NTSC Color Gamut-a. I dok je ovaj opseg sasvim pogodan ili bar dovoljno dobar za sRGB kolorni prostor, drugi industrijski standardi, kakav je Adobe RGB, koji uključuje i niz kolornih profila za kamere i štampače svih vrsta, zahtevaju bolje monitore.

      I dok SyncMaster XL20 pruža NTSC gamut od 114%, SyncMaster 226CW ima WCG CCFL lampu koja pokriva približno 97% ovog kolornog prostora, za XL2370 Samsung ne navodi ovu vrednost! Samsung je nedavno predstavio više monitora iz prestižne, P serije. Osim što se razlikuju po dijagonali, kod nas su u prodaji i dve podserije – serija 50 i serija 70, pa tako imamo modele sa oznakama P2050, P2250, P2350 i P2070, P2270 i P2370. Slično važi i za modele iz XL serija, koje su za sada ograničene na modele dijagonala od 23 i 24 inča, a serija PX je nešto novija i prvi model – PX2370 smo upravo testirali. Dakle, serija 70 je nešto prestižnija, jer donosi još bolji dizajn, monitori su tanji i elegantniji, a karakteristike malo “napucanije” iako već sada možemo otkriti “tajnu” da obe serije koriste iste TN panele. Modeli od 20 inča nude već pomenutu rezoluciju od 1600 x 900 piksela, a 22-ke i 23-ke – svih 1920 x 1080 piksela, tj. FullHD. Osim serije P, modeli sa istim oznakama dolaze i sa prefiksom XL, koji označava LED pozadinsko osvetljenje, dok je PX – totalna premium serija i označava LED modele sa najfinijim dizajnom.
       

      Od serije xx50 nemojte očekivati tananost i preterano mnogo elegancije – jer serija xx70 upravo to nudi, iako su veoma slični kad se gledaju spreda, dok je sa strane xx50 serija mnogo “bucmastija”. Ključne karakteristike modela SyncMaster PX2370 su odziv od 2 ms, koji već bar 2 godine nije ništa novo na tržištu, ali i Mega Dinamički kontrast od 5.000.000 : 1 mora da oduševi, što bi bilo fino kada bi ova cifra imala neke veze sa realnim stanjem stvari, makar i u najmanjoj meri. Ali, kada bi ovaj monitor imao 100 puta veći, realni kontrast od modela od pre pet godina, koji su se bez problema prodavali sa „bednih“ 500 : 1, sam monitor bi, pri prikazu najsvetlije nijanse morao da gori jače nego elektroda za varenje i to znatno većom površinom, što bi bilo gore nego direktno gledanje u Sunce. SyncMaster PX2370 više ne spada u Touch of Color seriju, već se označava nečim što se zove Super Slim. Tako je njegovo postolje veoma lako opisati kako smo to i ranije činili, mada ćemo ovoga puta pustiti da slike govore. Najimpresivnije, ovaj monitor izgleda kada se posmatra iz profila, jer je zaista zaista izuzetno tanak.

      OSD je redizaniran i malo sličniji onom što se viđa kod LCDTV uređaja iz Samsunga. Po našem mišljenju, za monitor je bio bolji “stari” OSD, ali nije da nas neko pita… I dalje je tu Magic Color, sistem koji smo prvi put videli kod modela 244T, osim što je on prilično pojednostavljen i ovoga puta, nema korekcije boja kroz CMYK, kao ni opcije Color Weakness, koja omogućava finu kalibraciju ekrana, ali je zato tu opcija za izmenu radnog aspekta (Full i 4 : 3), koju Samsung logično naziva Image Size (prikazuju se crne crte sa strana). Dodatna mogućnost koju do sada nismo videli je Color Effect koji dozvoljava da izaberete “raspoloženje” slike, koja može dobiti efekat starog filma (Sephia), crno bele, plavičaste, crvenkaste tonove i tome slično. Nama, kao malo zahtevnijim korisnicima, ova opcija baš nije od nikakve koristi (to se može postići i softverski, ako primera radi gledate slike ili film). Jako nam se dopada i to što postoji i poseban taster koji u meniju možete definisati da bude zadužen za brzo menjanje profila, kontrasta, radnog aspekta, Color Effect profila ili izvora signala kod modela koji imaju DVI-I. Magic Color u ovom slučaju samo inteligentno naglašava određene boje, čineći da video i fotografije (multimedija) izgledaju življe i lepše. Magic Bright 3 donosi sedam modova za brzo menjanje parametara slike (kontrast i osvetljenje): Documents, Internet, Games, Sports, Movies, Digital Contrast i Custom. Kao što možete primetiti na slikama, OSD meni sada ima i dodatak sa desne strane – dodatni grafički meni koji označava trenutnu funkciju OSD tastera koji su smešteni tik pored njega, na desnoj ivici monitora.
       

      MagicTune je i dalje u svom četvrtom izdanju i predstavlja softversko proširenje funkcionalnosti OSD menija, ali i više od toga. Ova aplikacija pristupa softveru unutar monitora kroz sam analogni ili digitalni kabl, tako da nije potrebno instalirati niti drajvere, niti vezivati monitor sa računarom putem USB kabla. Kao što smo pomenuli, promena profila se poziva jednim tasterom, OSD meni je intuitivan i logičan, kao i kod svih novijih Samsung TV aparata i monitora. Dakle, sve lepo nazvane novine, novije ili starije su tu i kod nove mainstream dvadesetčetvorke – MagicBright3, Image Size, Color Effect,Customized key, MagicWizard & MagicKey & MagicTune with AssetManagement, Windows Vista Premium,DVI with HDCP, MultiScreen S/W. Tu su sada i Magic Angle (funkcija koja bi trebalo da povećava vidljivi ugao ekrana), kao i Magic Lux (senzor ambijentalne osvetljenosti, tako čest u svetu LCD TV uređaja) i Magic Eco (smanuje potrošnju energije u idle situacijama)

      SyncMaster PX2370 ponajviše liči na rođake iz P serije, ali i na modele koje smo već opisali – XL2370 i P2370. Karakteriše ga dosta uži okvir oko ekrana, spreda, a inače je, kao što smo i pomenuli, veoma tanak. I ovde je prisutan sloj providne plastike kao finiša, ali i preko prednje i preko zadnjeg dela maske. Podsetićemo se da je kod P serije xx50 modela, monitor sa zadnje strane izgledao kao bilo koji Samsung monitor iz jeftinijih serija – dakle fancy lice i ruralno naličje. Malo zaobljeno stilizovano tilt postolje koje se montira odmah nakon raspakivanja, jednako je osetljivo na ogrebotine i otiske prsta kao i ostatak monitora. Čini ga samo postolje, na koje se dodaje nosač tj. držač kompletnog monitora u koji se on i “ubada”. Osim standardne promene ugla, koja je minimalna, nedostaje i mehanizam za korekciju visine, a ne treba posebno napominjati i da je pivot opcija izostala. Međutim, pošto je i tilt postolje “stilizovano”, mogućnost korekcije ugla je smanjena, pa monitor sada gotovo da ne možete pomerati napred, ali ni nazad. Nažalost, stilizacija je dovela i do toga da je rotacija oko vertikalne ose nemoguća (svivel), pa ćete monitor morati da okrećete celog.
       

      Ispravljač napona naravno nije integrisan u kućište, i moramo priznati da nam se dopao naponski ispravljač koji je stilizovan i smešten u malu kutiju veličine pakle slim cigareta… Od video priključaka zatičemo DVI-I, HDMI, optički audio izlaz i standardni analogni stereo izlaz koji su smešteni na kružnom delu, centralno, na samom kućištu panela. S obzirom na to da monitor nema zvučnike, audio out je tu da zvuk koji, recimo, dovedete sa HDMI kablom bude prebačen na neke stereo zvučnike, što će pozdraviti vlasnici konzola ili standalone plejera. DVI priključak naravno podržava HDCP (High Definition Content Protection) zaštitu, a mi ne smatramo da je mana to što monitor nema DisplayPort, jer je isti još uvek tek u povoju. OSD tasteri su smešteni sa desne strane, a njihova funkcija je distkretno ispisana pored svakog od njih. Jako zanimljiv je i power taster koji je urađen u za Samsung do sada ne viđenom maniru. Ne želimo da kažemo da izgleda kao nešto što smo već videli kod monitora iz LG-a, ali pogledajte slike pa prosudite sami… Sveukupno, kvalitet izrade i završne obrade je na visokom nivou i to, možemo reći, za klasu iznad modela iz mainstream serija, kakvi su 2xxxBW / NW i slični modeli. Plastika je deblja, monitor je robusniji i nema nikakvih lošijih detalja koje je moguće primetiti kod jeftinijih modela. Za monitor koji ipak ne košta mnogo više od jeftinih modela iste dijagonale, smatramo da je izuzetno kvalitetno izrađen.

      Samsung PX2370 koristi isti LTM230HT01 panel kao i modeli P2370 i XL2370 (većina revizija ih koristi, doduše). Bez obzira na to što koristi isti panel kao i testirani CCFL modeli, LED backlight unit čini svoje, pa je već u startu PX2370 vrlo kontrastan i veoma svetao. Kontrast koji je startu podešen na 75%, dovoljan je već na 65% procenata, dok je na pomenutih 75% vrlo izražen (sve ovo važi i kada je digitalni kontrast isključen!). Prenaglašen negde na 79%, što je solidno, čak i izuzetan rezultat za jedan TN sa tako velikim statičkim kontrastom, pogotovo kada znamo da je i na 75% svetliji od većine dosta skupljih monitora. Pozadinsko osvetljenje (od 250 kandela po kvadratnom metru, što je po nama prenisko za specifikaciju) je izvedeno na veoma dobar način, ali smatramo da je kod modela XL2370 sve bilo rešeno za nijansu bolje. Da li zbog tananosti ili nečeg trećeg, tek pozadinsko osvetljenje ume da probija na ivicama, ali i kroz kompletnu crnu, iako je ona reprodukovana veoma dobro, što je opet zasluga izuzetnog kontrasta. Zbog toga, budite sigurni da tamne filmove ne posmatrate sa ovog modela u baš totalnom mraku.

      Uniformnost osnovnih boja je na visokom nivou, testirano golim okom, na fotografijama, a kasnije potvrđeno i u testovima i tu utisak kvari samo malo lošiji vidljvi ugao po vertikali. Čak je i uniformnost najsvetlije nijanse veoma dobra. Vidljivi uglovi su samo prosečni i tu ponajviše mislimo na vertikalni, što je jedna od prvih, ali realno i poslednjih mana koje smo primetili. Isto tako, Magic Angle nije nešto što je bitno promenilo vidljive uglove, bar u našem iskustvu. Kada je reprodukcija boja u pitanju, možemo konstatovati da SyncMaster PX2370 ima veoma dobro prekalibrisanu kolornu sliku, pa će i bez doterivanja prikazati prirodne i živahne boje, bez primetnijih hue grešaka. Osim toga, moramo da primetimo da su sivi gradijenti i nivoi sive fenomenalno reprodukovani. To znači da su gradijenti veoma glatki, ali ne i da je dinamika bolja u odnosu na dobre primerke monitora sa xVA i IPS tehnologijama, jer je S-PVA model, recimo, Samsung 245T, sposoban da napravi sitne razlike između suptilnih razlika u tamnim delovima sive, što nijedan Twisted Nematic, pa ni PX2370, nije u stanju da prikaže.
       

      Test gradijenta osnovnih boja SyncMaster PX2370, dakle, prolazi sa odličnim ocenama, te je i u ovim disciplinama pokazao blagu prednost u odnosu na model sa CCFL osvetljenjem (P2370). Test crne je još jednom pokazao koliko je bitno i pozadinsko osvetljenje, ali i difuzor koji stoji između TFT panela i BLU-a. Difuzor je, ipak, nešto lošije izveden u odnosu na isti kod modela XL2370, da li zbog još tanjeg kućišta – nismo sigurni. Ponovićemo, probijanje pozadinskog osvetljenja nije toliko izraženo, a crna je prilično dobra i bez dinamičkog kontrasta. Kašnjenja pri reprodukciji DVD i DivX sadržaja ni ovoga puta nema i možemo reći da odziv tečnih kristala, koji je obeležen sa 2 ms, gotovo potpuno opravdan i u praksi. Većih zamućenja nema – kašnjenja i duhove je gotovo nemoguće uočiti.

      Modelom Samsung XL2370 smo bili prilično zadovoljni, ako se zadržimo u okvirima TN tehnologije i on je dosta bolji od LG modela koji smo nedavno testirali i koji ima LED backlight. Predstavljeni model PX2370 je, po onome što je pokazao u rangu sa P2370 ili za nijansu lošiji, ali svakako vidljivo slabiji od XL2370 – i to u svakoj kategoriji za jednu malu nijansu. Izuzetan dizajn i kvalitet izrade možda i jesu u senci onog što je i primarna funkcija monitora, a jedina krupnija stvar mu zaista možemo zameriti vezana je za nižu ergonomiju. Sve ostale mane, kao što je lošija dinamika, lošija crna i slabiji vidljivi uglovi u odnosu na XL237o (čitaj: “u odnosu na ono šta Samsung može da izvuče iz TN-Film+edge-lit LED tehnologije”), a pogotovo u odnosu na xVA i IPS bazirane modele. Koji je, na kraju, naš zaključak – SyncMaster XL2370, P2370 ili PX2370? Prvim modelom smo toliko zadovoljni, da smo morali da mu damo i zvaničnu preporuku, ali, s obzirom na to da je P2370 jeftiniji za više od jedne trećine – postavlja se pitanje da li je i on dobar za našu preporuku. Iskreni da budemo – više smo očekivali. Samsung P2370 nije ni skup monitor, a fenomenalno izgleda. I nudi sve što biste od jednog TN film monitora te klase mogli da očekujete. Kvalitet izrade, dizajn, gotovo sve. On nema velikih mana koje bi bile prepreke da ga ne preporučimo. S druge strane, PX2370 ne pruža viši kvalitet slike, iako se radi o LED monitoru, ali pruža još kvalitetniji “outfit” i bolji dizajn. S druge strane, jeste dosta skuplji. Za nas će XL2370 ostati TN monitor više srednje klase koji pruža odličan kvalitet slike i dobar dizajn.

      Prednosti:

      – Kvalitet izrade
      – Dizajn
      – OSD meni i nove Magic funkcije
      – Adekvatan izbor video priključaka
      – Veoma dobar statički kontrast
      – Izuzetno intenzivno osvetljenje
      – Solidna uniformnost
      – Korektna reprodukcija crne
      – Izuzetni kolor i monohromatski gradijenti i reprodukcija boja generalno
      – Odličan odziv

      Mane:

      – Prosečni vidljivi uglovi
      – Curenje pozadinskog osvetljenja
      – Cena
      – Ergonomija

       

      Proizvođač

      Samsung

      Model

      SyncMaster PX2370

      Dijagonala / tehnologija

      23” class /TN film with edge lit LED backlight

      Fizička rezolucija / boje

      1920 x 1080 / 16.7 M

      Pitch

      0.272 x 0.272

      Horizontalno osvežavanje

      30~83Khz

      Vertikalno osvežavanje

      56-75 Hz

      Odziv

      2 ms GTG

      Osvetljenje

      250 cd/m²

      Kontrast

      5,000,000:1 MEGA Dynamic Contrast Ratio (1000:1 Static CR)

      Ugao gledanja (H/V)

      170˚/ 160˚

      Bandwidth / potrošnja (*max)

      220 MHz / 28 W

      Dimenzije

      557.5 x 26.5 x 337 mm

      Masa

      4.1 kg

      Specijalne mogućnosti, Input

      EPEAT Gold, Stand MagicBright3, Image Size, Color Effect,Customized key, MagicWizard & MagicKey & MagicTune with AssetManagement, Windows Vista Premium, DVI with HDCP, MultiScreen S/W, Magic Angle, Magic Lux, Magic Return, Magic Eco

      HDMI, DVI-I, optical i audio out

      Cena (sa PDV-om)

      ~ 32.800 dinara

      Monitor na test ustupio Samsung

       

       

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test