Nemanja Jevtić
Uporedni prikaz Epson i BenQ projektora Q3, 2006
Ovog leta definitivno je centar pažnje izbor kvalitetnog projektora, obzirom da najvažnija sporedna stvar na svetu više nije nimalo sporedna. Ako ste se već odlučili za «lavor varijantu», kada je praćenje Svetskog prvenstva u pitanju, onda bi bar morali sebi da priuštite “Joga Bonitu” na zidu ili opeglanom stolnjaku. Miljence ne dolazi u obzir, osim za potrebe simuliranja krupnijeg filmskog zrna; dakle samo sitan vez. Međutim, postoji par stvari koje bi trebalo raščlaniti na početku, a odnose se na generalni izbor projektora. Dve trenutno masovno zastupljene tehnologije su LCD i DLP i iako svaka za sebe pružaju određene rezultate u sopstvenim kategorijama, rade dosta različito. LCD (liquid crystal display) projektori obično sadrže tri odvojene staklene ploče, po jednu za svaki primar (crvena, zelena i plava). Signal ili svetlo koje ide u izlaz, prolazi kroz svaki od njih koji selektivno propuštaju signal po principu “venecijaner” za svaki piksel u slici.
DLP je patent firme Texas Instruments i njegovo građenje slike zasniva se na malo drugačijem principu. Umesto staklenih ploča za primare, ceo njegov čip je refleksivna površina sastavljena od izvesnog broja malih komadića svetla od kojih je svaki po jedan piksel. U zavisnosti od informacije, svaki od tih staklića projektuje boju kroz objektiv ili je pomera u stranu kako je ne bi reflektovao. Prednost LCD tehnologije je u mogućnost nameštanja svakog primara ponaosob mnogo kvalitetnije i malo bolja oštrina pri projekciji računarskog signala (DATA). Ova razlika u oštrinama se teško može uočiti pri gledanju video signala i naravno to ne znači da DLP mutno projektuje podatke, već da kada ih postavite jedan pored drugog razlika može da se uoči.
Prednosti DLP-a su daleko veći kontrast i dimenzije uređaja, obzirom da umesto tri, funkcioniše po principu jednog čipa. Kada su nivoi detalja u crnom i senke u pitanju, LCD to ume malo da zamuti, pa je DLP u tom aspektu mnogo bolje rešio taj tip problema. Takođe, kod LCD projektora struktura piksela ponekada može da se uoči, što kod DLP-a nije slučaj. I jedna i druga tehnologija se paralelno razvijaju konstantno, pa se standardizacija na tom polju teško može očekivati što nas manje zanima. Ono što nas zapravo interesuje je padanje cena, produžavanje radnog veka lampe, što veća dijagonala i automatsko signaliziranje ofsajda od strane samog projektora.
BenQ PE7700
Jedan od skupljih modela BenQ-u je svakako i model PE7700. Međutim, odmah na početku bi trebalo definitvno razjasniti da je reč o retko kvalitetnom projektoru i to iz raznih aspekata. Prvo i prvo, PE7700 model spada u onu retku kategoriju projektora koji mogu da se pohvale 1280×720 rezolucijom, dakle spremnih za HD. Nakon toga, BenQ je, imajući u vidu nadolazeće trendove na zadnju masku nabacio i HDMI ulaz što ga definitivno ubraja u kategoriju dalekovide kupovine. I naravno, treće, radi odlično. Momenta kada smo spazili “H” od “HD-a” bilo je jasno šta će prvo biti pušteno po otpakivanju projektora. Neki od HD naslova izgledaju na 7700 toliko impresivno da je posle jednog odgledanog film gotovo nemoguće vratiti se na TV (koliki god on bio) i na klasični DVD format. PE7700 se zasniva na HD2+ DLP čipu koji za sobom povlači opaku cenu, ali i fenomenalan kontrast. Pored toga, BenQ projektori novije generacije nose i SensEye patentiranu tehnologiju koja bi, po navodima, trebalo da automatski podešava osvetljenje, kontrast i zasićenje boja, pogotovo u detaljima. Ono što možemo da potvrdimo je da ovaj model radi ono što piše da radi; nijanse u crnom i u belom su evidentne čak i nakon par minuta. Što se samog SensEye-a tiče, činjenica stoji da se BenQ odlično adaptira i na apsolutno belim površinama, kao i na, recimo, zidovima koji u sebi imaju nekoliko postotaka crne u mešavini. Ono što bi možda bilo još pozitivnija stavka kod BenQ-a, je činjenica da čak i uz masivne dimenzije i lampu sposobnu da projektuje i preko dva metra u dijagonali sa prilično dobrim fokusom je činjenica da je za svoje dimenzije ovaj model izuzetno tih. U nastavku toga treba pomenuti da 7700 ima frontalni izduvnik što znači da ga veoma lagodno možete postaviti u između vas i, recimo, saigrača PlayStation dvojke. Ipak, zbog dimenzija slike u slučaju “interlaced” zapisa, pri bržim akcionim scenama i bržim pokretima kamere možete primetiti blaga raspadanja u “field-ovim”. Stoga je možda pametnije rešenje i projektor i DVD komponentu prebaciti u “progressive” režim gde se takve stvari ne mogu događati obzirom da većina novih DVD/DivX plejera podržava “progressive” sliku.
Zadnja maska projektora pokazuje koliko je BenQ ispoštovao kupca ostavivši mu jedan klasični RCA kompozitni ulaz, jedan RCA komponentni set ulaza, RGB/HDTV (5 x BNC), S-Video i pomenuti HDMI. Kao da sve to nije bilo dovoljno, PE7700 ima i do sada retko, ako i uopšte, viđenu PiP funkciju (slika u slici), gde možete simultano pratiti signale za više različitih izvora ukoliko više uređaja povežete na projektor, pa čak i ići toliko daleko da određujete poziciju i veličinu svakog ekrana ponaosob.
Ono što često može da bude užasna komplikacija kod projektora, pa i DVD plejera, je konfuzija tastera na daljinskom upravljaču. Za PE7700 možemo slobodno reći da ima jedan od najelegantnijih i najfunkcionalnijih daljinskih upravljača do sada viđenih. Na njemu se nalazi minimalni broj neophodnih tastera, odlično grupisanih u celine tako da ga za dva paljenja možete naučiti napamet, a pri samom dnu je i taster koji aktivira lampice u ostalim dugmićima za snalaženje po mraku. Obzirom da projektor podržava programiranje do 18 korisničkih preseta odnosa i njih kao i fabričke možete aktivirati daljincem. Svim ostalim podešavanjima za kojima realno nemate svakodnevnu potrebu možete pristupiti ulaskom u “meni”, dok identične komande možete kontrolisati i sa samog uređaja.
BenQ 7700 spada u sam vrh ponude projektora što automatski povlači za sobom i visoku cenu. Radni vek lampe procenjen je na 2000 sati u “FULL” ili oko 3000 u “Economy” režimu koji obara jačinu signala za oko 25%. Međutim, čak i u neidealnim uslovima, prisustvu dnevnog svetla i projektovanja na sivi zid umesto na platno “Economy” režim daje zapanjujuće rezultate, pa stoga slobodno bilo koji tip kalkulacije možete praviti sa 3000 radnih sati.
TIP
DLP
Brightness
1100 ANSI lumens
Contrast ratio
2500:1
Zoom objektiv
1.37x
Matična rezolucija
1280 x 720
Color support
24 bit
Video formati
HDTV , SECAM , NTSC , PAL
Radni vek lampe do
3000h
Video input
S-Video , Composite video , Component
Dimenzije
11.4 x 38.1 x 30cm
Težina
5.5Kg
Cena
1900+PDV
Ustupio
BenQ PB2140
PB2140, iako daleko manji slabiji po performansama potvrđuje utisak o BenQ-u kao ozbiljnom proizvođaču. DLP je bio logičan izbor, obzirom da je ovaj manji model svakako je namenjen onima kojima je potreban dovoljno kvalitetan projektor za stalni transport, što je dalje i sugerisano ubacivanjem i torbice za pakovanje u paket. PB2140, iako možda i pomalo zastareli model i dalje može da se nosi sa ostalim projektorima u svojoj klasi i cenovnom rangu. Reč je o projektoru manje-više tipične 800×600 rezolucije, dok je u praksi moguće iz njega izvući i maksimalnih 1280×1024 u zavisnosti od signala. Ovaj model za sobom nosi dozu minimalističkog pristupa, što se i ogleda u dizajnu projektora, broju funkcija, izgledu menija i daljinskog upravljača.
Od samog početka je jasno da je ovo projektor više za prezentovanje materijala na terenu nego li za svakodnevno kućno gledanje, mada to ne treba rastumačiti kao uput da nije isplativ za kućnu upotrebu. Njegova idealna dijagonala projektovanja je oko metar i po, gde su i fokus i svo ostali odnosi savršeni. Ipak, mali BenQ ima osobinu da ponekad reprodukuje malo prezasićene boje pogotovo plave nijanse, pa se metodologija čačkanja i podešavanja apsolutno preporučuje, ali pre po odnosima boja nego po kontrastu i Brightness-u, jer slika na njemu veoma brzo može da ode u “flah” (isprane boje). Ono što je stvarno pohvalno kod PB2140 modela su nivoi detalja u crnom, što je za projektor ovako malih dimenzija veoma iznenađujuće.
Na zadnjoj ploči PB2140 poseduje S-Video, kompozitni (RCA) i VGA ulaz, što takođe govori dosta o njegovoj eventualnoj nameni, a u sebi ima i mali mono zvučnik (3.5mm konektor) dovoljan za slušanje iz neposredne blizine. Teoretski, i ovaj BenQ bi mogao da potera neku nižu HD rezoluciju, ali sa rezultatima ni približnim onima iz 7700 modela. Njegov daljinac je takođe veoma asketski osmišljen, sa samo nekoliko, ali krajnje funkcionalnih komandi. Sa njega lako možete pristupiti presetima boja i podesiti ugao projektovanja, dok za sve ostalo morate ući u meni projektora. Uz ovaj model se isporučuju svi potrebni kablovi, počev od onih za napajanje po svim evropskim standardima, kompozitnog i standardnog VGA kabla. Kada je u pitanju radni vek lampe, on je svakako identičan onome iz modela 7700, dakle 2000F/3000E, samo se ovde razlika između FULL i ECONOMY režima primećuje. Iako je izašao iz zvanične proizvodnje i dalje može biti ozbiljan kandidat za one kojima je potrebna pristupačnija varijanta projektora.
TIP
DLP
Brightness
1600 ANSI lumens
Contrast ratio
2000:1
Zoom objektiv
1.2x
Matična rezolucija
800 x 600
Color support
24 bit
Video formati
HDTV , SECAM , NTSC , PAL
Radni vek lampe do
3000 sati
Video input
S-Video , Composite video , Component
Dimenzije
8.6 x 23.8 x 18cm
Težina
1.9Kg
Cena
742+PDV
Ustupio
Epson EMP-X3 i S3
Epson-ova dva aktuelna modela X3 i S3 povezuje identična školjka sa jedne i dupla razlika u ceni i performansama sa druge strane. Model S3 je namenjen manje zahtevnim kućnim korisnicima što je krajnje evidentno uzevši u obzir njegovu prihvatljivu cenu. Epson je u samom vrhu proizvođača koji koriste LCD lampe, pa se do sada kod njih nisu pojavljivali neki primetno lošiji modeli. S3 je SVGA projektor, matične rezolucije 800×600 piksela i to i van optičkog zumiranja i nedostatka “matičnog” 16:9 moda to je jedina razlika između njega i X3 modela; to i 400 ANSI Lumena manje, tako da će se dalja priča prilično odnositi na oba modela.
EMP-X3 spada u malo jaču kategoriju obzirom na matičnu SXGA rezoluciju od 1280×1024 piksela. Sa 2000 Ansilumena X3 definitivno može trpeti projekcije čak i u prilično osvetljenim prostorijama. Uzevši u obzir rezoluciju, i on je “HD Ready” a za reprodukciju ovog signala X3 ima na sebi i D-SUB konektor. Pored toga, na zadnjoj maski nalaze se i D-SUB izlazni konektor, u slučaju da morate da “premostite” računar i projektor, tj. da vam je slika potrebna na oba simultano; zatim slede već standardni kompozitni RCA video, S-Video i stereo RCA ulazi za zvuk obzirom da u sebi ima i mono zvučnik. I X3 i S3 imaju izduvavanje toplog vazduha po desnom boku što ga čini pomalo nepraktičnim za držanje u neposrednoj blizini, dok u tom smislu X3 ume da bude i pomalo bučniji ukoliko ne pojačate zvuk, obzirom na jače hlađenje.
Pojačano hlađenje kod ovog modela bilo je neophodno kako bi projektor mogao da ima startup vreme od samo par sekundi. Nakon toga, X3 i S3 imaju i USB konektor za daljinsko komandovanje sa računara. Kada je daljinac ova dva modela u pitanju, tu pomalo dolazimo do one priče o konfuznim i nepreglednim daljincima. Tačno je da je Epson imao u vidu da sve komponente treba da bude manje, ali ovaj baš deluje zbijeno. Pored toga, daljinac ima na sebi i mali multi-direkcijski taster, ali je zbog rasporeda komandi verovatno najlakša solucija ući u meni i odatle raditi sve ostalo. Oštrina kod oba modela deluje zaista impresivno. Radni vek lampe je praktično već tipiziran, na 2000 odnosno 3000 radnih sati u zavisnosti od moda gledanja, mada se kao i kod BenQ-a neka preterana razlika između dva režima preterano i ne primećuje čak i po dnevnom projektovanju. S3 bi definitvno bio model “za svaki dan” obzirom i na pristupačnost, dok je X3 namenjen onima koji će ispratiti i HD kada se jednom eventualno usaglasi i “odstupi”, obzirom da su mu ciljna grupa definitvno “oni koji moraju da imaju sve najnovije”. Epson, naravno, pored ova dva modela ima još bezbroj različitih, mada se čini da će ova dva modela biti popularna još dugo.
Model
EPSON EMP-S3
EPSON EMP-X3
TIP
LCD
LCD
Brightness
1600 ANSI lumens
2000 ANSI lumens
Contrast ratio
500:1
400:1
Zoom objektiv
1.35x
Matična rezolucija
800 x 600
1024 x 768
Color support
24 bit
24 bit
Video formati
SECAM , NTSC , PAL
HDTV , SECAM , NTSC , PAL
Radni vek lampe
3000 h
3000 h
Video input
S-Video , Composite video , Component
S-Video , Composite
Dimenzije
9.8 x 32.7 x 24.6
9.8 x 32.7 x 24.6cm
Težina
2.5Kg
2.6Kg
Cena u EUR
732+PDV
1092+PDV
Ustupio