Rusija krenula na Mesec prvi put posle skoro 50 godina

Misija kojom je Rusija krenula na Mesec, prvi put od 1976, odnosno posle skoro 50 godina, započeta je sinoć lansiranjem rakete sa letelicom Luna-25

Rusija krenula na Mesec prvi put posle skoro 50 godina

Prva misija posle 47 godina kojom je Rusija krenula na Mesec, počela je sinoć lansiranjem rakete sa letelicom Luna-25 koja treba da sleti na južni Mesečev pol. Poletanje je direktno prenosila ruska svemirska agencija Roscosmos na svom YouTube kanalu.

Rusija će ovom misijom, potencijalno postati prva zemlja na svetu koja je uspela da izvršni takozvano meko sletanje na južni pol Meseca, oblasti za koju naučnici tvrde da sadrži led. Cilj misije je da njeno istraživačko vozilo Luna-25 najmanje godinu dana uzima uzorke i istražuje mesečevo tlo koje će naučnici potom analizirati.

Ruski naučnici se nadaju da će na ovom delu Meseca uspeti da pronađu led, s obzirom na to da je NASA 2020. potvrdila otkriće molekula vode na delovima Mesečeve površine obasjane suncem.

Pronalaskom leda, odnosno vode koja se može sačuvati, rusko istraživanje bi tako označilo ogroman napredak u istraživanju Meseca i svemira uopšte, obezbeđujući buduće ljudske lunarne misije.

Luna-25 je, kako izgleda, naslednik letelice iz vremena bivšeg Sovjetskog Saveza koji je 1976. imao svemirsku misiju sa letelicom Luna-24. Ona je tada 13 dana letela do Meseca i nazad do Zemlje kako bi takođe prikupila i donela njegove uzorke.

U pogledu misija konkretno na južni Mesečev pol, Rusija ima konkurenta u vidu indijske svemirske letelice Chandrayaan-3 koja je lansirana 14. jula, a ove nedelje je stigla u Mesečevu orbitu.

Prema planu, indijska letelica trebalo bi da sleti na južni pol 23. avgusta. S druge strane, Luna-25 bi trebalo da putuje pet dana kako bi stigla do Mesečeve orbite, u kojoj će onda provesti pet do sedam dana pre nego što se i zvanično prizemlji.

To znači da će Luna-25 sleteti na Mesec otprilike u isto vreme kao i indijska letelica, ako ne i koji dan pre. Instrumenti koje Luna-25 ima uključuju i spravicu koja može hvatati uzorke na dubini od 15 centimetara u potrazi za smrznutom vodom.

Državne svemirske agencije i njihove misije su osim međusobne konkurencije, sada dobile i nove rivale u vidu privatnih kompanija. Jedna od njih je na primer, kompanija SpaceX, američkog milijardera Ilona Maska, sa kojom neke državne agencije i sarađuju.

1. MaliAbner

A u medjuvremenu gringosi koji su hodali po Mesecevoj povrsini imaju problem da posalju nove zalihe na MSS... kao da su zaboravili da prave rakete...

2. RingeRaja

Lepo bi bilo da i jedni i drugi to rade u ime nauke i prosperiteta čovečanstva, ali mislim da je, na žalost, jedini motiv da se zabode zastavica na parcelu i to proglasi za teritoriju na koju se polažu prava. Isti su i jedni i drugi, nema tu neke velike razlike.

3. MaliAbner

And a World peace :-)

4. Interesantno je ovo skroz, rusi koji nisu bili na Mesecu ali su slali satelite i sonde cak i na tamnu stranu Meseca... sada salju SS na Mesec...

...što meni učvršćuje mišljenje da oni tamo nisu ni bili.

5. NShappy

Jel može da se objavi neka tema o svemiru u Srbiji, a da se ne pojavi neko ko zaključi da Amerikanci nisu bili na Mesecu?!? :mad:

6. MarcusS

...što meni učvršćuje mišljenje da oni tamo nisu ni bili.

Bili su, dokaza ima na pretek.

Nemojmo ići tamo...

7. techone

Bas im je trenutak ko prstom u *****, kad ratuju, zive pod sankcijama i verovatno debelo propadaju... ocekivano

8. @MarcusS
    Pa i ne videh baš neke valjane... I nema šta, ja ne verujem da su bili.

9. MarcusS

Pa nisam ni ja verovao kada sam odgledao prvi dokumentarac na tu temu pre 20 godina.

Probaj da ideš kontra putanjom, googlaj "najbolji dokazi da je čovek sleteo na mesec" pa čitaj. Nije teško, a poprilično transparentno.

10. techone

Ruska svemirska korporacija Roskosmos saopštila je u nedelju da se njena letelica Luna-25 srušila na Mesec nakon što se okretala nekontrolisano.

11. CountMike