Climeworks je tehnološka kompanija koja se bavi klimatizacijom i koja već neko vreme radi na rešenjima koja izvlače štetni CO2 iz Zemljine atmosfere i skladište ga ispod zemlje. U zvaničnom saopštenju ova kompanija navodi da je finalizirala svoju uslugu koja je prošla kroz proces nezavisne verifikacije, a koja bi mogla da bude ključna za sve velike kompanije.
Tokom 2021. godine ova kompanija je napravila najveće postrojenje za direktno izvlačenje CO2 iz vazduha nazvano Orca. Ceo proces funkcioniše jednostavno – ambijentalni vazduh se uvlači, a onda filtrira i u procesu se uklanja CO2. Prikupljeni CO2 se zatim permanentno skladišti u formi bazaltne stene ispod zemlje.
Taj prikupljeni CO2 se onda umesto u atmosferi gde zagreva planetu čuva ispod zemlje gde je bezopasan po okolinu. Tehnologija u suštini oponaša ono što šume i drveće rade prirodno kada unose i skladište CO2. Na žalost, šuma koje postoje nisu dovele do smanjenja emisija gasova staklene bašte zbog prevelikog zagađenja i premalo šuma. Upravo zbog toga je kvalitet rada ovih postrojenja jedan od ključnih faktora koji će u budućnosti određivati kvalitet vazduha koji dišemo i stepena zagrevanja planete na kojoj živimo.
Nezavisna verifikacija efikasnosti uklanjanja CO2
Revizorska kompanija DNV je sertifikovala uklanjanje CO2 za Climeworks nakon višegodišnjeg napora da se razviju kriterijumi. Pošto je ovo nova industrija, bilo je potrebno da se napravi nova metodologija za proveru koliko je ugljen-dioksida izvučeno iz atmosfere, transportovano i trajno uskladišteno. Metodologija je sada javno dostupna i koristiće se za verifikaciju budućih „serija“ CO2 koje su uhvaćene i uskladištene za potencijalne kupce.
Obim i efikasnost iklanjanja CO2 su problematični
Kompanija Climeworks nije navela koliko je CO2 izvučeno u ovoj prvoj seriji, pozivajući se na ugovore o poverljivosti koje ima sa svojim kupcima. Microsoft se, na primer, obavezao da će 2020. godine na kraju smanjiti sve svoje istorijske emisije. Kompanija ima ugovore za uklanjanje najmanje 2,5 miliona metričkih tona CO2 (oko 18 procenata ukupnih emisija u fiskalnoj 2021. godini), prema njenom poslednjem izveštaju o održivosti životne sredine. To uključuje projekte u šumarstvu i direktno izvlačenje iz vazduha.
Prema današnjem obimu izvlačenje CO2 iz vazduha daleko je od dovoljnog da bi se ispunio cilj koji je Microsoft odredio. Orca ima kapacitet da uhvati samo 4.000 tona godišnje; sva svetska operativna DAC postrojenja zajedno mogu da zahvate 10.000 metričkih tona CO2 godišnje, što je mnogo manje od željenih 2,5 miliona koliko Microsoft planira. Trenutno su u izgradnji mnogo veći objekti.
Mač sa dve oštrice
Nedostatak kapaciteta je jedan od razloga zašto su neki zagovornici zaštite životne sredine zabrinuti da bi uklanjanje ugljenika moglo zagađivačima dati izgovor da nastave sa poslovanjem koje zagađuje okolinu. Kompanije bi se mogle obavezati da će, kada se podvuče crta zagađenje biti u prihvatljivim granicama, čak i dok njihovo zagađenje i dalje raste, jer će plaćati više da se CO2 izvlači iz vazduha. Emisije kompanije Microsoft su zapravo porasle za oko 2,5 miliona metričkih tona u fiskalnoj 2021. godini u odnosu na prethodnu godinu, za šta kompanija kaže da je uglavnom rezultat njenog rasta prodaje cloud uređaja i usluga.
Inicijative i platforme za velike tehnološke kompanije
Zbog pritiska javnosti, velike tehnološke kompanije su bile prve u redu za formiranje sistema za filtriranje CO2 iz vazduha. Odvojena inicijativa nazvana Frontier za uklanjanje ugljenika koju podržavaju velike tehnološke kompanije objavila je ove nedelje da joj se pridružilo još velikih imena industrije. Stripe, Alphabet, Meta, Shopify i McKinsey pokrenuli su Frontier prošlog aprila sa ciljem da povećaju uklanjanje CO2 i da ga učine pristupačnijim. Uklanjanje CO2 je još uvek preskupo za mnoge manje kompanije. Jedna tona CO2 koju je uklonio Climeworks košta oko 600 dolara za kompaniju kao što je Microsoft, rekao je Climeworks kada je Orca postrojenje lansirana 2021. godine.
Ranije ove nedelje, Frontier je najavio novo partnerstvo sa klimatskom platformom Watershed, koja meri emisije i obučava druge kompanije o njihovim klimatskim ciljevima. Partnerstvo omogućava manjim kompanijama da agregiraju svoju kupovnu moć, što im olakšava kupovinu uklanjanja CO2. Prvi novi kupci koji su uskočili preko Watershed platforme su Canva, Zendesk i avio startap Boom Supersonic.
Nije veliko iznenađenje što su tehnološke kompanije bile prvi kupce za Climeworks, jer po prirodi, ove kompanije vole da investiraju u tehnologije koje lakše rešavaju postojeće probleme. Drugi je naravno pritisak javnosti i sve veća briga za okolinu.