Petar Gredelj & Branko Maksimović 3dfx Voodoo 5 5500 AGPNakon godinu i “kusur” dana iz 3Dfx radionice nam konacno stize nova graficka
karta. Dugo, dugo najavljivana pa nebrojeno puta odlagana, konacno nam se pruzila
prilika da se i sami uverimo sta su to inzenjeri 3Dfx-a sve ovo vreme radili.
Ovoga puta smo imali tu privilegiju da karticu testiramo skoro istovremeno kada
i mnogi drugi test-majstori sirom interneta, tacnije receno, samo dan-dva nakon
sto je i zvanicno objavljena vest o pustanju u prodaju. Zasluge za ovo svakako
pripadaju firmi “MD&Profy“
koja je odnedavno dobila zvanicno zastupnistvo od strane 3Dfx-a. Posto je politika
3Dfx-a takva da su obustavili prodaju chipova nezavisnim proizvodjacima, V5
karticu mogu testirati samo jednom [za razliku od N’Vidie cijih modela ima koliko
hocete] i s toga sam imao narocitu zelju da je predstavim u punom svetlu. Upravo
iz tog razloga sam pozvao i MaX-a, velikog zaljubljenika u kvalitetnu grafiku
i narocito u 3Dfx – da je zajedno testiramo i prenesemo svima vama nase impresije
o novoj V5 karti. Ovaj test je nase zajednicko delo. Da se podsetimo malo istorijata
3Dfx-a: Firma
3Dfx Interactive je napravila veliki korak za grafiku kod PC racunara.Jos “davne”
1996.-te godine, kada je tadasnji Virge smatran 3D akceleratorom, 3Dfx svetu
predstavlja Voodoo Graphics Chipset sa 4Mb dedicated memorije. Dva Mb za frame
buffer i dva Mb za teksture. Cena prvih karti koje su se pojavile [Orchid Righteous
3D] sa ovim grafickim chipsetom bile su preko $ 400, a potencijalni kupci su
jos morali da poseduju primarnu, 2D karticu kako bi na nju nadogradili svoj
“svemirski” Voodoo. Sa Glide drajverima, ova kartica je pokazivala svoju moc
u shareware verziji GL Quake-a. Secam se da su “fenomenalne” [misli se na grafiku]
igre tada bile Duke 3D sa smesnim bitmap sprite-ovima, i kada je neko bacio
pogled na GL verziju Quake-a [koja jos nije izasla na trziste], shvatio je da
gleda igru buducnosti, na kartici koja je ispred svoga vremena. Nesto kao Ge
Force 2 GTS sada. Sa padom cena, Voodoo postize ogroman uspeh uz i dalje kontraverzni
nedostatak 2D prikaza. 3Dfx tada odlucuje da ubaci taj 2D u svoj Voodoo i izbacuje
nesrecni Voodoo Rush. Fijasko! Sa 70% nekompatibilnosti sa “normalnim” Voodoo
kartama, kriminalno losim 2D prikazom i brzinom, Voodoo Rush je bio osudjen
na propast [Englezi bi rekli – “it was DOOMED!”]. Nijedna ozbiljna firma [Diamond,
ELSA, Orchid] tog vremena nije izgradila karticu ooko ovog chipa, osim firme
Intergraph [Intense 3D] koja je posle te sezone prestala sa proizvodnjom komercijalnih
PC komponenti. 3Dfx ucvrscuje svoje mesto No. 1 na listi najboljih, proizvodom “mastovito”
nazvanim Voodoo 2. Zasto? Ukratko: cena je bila ispod 300 $ za karticu opremljenu
sa tada neverovatnih 12 Mb RAM-a – bio je tacno 3 puta brzi, lepsi i “veci”
od svog proslavljenog prethodnika, Voodoo-a 1. I naravno, ostavio je N’Vidia
Riva 128 chip [pojavio se u medjuvremenu] u senci. Uz ponovljene mane kao sto
su nedostatak 2D-a i nove mane: stara arhitektura, dva chipa koji rade paralelno
svaki sa svojih 4 Mb za teksture [V2 moze da podnese samo 4 Mb u sceni!], V2
je pored “zverske” brzine doneo i prednost kao sto je rad u SLI [ScanLine Interleave]
modu, sto vam je svima dobro poznato. Jos razmisljate o 4Mb u 3D sceni? Ovako:
4 Mb za frame buffer [ukljucujuci Z-buffer] i po 4 Mb texture memory za svaki
tzv. TexelFX chip! Jasno!? OK! Idemo dalje… Pojavom Voodoo Banshee-ja, 3Dfx
dokazuje da moze da napravi dobar 2D/3D chip. Nedostatak druge TexelFX jedinice,
Banshee nadoknadjuje visim radnim taktom [100 MHz na prema 90 MHz kod V2 karti],
odlicnim 2D performansama i kvalitetom slike. Ukratko, Voodoo za siroke narodne
mase. Ipak, to nije bio proizvod koji je doneo nesto novo, kao uostalom ni V3…
3Dfx kupuje firmu “STB Systems” i odlucuje se da sam proizvodi kartice sa svojim
chipovima. dakle, nema vise prodaje chipova znanim i neznanim proizvodjacima.
Po meni, greska. Ali, tako su oni odlucili a svet je ostao bez jos jednog proizvodjaca
sa sjajnom reputacijom… Voodoo 3 jeste baziran na Banshee jezgru kome su dodata
jos 3 TexelFX sloja [prakticno 2 x V2 + Banshee 2D] a prelaskom sa 0.30 na 0.25
mikronski proces proizvodnje, radni takt je podignut na 143 [V3 2000], odnosno
166 [V3 3000], odnosno 183 MHz [V3 3500 TV]. Memorija je standardna, SDRAM,
6nS. U isto vreme, N’Vidia razvija TNT/TNT2 jezgro i polako sa obiljem 3D funkcija,
2k x 2k teksturama, DVD in hardware mogucnostima i 32bit-nim renderingom, konacno
preuzima mesto lidera u ovoj oblasti. Ge Force vec ni ne treba pominjati, to
su jednostavno kartice koje nisu imale konkurenciju. 3Dfx je u ovom periodu
pretrpeo ogromne finansijske gubitke. Jedina nada 3Dfx-a je bio chip pod radnim
nazivom Napalm, kasnije preimenovan u VSA 100.
VSA100 – specifikacija chipa Voodoo Scalable Architecture. Chip o kome se godinu dana poprilicno pricalo
na internetu. Cas je to potpuno nova arhitektura, cas je “malo pozajmljeno”
iz prethodne generacije. Ipak, VSA100 donosi vecinu stvari koje su mu nedostajale:
32 bit-ni rendering, 2048 x 2048 teksture, sve oblike bump-mappinga koje imaju
konkurentni N’Vidia chipovi [naravno, osim Environmental Bump Mappinga koji
za sada imaju samo Matrox-ovi G200, G400 i najavljeni G450], i takozvani hardware
assist za DVD [opet bez motion compensation-a]. Naravno, sve iz prethodnih generacija
je i dalje podrzano [light sources, mip mapping, svi vidovi naprednih oblika
filtriranja]. Sadasnje mane ovog chipa su nedostatak hardverskog T & L [3Dfx
tvrdi da je softverski bolji, narocito kada izadju procesori na 1.5 – 2 GHz!?],
hardverske DVD reprodukcije i AGP 4x teksturiranja. Cudi nas onda da novi Voodoo
5 ne radi na AGP magistrali 100 MHz jer stari V3 bez problema izdrzava i vise,
jer je jednostavno i ne koristi. O tome, nesto kasnije… VSA100 nudi i T-buffer
efekte. Tzv. bioskopski/filmski efekti kao sto su motion blur [masite brzo rukom
ispred sebe i videcete da ivice izmedju pocetnog i krajnjeg polozaja ruke jesu
malo “razmazane”], igre sa fokusom [bitno za neke avanture, jer kada je u sceni
kadrirano nesto sto je blizu, ono sto je iza – mora biti van fokusa, tj. mutnije]
i jos neke koje cemo navesti u samim specifikacijama VSA100 chipa i same kartice.
I naravno, glavni adut novih Voodoo kartica: FSAA odnosno Full Scene Anti Aliasing
– pravi ekskluzivitet VSA100 chipa. 2x i 4x sample FSAA je mnogo bolje resenje
od softverskog supersamplinga firme N’Vidia. Manje uporava akceleraciju a i
bolje izgleda. I o tome nesto kasnije. Evo i zvanicne specifikacije: Real-time Full-scene Anti-aliasing up to 1024×768 (2-sample or 4-sample) Exclusive 3dfx T-Buffer™ Technology Cinematic Effects: – Motion Blur – Soft Shadows – Soft Reflections – Depth-of-field Focus Designed for Glide 2.x and 3.x Acceleration Optimized for Direct3D Acceleration Optimized for OpenGL support Complete DirectX 6.x and 7.x support Patented Single-pass, Single-cycle Multi-texturing 100% Hardware Triangle Setup Dual 32-bit Graphics Pipelines 2 Texture-mapped, Lit pixels per clock cycle 32-bit rendering and 32-bit Native Texture support 3dfx FXT1™ and DirectX© Compressed Texture support Square and Non-square Texture support 2048×2048 Texture support Texture Blends, Bump Mapping, and Transparency support 24-bit Floating-point Depth-buffer and 8-bit Stencil Buffer Palletized Texture support Per-pixel Mip-mapping Exponential Fog Table
Svi verovatno znate da je 3Dfx planirao citavu gamu kartica zasnovanih
na VSA100 chipu: V4 4500 [najslabija kartica, ali i najjeftinija – single chip],
V5 5000 PCI – dual VSA100 ali sa “samo” 32 Mb memorije [u poslednje vreme se
nesto cuti o njoj], V5 5500 AGP i na kraju monstrum karta V5 6000 sa cak cetiri
VSA100 chipa i 128 Mb memorije. Fill-rate za V5 5500 iznosi 667Mpixela/sec. dok ce kod buduce V5 6000 biti impresivnih
1333 Mpixela. Ne mesajte ove podatke sa N’Vidia-nim megatekselima. Stvoricete
bez potrebe zbrku u glavi… Voodoo4 4500 PCI/AGP 1 VSA-100 chip 32MB RAM Fillrate: 333 million pixels per second; 167 million pixels per second in multitexturing
mode No T-Buffer support (and hence no FSAA and no cinematic effects) Voodoo5 5000 PCI 2 VSA-100 chips 32MB RAM Fillrate: 667 million pixels per second; 333 million pixels per second in multitexturing
mode T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects Voodoo5 5500 AGP 2 VSA-100 chips 64MB RAM Fillrate: 667 million pixels per second; 333 million pixels per second in multitexturing
mode T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects Voodoo5 6000 AGP 4 VSA-100 chips 128MB RAM Fillrate: 1.32 million pixels per second; 667 million pixels per second in multitexturing
mode T-Buffer support, i.e. hardware FSAA and cinematic effects To bi bilo sve po pitanju istorijata i specifikacije, da se pozabavimo malo
samom V5 5500 karticom.
Kartica dolazi u zaista izvanredno dizajniranom pakovanju, dizajneri
Voodoo-a su vec godinama jedni od najmastovitijih. Osim same kartice u kutiji
cete jos zateci malu racvicu za napajanje [V5 karte zahtevaju dodatno napajanje,
buduci V5 6000 ima i sopstveni ispravljac], CD sa drajverima, uputstvo i jos
jedan potpuno beskorisni CD sa nekakvim intro-ima nevezanim za Voodoo. Mozete
ga iskoristiti u kolima, znate vec kako :))) Sama kartica dolazi u posebnom
antistatik pakovanju:
Evo kako izgledaju CD-ovi i lepo odstampano uputstvo u kome necete
naci nista osim kako da karticu utaknete u slot i naravno kako se monitorski
kabl “gura” u istu:
Ovo sto vidite na zadnjoj slici je 3Deep, jedini utility koji
cete dobiti na CD-u osim samih drajvera i specifikacije. Poznat najvise kupcima
neke od Creative-ovih karti [oni su ga redovno “gurali”], ovaj utility sluzi
za podesavanje game u igrama. Jedina novost je sto se sada morate konektovati
na internet da bi ga podesili. Nista specijalno. Kartica…Koliko smo samo raznih
snimaka videli svakojakih beta release primeraka. Te stace u kuciste, te nece,
na kraju…ipak staje. Pozamasne je duzine, otprilike koliko i sama maticna
ploca. Ako vam je [kao i kod mene] AGP slot negde u visini hard-diska, imacete
nekih 3-4 cm. lufta. U svakom slucaju, naredni V5 6000 nema teorije da stane!
Pored slike, tu je i sema same kartice. Karticom dominiraju dva
VSA100 chipa na koje su postavljeni vrlo kvalitetni AAVID-ovi fan-ovi, identicni
kao na mojoj ELSA Erazor X kartici. Memorijskih chipova ima osam, po cetiri
sa svake strane stampane ploce, znaci svaki modul sa po 8 Mb. Koristenje vise
modula manjeg kapaciteta smatram za bolje resenje. Na primerku koji smo dobili
na test upotrebljena je Toshiba 6 nS memorija, na stranim testovima sam vidjao
na istom mestu i Samsung-ovu i Hyundai-jevu. Desno od procesora vidite switching
sekciju gde cete zateci par IC-a, nekoliko tranzistora i po dva elektrolita
i rucno [lose] motane prigusnice [nekada se Peca intenzivno bavio elektronikom
i radio-tehnikom, tvrdim da bih umeo bolje!]. Ukupni utisak kartice na prvi
pogled formira prisustvo dva graficka chipa sto deluje impresionirajuce, ali
opsti utisak je da je ostalo puno praznog prostora na samoj stampanoj ploci.
Inzenjeri 3Dfx su verovatno mogli da smanje velicinu kartice [i narocito porade
na njenom dizajnu], ATI je to mnogo pedantnije ucinio na svojoj Rage Fury kartici
koja deluje mnogo, mnogo mocnije i lepse. Sve u svemu, kvalitetom izrade ne
mogu biti previse odusevljen. Pogledajte prethodni test pa uporedite slike i
sudite o kvalitetu…Sve u svemu, kartica neodoljivo lici na prerelease verziju.
TV-out ne postoji, ja licno ne dajem mnogo na to ali ima i onih
koji na tome insistiraju. Ne treba zaboraviti da su Voodoo kartice prvenstveno
namenjene igracima. Voodoo ima odlicnu sliku, pa zasto je kvariti losim Tv izlazom
ili losim televizorom, igranje na dobrom pa i malom monitoru je mnogo ugodnije. Instalacija, drajveri, 2D slika… Verujem da su mnogi vlasnici V3 kartica vec isprobali V5 drajvere, dakle, znaju
o cemu se radi. Instalacija je kao sto smo prvi put imali priliku da vidimo
pri Office 2000 instalaciji. Zahteva dva restarta da bi pri prvom pravom podizanju
od vas bilo zatrazeno da se registrujete putem interneta kako bi omogucili opciju
overclockinga. Na ovaj zahtev treba odgovoriti odrecno, kako bi se jednostavnom
promenom u registry bazi omogucila i ova izmena. Naravno, jos jedan restart…
Drajveri su graficki veoma lepo uradjeni, sve mogucnosti za podesavanje su omogucene.
Naravno, na njima treba jos dosta poraditi, u sta ne sumnjamo. Evo kako sve
to izgleda:
Poslednje dve opcije vas verovatno i najvise zanimaju, zanimljivo je da mozete
i iskljuciti jedan graficki chip i prakticno dobiti V4. Nelogican downgrade ali
treba pomenuti. Slider za povecanje clocka ide do [pre] optimistickih 220 MHz,
buduci da je sve preko 175 MHz vise nego dobro. Sto se 2D slike tice, opsta konstatacija
je da je Matrox-olika, dakle izvanredna. Mislim da je time sve receno, mada je
2D generalno gledano, kod svih kartica doziveo svoj maksimum. V5 ima jako dobru
sliku a valjapomenuti da samo jedan VSA100 chip radi 2D grafiku. RAMDAC je na
odlicnih 350 MHz, sto garantuje 2D sliku dobre mirnoce i odlicnog kvaliteta.
Test sistem – Windows 98 SE
CPU
– Intel P III Coppermine 667EB
Maticna ploca
– ASUS CUBX
Memorija
– 128 Mb PC133 Kingmax
Video-karte
– 3dfx Voodoo 5 5500 AGP – Hercules 3D Prophet II GTS 32 Mb – ELSA Erazor X
Hard-disk
– Quantum Fireball LM 15 Gb 7200 o/min.
CD ROM
– TEAC 32x IDE
Zvucna karta
/
Monitor
– Philips Brilliance 107 MP
Zvucna karta nije koristena da bi dobijeni rezultati bili sto
vise ravnopravni prethodno testiranom 3D Prophet-u II koji je testiran na potpuno
identican nacin. Ovo ima veze sa rezultatima, jer SB Live zna da “ustine” za
par frejmova. Nije sve bilo idealno, ne znam cemu sve to da pripisem – drajverima, taktu AGP-a
ili cemu. Tek, na testu smo imali jako puno zaglavljivanja, narocito pri rezoluciji
1600×1200 – samo restart pomaze, i to manuelni [na dugme]. Buduci da test-procesor
radi na 133 MHz-noj magistrali a BX ploca pri tome ima takt AGP-a od 89 MHz,
moguce da je problem do ovoga. Pri overclocku procesora na 150 MHz [AGP = 100
MHz], svaka pomisao na nesto sto se zove 3D zavrsava neuspehom. Nije mi bas
bilo najjasnije, ali tako je. Testirane Ge Force karte su bez ikakvih problema
izdrzavale ovu torturu. Po pitanju overclockinga same graficke karte, V5 5000
se takodje nije proslavio. 175 Mhz je “plafon” koji smo uspeli da dostignemo,
183 MHz je ostala samo misaona imenica. Quake 3 Arena Insistirao sam da se svi Quake testovi vrse na verziji 1.11 igre sa default
graphics setting-om, samo menjajuci rezolucije i paletu. To su uostalom i setovanja
koja su primenjena na svim dosadasnjim testovima – uslovi moraju biti ravnopravni
za sve! Quak-eri dobro znaju da se sve ovo moze unaprediti [citaj ubrzati],
raznim .dll fajlovima i unapredjivanjem igre na 1.16 i 1.17 ali to na ovom testu
nama nije bio cilj. Obican, prosecan korisnik to ni ne zna da ucini. Koristena su tri demoa, standardni Demo 1, nesto zahtevniji Quaver [koji je
standardni deo skoro svih testova na WEB-u], kao i Q3 Crusher – prava nocna
mora za sve koji misle da raspolazu dovoljno mocnom karticom. Kvalitet prikaza
u Q3 je fantastican, nijedan Voodoo do sada nije imao ovako dobru sliku – to
je zajednicki zakljucak. Koloritnije i nesto tamnije nego sto smo do sada vidjali
kod V3 kartica. U svakom slucaju, jako, jako lepo. Velike teksture i stancil
buffer senke [cg_shadows 3] uz odlicnu brzinu i u visokim rezolucijama.
Sve je jasno, u nizim rezolucijama sve verzije Ge Force-a su drasticno
brze od V5 karte. Na svu srecu, pad performansi pri rastu rezolucije kod V5
nije tako drastican kao kod recimo GF 256 SDR. Narocito dobre rezultate V5 postize
u 32-bitnoj paleti. Treba li pricati uopste o poredjenju V5 – GF 2? Ja ovde
ne treba nista da komentarisem. Overclocking Kao sto smo vec pominjali, od o/c-a procesora na 750 MHz nije bilo nista, V5
jednostavno ne trpi magistralu AGP-a od 100 MHz iako se sustinski radi o PCI
karti. Ni sto se o/c samog VSA100 chipa bas ne blista. Sve preko 175 MHz sto
eventualno dobijete je cist car… I od o/c GF 2 ima vise koristi, moze vise
da se “digne”.
3D Mark 2000 Nekoliko puta sam vec pominjao, ovaj test je zaista nerealan jer bitno favorizuje
GF u odnosu na celokupnu konkurenciju. Direktno koristi T & L, tako da kartice
koje ga nemaju, dobijaju rapidan pad performansi. Ako je za utehu, V5 je postigao
bolje rezultate od svih grafickih kartica koje ne podrzavaju T & L.
Unreal Tournament Konacno jedan test u kome se, koristeci Glide, Voodoo oseca kao riba u vodi.
Interesantno je da sve N’Vidia kartice od TNT2 Ultra pa do GF 2 imaju rezultate
u rasponu od 5-6 frejmova
FSAA -Full Scene AntiAliasing FSAA ovakav, FSAA onakav, FSAA ovo, FSAA ono…Verujem da su i vama dosadile
slicne price a na zalost ne mozete da se i sami uverite u to zbog nemoci vasih
grafickih karti. Ne ocajavajte puno, lepo jeste ali i bez toga se sasvim lepo
zivi… To sam rekao i kad sam testirao GF 2 karticu, ponavljam i sada. Doduse, FSAA
na V5 kartici izgleda bolje nego na GF2 i sasvim bih se slozio sa onom tvrdnjom
da je Voodoo-ov 2x anti-aliasing na nivou N’Vidii-nog. 4x mnogo bolje izgleda
ali je zato i neverovatno veliki pad performansi. Ne znam na kom su to procesoru
oni testirali, ali pogledajte rezultate koje smo dobili mi na nasem testu:
Pogledajte dobro ove rezultate pa proverite koji procesor imate.
Jeste li sigurni da imate mnogo brzi procesor od ovoga na testu – Coppermine-a
na 667 MHz? Niste, pa onda prici zvanoj FSAA pridjite sa mnogo vecom dozom rezerve.
Na testovima na netu cete mozda i naici na bolje rezultate, ali i sa jacim procesorima.
Zasto? Zato sto FSAA ova generacija grafickih karti ne moze da podrzi onako kako treba!
Verovatno da se pitate zasto…Potreban je mnogo, mnogo veci fill-rate. Pretpostavimo
da zelite dobru sliku, u redu, ukljucicete FSAA. I to verovatno 4x. Dobre slike
nema u 640×480, znaci da cete ici u 800×600 ili cak 1024×768, pobogu – zasto
ste kupili dobar monitor? Cemu FSAA ako to sve nije u 32-bitnoj boji? I sta
dobijate – apsolutnu nemogucnost igranja sem ako vam dobra vila ne donese procesor
na mnogo MHz. Necete high settings? Probajmo i tako! Dzaba vam 50 fps na testu
ako ga i ne odgledate. A videcete da pri izuzetno zahtevnim scenama sa velikim
teksturama i ogromnim brojem poligona, cak i pri tih 50 fps-a kartica zna da
“stucne”. Dovoljno da vas za to vreme u Q3 ili UT neko fraguje. Koliko cete
razmisljati o nazubljenosti ili nenazubljenosti ivica objekata dok vam mozak
radi, ruke se znoje na misu i tastaturi a adrenalin skocio u nebesa. Nimalo!
Ni u simulacijama nije bolje. Probajte sa ukljucenim FSAA da prodjete krivinu
onako kako treba! Nema teoretske sanse, dovoljno da vas bolid zanese a konkurencija
pobegne. Ne zelim da vas ubedjujem da FSAA ne moze da radi solidno, ali za pravo igranje
jos uvek nije. A ko ce da da 600 i kusur DEM ako nije pravi igrac? Kazem, za
pravi FSAA moramo sacekati neku sledecu generaciju video-karti, ova ne moze
to da odradi onako kako treba. Sto se samog izgleda FSAA tice, uradili smo nekoliko shotova [kako to nas kolega
VGA sa exx3d-a kaze]. Prva dva su iz Quake-a 3:
no FSAA
FSAA 4x
Obavezno uvelicajte slike [JPEG format, nisu velike] i pogledajte
nazubljene odnosno umeksane ivice objekata. Sledeci test je bio Need for Speed
5 i to moja omiljena staza Schwarzwald, jel tamo bese Dunav izvire? Staza jako
lepo izgleda, ali ima i veliki broj poligona tako da je igranje sa 4x FSAA vrlo
zamorno. Ali da pokazemo kako sve to izgleda. Prve dve slike su nacinjene u
JPEG-u, ali posto smo ustanovili da se razlika dovoljno ne primecuje, sledeca
dva screenshot-a su u TIFF formatu. Paznja, svaki je po 1.4 Mb. Ako trazite
kvalitet…
no FSAA – JPEG format
FSAA 4x – JPEG format
no FSAA – TIFF [1.4 Mb]
FSAA 4x – TIFF [1.4 Mb]
To bi bila prica oko FSAA, lepo jeste ali jos jednom razmislite
o svemu…U svakom slucaju i nije bas tako drasticna razlika…
Zavrsni komentar Svakako
najtezi zakljucak od kako je zapoceo rad sajta. Znam da mnogi zele da cuju moje
misljenje, buduci da sam davno dobio epitet [blago receno] “ljubitelja N’Vidie”.
Pa evo ovako… Iako sam zbog gore navedenog zarko zeleo da V5 bude bolji nego sto jeste, na zalost
moram reci da nije u potpunosti ispunio moja ocekivanja. MaX je bio pored mene
i dobro zna koliko sam i ja to zeleo. Zbog toga je i uradjen jedan zaista veliki
test. “Velik” je vise od 4 Mb mesta na serveru, 10-ak puta vise od slicnih testova.
Upravo u cilju da vam damo sto bolji prikaz. Ali, krenucu redom… Prvo, velika je steta sto sam prethodno testirao 3D Prophet II GF2 karticu. Ona
je na mene ostavila neverovatan utisak. Verujte [posto 99% vas nije imalo prilike
da je vidi kako radi], to je kartica daleko van ovoga vremena. V5 brzinski ne
moze da se poredi sa njom, apsolutno nikako! Moze se svrstati samo negde izmedju
Ge Force 256 SDR i DDR kartice. U nizim rezolucijama je cak iza obe! No kako se
ipak gledaju vise rezolucije, to i ne bih toliko zamerio. 32 bitni rendering i
rad u visim rezolucijama su ipak svetlija tacka narocito ako uzmemo u obzir takt
na kome radi chip… Od toga i poticu mnogi problemi sto se brzine tice, podseticu da je 3Dfx jedini
od velikih proizvodjaca koji u dogledno vreme svojoj klijenteli nece priustiti
0.18 mikronski graficki chip. N’Vidia je to vec ucinila, Matrox i ATI ce vrlo
brzo. VSA100 je u svojoj tehnoloskoj izradi zakasnio na trziste…Da su uspeli
u tom procesu proizvodnje, VSA100 bi danas po default-u bio chip na barem 200
MHz-nom kloku a brzina mozda cak i vrlo blizu GF2. Kazu da V5 u radu sa brzim
procesorom daje bolje poboljsanje rezultata u odnosu na GF serijal kartica. Moguce,
ali to su ipak procesori koji ce nama biti dostupni mozda krajem godine [testiraju
na procesorima 800 MHz – 1 GHz]. Sto se memorije tice, ima je sasvim dovoljno. 64 Mb je do sada ostvario samo pomenuti
ATI Rage Fury MAXX i pojedini modeli GF kartica. Iako je DDR vec postao standard
i pomenute firme ga koriste [ili planiraju to], Voodoo se ipak odlucio za standardni
SDRAM. To ima i svojih dobrih strana…Stepen iskoriscenja SDRAM-a je celih 100
%, dok je DDR koji na najnovijim karticama radi na 333 MHz [166 x 2] iskoriscen
svega nekih 70-ak procenata. Eventualno postavljanje DDR memorije na V5 karticu
bi je sigurno poskupelo za nekih 100-nak dolara sto bi bilo vise nego mnogo. Slika?
Sjaaajnaaa! Vise nego odlicna! Najsvetlija tacka ove karte, moram priznati da
je cak i lepsa i koloritnija od GF 2. FSAA? Najveci adut ove karte, mnogo toga sam vec rekao prethodno – to po meni
jos uvek nije upotrebljivo. Mozda na V5 6000, mozda na sledecoj generaciji 3D
kartica. Drajveri moraju da se dovedu na visi nivo, verujem da i hoce. Sto znaci,
da mozemo narednih meseci ocekivati da njihovim poboljsanjem dobijemo i znatno
bolje rezultate. Koliko, to vec ne mogu da procenim… Cena? S obzirom da na karti ima cak dva procesora i 64 Mb memorije, moze se reci
da je i ocekivana. Pa ipak, ne treba zaboraviti da je najavljena cena bila 249
$, da bi samo par dana pre izlaska bila pomerena na 299 zelembaca. Kao retko kada,
zahvaljujuci izvanrednoj reakciji naseg dobavljaca, V5 kartu sebi mozete priustiti
po ceni koju ima i americki kupac! Ovo se kod nas vrlo retko desava i u svakom
slucaju je vrlo pohvalno…Da ne pominjem podatak da u mnogo finansijski jacim
zemljama od nas, ovu karticu jos uvek ne mozete kupiti…Pa ipak, ponovo postavljam
isto pitanje: vredi li sve to toliko para? Gde je mesto ove karte na trzistu? Na ovo pitanje samo vreme moze dati pravi odgovor.
Cena od preko 600 DEM je takodje mnogo para, ne zaboravite da GF 2 kosta i 150
DEM vise. Nekako su cenovne granice pomerene unapred u odnosu na cene proteklih
godina za tadasnje top-akceleratore. Meni nista slicno ne pada na pamet, GF 256
je jos uvek vise nego mocna karta. Za kraj, pored svih dobrih strana – 3Dfx je mogao i morao mnogo vise. 3Dfx ne
sme da se zadovolji “tu negde” mestom, on mora da se trudi da izbije na sam vrh,
makar se njegov protivnik zvao i N’Vidia. To je njegova obaveza prema vernoj publici,
ipak je ova firma pionir u 3D svetu. V5 generacija karti je zakasnila na trziste
za makar 3 meseca, u drugacije vidjenje stvari niko ne moze da me ubedi. Da se
tako nesto desilo, mislim da bi rezime ovoga testa bio u sasvim drugacijem svetlu.
Kasno Marko na Kosovo stize… 3Dfx-u se ovako nesto vec drugi put desava, prvi put sa V3 3500 cime je izostao
pravi odgovor na TNT2 generaciju karti, a evo i sada…Nisam prorok da bi joj
mogao odrediti buducnost, ali ukoliko ATI konacno odrzi obecanje i Radeon zadovolji
barem 80% svojih najavljenih karakteristika – svi proizvodjaci ce se naci u nevoljama.
3Dfx na prvom mestu, oni su sve svoje nade polozili upravo u ovaj model – dovoljno
su finansijski iscrpljeni, uspeh V5 5500 kartice bi ih digao iz mrtvih. V4 4500
i V5 6000 nisu toliko bitni, prvi je nedovoljno interesantan, drugi ce biti preskup.
Voleo bih da se varam, ali moram priznati da sam skeptican…Dobro u svemu tome
jeste cinjenica da publika vrlo tesko napusta klub za koji navija. To 3Dfx vrlo
dobro zna i uzda se u njenu podrsku. Graficku kartu na test ustupio “MD&Profy“