ASUS EN 7600GS TOP Silent
GeForce 7600 serija kartica je poprilično i sa razlogom popularna, bilo da
se radi o GT ili GS modelima. Što je najzanimljivije, za razliku od Radeon
X1600 i X1800 kartica koje jedna na drugu liče „kao jaje jajetu“ bar kad su
radne frekvencije u pitanju, GeForce 7600GS i GT akceleratora ima u raznim
„ukusima“. Ako zanemarimo razlike kod propratnog paketa, kod GeForce 7600GT
modela, razlike se ogledaju u drugačijem dizajnu rasladnog sistema, eventualno
implementaciji brže memorije ili samo fabričkom overklokovanju. GeForce 7600GS
kartice, čak, stižu u više varijanti; osim generičkog modela, postoje i ubrzana
izdanja sa standardnim „hardverom“, te verzije na PCB-u za GeForce 7600GT,
zatim verzije sa GDDR3 memorijom, ali i 512MB još sporije DDR2 memorije. Neki
proizvođači (Inno3D) u ponudi imaju i GeForce 7600GST, koji je brz gotovo koliko
i 7600GT, pa je kod ovih kartica odnos cene i kvaliteta na zavidnom nivou.
Slična priča se može primeniti i u klasi GeForce 7300GT i GS kartica, o kojima
smo pisali prošle nedelje. Grafičko jezgro koje je centar cele priče je G73,
proizveden u 90-nanometarskoj litografiji u TSMC i UMC pogonima. Ovaj čip nema
veliku površinu – u jezgru je svega 177 miliona tranzistora, koji su bili potrebni
za GPU sa 12 teksturnih i pixel shader jedinica, 8 ROP-a i pet vertex shader
unit-a. Sve GeForce 7600 kartice imaju mogućnost rada u SLI režimu, a nakon
SLI koncepta za notebook računare, smatramo da je sledeći korak „SLI fizika”
i mogućnost „uparivanja” drugačijih kartica (recimo GeForce 7600GT i 7600GS).
G73, u svim brojnim izdanjima, uglavnom predstavlja odlično uložen novac, jer
je na strani ovih akceleratora najveći indeks cene i performansi – veći od
onog kod bržih, ali nesrazmerno skupljih GeForce 7900GTX akceleratora, ali
veći i od indeksa cena / performanse kod kartica iz najniže klase (koje, iako
su jeftine, ne nude mogućnost igranja novih igara uz toliko sjajan frame-rate,
„zahvaljujući” pre svega 64-bitnom memorijskom interfejsu, ali i činjenici
da se u jezgru nalazi samo jedan „Quad”). Izuzetak iz ove priče su GeForce
7900GT i GeForce 7300GT DDR3 akceleratori, koji, svaki u svojoj klasi, predstavljaju
gotovo jednako dobre kupovine kao i dobar broj popularnih „7600-tki”.
Poznato je da današnji akceleratori idu ispred svog vremena, pa aktuelne igre
na najjačim akceleratorima lako možete igrati u ekstremno visokim rezolucijama.
Za najveći broj korisnika koji koristi standardne 17 i 19-inčne monitore, mod
12×10 je „prirodan”, a u tom slučaju se i sa karticama srednje klase mogu igrati
najnovije igre “sa svim detaljima”. Kartice niže klase nisu namenjene igračima
i verovatno ni u budućnosti neće moći da se koriste za igranje aktuelnih igara,
čak ni u osnovnim rezolucijama. Međutim, one su dovoljne za akceleraciju grafičkog
okruženja novog operativnog sistema (Windows Vista), kao i hardversko dekodiranje
videa visoke definicije. Visok frame-rate u reprodukciji videa rezolucije 1920
x 1080 u progressive modu, možete zaboraviti na „muzejskim primercima“ kakvi
su GeForce 4 MX ili Radeon 7000. Samo najnoviji akceleratori, makar govorili
i o entry-level modelima serije GeForce 7 i Radeon X1K, nude hardversko dekodiranje
H.264 i WMV9 videa visoke rezolucije. U slučaju da vam ovakav jedan GPU ne
vrši „dekodiranje HD filmova“, CPU će prilično znojiti različiti softverski
dekoding-alati, ali onda morate prihvatiti i nešto lošiji kvalitet prikaza,
te usporenja u reprodukciji, odnosno “ispuštene” frejmove. I ponovo se ponavlja
priča sa kraja prethodnog milenijuma, kada su DVD-ROM uređaji i aktuelni filmovi
(MPEG2) počeli da osvajaju kućne računare. I tada se postavljalo pitanje da
li je za pravilnu i kvalitetnu reprodukciju neophodna dodatna video dekoder
kartica ili će sve to raditi softver i CPU. Sva sreća da su današnji GPU-ovi
dovoljno moćni ne samo za dekoding daleko intenzivnijeg HD videa, već i za
„akcije“ poput proračunavanja fizike, ili čak zvuka u igrama… Aktuelna ponuda
sedme generacije GeForce kartica je kompletna, ali ćemo na Benchmark-u teško
moći detaljno da istestiramo sve varijante GeForce 7300 i 7600 kartica. U najnižoj
klasi vlada GeForce 7300 GS koji će u narednim mesecima potpuno zameniti vremešne
GeForce 6200 modele. Na prelazu je odlični GeForce 7300GT, dok se za izdanje
ove kartice sa GDDR3 memorijom ne može reći da pripada nižoj klasi, bez obzira
na to što se nalazi u $100 kategoriji. U srednjoj klasi i dalje vladaj veliki
broj GeForce 7600GS izdanja, koja postoje u DDR2 i DDR3 varijantama, kao i
sa 256 i čak 512MB memorije. Uspeh GeForce 7300 i 7600 serija je krucijalan
za kompaniju NVIDIA, a uskoro se očekuje i dodatno smanjenje cena GeForce 7900GT
i GTX kartica, koje neće uskoro nestati sa lagera. Ako Sony u PlayStation 3
zaista implementira neki derivat G80 GPU-a (koji se za PC očekuje do kraja
godine), onda će sav kontigent G71 akceleratora biti upotrebljen za GeForce
7900GT i GTX kartice i to na svojevrsnoj rasprodaji. Biće zanimljivo i videti
kolika je realna potreba tržišta za AGP izdanja GeForce 7 serije – prema inicijalnim
zahtevnima, potražnja nije mala, ali će se rezultati tek videti kada prve kartice
ovog tipa budu u prodaji (Galaxy je već izbacio GeForce 7600GS za AGP). U međuvremenu,
pogledajmo kako se jedno od izdanja GeForce 7600GS akceleratora „provelo“ u
našim rukama…
Kartica na testu – ASUS Extreme N7600GS TOP SILENT
ASUS EN 7600GS TOP Silent stiže u već poznato dizajniranoj ASUS kutiji srednje
veličine u koje se pakuju uglavnom sve kartice srednje klase. Pakovanje nije
previše bogato, a u njemu je nekoliko demo igara, dve starije igre, DVI adapter,
kompozitni video-out i uputstvo za instalaciju. Svakako, u spisku priloženih
aplikacija ne nedostaju ASUS-ova dostignuća kao što su ASUS Splendid, ASUS
GameFace Live, ASUS GameReplay i GameFace Messenger.
Kartica ne liči na standardni GeForce 7600GS, ali ASUS nije koristio ni 7600GT
layout, već su razvili sopstveni, kako bi mogli da iskoriste svoje unikatno
ReverseCool® rashadno rešenje, kao i kod Radeon X1600 XT Silent modela koji
smo već prikazali, a koji takođe stiže sa nestandardnim PCB-om. Interesantno
je da ASUS navodi da maksimalna rezolucija njihovog GeForce 7600GS modela nije
XHD, već „standardna“ 2048 x 1536, što znači da integrisani DVI konektor nije
Dual-Link. Mi nažalost nismo uspeli da proverimo da li je ovo greška u specifikaciji,
s obzirom na to da nas monitor ograničava na 1900 x 1200 piksela pri „osvežavanju“
od 75 Hz.
Sa osnovne strane, kartica izgleda kao GeForce 7600GT kome „nešto nedostaje“.
To nešto su svakako memorijski moduli, koji su izmešteni na poleđinu, odnosno
smešteni su sa druge strane štampe, ispod velikog „reversnog“ heat-pipe kulera.
Na osnovnoj strani možemo uočiti skup video izlaza – D-Sub, DVI i Video out,
nekoliko prigušnica, regulatora napona i čitavu šumu nešto jeftinijih elektrolitskih
kondenzatora, neophodnih zbog veće količine od čak 512MB DDR2 memorije, koja,
podsetićemo, više troši od novih GDDR3 čipova.
Sa osnovne strane, na mestu gde bi trebalo da se nalazi GPU, smešten je manji,
ali vrlo kvalitetan aluminijumski profil, koji, zapravo nije u heat-pipe „vezi“
sa ostatkom rashladnog sistema na poleđini niti bilo šta hladi. On samo služi
kao osigurač za ono što se nalazi sa druge strane. A sa druge strane, preko
gusto poređanih memorijskih čipova u „L“ redu, smeštena su dva profila koja
su vezana „šarkom“ kroz koju prolazi jedan deo toplotne cevi. Drugi njen deo
je smešten u veći Alu profil koji i pokriva grafički čip. Da, dobro ste pročitali
– GPU je smešten sa druge strane štampane ploče, kao i sama memorija! Zapravo,
aluminijumski profil ne pokriva memorijske čipove koji ionako ne rade na visokom
taktu.
Radne učestanosti kartice su 450 MHz za GPU i 950 MHz za VRAM. ASUS u ponudi
ima i standardni GeForce 7600GS Silent koji ima veliki aluminijumski hladnjak,
ali koristi referentni dizajn, pa kod njega GPU radi na 400 MHz, a 256 MB DDR2
memorije na efektivnih 800 MHz. Postoji i još jedan EN7600GS Silent (GeForce
7600GS) akcelerator koji takođe ima 512MB DDR2 memorije, kao i TOP model sa
ovog testa, ali je kod ovog modela VRAM podešen na svega 540 MHz (realno 270
MHz), što je očigledno marketinški trik. Kod ovakve kartice je mnogo veći nedostatak
to što je memorija toliko usporena, da dodatnih 256MB verovatno nikada neće
„dočekati svojih pet minuta“.
DDR2 memorijske čipove na konkretnom modelu EN 7600GS TOP SILENT koji smo
mi testirali potpisao je Hynix (2.0 ns), a postoje i izdanja iste kartice sa
Infineon memorijom istog rejtinga, koje su nešto više raspoložene za overklokovanje.
G73 GPU na ovoj kartici radi u potpunoj 12/12/5/8 konfiguraciji, a primerak
sa testa je radio u savršenoj tišini bez ikakve greške, mada je nakon više
sati naše standardne „torture“ poprilično vreo, pa preporučujemo instalaciju
u provetrena kućišta.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
MSI NX6800GS- 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
GeForce 6600GT – 128 MB GDDR3 – Older ForceWare
ATI Radeon X1600 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 – ForceWare 91.31
ASUS EN7600GS TOP SILENT – ForceWare 91.31
Monitor
Cooling
CoolerMaster Hyper 6+
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVD-111L
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Sands of Time
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
je AF bio uključen,
to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
a gamma correction pri antialiasingu uključen.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark 3 Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
A kada se uključi AA i AF?
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
previše limitirana brzinom CPU-a.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni odnosno uključeni kad je to u tabeli naglašeno.
F.E.A.R 1.3
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Overclocking
Jezgro smo uspeli da ubrzamo do svega 540 MHz, dok je memorija „išla“ bez
prikazivanja „artifakta“ sve do +110 MHz, što čini efektivnih 1060 MHz. Nije
toliko loše za DDR2 čipove, ali smo viđali i bolje… Overklokovanje ovakve
kartice ne preporučujemo s obzirom na to da se radi o specifičnom
dizajnu i rashladnom sistemu koji ne odvodi toplotu sa memorijskih čipova.
Podsetićemo da DDR2 čipovi rade na višem naponu nego GDDR3
primerci, pa oslobađaju i više toplotne energije. Ako pogledamo
tabele, videćemo da dobitak nije mali:
Zaključak
GeForce 7600GT je naslednik modela GeForce 6600GT, dok je 7600GS „zamena“
za GeForce 6600. Očekivano, GeForce 7600GS je primetno brži od GeForce 6600GT-a,
a s obzirom na već pominjane različite varijante GeForce 7600GS (pa i GT) akceleratora,
kupci mogu da budu u dilemi. ASUS EN 7600GS TOP sa 512MB memorije ipak nije
kartica za potcenjivanje, jer su radne učestanosti više u odnosu na standardni
GeForce 7600GS – međutim, sa preporučenom cenom od 160 USD, smatramo da je
daleko primamljiviji izbor GeForce 7600GT po ceni od oko 180 američkih dolara,
ili pak GeForce 7300GT sa GDDR3 memorijskim čipovima. NVIDIA Video Engine sledeće
generacije, koji smo prvi put probali testirajući
baš ASUS EN7600GS TOP SILENT karticu, PureVideo HD,
čini da vaši filmovi izgledaju bolje nego ranije, što posebno važi
za fajlove koji su snimljeni u visokoj rezoluciji. PureVideo u novom „HD“ verziji
radi samo na GeForce karticama sedme generacije, instalira se uz same drajvere
i predstavlja sistem za hardversko dekodiranje WMV9 i H.264 videa visoke rezolucije,
sve sa naprednim algoritmima za filtiranje i kompenzaciju pokreta. Već prilično
rasprostranjeni X.264
je besplatni i polu-legalni kodek koji ne koristi napredne mogućnosti
novih GPU-ova i za sve kalkulacije koristi sistemski procesor, ali, setimo se
da je nekada i DivX imao sličan status, pa se može očekivati
da X.264 u bliskoj budućnosti bude ono što je danas XviD. Kada su
MPEG i H.264 fajlovi u pitanju, algoritmi se izvršavaju u 3D
pixel pipeline-u, a novina u novoj verziji PureVideo HD sistema je dinamička
redukcija šuma i pametno izoštravanje slike koje daje slične rezultate
kao Unsharp Mask filter u Photoshop aplikaciji. GeForce 7600GS u „TOP“
izdanju je po performansama vrlo blizak već prikazanom Galaxy GeForce 7300GT
Zalman akceleratoru, ali je od njega skuplji oko 40%. S tim u vidu, ne možemo
ga preporučiti igračima, već samo korisnicima koji će umeti da iskoriste postojanje
512MB lokalne memorije – programi za 3D modeling i slične aplikacije koje u
sceni imaju veliku količinu tekstura. Daleko bolji izbor za igrača može biti
i neki GeForce 7600GS sa DDR3 memorijom (Galaxy, Inno3D, XFX, eVGA), koji se
teže nalaze na našem tržištu, ali s obzirom na ono što nude (pod uslovom da
je cena slična onoj na zapadnim tržištima), vredi pomučiti se i potražiti ih.
Bilo bi zanimljivo videti kako se ova kartica ponaša u specifičnim testovima
koji bi mogli da iskoriste dodatnu količinu video memorije (Oblivion je isuviše
zahtevan u texture-replacement modovima u kojima jedino i „traži“
više od 256MB VRAM-a), ali su ovi slučajevi veoma retki, tako da, s obzirom
na cenu, moramo zaključiti da postoje opipljivije investicije od ASUS
EN 7600GS TOP SILENT akceleratora.
ASUS karticu na test ustupio distributer ASUS proizvoda za Srbiju, kompanija Kimtec.
Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije
ustupio Kimtec.