ASUS Extreme N7600 GS TOP Silent

ASUS Extreme N7600 GS TOP Silent

ASUS u ponudi ima čak tri izdanja GeForce 7600GS akceleratora: referentni i dva modela sa 512MB video memorije. Testirali smo GeForce 7600GS TOP Silent verziju, koja osim pasivnog hladnjaka i dvosturuko veće količine VRAM-a, donosi i više radne frekvencije. Da li je ova kartica dobra kupovina?

    Sadržaj

      Branko Maksimović


      ASUS EN 7600GS TOP Silent

      GeForce 7600 serija kartica je poprilično i sa razlogom popularna, bilo da
      se radi o GT ili GS modelima. Što je najzanimljivije, za razliku od Radeon
      X1600 i X1800 kartica koje jedna na drugu liče „kao jaje jajetu“ bar kad su
      radne frekvencije u pitanju, GeForce 7600GS i GT akceleratora ima u raznim
      „ukusima“. Ako zanemarimo razlike kod propratnog paketa, kod GeForce 7600GT
      modela, razlike se ogledaju u drugačijem dizajnu rasladnog sistema, eventualno
      implementaciji brže memorije ili samo fabričkom overklokovanju. GeForce 7600GS
      kartice, čak, stižu u više varijanti; osim generičkog modela, postoje i ubrzana
      izdanja sa standardnim „hardverom“, te verzije na PCB-u za GeForce 7600GT,
      zatim verzije sa GDDR3 memorijom, ali i 512MB još sporije DDR2 memorije. Neki
      proizvođači (Inno3D) u ponudi imaju i GeForce 7600GST, koji je brz gotovo koliko
      i 7600GT, pa je kod ovih kartica odnos cene i kvaliteta na zavidnom nivou.
      Slična priča se može primeniti i u klasi GeForce 7300GT i GS kartica, o kojima
      smo pisali prošle nedelje. Grafičko jezgro koje je centar cele priče je G73,
      proizveden u 90-nanometarskoj litografiji u TSMC i UMC pogonima. Ovaj čip nema
      veliku površinu – u jezgru je svega 177 miliona tranzistora, koji su bili potrebni
      za GPU sa 12 teksturnih i pixel shader jedinica, 8 ROP-a i pet vertex shader
      unit-a. Sve GeForce 7600 kartice imaju mogućnost rada u SLI režimu, a nakon
      SLI koncepta za notebook računare, smatramo da je sledeći korak „SLI fizika”
      i mogućnost „uparivanja” drugačijih kartica (recimo GeForce 7600GT i 7600GS).
      G73, u svim brojnim izdanjima, uglavnom predstavlja odlično uložen novac, jer
      je na strani ovih akceleratora najveći indeks cene i performansi – veći od
      onog kod bržih, ali nesrazmerno skupljih GeForce 7900GTX akceleratora, ali
      veći i od indeksa cena / performanse kod kartica iz najniže klase (koje, iako
      su jeftine, ne nude mogućnost igranja novih igara uz toliko sjajan frame-rate,
      „zahvaljujući” pre svega 64-bitnom memorijskom interfejsu, ali i činjenici
      da se u jezgru nalazi samo jedan „Quad”). Izuzetak iz ove priče su GeForce
      7900GT i GeForce 7300GT DDR3 akceleratori, koji, svaki u svojoj klasi, predstavljaju
      gotovo jednako dobre kupovine kao i dobar broj popularnih „7600-tki”.

      Poznato je da današnji akceleratori idu ispred svog vremena, pa aktuelne igre
      na najjačim akceleratorima lako možete igrati u ekstremno visokim rezolucijama.
      Za najveći broj korisnika koji koristi standardne 17 i 19-inčne monitore, mod
      12×10 je „prirodan”, a u tom slučaju se i sa karticama srednje klase mogu igrati
      najnovije igre “sa svim detaljima”. Kartice niže klase nisu namenjene igračima
      i verovatno ni u budućnosti neće moći da se koriste za igranje aktuelnih igara,
      čak ni u osnovnim rezolucijama. Međutim, one su dovoljne za akceleraciju grafičkog
      okruženja novog operativnog sistema (Windows Vista), kao i hardversko dekodiranje
      videa visoke definicije. Visok frame-rate u reprodukciji videa rezolucije 1920
      x 1080 u progressive modu, možete zaboraviti na „muzejskim primercima“ kakvi
      su GeForce 4 MX ili Radeon 7000. Samo najnoviji akceleratori, makar govorili
      i o entry-level modelima serije GeForce 7 i Radeon X1K, nude hardversko dekodiranje
      H.264 i WMV9 videa visoke rezolucije. U slučaju da vam ovakav jedan GPU ne
      vrši „dekodiranje HD filmova“, CPU će prilično znojiti različiti softverski
      dekoding-alati, ali onda morate prihvatiti i nešto lošiji kvalitet prikaza,
      te usporenja u reprodukciji, odnosno “ispuštene” frejmove. I ponovo se ponavlja
      priča sa kraja prethodnog milenijuma, kada su DVD-ROM uređaji i aktuelni filmovi
      (MPEG2) počeli da osvajaju kućne računare. I tada se postavljalo pitanje da
      li je za pravilnu i kvalitetnu reprodukciju neophodna dodatna video dekoder
      kartica ili će sve to raditi softver i CPU. Sva sreća da su današnji GPU-ovi
      dovoljno moćni ne samo za dekoding daleko intenzivnijeg HD videa, već i za
      „akcije“ poput proračunavanja fizike, ili čak zvuka u igrama… Aktuelna ponuda
      sedme generacije GeForce kartica je kompletna, ali ćemo na Benchmark-u teško
      moći detaljno da istestiramo sve varijante GeForce 7300 i 7600 kartica. U najnižoj
      klasi vlada GeForce 7300 GS koji će u narednim mesecima potpuno zameniti vremešne
      GeForce 6200 modele. Na prelazu je odlični GeForce 7300GT, dok se za izdanje
      ove kartice sa GDDR3 memorijom ne može reći da pripada nižoj klasi, bez obzira
      na to što se nalazi u $100 kategoriji. U srednjoj klasi i dalje vladaj veliki
      broj GeForce 7600GS izdanja, koja postoje u DDR2 i DDR3 varijantama, kao i
      sa 256 i čak 512MB memorije. Uspeh GeForce 7300 i 7600 serija je krucijalan
      za kompaniju NVIDIA, a uskoro se očekuje i dodatno smanjenje cena GeForce 7900GT
      i GTX kartica, koje neće uskoro nestati sa lagera. Ako Sony u PlayStation 3
      zaista implementira neki derivat G80 GPU-a (koji se za PC očekuje do kraja
      godine), onda će sav kontigent G71 akceleratora biti upotrebljen za GeForce
      7900GT i GTX kartice i to na svojevrsnoj rasprodaji. Biće zanimljivo i videti
      kolika je realna potreba tržišta za AGP izdanja GeForce 7 serije – prema inicijalnim
      zahtevnima, potražnja nije mala, ali će se rezultati tek videti kada prve kartice
      ovog tipa budu u prodaji (Galaxy je već izbacio GeForce 7600GS za AGP). U međuvremenu,
      pogledajmo kako se jedno od izdanja GeForce 7600GS akceleratora „provelo“ u
      našim rukama…

      Kartica na testu – ASUS Extreme N7600GS TOP SILENT

      ASUS EN 7600GS TOP Silent stiže u već poznato dizajniranoj ASUS kutiji srednje
      veličine u koje se pakuju uglavnom sve kartice srednje klase. Pakovanje nije
      previše bogato, a u njemu je nekoliko demo igara, dve starije igre, DVI adapter,
      kompozitni video-out i uputstvo za instalaciju. Svakako, u spisku priloženih
      aplikacija ne nedostaju ASUS-ova dostignuća kao što su ASUS Splendid, ASUS
      GameFace Live, ASUS GameReplay i GameFace Messenger.


      Kartica ne liči na standardni GeForce 7600GS, ali ASUS nije koristio ni 7600GT
      layout, već su razvili sopstveni, kako bi mogli da iskoriste svoje unikatno
      ReverseCool® rashadno rešenje, kao i kod Radeon X1600 XT Silent modela koji
      smo već prikazali, a koji takođe stiže sa nestandardnim PCB-om. Interesantno
      je da ASUS navodi da maksimalna rezolucija njihovog GeForce 7600GS modela nije
      XHD, već „standardna“ 2048 x 1536, što znači da integrisani DVI konektor nije
      Dual-Link. Mi nažalost nismo uspeli da proverimo da li je ovo greška u specifikaciji,
      s obzirom na to da nas monitor ograničava na 1900 x 1200 piksela pri „osvežavanju“
      od 75 Hz.


      Sa osnovne strane, kartica izgleda kao GeForce 7600GT kome „nešto nedostaje“.
      To nešto su svakako memorijski moduli, koji su izmešteni na poleđinu, odnosno
      smešteni su sa druge strane štampe, ispod velikog „reversnog“ heat-pipe kulera.
      Na osnovnoj strani možemo uočiti skup video izlaza – D-Sub, DVI i Video out,
      nekoliko prigušnica, regulatora napona i čitavu šumu nešto jeftinijih elektrolitskih
      kondenzatora, neophodnih zbog veće količine od čak 512MB DDR2 memorije, koja,
      podsetićemo, više troši od novih GDDR3 čipova.


      Sa osnovne strane, na mestu gde bi trebalo da se nalazi GPU, smešten je manji,
      ali vrlo kvalitetan aluminijumski profil, koji, zapravo nije u heat-pipe „vezi“
      sa ostatkom rashladnog sistema na poleđini niti bilo šta hladi. On samo služi
      kao osigurač za ono što se nalazi sa druge strane. A sa druge strane, preko
      gusto poređanih memorijskih čipova u „L“ redu, smeštena su dva profila koja
      su vezana „šarkom“ kroz koju prolazi jedan deo toplotne cevi. Drugi njen deo
      je smešten u veći Alu profil koji i pokriva grafički čip. Da, dobro ste pročitali
      – GPU je smešten sa druge strane štampane ploče, kao i sama memorija! Zapravo,
      aluminijumski profil ne pokriva memorijske čipove koji ionako ne rade na visokom
      taktu.


      Radne učestanosti kartice su 450 MHz za GPU i 950 MHz za VRAM. ASUS u ponudi
      ima i standardni GeForce 7600GS Silent koji ima veliki aluminijumski hladnjak,
      ali koristi referentni dizajn, pa kod njega GPU radi na 400 MHz, a 256 MB DDR2
      memorije na efektivnih 800 MHz. Postoji i još jedan EN7600GS Silent (GeForce
      7600GS) akcelerator koji takođe ima 512MB DDR2 memorije, kao i TOP model sa
      ovog testa, ali je kod ovog modela VRAM podešen na svega 540 MHz (realno 270
      MHz), što je očigledno marketinški trik. Kod ovakve kartice je mnogo veći nedostatak
      to što je memorija toliko usporena, da dodatnih 256MB verovatno nikada neće
      „dočekati svojih pet minuta“.


      DDR2 memorijske čipove na konkretnom modelu EN 7600GS TOP SILENT koji smo
      mi testirali potpisao je Hynix (2.0 ns), a postoje i izdanja iste kartice sa
      Infineon memorijom istog rejtinga, koje su nešto više raspoložene za overklokovanje.
      G73 GPU na ovoj kartici radi u potpunoj 12/12/5/8 konfiguraciji, a primerak
      sa testa je radio u savršenoj tišini bez ikakve greške, mada je nakon više
      sati naše standardne „torture“ poprilično vreo, pa preporučujemo instalaciju
      u provetrena kućišta.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)

      Matična ploča

      ASUS A8N32-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 270 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      MSI NX6800GS- 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
      GeForce 6600GT – 128 MB GDDR3 – Older ForceWare

      ATI Radeon X1600 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
      Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 – ForceWare 91.31
      ASUS EN7600GS TOP SILENT – ForceWare 91.31

      Monitor

      Benq FP93GX (ustupio Kimtec)

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6+

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVD-111L

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      Microsoft – Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Valve’s Half Life 2: Lost Coast
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Unreal Tournament 2004

      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
      Painkiller Battle Out Of Hell
      Prince of Persia: Sands of Time
      The Chronicles of Riddick
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
      je AF bio uključen,
      to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
      Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
      kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
      su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
      a gamma correction pri antialiasingu uključen.


      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
      napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
      efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
      ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
      vezane za samu fiziku.

      AquaMark 3 Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      A kada se uključi AA i AF?

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
      Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
      Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      Painkiller: Battle Out of Hell

      I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
      sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
      previše limitirana brzinom CPU-a.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni odnosno uključeni kad je to u tabeli naglašeno.

      F.E.A.R 1.3

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
      batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
      ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
      stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      Overclocking

      Jezgro smo uspeli da ubrzamo do svega 540 MHz, dok je memorija „išla“ bez
      prikazivanja „artifakta“ sve do +110 MHz, što čini efektivnih 1060 MHz. Nije
      toliko loše za DDR2 čipove, ali smo viđali i bolje… Overklokovanje ovakve
      kartice ne preporučujemo s obzirom na to da se radi o specifičnom
      dizajnu i rashladnom sistemu koji ne odvodi toplotu sa memorijskih čipova.
      Podsetićemo da DDR2 čipovi rade na višem naponu nego GDDR3
      primerci, pa oslobađaju i više toplotne energije. Ako pogledamo
      tabele, videćemo da dobitak nije mali:

      Zaključak

      GeForce 7600GT je naslednik modela GeForce 6600GT, dok je 7600GS „zamena“
      za GeForce 6600. Očekivano, GeForce 7600GS je primetno brži od GeForce 6600GT-a,
      a s obzirom na već pominjane različite varijante GeForce 7600GS (pa i GT) akceleratora,
      kupci mogu da budu u dilemi. ASUS EN 7600GS TOP sa 512MB memorije ipak nije
      kartica za potcenjivanje, jer su radne učestanosti više u odnosu na standardni
      GeForce 7600GS – međutim, sa preporučenom cenom od 160 USD, smatramo da je
      daleko primamljiviji izbor GeForce 7600GT po ceni od oko 180 američkih dolara,
      ili pak GeForce 7300GT sa GDDR3 memorijskim čipovima. NVIDIA Video Engine sledeće
      generacije, koji smo prvi put probali testirajući
      baš ASUS EN7600GS TOP SILENT karticu, PureVideo HD,
      čini da vaši filmovi izgledaju bolje nego ranije, što posebno važi
      za fajlove koji su snimljeni u visokoj rezoluciji. PureVideo u novom „HD“ verziji
      radi samo na GeForce karticama sedme generacije, instalira se uz same drajvere
      i predstavlja sistem za hardversko dekodiranje WMV9 i H.264 videa visoke rezolucije,
      sve sa naprednim algoritmima za filtiranje i kompenzaciju pokreta. Već prilično
      rasprostranjeni X.264
      je besplatni i polu-legalni kodek koji ne koristi napredne mogućnosti
      novih GPU-ova i za sve kalkulacije koristi sistemski procesor, ali, setimo se
      da je nekada i DivX imao sličan status, pa se može očekivati
      da X.264 u bliskoj budućnosti bude ono što je danas XviD. Kada su
      MPEG i H.264 fajlovi u pitanju, algoritmi se izvršavaju u 3D
      pixel pipeline-u, a novina u novoj verziji PureVideo HD sistema je dinamička
      redukcija šuma i pametno izoštravanje slike koje daje slične rezultate
      kao Unsharp Mask filter u Photoshop aplikaciji. GeForce 7600GS u „TOP“
      izdanju je po performansama vrlo blizak već prikazanom Galaxy GeForce 7300GT
      Zalman akceleratoru, ali je od njega skuplji oko 40%. S tim u vidu, ne možemo
      ga preporučiti igračima, već samo korisnicima koji će umeti da iskoriste postojanje
      512MB lokalne memorije – programi za 3D modeling i slične aplikacije koje u
      sceni imaju veliku količinu tekstura. Daleko bolji izbor za igrača može biti
      i neki GeForce 7600GS sa DDR3 memorijom (Galaxy, Inno3D, XFX, eVGA), koji se
      teže nalaze na našem tržištu, ali s obzirom na ono što nude (pod uslovom da
      je cena slična onoj na zapadnim tržištima), vredi pomučiti se i potražiti ih.
      Bilo bi zanimljivo videti kako se ova kartica ponaša u specifičnim testovima
      koji bi mogli da iskoriste dodatnu količinu video memorije (Oblivion je isuviše
      zahtevan u texture-replacement modovima u kojima jedino i „traži“
      više od 256MB VRAM-a), ali su ovi slučajevi veoma retki, tako da, s obzirom
      na cenu, moramo zaključiti da postoje opipljivije investicije od ASUS
      EN 7600GS TOP SILENT akceleratora.

      ASUS karticu na test ustupio distributer ASUS proizvoda za Srbiju, kompanija Kimtec.
      Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije
      ustupio Kimtec.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test