Branko Maksimović Uvod Ono što je u međuvremenu postalo očigledno, a vezano je za skup poslovnih filozofija IT kompanija, jeste da je manje bitno ko ima brži ili moćniji procesor ili koja kartica daje više frejmova po sekundi ili kvalitetniji prikaz. U jednom trenutku najveći neprijatelji, postaće bliski saradnici, samo ako određen broj hartija od vrednosti bude uslovio ili, ako hoćete, omogućio tako nešto. Nismo ovoga puta mislili konkretno na novinarski rat koji se vodio između programera koji stoje iza najpopularnijeg benchmark softvera današnjice i najuspešnijeg dizajnera grafičkih akceleratora, niti na krajnje dogovore između samog ATI-ja i nVidie. Ono što smo mi zvanično ili nezvanično saznali, manje je važno i nikakvi realni sud se o celoj stvari prema tome ne može ni dati. Prećutni dogovori u industriji koja rapidno napreduje, ipak su mnogo bitniji. Da u celu stvar nisu umešani samo nVidia, ATi i Microsoft, jasno je svakome ko se imalo bavio ekonomijom ili politikom. No, na nama nije da raspravljamo na ovu temu, već samo da komentarišemo ono što se dešava na terenu, poput komentatora utakmice koji ni izbliza nije upoznat sa brojnim aferama i poslovnim tajnama timova koji igraju. I tako, nakon više desetina prikaza i testova kartica sa GeForce čipovima u glavnoj ulozi i sličnog broja tekstova o ATI Radeon familiji video akceleratora, možemo da započnemo test koji će biti posvećen najjačem nVidia GPU-u do sada. Radi se, naravno, o video kartici izrađenoj po GeForce FX 5900 Ultra dizajnu, potpisanu od strane velikog i renomiranog proizvođača ASUS. Testovi kartica ovog proizvođača prisutni su još od samih početaka rada našeg sajta, daleke 1999. Setićemo se odličnih Deluxe kartica koje su, u to vreme, bile mala atrakcija, jer se u paketu, pored kartice koja pruža natprosečne performanse, kvalitet i mogućnost za overkloking, dobijao i koristan i lepo osmišljen softver, kao i 3D Shutter naočare koje su bile zanimljive igračima i pomogle im da se još više uvuku u svet igre koju igraju. U međuvremenu, konkurencija je postala žestoka, IT industija je preživela i jedan krizni period, a na sve izbirljivijem tržištu, pojavili su se novi igrači ili su oni polu-anonimni počeli da nude visok kvalitet po primamljivim cenama. U ASUS-u nisu samo sedeli i posmatrali sve ovo, već su se potrudili da i svaka njihova naredna generacija GeForce kartica ponudi vrhunski kvalitet i stabilnost u radu. Kada govorimo o poslednjem izdanku – modelima V9950 i V9950 Ultra, možemo reći da su to jedne od najuspešnije realizovanih GeForce FX 5900 kartica. Zbog čega to kažemo i na šta tačno mislimo, videćete u nastavku teksta.
S obzirom na to da smo nV35, kao i njemu sličnog predhodnika nV30, detaljno predstavili, ovaj tekst će se više baviti predstavljanjem onoga što čini ASUS V9950 Ultra. Za mnoge od nas je i dalje nebitno da li se uz karticu dobija PowerDVD ili neki program za amatersku obradu videa. Ipak, treba pomenuti da neke od igara koje se dobijaju uz video karticu sa današnjeg testa imaju tržišnu vrednost od 10 i 30 evra. Ako se igra može igrati online samo sa originalnim identifikacionim brojem, to dalje povećava vrednost samog paketa. U ovom testu ćete moći da saznate OpenGL i Direct3D performanse u nekim popularnim igrama i programima, anisotropic i antialiasing performanse u modovima 2x, 4x i 8x posebno i kombinovano. Tu je, zatim i overclocking sekcija kao i deo u kome smo razmatrali eventualnu korist od ukupnih 256MB video memorije i poređenje nove oficijelne verzije Detonatora sa starom. Ponovićemo, ako vas zanimaju tehničke karakteristike FX5800 i FX5900 video akceleratora, konsultujte prethodne testove u odeljku Video Karte. V9950 Ultra – monstrum sa 256MB video memorije
nV35 je interna oznaka za GeForce FX 5900 GPU, naslednika manje uspešnog modela FX5800. Kao i ranije, najviša klasa kartica dolazi u dve varijante: FX5900 sa 128MB video RAM-a i Ultra, koja je realizovana sa 128 ili 256MB memorije. Regularni GeForce FX5900 bi trebalo da ima frekvencije podešene na 400/800MHz, ali je većina kartica koje smo videli imala memoriju setovanu na 850MHz. GeForce FX5900 Ultra bi trebalo da ima frekvencije od 450/850MHz, pa je razlika između top i malo jeftinijeg modela ovoga puta dosta manja. Da bi sve bilo interesantnije kod FX5900 Ultra kartica postoji dobar deo odstupanja, pa se retail modeli koje smo testirali neretko i razlikuju. Nekoliko proizvođača, kao što je recimo eVGA, ponudio je Ultra model sa default frekvencijom od 500/900MHz, dok je Gainward-ova Ultra (XP/1200 Golden Sample) podešena da radi na 400/850MHz za Safe Mod, što se može povećati kroz ExperTool softver na 440/900MHz. Naravno, ovde se radi o frekvencijama kartica u 3D modu, jer se one spuštaju na 300/850MHz kada računar radi u standardnom 2D programu. ASUS je sa V9950 Ultra išao na sigurnu varijantu, pa je sve po specifikaciji: kartica ima 256MB VRAM-a koji radi na 850MHz i jezgro fabrički podešeno na 450MHz. Elegantno i tiho hlađenje
PCB štampa na kojoj se nalazi sva elektronika koja čini FX 5900 Ultra, sastavljena je iz deset slojeva, a njenu proizvodnju kontroliše sama nVidia. Novi dizajn je dosta usavršen u odnosu na prve, sample GeForce FX 5900 Ultra modele, a tu ne mislimo samo na kraći i pedantnije izrađenu ploču, već i na drugačija hlađenja za koja se odlučuje većina retail proizvođača. nVidia je prvenstveno htela da bude sigurna da će nV35 i brza memorija biti dobro ohlađeni pa je za FX5900 preuzet rashladni sistem sa daleko vrelijeg FX5800 Non Ultra modela. Da za tako nešto i nema potrebe, pokazuje prvenstveno ASUS koji je predstavio soluciju za hlađenje elegantnije i od samog Microstar-a. Možda i prvi proizvođač koji je ponudio sistem koji spada u takozvano Single Slot Cooling rešenje.
Pre svega, na prvi pogled bi se reklo da veliki metalni profil, izrađen od legure sa ogromnim procentom bakra, pokriva celo područje na kome se nalaze nV35GL čip i memorija koja ga okružuje (u Matrox Parhelia stilu). Ovaj kuler je sličan onom na ASUS V9950 modelu sa 128MB memorije. Metal je izuzetno dobro ispoliran na dodirnim mestima sa GPU-om i memorijskim čipovima, pa će i to pomoći da kartica ostane hladnija i tokom višesatnog igranja. Sa druge strane štampe, gde je smeštena druga polovina od ukupnih 256MB memorije, nalazi se metalni profil izrađen od iste legure. On pomaže da se toplota odvede i sa BGA vezanih čipova, i sa dela PCB-a koji je direktno ispod nV35 GPU-a.
Kao što vidite na slikama, dizajn kulera na V9950 Ultra, isti je kao i onaj na V9950 modelu. Ventilatori su profilisani tako da se vazduh usmeri od centra njihove rotacije (a ne prema dole, što je dobro rešenje), izrađeni od plastike slične nijanse kao i PCB, pa je i sama kartica vizuelno prijatna na oko. Brzina okretanja je oko 3000 rpm, tako da kartica ne pravi mnogo veću buku negoli neki Radeon 9800 Pro. Još tri gotovo jednako tihe kartice sa FX5900 GPU-ovima su i Microstar, Albatron i Gainward, dok samo dve od njih imaju manje-više slična single slot rešenja za hlađenje.
Lak zanimljive nijanse plave je upotrebljen za finiširanje PCB-a, pa kartica ima
izgled koji deluje sveže ali i retro, zbog dizajna kulera. Sam PCB je prema nekim
informacijama izrađen baš u ASUS-u. Standardno, ponuđeni su D-Sub, S-Video i DVI
konektori, a na štampi se mogu primetiti SI čip zadužen za DVI (druga generacija,
Sil164C koja ima mogućnost prikazivanja rezolucije do 1600 x 1200 na TFT monitoru),
zatim dva para visokokapacitetnih elektrolitskih kondenzatora i još neka sitnija
elektronika. Mesto na kome se obično nalazi Philips-ov Video enkoder je prazno,
pa tako Video Out prepušten za to namenjenom internom podprocesoru (unutar nV35
jezgra – prim. ured.).
Ispod već opisanog hlađenja nalaze se Hynix memorijski čipovi vezani već standardnim
mini Ball Grid-om. Njihovo vreme latencije je 2.2ns, na šta ukazuje oznaka Hynix-22,
što znači da bi trebalo bez problema da rade na frekvencijama do 908MHz, ako je
temperatura u granicama normale. Desno od kulera, nalazi se deo PCB-a na kome
su gusto raspoređeni kondenzatori, MOSFET-i, rezistori, kao i konektor za eksterno
napajanje (standardni 12V IDE konektor).
Drugom stranom, kao što smo rekli, dominira dodatni bakarni profil solidne mase.
Pored njega, na štampi se nalazi dodatna količina neophodne elektronike, koju
čine uglavnom niskoprofilni kondenzatori i nekoliko mikroprocesora mahom zaduženih
za kontrolu kozistentnosti signala. Revizija V9950 Ultra kartice koju smo imali
na testu nosi oznaku A02.
V9950 Ultra paket Paket u kome stiže V9950 Ultra je, može se reći, poprilično kompletan, iako
smo videli i bogatije. Pored već standardnih Video kablova, DVI>D-Sub konvertora,
adaptera za video kablove i kabla za eksterno napajanje, tu je i solidan “bundle”.
ASUS DVD, koji koristi WinDVD engine (po nama, bolje rešenje od PowerDVD-a),
tu je i CD sa demoima novijih igara (Splinter Cell, Warcraft III, Big Mutha
Truckers, BREED, Colin McRae 3 i TOCA Race Driver), kao i posebne full verzije
igara Gun Metal (solidan arkadni “shooter”), Black Hawk Down (odličan NovaLogic-ov
FPS sa tematikom iz istoimenog holivudskog hita), i Battle Engine Aquila (po
našem mišljenju prosečna arkada). ASUS-ova nova GameFace tehnologija, zamišljena je kao novi feature u online igranju.
Ona omogućava da vidite i čujete protivnika sa kojim igrate, naravno, pod uslovom
da imate i web kameru. Da je sve u eksperimentalnoj fazi, potvrđuje činjenica
da nigde nismo uspeli da nađemo opis da je neko uspeo da se sa ovim na pravi način
poigra.
Utisci o kartici Kartica je veoma tiha za jedan GeForce FX5900 Ultra, čak i u 3D režimu (nismo
primetili da je bučniji tokom igranja 3D igara). Kvalitet prikaza je na zavidno
visokom nivou, pa tu nemamo nikakvih zamerki – možemo jedino reći da razlika u
odnosu na ostale nV35 kartice, koje smo redom menjali, nema. Sada i za nVidia
kartice važi ono što je odavno poznato kod ATI Radeona (built by ATI) – slika
je fenomenalna za kojeg god proizvođača se odlučite. Oštrina je visoka i u 1600
x 1200, a verujemo da mnogi korisnici, koji sada ciljaju neku karticu iz ovog
ranga, već koriste TFT monitor.
Pošto se hlađenje kod V9950 Ultra sastoji iz manje masivnog hladnjaka i sporijih
ventilatora, treba napomenuti da je kartica tokom rada veoma topla, primetno toplija
od V9950 modela. Ovo je i bilo očekivano, jer se sa druge strane nalazi dodatnih
šest memorijskih čipova koji stvaraju toplotu, dok su i radne frekvencije povećane.
Ipak, tokom rada, temperatura nije dostigla kritičnu, da bi došlo do automatskog
obaranja radnih frekvencija od strane Detonator drajvera. Tokom dela testiranja,
kada je kartica bila ubrzana, temperatura je bila neprijatno visoka (preko 60
stepeni Celzijusa), ali nije narušila stabilnost dokle god su podešene prethodno
utvrđene stabilne frekvencije.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
Microstar GeForce FX
5900 128 MB DDR – Detonatori 44.03 ASUS V9950 Ultra GeForce FX 5900 Ultra 256 MB DDR – Detonatori 44.03 Gigabyte ATi Radeon 9800Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.4
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CD-RW CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
nVidia GeForce FX5900 Ultra karticu smo testirali kao i sve ostale – sa Quality
setovanjima na Intellisample skali. Poređenja sa novijim verzijama Detonatora
ce biti na narednim stranama ovog testa.
OpenGL performanse – UT2003 Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
uz više performanse i nedostatak stancil buffer senki, dok su particle efekti
realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom maksimumu,
tj. koristili smo MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno
promeniti u UT2003.ini).
Nema velikog iznenađenja, u OpenGL API-ju, Detonatori već godinama imaju prednost
u odnosu na Catalyst drajvere, koja se sve teže i sporije smanjuje. Nažalost
po korisnike koji se bave OpenGL aplikacijama (Softimage, Maya, Max), ATI jednostavno
neće implementirati ovaj API tako ozbiljno u drajvere za mainstream kartice.
Za tako nešto, tu je FireGL serija, zar ne? OpenGL – Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
Slična situacija i u Quake-u III. Nije stvar samo u tome što je u pitanju OpenGL,
GFFX5900 Ultra ima znatno veći memorijski bandwidth od Radeona 9800 Pro zahvaljujući
memoriji koja radi na 850MHz. Takođe, u teoriji, fillrate bi trebalo da bude veći
kod nV35 kartica, ali to je, zbog neodređene strukture (arhitekture) ovog GPU-a,
teško reći.
OpenGL – SpecViewPERF 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju (7.0)
koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa,
možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
U većini testova, nVidia ima veliku prednost u odnosu na ATI karticu. UGS test
radi intenzivne vertex kalkulacije, pa odlične performanse u ovom segmentu, daju
R300 kartici ogromnu prednost. Ipak, sve u svemu, GeForce bolje završava ovaj
“industry standard” benchmark.
DirectX 8 performanse – UT2003 Odlični UT2k3, ovoga puta u izvornom, D3D izdanju. Koristili smo build v.2166,
a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u jednu
od najzahtevnijih.
ATI je svakako na svom terenu kada je u pitanju Direct3D i vertex shader intenzivan
engine. Tako je Radeon 9800 Pro pobednik u ovom testu, bez obzira na niži memorijski
bandwidth, tj. niže radne frekvencije. U najvišoj rezoluciji, ipak, matematika
čini svoje, pa je najbrži GeForce preuzeo vođstvo. Direct X 8 – Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Comanche 4 bolje radi na GeForce FX 5900 karticama, pre svega zato što koristi
samo osnovne shadere, a najverovatnije i zbog toga što je engine napisan
sa GeForce/Detonator arhitekturom u vidu. Svakako, prednost nije velika, ali se
da izmeriti. Direct X 8 – CodeCreatures Benchmark Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
CodeCreatures je test koji je veoma realno napisan. Zaista je zahtevan, pa
iako se pojavio paralelno sa prvim GeForce 4 karticama, performanse, odnosno
broj frejmova po sekundi nije visok ni na današnjim karticama i to svakako zbog
visokog broja poligona i velikih tekstura. Performanse su kao u tabeli ispod,
a možemo reći da Radeon ipak bolje koristi svoje resurse, odnosno da ima bolje
performanse po kloku.
Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
na našem test poligonu. Rezultati su za nijansu (nekoliko promila) niži od kako
smo instalirali DirectX9.0b, ali u duhu zaštite od raznih virusa i worm-ova, bili
smo spremni i na ovakve gubitke.
Rezultati su vrlo zanimljivi. Najbrži ATI i najbrža GeForce kartica se prosto
tuku oko prvog mesta. Po nama, znatno relevantnije od testa koji sledi. Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
320. FutureMark je sklopio “primirje” sa nVidiom, a o tome smo nedavno mogli da
čitamo u redovnoj rubrici Vesti. Kako su se ponašali najnoviji drajveri Detonator
45.23. videćete već u tabeli ispod.
S obzirom na to da su u pitanju drajveri koje patch 330 sprečava da “varaju”,
jasno je da i GeForce FX 5900 kao kartica sa definitivno sporijim izvršavanjem
Pixel i Vertex Shadera 1.3 i viših, daje sasvim dobre rezultate. Novi Detonator drajveri – “Optimizacija” u senci prećutnog
dogovora Kao što smo nedavno mogli i da pročitamo, nVidia i FutureMark su potpisali ugovor
u kome se kaže da će nVidia postati partner u narednim projektima (odjednom, kao
da ničega nije ni bilo) FutureMark-a. I nakon zakrpe koja je onemogućila da Detonator
drajveri odstrane deo scene i smanje nivo kvaliteta (koji mi, ruku na srce nismo
mogli da uočimo), novi Detonator drajveri sa oznakom 45.23, ponovo donose povećanje
performansi, bilo da koristite inicijalnu ili build 330 verziju 3Dmark03 programa.
Prema onome što smo mogli da vidimo i pročitamo, kvalitet prikaza je identičan
za verziju 44.03 i 45.23, ali je upravo verzija 44.03 bila ona koja je nosila
pomenute optimizacije, oko koje se digla tolika prašina. Da li nVidia ponovo vara,
ali ovoga puta sa blagoslovom FutureMark-a i koliko je 3DMark zaista realan pokazatelj
performansi, ostavićemo vama da protumačite. Ako pogledate neke od prethodnih
testova, videćete da smo i tada rekli – po onome što smo mi videli, razlike nema,
a sve radi brže, pa je onda i u redu. Ipak, nije u redu što su novi drajveri bili
brži za do 20% u 3DMark-u 03, 2% u prethodnoj verziji ovog testa, a u realnim
igrama, u proseku ponudili od –0.1% do +0.1% “bolje” performanse. Komentar na
kraju može da glasi – “da, taj 3dmark03 baš lepo izgleda”, jer je realniji od
onog: “hvala programerima iz nVidije na još jednim sjajnim drajverima”.
Bez daljeg komentara…
Zahtevni modovi Kao što smo ranije napomenuli, kod GeForce kartica, Intellisample slajder je bio
podešen na Quality, kao i kod Radeon 9800 Pro kartice, kod koje je u slučaju Anisotropic-a
bio selektovan Quality mod. Antialiasing
Kada je Antialiasing uključen, performanse su bolje na Radeon kartici i bilo bi
sve u redu da on izgleda nešto lošije. Međutim, Rotated Grid Supersampling metoda
je za nijansu bolje implementirana, pa je ATI kartica u blagoj prednosti kada
je eliminisanje nazubljenosti ivica u pitanju. Anisotropic
Malo je drugačija situacija kod Anisotropic filtera. Kada je Quality mod u pitanju,
i ATI i nVidia kartice daju virtuelno identičan prikaz, međutim, kada je Performance
mod primenjen, Radeon R350 je u prednosti, što je dobro za mašine sa slabijim
CPU-om i manje memorije. Quality mod, na koji smo mi obratili pažnju, nešto bolje
radi na nVidia karticama. Kombinovano – Anisotropic + Antialiasing
Kada ukombinujemo i Anisotropic i Antialiasing, ATI Radeon 9800 Pro ima značajnu
prednost u svim nivoima, ali posustaje u rezoluciji 1600 x 1200. Zapravo, ne posustaje,
već odrađuje posao muški. Jer, nVidia ne radi Antialiasing 8x u 1600 x 1200, već
samo standardni 2x Multisampling. Pošto je u pitanju 1600 x 1200, bio bi potreban
mnogo veliki monitor da bi primetili razliku… Ovako, možda se isplati i ovo
“varanje” koje je primenila nVidia.
Overclocking ASUS V9950 Ultra je kartica koja ima vrlo tiho i mirno hlađenje, koje ne zauzima
dodatne slotove niti ima nekoliko ventilatora koji navlače još prašine u kućište
koje se ionako brzo zaprlja. Ipak, tako tiho hlađenje kao i nešto manja količina
metala u bakarnim profilima, čini da ova GeForce FX 5900 Ultra kartica ne bude
najbolji overkloker od svih koje smo testirali. Svakako, u ovoj disciplini kartica
nije bila ni loša, međutim, ASUS je postavio One Slot dizajn na prvo mesto i time
svesno uticao na to da memorija i jezgro budu slabije hlađeni nego što je to moguće.
Mislimo da je bilo lakše preuzeti nVidia-ino rešenje, jeftiniji aluminijumski
hladnjak, koji zauzima dodatni PCI slot, čini karticu bučnijom i možda overklokabilnijom.
Ipak, mislimo da će pravi ljubitelji pre ceniti relativnu tišinu koju dobijate
elegantnijim hlađenjem. Sa 450 MHz na koliko radi core, stigli smo do dobrih i
apsolutno stabilnih 490MHz, u slučaju da paralelno ubrzamo i memoriju. Ako memoriju
ne ubrzavamo, jezgro može da ide i do 510 MHz. Zapravo, mi smo postigli i nešto
više, ali se kasnije ispostavilo da kartica ipak radi stabilno tek na 510, odnosno
490MHz. Ugrađeni Hynix od 2.2ns, trebalo bi da može da radi bez problema na 908MHz,
a na našem test primerku, radila je bez greške do 930MHz. Kartica nije blokirala
ni na 950MHz za memoriju, ali je posle par minuta, počela da prikazuje greške
sa teksturama i pogrešno iskalkulisane vertexe. Na 490 / 930 MHz u sred neke igre,
jednako je bučna kao i kada radite u Wordu i Dreamweaveru, (kao neki od nas),
što je takođe prednost. Ako je vaše radno okruženje klimatizovano, bez problema
bi sa ovim modelom postigli jednake rezultate, čak i bez dodatnog hlađenja (samo
otvoreno kućište). Pogledajte rezultate, ovoga puta u dva benchmark programa.
256MB – preterivanje ili potreba? Ugrađivanje čitavih 256MB video memorije na karticu, mnogima se čini kao apsolutno
marketinški potez. Nešto slično AGP 8x standardu, recimo. Kao što možete predpostaviti,
igre još dugo dugo neće znati da iskoriste svu ovu memoriju, ali smo nedavno tako
govorili o razlici između 64MB i 128MB video RAM-a, a sada već postoji više igara
koje traže 128MB da bi bilo moguće da se aktiviraju svi raspoloživi efekti i funkcije.
Kada će se ista stvar desiti sa količinom od 128 i 256MB, nismo u stanju da procenimo.
Verovatno za godinu i po dana, do dve. Ipak u sadašnjem trenutku, jedino 3DMark
2003 i ponegde Unreal Tournament 2003 su napravili razlike u korist modela sa
256MB. Gotovo neverovatno, ali se dešava i kolegama sa stranih sajtova. Pogledajte…
Završna reč
ASUS V9950 Ultra je, nesumnjivo, jedna od najboljih GeForce FX 5900 Ultra kartica i predstavlja reprezentativan primerak u svojoj klasi. Kao i ranije, novo ASUS-ovo parče hardvera bi većinu zahtevnih igrača ostavilo bez daha. U ovom cenovnom razredu bilo bi smešno pričati o zamerkama na kvalitet prikaza i sličnim stvarima, pa nam je zato drago da saopštimo da ih svakako nije ni bilo. Za karticu koja košta gotovo isto kao i najprodavaniji kućni računar u Srbiji i Crnoj Gori, odlučiće se samo oni kojima novac ne predstavlja prepreku. Neki od nas će, kao posebna klasa entuzijasta, žestoko uštedeti na svakoj drugoj strani ne bi li došli do trenutno najbržeg akceleratora. Zaljubljenici u IT i grafiku, mogu se uporediti sa audiofilima koji odvajaju velike sume novca za bolje zvučnike ili pojačalo, sa ljudima koji troše bogatstvo sređujući i ulepšavajući svog lepotana na četiri točka. U svetu računara, postoji sličan sloj ljudi koji vidi razliku između različitih verzija drajvera, razliku između 8x i 16x anizotropnog filtriranja, razliku između 60 i 120 fps. U ovom trenutku, za takve ljude, ASUS je pripremio paket na kome je ispisano V9950 Ultra 256MB. Već sutra, kada cene budu drugačije, za tu karticu se sasvim slobodno možete odlučiti i vi.
ASUS V9950 Ultra video karticu smo na test dobili od kompanije ASUSTek.