Branko Maksimović Vremenom je postalo jasno i kupcima i entuzijastima da je ono što svakodnevno
viđamo po IT magazinima i web prezentacijama daleko ispred onoga što je realno
potrebno i za igranje najnovijih igara u visokim rezolucijama. Tržište kome
je namenjen Radeon 9800 Pro sa 256MB memorije ili najnoviji GeForce FX 5900
Ultra sa istom količinom brzog video RAM-a, mnogo je manje interesantno samom
proizvođaču. Daleko je bitnije kako je publika prihvatila modele iz srednje
klase, a najbitnije ko drži više procenata low end tržišta video kartica. Sam
pojam retail proizvođač ili “brend” sve se manje pominje, jer je razlika između
modela minimalna. Izgled same kartice se danas najviše razlikuje, sve ostale
razlike se izražavaju ne u procentima, već u promilima. Ovo se odnosi, naravno,
na različite modele istog tipa, odnosno na video kartice sa istim grafičkim
čipom, koje su došle od različitih proizvođača. Razlika između, recimo, Radeona
9600 i GeForce FX5600 kartice može da se napravi, pa ovi detaljno testiranje
sa naše i analiziranje teksta i rezultata sa strane čitalačke publike i dalje
poprilično ima smisla. Kolika je razlika između Sapphire i HIS Radeon 9600 Pro
kartice i da li će se neko odlučiti za Sapphire samo ako ga mi preporučimo?
Posmatrajmo malo sve i sa stanovišta kupca kome upgrade video sistema predstavlja
solidno ulaganje i jasno je da sebi želi da nabavi karticu koja predstavlja
bolji izbor. Upravo zato smo tu – da i pored činjenice da se radi o nijansama,
istaknemo ono što je (makar i malo) bolje. Kako vreme prolazi, postaćemo, najprostije
rečeno, sve veće cepidlake. Pre nešto više od pet godina, Diamond Viper V330+
se poprilično razlikovao od Tripplex Riva128 Video kartice, iako se radi o akceleratorima
izrađenim oko istovetnog grafičkog jezgra . Diamond Viper je imao PAL video
izlaz, bolju drajversku podršku i nije pravio probleme sa nekim jeftinijim matičnim
pločama. Danas je sve mnogo drugačije, pa i proizvođač kakav je Transcend, za
koga smo “nedavno čuli” da proizvodi gotovo sve vrste memorija i memorijskih
medija koje postoje, može da napravi konkurentnu video karticu baziranu na Radeon
video procesorima. Dešava se da i veliki proizvođač, od koga smo navikli da
pravi izuzetno kvalitetan hardver, izbaci nešto što nije nimalo loše, ali je
i malo lošije od očekivanog dovoljno da ga sve izbriljivije tržište teže prihvati.
Posle testova i prikaza Radeon DDR, SDR, VE, LE, AIW, 7500, 8500, 8500LE, 9000,
9000Pro, 9700, 9700Pro, 9500, 9500Pro, 9100, 9200 i 9800Pro kartica, kao deo
nove familije sa “parnim” brojnim oznakama (navodnici su tu jer je i 9500 paran
broj), predstavljamo i Radeon 9600Pro, a u okviru testa, naravno, i RV350 koji
ga pokreće. Preskočićemo da ovoga puta ponovimo glavne karakteristike ostalih modela u
familiji, kojoj pripadaju i Radeon 9200 i 9800(Pro), već ćemo samo pričati o
modelu 9600Pro. ATI je zamislio dva modela bazirana na RV350 čipu. Već pogađate
da su u pitanju Radeon 9600 sa i bez sufiksa Pro. Jači od njih predstavljamo
u današnjem testu, a prva ovakva kartica nam je na test stigla od proizvođača
Sapphire, koji u ATI svetu važi za ono što je Microstar na nVidijinom delu planete.
Nakon Sapphire-a, na testu smo imali i odličnog HIS-a, a na našem tržištu se
nalaze i Connect3D, Club3D i Transcend modeli, a ne treba zaboraviti ni čuveni
Gigabyte. Potrudićemo se da i ove kartice, barem ukratko, prikažemo na našem
sajtu, pošto se radi o trenutno najpopularnijem izdanku nove ATI-jeve familije.
RV350 – jefitniji DX9 akcelerator U vreme kada je projektovan R300, ATI verovatno nije mogao da predpostavi da
će modeli 9700(Pro) i 9500(Pro) postići takav tržišni uspeh. Kao pogon za slabije
i znatno jeftinije modele korišten je jednako skupi R300 GPU i dizajn, pa je
u proizvodnji 9500 Pro koštao gotovo isto kao Radeon 9700. Razlika u ceni memorije
je minimalna jer je samo jedan modul od 2.8ns koštao nešto više od 6, a onaj
od 3.3ns je za samo 80 centi jeftiniji. Upravo zato je i za očekivati bilo da
ATI, i pre nego što se do dogodilo, ponudi model baziran na jednostavnijem akceleratoru,
koji će biti i jeftiniji za proizvodnju. To se i desilo, a ATI nije hteo da
predstavi nedovršenu, beta verziju čipa samo da bi se što pre našla na tržištu
(jel neko pomenuo nV30? J). Tek kada je postalo jasno da njihov prvi GPU izrađen
u 0.13 mikronskom procesu, RV350, može da radi na zamišljenih 400MHz uz minimalno
i nečujno hlađenje, ponuđene su Radeon 9600 Pro (i non Pro) kartice. RV350 nije
ništa manje impresivan čip od R300 GPU-a. Čini ga nekih osamdesetak miliona
tranzistora a činjenica da je izrađen u 0.13 mikronskom procesu, dovoljno govori
o dodatnom smanjenju proizvodnih troškova u odnosu na R300. Četiri rendering
pipeline-a, sa full floating point sposobnostima, dvostruko je manje od osam,
koliko ih ima R300. Svaki od njih ima po jednu jedinicu za teksturni menadžment
(TMU). Arhitektura je, dakle, 4×1, uporediva sa nV31 i nV34 u specifikaciji.
Setićemo se da je R300 imao 8×1 arhitekturu, pa je jasno da je samo ovim smanjenjem
processing moći odnosno fillrate-a, izgubljeno dosta u odnosu na, recimo, Radeon
9500 Pro. Iako je processing moć po kloku prepolovljena, Radeon 9600 Pro sve
donekle nadoknađuje jednostavnim povećanjem radnog takta. Tako je model 9500Pro,
sa svojih 275MHz postizao Pixel i Texel fillrate od 2.2 gigapiksela po sekundi.
Da 9600Pro radi na 275MHz, njegova teorijska fillrate moć bi bila, svakako 1.1GPixel-a
po sekundi, ali, pošto je u startu podešen na 400MHz, ona se penje na solidnih
1600 megapiksela po sekundi. Pogledajmo tabelu…
Bench-House
NVIDIA
GeForce FX 5200 / 5200 Ultra
NVIDIA
GeForce FX 5600 / FX5600 Ultra
ATi Radeon
9500 Pro
ATi Radeon
9600 Pro
Proces
Proizvodnje
NV34 0.15 Micron
NV31 0.13 Micron
R300 0.15 Micron
RV350 0.13 Micron
Broj
tranzistora
47 Miliona
75 Miliona
~110 Miliona
~80 Miliona
Memorijska
Magistrala
64-bit* / 128-bit DDR
128-bit DDR (DDR II podržan)
128-bit DDR
128-bit DDR
AGP
Standard
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
AGP 3.0 4x/8x
Podržane
memorijske konfiguracije
64MB / 128MB
64MB / 128MB / 256MB
64MB / 128MB
64MB / 128MB
Radni
takt jezgra
250 MHz / 325 MHz
325 MHz / 350 MHz
275 MHz
400 MHz
Radni
takt memorije
200 MHz / 325 MHz
(400 / 650 DDR)
275 MHz / 350 MHz (550 / 700 DDR)
270 MHz (540 DDR)
300 MHz (600 DDR)
Tip
memorije
TSOP 4ns / BGA 3.x ns
TSOP 4 – 3.6 ns do BGA 2.x ns
BGA 2.8 – 3.3 ns
BGA 2.8 – 3.3 ns
Broj
Pipeline-a
2
4*
8
4
Broj
teksturnih jedinica po pipeline-u
2
1*
1
1
Podržana
verzija Vertex Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Podržana
verzija Pixel Shader-a
2.0+
2.0+
2.0+
2.0+
Verzija
Direct X API-ja
9.0+
9.0+
9.0+
9.0+
Hardverski
tip FSAA
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated Grid MultiSampling / SuperSampling
Tehnike
optimizacije
LMA / HSR / Z-buffer/ bez kompresionih
tehnika
LMA III / HSR / Z-buffer/Frame buffer
compression
Hyper Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1
Hyper Z III / HSR / Z-buffer/Frame
buffer compression / SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0
Integrisani
RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder
Integrated 2 x 350 MHz / HW MPEG
IDCT, MC, DeInterlacing / nV34 internal (Third party encoder supported)
Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
IDCT, MC, DeInterlacing / nV31 internal (Third party encoder supported)
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
2 x 400 MHz / HW MPEG (4) IDCT,
MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
Interna
RGBA paleta
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
40-bitna (10-bita po boji)
Memorijska magistrala kod Radeona 9600 (Pro) je 128-bitna (2x64bit), što ga
stavlja rame uz rame sa Radeonima srednje klase iz prethodne generacije (izuzimajući
fantomski Radeon 9500 non Pro sa 128MB memorije na “Radeon 9700 PCB-u”). Memorijski
kontroler je projektovan na ovaj način, tako da ne postoji mogućnost da se pojavi
RV350 bazirani model sa 256-bitnom magistralom. Moguće je da će se pojaviti
dorađena verzija – R380, recimo, koja će imati drugačiji kontroler, pa će neki
novi Radeon iz srednje klase imati daleko viši memorijski bandwidth. Memorija na modelu 9500Pro radi na 270 odnosno 540MHz DDR, dok je Radeon 9600
Pro podešen na 300MHz (600DDR) za memoriju. Ovim je fillrate povećan sa 8.64
GB/s na 9.6 gigabajta u sekundi. Još jedna činjenica koja ide u prilog tome
da Radeon 9600 Pro neće biti mnogo sporiji od 9500Pro (bez obzira na dvostruko
manji broj rendering pipelinea), je nova Z-buffer kompresija. R300 je, prema
onome što ATI navodi, imao lossless kompresiju Z-buffer podataka od 6 prema
1, dok RV350, kao i R350, to radi u odnosu 8:1. Takođe, interne cache memorije
i baferi su kod R300 optimizovani za rad sa 256-bitnom memorijskom magistralom,
pa je u slučaju Radeona 9500 Pro, kada jezgro radi sa magistralom širine 128-bita,
dolazilo do za nijansu i većeg usporenja nego što je to matematika proračunala
kada se samo smanjenje bandwith-a uzme u obzir. RV350 je u startu dizajniran
za rad sa 128-bitnom magistralom, pa će i to pomoći da krajnje performanse budu
nešto bolje nego što možemo inicijalno očekivati. Na RV350, tako, možete gledati kao na procesor koji se po arhitekturi nalazi između
R300 i R350 (koji su opet, jako slični), ali uz prepolovljenu fillate moć po kloku.
Takođe, memorijska magistrala je, kao što smo rekli, 128-bitna, pa ako već imate
dosta iskustva sa video akceleratorima, možete imati predstavu i u glavi već sada
iskalkulisati kako će se u praksi ponašati Radeon 9600 Pro. Model 9600 Non Pro
bi trebalo da ima jeftinije memorijske module i eventualno pasivno hlađenje jer
je klokovan na samo 325 MHz za jezgro i 200MHz na koliko radi memorija.
Kartica na testu – Sapphire Sapphire je najbliži i strateški važan partner sa ATI-jem. Ova kompanija nije
poznata po matičnim pločama ili egzotičnom hardveru, ali su zato njihove powered
by i built by ATI kartice veoma pouzdane i izuzetno kvalitetne. Za veliku većinu
retail proizvođača smo sigurni da zapravo ni ne proizvode powered by ATI kartice,
već samo preuzimaju ono što im stigne od Sapphire-a, i eventualno naprave custom
hlađenje.
Prva Radeon 9600 Pro kartica koju smo imali na testu, ostavila je odličan utisak.
Ako krenemo redom, reći ćemo da je u pakovanju bio spakovan S-Video i kompozitni
kabal, mali adapter za iste, DVI konvertor i instalacioni disk. Pakovanje je,
zapravo, bilo skoro OEM, ali smo sve zaista potrebne stvari dobili uz karticu.
Prvo što čovek primeti kada ugleda neki predmet, jeste njegova veličina, pa ćemo
odmah reći da se dimenzije layouta ne razlikuju mnogo od Radeona 9500Pro, recimo.
Kartica je nešto kraća od Radeon 9700 Pro, a dosta kraća od 9800Pro modela. PCB
je u osam slojeva, dakle, jeftiniji od desetoslojne štampe kakva je bila na većini
kartica prethodne Radeon generacije.
Ugalj, odnosno tamno smeđi lak odudara od standardno crvene ATI boje, ali,
za promenu i nije loše. Prisutni konektori su standardno raspoređeni (DVI, S-Video,
D-Sub), a primetan je i džamper na kome možete zaključati Video Standard (jumperless
dozvoljava biranje u drajverima). Nekoliko visoko kapacitetnih kondenzatora,
takt generator, bios čip nalaze se na putu do orbolikog kulera, koji je već
postao standardan za Sapphire. Ne znamo zbog čega se Sapphire uvek odluči za ovaj kuler, ali je činjenica
je da njihovim karticama to ne smanjuje mogućnost da se dobro overklokuju. Ipak,
nama standardni crni ATI kuler, kakav je recimo, na HIS Radeonu 9500 Pro, izgleda
nekako moćnije. Ugrađena memorija je micro Ball Grid Array tipa, potpisana od
Samsung-a sa vremenom pristupa od 3.3ns. Na našem testu, kartica je pokazala veoma oštru 2D sliku, bez vidljivih zamućenja
sve do 1600 x 1200. Preko toga, morali smo da se složimo sa činjenicom da je referentni
Radeon 9500 Pro (iz starije serije) dao nešto oštriju sliku. Tokom testiranja,
Sapphire Radeon 9600 Pro ne samo da se nije ugrejao, već je zapravo bio mlak!
Ovo je zaista velika stvar, pogotovo ako znamo da se R350 i R300 modeli dobrano
greju tokom rada bilo da se radi o testiranju ili ne. Svakako, tokom overkloking
sekcije, kartica se ugrejala, ali ni približno kao što su to umeli Radeoni 9500
i 9700.
Kartica na testu – HIS Excalibur HIS je firma koja bi mogla da se uporedi sa Leadtek-om, na primer. Iako ne ugrađuju
specijalne kulere, činjenica je da se njihove kartice uglavnom bolje overklokuju
od konkurentnih modela i tu posebno mislimo na Club3D ili Gigabyte. Po onome što
smo sami iskusili, najbolje su se pokazali njihovi Radeon 9500 Pro, 9700Pro i
9800Pro modeli, koji su jednostavno bili šampioni i našli se na prvim stranama
Futuremark Top Liste. Pored toga, HIS je brend koji kada je kvalitet u pitanju,
da upotrebimo žargon – “ne može da omane”, pa nam je uvek zadovoljstvo da testiramo
njihove kartice.
Kartica je stigla u pakovanju koje, kao i za većinu proizvođača, nosi prepoznatljiv
pečat. Njihova Excalibur serija kartica je za kratko vreme postala veoma cenjena
i kod nas, pa se mnogi ljubitelji odlučuju za njihove kartice čak iako su za nijansu
skuplje od konkurentskih, mada za kompaniju HIS generalno ne stoji da ima nerealno
više cene od prosečnih u klasi.
Kao što vidite na slikama, HIS je ponudio nešto bogatije pakovanje, pa se tu našlo
nekoliko igara, od kojih su neke i jako dobre. Standardno, HIS poklanja i Power
Director softver, kao i DVD plejer. Šteta što se nijedan od proizvođača nije setio
da priloži i fantastične Radeon 9700/9800 demoe, koji rade naravno i na Radeonu
9600 Pro.
HIS Excalibur Radeon 9600 Pro već više liči na ATI karticu, pre svega zbog standardno
crvene boje PCB-a, koja je, primećujemo nešto svetlija nego krvavo crvena kod
prethodne familije. Kao i Sapphire, koristi standardni layout, pa je raspored
komponenti identičan. Kuler na jezgru je nešto masivniji, ali u poređenju sa jednim
FX5600 Ultra modelom (Microstar, npr.), hlađenje je minimalističko.
Novi Radeon 9600 Pro ne zahteva dodatno 12V napajanje, što može za neke korisnike
da bude prednost. Mi smo mišljenja da je dodatno napajanje nekako sigurnije, nego
kada se sva struja uzima kroz AGP. Radeon 9600 Pro, kao i 9800 Pro, nisu kompatibilni
sa AGP 2x pločama.
Ugrađena memorija je takođe Samsung BGA, takođe od 3.3ns. Postoje i primerci
ovih kartica (Sapphire i HIS) koji imaju memoriju od 2.8ns i koji se mnogo bolje
mogu overklokovati. Više o tome ćemo pričati pred sam kraj ovog testa. Kartica renomiranog proizvođača kakav je HIS svakako nije razočarala kada je kvalitet
slike u pitanju, pa smo zatekli čak i malo oštriju sliku u 1600 x 1200 nego što
je bio slučaj kod Sapphire-a. Velika većina korisnika može da zaboravi na ovaj
komentar, a ostatak čitaoca svakako već koristi DVI Flat panel priključak.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
Leadtek WinFast A340 Ultra TD 128MB MyViVo 128 MB DDR – Detonatori
43.45 Microstar GeForce FX 5600 VTDR128 128MB DDR – Detonatori 43.45 Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro 128MB DDR – Catalyst 3.5 HIS Excalibur Radeon 9600 Pro 128 MB DDR – Catalyst 3.5
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Kako je kod nas Radeon 9600 Pro dosta jeftiniji od tek pristiglih GeForce FX 5600
Ultra modela, poređenje smo vršili samo sa FX5200 Ultra i FX5600 kartica, iako
bi Radeon 9600 Pro trebalo da bude u klasi sa FX 5600 Ultra modelom. U testu koji
sledi, FX5600 Ultra ćemo porediti sa karticama koje vidite u tabeli iznad.
Direct 3D performanse * 3D Mark 03 O ovom programu je već dosta pisano i pričano, a mi ćemo se uzdržati od komentara
i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije. Komentarisanje
same ispravnosti i objektivnosti ovog testa je nezahvalno, jer je već i objektivnost
kada je oblast merenja performansi grafičkih akceleratora u pitanju, postala relativna
kategorija.
Zbog boljih shader performansi i viših radnih taktova, Radeon 9600 Pro je jednostavno
počistio konkurenciju u ovom DX9 testu. Treba napomenuti da takođe daje i kvalitetniji
prikaz renderovane scene. 3D Mark 2001 SE Stari dobri 3D Mark 2001 nije nikada izazvao toliko sumnje u nVidiu, ATI ili sam
FutureMark (nekadašnji MedOnion.com). I dalje referentan u istoj meri kada je
merenje DX8.1 performansi u pitanju.
Prethodna verzija 3D Mark testa pokazuje da nije baš sve tako jednostavno. Da
bi izbor bio teži, a objašnjenje komplikovanije – kada su megaherci u pitanju
sporiji FX5600 lako izlazi na kraj sa ATI RV350 karticom. Sve ovo pokazuje da
Detonatori odlično rade na Direct X 8.1 nivou. CodeCreatures Test Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark. Program
koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi
sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost
i fotorealističnost su na visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije:
1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati
sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda.
Jasno je da velika fillrate i memory bandwidth prednost kod ATI kartice ovde dolazi
do izražaja. CodeCult Codecreatures test je pokazao da će biti potreban FX5600
Ultra da se dostigne nivo Radeona 9600 Pro. Comanche 4 Benchmark Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Iznenađujuće, ali istinito. nVidia kartice su do skoro bile bolje u Comanche 4
testu, ali je razvoj Catalyst drajvera učinio svoje. Optimizacija za popularan
test ili ne (?), pa ipak, rezultati su takvi kakvi jesu. Unreal Tournament 2003 Direct 3D Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena koristi
Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine nove
generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan prikaz,
uz više performanse i nedostatak stencil buffer senki, dok su particle efekti
realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom maksimumu,
zapravo smo koristili MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre (koji je potrebno
promeniti u UT2003.ini).
UT2003 pokazuje blagu prednost Radeon 9600 Pro modela, ali… Takođe pokazuje da
će FX5600 Ultra kartice biti značajno brže u ovom testu od konkurentnog ATI-ja.
OpenGL performanse Unreal Tournament 2003 Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom
OpenGL API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja.
Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple
i botmatch suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.
Svakako, očekivali smo da nVidia ima neku određenu prednost u UT2003 OpenGL delu
testa, s obzirom da je Radeon 9600 Pro bio tek za nijansu bolji u Direct3D-u.
Prosto neverovatno kako je jedan mali FX5200Ultra bolji od RV350 koji radi na
visokim frekvencijama. Znate već kako se kaže – The way it’s meant to be played! Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je iskonski OpenGL benchmark. Za ovaj engine važi jedno
pravilo i ono glasi više megahertza, viši fillrate = viši framerate, i to uz gotovo
savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan GPU, pa se svih osam pipeline-a
mogu zaposliti što karticama baziranim na ovom jezgru daje značajnu prednost nad
konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim
.dll fajlovima. Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low s3tc kompresija isključena
OpenGL moć Detonator drajvera je veoma izražena čak i u prastarom testu kao što
je Quake III. Malo je poznato da ATI i danas nema potpuni ICD OpenGL drajver,
nego već godinama odlični wrapper sve prevodi na matični Direct3D. ATI-jev OpenGL
više liči na miniGL koji je nekada imala i sama nVidia, u vreme već pominjanih
Riva128 kartica. Još jedan prilog koji ide u tvrdnju je veličina OpenGL biblioteke
u ATI upravljačkim programima, koja je mnogo puta manja od veličine iste u Detonatorima…
Ali, za korisnika je sve to manje bitno. Bitno je da FX5600 ili FX5200 gotovo
da mogu da se izbore sa realno moćnijom karticom. Nikako nemojte zaboraviti reč
– optmizacija. SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju (7.0)
koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan
i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa,
možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
Antialiasing
Najzahtevniji mod (Antialiasing i Anisotropic)
ATI i dalje ima nešto kvalitetniji SuperSampling 6×6 algoritam, međutim procentualno,
pad performansi je manji kod nVidia kartica. Tako možete izabrati neki od Quincunx
ili xS modova kod nVidia karte, koje ultimativno daju najviši kvalitet antialiasing-a.
Anisotropic, sa druge strane, ipak je na strani ATI-ja i to se mora priznati.
Performance mod izabran u Catalyst Control Panelu mnogo manje oduzima od Quality
mod-a, a gotovo da je u realnom radu nemoguće primetiti razliku. Slična priča
je i sa IntelliSample slajderom u Detonatorima, ali je u Performance modu pad
kvaliteta primetniji.
Overclocking S obzirom da je RV350 proizveden u sazrelom 0.13 mikronskom procesu proizvodnje,
kao i da je ATI zaista uspeo da napravi kvalitetan dizajn samog video procesora
i obezbedi normalno funkcionisanje uz normalno hlađenje, nije iznenađenje kada
kažemo da smo Sapphire-ov model sa standardnih 400/600 MHz doveli do fantastičnih
515 MHz za jezgro i 645 MHz za memoriju. Memorija se nije mogla više ubrzati bez
pojavljivanja grešaka sa teksturama čak i u popustljivom Quake-u III, dok je izbirljivi
3DMark03 pravio probleme i na 645 MHz. Model sa memorijom od 2.8ns, koji smo takođe
probali ali ne i testirali, išao je do fantastičnih 735 MHz za memoriju, bez sporednih
neželjenih efekata. HIS Excalibur kartica sa testa se ponašala slično, ali je
jezgro bilo tolerantnije za 5 MHz, a memorija manje tolerantna, pa smo postigli
nekih 520 / 635 MHz. Kao što smo i rekli na samom početku testa – nijanse su u
pitanju. Tabela pokazuje, ipak, da se veoma isplati overklokovati Radeon 9600
Pro karticu.
Zaključak Radeon 9600 Pro je odlična kartica i što je još važnije, odlična kupovina u
svojoj klasi. Ako znamo da je zacenjena realno u odnosu na Radeon 9500 Pro,
koji se sve teže može naći u prodaji (sve ide prirodnim tokom, naravno J), odnosno
da je i solidno jeftinija, jasno je da je, iako inicijalno nešto sporija (a
u rangu sa 9500 Pro kada se overklokuje) njen tržišni uspeh zagarantovan. Obe
kartice su izuzetno kvalitetne, brze i omogućiće igranje najnovijih igara (uključujući
i HalfLife i Doom III sa maksimalnim nivoom detalja do rezolucije 1024 x 768
– većini i nije potrebno više). Za nešto više od 150 evra, dobićete video akcelerator
srednje klase iz najnovije generacije, sa podrškom za sveprisutni Direct X.
Karticu koja je osetno brža i samo nešto malo skuplja od GeForce FX5600 modela.
Dobićete nesumnjivo viši kvalitet prikaza u igrama i tu ne mislimo samo na filtering
tekstura (koji je čas odličan, a čas vrlo dobar kod konkurencije, zavisno od
drajvera), već i na kolorit i gammu. ATI je napravio odličan poslovni potez
sa RV350, a ponuda Radeon 9600 Pro kartica je već veoma bogata. Drago nam je
što možemo da zaključimo da su Sapphire i HIS Excalibur u samom vrhu ove ponude. Sapphire karticu smo na test dobili od firme
Tehnicom, Beograd. HIS Excalibur karticu je na test ustupila firma Bell Computers iz Beograda.