Branko Maksimović Uvod
ATI-jeva nova top performance kartica, Radeon 9800 Pro je postala dostupna
pre nešto manje od dva meseca. Predstavljena je kao deo nove prolećne serije
grafičkih akceleratora, odnosno video adaptera. Radeon 9000, koji je nedavno
zamenio Radeon 9100, dobio je naslednika sa oznakom 9200, dok je popularne modele
9500 i 9500 Pro zamenio Radeon 9600. U najvišoj klasi su Radeon 9800 kartice,
kojima ćemo ovom prilikom posvetiti pažnju. Pre samog fokusiranja na novi Radeon
R350 grafički akcelerator, pogledajmo bliže celu novu Radeon familiju. Pored novog RV350 čipa, koji pokreće Radeon 9600, novitet je i Radeon 9800 Pro,
baziran na R350 jezgru, koje donosi manji broj poboljšanja u odnosu na već dokazani
i i dalje veoma popularni R300. R350 je za sada predviđen kao pogon za tri varijante
9800 modela. Prvi, i najjeftiniji je Radeon 9800, sa frekvencijom jezgra od
325MHz i memorijom koja radi na 256-bitnoj magistrali na 310 (DDR 620) MHz.
Dakle, osnovni Radeon 9800 ima iste radne frekvencije kao Radeon 9700 Pro, od
koga bi trebalo da bude do 2 procenta brži, zbog novih tehnika za optimizaciju
(svega i svačega). S obzirom na to da bi cenom i pozicijom trebalo da zameni
Radeon 9700 (non Pro), od koga će biti brži i do 10-ak procenata u zahtevnijim
modovima, jasno je da će imati svoje mesto na tržištu. Moguće je da će neki
od proizvođača kakvi su Hercules ili HIS, ponuditi bolje solucije za odvođenje
toplote sa jezgra i memorije, pa će njihovi Radeon 9800 modeli moći da sarađuju
sa bios-om Pro modela, ili da jednostavno budu overklokovani. Kažemo “bolje
hlađenje” jer smo tokom testiranja nekoliko Radeon 9800 Pro modela primetili
da se jako zagrevaju, čak više i od overklokovanih Radeon 9700 Pro kartica.
Zaista, voleli bi da vidimo neki Leadtek Radeon 9800 myViVo, ako znate na šta
mislimo.
Skuplji model sa sufiksom “Pro”, podešen je na 380MHz, na koliko radi novo
R350 jezgro, dok je DDR I memorija, prirodno na 256-bitnoj magistrali, setovana
na 340 MHz. Razlika između “običnog” i “Pro” modela nije tako izražena, kao
što je to bio slučaj i sa Radeon 9700 karticama. Tu je i 9800 Pro model koji
ima 256MB video memorije i dupliran memorijski bandwidth jer koristi DDR II
memoriju, na 256-bitnoj magistrali, pa se od njega očekuje da u najzahtevnijim
scenarijima (visoke rezolucije + FSAA + Aniso + zahtevan program) bude još brži
u odnosu na 9800 Pro, barem zbog većeg propusnog opsega, pošto mu dodatnih 128MB
zaista neće (mnogo) pomoći. GPU R350 bi trebalo da bude sukobljen sa GeForce
FX5900 modelima, ali oni još nisu stigli do nas, pa jedva čekamo da vidimo kako
sada izgleda ATI vs. nVidia rat, bez obzira na bitku zvanu FutureMark, koja
nikome ne ide na čast. Poznato je da je do sada i u višoj i u srednjoj klasi kartica “boravio” R300
GPU, kao srce modela Radeon 9500/Pro i 9700/Pro. Iako je Radeon 9500 pro bio
gotovo jednako skup za proizvodnju kao i Radeon 9700, modeli 9500 su se prodavali
po više nego realnim cenama, što pogotovo važi za Radeon 9500 Pro sa 128MB memorije.
O svim ovim karticama mogli ste više puta da čitate na stranicama Benchmark
sajta, kao i kako je ATI postigao da 9500 bude drastično sporiji od 9700Pro
modela iako sve koriste isti dizajn i isti čip, kao i približne radne frekvencije.
Jasno je da je prodato daleko više primeraka kartica sa oznakom 9500 negoli
onih sa oznakom 9700, a opet, ATI je mogao mnogo više da zaradi na masovnoj
prodaji jeftinijih modela. Upravo zato je predstavljen RV350, koji, ako napravimo
analogiju sa R200 i RV250, predstavlja uprošćenu verziju R300 čipa. Najjednostavnije
rečeno, RV350 ima 4 pixel pipeline i 2 vertex jedinice, a samim tim i daleko
manji broj tranzistora, iako integriše sve mogućnosti R300 čipa u smislu podržanih
API-ja i tehnologija za optmizacije. ATI je zamislio dve verzije Radeon 9600
kartica – Pro model sa frekvencijama od 400 MHz za core i 300 MHz za memoriju,
i regularni, podešen na 350/275 MHz. Opet, razlika nije velika između ova dva
modela, ali će najverovatnije Pro varijanta dolaziti sa boljim hlađenjem, što
će RV350 jezgru omogućiti bolje uslove za dodatna ubzranja. Memorijska magistrala
na oba modela je, naravno, 128-bitna.
Radeon 9200 je najmanje zanimljiv, pre svega zato što koristi RV280 jezgro,
koje nije ništa drugo do minimalno izmenjeni RV250 GPU, koji pokreće Radeone
9000. Zato je Radeon 9200 zapravo 9000 + AGP 8x, a znamo koliko je to bitno
za performanse. Ovim je razlika između najslabijeg i najjačeg modela u familiji
dosta povećana. Prethodna “generacija” je kao najslabiji model imala Radeon
9100, koji je zapravo Radeon 8500LE, i kao takav brži od Radeona 9000 i 9200,
a kao najjačeg predstavnika – Radeon 9700 Pro. Pošto je Radeon 9600 Pro na istom
taktu sporiji od Radeona 9500 Pro, ATI je razliku nadomestio time što je 9600
klokovao na znatno više frekvencije, pa je 9600 Pro na kraju ispao dostojan
naslednik 9500 Pro modela. To ne važi za Radeon 9200 koji, pored toga što je
sporiji od 9100 kartice, ne može po peformansama da parira ni FX5200/Ultra modelima,
koje kao dodatni plus imaju i Direct X 9 podršku. Pogledajmo sada šta novo donosi R350 i da li je to pravi naslednik R300 GPU-a.
R350 – Tweakovani R300
Iako je RV350 izrađen u 0.13 mikronskom proizvodnom procesu, ATI se odlučio
da sa R350 ipak ide na sigurno, pa je R350 izrađen u proverenijem 0.15 mikronskom
procesu. Možda je još jedan razlog za to bio i taj što se dobra većina probranih
R300 GPU-ova ponašala kako treba i na frekvencijama od 400 MHz. Uz dodatne optimizacije
arhitekture za postizanje viših frekvencija (nešto slično onome što je AMD uradio
sa Thoroughbread B serijom procesora u odnosu na seriju A), R350 je napravljen
da radi stabilno na 380MHz, takođe uz visok broj uspešno proizvedenih čipova.
Izvori koje imamo su nam nagovestili da je tzv. yield preko 90% kada je R350
vafer u pitanju, sto će reći da 90 od 100 procesora na kraju završi ili kao
pogon za Radeon 9800 Pro ili u srcu 9800 non Pro modela. Bez obzira na to, Radeon
9800 Pro se greje više nego Radeon 9700 Pro, pa je pravo čudo da ATI nije predložio
neku vrstu referentnog hlađenja, koje ne mora biti kao na FX5800 i 5900 Ultra
modelima, ali opet malo dostojnije od običnog generic kulera koje viđamo na
95% ATI kartica. Zvanično, ATI je dao sledeći spisak stvari koje čine Radeon 9800 Pro:
1. Fab process: 0.15 micron; 2. Transistors: 115 M; 3. Core clock speed: 380 MHz; 4. Memory bus: 256 bit DDR (DDR II will possibly be supported later); 5. Local memory size: up to 256 MB; 6. Memory clock speed: 340 DDR (680) MHz, 24 GB/s bandwidth; 7. Interface bus: AGP 8x, 2 GB/s bandwidth; 8. Full support of DX9’s main features
1. Floating-point 64 and 128 bit data formats for textures (including
3D and cubic textures) and frame buffer (vectors of 4 components of
F16 or F32); 2. Pixel pipelines with floating-point arithmetics (F24[4] or F24[3+1]
calculations); 3. Pixel Shaders 2.0; 4. 4 independent vertex pipelines; 5. Vertex Shaders 2.0; 6. N-Patches hardware tessellation with Displacement Mapping, and,
if possible, adaptive detail level; 7. New F-buffer technology supports almost unlimited pixel shaders.
9. 8 independent pixel pipelines
10. 8 texture units (one for pixel pipeline) supporting
trilinear filtering without speed loss and a combination of anisotropic and
trilinear filtering. 11. 4-channel (4 64-bit channels) memory controller connected to the accelerator’s
core and AGP switch on the peer-to-peer basis; 12. HyperZ III+ memory optimization technology (Fast Z Clear and 8×8 depth
buffer compression, Hierarchical Z Buffer for fast visibility checking); 13. Additional optimizations for speedy operation of the double-side stencil
buffer. 14. Early Z test (pixel shaders work only for visible pixels); 15. Hardware acceleration of MPEG 1/2 unpacking and compression, VIDEOSHADER
technology (arbitrary processing of a video flow with pixel shaders); 16. Two independent CRTC; 17. Two built-in 10bit 400 MHz RAMDAC with hardware gamma correction; 18. Integrated TV-Out; 19. Integrated DVI (TDMS transmitter) interface, up to 2043*1536. 20. Integrated general-purpose digital interface for external RAMDAC or DVI
transmitter and for coupling with TV tuner. 21. FC packaging (FlipChip). Kasnije, mi smo napravili uporednu tabelu, koja poredi Radeon 9800 Pro
sa prethodnom generacijom, i konkurentom GeForce FX 5800 Ultra.
Bench-Houseâ
ATI Radeon 9700 PRO
ATI Radeon 9800 PRO
NVIDIA GeForceFX Ti5800 Ultra
Proces Proizvodnje
0.15 Micron
/ 256-bit
0.15 Micron
/ 256-bit
0.13 Micron
/ 256-bit
Broj tranzistora
~107 Miliona
~110 Miliona
125 Miliona
Memorijska Magistrala
256-bit
DDR
256-bit
DDR / DDR II
128-bit
DDR II
Piksel Fillrate
2.6 Gpixela/s
3.04 Gpixela/s
4 Gpixela/s
Piksel Fillrate sa Antialiasing-om
15.6 Milijardi AA Semplova/s
18.2 Milijardi AA Semplova/s
16 Milijardi AA Semplova/s
Trouglova po sekundi
325 Miliona
380 Miliona
350 Miliona
Memorijski Propusni Opseg
19.8 GB/s
21.8 GB/s
16 GB/s
AGP Standard
AGP 3.0
4x/8x
AGP 3.0
4x/8x
AGP 3.0
4x/8x
Podržane memorijske konfiguracije
128/256MB
128/256MB
128/256MB
Radni takt jezgra
325 MHz
380 MHz
500 MHz
Radni takt memorije
310 MHz
(620 DDR)
340 MHz
(680 DDR)
500 MHz
(1000 DDR)
Tip memorije
BGA 2.x
ns
BGA 2.6
ns
BGA 2.0
ns DDR II
Broj Pipeline-a
8
8
4*
Broj teksturnih jedinica po pipeline-u
1
1
2*
Tekstura po prolazu Single/Multi
8/8
8/8
4/8
Vertex Shader jedinice
4
4
3
Br. različitih instrukcija po V.
Shaderu/ ukupan br. instrukcija sa ponavljanjem
256/65536
256/65536
256/65536
Br. tekstura po shaderu/teksturnih instrukcija
16/32
16/32
16/1024
Br. FPU instrukcija/ instrukcija po shaderu
64/96
64/96
1024/1024
Podržana verzija Vertex Shader-a
2.0
2.0
2.0+
Podržana verzija Pixel Shader-a
2.0
2.0
2.0+
Verzija Direct X API-ja
9.0
9.0
9.0+
Hardverski tip FSAA
Rotated
Grid MultiSampling / SuperSampling
Rotated
Grid MultiSampling / SuperSampling
Ordered
Grid MultiSampling / SuperSampling
Tehnike optimizacije / specijalne tehnike
Hyper
Z III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression / SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0
Hyper
Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1
LMA III
/ HSR / Z-buffer/Frame buffer compression / Color Compression
Integrisani RAMDAC / DVD engine/ TV out
encoder
2 x 400
MHz / HW MPEG (4) IDCT, MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
2 x 400
MHz / HW MPEG (4) IDCT, MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated
2 x 400
MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder
Interna RGBA paleta
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
40-bitna
(10-bita po boji)
Kao što se u tabeli može
primetiti, R350 je veoma sličan svom prethodniku. Podaci o broju tranzistora
su nezvanični, pa još nije 100% utvrđeno da li R350 zaista ima veći broj tranzistora
od R300 GPU-a ili ne. To nije toliko bitno, noviteta, iako malo, ipak ima,
pa ćemo kao i uvek dati pregled onih esencijalnih. Frekvencije na kojima rade
jezgro i memorija na 9800 Pro modelu više su za 17 odnosno 10 procenata u
odnosu na radeon 9700 Pro, respektivno. Čak i bez dodatnih optimizacija, čini
se da bi ovo bilo dovoljno da GeForce FX 5800 Ultra bude prestignut, tj. da
novi ATI-jev top model bude dostojna konkurencija FX-u 5900 Ultra. Da ne bude da noviteta u odnosu na R300 zaista nema, pobrinuli su se
kanadski inženjeri i u R350 uvrstili nekoliko novih tehnika. Najvažnija od
njih je F-buffer, koja je u priči glavnog ATI-jevog PR menadžera dovedena
u direktnu vezu sa Doom III igrom. Naime, radi se o tehnici koja će omogućiti
daleko brže i preciznije izvršavanje kompleksnih stancil senki u engine-u
koji se u potpunosti oslanja na dinamičko osvetljenje.
ATI-jev SmartShader, odnosno skup Pixel Shader
jedinica, obogaćene su za F-buffer podjedinicu, koja navodno omogućava izvršenje
shader programa beskonačne dužine. SmartShader 2.1 (kod Radeona R300 je nosio
oznaku 2.0) donosi ATI-ju Shader podršku koja prevazilazi Direct X 9 specifikaciju,
pa je R350 Direct X 9++ kompatibilan. Iako je ovo veoma apstraktno za navođenje,
zbog čega ATI ne bi mogao da ima ++ kompatibilan akcelerator, kada je nVidia
prva navela podršku za “Direct X 9+”. Stvar je očigledno samo u marketingu.
F-buffer je skraćenica od “Fragment Stream FIFO buffer”, koji je, kao što
se vidi na uproštenoj shemi iznad, smešten pored FP kolor jedinice. Ako je
shader program duži od DX9 specifikacije ili, onoga što Shader jedinica može
u tom trenutku da odradi u jednom ciklusu, cela stvar mora da se podeli na
prihvatljive segmente. Izvršenje ostatka istog programa spušta performanse
shadera jer se čitava stvar obavlja ponovo (na teret vertex shadera, ostatka
pixel shadera, memorijskog bandwidth-a itd.), što znači da se vertex instrukcije,
transformacija trouglova, culling, semplovanje tekstura, efekti koje izvršava
shader, stencil i Z testiranje i priprema, anti-aliasing, filtering… obavljaju
ponovo. Da do toga ne bi došlo, F-buffer smešta ove informacije, na poseban
način, sve dok se ne izvrši ceo program. Ipak, sve će doći do izražaja tek
onda kada Pixel Shader 2.0 intenzivne igre budu svakodnevna pojava, pa se
pojave one koje nadmašuju tu specifikaciju i traže programe sa još dužim kodom.
Slično kao i kod više programabilnosti nV30 i nV35 procesora, cela stvar je
malo apstraktnija u smislu koliko sve to zaista može realno podići performanse.
Ako je ograničena upotreba F-Buffera svedena za sada i samo na OpenGL i Doom
III, voleli bi da vidimo koliko je to bolje/brže u odnosu na Radeon 9700 Pro
ili GeForce FX5800/5900. SmoothVision 2.1 je takođe unapređen (odatle i skok na verziju višu za 0.1).
Optimizacija je urađena na polju memorijskog kontrolera koji je sada, naravno,
efikasniji. Bolje iskorištenje memorijskog bandwidth-a se može najbolje primetiti
u zahtevnim modovima, uz visok nivo Antialiasing-a i Anisotropica. Takođe,
Color Compression o kome smo dosta pričali u testu GeForce FX 5800 kartica,
integrisan je po prvi put u jedan ATI GPU, ili je bar prvi put pomenut. Color
kompresija je efikasna do odnosna 6:1, samo što je nikako ne možemo proveriti
ili izmeriti, pa se sa pravom možemo zapitati da li je odnos taj koji je dat
ili, da li Color Compression zaista postoji (u odnosu 6:1), ili je tu samo
zato što je nVidia navela da ga nV30 i nV35 imaju. Ako prenesemo ono što su
oni naveli u svom Tech. PDF-u, onda je Color Compression 6:1 integrisan i
veoma efikasan, kao deo Smooth Vision 2.1 sistema. Radeon 9800 Pro integriše Second Generation Cinematic Architecture, što je
pomalo pretenciozno od marketing odeljenja, s obzirom da se u odnosu na R300
nije mnogo odmaklo kada je sama arhitektura u pitanju. Da ne govorimo o tome
da Cinematic kvalitet nije ni približno dostignut, ali to već nije samo do
ATI-ja ili nVidie već do cele IT industrije (softvera). Hyper Z III je takođe poboljšan, pa je sada nazvan Hyper Z III+. Glavni cache
unutar njega je optimizovan za high precision stencil buffer podatke (ko je
rekao John Carmack/Doom III?). ATI je oduvek bio slabiji na polju OpenGL-a,
tako da smo i dalje ubeđeni da će nV kartice, svaka u svojoj klasi, obavljati
posao bolje nego ATI, kada je Doom III (engine) u pitanju. Isto tako, Half
Life 2 je više naklonjen kanadskom proizvođaču, pa samo ostaje da se vidi
šta će se desiti na jesen i za božić (kada se očekuju Half Life i Doom III).
Kartica sa testa
Prvi Radeon 9800 Pro koji smo imali na testu stigao je od ATI-jevog strateškog
partnera, kompanije Sapphire. Posle njega su na test stigle i kartice sa potpisom
Gigabyte-a i HIS-a, koje ćemo predstaviti sledeći put. Sapphire nije ponudio
prebogato pakovanje, ali je u njemu sve što je potrebno. Tu je CD sa drajverima
i Multimedia Centar softverom, WDM i HydraVision drajverima za sve operativne
sisteme. Tu je i PowerDVD, kao i jedna starija igra, a kao posebna poslastica,
tu su nešto starija ali proveren dobra naslova – Return To Castle Wolfenstein
i Soldier of Fortune II. Iako se oni mogu bez problema igrati i na Radeonu 9000,
sa svim detaljima, lepo je što se neko setio da priloži dve zaista vredne igre.
U pakovanju su i kabl za eksterno, dodatno napajanje za karticu. Ovoga puta,
ATI se odlučio za tzv. Molex konektor, poznat i kao HDD konektor, umesto malog
floppy tropinskog konektora koji se nalazi na Radeon 9500/9700Pro karticama.
Tu su još i DVI-I > D-Sub adapter, kompozitni u S-Video konvertor kao i kompozitni
i S-Video TV kablovi.
Kartica je izrađena na standardno kvalitetnoj osmoslojnoj štampi sa jarko crvenim
lakom. Njena dužina je nešto veća od Radeon 9700/9500 modela, pre svega zbog
bolje rešenog napajanja, kako tvrde u ATI-ju, a onda i smanjenja šuma između
komponenti na samoj kartici. Standardno, na levom kraju su smeštena tri konentora,
D-Sub, S-Video i DVI-I. Desno od CRT konektora se nalaze dva manja kondenzatora,
elektrolita, a još desno su MOSFET-i prekriveni minijaturnim aluminijumskim
hladnjakom, koji je ovoga puta obogaćen rebarcima (na Radeonu 9700 se tu nalazi
samo aluminijumski limčić).
Tik uz MOSFET-e, smeštene su dva navoja-prigušnice, a dole i desno su opet
elektroliti i konektor koji napaja ventilator kulera na jezgru. Sam ventilator,
pored koga se nalazi i BIOS čip, ne predstavlja baš najsrećnije rešenje kada
je hlađenje kartice koja se poprilično greje u pitanju. Štaviše, odmah smo pomislili,
kuler bi pre odgovarao nekoj FX5200 kartici, nego čudovištu od 110 miliona tranzistora
proizvedenom u 0.15 mikronskom procesu.
Samsung BGA memorijski moduli su smešteni sa obe strane štampe i u L oko samog
jezgra. U pitanju su verovatno moduli sa latencijom od 2.6ns. Ostatak kartice
je ispunjen većim brojem elektrolita i prigušnica mada ne kao kod GeForce FX
5900 modela kod kojih ih ima zaista mnogo. Kartica, iako velika, deluje kao
da je veoma pedantno i pažljivo osmišljena i napravljena.
Utisci o kartici Instalacija je protekla glatko i bez problema, pa smo skoro zaboravili koje
su ispade prethodne Catalyst verzije drajvera znale da iskažu. Slika u 2D režimu
je zaista fantastična, i mišljenja smo da je u ovom polju već postignut određen
maksimum, te da više o ovoj materiji nema šta da se doda ili dalje diskutuje
(osim ako nas neka naredna generacija nekog proizvođača ne iznenadi neprijatno).
Slika na CRT-u jednostavno ne može biti oštrija, te je jedini logičan korak
neki dobar TFT monitor (za testere grafičkih kartica zabranjeno voće, zbog testiranja
u 1600 x 1200, koje dostupni TFT monitori, sa umerenim cenama još ne podržavaju).
TV izlaz je standardno dobar i praktično se ne razlikuje od onog kod R300 kartica.
Dakle, sjajan kada je reprodukcija boja i banding u pitanju (bolji od third
party rešenja kod nVidia kartica), ali uz malo izraženiji okvir na ekranu u
odnosu na odličan SiS301 na Xabre karticama ili čak u odnosu na nV17/nV30 interni
TV enkoder.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2200 MHz (fsb.133 MHz)
Matična ploča
Abit KD7-RAID – powered by Chieftec Dragon 300W
Memorija
512MB PC2100 133MHz
(CAS 2, 2-5-2, 1T, 4 Way, Turbo)
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
“Death Star” 60 GB
Video Karte
MSI GeForce FX 5800 Ultra 128 MB DDRII – Detonatori 43.45 Sapphire ATI Radeon 8500Pro – 128 MB DDR – Catalyst 3.4 Gigabyte ATi Radeon 9700Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.2 Medion ATi Radeon 9600tx – 128 MB DDR- Catalyst 3.2
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service
Pack 1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Radeon 9800 Pro zahteva novije Catalyst drajvere, pa smo testirali sa novom verzijom
3.4. Podešavanja su ista kao i ranije: Texture Prefference i MipMap Detail Level
su na najzahtevnijem, četvrtom nivou, dok su Truform i V-Sync postavljeni na Always
Off. Ovo važi i za Direct3D i za OpenGL API-je.
3D Mark 03 performanse Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije. Nikakvih
dodatnih komentara o samoj ispravnosti i objektivnost ovog testa nema, jer je
već i objektivnost postala relativna kategorija. Da li je Mark03 pravi “Gamer’s
Benchmark”? Ne znamo, jer se već može pročitati po raznim intervjuima da će se
Half Life 2 Source engine znatno razlikovati od Doom III engine-a. Dok ne budemo
imali obe ove igre na našoj test mašini, nećemo znati šta je zapravo objektivno,
a znamo da će mnoge igre koristiti kako Doom III tako i Source engine.
Ako uporedimo Radeon 9800 Pro i 9700 Pro, videćemo da u prvom Game testu i nema
velike razlike, pošto je on CPU intenzivan (tu mislimo na sistemski CPU), a u
pitanju je niža rezolucija. Ali, zato se razlika povećava od 8 do 14 procenata
od Game 2 do Game 4 testa, što je odlično. Vetex Shader je moćniji za toliko koliko
su GPU i memorija brže, a nV30 se smestio negde između.
Kako raste rezolucija, tako raste i razlika između dva Radeona, te je sada izraženija
i u prvom testu. Zanimljivo je i da je Radeon 9800 Pro ovde zaista već ostavio
FX5800 Ultra karticu, koja radi na daleko višim frekvencijama, ali se nažalost
ponaša kao 4×2 kartica.
Procentualno, razlika se još povećala između R300 i R350 baziranih kartica. Svakako,
tu je i uticaj drajvera, odnosno blagih optimizacija koje su integrisane u Catalyst
3.4 drajvere, a kojih u verziji 3.2 nije bilo.
U najvišoj rezoluciji, R9800Pro zadržava prednost u odnosu na ljutog konkurenta,
a pitanje je šta bi se desilo da smo mogli da koristimo Catalyst 3.2 drajvere.
Razlika u odnosu na R9700Pro je isuviše velika da bi je opravdala samo razlika
u frekvencijama. 3D Mark 2001 SE Stari dobri 3D Mark 2001 nije nikada izazvao toliko sumnje u nVidiu, ATI ili sam
FutureMark (nekadašnji MedOnion.com). I dalje referentan kada je merenje DX8.1
performansi u pitanju…
Slično je i sa 3D Mark-om iz 2001. godine: Radeon 9800 Pro je najbrži, a u
stopu ga prate FX5800 Ultra i Radeon 9700 Pro. Zanimljivo je i da je 9700 Pro
brži od FX-a u modu 1025 x 768.
CodeCreatures Test
Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark.
Baziran je na jednom od vizuelno najkompleksnijih engine-a koji smo videli,
uključujući i najnoviji 3DMark. Program koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i
odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije
i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su na
visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024
i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati sopstvene modove
od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda.
Zanimljivo je da je Radeon 9800 Pro zadržao približno istu brzinsku prednost u
odnosu na 9700 Pro, ako sve poredimo sa prethodnim testovima. Solidno brži od
prethodnika, i dovoljno brži od konkurencije. Zaista sjajni rezultati. Comanche 4 Benchmark Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno
karakterističan da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche
koristi Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Poznato je da iz ove igre teško izvući preko 45fps, kao i da se loše skalira,
poput recimo Wolfenstein-a ili Jedi Knight-a. Rezultati su takvi kakvi su, a jasno
je da su Catalyst 3.4 drajveri doneli usporenje u odnosu na Catalyst 3.2 kada
je ova igra u pitanju, pa nismo ni prikazali rezultate Radeon 9700 Pro modela.
Unreal Tournament 2003 Direct 3D Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena
koristi Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine
nove generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan
prikaz, uz više performanse i nedostatak stencil buffer senki, dok su particle
efekti realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom
maksimumu, zapravo smo koristili MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre
(koji je potrebno promeniti u UT2003.ini).
Unreal Tournament je verovatno više naklonjen nVidia karticama, jer Radeon
9800 Pro jedva prevazilazi FX5800 Ultra konkurenciju. Zanimljivo je da su i
ovde primećena usporenja sa Catalyst 3.4 drajverima, u odnosu na verziju 3.2.
Više puta smo proveravali, i uvek dobijali iste, niže rezultate.
Unreal Tournament 2003 OpenGL Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom OpenGL
API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao
i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch
suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.
Nema sumnje, OpenGL 1.1 drajver implementacija kod Detonatora je daleko bolja
nego kod Catalyst 3.4 veznih programa kada rade sa R350. Ne gledamo trenutno performanse
FX-a 5800 Ultra, već Medion Radeona 9600tx koji je zapravo, kao što smo utvrdili,
pravi Radeon 9500 Pro! Svakako, nešto loše je po sredi između ovog build-a Unreal
Tournamenta 2003 i ATI Catalyst 3.4 drajvera, i što je najgore, ponovilo se posle
više provera (ponovnih instalacija i detaljnog pregleda). Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je iskonski OpenGL benchmark. Za ovaj engine
važi jedno pravilo i ono glasi više megahertza, viši fillrate = viši framerate,
i to uz gotovo savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan GPU, pa se svih
osam pipeline-a mogu zaposliti što karticama baziranim na ovom jezgru daje značajnu
prednost nad konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17 sa x86
optimizovanim .dll fajlovima.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou (4) Geometrija na najvišem nivou (4) Primenjeni: r_subdivisions 1 r_lodError 0 i max_comfps 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
U Quake III testu, svakako nije problem samo u drajverima, već se radi i o limitima
same test konfiguracije. Ipak, Radeon 9800 Pro bi morao da bude bar malo brži,
bar približno nalik onome što smo videli u ostalim (pretežno Direct3D testovima).
SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije
zadatke nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu
verziju (7.0) koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je
karakterističan i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog
test paketa, možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.
Da su performanse Catalyst 3.4 drajvera, kada je u pitanju OpenGL API zaista
čudnovate, dokazuje i SpecViewPerf. Ovo nije posebno iznenađenje, jer su istu
stvar pokazali još neki test sajtovi, dok Alfa verzija Doom III igre odbija
da radi ili daje užasno nizak, neigriv broj frejmova po sekundi kada se koristi
verzija 3.4 (kako tvrdi kolega sa sajta AnandTech).
Anisotropic performanse Kvalitet anisotropic-a kod Radeon 9800 Pro kartice je istovetan kao i
kod Radeona 9700 Pro, što znači – odličan. NVidia je tek sa nV35 GPU-om uspela
da dostigne ovaj kvalitet filteringa pod svim uglovima za određenu površinu, pa
će biti interesantno da se vide performanse ovih kartica sa uključenim aniso modovima
u odnosu na Radeona 9800 Pro.
Radeon 9800 Pro i FX 5800 Ultra se ponašaju veoma slično kada je pad performansi
pri uključenom AF-u u pitanju. Ipak, treba znati da je kvalitet na strani Radeona
9800 Pro i to znatno, te da jedino ostaje da se vidi koliko je on poboljšan kod
FX 5900 modela. Antialiasing performanse
Antialiasing performanse su na strani Radeona 9800 Pro, bez obzira na loše, niže
rezultate Catalyst 3.4 drajvera. Ne dajte da vas zbuni pad u rezoluciji 1600 x
1200, u najzahtevnijem 6x modu, jer ga nV30 radi samo do rezolucije 1280 x 1024
(kao što vidite, AA performanse u 1600 x 1200 i 1280 x 1024 su iste), dok ga R350
radi i u 1600 x 1200. Svakako, treba videti tu savršenu sliku koju daje Radeon
9800 u modu 1600 x 1200 sa 6×6 Rotated Grid Multisampling Metodom! Najzahtevniji modovi
Kada se kombinuju ove dve tehnike, GeForce FX 5800 Ultra posustaje,
te značajnu prednost ima konkurent sa R350 grafičkim čipom .
Overclocking Sapphire Radeon 9800 Pro je kartica koja se dosta zagreva u radu, pa
je gotovo bilo nemoguće da završi test bez dodatnog hlađenja u vidu ventilatora
od osamdeset milimetara, koji je duvao direktno sa donje strane (koja je postavljena
ka gore, naravno). Ipak, uz takvo hlađenje, bilo ju je moguće i dodatno ubrzati
– sa 380 MHz na koliko je radilo jezgro u samom startu, sve do stabilnih 436 MHz.
Da je hlađenje bilo bolje, i frekvencija od 460 ne bi bila veliki problem, a zamislite
da je obezbeđen jedan FlowFX. Tada bi verovatno mogli da postignemo čitavih 500MHz
sa karticom koja je izrađena u 0.15 mikronskom procesu proizvodnje. Svaka čast
ATI-ju, to moramo još jednom reći. Memorija bi svakako išla i više, da je obezbeđeno
bilo kakvo hlađenje. Ovako, limiti su bili na oko 370 MHz, bez ijednog vidljivog
problema / anomalije. Međutim, magistrala test sistema je isuviše niska, te bi
ubrzanje bilo primetnije da je korišten neki Pentium 4 3GHz na QP magistrali od
800 MHz. Ovako, rezultati koje smo dobili su u tabeli dole, a primetno su viši
tek porastom rezolucije.
Zaključak Radeon 9800 Pro je logična evolucija u odnosu na 9700 Pro. Iako se
ne radi o pravoj novoj generaciji, ono što je dobro za korisnika je da napretka
ima, kao i da će i sada jeftiniji Radeon 9700 Pro modeli biti dostupniji, a
i dalje dovoljno moćni da se igraju najnoviji naslovi u najvišim rezolucijama.
ATI je sada dosta odvojio performanse kartica više klase u odnosu na performanse
modela iz srednje i niže klase, što je postignuto upotrebom tri različita video
procesora. U najvišoj klasi i dalje traje rat – 9800 Pro je pravi konkurent
modelu 5900 Ultra, ili obrnuto i što je najvažnije, oba se nalaze na tržištu
i isto vreme, i cene su im slične. Kao u najbolja vremena, i u srednjoj klasi
se bije bitka za najboljeg. Radeon 9600 Pro ima odlične mogućnosti za overkloking,
a najavljen je i RV360 koji će biti ubrzani RV350 (tj. fabrički overklokovan).
Radeon 9600 Pro Ultra je najavljen zbog toga što je FX 5600 Ultra (verzija 2.0)
dodatno ubrzana sa 350/350 MHz na 400/400 MHz. Novi modeli izlaze gotovo svakog
meseca, retail proizvođači jedva stižu da odreaguju, sve su šanse da ćemo i
nV40 videti do kraja godine, a možda nas i ATI prijatno iznenadi sa R400 (sa
podrškom za PCI Express). U low end klasi, nesumnjivo je da će zavladati jeftini
ali solidni FX5200 modeli, kojih već ima u popriličnom broju i na našem tržištu.
Njihova prednost je Direct X 9 kompatibilnost i performanse koje su više od
konkurentnih Radeona 9000 Pro kada se uključe Aniso i Antialiasing modovi. Kada govorimo o Radeonu 9800 Pro i preporuci za istu, jasno je da će 400 evra
dati samo najveći entuzijasti, pogotovo zbog toga što se sada mogu nabaviti
Radeon 9700 Pro modeli za oko 100 – 110 evra manje, koji će isto tako dobro
obaviti svaki zadatak koji se pred njih postavi (kada je mainstream u pitanju,
naravno). Multimedija, Dual View, TV out, DVI, perfektan 2D, prelep 3D, Direct
X 9 kompatibilnost – sve su to razlozi da koji govore u prilog Radeonu 9800
Pro. Danas ili za nekoliko meseci, u zavisnosti od potrebe, prioriteta i veličine
budžeta. Zahvaljujemo se firmi Tehnicom na ustupljenoj Sapphire kartici za potrebe testiranja.