ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

ATI-jev novi top model, Radeon 9800 Pro predstavljen je kao deo nove serije video adaptera. Radeon 9000 / 9100, dobio je naslednika sa oznakom 9200, dok je popularne modele 9500 i 9500 Pro zamenio Radeon 9600/Pro. Najvišoj klasi pripadaju Radeon 9800 kartice, čije su performanse pod lupom prikazane u ovom testu.

    Sadržaj

      Branko Maksimović Uvod
      ATI-jeva nova top performance kartica, Radeon 9800 Pro je postala dostupna
      pre nešto manje od dva meseca. Predstavljena je kao deo nove prolećne serije
      grafičkih akceleratora, odnosno video adaptera. Radeon 9000, koji je nedavno
      zamenio Radeon 9100, dobio je naslednika sa oznakom 9200, dok je popularne modele
      9500 i 9500 Pro zamenio Radeon 9600. U najvišoj klasi su Radeon 9800 kartice,
      kojima ćemo ovom prilikom posvetiti pažnju. Pre samog fokusiranja na novi Radeon
      R350 grafički akcelerator, pogledajmo bliže celu novu Radeon familiju. Pored novog RV350 čipa, koji pokreće Radeon 9600, novitet je i Radeon 9800 Pro,
      baziran na R350 jezgru, koje donosi manji broj poboljšanja u odnosu na već dokazani
      i i dalje veoma popularni R300. R350 je za sada predviđen kao pogon za tri varijante
      9800 modela. Prvi, i najjeftiniji je Radeon 9800, sa frekvencijom jezgra od
      325MHz i memorijom koja radi na 256-bitnoj magistrali na 310 (DDR 620) MHz.
      Dakle, osnovni Radeon 9800 ima iste radne frekvencije kao Radeon 9700 Pro, od
      koga bi trebalo da bude do 2 procenta brži, zbog novih tehnika za optimizaciju
      (svega i svačega). S obzirom na to da bi cenom i pozicijom trebalo da zameni
      Radeon 9700 (non Pro), od koga će biti brži i do 10-ak procenata u zahtevnijim
      modovima, jasno je da će imati svoje mesto na tržištu. Moguće je da će neki
      od proizvođača kakvi su Hercules ili HIS, ponuditi bolje solucije za odvođenje
      toplote sa jezgra i memorije, pa će njihovi Radeon 9800 modeli moći da sarađuju
      sa bios-om Pro modela, ili da jednostavno budu overklokovani. Kažemo “bolje
      hlađenje” jer smo tokom testiranja nekoliko Radeon 9800 Pro modela primetili
      da se jako zagrevaju, čak više i od overklokovanih Radeon 9700 Pro kartica.
      Zaista, voleli bi da vidimo neki Leadtek Radeon 9800 myViVo, ako znate na šta
      mislimo.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Skuplji model sa sufiksom “Pro”, podešen je na 380MHz, na koliko radi novo
      R350 jezgro, dok je DDR I memorija, prirodno na 256-bitnoj magistrali, setovana
      na 340 MHz. Razlika između “običnog” i “Pro” modela nije tako izražena, kao
      što je to bio slučaj i sa Radeon 9700 karticama. Tu je i 9800 Pro model koji
      ima 256MB video memorije i dupliran memorijski bandwidth jer koristi DDR II
      memoriju, na 256-bitnoj magistrali, pa se od njega očekuje da u najzahtevnijim
      scenarijima (visoke rezolucije + FSAA + Aniso + zahtevan program) bude još brži
      u odnosu na 9800 Pro, barem zbog većeg propusnog opsega, pošto mu dodatnih 128MB
      zaista neće (mnogo) pomoći. GPU R350 bi trebalo da bude sukobljen sa GeForce
      FX5900 modelima, ali oni još nisu stigli do nas, pa jedva čekamo da vidimo kako
      sada izgleda ATI vs. nVidia rat, bez obzira na bitku zvanu FutureMark, koja
      nikome ne ide na čast. Poznato je da je do sada i u višoj i u srednjoj klasi kartica “boravio” R300
      GPU, kao srce modela Radeon 9500/Pro i 9700/Pro. Iako je Radeon 9500 pro bio
      gotovo jednako skup za proizvodnju kao i Radeon 9700, modeli 9500 su se prodavali
      po više nego realnim cenama, što pogotovo važi za Radeon 9500 Pro sa 128MB memorije.
      O svim ovim karticama mogli ste više puta da čitate na stranicama Benchmark
      sajta, kao i kako je ATI postigao da 9500 bude drastično sporiji od 9700Pro
      modela iako sve koriste isti dizajn i isti čip, kao i približne radne frekvencije.
      Jasno je da je prodato daleko više primeraka kartica sa oznakom 9500 negoli
      onih sa oznakom 9700, a opet, ATI je mogao mnogo više da zaradi na masovnoj
      prodaji jeftinijih modela. Upravo zato je predstavljen RV350, koji, ako napravimo
      analogiju sa R200 i RV250, predstavlja uprošćenu verziju R300 čipa. Najjednostavnije
      rečeno, RV350 ima 4 pixel pipeline i 2 vertex jedinice, a samim tim i daleko
      manji broj tranzistora, iako integriše sve mogućnosti R300 čipa u smislu podržanih
      API-ja i tehnologija za optmizacije. ATI je zamislio dve verzije Radeon 9600
      kartica – Pro model sa frekvencijama od 400 MHz za core i 300 MHz za memoriju,
      i regularni, podešen na 350/275 MHz. Opet, razlika nije velika između ova dva
      modela, ali će najverovatnije Pro varijanta dolaziti sa boljim hlađenjem, što
      će RV350 jezgru omogućiti bolje uslove za dodatna ubzranja. Memorijska magistrala
      na oba modela je, naravno, 128-bitna.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Radeon 9200 je najmanje zanimljiv, pre svega zato što koristi RV280 jezgro,
      koje nije ništa drugo do minimalno izmenjeni RV250 GPU, koji pokreće Radeone
      9000. Zato je Radeon 9200 zapravo 9000 + AGP 8x, a znamo koliko je to bitno
      za performanse. Ovim je razlika između najslabijeg i najjačeg modela u familiji
      dosta povećana. Prethodna “generacija” je kao najslabiji model imala Radeon
      9100, koji je zapravo Radeon 8500LE, i kao takav brži od Radeona 9000 i 9200,
      a kao najjačeg predstavnika – Radeon 9700 Pro. Pošto je Radeon 9600 Pro na istom
      taktu sporiji od Radeona 9500 Pro, ATI je razliku nadomestio time što je 9600
      klokovao na znatno više frekvencije, pa je 9600 Pro na kraju ispao dostojan
      naslednik 9500 Pro modela. To ne važi za Radeon 9200 koji, pored toga što je
      sporiji od 9100 kartice, ne može po peformansama da parira ni FX5200/Ultra modelima,
      koje kao dodatni plus imaju i Direct X 9 podršku. Pogledajmo sada šta novo donosi R350 i da li je to pravi naslednik R300 GPU-a.

      R350 – Tweakovani R300
      Iako je RV350 izrađen u 0.13 mikronskom proizvodnom procesu, ATI se odlučio
      da sa R350 ipak ide na sigurno, pa je R350 izrađen u proverenijem 0.15 mikronskom
      procesu. Možda je još jedan razlog za to bio i taj što se dobra većina probranih
      R300 GPU-ova ponašala kako treba i na frekvencijama od 400 MHz. Uz dodatne optimizacije
      arhitekture za postizanje viših frekvencija (nešto slično onome što je AMD uradio
      sa Thoroughbread B serijom procesora u odnosu na seriju A), R350 je napravljen
      da radi stabilno na 380MHz, takođe uz visok broj uspešno proizvedenih čipova.
      Izvori koje imamo su nam nagovestili da je tzv. yield preko 90% kada je R350
      vafer u pitanju, sto će reći da 90 od 100 procesora na kraju završi ili kao
      pogon za Radeon 9800 Pro ili u srcu 9800 non Pro modela. Bez obzira na to, Radeon
      9800 Pro se greje više nego Radeon 9700 Pro, pa je pravo čudo da ATI nije predložio
      neku vrstu referentnog hlađenja, koje ne mora biti kao na FX5800 i 5900 Ultra
      modelima, ali opet malo dostojnije od običnog generic kulera koje viđamo na
      95% ATI kartica. Zvanično, ATI je dao sledeći spisak stvari koje čine Radeon 9800 Pro:

      1. Fab process: 0.15 micron; 2. Transistors: 115 M; 3. Core clock speed: 380 MHz; 4. Memory bus: 256 bit DDR (DDR II will possibly be supported later); 5. Local memory size: up to 256 MB; 6. Memory clock speed: 340 DDR (680) MHz, 24 GB/s bandwidth; 7. Interface bus: AGP 8x, 2 GB/s bandwidth; 8. Full support of DX9’s main features

      1. Floating-point 64 and 128 bit data formats for textures (including
      3D and cubic textures) and frame buffer (vectors of 4 components of
      F16 or F32); 2. Pixel pipelines with floating-point arithmetics (F24[4] or F24[3+1]
      calculations); 3. Pixel Shaders 2.0; 4. 4 independent vertex pipelines; 5. Vertex Shaders 2.0; 6. N-Patches hardware tessellation with Displacement Mapping, and,
      if possible, adaptive detail level; 7. New F-buffer technology supports almost unlimited pixel shaders.
      9. 8 independent pixel pipelines

      10. 8 texture units (one for pixel pipeline) supporting
      trilinear filtering without speed loss and a combination of anisotropic and
      trilinear filtering. 11. 4-channel (4 64-bit channels) memory controller connected to the accelerator’s
      core and AGP switch on the peer-to-peer basis; 12. HyperZ III+ memory optimization technology (Fast Z Clear and 8×8 depth
      buffer compression, Hierarchical Z Buffer for fast visibility checking); 13. Additional optimizations for speedy operation of the double-side stencil
      buffer. 14. Early Z test (pixel shaders work only for visible pixels); 15. Hardware acceleration of MPEG 1/2 unpacking and compression, VIDEOSHADER
      technology (arbitrary processing of a video flow with pixel shaders); 16. Two independent CRTC; 17. Two built-in 10bit 400 MHz RAMDAC with hardware gamma correction; 18. Integrated TV-Out; 19. Integrated DVI (TDMS transmitter) interface, up to 2043*1536. 20. Integrated general-purpose digital interface for external RAMDAC or DVI
      transmitter and for coupling with TV tuner. 21. FC packaging (FlipChip). Kasnije, mi smo napravili uporednu tabelu, koja poredi Radeon 9800 Pro
      sa prethodnom generacijom, i konkurentom GeForce FX 5800 Ultra.

      Bench-Houseâ

      ATI Radeon 9700 PRO

      ATI Radeon 9800 PRO

      NVIDIA GeForceFX Ti5800 Ultra

      Proces Proizvodnje

      0.15 Micron
      / 256-bit

      0.15 Micron
      / 256-bit

      0.13 Micron
      / 256-bit

      Broj tranzistora

      ~107 Miliona

      ~110 Miliona

      125 Miliona

      Memorijska Magistrala

      256-bit
      DDR

      256-bit
      DDR / DDR II

      128-bit
      DDR II

      Piksel Fillrate

      2.6 Gpixela/s

      3.04 Gpixela/s

      4 Gpixela/s

      Piksel Fillrate sa Antialiasing-om

      15.6 Milijardi AA Semplova/s

      18.2 Milijardi AA Semplova/s

      16 Milijardi AA Semplova/s

      Trouglova po sekundi

      325 Miliona

      380 Miliona

      350 Miliona

      Memorijski Propusni Opseg

      19.8 GB/s

      21.8 GB/s

      16 GB/s

      AGP Standard

      AGP 3.0
      4x/8x

      AGP 3.0
      4x/8x

      AGP 3.0
      4x/8x

      Podržane memorijske konfiguracije

      128/256MB

      128/256MB

      128/256MB

      Radni takt jezgra

      325 MHz

      380 MHz

      500 MHz

      Radni takt memorije

      310 MHz
      (620 DDR)

      340 MHz
      (680 DDR)

      500 MHz
      (1000 DDR)

      Tip memorije

      BGA 2.x
      ns

      BGA 2.6
      ns

      BGA 2.0
      ns DDR II

      Broj Pipeline-a

      8

      8

      4*

      Broj teksturnih jedinica po pipeline-u

      1

      1

      2*

      Tekstura po prolazu Single/Multi

      8/8

      8/8

      4/8

      Vertex Shader jedinice

      4

      4

      3

      Br. različitih instrukcija po V.
      Shaderu/ ukupan br. instrukcija sa ponavljanjem

      256/65536

      256/65536

      256/65536

      Br. tekstura po shaderu/teksturnih instrukcija

      16/32

      16/32

      16/1024

      Br. FPU instrukcija/ instrukcija po shaderu

      64/96

      64/96

      1024/1024

      Podržana verzija Vertex Shader-a

      2.0

      2.0

      2.0+

      Podržana verzija Pixel Shader-a

      2.0

      2.0

      2.0+

      Verzija Direct X API-ja

      9.0

      9.0

      9.0+

      Hardverski tip FSAA

      Rotated
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Rotated
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered
      Grid MultiSampling / SuperSampling

      Tehnike optimizacije / specijalne tehnike

      Hyper
      Z III / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression / SmartShader 2.0 SmoothVision 2.0

      Hyper
      Z III+ / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression / SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1

      LMA III
      / HSR / Z-buffer/Frame buffer compression / Color Compression

      Integrisani RAMDAC / DVD engine/ TV out
      encoder

      2 x 400
      MHz / HW MPEG (4) IDCT, MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated

      2 x 400
      MHz / HW MPEG (4) IDCT, MC, DeInterlacing, FullStream supp. / RT integrated

      2 x 400
      MHz / HW MPEG IDCT, MC, DeInterlacing / nV30 internal encoder

      Interna RGBA paleta

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      40-bitna
      (10-bita po boji)

      Kao što se u tabeli može
      primetiti, R350 je veoma sličan svom prethodniku. Podaci o broju tranzistora
      su nezvanični, pa još nije 100% utvrđeno da li R350 zaista ima veći broj tranzistora
      od R300 GPU-a ili ne. To nije toliko bitno, noviteta, iako malo, ipak ima,
      pa ćemo kao i uvek dati pregled onih esencijalnih. Frekvencije na kojima rade
      jezgro i memorija na 9800 Pro modelu više su za 17 odnosno 10 procenata u
      odnosu na radeon 9700 Pro, respektivno. Čak i bez dodatnih optimizacija, čini
      se da bi ovo bilo dovoljno da GeForce FX 5800 Ultra bude prestignut, tj. da
      novi ATI-jev top model bude dostojna konkurencija FX-u 5900 Ultra. Da ne bude da noviteta u odnosu na R300 zaista nema, pobrinuli su se
      kanadski inženjeri i u R350 uvrstili nekoliko novih tehnika. Najvažnija od
      njih je F-buffer, koja je u priči glavnog ATI-jevog PR menadžera dovedena
      u direktnu vezu sa Doom III igrom. Naime, radi se o tehnici koja će omogućiti
      daleko brže i preciznije izvršavanje kompleksnih stancil senki u engine-u
      koji se u potpunosti oslanja na dinamičko osvetljenje.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      ATI-jev SmartShader, odnosno skup Pixel Shader
      jedinica, obogaćene su za F-buffer podjedinicu, koja navodno omogućava izvršenje
      shader programa beskonačne dužine. SmartShader 2.1 (kod Radeona R300 je nosio
      oznaku 2.0) donosi ATI-ju Shader podršku koja prevazilazi Direct X 9 specifikaciju,
      pa je R350 Direct X 9++ kompatibilan. Iako je ovo veoma apstraktno za navođenje,
      zbog čega ATI ne bi mogao da ima ++ kompatibilan akcelerator, kada je nVidia
      prva navela podršku za “Direct X 9+”. Stvar je očigledno samo u marketingu.
      F-buffer je skraćenica od “Fragment Stream FIFO buffer”, koji je, kao što
      se vidi na uproštenoj shemi iznad, smešten pored FP kolor jedinice. Ako je
      shader program duži od DX9 specifikacije ili, onoga što Shader jedinica može
      u tom trenutku da odradi u jednom ciklusu, cela stvar mora da se podeli na
      prihvatljive segmente. Izvršenje ostatka istog programa spušta performanse
      shadera jer se čitava stvar obavlja ponovo (na teret vertex shadera, ostatka
      pixel shadera, memorijskog bandwidth-a itd.), što znači da se vertex instrukcije,
      transformacija trouglova, culling, semplovanje tekstura, efekti koje izvršava
      shader, stencil i Z testiranje i priprema, anti-aliasing, filtering… obavljaju
      ponovo. Da do toga ne bi došlo, F-buffer smešta ove informacije, na poseban
      način, sve dok se ne izvrši ceo program. Ipak, sve će doći do izražaja tek
      onda kada Pixel Shader 2.0 intenzivne igre budu svakodnevna pojava, pa se
      pojave one koje nadmašuju tu specifikaciju i traže programe sa još dužim kodom.
      Slično kao i kod više programabilnosti nV30 i nV35 procesora, cela stvar je
      malo apstraktnija u smislu koliko sve to zaista može realno podići performanse.
      Ako je ograničena upotreba F-Buffera svedena za sada i samo na OpenGL i Doom
      III, voleli bi da vidimo koliko je to bolje/brže u odnosu na Radeon 9700 Pro
      ili GeForce FX5800/5900. SmoothVision 2.1 je takođe unapređen (odatle i skok na verziju višu za 0.1).
      Optimizacija je urađena na polju memorijskog kontrolera koji je sada, naravno,
      efikasniji. Bolje iskorištenje memorijskog bandwidth-a se može najbolje primetiti
      u zahtevnim modovima, uz visok nivo Antialiasing-a i Anisotropica. Takođe,
      Color Compression o kome smo dosta pričali u testu GeForce FX 5800 kartica,
      integrisan je po prvi put u jedan ATI GPU, ili je bar prvi put pomenut. Color
      kompresija je efikasna do odnosna 6:1, samo što je nikako ne možemo proveriti
      ili izmeriti, pa se sa pravom možemo zapitati da li je odnos taj koji je dat
      ili, da li Color Compression zaista postoji (u odnosu 6:1), ili je tu samo
      zato što je nVidia navela da ga nV30 i nV35 imaju. Ako prenesemo ono što su
      oni naveli u svom Tech. PDF-u, onda je Color Compression 6:1 integrisan i
      veoma efikasan, kao deo Smooth Vision 2.1 sistema. Radeon 9800 Pro integriše Second Generation Cinematic Architecture, što je
      pomalo pretenciozno od marketing odeljenja, s obzirom da se u odnosu na R300
      nije mnogo odmaklo kada je sama arhitektura u pitanju. Da ne govorimo o tome
      da Cinematic kvalitet nije ni približno dostignut, ali to već nije samo do
      ATI-ja ili nVidie već do cele IT industrije (softvera). Hyper Z III je takođe poboljšan, pa je sada nazvan Hyper Z III+. Glavni cache
      unutar njega je optimizovan za high precision stencil buffer podatke (ko je
      rekao John Carmack/Doom III?). ATI je oduvek bio slabiji na polju OpenGL-a,
      tako da smo i dalje ubeđeni da će nV kartice, svaka u svojoj klasi, obavljati
      posao bolje nego ATI, kada je Doom III (engine) u pitanju. Isto tako, Half
      Life 2 je više naklonjen kanadskom proizvođaču, pa samo ostaje da se vidi
      šta će se desiti na jesen i za božić (kada se očekuju Half Life i Doom III).

      Kartica sa testa

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Prvi Radeon 9800 Pro koji smo imali na testu stigao je od ATI-jevog strateškog
      partnera, kompanije Sapphire. Posle njega su na test stigle i kartice sa potpisom
      Gigabyte-a i HIS-a, koje ćemo predstaviti sledeći put. Sapphire nije ponudio
      prebogato pakovanje, ali je u njemu sve što je potrebno. Tu je CD sa drajverima
      i Multimedia Centar softverom, WDM i HydraVision drajverima za sve operativne
      sisteme. Tu je i PowerDVD, kao i jedna starija igra, a kao posebna poslastica,
      tu su nešto starija ali proveren dobra naslova – Return To Castle Wolfenstein
      i Soldier of Fortune II. Iako se oni mogu bez problema igrati i na Radeonu 9000,
      sa svim detaljima, lepo je što se neko setio da priloži dve zaista vredne igre.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      U pakovanju su i kabl za eksterno, dodatno napajanje za karticu. Ovoga puta,
      ATI se odlučio za tzv. Molex konektor, poznat i kao HDD konektor, umesto malog
      floppy tropinskog konektora koji se nalazi na Radeon 9500/9700Pro karticama.
      Tu su još i DVI-I > D-Sub adapter, kompozitni u S-Video konvertor kao i kompozitni
      i S-Video TV kablovi.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Kartica je izrađena na standardno kvalitetnoj osmoslojnoj štampi sa jarko crvenim
      lakom. Njena dužina je nešto veća od Radeon 9700/9500 modela, pre svega zbog
      bolje rešenog napajanja, kako tvrde u ATI-ju, a onda i smanjenja šuma između
      komponenti na samoj kartici. Standardno, na levom kraju su smeštena tri konentora,
      D-Sub, S-Video i DVI-I. Desno od CRT konektora se nalaze dva manja kondenzatora,
      elektrolita, a još desno su MOSFET-i prekriveni minijaturnim aluminijumskim
      hladnjakom, koji je ovoga puta obogaćen rebarcima (na Radeonu 9700 se tu nalazi
      samo aluminijumski limčić).

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Tik uz MOSFET-e, smeštene su dva navoja-prigušnice, a dole i desno su opet
      elektroliti i konektor koji napaja ventilator kulera na jezgru. Sam ventilator,
      pored koga se nalazi i BIOS čip, ne predstavlja baš najsrećnije rešenje kada
      je hlađenje kartice koja se poprilično greje u pitanju. Štaviše, odmah smo pomislili,
      kuler bi pre odgovarao nekoj FX5200 kartici, nego čudovištu od 110 miliona tranzistora
      proizvedenom u 0.15 mikronskom procesu.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Samsung BGA memorijski moduli su smešteni sa obe strane štampe i u L oko samog
      jezgra. U pitanju su verovatno moduli sa latencijom od 2.6ns. Ostatak kartice
      je ispunjen većim brojem elektrolita i prigušnica mada ne kao kod GeForce FX
      5900 modela kod kojih ih ima zaista mnogo. Kartica, iako velika, deluje kao
      da je veoma pedantno i pažljivo osmišljena i napravljena.
      Utisci o kartici Instalacija je protekla glatko i bez problema, pa smo skoro zaboravili koje
      su ispade prethodne Catalyst verzije drajvera znale da iskažu. Slika u 2D režimu
      je zaista fantastična, i mišljenja smo da je u ovom polju već postignut određen
      maksimum, te da više o ovoj materiji nema šta da se doda ili dalje diskutuje
      (osim ako nas neka naredna generacija nekog proizvođača ne iznenadi neprijatno).
      Slika na CRT-u jednostavno ne može biti oštrija, te je jedini logičan korak
      neki dobar TFT monitor (za testere grafičkih kartica zabranjeno voće, zbog testiranja
      u 1600 x 1200, koje dostupni TFT monitori, sa umerenim cenama još ne podržavaju).
      TV izlaz je standardno dobar i praktično se ne razlikuje od onog kod R300 kartica.
      Dakle, sjajan kada je reprodukcija boja i banding u pitanju (bolji od third
      party rešenja kod nVidia kartica), ali uz malo izraženiji okvir na ekranu u
      odnosu na odličan SiS301 na Xabre karticama ili čak u odnosu na nV17/nV30 interni
      TV enkoder.

      Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon XP 2200 MHz (fsb.133 MHz)

      Matična ploča

      Abit KD7-RAID – powered by Chieftec Dragon 300W

      Memorija

      512MB PC2100 133MHz
      (CAS 2, 2-5-2, 1T, 4 Way, Turbo)

      Hard Disk

      IBM DeskStar DTLA 120GXP
      “Death Star” 60 GB

      Video Karte

      MSI GeForce FX 5800 Ultra 128 MB DDRII – Detonatori 43.45 Sapphire ATI Radeon 8500Pro – 128 MB DDR – Catalyst 3.4 Gigabyte ATi Radeon 9700Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.2 Medion ATi Radeon 9600tx – 128 MB DDR- Catalyst 3.2

      Monitor

      Samsung SyncMaster
      959NF

      Cooling

      Thermaltake TT7+

      DVD uređaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      CDRW uređaj

      Teac CD-W540E 1.0F

      Operativni sistem

      Windows XP Service
      Pack 1 Direct X 9 final

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0

      Radeon 9800 Pro zahteva novije Catalyst drajvere, pa smo testirali sa novom verzijom
      3.4. Podešavanja su ista kao i ranije: Texture Prefference i MipMap Detail Level
      su na najzahtevnijem, četvrtom nivou, dok su Truform i V-Sync postavljeni na Always
      Off. Ovo važi i za Direct3D i za OpenGL API-je.

      3D Mark 03 performanse Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
      komentara i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije. Nikakvih
      dodatnih komentara o samoj ispravnosti i objektivnost ovog testa nema, jer je
      već i objektivnost postala relativna kategorija. Da li je Mark03 pravi “Gamer’s
      Benchmark”? Ne znamo, jer se već može pročitati po raznim intervjuima da će se
      Half Life 2 Source engine znatno razlikovati od Doom III engine-a. Dok ne budemo
      imali obe ove igre na našoj test mašini, nećemo znati šta je zapravo objektivno,
      a znamo da će mnoge igre koristiti kako Doom III tako i Source engine.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Ako uporedimo Radeon 9800 Pro i 9700 Pro, videćemo da u prvom Game testu i nema
      velike razlike, pošto je on CPU intenzivan (tu mislimo na sistemski CPU), a u
      pitanju je niža rezolucija. Ali, zato se razlika povećava od 8 do 14 procenata
      od Game 2 do Game 4 testa, što je odlično. Vetex Shader je moćniji za toliko koliko
      su GPU i memorija brže, a nV30 se smestio negde između.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Kako raste rezolucija, tako raste i razlika između dva Radeona, te je sada izraženija
      i u prvom testu. Zanimljivo je i da je Radeon 9800 Pro ovde zaista već ostavio
      FX5800 Ultra karticu, koja radi na daleko višim frekvencijama, ali se nažalost
      ponaša kao 4×2 kartica.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Procentualno, razlika se još povećala između R300 i R350 baziranih kartica. Svakako,
      tu je i uticaj drajvera, odnosno blagih optimizacija koje su integrisane u Catalyst
      3.4 drajvere, a kojih u verziji 3.2 nije bilo.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      U najvišoj rezoluciji, R9800Pro zadržava prednost u odnosu na ljutog konkurenta,
      a pitanje je šta bi se desilo da smo mogli da koristimo Catalyst 3.2 drajvere.
      Razlika u odnosu na R9700Pro je isuviše velika da bi je opravdala samo razlika
      u frekvencijama. 3D Mark 2001 SE Stari dobri 3D Mark 2001 nije nikada izazvao toliko sumnje u nVidiu, ATI ili sam
      FutureMark (nekadašnji MedOnion.com). I dalje referentan kada je merenje DX8.1
      performansi u pitanju…

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Slično je i sa 3D Mark-om iz 2001. godine: Radeon 9800 Pro je najbrži, a u
      stopu ga prate FX5800 Ultra i Radeon 9700 Pro. Zanimljivo je i da je 9700 Pro
      brži od FX-a u modu 1025 x 768.

      CodeCreatures Test
      Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark.
      Baziran je na jednom od vizuelno najkompleksnijih engine-a koji smo videli,
      uključujući i najnoviji 3DMark. Program koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3, i
      odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije
      i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su na
      visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024
      i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati sopstvene modove
      od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Zanimljivo je da je Radeon 9800 Pro zadržao približno istu brzinsku prednost u
      odnosu na 9700 Pro, ako sve poredimo sa prethodnim testovima. Solidno brži od
      prethodnika, i dovoljno brži od konkurencije. Zaista sjajni rezultati. Comanche 4 Benchmark Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno
      karakterističan da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche
      koristi Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
      apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
      Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
      broja.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Poznato je da iz ove igre teško izvući preko 45fps, kao i da se loše skalira,
      poput recimo Wolfenstein-a ili Jedi Knight-a. Rezultati su takvi kakvi su, a jasno
      je da su Catalyst 3.4 drajveri doneli usporenje u odnosu na Catalyst 3.2 kada
      je ova igra u pitanju, pa nismo ni prikazali rezultate Radeon 9700 Pro modela.
      Unreal Tournament 2003 Direct 3D Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena
      koristi Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj engine
      nove generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
      napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
      i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
      konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan
      prikaz, uz više performanse i nedostatak stencil buffer senki, dok su particle
      efekti realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom
      maksimumu, zapravo smo koristili MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre
      (koji je potrebno promeniti u UT2003.ini).

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Unreal Tournament je verovatno više naklonjen nVidia karticama, jer Radeon
      9800 Pro jedva prevazilazi FX5800 Ultra konkurenciju. Zanimljivo je da su i
      ovde primećena usporenja sa Catalyst 3.4 drajverima, u odnosu na verziju 3.2.
      Više puta smo proveravali, i uvek dobijali iste, niže rezultate.

      Unreal Tournament 2003 OpenGL Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom OpenGL
      API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja. Kao
      i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch
      suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Nema sumnje, OpenGL 1.1 drajver implementacija kod Detonatora je daleko bolja
      nego kod Catalyst 3.4 veznih programa kada rade sa R350. Ne gledamo trenutno performanse
      FX-a 5800 Ultra, već Medion Radeona 9600tx koji je zapravo, kao što smo utvrdili,
      pravi Radeon 9500 Pro! Svakako, nešto loše je po sredi između ovog build-a Unreal
      Tournamenta 2003 i ATI Catalyst 3.4 drajvera, i što je najgore, ponovilo se posle
      više provera (ponovnih instalacija i detaljnog pregleda). Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je iskonski OpenGL benchmark. Za ovaj engine
      važi jedno pravilo i ono glasi više megahertza, viši fillrate = viši framerate,
      i to uz gotovo savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan GPU, pa se svih
      osam pipeline-a mogu zaposliti što karticama baziranim na ovom jezgru daje značajnu
      prednost nad konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17 sa x86
      optimizovanim .dll fajlovima.

      Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou (4) Geometrija na najvišem nivou (4) Primenjeni: r_subdivisions 1 r_lodError 0 i max_comfps 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
      Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      U Quake III testu, svakako nije problem samo u drajverima, već se radi i o limitima
      same test konfiguracije. Ipak, Radeon 9800 Pro bi morao da bude bar malo brži,
      bar približno nalik onome što smo videli u ostalim (pretežno Direct3D testovima).
      SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije
      zadatke nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
      funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
      3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu
      verziju (7.0) koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je
      karakterističan i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog
      test paketa, možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Da su performanse Catalyst 3.4 drajvera, kada je u pitanju OpenGL API zaista
      čudnovate, dokazuje i SpecViewPerf. Ovo nije posebno iznenađenje, jer su istu
      stvar pokazali još neki test sajtovi, dok Alfa verzija Doom III igre odbija
      da radi ili daje užasno nizak, neigriv broj frejmova po sekundi kada se koristi
      verzija 3.4 (kako tvrdi kolega sa sajta AnandTech).

      Anisotropic performanse Kvalitet anisotropic-a kod Radeon 9800 Pro kartice je istovetan kao i
      kod Radeona 9700 Pro, što znači – odličan. NVidia je tek sa nV35 GPU-om uspela
      da dostigne ovaj kvalitet filteringa pod svim uglovima za određenu površinu, pa
      će biti interesantno da se vide performanse ovih kartica sa uključenim aniso modovima
      u odnosu na Radeona 9800 Pro.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Radeon 9800 Pro i FX 5800 Ultra se ponašaju veoma slično kada je pad performansi
      pri uključenom AF-u u pitanju. Ipak, treba znati da je kvalitet na strani Radeona
      9800 Pro i to znatno, te da jedino ostaje da se vidi koliko je on poboljšan kod
      FX 5900 modela. Antialiasing performanse

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Antialiasing performanse su na strani Radeona 9800 Pro, bez obzira na loše, niže
      rezultate Catalyst 3.4 drajvera. Ne dajte da vas zbuni pad u rezoluciji 1600 x
      1200, u najzahtevnijem 6x modu, jer ga nV30 radi samo do rezolucije 1280 x 1024
      (kao što vidite, AA performanse u 1600 x 1200 i 1280 x 1024 su iste), dok ga R350
      radi i u 1600 x 1200. Svakako, treba videti tu savršenu sliku koju daje Radeon
      9800 u modu 1600 x 1200 sa 6×6 Rotated Grid Multisampling Metodom! Najzahtevniji modovi

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire


      Kada se kombinuju ove dve tehnike, GeForce FX 5800 Ultra posustaje,
      te značajnu prednost ima konkurent sa R350 grafičkim čipom .

      Overclocking Sapphire Radeon 9800 Pro je kartica koja se dosta zagreva u radu, pa
      je gotovo bilo nemoguće da završi test bez dodatnog hlađenja u vidu ventilatora
      od osamdeset milimetara, koji je duvao direktno sa donje strane (koja je postavljena
      ka gore, naravno). Ipak, uz takvo hlađenje, bilo ju je moguće i dodatno ubrzati
      – sa 380 MHz na koliko je radilo jezgro u samom startu, sve do stabilnih 436 MHz.
      Da je hlađenje bilo bolje, i frekvencija od 460 ne bi bila veliki problem, a zamislite
      da je obezbeđen jedan FlowFX. Tada bi verovatno mogli da postignemo čitavih 500MHz
      sa karticom koja je izrađena u 0.15 mikronskom procesu proizvodnje. Svaka čast
      ATI-ju, to moramo još jednom reći. Memorija bi svakako išla i više, da je obezbeđeno
      bilo kakvo hlađenje. Ovako, limiti su bili na oko 370 MHz, bez ijednog vidljivog
      problema / anomalije. Međutim, magistrala test sistema je isuviše niska, te bi
      ubrzanje bilo primetnije da je korišten neki Pentium 4 3GHz na QP magistrali od
      800 MHz. Ovako, rezultati koje smo dobili su u tabeli dole, a primetno su viši
      tek porastom rezolucije.

      Testovi graficke kartice ATI Radeon 9800 Pro – Sapphire

      Zaključak Radeon 9800 Pro je logična evolucija u odnosu na 9700 Pro. Iako se
      ne radi o pravoj novoj generaciji, ono što je dobro za korisnika je da napretka
      ima, kao i da će i sada jeftiniji Radeon 9700 Pro modeli biti dostupniji, a
      i dalje dovoljno moćni da se igraju najnoviji naslovi u najvišim rezolucijama.
      ATI je sada dosta odvojio performanse kartica više klase u odnosu na performanse
      modela iz srednje i niže klase, što je postignuto upotrebom tri različita video
      procesora. U najvišoj klasi i dalje traje rat – 9800 Pro je pravi konkurent
      modelu 5900 Ultra, ili obrnuto i što je najvažnije, oba se nalaze na tržištu
      i isto vreme, i cene su im slične. Kao u najbolja vremena, i u srednjoj klasi
      se bije bitka za najboljeg. Radeon 9600 Pro ima odlične mogućnosti za overkloking,
      a najavljen je i RV360 koji će biti ubrzani RV350 (tj. fabrički overklokovan).
      Radeon 9600 Pro Ultra je najavljen zbog toga što je FX 5600 Ultra (verzija 2.0)
      dodatno ubrzana sa 350/350 MHz na 400/400 MHz. Novi modeli izlaze gotovo svakog
      meseca, retail proizvođači jedva stižu da odreaguju, sve su šanse da ćemo i
      nV40 videti do kraja godine, a možda nas i ATI prijatno iznenadi sa R400 (sa
      podrškom za PCI Express). U low end klasi, nesumnjivo je da će zavladati jeftini
      ali solidni FX5200 modeli, kojih već ima u popriličnom broju i na našem tržištu.
      Njihova prednost je Direct X 9 kompatibilnost i performanse koje su više od
      konkurentnih Radeona 9000 Pro kada se uključe Aniso i Antialiasing modovi. Kada govorimo o Radeonu 9800 Pro i preporuci za istu, jasno je da će 400 evra
      dati samo najveći entuzijasti, pogotovo zbog toga što se sada mogu nabaviti
      Radeon 9700 Pro modeli za oko 100 – 110 evra manje, koji će isto tako dobro
      obaviti svaki zadatak koji se pred njih postavi (kada je mainstream u pitanju,
      naravno). Multimedija, Dual View, TV out, DVI, perfektan 2D, prelep 3D, Direct
      X 9 kompatibilnost – sve su to razlozi da koji govore u prilog Radeonu 9800
      Pro. Danas ili za nekoliko meseci, u zavisnosti od potrebe, prioriteta i veličine
      budžeta. Zahvaljujemo se firmi Tehnicom na ustupljenoj Sapphire kartici za potrebe testiranja.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test