ATI Radeon X1950 Pro
Uvod
Nisu prošla ni dva meseca od premijere Radeon X1950 XTX akceleratora, prve
grafičke kartice sa GDDR4 memorijom, a pred nama je još jedan novi model. Poznato
je da konkurencija ni na sekund ne miruje na tržištu 3D akceleratorskih kartica
za desktop računare i iz tog razloga, ATI je još jednom “osvežio” svoju poznatu
X1K familiju. Ovoga puta, novitet dobija oznaku Radeon X1950 Pro i ako mislite
da se radi o još jednom izdanju baziranom na R580 čipu, varate se. Ali, novi
GPU kod Radeona X1950 Pro nije jedini novitet, a o čemu se radi, saznaćemo
na narednim stranicama. Istom prilikom je trebalo da bude predstavljen i Radeon
X1650 XT, takođe sa čipom koji prvi put srećemo, ali ova kartica još uvek nije
stigla do naše test laboratorije. Za RV560 i RV570 čipove smo čuli ranije,
ali ove informacije nikada nisu bile zvanične. Za pomenute procesore je karakteristično
da su proizvedeni u novom 80-nanometarskom procesu, kao i da predstavljaju
derivate postojeće R580 arhitekture, sa nekim dodacima. Kao što svi koji su
čitali naš test Radeon X1950 XTX kartice znaju, u pitanju je najbrži 3D akcelerator
sa jednim GPU-om, kome previše ne „beži” ni Dual-GPU rešenje konkurencije,
GeForce 7950GX2. Ova prelepa kartica nas je, osim VRAM-om koji radi na fantastičnih
1000 MHz (efektivno 2 GHz), oduševila i novim rashladnim sistemom. Nedavno
smo predstavili i Radeon X1650 Pro i X1300 XT modele, koji su još jednom redefinisali
entry-level segment, pogotovo ako posmatramo skalu cene i kvaliteta. Osim toga,
Radeon X1300 XT je prva kartica koja je u nižu klasu donela GPU sa 12 pipeline-a,
kao i GDDR3 memoriju koja radi na 1.5GHz. Naravno, ni konkurent nije sedeo
skrštenih ruku, pa su partneri počeli da izbacuju brža izdanja postojećih GeForce
7300GT i 7600GS GDDR3 kartica.
Tema ovog teksta, Radeon X1950 Pro, smešta se u sub-€200 klasu, pa konkuriše
GeForce 7900GS konkurenciji. Po oznaci, možemo predpostaviti da je Radeon
X1950 Pro sporiji od Radeon X1950 XTX-a, ali se manje informisani kupci mogu
zapitati kako „stoji” u poređenju sa Radeon X1900 XT karticom, koja ima nešto
višu cenu. Bez direktnog odgovora, reći ćemo da je Radeon X1950 Pro zamena
za Radeona X1900 GT, koji je stizao sa R580 čipom kod koga je aktivno (uslovno
rečeno) ¾ jezgra. Radeon X1950 Pro, ima baš takve specifikacije (ako zanemarimo
malo drugačije „klokove”), ali ne koristi R580 GPU. Radeon X1900GT nikada
nije bio zvanično predstavljan akcelerator, već samo „prelazno rešenje” dok
se ne pojavi odgovarajući čip za „Pro” varijantu najjačeg modela. Uz to,
X1900GT je ATI-ju poslužio da se reši R580 čipova kod koga deo „pipeline”-a
nije ispravan, ili ne može da postigne ciljane frekvencije, dok ostatak čipa
može. Slična situacija je, u novije vreme, bila i sa Radeon X1800 GTO karticama,
koje su koristile „delimično defektne” R520 čipove, a ako pogledamo u dalju
istoriju, videćemo da su se i ATI i NVIDIA služili sličnim „trikovima” kako
bi prodali „lošije” primerke čipova (Radeon X800GT, Radeon 9500 itd.). Naravno,
to za krajnjeg kupca nikako nije loše, naprotiv – ovakve kartice su „tradicionalno”
nudile najviše za uložen novac, a neke od njih su mogle i uspešno da se otključaju.
No, sa Radeon X1950 Pro, situacija je „čista” – RV570 GPU je potpuno funkcionalan,
a tu je i nekoliko novina.
RV570 – dugoočekivani čip za “Pro” segment high-end-a
Radeon X1950 Pro, iako spada u najnoviju X1950 “seriju”, ipak ne koristi
GDDR4 memoriju. Ove čipove ATI i partneri čuvaju za X1950 XTX i buduće
modele, te XTX ostaje jedini model na tržištu koji se može pohvaliti “četvorkom”.
Radeon X1950 Pro GPU se oslanja na istu arhitekturu kao i Radeon X1900
i X1950 XTX, ali je “pipeline” nešto smanjen kako bi čip i ostatak kartice
mogli da se “uklope” u segment od 199 evra (preporučena cena) i kako ne
bi predstavljali konkurenciju skupljim modelima – Radeon X1900 XT i X1950
XTX (249 i 399 evra). Kao što smo pomenuli, Radeon X1900 GT koristi R580
kome je isključena jedna četvrtina pipeline- a, dok novi model
stiže sa RV570 čipom, baziran na istoj arhitekturi, ali izrađen u 80-nanometarskoj
litografiji. RV570 nije mnogo manji čip od svog „uzora” i pored toga što
je proizveden u sitnijem procesu, dok je broj osnovnih poluprovodničkih
elemenata oko 330 miliona. Sam pipeline je manji i sastoji se
od 36 pixel shader , 8 vertex shader , 12 teksturnih
(TMU) i 12 raster operator (ROP) jedinica. Ovo je „konfiguracija”
kakvu ima Radeon X1900 GT sa R580 čipom kod koga je aktivno tri četvrtine
„jezgra”. Naravno, 256-bitna memorijska magistrala i RingBus kontroler
nisu bitnije menjani, te su isti kao i kod jačeg brata, ali RV570 krije
još iznenađenja.
Radeon X1950 Pro ima preporučene frekvencije od 575 MHz za jezgro i bezmalo
1.4 GHz za memoriju (1380 MHz, da budemo precizniji). Preporuka partnerima
je da se zadrže na 256MB memorije, kako bi se zadržala i cena od 199 evra,
mada ne bi bili iznenađeni da vidimo i primerke sa 512MB VRAM-a. Svaka RV570
kartica podržava HDCP, a standardni izlazi su Dual-Link DVI-I na oba video
izlaza. Default rashladni sistem je vizuelno atraktivan, a radi se o single-slot
rešenju, mada smo već primetili PowerColor i ASUS kartice koje imaju specijalna
(Artic Cooling) hlađenja koja će okupirati i susedni slot. Referentni Radeon
X1950 Pro po specifikaciji može maksimalno da povuče do 75W, što znači da
su dva akceleratora u ovom aspektu „zahtevni” tek nešto više od jednog Radeona
X1950 XTX.
“Prirodni” CrossFire
RV570 je izrađen u 80-nm procesu, a u jezgru sadrži tri Quad Pipeline jedinice,
svaka sa 4 TMU i ROP unit-a, odnosno 12 pixel shader- a. Jedna od
suštinskih novina RV570 čipa je „podrška” za prirodni, tj. native CrossFire.
Pre svega, ATI DualGPU mod neće podrazumevati postojanje master kartica,
ali ni nepopularni kabl kojim se ona vezuje za običnu tj. slave karticu.
Master kartica se ranije razlikovala od običnih modela po specijalnom konektoru
ali i dodatnoj elektronici na samom PCB-u, koja je činila compositing engine. Compositing
Engine je prošao kroz dve generacije: prva, na X850 karticama, koja
je donosila ograničenje rezolucije na 1600 x 1200 piksela, što je bila njena
najveća mana, i druga generacija, koja je povećala maksimalnu rezoluciju
u CrossFire modu na 2048 x 1536 piksela, na aktuelnim Radeon X1800, X1900
i X1950 karticama. CrossFire na karticama nižih klasa funkcioniše bez compositing
engine -a, softverski, a komunikacija se izvršava preko PCI-Express
magistrala, koje su dovoljno brze za protok informacija između akceleratora
nižih klasa. Ovakva komunikacija ne dolazi u obzir kod bržih modela, jer
je „saobraćaj” na relaciji GPU1 <-> dosta teži.
Kao što smo rekli, kod Native CrossFire-a (kakav očekujemo i kod naredne
generacije kartica koje se očekuju početkom sledeće godine), više ne postoje Master CrossFire
kartice koje se „udružuju” sa regularnim modelima iste oznake, već po koncepciji
i načinu instalacije, CrossFire više podeća na NVIDIA DualGPU sistem – SLI. Composition Engine nije
nestao već je integrisan u GPU, pa je zbog toga i sam GPU ima nešto više
tranzistora nego što smo očekivali ako znamo da u odnosu na R580 ima manji pipeline. Osim
što omogućava jednostavniju i bržu instalaciju i smanjuje cenu kartica u
proizvodnji, „interni” Composition Engine kao i njegov
prethodnik sakuplja i raspoređuje frejmove, odnosno delove frejma (u zavisnosti
od CrossFire moda) sa obe kartice u tečnu animaciju. Primarni i sekundarni
akcelerator se sada određuju pomoću drajvera, a samo kod primarne kartice Composition Engine unutar
GPU-a, zapravo vrši posao. Komunikacija između GPU-ova se ne odvija putem
eksternih TMDS transmitera kao kod starog „ engine ”-a, već preko
dva savitljiva mostića, koja neodoljivo podsećaju na SLI konektore koje već
dobro poznajemo. Čak su i konektori na karticama na sličnom mestu kao i kod
konkurentnih GeForce akceleratora. Dva mostića, ukupne širine od 24 bita,
mogu se postaviti u isto vreme na jedan CrossFire sistem, a dovoljan je i
samo jedan. Mostić je savitljiv i dovoljne je dužine da može da „veže” dve
Radeon kartice na svim podržanim pločama (čak je i za nijansu duži). Maksimalna
rezolucija „prirodnog” CrossFire-a je sada 2560×2048 piksela za 3D režim,
pri 65 Hz (dovoljno za TFT monitore), što prevazilazi widescreen XHD
rezoluciju koju podržava NVIDIA QuadSLI (2560 x 1600 piksela). Da bi CrossFire
funkcionisao, drajver i dalje mora da prepozna dve CrossFire kartice
instalirane na matičnu ploču sa Radeon Xpress ili Intel P965 ili 975X čipsetom.
Način na koji CrossFire funkcioniše na nivou GPU-ova se nisu menjali, pa
su i dalje aktuelni poznati Super Tiling, Sissors i ostali modovi
(više o njima ćete pročitati u testovima Radeona X1800 i X1900). U ATI-ju
su se odlučili da uz svaku native CrossFire karticu poklone po jedan
CF most, na šta bi i NVIDIA ubuduće mogla da se ugleda – ponekad je bilo
nepraktično (iako je krajnje logično) da SLI mostići stižu isključivo uz
ploče. Kako uz svaku novu ATI karticu stiže poseban konektor, logično je
da se na kartice instaliraju oba. Dva konektora omogućavaju, za sada bar
fizički, postavljanje više od dve kartice u CrossFire sistem, pa je moguće
da će se pojaviti ploče sa trećim PCI-E slotom u koji bi mogla da se instalira
treća kartica, koja bi se koristila za kalkulaciju fizike ili neke druge
komponente moderne igre (AI, mrežno igranje, zvuk i sl.). ATI je iskoristio
SLI recept, ali izgleda i kao da ga je proširio i poboljšao, te iz ovog ugla
deluje i kao fleksibilnije rešenje od NVIDIA SLI sistema, koji je i dalje
rasprostranjeniji. Nažalost, Multi-Display i dalje nije opcija kada je CrossFire
uključen. Ako ga isključite, jedan računar će moći da prikaže sliku na četiri
monitora, a kada ga aktivirate, radiće samo jedan, kao i ranije.
Kartica na testu – ATI Radeon X1950 Pro
Na test su stigla dva primerka Radeon X1950 Pro kartice, u kesici, zajedno
sa već pominjanim „mostićima”. U pitanju su ATI kartice namenjene za testiranje,
mada će određen broj proizvođača verovatno ponuditi istovetna rešenja sa
drugačijim nalepnicama. No, Sapphire već ima model koji stiže sa plavim PCB-om
i drugačijim kulerom, ASUS EAX1950 Pro ima dual slot hladnjak i nešto više
radne učestanosti, a PowerColor RadeoN X1950 Pro stiže sa Artic Cooling Accelero
X2 rashladnim sistemom. ASUS i PowerColor kartice se, stoga, mogu i više
overklokovati, ali je pitanje čiji će model zadržati najnižu cenu i ostati
ispod magične cifre od 200 evra (sa PDV-om). O cenama i dostupnosti Radeon
X1950 Pro modela možete diskutovati u posebnoj „sobi” na našem forumu.
Ipak, po našem mišljenju, najlepši je ATI-jev referentni, bakarni hladnjak,
koji ne uzurpira mnogo prostora, nije bučan i solidno hladi karticu. Fizički,
Radeon X1950 Pro podseća na svoje prethodnike, ali ima tanak rasladni sistem
koji je gotovo jednako atraktivan kao i onaj sa modela X1950 XTX. Štampana
ploča uporediva sa najjačim modelima koje već poznajemo, a metalni profil
kulera je kompletno izrađen od bakra i profilisan tako da površina listića
bude što veća, kako ventilator ne bi morao da ubrzava na nivo na kome bi
buka bila neprijatna. Tako dolazimo do zaključka da je Radeon X1950 Pro jedna
od tihih kartica, u rangu sa konkurentnim GeForce 7900GS akceleratorima.
Ventilator uvlači vazduh na desnom delu kartice, koji prolazi kroz niz zakrivljenih
tunela od bakarnih listića i preko baze koja dodiruje GPU i memorijske čipove.
Memorijski čipovi su „povezani” sa profilom putem termalnih „žvaka” što nije
najsrećnije rešenje, pogotovo što su žvake predebele usled veće „udaljenosti”
između čipova i samog kulera.Crveni poklopac drži vazduh bliže metalnim listićima,
koji se usmerava ulevo, ka krajnjem delu gornje ivice kartice. Na tom delu
se obično nalazi kuler samog kućišta, koji će preuzeti taj topao vazduh i
izvesti ga napolje.
Na desnoj ivici kartice se nalazi standardni 6-pinski konektor za eksterno
napajanje i 3-pinski priključak za ventilator kulera. Na suprotnoj strani
se nalaze dva Dual Link DVI-I konektora, a poseban čip se „brine” za High
Definition Content Protection. Verujemo da će naredna generacija Radeona
doneti i HDMI priključke, ali za sada za njih još nema realne potrebe. S-Video-liki
konektor će primiti standardni Radeon komponentni razdelnik i S-Video i kompozitne
video in i video out kablove. ATI Radeon X1950 Pro sa testa stiže i sa RageTheater
čipom, pa je prisutan i VIVO.
Naponska jedinica je, u odnosu na X1900XT, X1950XTX i X1900GT modele
izmenjena, pa sada vidimo manji broj regulatora, kondenzatora i naponskih filtera
postavljenim na sam kraj štampane ploče, dok je i šestopinski konektor za eksterno
napajanje „spušten” na sredinu desne ivice. Naponska jedinica je, bar na prvi
pogled, znatno jednostavnija od one kod Radeona X1950 XTX i X1900 XTX, pre
svega zbog toga što se sada koriste novi, digitalni PWM (Pulse With Modulation
regulator) za kondenzatore naponske jedinice.
Upotrebljena memorija je GDDR3 klase, sa potpisom kompanije Samsung i rejtingom
od 1.4 ns. Memorijski čipovi su raspoređeni kao i kod prethodnih modela,
u “razmacima” od po 45 stepeni, po dva i ima ih ukupno osam. Radne frekvencije
RV570 čipa na X1950 Pro kartici je 575 MHz, dok je 256MB memorije postavljeno
na 1380 MHz, što je za 180 MHz više u odnosu na Radeon X1900 GT. CrossFire
je sa najnovijim drajverima moguće „aktivirati” i na Intel 975X ploči, a
mi smo koristili MSI 975X Platinum Power Up Edition. Smatramo da će većina
kolega testirati na Radeon Xpress pločama, pa je zanimljivo videti kako sve
funkcioniše na Intel platformi, koja je zvanično CrossFire ready. Prijatno
iznenađenje je da je i975X čipset bez ikakvih intervencija i „native CrossFire
ready”!
Radeon X1950 Pro kartice rade stabilno i u Single i u Dual GPU režimu, nisu
bučne i ne zahtevaju „zver” od napajanja. Zapravo, dve ovakve kartice su bez
greške „vozile” najzahtevnije igre i na Xpress Radeon 3200 ploči sa Athlon
X2 3800+ procesorom, dva diska, dva optička uređaja uz skromno Enermax napajanje
od 350W! Ipak, oficijelno testiranje smo vršili na konfiguraciji iz tabele,
koju ćete pronaći na narednoj strani. Krenimo ka rezultatima…
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
prikazanom u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6600 @ 3004 MHz (333
x 9)
Matična ploča
MSI
975X Power Up Edition 2.1
Intel i975X
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore PC667 (4-4-4-12)
Hard Disk
Maxtor
Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB
Western Digital Caviar ATA133 2000JB, 200 GB, 8MB
Video Karte
MSI NX7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.47
MSI RX1950 XTX – 512 MB GDDR4 – Catalyst 6.9
ATI Radeon X1950 Pro x 2 – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.10b
Monitor
Benq FP93GX (ustupio
Kimtec)
Samsung SyncMaster 244T – za widescreen HD
testove
Cooling,
Case, PSU
CoolerMaster
Hyper LZ, CoolerMaster WaveMaster, Enermax Coolergiant 500W Dual Rail
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark
– 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
3DRealms – Prey
Aquamark 3 Commercial Plus
SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
Activision Call of Duty 2
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2 Episode One
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell 3: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Trackmania Nations
Need For Speed: Most Wanted
X3 Reunion Demo Benchmark
Prince of Persia:
Warrior Within
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher’s Bay
EA’s Battlefield 2
F.E.A.R 1.07
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF
bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
Test smo vršili sa Catalyst 6.9 drajverima, odnosno ForceWare 91.47 za NVIDIA
kartice.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
ž
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
reprezentativne.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja stiže
od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava sve
osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije,
letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge"
kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III
engine-a (kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
kartice.
Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole),
već High
Quality mod.
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce značajno bolji u "Riddick"-u.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
X3: Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko
hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer. Ovu igru ćemo "izbaciti" kada se na našem testu pojavi
prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Half Life 2: Lost Coast
Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji
donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR
"rendering". Engine nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry
ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
bili isključeni.
Half Life 2: Episode One
Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo
TrackMania Nations
Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj "mašini"
komercijalne igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila
na stazama koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje
pitko i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata
kao što su zastave, trava i sl.su sjajne,
a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima za refleksiju okoline i sunca. Za
pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti sve opcije na maksimum (forsirati
Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color, Shader Model 3.0, a kompleksne
senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering tekstura se postavlja na
trilinear, a antialiasing na "none", te se oni "biraju" iz panela grafičkih
drajvera. U suprotnom (ako ih izaberete u samoj igri), igra forsira najniži
LOD tekstura, dok su teksture okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear
filtering, pa sve radi dosta brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili
smo standardni benchmark loop inkorporiran u samu igru.
Need For Speed: Most Wanted
Naša druga "bonus" igra. Performanse su merene
FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
uključujući
i AA i AF!
Overclocking
Karticu sa testa smo overclock-ovali pomoću inženjerskog utility programa
koji radi sa novim Radeon akceleratorima (ATI Tray Tool i ATI Tool obično ne
prepoznaju nove kartice, bar dok ne izađe novija verzija tih programa). Sa
našim primerkom, uspeli smo da postignemo 615 MHz za jezgro i 1540 MHz za memoriju.
Modifikovanjem voltaža i boljim hlađenjem se može postići i više, a ako vam
je overklokovanje „u krvi” treba obratiti pažnju na PowerColor i ASUS modele
Radeona X1950 Pro.
Zaključak
Jedna od najzanimljivijih cenovnih klasa je upravo ona „od 200€”, jer se u
njoj mogu naći rešenja koja su po performansama bliska high – end karticama
i znatno odskaču od pripadnika mainstream- a, koji su samo malo jeftiniji.
U pomenutoj kategoriji, Radeon X1950 Pro je primamljiva kupovina, ali ako razmišljate
od CrossFire varijanti, možda ćete biti “mirniji” ako se umesto za dve Radeon
X1950 Pro odlučite za jednu X1950 XTX karticu. Postoje slučajevi kada je Radeon
X1950 Pro CrossFire znatno brži od Radeona X1950 XTX, pa i GeForce 7950GX2
akceleratora, ali smo naišli i na nekoliko problema sa novim native CrossFire-om
(niže performanse od očekivanih zbog loše izabranog CF moda ili nekog drugog
problema u okviru drajvera, koji je sigurno moguće prevazići, zatim nedostatak
podrške u igrama za koje znamo da „stari” CrossFire donosi boljitak itd.). Smatramo da je činjenica da je novi CrossFire u nekim situacijama sporiji od “klasičnog” samo prolazna stvar jer se radi o novom Compositing Engine-u, te
verujemo da će ovi problemi biti otklonjeni u okviru dve poslednje ovogodišnje
revizije Catalyst drajvera.
Kad su performanse u pitanju, dolazimo do zaključka da je Radeon X1950 Pro
za nijansu brži od X1900 GT-a, za kojim je, kad se pojavio, vladala velika
potražnja. Ove performanse u klasi kartica od 199 dolara (do 200 evra sa PDV-om
na našem tržištu) su zaista sjajne, pa je jasno da X1950 Pro može staviti i
overklokovana izdanja GeForce 7900GS kartica na muke. ATI Radeon X1950 Pro
ne iznenađuje samo svojim odličnim odnosom cene i performansi, već i dovoljnim
brojem noviteta. RV570 čip, izrađen u 80-nm postupku, dovoljno je “hladan”
da ga i na visokim radnim učestanostima uspešno i tiho hladi novi, single-slot
kuler, jednako “sexy” kao i dual-slot verzija sa modela Radeon X1950 XTX. Drugi
novitet, “prirodni” CrossFire, omogućava korisnicima lako i jednostavno kreiranje
DualGPU sistema – sada konačno možemo da zaboravimo na glomazni kabl i obaveznu
“master” karticu. Kako se uz svaku karticu dobija po jedan “mostić”, korisnici
ne moraju da brinu da li će isti biti u paketu novih matičnih ploča (uz stare
CrossFire modele, naravno, ne stiže). Po preporučenoj ceni od 199 evra, Radeon
X1950 Pro zaista nema konkurenciju, pogotovo ako cenite visok (najviši) kvalitet
prikaza uz anisotropic i antialiasing , po kojim su R5xx
čipovi sada već tradicionalno poznati. Očekujemo da partneri kompanije ATI
zadrže ovu cenu i na našem tržištu, u kom će slučaju Radeon X1950 Pro, u svojoj
klasi, nesumnjivo, biti pravi hit. Nama se, lično, najviše svidela jednostavnost
native CrossFire-a, od koga u bliskoj budućnosti očekujemo još više!
Karticu na test ustupila kompanija ATI Technologies.
Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije ustupio Kimtec .