ATI Radeon X1950 Pro

ATI Radeon X1950 Pro

Nisu prošla ni dva meseca od kako je ATI predstavio prvi 3D akcelerator sa GDDR4 memorijom, a na testu imamo još jedan novitet, ovoga puta iz cenovnog razreda od 200 evra. Karakteristična po novom mainstream grafičkom čipu, ova kartica donosi i "prirodni" CrossFire, a kako sve funkcioniše u praksi, pogledajte u testu...

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      ATI Radeon X1950 Pro
      Uvod

      Nisu prošla ni dva meseca od premijere Radeon X1950 XTX akceleratora, prve
      grafičke kartice sa GDDR4 memorijom, a pred nama je još jedan novi model. Poznato
      je da konkurencija ni na sekund ne miruje na tržištu 3D akceleratorskih kartica
      za desktop računare i iz tog razloga, ATI je još jednom “osvežio” svoju poznatu
      X1K familiju. Ovoga puta, novitet dobija oznaku Radeon X1950 Pro i ako mislite
      da se radi o još jednom izdanju baziranom na R580 čipu, varate se. Ali, novi
      GPU kod Radeona X1950 Pro nije jedini novitet, a o čemu se radi, saznaćemo
      na narednim stranicama. Istom prilikom je trebalo da bude predstavljen i Radeon
      X1650 XT, takođe sa čipom koji prvi put srećemo, ali ova kartica još uvek nije
      stigla do naše test laboratorije. Za RV560 i RV570 čipove smo čuli ranije,
      ali ove informacije nikada nisu bile zvanične. Za pomenute procesore je karakteristično
      da su proizvedeni u novom 80-nanometarskom procesu, kao i da predstavljaju
      derivate postojeće R580 arhitekture, sa nekim dodacima. Kao što svi koji su
      čitali naš test Radeon X1950 XTX kartice znaju, u pitanju je najbrži 3D akcelerator
      sa jednim GPU-om, kome previše ne „beži” ni Dual-GPU rešenje konkurencije,
      GeForce 7950GX2. Ova prelepa kartica nas je, osim VRAM-om koji radi na fantastičnih
      1000 MHz (efektivno 2 GHz), oduševila i novim rashladnim sistemom. Nedavno
      smo predstavili i Radeon X1650 Pro i X1300 XT modele, koji su još jednom redefinisali
      entry-level segment, pogotovo ako posmatramo skalu cene i kvaliteta. Osim toga,
      Radeon X1300 XT je prva kartica koja je u nižu klasu donela GPU sa 12 pipeline-a,
      kao i GDDR3 memoriju koja radi na 1.5GHz. Naravno, ni konkurent nije sedeo
      skrštenih ruku, pa su partneri počeli da izbacuju brža izdanja postojećih GeForce
      7300GT i 7600GS GDDR3 kartica.

      Tema ovog teksta, Radeon X1950 Pro, smešta se u sub-€200 klasu, pa konkuriše
      GeForce 7900GS konkurenciji. Po oznaci, možemo predpostaviti da je Radeon
      X1950 Pro sporiji od Radeon X1950 XTX-a, ali se manje informisani kupci mogu
      zapitati kako „stoji” u poređenju sa Radeon X1900 XT karticom, koja ima nešto
      višu cenu. Bez direktnog odgovora, reći ćemo da je Radeon X1950 Pro zamena
      za Radeona X1900 GT, koji je stizao sa R580 čipom kod koga je aktivno (uslovno
      rečeno) ¾ jezgra. Radeon X1950 Pro, ima baš takve specifikacije (ako zanemarimo
      malo drugačije „klokove”), ali ne koristi R580 GPU. Radeon X1900GT nikada
      nije bio zvanično predstavljan akcelerator, već samo „prelazno rešenje” dok
      se ne pojavi odgovarajući čip za „Pro” varijantu najjačeg modela. Uz to,
      X1900GT je ATI-ju poslužio da se reši R580 čipova kod koga deo „pipeline”-a
      nije ispravan, ili ne može da postigne ciljane frekvencije, dok ostatak čipa
      može. Slična situacija je, u novije vreme, bila i sa Radeon X1800 GTO karticama,
      koje su koristile „delimično defektne” R520 čipove, a ako pogledamo u dalju
      istoriju, videćemo da su se i ATI i NVIDIA služili sličnim „trikovima” kako
      bi prodali „lošije” primerke čipova (Radeon X800GT, Radeon 9500 itd.). Naravno,
      to za krajnjeg kupca nikako nije loše, naprotiv – ovakve kartice su „tradicionalno”
      nudile najviše za uložen novac, a neke od njih su mogle i uspešno da se otključaju.
      No, sa Radeon X1950 Pro, situacija je „čista” – RV570 GPU je potpuno funkcionalan,
      a tu je i nekoliko novina.

      RV570 – dugoočekivani čip za “Pro” segment high-end-a
      Radeon X1950 Pro, iako spada u najnoviju X1950 “seriju”, ipak ne koristi
      GDDR4 memoriju. Ove čipove ATI i partneri čuvaju za X1950 XTX i buduće
      modele, te XTX ostaje jedini model na tržištu koji se može pohvaliti “četvorkom”.
      Radeon X1950 Pro GPU se oslanja na istu arhitekturu kao i Radeon X1900
      i X1950 XTX, ali je “pipeline” nešto smanjen kako bi čip i ostatak kartice
      mogli da se “uklope” u segment od 199 evra (preporučena cena) i kako ne
      bi predstavljali konkurenciju skupljim modelima – Radeon X1900 XT i X1950
      XTX (249 i 399 evra). Kao što smo pomenuli, Radeon X1900 GT koristi R580
      kome je isključena jedna četvrtina pipeline- a, dok novi model
      stiže sa RV570 čipom, baziran na istoj arhitekturi, ali izrađen u 80-nanometarskoj
      litografiji. RV570 nije mnogo manji čip od svog „uzora” i pored toga što
      je proizveden u sitnijem procesu, dok je broj osnovnih poluprovodničkih
      elemenata oko 330 miliona. Sam pipeline je manji i sastoji se
      od 36 pixel shader , 8 vertex shader , 12 teksturnih
      (TMU) i 12 raster operator (ROP) jedinica. Ovo je „konfiguracija”
      kakvu ima Radeon X1900 GT sa R580 čipom kod koga je aktivno tri četvrtine
      „jezgra”. Naravno, 256-bitna memorijska magistrala i RingBus kontroler
      nisu bitnije menjani, te su isti kao i kod jačeg brata, ali RV570 krije
      još iznenađenja.
      Radeon X1950 Pro ima preporučene frekvencije od 575 MHz za jezgro i bezmalo
      1.4 GHz za memoriju (1380 MHz, da budemo precizniji). Preporuka partnerima
      je da se zadrže na 256MB memorije, kako bi se zadržala i cena od 199 evra,
      mada ne bi bili iznenađeni da vidimo i primerke sa 512MB VRAM-a. Svaka RV570
      kartica podržava HDCP, a standardni izlazi su Dual-Link DVI-I na oba video
      izlaza. Default rashladni sistem je vizuelno atraktivan, a radi se o single-slot
      rešenju, mada smo već primetili PowerColor i ASUS kartice koje imaju specijalna
      (Artic Cooling) hlađenja koja će okupirati i susedni slot. Referentni Radeon
      X1950 Pro po specifikaciji može maksimalno da povuče do 75W, što znači da
      su dva akceleratora u ovom aspektu „zahtevni” tek nešto više od jednog Radeona
      X1950 XTX.

      “Prirodni” CrossFire

      RV570 je izrađen u 80-nm procesu, a u jezgru sadrži tri Quad Pipeline jedinice,
      svaka sa 4 TMU i ROP unit-a, odnosno 12 pixel shader- a. Jedna od
      suštinskih novina RV570 čipa je „podrška” za prirodni, tj. native CrossFire.
      Pre svega, ATI DualGPU mod neće podrazumevati postojanje master kartica,
      ali ni nepopularni kabl kojim se ona vezuje za običnu tj. slave karticu.
      Master kartica se ranije razlikovala od običnih modela po specijalnom konektoru
      ali i dodatnoj elektronici na samom PCB-u, koja je činila compositing engine. Compositing
      Engine je prošao kroz dve generacije: prva, na X850 karticama, koja
      je donosila ograničenje rezolucije na 1600 x 1200 piksela, što je bila njena
      najveća mana, i druga generacija, koja je povećala maksimalnu rezoluciju
      u CrossFire modu na 2048 x 1536 piksela, na aktuelnim Radeon X1800, X1900
      i X1950 karticama. CrossFire na karticama nižih klasa funkcioniše bez compositing
      engine -a, softverski, a komunikacija se izvršava preko PCI-Express
      magistrala, koje su dovoljno brze za protok informacija između akceleratora
      nižih klasa. Ovakva komunikacija ne dolazi u obzir kod bržih modela, jer
      je „saobraćaj” na relaciji GPU1 <-> dosta teži.

      Kao što smo rekli, kod Native CrossFire-a (kakav očekujemo i kod naredne
      generacije kartica koje se očekuju početkom sledeće godine), više ne postoje Master CrossFire
      kartice koje se „udružuju” sa regularnim modelima iste oznake, već po koncepciji
      i načinu instalacije, CrossFire više podeća na NVIDIA DualGPU sistem – SLI. Composition Engine nije
      nestao već je integrisan u GPU, pa je zbog toga i sam GPU ima nešto više
      tranzistora nego što smo očekivali ako znamo da u odnosu na R580 ima manji pipeline. Osim
      što omogućava jednostavniju i bržu instalaciju i smanjuje cenu kartica u
      proizvodnji, „interni” Composition Engine kao i njegov
      prethodnik sakuplja i raspoređuje frejmove, odnosno delove frejma (u zavisnosti
      od CrossFire moda) sa obe kartice u tečnu animaciju. Primarni i sekundarni
      akcelerator se sada određuju pomoću drajvera, a samo kod primarne kartice Composition Engine unutar
      GPU-a, zapravo vrši posao. Komunikacija između GPU-ova se ne odvija putem
      eksternih TMDS transmitera kao kod starog „ engine ”-a, već preko
      dva savitljiva mostića, koja neodoljivo podsećaju na SLI konektore koje već
      dobro poznajemo. Čak su i konektori na karticama na sličnom mestu kao i kod
      konkurentnih GeForce akceleratora. Dva mostića, ukupne širine od 24 bita,
      mogu se postaviti u isto vreme na jedan CrossFire sistem, a dovoljan je i
      samo jedan. Mostić je savitljiv i dovoljne je dužine da može da „veže” dve
      Radeon kartice na svim podržanim pločama (čak je i za nijansu duži). Maksimalna
      rezolucija „prirodnog” CrossFire-a je sada 2560×2048 piksela za 3D režim,
      pri 65 Hz (dovoljno za TFT monitore), što prevazilazi widescreen XHD
      rezoluciju koju podržava NVIDIA QuadSLI (2560 x 1600 piksela). Da bi CrossFire
      funkcionisao, drajver i dalje mora da prepozna dve CrossFire kartice
      instalirane na matičnu ploču sa Radeon Xpress ili Intel P965 ili 975X čipsetom.
      Način na koji CrossFire funkcioniše na nivou GPU-ova se nisu menjali, pa
      su i dalje aktuelni poznati Super Tiling, Sissors i ostali modovi
      (više o njima ćete pročitati u testovima Radeona X1800 i X1900). U ATI-ju
      su se odlučili da uz svaku native CrossFire karticu poklone po jedan
      CF most, na šta bi i NVIDIA ubuduće mogla da se ugleda – ponekad je bilo
      nepraktično (iako je krajnje logično) da SLI mostići stižu isključivo uz
      ploče. Kako uz svaku novu ATI karticu stiže poseban konektor, logično je
      da se na kartice instaliraju oba. Dva konektora omogućavaju, za sada bar
      fizički, postavljanje više od dve kartice u CrossFire sistem, pa je moguće
      da će se pojaviti ploče sa trećim PCI-E slotom u koji bi mogla da se instalira
      treća kartica, koja bi se koristila za kalkulaciju fizike ili neke druge
      komponente moderne igre (AI, mrežno igranje, zvuk i sl.). ATI je iskoristio
      SLI recept, ali izgleda i kao da ga je proširio i poboljšao, te iz ovog ugla
      deluje i kao fleksibilnije rešenje od NVIDIA SLI sistema, koji je i dalje
      rasprostranjeniji. Nažalost, Multi-Display i dalje nije opcija kada je CrossFire
      uključen. Ako ga isključite, jedan računar će moći da prikaže sliku na četiri
      monitora, a kada ga aktivirate, radiće samo jedan, kao i ranije.

      Kartica na testu – ATI Radeon X1950 Pro


      Na test su stigla dva primerka Radeon X1950 Pro kartice, u kesici, zajedno
      sa već pominjanim „mostićima”. U pitanju su ATI kartice namenjene za testiranje,
      mada će određen broj proizvođača verovatno ponuditi istovetna rešenja sa
      drugačijim nalepnicama. No, Sapphire već ima model koji stiže sa plavim PCB-om
      i drugačijim kulerom, ASUS EAX1950 Pro ima dual slot hladnjak i nešto više
      radne učestanosti, a PowerColor RadeoN X1950 Pro stiže sa Artic Cooling Accelero
      X2 rashladnim sistemom. ASUS i PowerColor kartice se, stoga, mogu i više
      overklokovati, ali je pitanje čiji će model zadržati najnižu cenu i ostati
      ispod magične cifre od 200 evra (sa PDV-om). O cenama i dostupnosti Radeon
      X1950 Pro modela možete diskutovati u posebnoj „sobi” na našem forumu.


      Ipak, po našem mišljenju, najlepši je ATI-jev referentni, bakarni hladnjak,
      koji ne uzurpira mnogo prostora, nije bučan i solidno hladi karticu. Fizički,
      Radeon X1950 Pro podseća na svoje prethodnike, ali ima tanak rasladni sistem
      koji je gotovo jednako atraktivan kao i onaj sa modela X1950 XTX. Štampana
      ploča uporediva sa najjačim modelima koje već poznajemo, a metalni profil
      kulera je kompletno izrađen od bakra i profilisan tako da površina listića
      bude što veća, kako ventilator ne bi morao da ubrzava na nivo na kome bi
      buka bila neprijatna. Tako dolazimo do zaključka da je Radeon X1950 Pro jedna
      od tihih kartica, u rangu sa konkurentnim GeForce 7900GS akceleratorima.
       


      Ventilator uvlači vazduh na desnom delu kartice, koji prolazi kroz niz zakrivljenih
      tunela od bakarnih listića i preko baze koja dodiruje GPU i memorijske čipove.
      Memorijski čipovi su „povezani” sa profilom putem termalnih „žvaka” što nije
      najsrećnije rešenje, pogotovo što su žvake predebele usled veće „udaljenosti”
      između čipova i samog kulera.Crveni poklopac drži vazduh bliže metalnim listićima,
      koji se usmerava ulevo, ka krajnjem delu gornje ivice kartice. Na tom delu
      se obično nalazi kuler samog kućišta, koji će preuzeti taj topao vazduh i
      izvesti ga napolje.


      Na desnoj ivici kartice se nalazi standardni 6-pinski konektor za eksterno
      napajanje i 3-pinski priključak za ventilator kulera. Na suprotnoj strani
      se nalaze dva Dual Link DVI-I konektora, a poseban čip se „brine” za High
      Definition Content Protection. Verujemo da će naredna generacija Radeona
      doneti i HDMI priključke, ali za sada za njih još nema realne potrebe. S-Video-liki
      konektor će primiti standardni Radeon komponentni razdelnik i S-Video i kompozitne
      video in i video out kablove. ATI Radeon X1950 Pro sa testa stiže i sa RageTheater
      čipom, pa je prisutan i VIVO.


      Naponska jedinica je, u odnosu na X1900XT, X1950XTX i X1900GT modele
      izmenjena, pa sada vidimo manji broj regulatora, kondenzatora i naponskih filtera
      postavljenim na sam kraj štampane ploče, dok je i šestopinski konektor za eksterno
      napajanje „spušten” na sredinu desne ivice. Naponska jedinica je, bar na prvi
      pogled, znatno jednostavnija od one kod Radeona X1950 XTX i X1900 XTX, pre
      svega zbog toga što se sada koriste novi, digitalni PWM (Pulse With Modulation
      regulator) za kondenzatore naponske jedinice.


      Upotrebljena memorija je GDDR3 klase, sa potpisom kompanije Samsung i rejtingom
      od 1.4 ns. Memorijski čipovi su raspoređeni kao i kod prethodnih modela,
      u “razmacima” od po 45 stepeni, po dva i ima ih ukupno osam. Radne frekvencije
      RV570 čipa na X1950 Pro kartici je 575 MHz, dok je 256MB memorije postavljeno
      na 1380 MHz, što je za 180 MHz više u odnosu na Radeon X1900 GT. CrossFire
      je sa najnovijim drajverima moguće „aktivirati” i na Intel 975X ploči, a
      mi smo koristili MSI 975X Platinum Power Up Edition. Smatramo da će većina
      kolega testirati na Radeon Xpress pločama, pa je zanimljivo videti kako sve
      funkcioniše na Intel platformi, koja je zvanično CrossFire ready. Prijatno
      iznenađenje je da je i975X čipset bez ikakvih intervencija i „native CrossFire
      ready”!
      Radeon X1950 Pro kartice rade stabilno i u Single i u Dual GPU režimu, nisu
      bučne i ne zahtevaju „zver” od napajanja. Zapravo, dve ovakve kartice su bez
      greške „vozile” najzahtevnije igre i na Xpress Radeon 3200 ploči sa Athlon
      X2 3800+ procesorom, dva diska, dva optička uređaja uz skromno Enermax napajanje
      od 350W! Ipak, oficijelno testiranje smo vršili na konfiguraciji iz tabele,
      koju ćete pronaći na narednoj strani. Krenimo ka rezultatima…

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
      prikazanom u tabeli:

      Procesor

      Intel
      Core 2 Duo E6600 @ 3004 MHz (333
      x 9)

      Matična ploča

      MSI
      975X Power Up Edition 2.1
      Intel i975X

      Memorija

      2
      x 1024 MB Kingmax Hardcore PC667 (4-4-4-12)

      Hard Disk

      Maxtor
      Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB
      Western Digital Caviar ATA133 2000JB, 200 GB, 8MB

      Video Karte

      MSI NX7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.47
      MSI RX1950 XTX – 512 MB GDDR4 – Catalyst 6.9
      ATI Radeon X1950 Pro x 2 – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.10b

      Monitor

      Benq FP93GX (ustupio
      Kimtec)

      Samsung SyncMaster 244T – za widescreen HD
      testove

      Cooling,
      Case, PSU

      CoolerMaster
      Hyper LZ, CoolerMaster WaveMaster, Enermax Coolergiant 500W Dual Rail

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer
      DVR-111D

      Operativni sistem

      Windows
      XP Service Pack 2 (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi
      FutureMark
      – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      3DRealms – Prey
      Aquamark 3 Commercial Plus
      SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Half Life 2
      Valve’s Half Life 2 Episode One
      Valve’s Half Life 2: Lost Coast
      Splinter Cell 3: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Trackmania Nations
      Need For Speed: Most Wanted
      X3 Reunion Demo Benchmark
      Prince of Persia:
      Warrior Within
      The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher’s Bay
      EA’s Battlefield 2
      F.E.A.R 1.07

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF
      bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
      filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
      isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
      optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
      isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
      Test smo vršili sa Catalyst 6.9 drajverima, odnosno ForceWare 91.47 za NVIDIA
      kartice.


      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
      napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
      efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
      ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
      vezane za samu fiziku.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      ž

      nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
      simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
      reprezentativne.

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
      fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
      nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
      da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      Prey

      Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja stiže
      od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava sve
      osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije,
      letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge"
      kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III
      engine-a (kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
      a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
      kartice.
      Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
      smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
      znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
      iz konzole),
      već High
      Quality mod.


      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      I ovoga puta, i dalje… GeForce značajno bolji u "Riddick"-u.
      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      X3: Reunion

      X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
      u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
      samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
      grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
      nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
      raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
      brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
      color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
      magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
      u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
      koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko
      hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer. Ovu igru ćemo "izbaciti" kada se na našem testu pojavi
      prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.


      Half Life 2: Lost Coast

      Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji
      donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR
      "rendering". Engine nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry
      ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      Half Life 2: Episode One

      Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
      Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
      akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
      su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.

      F.E.A.R 1.08

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
      batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
      ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
      stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo

      TrackMania Nations

      Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj "mašini"
      komercijalne igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila
      na stazama koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje
      pitko i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata
      kao što su zastave, trava i sl.su sjajne,
      a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima za refleksiju okoline i sunca. Za
      pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti sve opcije na maksimum (forsirati
      Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color, Shader Model 3.0, a kompleksne
      senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering tekstura se postavlja na
      trilinear, a antialiasing na "none", te se oni "biraju" iz panela grafičkih
      drajvera. U suprotnom (ako ih izaberete u samoj igri), igra forsira najniži
      LOD tekstura, dok su teksture okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear
      filtering, pa sve radi dosta brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili
      smo standardni benchmark loop inkorporiran u samu igru.

      Need For Speed: Most Wanted

      Naša druga "bonus" igra. Performanse su merene
      FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
      i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
      da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
      postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
      uključujući
      i AA i AF!

      Overclocking

      Karticu sa testa smo overclock-ovali pomoću inženjerskog utility programa
      koji radi sa novim Radeon akceleratorima (ATI Tray Tool i ATI Tool obično ne
      prepoznaju nove kartice, bar dok ne izađe novija verzija tih programa). Sa
      našim primerkom, uspeli smo da postignemo 615 MHz za jezgro i 1540 MHz za memoriju.
      Modifikovanjem voltaža i boljim hlađenjem se može postići i više, a ako vam
      je overklokovanje „u krvi” treba obratiti pažnju na PowerColor i ASUS modele
      Radeona X1950 Pro.

      Zaključak

      Jedna od najzanimljivijih cenovnih klasa je upravo ona „od 200€”, jer se u
      njoj mogu naći rešenja koja su po performansama bliska high – end karticama
      i znatno odskaču od pripadnika mainstream- a, koji su samo malo jeftiniji.
      U pomenutoj kategoriji, Radeon X1950 Pro je primamljiva kupovina, ali ako razmišljate
      od CrossFire varijanti, možda ćete biti “mirniji” ako se umesto za dve Radeon
      X1950 Pro odlučite za jednu X1950 XTX karticu. Postoje slučajevi kada je Radeon
      X1950 Pro CrossFire znatno brži od Radeona X1950 XTX, pa i GeForce 7950GX2
      akceleratora, ali smo naišli i na nekoliko problema sa novim native CrossFire-om
      (niže performanse od očekivanih zbog loše izabranog CF moda ili nekog drugog
      problema u okviru drajvera, koji je sigurno moguće prevazići, zatim nedostatak
      podrške u igrama za koje znamo da „stari” CrossFire donosi boljitak itd.). Smatramo da je činjenica da je novi CrossFire u nekim situacijama sporiji od “klasičnog” samo prolazna stvar jer se radi o novom Compositing Engine-u, te
      verujemo da će ovi problemi biti otklonjeni u okviru dve poslednje ovogodišnje
      revizije Catalyst drajvera.

      Kad su performanse u pitanju, dolazimo do zaključka da je Radeon X1950 Pro
      za nijansu brži od X1900 GT-a, za kojim je, kad se pojavio, vladala velika
      potražnja. Ove performanse u klasi kartica od 199 dolara (do 200 evra sa PDV-om
      na našem tržištu) su zaista sjajne, pa je jasno da X1950 Pro može staviti i
      overklokovana izdanja GeForce 7900GS kartica na muke. ATI Radeon X1950 Pro
      ne iznenađuje samo svojim odličnim odnosom cene i performansi, već i dovoljnim
      brojem noviteta. RV570 čip, izrađen u 80-nm postupku, dovoljno je “hladan”
      da ga i na visokim radnim učestanostima uspešno i tiho hladi novi, single-slot
      kuler, jednako “sexy” kao i dual-slot verzija sa modela Radeon X1950 XTX. Drugi
      novitet, “prirodni” CrossFire, omogućava korisnicima lako i jednostavno kreiranje
      DualGPU sistema – sada konačno možemo da zaboravimo na glomazni kabl i obaveznu
      “master” karticu. Kako se uz svaku karticu dobija po jedan “mostić”, korisnici
      ne moraju da brinu da li će isti biti u paketu novih matičnih ploča (uz stare
      CrossFire modele, naravno, ne stiže). Po preporučenoj ceni od 199 evra, Radeon
      X1950 Pro zaista nema konkurenciju, pogotovo ako cenite visok (najviši) kvalitet
      prikaza uz anisotropic i antialiasing , po kojim su R5xx
      čipovi sada već tradicionalno poznati. Očekujemo da partneri kompanije ATI
      zadrže ovu cenu i na našem tržištu, u kom će slučaju Radeon X1950 Pro, u svojoj
      klasi, nesumnjivo, biti pravi hit. Nama se, lično, najviše svidela jednostavnost
      native CrossFire-a, od koga u bliskoj budućnosti očekujemo još više!
      Karticu na test ustupila kompanija ATI Technologies.

      Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije ustupio Kimtec .

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test