ATI Radeon X1950 XTX
Dve najznačajnije kompanije koje dizajniraju grafičke čipove za desktop računare
i radne stanice, ATI i NVIDIA, u poslednjih nekoliko kvartala sve češće izbacuju
nove proizvode, a još učestaliji je izlazak novih modela iz različitih cenovnih
kategorija. Kada je ATI u pitanju, početkom oktobra prošle godine, predstavljena
je linija R5xx GPU-ova, odnosno Radeon X1K familija, a tek početkom naredne,
2007. godine, očekuje se sledeća generacija, R6xx serija čipova, koja donosi
bitne novine kao što je arhitektura Unificiranih Shader-a, podrška za GDDR5
memoriju i potpuna kompatibilnost sa dugo očekivanom DirectX 10 platformom
za razvoj aplikacija. Zato bismo mogli reći da je vremenski period između dve
generacije GPU-ova oko 16 meseci, što opet nije kratak period, ako se u obzir
uzme i činjenica da su moderni high-end GPU-ovi najkompleksniji komercijalno
proizvođeni čipovi za desktop računare. U periodu od kraja 2005. godine, NVIDIA
je bila aktivna sa novim i poslednjim modelima iz GeForce 6 serije, nakon čega
su predstavljeni GeForce 7 akceleratori, tokom tri odvojene promocije. Iako
bi mnoge kolege od izlaska čuvenog NV40 (GeForce 6800 Ultra), do današnjeg
dana „izbrojali” više generacija grafičkih procesora, mi bi smo izdvojili samo
jedan bitan update . GeForce 7800 se od prethodnih modela ne razlikuje
bitno po arhitekturi, pa osim novina koje su izvedene na softverskom nivou
(GeForce 6 ne podržava PureVideo HD, već „samo” PureVideo, kao ni transparentni
antialiasing) i usavršavanja proizvodnog procesa, većih promena nema. Ovo nikako
nije kritika, već može da znači da je u vreme pre predstavljanja Radeon X1K
familije, NVIDIA imala bolje „opremljenu” liniju grafičkih čipova, ali i performanse,
pogotovo kada pričamo o, za kanadsku kompaniju tada kobnoj, srednjoj klasi.
Isto tako se ne može smatrati da je GeForce 7900 serija kartica donela nešto
revolucionarno. G70 je pretrpeo interno usavršavanje arhitekture i blagi redizajn,
tokom koga je par desetina miliona tranzistora, izbačeno iz jezgra i dobijen
G71. Rezultat u vidu GeForce 7900GTX kartice značio je više performanse po
još povoljnijoj ceni i manju potrošnju same kartice. GeForce 7900GT je postala
jedna od najtraženijih kartica u višoj klasi iz novije NVIDIA „istorije”, a
dobre termalne karakteristike G71 GPU-a u kasnijim stadijumima proizvodnje
(revizija A02 radi na nižem naponu u odnosu na početne) omogućile su i kreiranje
kartice kakav je GeForce 7950GX2, koji brani pozicije kompanije, dok njegovo
mesto ne zauzme G80. Na sličan potez koji su u NVIDIA-i načinili predstavljanjem
GeForce 7900GTX-a, sada se odlučio i ATI, pa smo pre nekoliko nedelja imali
prilike da se „družimo” sa pojačanom verzijom Radeon X1900 XTX akceleratora.
Pošto nova kartica koristi čip istih karakteristika kao i već pomenuti šampion,
nazvana je Radeon X1950 XTX – svi sledeći „brojevi” u oznaci su rezervisani
za (svetlu) budućnost koju ATI, kao brend, deli sa kompanijom AMD. Dakle,
Radeon X1950XTX je pred nama i tu je da zameni X1900 XTX i pokuša da se izbori
sa agresivno „zacenjenim” GeForce 7950GX2 akceleratorom, bar dok se na horizontu
(ili u rukama našeg lokalnog ATI predstavnika) ne nađe novi, top model serije
iz R600 serije. O novom GPU-u još uvek nema preciznih informacija, ali kruže
„glasine” da će biti čak i značajno jači od onog što se očekuje. Mi spadamo
u optimiste, a verujemo da će uz pomoć AMD-a, ATI sada lakše rešavati i probleme
koji mogu nastati tokom procesa proizvodnje. Osim novog Radeon X1950 XTX
akceleratora i odgovarajućeg Crossfire Edition modela (koji i ovoga puta
ima isti Composition Engine kao i X1900 CE, što znači da je omraženi kabl
i dalje neophodan), ATI pojačava i srednju klasu, u kojoj će se naći Radeon
X1650 XT (RV560), kao i Radeon X1950 Pro i GT (RV570) koji će, nesumnjivo,
imati fantastične cene i biti pravi izazov za, redom, GeForce 7600GS, GeForce
7900GS i GeForce 7950GT akceleratore iz konkurentskog tabora. GeForce 7900GS
i 7950GT, NVIDIA bi trebalo da predstavi sredinom septembra. Naša današnja
tema je ATI Radeon X1950 XTX, za koji u ATI-ju tvrde da je prosečno oko 7%
brži od prethodnog najjačeg rešenja, naravno, ako se gledaju rezultati u
najvišim rezolucijama (1920 x 1200 i višim uz obavezan maksimalan anisotropic
i „umekšavanje ivica”) i ako se merenje vrši na izuzetno jakim sistemima.
Mi smatramo da jako mali broj korisnika ima monitor koji podržava rezoluciju
veću od 1600 x 1200, uključujući i one koji žele da potroše 400-ak evra na
novi Radeon X1950XTX – monitori koji bi podržali rezoluciju od 1920 x 1200
koštaju uglavnom osetno preko 1000 evra, što je suma koju kod nas, za monitor,
ne izdvaja veliki broj korisnika.
Radeon X1950 XTX – „R580+”
U početku se predpostavljalo da će ATI kreirati R580+ GPU koji bi TSMC izrađivao
u novoj 80-nm litografiji, međutim, novi primerci R580 GPU-a na Radeon X1950
XTX-u su podešen na 650 MHz kao i kod modela Radeon X1900 XTX, te naše čitaoce
upućujemo na inicijalni test Radeona
X1900 XTX . Osim velike razlike u dizajnu rashladnog sistema, najbitnije
suštinsko unapređenje kod „ za 50 jačeg” modela je u radnom taktu memorije.
Pola gigabajta video RAM-a je kod Radeona X1950 XTX podešeno na okruglo 1000
MHz, odnosno efektivna 2 GHz, što je za 33% više od 750 (1500) MHz na koliko
radi GDDR3 memorija kod prethodnog modela. Novi najjači Radeon će ostati
zapamćen kao prvi akcelerator koji je komercijalno koristio GDDR4 memoriju.
ATI Radeon X1950 XTX stiže sa kompletno redizajniranim, a mogli bismo reći
i potpuno novim rashladnim sistemom, koji se od starog razlikuje
po koncepciji, dizajnu, i, što je jako važno, nivou šuma (buke) koju stvara
tokom rada u 3D režimu, odnosno kada je kartica pod opterećenjem. Imajući
u vidu koliko je efikasan, a istovremeno i tih novi kuler, dizajnerima možemo
i dodatno da čestitamo na njegovim estetskim kvalitetima, jer je Radeon X1950
XTX sigurno najlepša grafička kartica koju smo ikada videli. Ovoga puta su
se u ATI-ju dosta potrudili i oko estetike, a kartica osim što je atraktivna,
deluje i ozbiljnije, pa je slika ATI-jeve maskote Ruby skinuta
sa lica gornjeg plastičnog poklopca.
Kartica na testu – ATI Radeon X1950 XTX
Novinarski sempl ATI Radeon X1950 XTX kartice smo dobili nekoliko nedelja
pre zvanične promocije (23. avgust. 13:00 CET / po centralno-evropskom vremenu),
a drajver koji smo inicijalno koristili bio je Catalyst 6.8 beta u dve varijante
– sa i bez „Chuck“ patch-a. Ovaj „dodatak“ omogućava da antialiasing radi
u HDR modu i u igrama koje koriste full blending FP24
tekstura, kakav je The Elder Scrolls IV: Oblivion. Prva misao koja će vam
proći kroz glavu kada ugledate Radeon X1950 XTX je: „Uh, kako dobro izgleda“,
bar ako ste zaljubljenik u hardver. Dizajn kulera je toliko atraktivan da
nam u prvih nekoliko desetina minuta nije bilo važno to što je u njegovoj
bazi skup profila načinjen od legure bakra, a fantastično obrađeni heat-pipe
i dodatni mini-profili za memorijske čipove dobili su dužnu pažnju tek kada
smo se nagledali same kartice. Ovoga puta se nadamo da ATI-jevi partneri
neće menjati izgled ovog akceleratora, čak ni nalepnicom, mada bismo voleli
da vidimo HIS varijantu u ICEQ izdanju ili Sapphire-ovu vodeno hlađenu Blizzard
ediciju Radeon X1950XTX akceleratora.
Poluprovidna crvena plastika, materijal je od koga je načinjen gornji poklopac
koji obuhvata ceo kuler, obogaćen razvučenim znakom „X” od fino uglačane
sive plastike, koja izgleda kao hromirani metalni detalj i u čijem je centru
„iskovan” ATI logo. Kartica zaista izgleda još bolje nego što to slike mogu
da dočaraju. Bakarni moduli sa rebrima pokrivaju memorijske čipove sa osnovne
strane, a centralni deo, koji GPU oslobađa od toplotne energije, načinjen
je od legure istih metala. Iznad njega, smešten je središni deo sa tankim
listićima, do čije baze toplota dolazi putem heat-pipe sistema. Oko središnjeg
dela, nalazi se tunel od providne crvene plastike, kroz koji prolazi vazduh
direktno od velikog ventilatora, smeštenog, ovoga puta, desnom delu kartice,
odnosno sa suprotne strane u odnosu na video izlaze. Koncepcijski, novi ATI
kuler se ne razlikuje mnogo od ICEQ3 ili nVSilencer 4 i 5 rešenja iz Artic
Cooling-a, ali je, moramo to opet reći, daleko atraktivniji.
Mogli bi smo reći da je kompletan kuler izuzetno masivan, čak i kada ga
uporedimo sa onim sa prethodnih modela (X850, X1800 XT, X1900 XT, ali i GeForce
7900GTX) – ima dva i po puta veću masu od dva kulera GeForce 7950 GX2 kartice,
što karticu čini još „moćnijom”. Na dodiru sa memorijskim čipovima i GPU-om,
ATI je ovoga puta stavio termalne „žvake”, jer pasta ume da iscuri i , ako
se kartica isuviše pregreje. Ventilator je takođe potpuno redizajniran, pa
ovoga puta primećujemo veći broj lopatica nižeg profila, koje, zauzvrat,
proizvode daleko prijatniji „šum” pri oko 1000 obrtaja u minuti, koliko je
„default” za rad u 2D modu i kada je kartica praktično bešumna.
Ako se GPU malo zagreje, broj obrtaja će se povećati na oko 2200 rpm, a
čak i tada je Radeon X1950 XTX „tiši” od X1900 XTX-a. U slučaju da se broj
obrtaja poveća, šum neće biti plastičan i rezak, već prijatniji i dublji,
poput šuma vetra. Sve do 3000 obrtaja u minuti, šum neće biti primetno jači
od proseka na koji smo navikli (ako ne računamo pasivno hlađene
kartice), međutim, termalni senzor je tako podešen da broj obrtaja gotovo
nikad ne povećava na ovaj nivo, pa ako želite da overklokujete, preporučujemo
da manuelno podesite broj obrtaja na oko 3000 rpm, jer se sa većim protokom
vazduha, bakar dosta efikasnije oslobađa toplotne energije. Maksimum koji
ventilator na rashladnom sistemu Radeona X1950 XTX može da „razvije” je oko
4800 rpm.
Na prvi pogled, reklo bi se da Radeon X1950 XTX koristi isti PCB kao i X1900
XTX, međutim, pažljivim poređenjem dolazimo do zaključka da je novi model
ima i manje komponenti, pretežno regulatora i kondenzatora na naponskoj jedinici
za grafički čip i memoriju. Nekoliko sitnijih regulatora i MOSFET prisutan
na X1900 XTX PCB-u izostao je kod novog modela, baš zbog toga što četvrta
generacija DDR memorije radi na još nižem naponu nego GDDR3 (1.5 naspram
2.0V). Hladnjak na MOSFET-ima je kod X1950 XTX-a načinjen od bakra, dok je
kod X1900 XTX-a od aluminijuma. Da kartica ne koristi najnoviju GDDR4 memoriju,
bila bi sasvim izvesno u proizvodnji nešto jeftinija od Radeon X1900 XTX
modela, međutim, najveći proizvođač memorijskih čipova, kompanija Samsung
još uvek ne proizvodi GDDR4 u tolikim serijama i toliko uspešno kao GDDR3.
To ipak ne znači da će GDDR4 sporo napredovati, štaviše – već su proizvedeni
primerci GDDR4 memorije koja bez problema dostiže i efektivne frekvencije
od 3.2 GHz!
512 MB GDDR4 memorije je postavljeno sa osnovne strane štampe, ispod hladnjaka,
u vidu osam 512-megabitnih čipova sa oznakom koja se završava sa BC09, što
ukazuje na latenciju od fantastičnih 0.9 ns, odnosno 2222.22 MHz efektivne
radne frekvencije. Za frekvencije više od 2 GHz, radni napon je na ovoj seriji
čipova može biti podignut na 1.9V, ali će nakon usavršavanja procesa, na
sledećim serijama čipova biti moguće i dodatno sniženje napona, bar prema
priči gosp. Joe Macrija, starijeg direktora divizije „Circuit Technologies”,
koja radi na dizajnu GDDR memorije i memorijskog kontrolera za Radeon čipove.
Bez obzira na optimizaciju i niže radne napone memorije, Radeon X1950 XTX zahteva
jednako moćno napajanje kao i pretnodni najjači Radeon, jer ume da povuče i
do 8% više „struje” pri najvišem opterećenju, pre svega zahvaljujući memorijskim
čipovima, koji su „overvoltovani” na 1.9V. R580 GPU, kao i kod prethodnog modela,
radi na 1.2V, ali se, radi dodatnog overklokovanja, ova voltaža lako može korigovati
do 1.6V, što mi nismo isprobavali. Kartica je na našem testu radila savršeno
stabilno, a što je najvažnije, dosta je tiša od Radeona X1900 XTX, a čini se,
za nijansu i od GeForce 7950GX2 dual-akceleratora. Tokom testiranja kartica
se poprilično zagreva, kao i prethodni model, ali to nikako ne narušava stabilnost,
čak i ako zatvorimo kućište i isključimo dodatne ventilatore. ATI Tool ne prepoznaje
radne frekvencije ove kartice pravilno, ali smo karticu uspeli da overklokujemo
pomoću programa jednostavno nazvanog „overclocker”, koji radi sa X1800, X1900
i X1950 karticama, ali o tome nakon detaljnih testova.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD
Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
ASUS
EN7900GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
ATI Radeon X1900 XTX – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.7
ASUS EN7900GTX – 512 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
NVIDIA GeForce 7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.29
ATI Radeon X1950 XTX – 512 MB GDDR4 – Catalyst 6.8b
Monitor
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
3DRealms – Prey
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Trackmania Nations
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Sands of Time
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF
bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
Test smo vršili sa Catalyst 6.8 beta drajverima, koji imaju isti build kao
i nedavno postavljeni oficijelni Catalyst 6.8 drajveri (koji, opet, nemaju
.ini podršku za Radeon X1950 XTX).
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije određenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i
reprezentativne.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
Nema sumnje, ova Direct3D igra pokazuje koliko je za performanse bitan programabilan
memorijski kontroler – nakon "zahvata" koji je Catalyst tim pre nekoliko meseci
uvrstio u drajvere, Radeon X1800, X1900 i X1600 kartice su u CoD2 prosto "poletele",
ali ne zbog toga što igra koristi napredne shadere… A kada se uključi
AA i AF?
Nova Radeon kartica je osetno brža od prethodnika u najzahtevnijim modovima…Tesna
borba sa GeForce 7950GX2.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Bez obzira na optimizacije, GeForce kartice u Doom-u III pokazuju nadmoć koju
tradicionalno imaju u OpenGL okruženju.
Ponovo uočljiva prednost novog modela u najopterećenijim modovima, što
je i zasluga Catalyst 6.8 drajvera (u odnosu na 6.7 kod Radeona X1900 XTX).
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja stiže
od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava sve
osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije,
letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge"
kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III
engine-a (kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
kartice.
Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole),
već High
Quality mod.
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce kartice su značajno bolje u "Riddick"-u.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
X3: Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo “okačili” nekoliko
hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo “mučili” na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni
Halo u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi
Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih
verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i
trilinearni mod filtriranja.
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
Prednost Radeona X1950 XTX u ovom slučaju je najviše rezultat promene
drajvera – X1900 XTX radi sa Catalyst 6.7 dok smo X1950 XTX morali da testiramo
sa Catalyst 6.8b (stariji drajveri ga ne podržavaju).
F.E.A.R 1.3
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo
TrackMania Nations
Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj "mašini"
komercijalne igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila
na stazama koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje
pitko i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata
kao što su zastave, trava i sl.su sjajne,
a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima za refleksiju okoline i sunca. Za
pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti sve opcije na maksimum (forsirati
Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color, Shader Model 3.0, a kompleksne
senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering tekstura se postavlja na
trilinear, a antialiasing na "none", te se oni "biraju" iz panela grafičkih
drajvera. U suprotnom (ako ih izaberete u samoj igri), igra forsira najniži
LOD tekstura, dok su teksture okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear
filtering, pa sve radi dosta brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili
smo standardni benchmark loop inkorporiran u samu igru.
Overclocking
Maksimum koji smo postgli sa našim primerkom Radeon X1950 XTX kartice
je sjajnih 700 MHz za GPU i 2110 MHz za memoriju i to pomoću Overclocker
softvera koji zvanično ne podržava ovaj akcelerator i bez ikakvih
korekcija napona memorije i GPU-a. Softver možete koristiti na Radeon
X1800 i X1900 akceleratorima, a njegova prednost je što je mali, jednostavan
i omogućava laku promenu napona.
Pogledajmo koliko su rezultati viši:
Zaključak
ATI Radeon X1950 XTX je, možemo to slobodno reći, ispunio sva naša očekivanja.
Ne samo zbog toga što je u visokim rezolucijama primetno brži od prethodnog
najjačeg modela, već i zbog redizajniranog rashladnog sistema i svih njegovih
kvaliteta, kao i činjenice da je preporučena cena ovih kartica sada 399 evra,
što je dosta niže od preporučenih cena Radeona X1800 XT i X1900 XTX u vreme
kada su se pojavile. ATI i NVIDIA nas uvek podsećaju da su kartice iz
ove klase namenjene igranju u tzv. "HD rezolucijama", u kojima je izraženija prednost
u odnosu na prethodne generacije. Uz to, glavi adut igranja najnovijih igara
je prirodna podrška za ekrane sa širokim aspektom, kao
i nezaobilazni HDR. Pored svih već dokazanih kvaliteta, kao što je kombinacija
adaptivnog (transparentnog) umekšavanja ivica u HDR modu (funkcija koju NVIDIA
G7x čipovi ne podržavaju), zatim mogućnost igranja na dva monitora, (što kod
GeForce 7950 GX2, zbog internog SLI sistema, nije opcija) i opcije za kreiranje Crossfire moda,
koji je, bar za sada, brži od NVIDIA QuadSLI varijante, Radeon X1950 XTX jeste
brži za dvadesetak procenata od svog prethodnika, bar ako posmatramo najzahtevnije
scenarije i aplikacije koje se efikasno “oslanjaju” na grafički podsistem.
Postoji i par konkretnih situacija gde je autor ovog teksta “rešio problem
seckanja” koristeći „R580+” karticu. Jedna je igra Prey, koja, bez obzira na
cifre iz tabela, na Radeonu X1900 XTX u 1920 x 1200 pri 16xAF i 4xAA ume da
secka na nekim nivoima i pri intenzivnoj akciji, što se ne dešava sa X1950
XTX-om. Slična situacija je i u igri Trackmania Nations, koja u 1920 x 1200
sa forsiranim AA i AF modovima ume da secne na X1900, ali daleko ređe na X1950
XTX-u. Još jedna od igara u kojoj je sada moguće igranje, a da se ne žrtvuje
AA ili AF (u 1920 x 1200), je X3: Reunion, mada je, priznajemo, još uvek nemoguće
igrati Oblivion u 1920 x 1200 sa maksimalnim anisotropic i antialiasing
podešavanjima. 3DMark 05 i 06 pokazuju i preko 20% ubrzanja, ali to opet nije
dovoljno da GeForce 7950GX2 bude nadmašen. Svi ovi navedeni procenti važe ako
se igrate (ili bench-markujete) u visokim rezolucijama i sa aktiviranim umekšavanjem
i anizotropnim filterom, jer, ako sve ograničite na standardnih 1280 x 1024,
razlika u odnosu na Radeon X1900 XTX praktično nestaje. Mi smatramo da će Radeon
X1950 XTX, kao začetnik nove, agresivnije politike cena, učiniti kupcima uslugu
– Radeon X1900 XT nije mnogo sporija kartica, a biće izuzetno atraktivna kupovina
(299 dolara). Ako u ovom trenutku želite najbržu ATI grafičku karticu, odnosno
akcelerator koji vam omogućava kombinaciju antialiasing-a i HDR-a u svakoj
igri, za vas je Radeon X1950 XTX.
ATI Radeon X1950 XTX grafički akcelerator na test ustupila kompanija ATI.
Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije ustupio Kimtec.