Branko Maksimović
ATI Radeon X700 Pro
Neki od nas koji su imali sluha i znali da ocene vrednost i značaj nove tehnologije,
bili su dosta uzbuđeni nakon detaljnih testova Radeon 9700 grafičkog čipa. I
onda smo znali da je nV30 donekle promašio temu, a da je R300 najavio početak
kraja vladavine GeForce-a. Nekoliko kvartala kasnije, vrlo često smo mogli da
čujemo kako se Radeon akceleratori srednje i više klase najčešće preporučuju
kupcima, kako ATI osvaja sve veći procenat desktop tržišta, sve do trenutka
kada su ti isti “neki od nas” bili gotovo zabrinuti za američkog dizajnera grafičkih
procesora i pitali se koliko će ubedljiv biti odgovor o kome se toliko diskutuje
i od koga se mnogo očekuje. Na našu sreću, nV40 je bio pun pogodak; sada je
bio red da loptu prebacimo sa druge strane mreže i kritikujemo “Kanađane”. Osim
famoznog nedostatka podrške za Shader Model 3.0, X800 ni izbliza nije mogao
biti kritikovan kao CineFX i CineFX 2.0 familija GeForce akceleratora, a posmatrajući
poslednje izveštaje o sveukupnom poslovanju dve suparničke kompanije, postavlja
se pitanje da li je ATI i ovoga puta napravio pametniji potez. Kritičari i stručnjaci
su se složili – ako u ovom trenutku GPU sa SM3.0 podrškom i poseduje prednost
u odnosu na onaj koji nema, onda intenzitet te prednosti, izražen u nekim jedinicama,
teži nuli. Nijedna igra ne izgleda lepše niti radi brže zbog toga što podržava
najnaprednije Shader-e; štaviše, novi 3Dmark je pokazao da nVidia GeForce 6
serija akceleratora dosta usporava kada radi uz punu preciznost. Izgleda da
dečije bolesti CineFX serije nisu do kraja prevaziđene, što u ovom trenutku
nije ni bitno. Korisnici i sa odgovarajućom nV4x baziranom karticom dobijaju
pun kvalitet prikaza i odlične performanse kada rade sa, sada već solidno rasprostranjenim
2.0 / 2.0a Shader Modelom. Slično se pokazalo i kod Radeon akceleratora, s tim
što njima odgovara vlastiti 2.0b dodatak, odnosno “polulegalno” proširenje za
Direct X-ov SM 2.0.
Kao i ranije, ATI je prvo predstavio najjači model, koji je dobio naziv X800.
Radeon X800 Pro i XT, popunjavaju prazninu od 360 do 550 evra – koja je na našem
tržištu baš to – praznina. Broj prodatih kartica iz ovog cenovnog ranga na našem
tržištu je izuzetno mali. Radeon X800 SE, koji nikad nije ni stigao do nas, a
još manje do kupaca, trebalo je da ima samo jednu polovinu aktiviranog rendering
pipeline-a. Čak i ako niste ekonomista i stručnjak za ovaj segment IT industrije,
zdrava logika će vam staviti do znanja da GPU sa oko 200 miliona tranzistora u
130 nanometarskom procesu, zajedno sa GDDR3 memorijom i složenim PCB-om, u proizvodnji
košta više nego što bi za proizvod sa krajnjom cenom od 250 dolara smeo. Tako
smo na jednoj strani imali X800 za napredne igrače i entuzijaste, ali i X600 XT
i Pro, namenjene PCI Express magistrali, realno ne mnogo brže od Radeona 9600
XT i Pro. Šta bi korisnici, koji žele performanse u rangu modela 9800 XT i Pro
na PCI Express matičnoj ploči, trebalo da izaberu? Čak iako su bili spremni da
se oproste od nove magistrale i uzmu ploču sa AGP 3.0 slotom, Radeon 9800 Pro
je jako teško pronaći na tržištu, a većina 9800XT modela je zadržalo staru cenu,
blisku popularnim i osetno bržim GeForce 6800LE modelima.
Radeon X700 serija kartica je konačno popunila prazninu u ATI-jevoj PCI Express
familiji. Radeon X300 i X600 su rešenja namenjena krajnjem value i low-end mainstream-u.
Ovi čipovi se po arhitekturi ne razlikuju mnogo; u pitanju su GPU-ovi sa četiri
pipeline jedinice i dok je X300, kao jeftiniji u proizvodnji, namenjen karticama
koje se pasivno hlade, imaju niže radne frekvencije i usku memorijsku magistralu
(64-bit), X600 se “pakuje” na Pro i XT verzije i još uvek može da pruži solidne
performanse za igranje. Kao i ranije, prilikom osvajanja 0.13 mikrometarskog proizvodnog
procesa, ATI je odlučio da tranziciju obavi sa procesorom iz srednje, odnosno
niže klase – Radeon 9600, odnosno RV350, bio je prvi ATI-jev GPU izrađen u 130-nanometarskom
procesu, pre nego što je predstavljen R350 (Radeon 9800). Takođe, nVidia je predstavila
svoje rešenje za srednju klasu (GeForce 6600) pre konkurenta, što se desilo i
sa čipom nV40 (u odnosu na R420). ATI je zajedno sa TSMC-om, osvajao 110nm proces
i tržištu već ponudio X300 i X300SE bazirane kartice, koje su medijski slabo propraćene,
a veoma su zanimljive zbog činjenice da je na njima integrisani grafički čip izrađen
u 110-nanometarskom postupku. Promocija X700 GPU-a (RV410) je prošla, same kartice
su na tržište odlično prihvaćene – po nekim tvrdnjama iz same kompanije, porudžbine
od strane sistem integratora i OEM kompanija za ove kartice su prevazišle sva
očekivanja, tako da je za retail tržište ostalo jako malo RV410 čipova, odnosno
kartica. Tako čuveni Radeon X700, zapravo nije prvi ATI-jev GPU proizveden u 0.11
mikronskom procesu (iako je pri promociji GPU-a ovo bila karakteristika koja je
posebno isticana). Čast da bude prvi, imao je grafički čip na X300 karticama.
RV410
X700 čini približno 110 miliona tranzistora, a u jezgru se nalazi osam pixel
pipeline jedinica i čak šest vertex shader procesora. Tako je RV410 prvi GPU
koji raspolaže teorijski jednako jakim koprocesorom kao i čipovi iz više klase
(X800 i nV40). Konkurent, oličen u GeForce 6600 čipu (nV43), takođe ima 8 pipeline-a,
ali samo 3 Vertec Shader jedinice. Ako posmatramo arhitekturalna rešenja, RV410
je derivat R423 (Radeon X800 za PCI Express) tehnologije – podržava Pixel Shader
2.0b (SMARTSHADER HD), 3Dc kompresiju normal mapa, a tu su i sistemi SMOOTHVISION
HD (adaptivni antialiasing i anisotropic algoritmi), VIDEOSHADER HD (sa hardverskim
dekoderom za MPEG 2, 4 i WMV9), ali i optimizacione tehnike koje ATI zajedno
naziva HyperZ HD. Put ka memoriji je 128-bitan, a podržana je nova GDDR3 i regularna
DDR memorija. Za potpuni izveštaj o ovim tehnologijama, upućujemo vas na naše
testove Radeon
9700, 9800 i X800 akceleratora.
RV410 ima 128-bitni crossbar memorijski kontroler, što znači da je put ka memoriji
dvostruko uži nego kod Radeon X800 Pro / XT modela, ali i u odnosu na Radeon
9800 Pro / XT. Kako onda očekujemo da X700 Pro / XT budu brže kartice? Situacija
je slična onoj koju smo imali kada je stigao Radeon 9600 Pro, a poredili ga
sa Radeon 9500 Pro modelom. RV410 je izrađen u 110 nanometarskom procesu, pa
tako može da dostigne frekvencije do 500 MHz, što je za oko 100 MHz, ili jednu
četvrtinu više od oko 400 MHz, na koliko su približno radili modeli 9800 Pro
/ XT. Takođe, R350 i R360 su imali sporiju, DDR1 memoriju, dok X700 Pro i XT
koriste GDDR3 module koji rade na 200 do 400 efektivnih MHz više (ili oko 35%).
Pored fillrate-a koji je približno veći za 25%, te memorijskog bandwidth-a koji
je viši za 35%, tu je i geometrijski procesor koji je dva puta efektivniji,
s obzirom na to da R350 i R360 imaju tri VS podprocesora, dok RV410 ima šest.
Za povećanje performansi koje budemo videli će najmanje biti zaslužan PCI Express
interfejs, koji se najviše reklamira, pa ćemo i njega pomenuti.
Tri potklase…
Radeon X700 GPU se nalazi na tri osnovna, istoimena modela. RV410 pokreće regularan
Radeon X700, X700 Pro i X700 XT model. Na najjačem, fabrički je podešen na 475
MHz, X700 Pro podrazumeva da jezgro radi na 420 MHz, a regularni model je čak
pasivno hlađen, dok RV410 kuca na čak 400 MHz. Ovo ukazuje i na činjenicu da se
novi čip ne greje previše ni na blizu 500 MHz. Zanimljivo je i da X700 XT i Pro
kartice imaju istu preporučenu cenu, međutim, dok 128 MB GDDR3 memorije na najbržem
modelu ima takt od 1050 MHz, dotle 256 MB (takođe GDDR3 ali manje efikasne) memorije radi na 860 MHz.
Radeon X700 XT je pozicioniran tako da mu je direktan konkurent GeForce 6600GT,
dok bi X700 Pro trebalo da se “takmiči” sa modelom GF6600. S obzirom na to da
se radi o konkurenciji u PCI Express segmentu, osnovni X700 kao takmaca ima GeForce
PCX 5900.
Geometrijsko instanciranje
X serija Radeon kartica, podržava geometrijsko instanciranje – mogućnost hardverskog
multipliciranja geometrijski identičnih objekata u sceni, o kojoj smo podrobnije
pisali u prvom testu ATI Radeon X800 Pro kartice, koje je realizovano uz Shader
Model 2.0b. Da bi ga koristila, aplikacija mora direktno podržati specifičnu
verziju (2.0b) Shadera, koju podržavaju samo ATI kartice, iako je geometrijsko
instanciranje funkcija koja je predviđena tek za Shader Model 3.0, u okviru
programskog interfejsa Direct X 9.0c. Da bi prošao WHQL sertifikat, ATI je morao
da odustane od specifičnog programiranja shadera zarad podržavanja ove funkcije,
mada je mogućnost uključivanja iste omogućena u najnovijem kontrolnom panelu
Catalyst drajvera (Catalyst Control Center), ili preko ATI Tray Tools utility
aplikacije. 3Dc kompresija tekstura je ostala specijalitet Radeon X700 i X800
baziranih video akceleratora, a najavljene softverske mašine koje će koristiti
ovu, vrlo bitnu funkciju su Half Life 2 (Source), Cry Engine (v1.3) i revolucionarni
Unreal 3 engine. Ne bi bilo veliko iznenađenje da ovaj vid kompresije tekstura
prihvati i Microsoft kao deo neke od narednih revizija Direct X API-ja, a kasnije
i nVidia. Poznato je da je S3TC kompresioni algoritam predstavila S3 Savage
familija akceleratora, od koje danas nema ni traga ni glasa, dok se ovaj vid
kompresije tekstura u OpenGL igrama i danas koristi.
Catalyst Control Center
Novi kontrolni panel koji je ATI predstavio uz finalnu verziju 4.9 drajvera,
podelio je mišljenja – nekima se sviđa, dok ga drugi kude. Dve stvari su sigurne:
aplikacija je vrlo korisna i moćna, ali zahteva još optimizacije. Nakon vremena
koje su obeležila varanja u benchmark programima od strane obe kompanije, kao
i nedoslednog filtriranja tekstura i optimizacija za određene aplikacije, mnogima
može da zvuči šokantno izjava najodgovornijeg čoveka iz tima programera, Terija
Makedona: “Optimizacija filtriranja tekstura i detekcija aplikacija će biti
deo Catalyst drajvera.” Međutim, ako želimo da igre rade brže, stabilnije i
izgledaju bolje, moraćemo da naučimo da živimo sa ovom činjenicom. Igre su vrlo
kompleksne aplikacije, svaka je veoma specifična a pisanje drajvera ne može
da pomiri sve njihove zahteve. One koji nisu čitali naš intervju sa Rene Froeleke
i Terry Makedon-om, upućujemo na ovaj
tekst.
Ono što je moguće uraditi, jeste podešavanje nekih parametara, zamena Shadera
(primer: igra Doom 3), optimizacija trilinearnog i anisotropic filteringa. Odgovorni
iz ATI-ja obećava da optimizacija nikako neće ići na račun kvaliteta prikaza,
a čak iako vam se sve to ne sviđa, detekciju igre i optimizaciju možete potpuno
isključiti. Catalyst A.I., kako ga ATI naziva, poseduje generičku optimizaciju,
primenjivu na svaku igru. Trilinear filtering će biti prebačen na bilinearni ako
to iz određenog ugla izgleda identično, dok će, primera radi, 16x anizotropno
filtriranje biti odrađeno kao 8x ako vizuelne razlike između ova dva metoda nije
moguće primetiti ni kada to baš želite.
Druga vrsta optimizacije je vezana za prepoznavanje konkretne aplikacije, kada
je moguća zamena shadera ili neki drugi trik. Neke od popularnih igara koje
drajveri sada “prepoznaju” su Doom 3, Unreal Tournament 03 / 04, igre koje pokreće
Source engine, Splinter Cell, Prince of Persia… Kada je Doom 3 u pitanju, Catalyst
A.I. zamenjuje lightning shader, koji zahteva upotrebu takozvane texture look-up tabele
(GPU preko drajvera “pita” engine koju instrukciju od ponuđenih treba da izabere
i odradi) sa shader instrukcijama koje daju identičan finalni izgled (shaderi
se izvršavaju sirovim kalkulacijama koje Radeon 9700, 9800, X700 i X800 kartice
izvršavaju brže). Igre na UT2003/2004 “mašini”, imaju specijalan oblik
filtriranja tekstura (kada je A.I. podešen na high), ali i izvršavanja posebnih
primitivnih shader programa. U ATI-ju tvrde da izgled igre nije izmenjen, te
se razlika ne može videti cak ni ako analiziramo screenshotove. Source Engine
igre (trenutno dostupan samo Counter Strike Source) imaju posebno optimizovano
keširanje tekstura, što rezultuje primetno bržim radom, pogotovo kada se primeni
anisotropic filtering. Kod drugih igara, koje recimo, ne podržavaju Antialiasing
(Halo, Splinter Cell, Prince of Persia) ili prikazuju artifakte koji nisu greška
u samim drajverima, Catalyst A.I. ce isključiti AA čak iako ga korisnik forsira
u drajverima. U praksi, Catalyst A.I radi baš onako kako je najavljeno, a možete
ga bezbolno isključiti. Štaviše, prvi put iz kontrolnog panela možete isključiti
i adaptivne optimizacije filteringa tekstura, za šta je ranije bilo neophodno
koristiti eksterni uslužni program. Na kraju, još jednom cemo pomenuti da CCC
zahteva Microsoft .NET Framework da bi mogao da se instalira i funkcioniše.
Kartica na testu
Radeon X700 Pro koji nam je stigao direktno od ATI-ja, je Qualification
Sample i jedna je od najpedantnije izrađenih kartica koje smo ikad imali u rukama.
Ako vas zanima razlika između Non Qualification Sample i Qualification Sample
modela, pogledajte već pomenuti intervju. S obzirom da je kartica uzorak, uz nju
je stigao samo CD sa tada aktuelnim beta v4.9b drajverima.
Po dužini, X700 je kraći čak i od Radeona 9600 Pro, poseduje DVI-I, S-Video i
analogni konektor, predviđeno mesto za RageTheater čip i ne previše glomaznu naponsku
jedinicu. Da RV410 nije previše struje gladan GPU, pokazuju tek tri ozbiljna kondenzatora,
od kojih je samo jedan oklopljen. S obzirom da je RV410 nativni PCI Express čip,
ne postoji bridge poput onih na nVidia karticama, a mala potrošnja čipa omogućila
je da se X700 Pro napaja samo preko magistrale.
To znači da eksternog napajanja nema, ali je za konektor predviđeno posebno mesto
na štampi. Radeon X700 Pro koristi memoriju sa vremenom pristupa od 2.0 ns i u
pitanju su, svakako GDDR3 moduli, s obzirom da najbrža DDR memorija ima latenciju
od 2.2 ns. ATI je, ponovićemo to još jednom, mogao da koristi i DDR1 module, ali
GDDR3 čipovi, iako skuplji, nude bolju stabilnost, lakše se integrišu u layout
i imaju bolji odnos performansi sa jedne i energetske zahtevnosti sa druge strane.
Informacije koje smo dobili glase da će samo na Radeon X700 (regular) modelima
biti korištena DDR memorija, a treba napomenuti da X700 Pro model sa 256 MB memorije
ima istu preporučenu cenu kao i XT model sa 128 MB memorije. Test primerci X700
XT kartice, koji su naše kolege iz inostranstva testirali, takođe imaju GDDR3
memoriju od 2.0 ns, koja radi na fantastičnih 1050 MHz ali je dodatno hlađena
(s obzirom na to da ima samo 128 MB, sa druge strane štampe nema modula na koje
bi se montirali metalni profili).
Radne frekvencije modela sa testa su 420 MHz za jezgro i 860 efektivnih MHz za
memoriju. Pošto je u pitanju GDDR3 memorija (Samsung) od 2.0 ns, koja već na X700
XT modelima provereno radi na 1050 MHz, jasno je da će i naš X700 Pro imati odličnu
overklok marginu. Kartica je pružila savršeno stabilnu i oštru sliku, a jedina
stvar koja nam se nije svidela, je bucan ventilator. Kada predje preko 60%, što
se na višim frekvencijama (na nivou X700 XT modela) stalno dešava (s obzirom na
to da je kontrolisan temperaturom), ventilator postaje bucniji nego što bi trebalo.
Na maksimumu se dosta više cuje negoli 9800 XT ili X800 XT referentni modeli,
pa predpostavljamo da ce se drugi proizvodjaci držati svojih rešenja za hladjenje.
Overclocking
Bez obzira na naša nadanja, model sa testa nije uspeo da dogura do radnih taktova
najbržeg RV410 akceleratora – ali to važi samo za memoriju. Krajnje granice su
bile na oko 500 / 1020 MHz, što je zaista impresivno, ali ostaje jasno da se najbolji
GDDR3 2.0 ns čipovi ostavljaju za skuplje modele. Moguce je da ce se nekim kupcima
zadesiti bolji primerak, jer su neke kolege uspele svoje primerke da ubrzaju do
500 / 1100 MHz bez dodatnog hladjenja. Overclocking tabele nema, s obzirom da
smo za vas provrteli sve testove i na default taktovima, ali i na 500 / 1020 MHz.
🙂
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Pentium 4 Prescott 3200 MHz
Matična
ploča
MSI 915G Neo2 Platinum
Intel® 915G Chipset
Memorija
2 x 512 MB DDR2 SDRAM
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
ATI Radeon X600 XT – 128 MB DDR – Catalyst 4.9
ATI Radeon X700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.9
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Intel Box Cooler
DVD
uređaj
Pioneer DVR-107D
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-107D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
AGP kartice smo testirali na vec poznatom sistemu:
Procesor
AMD Athlon XP 2400
MHz (fsb. 210MHz)
Matična
ploča
Abit
NF7-S v2.0
– powered by Enermax 360W
Memorija
2x
512 MB DDR450 @ 6-2-2-2.5
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
HIS Excalibur Radeon 9800 XT – 256 MB DDR – Catalyst 4.9
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Thermaltake
TT7+
DVD
uređaj
Pioneer
DVD-116 1.13
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-108D 1.14
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Epic Unreal Tournament 2004 Demo
Epic Unreal Tournament 2003 v2166
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty v1.4
Valve Counter Strike: Source
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Kako smo testirali ?
Kao i ranije, Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali smo ovoga
puta isključili Catalyst A.I. koji je po default-u uključen u drajverima. Trilinearne
optimizacije su ostale uključene, a anisotropic iskljucene. Postoje dva test sistema,
zbog toga što smo hteli da uvrstimo i Radeon 9800 XT model na test. Kao što vidite,
situacija nije idealna – najbolje bi bilo da smo i Radeon 9800 XT testirali na
nekoj Intel 875 platformi sa Prescott Pentium 4 procesorom na 3.2 GHz. U trenutku
testiranja, takvu platformu nismo na vreme mogli da obezbedimo, pa vam skrecemo
pažnju na to da su Radeon X700 Pro performanse, ponekad vece od Radeon 9800 XT
modela (ako su malo vise, npr.) zbog toga što je test sistem sa Pentium 4 procesorom
nešto jaci od Athlon XP 2400 MHz sistema (koji odgovara rejtingu od oko 3100+,
s obzirom na magistralu od 210 MHz).
Sintetički benchmark programi ~
3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Kao što možemo videti u testu, X700 je prilično snažna kartica, a 3DMark03 jako
dobro može da oseti dvostruko jači geometrijski procesor, u odnosu na onaj iz
Radeon 9800 XT modela. Razlika izmedju test mašina nije velika, a i za 3DMark
su dosta bitnije performanse grafičkog sistema. Medjutim, kao što i vidite na
tabeli, u višoj rezoluciji, X700 Pro, bez obzira da li je na default ili na vrednostima
bliskim X700 XT modelu, posustaje i Radeon 9800 XT ga prestiže. To je ona rezolucija
u kojoj je jako bitan memorijski protok, a čak ni 1000 MHz na 128-bitnoj magistrali
nije dostiglo 720 MHz (na koliko radi memorija kod 9800 XT kartice) na 256-bitnom
bus-u.
3DMark2005
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Odlične performanse X700 Pro kartice, pogotovo kada je overklokujete. Ne zaboravimo
da, prema ATI-ju, ova kartica ima preporučenu cenu od svega 150 dolara! Radeon
9800 XT posustaje jer je 3DMark05 geometrijski intenzivan test, sa dosta složenih
shader programa.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Ovde možemo reci da X700 Pro, u odnosu na Radeon 9800 XT ima očekivano visoke
performanse. Ipak, rezultat u Aquamark-u dosta zavisi i od sistemskog procesora,
a poznato je da mu "više prija" Pentium 4 nego Athlon XP… Da se nalazi
na P4 platformi, Radeon 9800 Pro bi ponudio nešto više performanse od fabrički
podešenog X700 Pro, ali je Radeon 9800 XT još uvek i dosta skuplji od modela X700
Pro…
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.
Ono što se može primetiti jeste da program još uvek ima malo problema sa PCI Express
karticama, pa smo rezultate Radeon 9800 XT kartice, koji su bili nerealno visoki,
izbacili.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call
of Duty 1.4
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši benchmark
donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja. Poželjno je
koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player, tako i Multiplayer
verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta, podešavanja su bila
na apsolutnom maksimumu.
Još jedna od igara koja se dosta oslanja na vertex jedinicu, verovatno zbog toga
što je u pitanju karakterističan Quake III engine, sa velikim brojem poligona
i demo koji prikazuje masovnu bitku. Iako Quake III bazirane igre uvek više cene
sirov broj megahertza, čak i kod sistemskog procesora, te brže rade na P4 mašinama,
stari dobri Radeon 9800 XT ovde, na Athlon XP procesoru, uspeva da nadjača svog
modernog, fensi rodjaka.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
X700 Pro i X700 Pro na 500 / 1020 MHz, dosta su brži od Radeon 9800 XT modela.
Treba ponoviti da ovo poredjenje nije baš adekvatno, ali ipak možete steci nekakvu
predstavu o ovim karticama. Naravno, X600 XT je isuviše spor za igranje ove igre
na high setovanjima…
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Unreal Tournament 2004 engine je, bar u našem iskustvu, uvek radio bolje na Athlon
platformi, a to se vidi i ovde. Radeon X700 Pro, ipak, postiže dobre rezultate…
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
Još jedna igra koja pokazuje prednost visokih radnih frekvencija… (a koja ne
pokazuje – prim. aut.?). I, naravno, dvostruko mocnijeg geometrijskog procesora…
X2
– The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~
Unreal Tournament 2004 Official Demo
Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
namešteno na Normal. I u ovom izdanju, Unreal Tournament 2004 vizuelno nadmašuje
prethodnu verziju, a stoga je i nešto zahtevniji. Za testiranje smo koristili
ugrađeni Bridge of Fate demo.
Komentar iz prošlog testa se može i ovde primeniti – nisu u pitanju greške niti
limitiranost CPU-om – engine je jednostavno takav.A ovde se vidi i da
UT engine zaista bolje radi na Athlon-u na 2400 MHz, negoli na Prescott-u na 3200
MHz…
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Moguce je da Halo jednostavno ne voli PCI Express kartice, ili je u pitanju driver-issue,
tek, Radeon 9800 XT je u igri Halo vidljivo jači. Poznato je i da se Halo oslanja
na heavy-texturing, pa mu više prija 256-bit memorijska magistrala. U svakom slučaju,
zanimljivo, zar ne?
Far Cry v1.2
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
je vizuelni aspekt u pitanju. Ova engine je demonstracija mogućnosti Direct X
9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u
Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno
sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja
fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su efekti Normal mapiranja,
polybump mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena,
dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very
high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte
prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
I ovde je sukob generacija vrlo uočljiv… FarCry ipak zna da ceni tehnološke
novitete, a ne može se reci da ima mali broj poligona. Tek, potreban je X700 XT
da bi prestigao Radeon 9800 XT u najvišoj rezoluciji, dok ga X700 Pro, na default
taktovima, za dlaku prestiže.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
Još jedna od igara u kojoj se Radeon 9800 XT jednostavno – ne da!
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći
mapama, nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na
novim karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
I nešto drugačija situacija u ovoj Source baziranom
polu-sintetičkom benchmarku…
Zahtevni modovi ~ Antialiasing
(CS Source Stress Test)
Anisotropic (CS Source Stress Test)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (CS Source Stress Test)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x
(Call of Duty 1.4)
Catalyst A.I. – koliko se dobija (drugi deo)
Nakon vremena koje su obeležila varanja u benchmark programima od strane obe
kompanije, kao i nedoslednog filtriranja tekstura i optimizacija za određene aplikacije,
mnogima može da zvuči šokantno izjava najodgovornijeg čoveka iz Catalyst tima,
gospodina Terija Makedona: “Optimizacija filtriranja tekstura i detekcija aplikacija
će ostati deo Catalyst drajvera. Zapravo, cela stvar će biti još ozbiljnija!”
Međutim, ako želimo da igre rade brže, stabilnije i izgledaju bolje, moraćemo
da se pomirimo sa ovom činjenicom. Igre su vrlo kompleksne aplikacije, svaka je
veoma specifična a pisanje drajvera ne može da pomiri sve njihove zahteve. Ono
što je moguće uraditi, jeste podešavanje nekih parametara, zamena Shadera (igra
Doom 3, npr.), optimizacija trilinearnog i anisotropic filteringa. Odgovorni iz
ATI-ja obećava da optimizacija nikako neće ići na račun kvaliteta prikaza, a čak
iako vam se sve to ne sviđa, detekciju igre i optimizaciju možete potpuno isključiti.
Ovoga puta, pokušali smo sa igrom Doom 3. Upotreba drugacijeg Lightning Shadera,
umesto texture lookup tabele, pomogla je ATI karticama, a kvalitet prikaza je
ostao identican. ATI ni u jednom trenutku ne koristi polovicnu preciznost!
Zaključak
Kada budemo imali GeForce 6600GT akcelerator na testu, znaćemo koji će mainstream
akcelerator biti popularniji. Možemo reći da je X700 Pro, po preporučenoj ceni
od 175 evra, pogodak u metu i odlična zamena za jednako zacenjeni, a sporiji,
Radeon 9800 Pro. Ova kartica će sa lakoćom izaći na kraj sa igrama koje smo
u ovom testu spominjali, čak i ako ih podesite na zahtevniji nivo i više rezolucije.
S obzirom na to da za Socket A, Socket 754 i Socket 939 još uvek nema prave
PCI Express platforme, ljubitelji ATI kartica će morati da se potrude da nađu
soluciju u cenovnom rangu od 120 do čak 360 evra! Radeon 9600 XT modeli su sada
zacenjeni na oko 120 €, a Radeon X800 Pro na više od 360 €, te je za korisnike
koji žele Radeon koji se po performansama i ceni smešta između ovih vrednosti
(a primera ima mnogo), jedino rešenje da traže polovne Radeon 9800 Pro ili XT
modele. Naš mali savet gospodi Kanađanima bi bio da što pre realizuju PEG to
AGP bridge čip i iskoriste fenomenalan odnos “performanse / cena u proizvodnji”
koju X700 Pro i XT imaju, inače će GeForce 6800 LE i 6600/GT (ako se nađu AGP
izdanjima, a verujemo da hoće), potpuno osvojiti mainstream tržište.
Korisna adresa: www.ati.com