Sapphire Toxic X800 Pro Vivo vs. HIS X800 Pro Vivo ICEQII
ATI R420 je grafički čip koji je, nakon promocije nVidia nV40 procesora mnoge
prijatno iznenadio, više zbog toga što je odgovor konkurenciji bio tako žestok,
nego zbog toga što je doneo bitne tehnološke novitete. Međutim, bez obzira što
se, pola godine nakon predstavljanja ovih čipova, pokazalo da podrška za Shader
Model 3.0 nije donela toliku prednost američkom dizajneru video procesora, u
ATI-ju i dalje smatraju da je potrebno biti tehnološki lider, pa se na petoj
generaciji Radeon čipova vrlo marljivo radi. ATI je prikazao nekoliko noviteta
na tržištu, istovremeno menjajući zvaničan stav na temu kako treba pisati dobre
drajvere, a sve u duhu onoga što je najbolje za krajnjeg korisnika. Noviteti
su, mnogi već znaju, X700 serija kartica i Catalyst Control Center drajveri
(koji nam, opet, premijerno prikazuju neke funkcije). Test X700 Pro PCI Express
kartice koji je u pripremi, doneće našim čitaocima zanimljive informacije o
novim drajverima, planovima, kao i ekskluzivan intervju sa predstavnicima (ljudima
iz PR odeljenja i čovekom koji je direktno odgovoran za rad tima programera).
Ovom prilikom smo hteli da dalje upoznamo čitaoce sa onim što će se desiti u
bliskoj budućnosti: sve što pročitate ne morate uzeti “zdravo za gotovo”, informacije
koje imamo se nikako ne mogu nazvati zvaničnim.
Nakon preliminarnog testiranja X700 kartice, odnosno uvida u tehničke specifikacije,
možemo zaključiti da je X700 zapravo pozajmio većinu rešenja od R360 (Radeon
9800XT) – tu je isti broj pipeline jedinica: prisutna su dva Quad Unit-a, kao
i jako sličan Vertex Shader koprocesor, a novina je 3Dc tehnologija i poboljšan
Video Engine. Najveća i najbitnija novina je smanjenje tehnološkog procesa na
110 nanometara, što omogućava arhitekturnom rešenju koji je do pre godinu dana
važio za high-end, da bude pogon za modele koji će uskoro biti niži segment
mainstream-a ili čak pripadnik value klase. Činjenica da se tako kompleksan
i moćan GPU pasivno hladi (popularnim “ježićem”), govori nam i da će X700 uskoro
biti predstavljen kao Mobile Graphics rešenje, pa ćete Doom III, FarCry i Half
Life 2 igre, sa svim detaljima, lako moći da igrate na notebook računaru normalnih
dimenzija i u rezoluciji koja je prirodna za pripadajući LCD monitor. X700,
pored X800 GPU-a nije previše zanimljiv zahtevnim igračima, dok će korisnicima
koji traže nešto iz ovog cenovnog razreda smetati PCI Express-only etiketa.
Marketing kompanije nVidia, (tu mislimo na onaj koji se odvija u užim krugovima,
na prezentacijama i preko cirkularnih e-mail adresa) se može čak okarakterisati
i kao prljav – na mnogim forumima koji se bave ovom tematikom se mogu naći slike
ili PowerPoinT prezentacije u kojima nVidia otvoreno iznosi laži i u najmanju
ruku, izvrće istinu. Nedostatak podrške za SM3.0 i performanse u igri Doom 3
su glavne stavke “na tapeti”, ali je mnogim čitaocima poznata i vest o navodnom
testu sajta PCI-SIG, u kome je ATI-jeva implementacija PCI Express-a okarakterisana
kao nedosledna, odnosno loša. Samo dva dana kasnije, PCI SIG je povukao ovaj
članak, tvrdeći da test nije obavljen u njihovoj laboratoriji, a na nekoliko
drugih sajtova su objavljeni rezultati testova na kome je pokazano da je tvrdnja
bila neosnovana i da je implementacija PCI Express standarda odrađena 100% po
Intel-ovoj specifikaciji. Isuviše je ironično da od kompanije čiji drajveri
teže dobijaju WHQL sertifikat, stigne tvrdnja da ATI mora da izbaci “Geometric
Instancing” kako bi drajveri dobili čuveni Microsoft WHQL pečat. Performanse
u igri Doom 3 su, na kraju krajeva, jedina legitimna prednost, ali su se top
ATI kartice, napretkom ostvarenim u drajverima (“shader replacement vs. lookup
table issue” – o čemu ćete moći da čitate u narednim tekstovima) dosta približile
odgovarajućim GeForce konkurentima. Ono što je najčudnije, jeste da se nVidia
služi ovako prljavim igrama u vreme kada ima zaista dobar proizvod i kada su
kartice iz oba “tabora” jednako dobre kupovine.
O R480 čipu, koji se očekuje pre kraja godine, još nema zvaničnih podataka, ali
s obzirom na vreme izlaska i oznaku, smatramo da će to i dalje biti “ekstenzija”
stare tehnologije, odnosno kompletna arhitektura R423 (PCI Express verzija R420)
izrađena u 110 nanometarskom procesu. Osvajanje manjeg tehnološkog procesa, omogući
će ATI-ju da “u svom stilu” usvoji SM3.0 specifikaciju, odnosno da Radeon kartice
i dalje budu fizički manje od GeForce modela i zahtevaju skromnije sistemsko napajanje.
Fer ime za top R480-bazirani model bi bilo X880 XT (osim ako se marketinško odeljenje
ne odluči za agresivniji nastup pred Božićne praznike) – X900 bi ipak trebalo
ostaviti za R520, koji očekujemo na proleće. S obzirom da se radi o 110 nm tehnološkom
procesu, očekivane radne frekvencije bi trebalo da se kreću oko 600MHz, dok bi
sa memorijom podešenom na efektivnih 1200 MHz, trebalo da bude dovoljno napretka
u performansama u odnosu na postojeći high end model Radeon X800 XT Platinum Edition.
Kartice na testu
Pošto smo se sa arhitekturom X800 čipa već upoznali i apsolvirali da je u pitanju
GPU sa 16 pipeline jedinica (sa po jednim TMU-om), kao i da je isti upotrebljen
i kao pogon za jeftinije X800 Pro modele (uz isključena 4 pipeline-a), uputićemo
vas da testove X800, 9800 i 9700 kartica pročitate ako to već niste (sekcija
na web lokaciji http://www.benchmark.co.yu/show_topics.php?toid=5),
a mi ćemo se pozabaviti novim i veoma zanimljivim primercima X800 Pro kartica.
Zbog čega baš Radeon X800 Pro, ako se već pokazalo da znatno bolji odnos performanse
i cene imaju modeli GeForce 6800 LE, 6800 i 6800GT (svaki u svojim podklasama)?
Upravo zbog toga što X800 Pro VIVO kartice imaju jednu zanimljivu
mogućnost, a sa njom ćemo vas upravo ovom prilikom upoznati.
Toksični Sapphire
Sapphire je jedan od vodećih proizvođača built by ATI i powered by ATI kartica,
verovatno i najbliži sa matičnim proizvođačem, obzirom na to da je jedan od retkih
koji nudi isključivo Radeon akceleratore. Njihova Toxic serija kartica je specijalna,
ali ne i unikatna, obzirom na to da se radi o sličnom rešenju koji je kod HIS
Excalibur modela i u prethodnoj generaciji bio poznat kao IceQ (na engleskom se
isto izgovara kao i Ice Cube – ledena kocka). Radi se o modelu sa X800 Pro specifikacijom
što znači da su radni taktovi podešeni na 475 za jezgro, odnosno 902 MHz za memoriju
(kako pokazuju RivaTuner RC15.1, ATI Tray Tool i ATI Tool).
S obzirom na to da se radi o kartici sa Video in i video out mogućnostima, priloženo
je nekoliko kablova (4 in 1, S-Video, kompozitni), DVI > CRT adapter, kao i
razdelnik za 12V molex napajanje. Od igara, Sapphire nudi novi Splinter Cell,
Prince of Persia, ali i specijalan softver za dodatno ubrzanje – Redline. Tu je
i nova aplikacija, APE (Automatic Performance Enchancer) koja se samo instalira
i automatski startuje sa operativnim sistemom, a ubrzava memoriju kartice sa 900
na 1040 MHz.
Sama kartica je izrađena na referentnom X800 XT predlošku (nije greška), što znači
da ne koristi memorijske čipove od 2.0 ns, koje koriste ostale X800 Pro kartice,
već GDDR3 čipove (samsung) od 1.6 ns, sposobne za rad na fantastičnih 1200 MHz
(efektivno), ali i više od toga. Umesto malog, standardnog kulera, Sapphire se
odlučio za provereno rešenje, koje je nazvano Lethal Cooling (smrtonosno hlađenje
– po nama, odličan podnaslov za peti deo filma Lethal Weapon), a koje je zapravo
konstruisala poznata kompanija Artic Cooling i koje se može pazariti pod nazivom
VGA Silencer 4. Ako ste hrabri, pokušajte da ga nabavite i vaš Radeon X800 ćete
moći značajno da ubrzate, a sve će biti osetno tiše.
Ovaj rashladni sistem ima ogromnu bakarnu bazu, konstruisanu tako da svu toplotu
koju GPU oslobodi, tankim listićima sprovede u aluminijumski profil (Al lakše
predaje toplotu vazduhu, negoli bakar). Specijalno dizajniran ventilator, razbacuje
hladan vazduh sa strana, na kojima se nalazi tunel koji ga odvodi preko pomenutog
ALU profila). Bakarna baza dodiruje i hladi i memorijske čipove, a sa druge strane
je ugrađen veliki metalni profil koji služi da se ogroman kuler lakše fiksira,
ali i da ohladi memorijske module koji su i tu prisutni.
Sapphire Toxic X800 Pro je VIVO kartica, što, pored toga što ima 1.6 ns memorijske
čipove, znači i da ima RageTheater 200 video enkoder, poput onog na All In Wonder
karticama. Ova kartica izgleda zaista moćno, a tako se ponaša i u igrama.
Čim smo je instalirali, primetili smo da je veoma tiha u radu – tiša čak i od
regularnog X800 Pro / XT modela, za koji važi da nije bučna kartica (opet, osetno
tiša od većine GeForce 6800 GT / Ultra video akceleratora. Ono što smo uočili,
jeste da RivaTuner i ATI Tool prijavljuju 16 aktivnih pipeline jedinica. U pitanju
jeste Radeon X800 Pro i kunemo se, nismo ni prišli fajlu atiflash.exe. Bar za
sada.
3Dmark03 i 2005 su pokazali da jednostavno nije reč o Radeon X800 Pro modelu
– rezultati su bili isuviše visoki. A opet, bili su preniski za X800 XT. U pitanju
je, naravno, klok procesora i memorije, koji su postavljeni na 475 / 902 MHz;
osetno manje od 520 / 1120 MHz, na koliko radi najjači R420 bazirani grafički
akcelerator. Rezultati su dosta bolji od bilo kog Pro modela koji smo do sada
testirali – skupili smo odmah dovoljno praktičnih dokaza da svih 16 pipeline-a,
zapravo, radi. Da li treba pominjati da kartica pruža fantastičnu sliku u 2D
režimu?
I ledeni…
Puno ime ove kartice je (probajte da zadržite dah i sve izgovorite glasno): HIS
Technologies Excalibur Radeon X800 Pro ICEQ II ViVO Limited Edition. Ako mislite
da je to najduže što može, varate se, postoji i model koji iza onog “ViVo” ima
i “Platinum Edition” (pa Limited Edition). Naravno, radi se o još jačoj, Radeon
X800 XT kartici.
HIS Excalibur je kompanija čiji su Radeoni najčešće hvaljeni i nazivani i boljim
od built by ATI modela. Ovo nikako nije samo marketing, jer je HIS ekskluzivni
Radeon proizvođač i kao takav veoma blizak sa kanadskim dizajnerom GPU-ova. HIS
u paketu svoje X800 Pro ICEQ II kartice nudi isti broj razdelnika (dok je S-Video
kabl izostao?), ali i igre Arx Fatalis, Counter Strike Condition Zero, Demoe i
Video Studio 7 SE (Sapphire nudi aktuelnu verziju Power Director-a) – softver
za amaterski video editing.
Sama kartica se može opisati isto kao i prethodna, s obzirom da je rashladni sistem
“varijacija na temu” i može se reći da je vizuelno atraktivniji. HIS se, za razliku
od Sapphire-a, odlučio i za tradicionalno crveni PCB, ali su sve ostale karakteristike
same štampe – iste.
Tu je ista GDDR3 memorija od 1.6 ns, raspoređena sa obe strane štampe, koja se,
kada radi na blizu 1200 MHz poprilično greje. Profil koji se nalazi sa druge strane
je nešto manji kod Excalibura, što se može reći i za obim plastičnog tunela na
samom kuleru, mada su to sve diferencijacije u samom dizajnu.
ICEQ II je, nesumnjivo, najtiša kartica sa aktivnim hlađenjem koju smo probali.
X800 Pro ViVo je stigao podešen na 375 / 902 MHz, a RivaTuner i ATI Tool su prepoznali
12 aktivnih pipeline-a. Dakle, da bi ova kartica radila kao pravi XT, potrebno
je posetiti komandni prompt i otkucati par linija u njemu…
Fan na kartici se okreće brzinom od 1100 do 2800 rpm i čak i na najvišem broju
obrtaja, tiši je od referentnog ATI Radeon X800 Pro modela. Kada radi na oko 1000
obrtaja, ventilator se jednostavno ne čuje. Prethodne dve rečenice se mogu primeniti
i u Sapphire-ovom slučaju.
“Modding”
Sa sajta www.techpowerup.com/bios,
možete preuzeti bios fajl neke X800 XT PE kartice. Vodite računa da je bios
namenjen baš tim karticama, za AGP verziju, ViVO karticu i memoriju Samsung
1.6 ns. Ako ne nađete bios za ViVo model, pomoću najnovijeg Radeon Bios Tuner-a
(RaBit 1.6) možete uključiti opciju za Video In (inače RageTheater neće biti
aktiviran). U download tabeli na pomenutom sajtu, postoje i datumi biosa, pa
preuzmite najnoviju, to je uvek korisno. Ispod tabele se nalaze linkovi za Atiflash
ili Flashrom programe, pomoću kojih ćete flashovati karticu. Poželjno
je da takođe preuzmete najnoviju verziju. Podignite sistem sa diskete ili boot
CD-a, nađite lokaciju flash programa (u istom direktorijumu bi trebalo da se
nalaze i bios .bin ili .rom fajlovi) i kucajte “flashrom –s 0 stari.bin”.
Komanda “–s” čuva staru verziju bios-a, a broj 0 je lokacija akceleratora (“1”
stoji za prvi PCI slot i tako dalje). Kako ste sačuvali staru verziju bios-a,
moći ćete da je vratite ako nešto ne bude radilo kako treba. Novi bios fajl
ćete učitati pomoću komande “flashrom –f –p 0 imeroma.bin” Komanda
“–p” stoji za proceduru flešovanja biosa koji se navodi, a “-f” uključuje forsirano
flešovanje. Ono je neophodno zbog toga što program za flešovanje ne dozvoljava
da se na neku karticu flešuje bios koji ima drugačiji device ID. Ako
želite da flešujete bez forsiranja, biće neophodno da device ID iz
sačuvanog bios fajla (sa kartice), prekopirate u bios fajl koji ćete flešovati,
što je takođe jednostavno (opet pomoću RaBit-a). Nakon restartovanja, sistem
će prepoznati novu karticu – instalirajte drajvere tako što prethodno deinstalirate
postojeće, (može da se desi da 2D akceleracija zakaže – verujemo da dugogodišnji
korisnici ATI kartica znaju o čemu pričamo), a onda pomoću novog RivaTunera
ili ATI Tool utility-ja, proverite da li prepoznaje R420 čip sa svih 16 pipeline-a.
Naravno, i rezultati u igrama i 3Dmarku moraju biti osetno viši. Treba napomenuti
i da, pre samog flash-ovanja, proverite da li kartica može da radi na 520 /
1120 MHz, jer će na ove frekvencije karticu podesiti X800 XT PE bios. Čak iako
ne može, proverite na kojoj je sposobna da radi, editujte bios X800 XT PE kartice
i spustite radne taktove na vrednosti koje su maksimalne za vaš primerak (odnosno
15-ak MHz niže od maksimalnih), te svakako flešujte karticu.
Test Setup
Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2400
MHz (fsb. 210MHz)
Matična
ploča
Abit
NF7-S v2.0
– powered by Enermax 360W
Memorija
2x
512 MB DDR450 @ 6-2-2-2.5
Hard
Disk
Western
Digital Caviar 200 GB
Video
Karte
HIS Excalibur Radeon X800 Pro ViVo Limited Edition Platinum Pack
256 MB GDDR3 with Catalyst 4.10
Sapphire Toxic Radeon X800 Pro ViVo – 256 MB GDDR3 with Catalyst 4.10
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Thermaltake
TT7+
DVD
uređaj
Pioneer
DVD-116 1.13
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-108D 1.14
Operativni
sistem
Windows XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized
for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Epic Unreal Tournament 2004 Demo
Epic Unreal Tournament 2003 v2166
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty v1.4
Valve Counter Strike: Source
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Kako smo testirali ?
Kao i ranije, Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali smo ovoga
puta isključili Catalyst A.I. koji je po default-u uključen u drajverima. Trilinearne
optimizacije su ostale uključene. Palo nam je na pamet da u testu damo mnogo
informacija – testiramo kartice onako kako su stigle do nas, zatim flešovane
u XT na Pro klokovima, sa uključenim APE kod Toxic modela, na XT klokovima i
na kraju na najvišim mogućim klokovima. Pa onda sa bios-om koji kartice imaju,
iz aprila meseca, pa sa onim koji je ATI izbacio u septembru… Međutim, korisnik
koji kupi ovakvu karticu je sigurno neće “voziti” na 475 / 900 MHz, ako zna
da kartica može da radi na daleko višim taktovima. A svaki korisnik koji kupuje
ICEQ to sigurno zna. Zato smo testirali kartice na default vrednostima, onako
kako su stigle, ali i onako kako bi ih mi sami, kao zagriženi igrači (od reči
gejmer se nekako naježim – prim. aut.), držali u svoji mašinama. HIS Excalibur
je stigao kao i svaki X800 Pro – 475 / 900 i 12 pipeline jedinica. Onda smo
flešovali bios ICEQ II ViVO X800 XT ViVO PE LE kartice (o detaljima nešto kasnije),
koji, osim što otključava poslednji Quad Pipe Unit, takođe i povećava frekvencije
na opasnih 520 / 1120 MHz. Iako je na drugim test sajtovima X800 Pro Toxic imao
12 pipeline-a i ponašao se kao običan X800 Pro – naš je imao 16, iako je nosio
bios Pro modela. Naravno, ne bi smo se zvali Benchmark da nismo saznali i “kako
to” – saznaćete sve na stranici na kojoj upoređujemo bios verzije. Tu je i overclocking
sekcija, kao i uvek.
Sintetički benchmark programi ~
3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Kao što možemo videti, X800 Pro je osetno sporiji zahvaljujući tome što jedan
Quad Pipe Unita nije aktiviran – ne toliko zbog nižih radnih frekvencija. To dobro
pokazuju performanse Toxic kartice na defaultu.
3DMark2005
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Nema sumnje, novi 3DMark je onoliko kompleksniji od prethodne verzije, koliko
je i sporiji. Od 12 hiljada poena, lako smo došli do 4500…
AquaMark Commercial Plus
Novi benchmark program karakterističan po velikom broju feature-a za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i za mnoge
korisnike veoma važan test.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call
of Duty 1.4
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši benchmark
donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja. Poželjno je
koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player, tako i Multiplayer
verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta, podešavanja su bila
na apsolutnom maksimumu.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk i
AI su isključeni pomoću timedemo komande.
Kao i Quake 3 nekada, Doom 3 jako lepo može da primeti svaki MHz snage, ali i
dodatni fillrate i memorijski bandwidth…
Real Gaming Testovi / Direct X 8 ~
Unreal Tournament 2003
Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166 u Direct3D izdanju. Testirali
smo sa maksimalnim nivoom detalja, zvuk je bio podešen da zauzme što manje procesorske
snage. Mapa koju smo koristili su flyby suntemple, sa odgovarajućim batchom u
Benchmark direktorijumu. Ova mapa spada u jednu od najzahtevnijih u ovoj igri.
Kartice u Pro izdanju su vidno sporije samo u najvišoj rezoluciji… Sapphire
kartica je konstantno za nijansu sporija zbog starije verzije BIOS-a.
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~
Unreal Tournament 2004 Official Demo
Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
namešteno na Normal. I u ovom izdanju, Unreal Tournament 2004 vizuelno nadmašuje
prethodnu verziju, a stoga je i nešto zahtevniji. Za testiranje smo koristili
ugrađeni Bridge of Fate demo.
Verujte nam, nisu u pitanju greške niti limitiranost CPU-om – engine je jednostavno
takav.
Halo PC
Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Far Cry 1.2
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
je vizuelni aspekt u pitanju. Ova engine je demonstracija mogućnosti Direct X
9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u
Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno
sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja
fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su efekti Normal mapiranja,
polybump mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena,
dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very
high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte
prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći
mapama, nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na
novim karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Zahtevni modovi ~ Antialiasing
Anisotropic
Antialiasing + Anisotropic
Catalyst A.I. – koliko se dobija?
Novi kontrolni panel koji je ATI predstavio uz finalnu verziju 4.9 drajvera, se
nekima sviđa, dok drugi tvrde da jako “kilavo” radi. Mi mislimo da je sama aplikacija
lepo zamišljena, vrlo korisna i moćna, ali i da zahteva još optimizacije. Nakon
vremena koje su obeležila varanja u benchmark programima od strane obe kompanije,
kao i nedoslednog filtriranja tekstura i optimizacija za određene aplikacije,
mnogima može da zvuči šokantno izjava najodgovornijeg čoveka iz Catalyst tima,
gospodina Terija Makedona: “Optimizacija filtriranja tekstura i detekcija aplikacija
će ostati deo Catalyst drajvera. Zapravo, cela stvar će biti još ozbiljnija!”
Međutim, ako želimo da igre rade brže, stabilnije i izgledaju bolje, moraćemo
da se pomirimo sa ovom činjenicom. Igre su vrlo kompleksne aplikacije, svaka je
veoma specifična a pisanje drajvera ne može da pomiri sve njihove zahteve. Ono
što je moguće uraditi, jeste podešavanje nekih parametara, zamena Shadera (igra
Doom 3, npr.), optimizacija trilinearnog i anisotropic filteringa. Odgovorni iz
ATI-ja obećava da optimizacija nikako neće ići na račun kvaliteta prikaza, a čak
iako vam se sve to ne sviđa, detekciju igre i optimizaciju možete potpuno isključiti.
Catalyst A.I., kako ga ATI naziva, poseduje generičku optimizaciju, primenjivu
na svaku igru. Trilinear filtering će biti prebačen na bilinearni ako to iz određenog
ugla izgleda identično, dok će, primera radi, 16x anizotropno filtriranje biti
odrađeno kao 8x ako vizuelne razlike između ova dva metoda nije moguće primetiti
ni kada to baš želite. Druga vrsta optimizacije je vezana za prepoznavanje konkretne
aplikacije, kada je moguća zamena shadera ili neki drugi trik. Neke od popularnih
igara koje drajveri sada “prepoznaju” su Doom 3, Unreal Tournament 03 / 04, igre
koje pokreće Source engine, Splinter Cell, Prince of Persia. U praksi, Catalyst
A.I radi baš onako kako je najavljeno, a možete ga bezbolno isključiti. Štaviše,
prvi put iz kontrolnog panela možete isključiti i adaptivne optimizacije filteringa
tekstura, za šta je ranije bilo neophodno koristiti eksterni uslužni program.
Na kraju, potrebno je pomenuti da Catalyst Control Center zahteva Microsoft .NET
Framework da bi mogao da se instalira i funkcioniše.
Catalyst A.I možete, međutim, aktivirati i ako instalirate regularnu verziju
Control Panel-a (4.10). Potrebno je koristiti odličan utility – ATI Tray Tool,
u kome apsolutno sve opcije možete kontrolisati. Zapravo, ni ATI Control Panel
vam nije neophodan – osim ako želite da koristite TV-out (Display opcija u Tray
Tool aplikaciji poziva Display tab ATI Control Panela i prijavljuje grešku ako
nije instaliran).
Prvo ćemo pogledati kako aktiviranje Catalyst A.I. opcije utiče na performanse
igre za koju znamo da je detektovana – CS Source.
Ne samo što igra radi brže, vec nam se cini i da izgleda bolje sa ukljucenim Catalyst
A.I. na high! Pogledajmo i rezultate za igru koja nije detektovana, da vidimo
kako funkcionišu genericke optimizacije.
Terry Makedon je bio izricit kada je rekao da ATI vise nikada nece optimizovati
drajvere za odredjeni benchmark program. Nakon tabele, skloni smo da u to 100%
verujemo.
Naravno, sa Catalyst A.I. na high rade genericke optimizacije pa ipak ima
ubrzanja, ali neprimetnog. Dobro je da se ne radi o ubrzanju od 15%, kakve smo
vidjali u proslosti…
Overclocking
Sapphire Toxic kartica sa testa se od najbržeg X800 XT Platinum modela
razlikovala samo po radnom taktu. Ali, na svu sreću, uspeli smo da ga ubrzamo
i preko vrednosti od 520 / 1120 MHz i stignemo do fantastičnih 560 / 1220 MHz
i tako ostvarimo najviše rezultate ikad viđene na našem test sistemu! HIS kod
Excalibur X800 Pro ICEQ II kartice (koju smo uspeli da overklokujemo do 545 /
1190 MHz), nije aktivirao svih 16 pipeline-a, ali je i kod njega moguće učiniti
jedan mali trik ne bi li se kartica ponašala kao pravi X800XT PE. Ovaj trik smo
već opisali i možemo reći da je vrlo jednostavan, pogotvo ako uzmete u obzir koliko
se dobija. Evo i rezultata:
Excalibur kartica je mogla da radi i na višim frekvencijama, ali uz određen
broj grešaka koje se javljaju posle određenog vremena, dok je Toxic radio gotovo
bez ijedne vidljive greške, na samim granicama mogućnosti.
Overclocking ili APE?
Postavićemo i jedno pitanje? Čemu aplikacija koja se zove APE? Overklokuje karticu
zaista malo, ne može se podešavati, a startuje se zajedno sa Windows-om i jedina
funkcija joj je da ubrza memoriju sa 900 na 1040 MHz. Lepo rešen Sapphire-ov Redline
softver za podešavanje i overklokovanje je daleko korisnija aplikacija, ali i
ona neće biti dovoljna za one koji su navikli na Tray Tools ili RivaTuner. Pogledajmo
i tabelu…
Lepo se vidi da APE ne donosi gotovo ništa, dok žestoko overklokovanje ipak
nekad i nekome može da se isplati 🙂
Nove verzije bios-a
Kada smo flešovali karticu da bi uključili ceo Rendering Pipeline (16×1), a posle
shvatili da bi nam bilo potrebno da kartica ponovo bude X800 Pro sa 12 pipeline-a,
saznali smo (empirijskim putem) da je povratak na Pro nemoguć. Dakle, jednom kada
flešujete bios od XT kartice, vraćanje biosa za X800 Pro ViVo model će samo spustiti
radne frekvencije, dok će i dalje ostati 16 aktiviranih pipeline jedinica. Mislimo
da je neko pre nas flešovao Toxic karticu, a onda ponovo vratio Radeon X800 Pro
bios. S obzirom na činjenicu da je nekoliko test sajtova dobilo Sapphire Toxic
Radeon X800 Pro ViVo sa 12 aktivnih pipeline jedinica, ovo je najverovatnije slučaj
sa našim primerkom.
I ranije smo pisali i dokumentovali situacije kada update bios-a grafičke kartice
donosi pobolšanje performansi više nego instalacija novih drajvera. Kako to izgleda
u slučaju X800 XT kartica, pogledajte u tabeli:
Razlika nije velika, ali je uvek dobro karticu opskrbiti novom verzijom bios-a.
Zaključak
Želite najbržu karticu ali vam je nekako previše da date čak 550 €. Evo kako možete
uštedeti minimum 150 evra! Sapphire X800 Pro Toxic je već stigao sa 16 umesto
12 aktiviranih pipeline jedinica, što nas je vrlo iznenadilo. Čitajući nekoliko
testova na stranim sajtovima, videli smo da je njihova verzija imala 12, što je
i očekivano za Pro model, pa se pitamo da li će sada sve verzije dolaziti sa XT
ili Pro verzijom R420 GPU-a. Mislimo da, ipak, nisu velike šanse za tako nešto
i da je naš primerak neko vec flešovao i ukljucio svih 16 pipeline jedinica, jer,
kao sto smo utvrdili, povratka na 12 – nema. Toxic i ICEQ II su zaista sjajne
kartice, kojima mali softverski zahvat može pomoći i da postanu trenutno najbrže!
Bez obzira na velike hladnjake, ove kartice su jako tihe u radu, i praktično nečujne
čak i kada ventilator radi punom snagom, pa ih, najzahtevnijim igračima, od sveg
srca preporučujemo. Na našem tržištu ćete možda malo teže naći Sapphire Toxic
model, jer imamo informaciju da je primerak sa testa slučajno došao, te da domaći
distributer ne planira dalju nabavku. Međutim, svaka do sada proizvedena Radeon
X800 Pro ViVo kartica bez problema radi kao X800 XT Platinum
Edition, pa ako imate mogućnosti, vredi razmisliti o ovoj opciji.
HIS Excalibur kartice zvanično distribuira kompanija
PiN Computers iz Novog Sada.
Sapphire video kartice možete naći u firmama koje pripadaju prodajnoj mreži
distributera Sinteh (Tehnicom).