ATI Radeon X800 XL 512MB

ATI Radeon X800 XL 512MB

I dok u najnižoj klasi GPU dele memoriju sa ostatkom sistema, u višoj klasi se dešava nešto sasvim suprotno. ATI je predstavio, a board partneri u prodaju pustili prve video akceleratore sa 512 MB lokalne video memorije. Da li je, koliko i u kojim situacijama Radeon X800 XL 512MB brži od regularne verzije ove kartice, saznali smo testirajući sample koji nam je stigao iz kanadske kompanije.

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      ATI Radeon X800 XL 512MB
      Uvod
      Prve kartice sa 256 MB su se takođe pojavljivale u manjim količinama – kao
      da su proizvođači, odnosno vendori ispitivali kako će ih tržište prihvatiti.
      Setimo se da smo tada, za Radeon 9800 Pro sa 256 MB memorije govorili kako je
      dodatnih 128 MB nepotrebno i kako igre uskoro neće umeti da iskoriste ekstra
      “prostor”, međutim, gotovo da nismo ni primetili kada su kartice sa 256 MB memorije
      postale standard za high end, pa i mainstream klasu. Danas čak i neki Radeon
      9200 ili 9550 akceleratori imaju 256 MB, uglavnom sporije memorije (i od 5 ns),
      koja zapravo ničemu ne služi. Ustvari, u praksi bi bilo čak i bolje da ti stari
      akceleratori imaju ne 128 MB, već 64 MB daleko brže (2.0 ns) memorije, ali ekonomija
      i marketing postavljaju drugačije uslove. Koliko vi poznajete ljudi koji su
      se zaleteli i kupli prevaziđen akcelerator sa velikom količinom smešno spore
      memorije?

      Video podsistem je deo PC-ja koji, čini se, najbrže napreduje. Igre su se promenile
      od vremena kad smo igrali 2D skrolujuće platformice, a tada smo koristili Windows
      95. U vreme kada je tu bio Windows 98, koji je zaista samo doneo sigurniji i
      stabilniji rad, imali smo i full 3D igre, a u vreme kada su tu bili WinME i
      Win2K, već smo mogli da čitamo i diskutujemo o trilinear i anisotropic filteringu,
      T&L-u i drugim zanimljivim sitnicama. Windows XP je stigao, a i dalje je
      koristio 2D GUI, i bez obzira na sva poboljšanja, koncepcija upotrebe OS-a je
      i dalje ostala ista. Miš, Start dugme, nova, brža verzija Office-a i Photoshop-a…
      I ceo računar opet radi približno istom brzinom, iako se moramo složiti da smo
      sada ipak produktivniji u našim poslovima. Ili smo u međuvremenu nešto i naučili.
      Ali kad uporedimo igre današnjice, sa onim koje su bile aktuelne u doba “devedesetpetice”,
      shvatićemo da grafika izgleda skoro fotorealistično (“novobeogradski” blokovi
      u HL2, FarCry The Project, jeziva horor grafika Doom-a 3…), na mreži postoje
      klanovi sastavljeni od virtuelnih ličnosti, koje igraju MMORPG avanture, toliko
      detaljno osmišljene, da se nekad uplašimo da pomislimo kako će one izgledati
      2015 godine. Da li ćemo već 2025 godine moći zaista da budemo umišljeni Džedaji
      koji se šetaju prašnjavim drumovima Mos Ajslija na Tatuini. Kakav će nam hardver
      biti potreban za takvo iskustvo? Verovatno mnogo moćniji od današnjeg, a jedan
      mali korak ka grafici budućnosti, napravio je ATI sa prvom video karticom koja
      na sebi ima 512 MB, odnosno pola gigabajta video memorije. Ako vam to zvuči
      samo kao dva puta više od standardnih 256 MB, pomislite koliko slika od 3 ili
      4 megapiksela možete smestiti u 512 MB, bez velike kompresije. Svi nivoi igre
      Quake III ili kompletni Doom I, II i Quake I i II zajedno mogu da stanu u 512
      MB. I, dok smo u prethodnom testu govorili o tome kako grafička kartica može
      da pozajmi memoriju od samog sistema, jasno je da kartici iz ovog teksta to
      nikako nije potrebno. Predstavljamo vam – ATI Radeon X800 XL 512 MB.

      R430 video procesor, sa kojim smo se već upoznali, baziran je na istoj arhitekturi
      kao i R480, koji predstavlja blago unapređenje standardnog R420. Naravno, svi
      ovi procesori su veoma slični GPU-u koji je za ATI bio vrlo bitan – R300, odnosno
      Radeon 9700 Pro. Ovaj video procesor je, ako se setimo, bio pogon za još tri
      video kartice, koje su radile na nižim frekvencijama, ili su suženjem memorijske
      magistrale i/ili isključenjem jednog aktivnog QuadPipe pixel segmenta, igrale
      uloge Radeon 9700, 9500 Pro i 9500 modela. Pitanje koje ovde postavljamo je:
      Koliko je ATI Radeon 9500 Pro imao aktivnih pipeline jedinica i koliko široka
      je bila njegova memorijska magistrala?
      ATI-jev potez da sa 512 MB opremi R430 bazirani akcelerator, koji ne spada
      u najviši segment performance klase, ipak je sasvim logičan. Mnogi bi se mogli
      zapitati zbog čega to nije učinjeno sa najjačim modelom – Radeon X850 XT PE?
      Upravo iz razloga što ova kartica već košta oko 500 evra, te bi dodatnih 256
      MB Samsung 1.6 ns GDDR3 memorije, veći PCB i još veći hladnjak rezultovali krajnjom
      cenom od 650, možda i 700 evra. Zapitajmo se, ko bi želeo da kupi VGA karticu
      za koju možete pazariti upotrebljiv računar, i to prenosni! Poenta je u tome
      što ATI ovakvu karticu vidi na tržištu, te je Sapphire već u prodaju pustio
      prve X800 XL kartice sa pola gigabajta video memorije. Radeon X800 XL je daleko
      jeftiniji u proizvodnji: počev od GPU-a, koji je proizveden u 0.11 mikronskom
      postupku, do jednostavnijeg rashladnog sistema i memorije od “svega” 2.0 ns
      (GDDR3), koja je i do 50% jeftinija od one sa 1.6 ns rating-om. Radeon X800
      XL na zapadnim tržištima košta oko 300 evra (sa porezom), dok će model sa 512
      MB imati preporučenu cenu od maksimalnih 420 evra, što je i dalje manje od Platinum
      modela najviše klase. ATI ni u jednom trenutku ne tvrdi da će dodatna memorija
      da napravi neke bitne promene, ali preporučuje da se testiranje vrši u što višim
      rezolucijama i uz primenu anizotropnih i antialiasing filtera.

      Kartica na testu – Radeon X800 XL 512MB

      Radeon X800 XL sa 512 MB koji smo dobili na test je napravljen u Kanadi i radi
      se o Non-Qualification Sample primerku. Kartica je po layout-u sličnija X800
      XL modelu nego X850 XT PE akceleratoru. Najveće izmene su napravljene da bi
      se napravilo mesta za dodatne memorijske čipove, kojih sada ima 16, po osam
      sa obe strane štampe. Kao što vidite na slikama, dobili smo ne samo jednu, već
      dve Radeon X800 XL 512MB kartice :). Kad bi samo mogle da rade u paru…


      PCB ima osam slojeva, što je standardno za ovaj tip kartica – prvi modeli X850
      XT PE kartica su imali desetoslojnu štampu radi boljeg integriteta signala.
      Štampa je iste širine, ali je duža u odnosu na X800 XL sa 256 MB memorije. Memorijski
      čipovi su smešteni veoma blizu jezgra, a po nekim informacijama, radi se o Samsung-ovom
      GDDR3 od 2.0 ns, što odgovara frekvenciji od 1000 MHz, iako je X800 XL 512 MB
      radi na tačno 398 (jezgro), odnosno efektivnih 876 MHz (memorija). Nakon overklok
      sesije, bili smo skloni da poverujemo da memorijski čipovi imaju latenciju od
      1.6 ns, ali to ne mora da bude slučaj. Moguće je samo, da su u ATI-ju, pri izboru
      komponenti na karticama čija proizvodnja nije automatizovana (semplovi se dobrim
      delom sastavljaju uz veliki procenat „ručnog rada“), vrlo strogi, te su birali
      dobre primerke 2.0 ns memorijskih čipova.


      Kartica je, kao i svaki Radeon više klase, izrađen od viskokvalitetnih komponenti.
      Odmah smo primetili pedantno namotane prigušnice, oklopljene kondenzatore i
      precizno integrisane filter-čipove i MOSFET-e. Centralnim delom kartice dominira
      velik, ali i dalje single-slot hladnjak kombinovan sa relativno tihim kulerom.
      Kako nije previše visok, svakako neće „rezervisati“ prostor iznad susednog PCI-E
      slota. Hladnjak ima bakarnu bazu i veoma dobro polirane kontakte sa memorijskim
      čipovima. Ono što na prvi pogled ne bi smo očekivali, jeste i toplotna cev (heat-pipe)
      koja brzo prenosi toplotu u sve delove ovog, ne tako malog kulera. Sa druge
      strane, memorijski čipovi su prekriveni običnim parčetom aluminijuma, što znači
      da se ne greju toliko mnogo – ATI je obezbedio veći hladnjak na osnovnoj strani
      više zbog samog GPU-a i mogućnosti za njegovo dodatno ubrzanje.


      Grafička kartica iz ove klase svakako treba da ima Video in mogućnosti, pa
      je ATI i ovaj model opremio sa RageTheater čip enkoderom, ali i dvostrukim DVI
      izlazima. Primarni DVI izlaz kontroliše TDMS transmiter u R430 jezgru, dok je
      drugi „vezan“ na poznati Silicon Image SiI-1162 mikročip.

      Kao i Radeon X850 XT PE i X800 XT/Pro kartice, i ventilator na 512MB-kartici
      se ubrza do maksimuma pri boot-ovanju računara. Na svu sreću, tokom rada, kuler
      se vrti na oko 8% ove vrednosti, dok smo ipak čuli da ide i do 60% tokom intenzivnog
      testiranja, što nas je podsetilo na Radeon X700 Pro model (ne nečujni HIS Excalibur
      ICEQ II edition, već Built by ATI), ali buka ipak nije izražena u toj meri.
      Iako je u pitanju Non-Qualification Sample, kartica je radila savršeno stabilno
      tokom svih testova.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor
      AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x
      10)

      Matična
      ploča
      MSI K8N Platinum SLI
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 260 MHz

      Memorija
      2 x 512 MB Corsair TwinX
      PC4400CL25 (Samsung TCCD) @ 260 MHz (2.5-3-3-8)

      Hard
      Disk
      Western Digital Caviar
      200 GB ATA133 (2000JB)

      Video
      Karte

      ATI Radeon X850 XT Platinum Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.4
      ATI Radeon X800 XL – 512 MB GDDR3 – Catalyst 5.4
      ATI Radeon X800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.4

      Monitor
      Samsung
      SyncMaster 959NF

      Cooling
      CoolerMaster Hyper 6

      DVD
      uređaj
      Pioneer DVR-108D

      CDRW
      uređaj
      Pioneer DVR-106S

      Operativni
      sistem
      Windows
      XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi

      FutureMark 3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry v1.2
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail
      The Chronicles of Riddick Retail

      Kako smo testirali ?

      Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
      A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
      ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen pomoću
      ATI Tray Tools softvera. Pokušali smo da utvrdimo da li sa sadašnjim najzahtevnijim
      igrama možemo da simuliramo situaciju u kojoj će se grafički akceleratori naći
      u radu sa igrama sledeće generacije. Zbog toga smo Doom 3, Half Life 2, FarCry
      1.3 i 3DMark05, pored standardnih modova, pokrenuli i uz primenjeni anisotropic
      filtering (16x) i četvorostruki full-screen antialiasing.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
      te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
      sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
      3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      Radeon X850 XT Platinum pruža zaista visoke performanse. nVidia GeForce 6800 Ultra
      je odmah iza, a znamo da radi na znatno manjim frekvencijama (pogotovo jezgro).
      Nikakav dobitak ne donosi dodatna kolicina memorije…

      3DMark05

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
      zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
      kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
      efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
      volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
      od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      512 MB verzija je malo, kao, brža, medjutim, ne može se reci da se radi o nekoj
      bitnoj prednosti, zar ne? Radeon X850 XT PE zadržava lidersku poziciju. Posebne,
      Game testove, možete videti ispod:

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      Aquamark3 je jedan od testova koji se oslanjaju na intenzivno teksturisanje, ali
      i na performanse sistema, za razliku od testa finskih programera i poznato je
      da preferira nVidia kartice, što nikako nije opravdanje što kartica sa 140 MHz
      bržim jezgrom toliko zaostaje. Ipak se radi o Direct X 9 aplikaciji.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
      ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
      koji kartica podržava.

      Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
      visoke frekvencije. Podsetimo se i da su tadašnji high-end akceleratori (GeForce
      3 Ti500, ali i GF4 Ti4600) davali od 8 do 12 frejmova u najnižoj rezoluciji.

      SpecORG SpecView Perf 8.01

      Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS MAX
      u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5 miliona
      vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja. Catia-01
      je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli imaju do dva
      miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering aplikacije
      koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i fast preview
      modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji koja koristi
      realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori, simulira radno
      okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija u Holivudu.
      Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji u sceni primenjuje
      dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line removal). SW-01
      simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems i konačno, test
      Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno simulaciji iste),
      u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri miliona osnovnih linija.

      nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama, a
      vaša firma, recimo, nema dovoljno sredstava da nabavi profesionalnu opremu. GeForce
      6600 ili 6800 su tada znatno bolji izbor nego Radeon X700 ili X850…

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
      pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
      maksimumu.

      Nema iznenadjenja, Quake III engine, u kom god da je izdanju, jednostavno više
      voli nVidia kartice. Bar dok ne izadju Catalyst upravljacki programi sledece generacije,
      sa drugacijom implementacijom OpenGL API-ja, što ce se uskoro desiti.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Radeon kartice su dobile dosta veliko ubrzanje sa nekoliko poslednjih revizija
      Catalyst drajvera. Ipak, to nije dovoljno da se sustigne šampionski GF 6800 Ultra.
      512 MB VRAM-a ni ovde, ne pomaže…

      The Chronicles of Riddick

      I jedna bonus igra, veliki hit, koji stiže uz MSI video kartice… Bazirana je
      na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja, dostupna iz same igre.

       

      Splinter Cell Pandora Tomorrow

      Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
      većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
      sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
      efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
      možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
      Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
      za testiranje.

      Može se reci i da su X800 kartice i na ovako brzom sistemu ogranicene brzinom
      centralnog procesora? Tek u višim rezolucijama, X850 pocinje da se izdvaja. Naravno,
      single play igre se i igraju sa ukljucenim Anisotropic i Antialiasing filterima,
      radi boljeg vizuelnog doživljaja – frame rate nije presudan.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
      benchmark mod, pa smo mi merenje izvršili pomoću programa Fraps i posebne
      skripte sa snimljenim demoom trke.

      U igri Colin McRae 4 nema nikakvih iznenađenja, ali ponovo smo svedoci cinjenice
      da X800 kartice dolaze do limita samog softvera i imaju visak snage, te je preporucljivo
      igrati se sa anisotropic filterom makar na 8x, kada put, pogotovo linija na asfaltu,
      izgleda daleko bolje.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Prince of Persia: Sands of Time

      Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
      gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
      sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
      sa aplikacijom Fraps.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Far Cry v1.3

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
      pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.

      Pokušali smo i sa iXBT-ovim Pier i Regulator demoima, ali nismo postigli mnogo
      – verzija sa 512 MB jednostavno nije bila brža, ili jeste, ali od nekoliko promila
      do jednog procenta, najviše.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
      je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
      pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
      moguća setovanja u video sekciji.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
      prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
      igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      Zahtevni modovi ~ Antialiasing 4x + Anisotropic 16x
      FutureMark 3DMark05

      Naravno, kada se aktiviraju ovako zahtevni filteri, dodatna memorija mora da se
      "oseti". Ipak, cini se da je to jos uvek nedovoljno malo da bi opravdalo
      investiciju od dodatnih 100 do 150 evra.

      Doom 3, Demo 1

      Cak ni Doom 3 nije umeo da prepozna dodatnu kolicinu memorije, a da to bude primetno…
      FarCry 1.3

      Za divno cudo, FarCry ipak radi za nijansu brže na kartici sa 512 MB…
       

      I konacno, neka veca razlika se vidi u Half Life 2, u 16 x 10 pri 4x AA i 16x
      AF…

      Overclocking

      Tokom rada u 2D režimu, kuler na kartici je prilično tih, a metalni profil hladan,
      da bi nakon nekoliko desetina minuta počeo poprilično da se zagreva, a kuler
      da ubrzava, što nije bilo prijatno za one koji su navikli na tih računar. To
      nas nije obeshrabrilo da pokušamo sa dodatnim ubrzanjem, pa smo sa početnih
      398 / 876 MHz, stigli do čak 445 / 1190 MHz, dok je za prikaz bez ijedne greške
      memoriju potrebno spustiti na 1160 MHz, što je odličan rezultat za 2.0 ns memorijske
      čipove, koji su tako „gusto“ spakovani.

       

      Zaključak

      Predpostavljamo da ćemo u narednih nekoliko generacija video akceleratora moći
      da se upoznamo sa kompletno programabilnim GPU-ovima, u smislu da više neće
      biti podela na pixel i vertex shader jedinice, već će drajver odlučiti kada
      su potrebne shader a kada vertex operacije, te da će pipeline biti jednako efikasan
      u obradi različitih podataka paralelno ili naizmenično, od ciklusa do ciklusa.
      “Vertex” shader će moći da postane “pixel” shader već u istom rendering prolazu,
      što znači da će sam procesor biti toliko univerzalan, da će njegov FPU engine
      više podsećati na one kod sistemskih procesora. Uzevši to u obzir, možda neće
      biti čudno da vidimo dual-core grafička jezgra, ili da u celu priču uđu i podaci
      o veličinama L1, L2 i, što je najbitnije L3 keša i njihovoj organizaciji. Softver
      (drajveri, API, igre), odnosno optimizacija istog, će igrati još veću ulogu,
      a umesto rezolucija, pričaćemo o HDTV modovima (720p, 1080p), dok će AA i AF
      biti podrazumevani, jer će u svim ostalim situacijama, performanse biti ograničene
      sistemskim CPU-om, ma koliko on bio brz. Akceleratori će brzo imati 32 ili 48
      programabilnih pipeline jedinica i moguće da oni neće biti “zaključani” na aktuelnu
      verziju Shader Modela, odnosno verziju nekog budućeg (Microsoft) API-ja.
      Nakon ovog testa, jasno je da 512 MB na kartici, u odnosu na 256 MB, pod istim
      uslovima, ne znači gotovo ništa. Uz izuzetak igre Half Life 2, koja u najvišoj
      rezoluciji, pod opterećenjem, može da pokaže da joj “znači” dodatna memorija,
      možemo reći da ne postoji nijedan naslov koji će raditi ne bitno, nego uopšte
      brže na kartici sa više VRAM-a. Moguće je da će u nekim od narednih hitova sa
      hi-tech grafikom (Quake IV, koliko smo videli, ne izgleda mnogo zahtevnije od
      igre Doom 3, dok bi od dodatne memorije mogle imati koristi igre kao što su
      STALKER, FEAR i Half Life 2 expansion, koji se očekuju oko Božića, za oko šest
      meseci. U to vreme, na tržištu će, sigurni smo, već neko vreme moći da se kupe
      i GeForce 7800 GTX, ali i X900 kartice. Igre koje se očekuju tokom naredne godine
      mogu biti toliko zahtevne, da će sa AA i AF filterima moći da se igraju tek
      na upravo pomenutim akceleratorima (a gledajući video klipove iz Unreal 3 i
      Elder Scrolls IV: Oblivion demoa, sigurni smo da je tako), dok će sadašnji mainstream
      modeli – GeForce 6600 GT i Radeon X700 Pro, biti verovatno apsolutni minimum
      da bi igra pristojno radila u nižim rezolucijama. Kartica koju smo na test dobili
      direktno iz ATI-jevog lokalnog predstavništva, neće se naći u prodaji pod direktnim
      ATI brendom (koji je ugašen), ali će je svakako ponuditi board-partneri.
      Karticu na test ustupila kompanija ATI
      Technologies
      , Canada.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test