ATI Radeon X800 XT Platinum Edition

ATI Radeon X800 XT Platinum Edition

ATI je posle nešto više od mesec dana nakon promocije GeForce 6800 Ultra kartice, u svom prepoznatljivom stilu odgovorio glavnom konkurentu. Odgovor je bio takav da je nVidia ubrzo predstavila GeForce 6800 Ultra Extreme. Prosto je neverovatno kako jedna tako mala i tiha kartica može biti moćan protivnik u 3D areni. Pogledajte ko je zaista bolji.

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      ATI Radeon X800 XT Platinum Edition
      Uvod

      Kartica koju ćemo vam danas predstaviti, pravi je odgovor na GeForce 6800 Ultra
      Extreme model kompanije nVidia. Pošto se na njoj nalazi već opisivan i detaljno
      predstavljen Radeon procesor sa oznakom R420, uputićemo vas na test MSI Radeon
      X800 Pro kartice, u kome možete saznati koje novitete donosi R420. Ukratko, R420
      je preuzeo 95% rešenja iz prethodne generacije čipova R300, odnosno R350 i R360,
      uz dvostruko veći rendering pipeline, više radne frekvencije i optimizovane sisteme
      Hyper Z, Smoothvision i tako dalje. Najveća novina koju donosi R420, vezana je
      za novi algoritam za kompresiju (normal mapa), koja će omogućiti daleko brže izvršavanje
      igara u kojima se koristi tehnika normal mapiranja. Ova tehnologija zaista dosta
      obećava, pa je sasvim moguće da će 3Dc biti prihvaćen i od strane Microsofta u
      nekim narednim revizijama Direct X API-ja. Radeon X800 XT GPU ima 16 rendering
      pipeline jedinica, svaka sa po osam Texture Management Unit-a, a fabrički sempl
      ima radne frekvencije od 500 MHz za grafičko jezgro, dok GDDR3 memorija radi na
      550 (1100) MHz. Mi smo, ipak, bili u prilici da detaljno testiramo još ekskluzivniji
      model, koji u nazivu sufiksu XT dodaje i Platinum Edition. Kartica je ubrzana
      za samo 20 MHz u odnosu na regularan model, ali neki izvori tvrde da se za PE
      kartice odvajaju samo najbolji primerci R420 GPU-a. Proces proizvodnje R420 GPU-a
      još nije razrađen, pa je i procenat ispravnih čipova daleko niži nego što je to
      za ovaj period predviđeno. Tako je i logično da je procesor koji se danas može
      smatrati “idealno izrađenim”, odnosno ”pogodnim za overklokovanje”, već za tri
      meseca (po unapređenom kriterijumu) bude prosečan ili “loš”. Kartica koju smo
      imali na testu je pokazala da sa postojećim hlađenjem ne može da se izvuče mnogo
      preko 520 MHz, ali i da će u dogledno vreme, neko izdanje sa moćnim hladnjakom
      (HIS IceQ, na primer), moći da dostigne i prevaziđe granicu od 600 MHz. Video
      procesor kompanije čija je krvavo crvena boja zaštitni znak, uparen sa trenutno
      najbržom memorijom koja se serijski proizvodi, može se nazvati najbržim video
      akceleratorom na desktop tržištu. Postoje aplikacije i grafički modovi u kojima
      GeForce 6800 Ultra Extreme postiže i par desetina procenata više rezultate, ali
      ako gledamo u koliko je igara X800 XT brži, a pri tome damo prednost modovima
      sa višim nivoima anizotropnog filtriranja i umekšavanjem ivica, jasno je da je
      najjači ATI ipak malkice ispred high end pulena kompanije nVidia.

      Ono što korisnika koji čita testove može malo zbuniti jesu radne frekvencije
      GPU-a i memorije na X800 XT i X800 XT Platinum Edition modelima. Poznati sajt
      Digit-Life je dobio sempl X800 XT kartice čije je jezgro podešeno na 525 MHz,
      dok memorija radi na 1150 MHz. AnandTech je takođe dobio X800 XT, ali Platinum
      Edition, koji je podešen na 500 / 1100 MHz, TomsHardware takođe Platinum Edition
      sa radnim frekvencijama kao na sajtu Digit-Life, dok je ExtremeTech imao najviše
      sreće… 😉 Dobili su X800 XT PE podešen na čak 520 / 1200 MHz. Časopisu PC
      PRESS je pre gotovo mesec dana od kompanije ATI stigao primerak X800 XT Platinum
      Edition kartice (Non Qualification Sample), podešen na 520 / 1120 MHz, kakav
      je dobio i sajt HardOCP. Danas pouzdano znamo da Radeon X800 XT ima preporučene
      radne učestanosti od 500 / 1100 MHz, dok Platinum Edition ima 520 / 1120 MHz.
      Ipak, mislimo da će se proizvođači uvek odlučiti za Platinum Edition frekvencije,
      ne bi li cene podigli za još koji evro, pošto se u oba slučaja radi o identičnom
      hardveru. Još jednom ćemo vas uputiti na naš test X800 Pro kartice, ali i testove
      modela Radeon 9800 XT / Pro i Radeon 9700 Pro, u kojima se po prvi put susrećemo
      sa R3xx arhitekturom.
      U ATI-ju kao da su čitali naš poslednji test nV40 baziranih akceleratora, u
      kome smo naznačili da u Radeon X800 familiji nema modela koji bi parirao GeForce-u
      6800 GT. X800 Pro, sa svojih 12 pipeline jedinica, suviše je spor da bi ga dostigao,
      ali i suviše moćan i skuplji za sparing sa GeForce 6800 modelom. Tako je ATI,
      bez daljeg razmišljanja predstavio Radeon X800 GT, koji je koncipiran tako da
      se takmiči sa modelom GF6800 GT (zbog čega je tako i nazvan). Radeon X800 GT
      “kombinuje“ X800 Pro sa XT-om. Radne frekvencije su preuzete sa Pro modela (kao
      i memorija od 2 ns), ali je zadržano 16 pipeline jedinica, tako da je X800 GT
      praktično X800 XT na nižim frekvencijama. Nažalost, X800 GT verovatno neće moći
      da dostigne nivo XT-a tako lako, zbog sporije memorije. Ako je sudeći po iskustvima
      sa testiranja X800 Pro kartica, memorija od 2 ns (Samsung GDDR3) teško prelazi
      frekvenciju od 1050 MHz, dok ona na modelu X800 XT može lako prevazići i efektivnih
      1200 MHz. U svakom slučaju, X800 GT će biti dosta moćniji od modela X800 Pro,
      a sve zavisi od cena po kojima će se prodavati i, naravno, kako će ga proizvođači
      prihvatiti.

      Direktno od ATI-ja


      Radeon X800 XT Platinum Edition na prvi pogled ne izgleda kao zver koja postiže
      preko 12000 poena u omiljenom 3D benchmark programu. Zapravo, izgleda kao da pripada
      mainstream klasi kompanije nVidia, što će mnogima i odgovarati. Najveća prednost
      R420 baziranih kartica, kako smo istakli u zaključku testa Microstar Radeon X800
      Pro kartice, jeste u manjoj potrošnji, disipaciji toplotne energije i, u poređenju
      sa najjačim GeForce modelom, minijaturnim dimenzijama. Ako ste ljubitelj malih,
      lepih (ASUS Terminator 2, MEGA PC) kućišta, X800 je prava stvar za vas. No, HIS
      će sigurno biti tu da nas podseti da X800 XT i ne mora da bude minijaturna kartica.
      Excalibur X800 XT IceQ je već na putu da poseti naše test laboratorije, ASUS Radeon
      X800 XT Platinum Edition (sa malim ali poboljšanim hlađenjem, gomilom interesantnog
      softvera i besplatnom Web kamerom) je već stigao, pa se trka za najbolji X800
      XT nastavlja. Mnogi ipak najviše respekta imaju prema “originalu”, a mi smo baš
      takav X800 XT premijerno imali na testu. Pravi, built by ATI, Radeon X800 XT Platinum
      Edition. Kakva su iskustva?


      Pošto ovde ne možemo opisivati bundle, reći ćemo samo da je ATI-jev Non Qualification
      Sample (Not for Resale :)), stigao sa molex kablom, DVI adapterom, S-Video kablom
      i CD-om snimljenim za novinare. Na njemu smo mogli da nađemo prezentacije koje
      su do 4. Maja bile pod NDA, neke novije prezentacije i Tech PDF-ove (neki od
      njih imaju i preko 150 strana), ali i Catalyst 4.7 beta drajvere (i to pre nego
      što je verzija 4.6 bila javno dostupna). ATI kulturno nudi i Ruby: The Double
      Cross Demo, kao i Subface Scattering, koji je impresivan. Ruby: The Double Cross
      smo videli sa još više detalja, pošto instalacija proverava da li imate X800
      XT karticu, pa tek onda instalira dva shortcut-a za ovaj program, od koga onaj
      za X800 Pro koristi drugačiji config (manji broj detalja, niži nivo antialiasing-a).
      Subface Scattering pokazuje specijalan, posebno napisan shader koji pokazuje
      iluminaciju unutar objekta (koja po dubini opada). U demou se jasno može videti
      osvetljenje unutar malog i velikog objekta (i to od globalnog, spoljašnjeg osvetljenja,
      ali i ambijentalnog osvetljenja unutar virtuelne katedrale). Kada se objekat
      smanji, gotovo je ceo iznutra osvetljen. Nakon toga, objekat se ponovo povećava
      i tada su samo tanji delovi objekta osvetljeni iznutra. Izgleda zaista fantastično,
      pogotovo zbog toga što je i u umetničkom smislu, ovaj demo vrlo kvalitetno urađen.
      Tu su i efekti poput Depth of Field-a, dok se enviroinmental i bump mapping
      podrazumevaju.


      Kartica na testu

      Radeon X800 XT koristi klasičan AGP 8x ili 4x interfejs, PCB ima dimenzije kao
      i Radeon 9800 XT (za dva milimetra duži od modela 9800 Pro i 4 milimetra od 9700
      Pro), u osam slojeva, sa jarko crvenim lakom. X800 kartice (XT i Pro) koriste
      identičan PCB i sličan hladnjak (ako nas pitate, rekli bi smo da je isti, ali
      ATI tvrdi da se razlikuju), koji je po nacrtu sličan onom na 9800 XT karticama,
      ali ne pokriva memorijske čipove.


      Za razliku od nVidie koja nudi dva digitalna izlaza, ATI se odlučio za Analog
      D-Sub + DVI-I, uz koji je tu i S-Video sa identičnim rasporedom pinova kao kod
      9800XT modela, ali različit od onog na Radeon 9800 i 9700 Pro karticama. Pored
      video izlaza, nalazi se bios čip, takt generator, RGB filteri, čipovi za regulaciju
      signala i naponska jedinica, sastavljena od elektrolitskih kondenzatora koji su
      dodatno oklopljeni (ATI se ne igra sa onim jeftinijim, bar ne na karticama više
      klase).


      Ventilator ima promer od preko 70 milimetara, njegov centar je pomeren na levo
      u odnosu na grafičko jezgro, iznad koga su smešteni profili sa bakarnim listićima.
      Vazduh koji uvlači, prolazi kroz ovaj profil preko memorijskih modula. Žao nam
      je samo što ATI nije obezbedio makar tanak bakarni profil na drugoj strani PCB-a,
      kako bi se lakše odvela toplota sa GDDR3 modula prilikom overklokovanja. No, u
      pitanju je početni sempl, moguće je da će se u prodaji naći kartica čije je hlađenje
      moćnije.


      Dodatna informacija može da se da za broj obrtaja ventilatora. Pri startovanju
      mašine, nekoliko sekundi, ventilator radi na oko 3800 do 3900 rpm, nakon čega
      se vraća na nečujnih 2200 rpm. Temperatura pri igranju, na default frekvenciji
      dostiže oko 82 stepena na površini jezgra (očitano iz drajvera – kartica Overdrive,
      i ATI Tray Tools utility programa), a ako pređe 85, što se nama desilo samo jednom,
      prilikom overklokovanja i bez dodatnog hlađenja, ventilator se ponovo ubrzava
      na 3800 rpm i tako radi par minuta, dok se temperatura ponovo ne spusti ispod
      82 stepena. ATI tvrdi da kuler može raditi i na preko 5400 rpm, mada se to u praksi
      zaista ne dešava često.


      Radeon X800 XT koristi trenutno najbrže memorijske čipove koje proizvodi velika
      korporacija Samsung. Radi se o GDDR3 čipovima koji fizički izgledaju isto kao
      i DDR1 čipovi, ali se na njima može pročitati oznaka koja ukazuje na latenciju
      od 1.6 ns, što odgovara efektivnim frekvencijama od preko 1250 MHz. Na našem semplu,
      oni su podešeni na 1120 MHz, dok su latencije, čitane direktno iz bios-a, bile
      podešene kao na sledećim slikama.

      Naravno, ATI na svoje top modele uvek stavlja i RageTheater (na novije kartice
      RT200) enkoder, pa tako ova kartica ima i Video in mogućnosti. ATI Radeon X800
      XT tokom testiranja, odnosno igranja vuče između 65 i 75 W, zavisno od opterećenja
      GPU-a i memorije. Veoma je tih, primetno tiši od većine Radeon 9700 i 9800 kartica,
      ali i većine nV40 modela. Može se reći da se radi o najtišem high end akceleratoru,
      ako ne računamo već pomenuti Gainward 6800 Ultra GS koji ima vodeno hlađenje.
      Da li je potrebno da napominjemo da je kvalitet slike na najvišem nivou?


      Test Setup

      Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor
      AMD Athlon XP 2400 MHz (fsb. 210MHz)

      Matična ploča
      Abit NF7-S v2.0
      – powered by Enermax 360W

      Memorija
      2x 512 MB DDR450 @
      6-2-2-2.5

      Hard Disk
      IBM DeskStar DTLA 120GXP
      "Death Star" 60 GB

      Video Karte
      GeForce FX5900 Ultra
      – 256 MB DDR – ForceWare 61.34
      Microstar Radeon 9800 Pro – 128 MB DDR Catalyst 4.5
      Microstar Radeon X800 Pro – 256 MB DDR Catalyst 4.5
      Microstar GeForce 6800 Ultra – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.34
      ATI Radeon X800 XT – 256 MB GDDR3 Catalyst 4.5

      Monitor
      Samsung SyncMaster
      959NF

      Cooling
      Thermaltake TT7+

      DVD uređaj
      Pioneer 116 DVD-ROM

      CDRW uređaj
      Sony CDRW Drive CRX220E1

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 1 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0b

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17
      Unreal Tournament 2003 v2166
      Unreal Tournament 2004 Demo
      FutureMark 3DMark 03 Professional
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry 1.1
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 7.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Microsoft Halo for PC Retail

      Optimizacije, laži i video trake…
      Iako nVidia tvrdi da ATI ne isključuje optimizacije trilinearnog filteringa,
      odnosno da ga je iz drajvera nemoguće isključiti, istina je totalno suprotna.
      Full trilinear je uključen kada je slajder za texture mipmaping preference
      na High Quality, što se može proveriti putem ATI Tray Tool aplikacije.

      Kada je drajver podešen na način kao na slici gore, kako uvek i testiramo,
      tray tool prijavljuje da optimizacija Trilinearnog Filteringa nije aktivirana.

      Pored toga, postoji i optimizacija Anizotropnog filtera, koju nismo testirali
      zbog nedostatka vremena, ali ćemo to sigurno prikazati u nekom narednom testu.
      Međutim, postoji jedna sitnica koja ne govori u prilog ATI-ju, a ona se odnosi
      na Anisotropic filtering. Naime, kada iz Control Panela drajvera uključite Anisotropic
      (i postavite ga na Quality), on se ne izvršava u kombinaciji sa Full Trilinear
      filterom, već sa optimizovanim Trilinear filterom. I pored toga, moguće je posebno
      aktivirati optimizaciju samog aniso filtera, kao na slici iznad. Na primeru
      ispod, možete videti da je putem drajvera nemoguće uključiti Anisotropic + Full
      Trilinear, već samo pomoću ATI Tray Tools utility-ja.

      Evo kako optimizacija trilinearnog filtriranja (uključena u ATI Tray Tools
      programu) pomaže za podizanje performansi:

      Jako mala razlika, rekli bi smo. Pogledajmo i kakva je razlika između dve
      verzije Catalyst drajvera – 4.5 i 4.7:

      Ovde je razlika već vredna pomena. Drajveri Catalyst 4.7 donose i dosta ubrzanja
      i otklanjaju neke probleme sa nekompatibilnostima… Krenimo sad sa regularnim
      benchmark paketom.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      Poslednja verzija 3DMark benchmark programa je pokazala i konačno dokazala kompaniji
      nVidia da je napravljena greška u proceni sa arhitekturom koja integriše dve TMU
      jedinice po pipeline-u. Ovaj program, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da se mora voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa, te da je veoma
      zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati sopstveni
      kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja. 3DMark03
      je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      Ako pogledamo samo finalne rezultate ovog benchmarka, može nam biti pomalo čudno
      što je Radeon X800XT kartica, koja radi na višim frekvencijama od GeForce 6800
      Ultra modela, u zaostatku, a nije brža. Odgovore ćemo dati u komentarima za svaki
      od game testova.

      Game testovi

      Test u kome su glavni učesnici bombarderi i lovci Drugog svetskog rata, karakterističan
      je po intenzivnom texturing-u, koji nVidia, zahvaljujući odličnim optimizacionim
      algoritmima izvršava brže, bez obzira na sporije radne frekvencije GPU-a. Razlika
      nije velika, ali je primetna, a potrebno je napomenuti da GeForce testiramo sa
      uključenim trilinear filteringom tekstura, dok je ta optimizacija navodno uključena
      i kod ATI kartica. Prema onome što možemo videti, ATI ne radi nikakvu optimizaciju
      kod čistog trilinear filtera, pa je jasno da nVidia i tu dobija par procenata
      prednosti.

      Igrački test u kome preovlađuju senke, bump mapping i dinamičko osvetljenje, takođe
      je nešto brži na nVidia kartici. No, to ne treba da nas čudi, jer je ovaj test
      nema mnogo Shader programa.

      Game 3, poznatiji kao Troll’s Lair, karakterističan je po ogromnom broju poligona
      i per pixel osvetljenju. Opterećuje Vertex Shader, koji je očigledno vrlo efikasan
      kod GeForce 6800 Ultra kartice. Ne može se reći da Radeon X800 XT zaostaje mnogo
      u ovom testu, kao ni u prethodna dva.

      Test koji ima mnogo Pixel Shader 2.0 koda Ponovićemo da, na samom početku, kada
      “kamera” počinje da se diže sa vode na krajolik, broj frejmova na Radeon 9800
      XT kartici pada na 14, kod GeForce FX 5900 na 7 do 9 fps, na modelu X800, je,
      u istom trenutku, bio zakucan na 28 fps, na X800 XT kartici na oko 30 (u 1024×768,
      X800 XT je CPU limited), dok je kod GeForce 6800 Ultra kartice na nivou od oko
      24 do 25 fps. U ovom testu, čak i X800 Pro odnosi pobedu nad GeForce 6800 Ultra
      modelom, koji pokazuje da u izvršavanju Shader 2.0 programa još uvek ne može da
      parira ATI-ju, koji je upravo ovde na svom terenu. Fenomenalan rezultat Radeon
      X800 XT kartice – prednost u Mother Nature testu kompenzuje sve tri prednosti
      koje je GF 6800 Ultra imao u prethodna tri testa.

      AquaMark Commercial Plus

      Novi benchmark program karakterističan po velikom broju feature-a za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      GeForce 6800 Ultra je u ovom testu pokazao prednost, verovatno zbog odličnog texturinga
      i fiksnih, neprogramabilnih funkcija. Naravno, X800 XT PE je u nižim rezolucijama
      ograničen centralnim procesorom, pa tek u najvišem modu pokazuje svoju snagu.


      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo je CodeCreatures
      Benchmark. Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8),
      i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije
      i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
      ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
      koji kartica podržava.

      Naravno, ako test poziva Shader programe, makar i one manje kompleksne (1.1 i
      1.3), ATI mora biti makar u maloj prednosti. Žao nam je, doduše, što CodeCult
      nije izbacio noviji test, koji bi koristio makar Shader Model 2.0 kod…

      SpecORG SpecView Perf 7.11

      SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
      neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
      tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
      sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i za mnoge
      korisnike veoma važan test.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty retail

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
      je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši benchmark
      donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja. Poželjno je
      koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player, tako i Multiplayer
      verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta, podešavanja su bila
      na apsolutnom maksimumu.

      Nemojte pomisliti da i ovaj benchmark nema smisla – nastavak za Call of Duty samo
      što nije stigao (United Offensive), a u upotrebi je i dalje Quake III engine.
      Mislimo da će se rezultati koje daje Radeon X800 XT u višim rezolucijama (a slično
      je i sa AA i AF modovima) dopasti većini Single Play igrača kojima je grafika
      jednako važna kao igrivost, zvuk i atmosfera.

      Quake III Arena

      Jednom smo već napomenuli da će Quake sa spiska test programa istisnuti samo i
      jedino Doom III. Ako se to ne desi, zbog najavljene nemogućnosti za testiranje
      kroz ovu igru, verovatno će tu biti još neko vreme. Verzija sa kojom testiramo
      je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim dll-ovima.

      Max Quality Setting:
      Teksture na najvišem nivou
      Geometrija na najvišem nivou
      Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
      High Quality Sky
      Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen
      Lightmap lights
      Force Player Models isključen
      Dynamic Lights uključen
      Marks On Walls uključen
      Sound Quality low

      Dobro, posmatrajmo samo poslednju rezoluciju… Red je da Quake III ispratimo,
      a da Doom III dočekamo. Ako sve bude u redu, i bude omogućeno testiranje kroz
      ovu igru, naravno.

      Real Gaming Testovi / Direct X 8 ~ Unreal Tournament
      2003

      Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166 u Direct3D izdanju. Testirali
      smo sa maksimalnim nivoom detalja, zvuk je bio podešen da zauzme što manje procesorske
      snage. Mapa koju smo koristili su flyby suntemple, sa odgovarajućim batchom u
      Benchmark direktorijumu. Ova mapa spada u jednu od najzahtevnijih u ovoj igri.

      X800 XT, pa čak i X800 Pro (u nižoj rezoluciji), pokazali su bolje rezultate od
      GeForce 6800 Ultra kartice. Ovakva situacija je više uslovljena stanjem sa drajverima
      i verzijom same igre (koliko korisnika uvek juri poslednju zakrpu?), ali i snagom
      ostatka sistema. Ipak, stvari dolaze na svoje u najvišim rezolucijama.

      Splinter Cell Pandora Tomorrow

      Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
      većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
      sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
      efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
      možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
      Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
      za testiranje.

      Pošto se radi o istom engine-u, jasno je da je situacija slična iako su rezultati
      dosta manji (kompleksnija grafika). I ovde se jasno vidi da Radeon X800 XT ima
      dosta potencijala, koji će se bolje iskoristiti tek pojavom bržih sistema.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
      benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
      fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.

      Jedna od sve ređih igara koja pokazuje prednost brže kartice i u nižoj rezoluciji.
      GeForce 6800 Ultra se dobro drži sa porastom rezolucije, ali je i dalje osetno
      sporiji od najbržeg Radeona.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle sistemom.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Iako smo ranije bili gotovo oduševljeni performansama koje je dao najjači GeForce
      akcelerator, X800 XT Platinum Edition pokazuje da može i brže. Sjajni rezultati,
      pogotovo u višim rezolucijama.

      Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~ Unreal Tournament
      2004 Official Demo

      Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
      godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
      jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
      Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
      samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
      namešteno na Normal (sveukupno, igra je podešena na Medium). I u ovom izdanju,
      Unreal Tournament 2004 vizuelno nadmašuje prethodnu verziju, a stoga je i nešto
      zahtevniji. Za testiranje smo koristili ugrađeni Bridge of Fate demo.

      U nižim rezolucijama su novi akceleratori ponovo ograničeni CPU-om, pa dolazi
      do jako čudnih pojava… Svakako, moramo napraviti sopstveni, zahtevniji demo
      od onih koji se standardno nalaze u samoj igri.

      Halo PC

      Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Halo je uvek bio naklonjeniji nVidia akceleratorima, ali se može reći da Radeon
      X800 XT PE nije (mnogo) podbacio u ovom slučaju, zar ne?

      Far Cry

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      je vizuelni aspekt u pitanju. Ova engine je demonstracija mogućnosti Direct X
      9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u
      Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno
      sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja
      fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su efekti Normal mapiranja,
      polybump mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena,
      dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very
      high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte
      prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege (X-BitLabs, DigitLife, HardOCP).

      Zbog čega je GeForce 6800 Ultra brži u ovoj igri. Možda zbog toga što izgleda
      kao da radi na GeForce 4 MX-u… Bez bumpmappinga, refleksija, shadera… FarCry
      izgleda kao da igrate neku mapu u igri koju pokreće nemodifikovan Quake III engine.
      Zato na ATI Radeon akceleratorima predstavlja pravi praznik za oči. Ako želite
      da igra izgleda slično ovome (ali i dalje uz parcijalnu shader preciznost (FX12)),
      vratite se na drajvere iz Release 55 serije. Konačno, moguće je instalirati već
      javno dostupan patch 1.2, kada i na nVidia kartici sve izgleda fantastično.

      Painkiller

      Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
      i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
      efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
      nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
      demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.

      Painkiller pokreće fantastični engine koji realno pokazuje koliko brzo Radeon
      X800 XT izvršava klasične Shader programe. Odlična softverska podloga, za koju
      se nadamo da će biti preuzeta od strane drugih dizajnera igara…

      Zahtevni modovi ~ Antialiasing

      Anisotropic

      Antialiasing 4x + Anisotropic 8x Quality

      Overclocking

      Overdrive je funkcija koju verovatno nećete koristiti, jer on u praksi
      ne ubrzava karticu, osim ako je ne hladite tečnim azotom. Šalu na stranu, ne
      znamo kako su u ATI-ju mislili da će kartica ikada postići niže radne temperature
      od 70 stepeni (za maksimalno ubrzanje od 545 MHz), kada u idle modu rade na
      preko 75 stepeni (na 79 stepeni Overdrive već spušta na default, a nama tokom
      testiranja temperatura nikada nije pala ispod 80 stepeni). Bez obzira na to,
      Radeon X800 XT smo sa 520 / 1120 MHz ubrzali na zaista sjajnih 555 / 1210 MHz,
      što smo uspeli uz dodatno hlađenje i malo veći rizik. Kartica je, naime, toliko
      vruća kada duže radi na ovim frekvencijama, da je potrebno dosta hrabrosti da
      je dotaknete. Memorijski moduli se i ne greju koliko su umeli oni na Radeon
      9800 Pro modelima (kada ih overklokujete), jer GDDR3 radi na manjim naponima,
      ali je kuler, a i ceo PCB zaista vreo. Ipak, i na 555 / 1210 MHz, Radeon X800
      XT Platinum Edition sempl je radio besprekorno (sa jednim ventilatorom od 8
      cm uperenim u karticu). Pogledajmo i koliko više rezultate možete postići ovom
      egzibicijom.


      Zaključak

      I u testu Radeon X800 Pro kartice smo umesto zaključka pisali o tome
      kako je R420 impresivan GPU, a Radeon X800 sjajan za krajnjeg korisnika zbog svojih
      malih dimenzija, niske disipacije toplote, zbog toga što ne zahteva moćno napajanje
      da bi uopšte radio. X800 XT neće zauzeti ni susedan PCI slot, iako se montaža
      kartice baš u najbliži slot i ne preporučuje. R420 tehnologija je bazirana na
      R300 arhitekturi, koja je po nekim aspektima zaista bila ispred svog vremena,
      barem ako je uporedimo sa konkurencijom. No, sa nekih drugih aspekata, može se
      reći da je i nV30 bio ispred svog vremena, ali da njegovo vreme nije došlo na
      onaj način koji je nVidia očekivala. Stvari se malo menjaju ako zaobiđemo mainstream
      i pogledamo aplikacije koje koriste čist OpenGL – nVidia u toj priči nikada nije
      ni gubila tlo pod nogama. I bez obzira na API, nVidia je važila, a važi i danas,
      za kompaniju kojoj su proizvođači i izdavači softvera naklonjeni (pogotovo oni
      veliki, poput Electronic Arts-a). Koliko će se stvari izmeniti
      u bliskoj budućnosti, kada ATI predstavi svoj Shader Model 3.0 kompatibilan GPU
      (koji može doneti malih problema za kanadsku kompaniju, ili barem odstupanje od
      "mali, a moćan" koncepta), kada nVidia predstavi derivat nV40, odnosno
      CineFX 3.0 arhitekture – nV50, koji će svakako raditi na višim frekvencijama uz
      manje zagrevanje. Neke stvari će se možda promeniti kada programeri prihvate XNA
      developer platformu, što se, ruku na srce, najverovatnije neće desiti pre nego
      što nV60 i R620 ugledaju svetlost dana. Ništa manje bitni nisu ni modeli iz niže
      klase. Nadmudrivanje u višim segmentima je manje bitno za prihode oba proizvođača.
      Da li će X800GT biti brži od 6800GT modela, ili će Pro biti brži, a samo malo
      skuplji od običnog GeForce-a 6800, manje brine i ljude koji se ne mogu nazvati
      "hardcore igračima". Kako će se pokazati nV41 i nV43 u odnosu na X600
      i X300, mnogo je inteligentnije pitati. A mi ćemo biti tu da i na to damo odgovor.

      Karticu na test ustupila kompanija ATI Technologies. Zahvaljujemo
      se časopisu PC PRESS na saradnji.
      Korisna adresa: http://www.ati.com

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test