Branko Maksimović
ATI Radeon X800 XT Platinum Edition
Uvod
Kartica koju ćemo vam danas predstaviti, pravi je odgovor na GeForce 6800 Ultra
Extreme model kompanije nVidia. Pošto se na njoj nalazi već opisivan i detaljno
predstavljen Radeon procesor sa oznakom R420, uputićemo vas na test MSI Radeon
X800 Pro kartice, u kome možete saznati koje novitete donosi R420. Ukratko, R420
je preuzeo 95% rešenja iz prethodne generacije čipova R300, odnosno R350 i R360,
uz dvostruko veći rendering pipeline, više radne frekvencije i optimizovane sisteme
Hyper Z, Smoothvision i tako dalje. Najveća novina koju donosi R420, vezana je
za novi algoritam za kompresiju (normal mapa), koja će omogućiti daleko brže izvršavanje
igara u kojima se koristi tehnika normal mapiranja. Ova tehnologija zaista dosta
obećava, pa je sasvim moguće da će 3Dc biti prihvaćen i od strane Microsofta u
nekim narednim revizijama Direct X API-ja. Radeon X800 XT GPU ima 16 rendering
pipeline jedinica, svaka sa po osam Texture Management Unit-a, a fabrički sempl
ima radne frekvencije od 500 MHz za grafičko jezgro, dok GDDR3 memorija radi na
550 (1100) MHz. Mi smo, ipak, bili u prilici da detaljno testiramo još ekskluzivniji
model, koji u nazivu sufiksu XT dodaje i Platinum Edition. Kartica je ubrzana
za samo 20 MHz u odnosu na regularan model, ali neki izvori tvrde da se za PE
kartice odvajaju samo najbolji primerci R420 GPU-a. Proces proizvodnje R420 GPU-a
još nije razrađen, pa je i procenat ispravnih čipova daleko niži nego što je to
za ovaj period predviđeno. Tako je i logično da je procesor koji se danas može
smatrati “idealno izrađenim”, odnosno ”pogodnim za overklokovanje”, već za tri
meseca (po unapređenom kriterijumu) bude prosečan ili “loš”. Kartica koju smo
imali na testu je pokazala da sa postojećim hlađenjem ne može da se izvuče mnogo
preko 520 MHz, ali i da će u dogledno vreme, neko izdanje sa moćnim hladnjakom
(HIS IceQ, na primer), moći da dostigne i prevaziđe granicu od 600 MHz. Video
procesor kompanije čija je krvavo crvena boja zaštitni znak, uparen sa trenutno
najbržom memorijom koja se serijski proizvodi, može se nazvati najbržim video
akceleratorom na desktop tržištu. Postoje aplikacije i grafički modovi u kojima
GeForce 6800 Ultra Extreme postiže i par desetina procenata više rezultate, ali
ako gledamo u koliko je igara X800 XT brži, a pri tome damo prednost modovima
sa višim nivoima anizotropnog filtriranja i umekšavanjem ivica, jasno je da je
najjači ATI ipak malkice ispred high end pulena kompanije nVidia.
Ono što korisnika koji čita testove može malo zbuniti jesu radne frekvencije
GPU-a i memorije na X800 XT i X800 XT Platinum Edition modelima. Poznati sajt
Digit-Life je dobio sempl X800 XT kartice čije je jezgro podešeno na 525 MHz,
dok memorija radi na 1150 MHz. AnandTech je takođe dobio X800 XT, ali Platinum
Edition, koji je podešen na 500 / 1100 MHz, TomsHardware takođe Platinum Edition
sa radnim frekvencijama kao na sajtu Digit-Life, dok je ExtremeTech imao najviše
sreće… 😉 Dobili su X800 XT PE podešen na čak 520 / 1200 MHz. Časopisu PC
PRESS je pre gotovo mesec dana od kompanije ATI stigao primerak X800 XT Platinum
Edition kartice (Non Qualification Sample), podešen na 520 / 1120 MHz, kakav
je dobio i sajt HardOCP. Danas pouzdano znamo da Radeon X800 XT ima preporučene
radne učestanosti od 500 / 1100 MHz, dok Platinum Edition ima 520 / 1120 MHz.
Ipak, mislimo da će se proizvođači uvek odlučiti za Platinum Edition frekvencije,
ne bi li cene podigli za još koji evro, pošto se u oba slučaja radi o identičnom
hardveru. Još jednom ćemo vas uputiti na naš test X800 Pro kartice, ali i testove
modela Radeon 9800 XT / Pro i Radeon 9700 Pro, u kojima se po prvi put susrećemo
sa R3xx arhitekturom.
U ATI-ju kao da su čitali naš poslednji test nV40 baziranih akceleratora, u
kome smo naznačili da u Radeon X800 familiji nema modela koji bi parirao GeForce-u
6800 GT. X800 Pro, sa svojih 12 pipeline jedinica, suviše je spor da bi ga dostigao,
ali i suviše moćan i skuplji za sparing sa GeForce 6800 modelom. Tako je ATI,
bez daljeg razmišljanja predstavio Radeon X800 GT, koji je koncipiran tako da
se takmiči sa modelom GF6800 GT (zbog čega je tako i nazvan). Radeon X800 GT
“kombinuje“ X800 Pro sa XT-om. Radne frekvencije su preuzete sa Pro modela (kao
i memorija od 2 ns), ali je zadržano 16 pipeline jedinica, tako da je X800 GT
praktično X800 XT na nižim frekvencijama. Nažalost, X800 GT verovatno neće moći
da dostigne nivo XT-a tako lako, zbog sporije memorije. Ako je sudeći po iskustvima
sa testiranja X800 Pro kartica, memorija od 2 ns (Samsung GDDR3) teško prelazi
frekvenciju od 1050 MHz, dok ona na modelu X800 XT može lako prevazići i efektivnih
1200 MHz. U svakom slučaju, X800 GT će biti dosta moćniji od modela X800 Pro,
a sve zavisi od cena po kojima će se prodavati i, naravno, kako će ga proizvođači
prihvatiti.
Direktno od ATI-ja
Radeon X800 XT Platinum Edition na prvi pogled ne izgleda kao zver koja postiže
preko 12000 poena u omiljenom 3D benchmark programu. Zapravo, izgleda kao da pripada
mainstream klasi kompanije nVidia, što će mnogima i odgovarati. Najveća prednost
R420 baziranih kartica, kako smo istakli u zaključku testa Microstar Radeon X800
Pro kartice, jeste u manjoj potrošnji, disipaciji toplotne energije i, u poređenju
sa najjačim GeForce modelom, minijaturnim dimenzijama. Ako ste ljubitelj malih,
lepih (ASUS Terminator 2, MEGA PC) kućišta, X800 je prava stvar za vas. No, HIS
će sigurno biti tu da nas podseti da X800 XT i ne mora da bude minijaturna kartica.
Excalibur X800 XT IceQ je već na putu da poseti naše test laboratorije, ASUS Radeon
X800 XT Platinum Edition (sa malim ali poboljšanim hlađenjem, gomilom interesantnog
softvera i besplatnom Web kamerom) je već stigao, pa se trka za najbolji X800
XT nastavlja. Mnogi ipak najviše respekta imaju prema “originalu”, a mi smo baš
takav X800 XT premijerno imali na testu. Pravi, built by ATI, Radeon X800 XT Platinum
Edition. Kakva su iskustva?
Pošto ovde ne možemo opisivati bundle, reći ćemo samo da je ATI-jev Non Qualification
Sample (Not for Resale :)), stigao sa molex kablom, DVI adapterom, S-Video kablom
i CD-om snimljenim za novinare. Na njemu smo mogli da nađemo prezentacije koje
su do 4. Maja bile pod NDA, neke novije prezentacije i Tech PDF-ove (neki od
njih imaju i preko 150 strana), ali i Catalyst 4.7 beta drajvere (i to pre nego
što je verzija 4.6 bila javno dostupna). ATI kulturno nudi i Ruby: The Double
Cross Demo, kao i Subface Scattering, koji je impresivan. Ruby: The Double Cross
smo videli sa još više detalja, pošto instalacija proverava da li imate X800
XT karticu, pa tek onda instalira dva shortcut-a za ovaj program, od koga onaj
za X800 Pro koristi drugačiji config (manji broj detalja, niži nivo antialiasing-a).
Subface Scattering pokazuje specijalan, posebno napisan shader koji pokazuje
iluminaciju unutar objekta (koja po dubini opada). U demou se jasno može videti
osvetljenje unutar malog i velikog objekta (i to od globalnog, spoljašnjeg osvetljenja,
ali i ambijentalnog osvetljenja unutar virtuelne katedrale). Kada se objekat
smanji, gotovo je ceo iznutra osvetljen. Nakon toga, objekat se ponovo povećava
i tada su samo tanji delovi objekta osvetljeni iznutra. Izgleda zaista fantastično,
pogotovo zbog toga što je i u umetničkom smislu, ovaj demo vrlo kvalitetno urađen.
Tu su i efekti poput Depth of Field-a, dok se enviroinmental i bump mapping
podrazumevaju.
Kartica na testu
Radeon X800 XT koristi klasičan AGP 8x ili 4x interfejs, PCB ima dimenzije kao
i Radeon 9800 XT (za dva milimetra duži od modela 9800 Pro i 4 milimetra od 9700
Pro), u osam slojeva, sa jarko crvenim lakom. X800 kartice (XT i Pro) koriste
identičan PCB i sličan hladnjak (ako nas pitate, rekli bi smo da je isti, ali
ATI tvrdi da se razlikuju), koji je po nacrtu sličan onom na 9800 XT karticama,
ali ne pokriva memorijske čipove.
Za razliku od nVidie koja nudi dva digitalna izlaza, ATI se odlučio za Analog
D-Sub + DVI-I, uz koji je tu i S-Video sa identičnim rasporedom pinova kao kod
9800XT modela, ali različit od onog na Radeon 9800 i 9700 Pro karticama. Pored
video izlaza, nalazi se bios čip, takt generator, RGB filteri, čipovi za regulaciju
signala i naponska jedinica, sastavljena od elektrolitskih kondenzatora koji su
dodatno oklopljeni (ATI se ne igra sa onim jeftinijim, bar ne na karticama više
klase).
Ventilator ima promer od preko 70 milimetara, njegov centar je pomeren na levo
u odnosu na grafičko jezgro, iznad koga su smešteni profili sa bakarnim listićima.
Vazduh koji uvlači, prolazi kroz ovaj profil preko memorijskih modula. Žao nam
je samo što ATI nije obezbedio makar tanak bakarni profil na drugoj strani PCB-a,
kako bi se lakše odvela toplota sa GDDR3 modula prilikom overklokovanja. No, u
pitanju je početni sempl, moguće je da će se u prodaji naći kartica čije je hlađenje
moćnije.
Dodatna informacija može da se da za broj obrtaja ventilatora. Pri startovanju
mašine, nekoliko sekundi, ventilator radi na oko 3800 do 3900 rpm, nakon čega
se vraća na nečujnih 2200 rpm. Temperatura pri igranju, na default frekvenciji
dostiže oko 82 stepena na površini jezgra (očitano iz drajvera – kartica Overdrive,
i ATI Tray Tools utility programa), a ako pređe 85, što se nama desilo samo jednom,
prilikom overklokovanja i bez dodatnog hlađenja, ventilator se ponovo ubrzava
na 3800 rpm i tako radi par minuta, dok se temperatura ponovo ne spusti ispod
82 stepena. ATI tvrdi da kuler može raditi i na preko 5400 rpm, mada se to u praksi
zaista ne dešava često.
Radeon X800 XT koristi trenutno najbrže memorijske čipove koje proizvodi velika
korporacija Samsung. Radi se o GDDR3 čipovima koji fizički izgledaju isto kao
i DDR1 čipovi, ali se na njima može pročitati oznaka koja ukazuje na latenciju
od 1.6 ns, što odgovara efektivnim frekvencijama od preko 1250 MHz. Na našem semplu,
oni su podešeni na 1120 MHz, dok su latencije, čitane direktno iz bios-a, bile
podešene kao na sledećim slikama.
Naravno, ATI na svoje top modele uvek stavlja i RageTheater (na novije kartice
RT200) enkoder, pa tako ova kartica ima i Video in mogućnosti. ATI Radeon X800
XT tokom testiranja, odnosno igranja vuče između 65 i 75 W, zavisno od opterećenja
GPU-a i memorije. Veoma je tih, primetno tiši od većine Radeon 9700 i 9800 kartica,
ali i većine nV40 modela. Može se reći da se radi o najtišem high end akceleratoru,
ako ne računamo već pomenuti Gainward 6800 Ultra GS koji ima vodeno hlađenje.
Da li je potrebno da napominjemo da je kvalitet slike na najvišem nivou?
Test Setup
Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2400 MHz (fsb. 210MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0
– powered by Enermax 360W
Memorija
2x 512 MB DDR450 @
6-2-2-2.5
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
"Death Star" 60 GB
Video Karte
GeForce FX5900 Ultra
– 256 MB DDR – ForceWare 61.34
Microstar Radeon 9800 Pro – 128 MB DDR Catalyst 4.5
Microstar Radeon X800 Pro – 256 MB DDR Catalyst 4.5
Microstar GeForce 6800 Ultra – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.34
ATI Radeon X800 XT – 256 MB GDDR3 Catalyst 4.5
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CDRW Drive CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 1 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0b
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17
Unreal Tournament 2003 v2166
Unreal Tournament 2004 Demo
FutureMark 3DMark 03 Professional
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry 1.1
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 7.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Microsoft Halo for PC Retail
Optimizacije, laži i video trake…
Iako nVidia tvrdi da ATI ne isključuje optimizacije trilinearnog filteringa,
odnosno da ga je iz drajvera nemoguće isključiti, istina je totalno suprotna.
Full trilinear je uključen kada je slajder za texture mipmaping preference
na High Quality, što se može proveriti putem ATI Tray Tool aplikacije.
Kada je drajver podešen na način kao na slici gore, kako uvek i testiramo,
tray tool prijavljuje da optimizacija Trilinearnog Filteringa nije aktivirana.
Pored toga, postoji i optimizacija Anizotropnog filtera, koju nismo testirali
zbog nedostatka vremena, ali ćemo to sigurno prikazati u nekom narednom testu.
Međutim, postoji jedna sitnica koja ne govori u prilog ATI-ju, a ona se odnosi
na Anisotropic filtering. Naime, kada iz Control Panela drajvera uključite Anisotropic
(i postavite ga na Quality), on se ne izvršava u kombinaciji sa Full Trilinear
filterom, već sa optimizovanim Trilinear filterom. I pored toga, moguće je posebno
aktivirati optimizaciju samog aniso filtera, kao na slici iznad. Na primeru
ispod, možete videti da je putem drajvera nemoguće uključiti Anisotropic + Full
Trilinear, već samo pomoću ATI Tray Tools utility-ja.
Evo kako optimizacija trilinearnog filtriranja (uključena u ATI Tray Tools
programu) pomaže za podizanje performansi:
Jako mala razlika, rekli bi smo. Pogledajmo i kakva je razlika između dve
verzije Catalyst drajvera – 4.5 i 4.7:
Ovde je razlika već vredna pomena. Drajveri Catalyst 4.7 donose i dosta ubrzanja
i otklanjaju neke probleme sa nekompatibilnostima… Krenimo sad sa regularnim
benchmark paketom.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
Poslednja verzija 3DMark benchmark programa je pokazala i konačno dokazala kompaniji
nVidia da je napravljena greška u proceni sa arhitekturom koja integriše dve TMU
jedinice po pipeline-u. Ovaj program, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da se mora voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa, te da je veoma
zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati sopstveni
kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja. 3DMark03
je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Ako pogledamo samo finalne rezultate ovog benchmarka, može nam biti pomalo čudno
što je Radeon X800XT kartica, koja radi na višim frekvencijama od GeForce 6800
Ultra modela, u zaostatku, a nije brža. Odgovore ćemo dati u komentarima za svaki
od game testova.
Game testovi
Test u kome su glavni učesnici bombarderi i lovci Drugog svetskog rata, karakterističan
je po intenzivnom texturing-u, koji nVidia, zahvaljujući odličnim optimizacionim
algoritmima izvršava brže, bez obzira na sporije radne frekvencije GPU-a. Razlika
nije velika, ali je primetna, a potrebno je napomenuti da GeForce testiramo sa
uključenim trilinear filteringom tekstura, dok je ta optimizacija navodno uključena
i kod ATI kartica. Prema onome što možemo videti, ATI ne radi nikakvu optimizaciju
kod čistog trilinear filtera, pa je jasno da nVidia i tu dobija par procenata
prednosti.
Igrački test u kome preovlađuju senke, bump mapping i dinamičko osvetljenje, takođe
je nešto brži na nVidia kartici. No, to ne treba da nas čudi, jer je ovaj test
nema mnogo Shader programa.
Game 3, poznatiji kao Troll’s Lair, karakterističan je po ogromnom broju poligona
i per pixel osvetljenju. Opterećuje Vertex Shader, koji je očigledno vrlo efikasan
kod GeForce 6800 Ultra kartice. Ne može se reći da Radeon X800 XT zaostaje mnogo
u ovom testu, kao ni u prethodna dva.
Test koji ima mnogo Pixel Shader 2.0 koda Ponovićemo da, na samom početku, kada
“kamera” počinje da se diže sa vode na krajolik, broj frejmova na Radeon 9800
XT kartici pada na 14, kod GeForce FX 5900 na 7 do 9 fps, na modelu X800, je,
u istom trenutku, bio zakucan na 28 fps, na X800 XT kartici na oko 30 (u 1024×768,
X800 XT je CPU limited), dok je kod GeForce 6800 Ultra kartice na nivou od oko
24 do 25 fps. U ovom testu, čak i X800 Pro odnosi pobedu nad GeForce 6800 Ultra
modelom, koji pokazuje da u izvršavanju Shader 2.0 programa još uvek ne može da
parira ATI-ju, koji je upravo ovde na svom terenu. Fenomenalan rezultat Radeon
X800 XT kartice – prednost u Mother Nature testu kompenzuje sve tri prednosti
koje je GF 6800 Ultra imao u prethodna tri testa.
AquaMark Commercial Plus
Novi benchmark program karakterističan po velikom broju feature-a za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
GeForce 6800 Ultra je u ovom testu pokazao prednost, verovatno zbog odličnog texturinga
i fiksnih, neprogramabilnih funkcija. Naravno, X800 XT PE je u nižim rezolucijama
ograničen centralnim procesorom, pa tek u najvišem modu pokazuje svoju snagu.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo je CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8),
i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije
i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
Naravno, ako test poziva Shader programe, makar i one manje kompleksne (1.1 i
1.3), ATI mora biti makar u maloj prednosti. Žao nam je, doduše, što CodeCult
nije izbacio noviji test, koji bi koristio makar Shader Model 2.0 kod…
SpecORG SpecView Perf 7.11
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i za mnoge
korisnike veoma važan test.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty retail
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši benchmark
donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja. Poželjno je
koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player, tako i Multiplayer
verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta, podešavanja su bila
na apsolutnom maksimumu.
Nemojte pomisliti da i ovaj benchmark nema smisla – nastavak za Call of Duty samo
što nije stigao (United Offensive), a u upotrebi je i dalje Quake III engine.
Mislimo da će se rezultati koje daje Radeon X800 XT u višim rezolucijama (a slično
je i sa AA i AF modovima) dopasti većini Single Play igrača kojima je grafika
jednako važna kao igrivost, zvuk i atmosfera.
Quake III Arena
Jednom smo već napomenuli da će Quake sa spiska test programa istisnuti samo i
jedino Doom III. Ako se to ne desi, zbog najavljene nemogućnosti za testiranje
kroz ovu igru, verovatno će tu biti još neko vreme. Verzija sa kojom testiramo
je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting:
Teksture na najvišem nivou
Geometrija na najvišem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen
Lightmap lights
Force Player Models isključen
Dynamic Lights uključen
Marks On Walls uključen
Sound Quality low
Dobro, posmatrajmo samo poslednju rezoluciju… Red je da Quake III ispratimo,
a da Doom III dočekamo. Ako sve bude u redu, i bude omogućeno testiranje kroz
ovu igru, naravno.
Real Gaming Testovi / Direct X 8 ~ Unreal Tournament
2003
Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166 u Direct3D izdanju. Testirali
smo sa maksimalnim nivoom detalja, zvuk je bio podešen da zauzme što manje procesorske
snage. Mapa koju smo koristili su flyby suntemple, sa odgovarajućim batchom u
Benchmark direktorijumu. Ova mapa spada u jednu od najzahtevnijih u ovoj igri.
X800 XT, pa čak i X800 Pro (u nižoj rezoluciji), pokazali su bolje rezultate od
GeForce 6800 Ultra kartice. Ovakva situacija je više uslovljena stanjem sa drajverima
i verzijom same igre (koliko korisnika uvek juri poslednju zakrpu?), ali i snagom
ostatka sistema. Ipak, stvari dolaze na svoje u najvišim rezolucijama.
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Pošto se radi o istom engine-u, jasno je da je situacija slična iako su rezultati
dosta manji (kompleksnija grafika). I ovde se jasno vidi da Radeon X800 XT ima
dosta potencijala, koji će se bolje iskoristiti tek pojavom bržih sistema.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
Jedna od sve ređih igara koja pokazuje prednost brže kartice i u nižoj rezoluciji.
GeForce 6800 Ultra se dobro drži sa porastom rezolucije, ali je i dalje osetno
sporiji od najbržeg Radeona.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle sistemom.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Iako smo ranije bili gotovo oduševljeni performansama koje je dao najjači GeForce
akcelerator, X800 XT Platinum Edition pokazuje da može i brže. Sjajni rezultati,
pogotovo u višim rezolucijama.
Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~ Unreal Tournament
2004 Official Demo
Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
namešteno na Normal (sveukupno, igra je podešena na Medium). I u ovom izdanju,
Unreal Tournament 2004 vizuelno nadmašuje prethodnu verziju, a stoga je i nešto
zahtevniji. Za testiranje smo koristili ugrađeni Bridge of Fate demo.
U nižim rezolucijama su novi akceleratori ponovo ograničeni CPU-om, pa dolazi
do jako čudnih pojava… Svakako, moramo napraviti sopstveni, zahtevniji demo
od onih koji se standardno nalaze u samoj igri.
Halo PC
Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Halo je uvek bio naklonjeniji nVidia akceleratorima, ali se može reći da Radeon
X800 XT PE nije (mnogo) podbacio u ovom slučaju, zar ne?
Far Cry
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
je vizuelni aspekt u pitanju. Ova engine je demonstracija mogućnosti Direct X
9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u
Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno
sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja
fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su efekti Normal mapiranja,
polybump mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena,
dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very
high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte
prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege (X-BitLabs, DigitLife, HardOCP).
Zbog čega je GeForce 6800 Ultra brži u ovoj igri. Možda zbog toga što izgleda
kao da radi na GeForce 4 MX-u… Bez bumpmappinga, refleksija, shadera… FarCry
izgleda kao da igrate neku mapu u igri koju pokreće nemodifikovan Quake III engine.
Zato na ATI Radeon akceleratorima predstavlja pravi praznik za oči. Ako želite
da igra izgleda slično ovome (ali i dalje uz parcijalnu shader preciznost (FX12)),
vratite se na drajvere iz Release 55 serije. Konačno, moguće je instalirati već
javno dostupan patch 1.2, kada i na nVidia kartici sve izgleda fantastično.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
Painkiller pokreće fantastični engine koji realno pokazuje koliko brzo Radeon
X800 XT izvršava klasične Shader programe. Odlična softverska podloga, za koju
se nadamo da će biti preuzeta od strane drugih dizajnera igara…
Zahtevni modovi ~ Antialiasing
Anisotropic
Antialiasing 4x + Anisotropic 8x Quality
Overclocking
Overdrive je funkcija koju verovatno nećete koristiti, jer on u praksi
ne ubrzava karticu, osim ako je ne hladite tečnim azotom. Šalu na stranu, ne
znamo kako su u ATI-ju mislili da će kartica ikada postići niže radne temperature
od 70 stepeni (za maksimalno ubrzanje od 545 MHz), kada u idle modu rade na
preko 75 stepeni (na 79 stepeni Overdrive već spušta na default, a nama tokom
testiranja temperatura nikada nije pala ispod 80 stepeni). Bez obzira na to,
Radeon X800 XT smo sa 520 / 1120 MHz ubrzali na zaista sjajnih 555 / 1210 MHz,
što smo uspeli uz dodatno hlađenje i malo veći rizik. Kartica je, naime, toliko
vruća kada duže radi na ovim frekvencijama, da je potrebno dosta hrabrosti da
je dotaknete. Memorijski moduli se i ne greju koliko su umeli oni na Radeon
9800 Pro modelima (kada ih overklokujete), jer GDDR3 radi na manjim naponima,
ali je kuler, a i ceo PCB zaista vreo. Ipak, i na 555 / 1210 MHz, Radeon X800
XT Platinum Edition sempl je radio besprekorno (sa jednim ventilatorom od 8
cm uperenim u karticu). Pogledajmo i koliko više rezultate možete postići ovom
egzibicijom.
Zaključak
I u testu Radeon X800 Pro kartice smo umesto zaključka pisali o tome
kako je R420 impresivan GPU, a Radeon X800 sjajan za krajnjeg korisnika zbog svojih
malih dimenzija, niske disipacije toplote, zbog toga što ne zahteva moćno napajanje
da bi uopšte radio. X800 XT neće zauzeti ni susedan PCI slot, iako se montaža
kartice baš u najbliži slot i ne preporučuje. R420 tehnologija je bazirana na
R300 arhitekturi, koja je po nekim aspektima zaista bila ispred svog vremena,
barem ako je uporedimo sa konkurencijom. No, sa nekih drugih aspekata, može se
reći da je i nV30 bio ispred svog vremena, ali da njegovo vreme nije došlo na
onaj način koji je nVidia očekivala. Stvari se malo menjaju ako zaobiđemo mainstream
i pogledamo aplikacije koje koriste čist OpenGL – nVidia u toj priči nikada nije
ni gubila tlo pod nogama. I bez obzira na API, nVidia je važila, a važi i danas,
za kompaniju kojoj su proizvođači i izdavači softvera naklonjeni (pogotovo oni
veliki, poput Electronic Arts-a). Koliko će se stvari izmeniti
u bliskoj budućnosti, kada ATI predstavi svoj Shader Model 3.0 kompatibilan GPU
(koji može doneti malih problema za kanadsku kompaniju, ili barem odstupanje od
"mali, a moćan" koncepta), kada nVidia predstavi derivat nV40, odnosno
CineFX 3.0 arhitekture – nV50, koji će svakako raditi na višim frekvencijama uz
manje zagrevanje. Neke stvari će se možda promeniti kada programeri prihvate XNA
developer platformu, što se, ruku na srce, najverovatnije neće desiti pre nego
što nV60 i R620 ugledaju svetlost dana. Ništa manje bitni nisu ni modeli iz niže
klase. Nadmudrivanje u višim segmentima je manje bitno za prihode oba proizvođača.
Da li će X800GT biti brži od 6800GT modela, ili će Pro biti brži, a samo malo
skuplji od običnog GeForce-a 6800, manje brine i ljude koji se ne mogu nazvati
"hardcore igračima". Kako će se pokazati nV41 i nV43 u odnosu na X600
i X300, mnogo je inteligentnije pitati. A mi ćemo biti tu da i na to damo odgovor.
Karticu na test ustupila kompanija ATI Technologies. Zahvaljujemo
se časopisu PC PRESS na saradnji.
Korisna adresa: http://www.ati.com