ATI Radeon X850 XT Platinum Edition & X800 XL

ATI Radeon X850 XT Platinum Edition & X800 XL

ATI Radeon X850 XT Platinum Edition je zamena za malo dostupni model X800 XT PE. Baziran na novom R480 video procesoru, X850 predstavlja prelazno rešenje, na koje, konkurencija ipak nema adekvatan odgovor, te je akcelerator iz testa trenutno najbrži na svetu. X800 XL je novitet koji će mnogim igračima biti zanimljiviji - pogledajmo i zašto.

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      ATI Radeon X850 XT Platinum Edition & X800
      XL

      Tržište 3D akceleratora još od predstavljanja grafičkog procesora nV40, nije
      uzdrmao ni blaži potres. nVidia se sa šestom serijom GeForce video kartica vratila
      na staze slave, ali nikada nije povratila primat, jer je, nakon svih grešaka,
      šansa koju je ATI dobio, bila prevelika. Međutim, izgleda da se kanadski R&D
      tim pomalo uspavao, jer od čipa R300 nisu predstavili ništa bitno novo. Više
      posla je odradilo marketinško odeljenje, dok su blaga unapređenja procesa proizvodnje
      više posao koji ATI radi u paru sa TSMC-om odnosno IBM-om. Ako su i neke novine
      ugledale svetlost dana, sama arhitektura nije pretrpela velike promene više
      od godinu i po dana, a ATI sa pravom govori o tome kako se za sledeći korak
      čeka pravi trenutak. U prevodu, to bi značilo da tranzicija na 110-nanometarski
      postupak možda i nije dovoljan napredak da bi se prešlo na jezgra sa 32 rendering
      pipeline-a. ATI, kao i nVidia, nisu imali problema sa tranzicijom na sitniji
      proces kada su manji GPU-ovi u pitanju. X700 (RV410) i GeForce 6600 (nV43) rade
      bez problema na 500 MHz, ne greju se mnogo i ne zahtevaju snažno napajanje (na
      PCB-u, ploči i kućištu), ali je sa jezgrom koje fizički ima 12 pipeline-a, nVidia
      imala problema, te ono na prvim (beta) karticama radi na svega 350 MHz. ATI
      je, sa druge strane, uradio bolji posao pri prelasku na sitniji proizvodni proces.
      Međutim, ako bi 110 nanometarske međuveze trebalo da donesu bolji integritet
      signala, zbog čega je onda R430, identičan R423 čipu kada je arhitektura u pitanju,
      pogon za slabije X800 kartice? Zar ne bi trebalo da ovaj GPU sa 16-pipeline-a,
      manjim jezgrom i manjim radnim naponom bude naslednik X800XT PE modela, kao
      što je Winchester naslednik NewCastle-a u svetu sistemskih procesora? Ne, čak
      su i običan X800 i X800 XL, izrađeni oko R430, već u ponudi, a najavljen je
      i X800 SE, kao potencijalni hit sa suženom memorijskom magistralom ili još jednim
      isključenim quad-pipe koprocesorom. O detaljima ćemo, svakako, kasnije…

      Znajući da TSMC još nije usavršio 110-nm proces koliko je IBM razradio 130-nm
      low-k, prva predpostavka bi bila da će biti mnogo polu-ispravnih R430 čipova,
      a samim tim i više X800 (vanilla) i X800 SE kartica. Stvari stoje drugačije, pa
      možemo reći da TSMC nema visok škart, ali i čipovi koji izlaze “sa trake” još
      uvek ne mogu da postignu 500+ MHz ni u najluđem snu. Tako dolazimo i do zaključka
      da, ako i bude X800 SE kartica, one će imati istih 12 pipeline jedinica kao i
      X800 vanilla, ali sa užom memorijskom magistralom. ATI je zaista obogatio ponudu
      X800 familije kartica. Trenutno su prisutni modeli Radeon X800SE (R420 za AGP
      i R430 za PCI-E), X800 (R430, PCI-E), X800 Pro (R420 za AGP i R423 za PCI-E),
      X800 XL, X800 XT, X800 XT PE, X850 Pro, X850 XT i X850 XT PE. Dok su R420, R432
      i R480 procesori namenjeni najvišoj klasi kartica, izrađeni u 130-nanometarskom
      procesu (od kojih je samo R420 namenjen za AGP magistralu), R430 je PCI-E čip
      izrađen u 110-nm procesu, kao RV410 (X700) koji ipak pripada srednjoj klasi. Mi
      smatramo da će najpopularnije skupe kartice biti X800 i X800 XL, dok su X850 modeli
      tu da zamene X800 XT PE (ono PE je od “milošte” nazvano Phantom Edition).

      Noviteti

      R430 i R480 predstavljaju blagu evoluciju R423 jezgra, odnosno njenu realizaciju
      na dva različita načina. Memorijska magistrala i kompletan rendering pipeline
      su ostali nepromenjeni. Može se reći da su novi čipovi samo rezultat daljeg usavršavanja
      proizvodnog procesa. U slučaju R480 VPU-a, koji je proizveden u TSMC-ovim fabrikama,
      upotrebljen je još savršeniji low-k dielectric postupak i drugačiji silicijum,
      dok su vodovi od samih izvoda memorijske magistrale do memorijskih čipova, znatno
      kraći. Sa R480, postignut je bolji integritet signala na istom radnom naponu (u
      odnosu na VPU modela X800 XT PCI-E), te su omogućene i više frekvencije, ali i
      znatno manja količina škarta u proizvodnji. Ako sve postavimo u smislenu jednačinu,
      doći ćemo do univerzalnog objašnjenja koje kaže da je X850 XT Platinum tu da zameni
      X800 XT PE model, koji je i danas, osam meseci nakon promocije, gotovo nemoguće
      naći u slobodnoj prodaji. Novi član najvišeg ranga X-familije, po obećanjima iz
      TSMC-a i kompanije ATI će biti dostupan od svih board partnera do kraja januara.

      R480

      R480 je, dakle, veoma sličan R423 čipu. Radi se o daljem usavršavanju proizvodnog
      procesa, mada neki izvori tvrde da je i raspored određenih sub-jedinica unutar
      jezgra izmenjen, kako bi se postigle više radne frekvencije. Novi čip pokreće
      najjači model – X850 XT PE, koji bi trebalo da umesto $549 košta 529 dolara (prema
      novoj tabeli, koju smo dobili na email), dok Radeon X850 XT, sa 20 MHz sporijim
      jezgrom i 50 (100DDR) MHz sporijom memorijom, ostaje na 499 USD. Iste frekvencije
      ima i X850 Pro, ali je i kod njega, kao i kod X800 Pro, aktivno samo 12 pipeline
      jedinica. Videćemo da li će i kod ovih PCI-Express x16 ekskluzivnih kartica biti
      serija (ViVo) koje će moći softverski da se otključaju. X800 XT PE i X800 XT su,
      dakle, zamenjeni sa X850 ekvivalentima, kako cenom, tako i na tržištu, a s obzirom
      na to da ATI nije imao adekvatan odgovor na GeForce 6800 GT i 6800, tu su novi
      modeli, pozicionirani tačno da bi im parirali. Podsetićemo, GeForce 6800 GT je
      bio prebrz za Radeon X800 Pro, X800 SE se nije na vreme pojavio da bude odgovor
      na GF6800, a tek je sa X700 Pro, ATI odgovorio na GeForce 6800 LE i instant-popularne
      pripadnike GeForce 6600 GT klase.

      R430
      I R430 je GPU o kome nemamo mnogo šta novo da kažemo jer je, osim prebacivanja
      u 0.11 mikronski proces (kod TSMC-a), malo toga promenjeno, a da je dostupno
      javnosti. Ovaj video procesor će zameniti R423 u specifično pozicioniranim podklasama,
      za početak je zamišljen kao “mozak operacije” kod dva modela – Radeon X800 XL
      i Radeon X800. X800 XL bi, po performansama i ceni, trebalo da se nađe između
      X850 XT i X850 Pro baziranih akceleratora. Takođe, on će po ceni od 299 dolara,
      biti bliži Radeonu X850 Pro, a zahvaljujući brzoj memoriji i svih 16 pipeline
      jedinica, imaće performanse sličnije X850 XT modelu. Najlepše od svega je i
      što je X800 XL GPU već osetno jeftiniji u proizvodnji (i što je procenat loših
      čipova nizak), a zahvaljujući PCB-u i memoriji koji gotovo da nisu skuplji
      od onih kod modela X700 Pro, ova kartica može biti ATI-jev kec u rukavu ako
      nVidia odluči da pomeri premijeru nV5x akceleratora i igra na loptu koja je
      jednom proslavila Voodoo 2 akceleratore. Naime, nVidia i partneri bi uskoro
      mogli da ponude GeForce 6600 GT modele, u kombinaciji sa odgovarajućim matičnim
      pločama, ili bez njih – po znatno nižim cenama (2 x 119 dolara, dok je sadašnja
      cena oko $189). Isto tako, GeForce 6800 GT PCI-E bi mogao da dobije novu MSRP
      cenu od 249 dolara, kada bi jedan od ATI-jevih odgovora sigurno bio dalje sniženje
      cene za Radeon X800 XL.

      ATI Radeon X850 XT Platinum Edition Non-Qualification Sample

      Prva kartica koja je u Benchmark HQ došla sa potpisom “Made in Canada”, nosi naziv
      ATI Radeon X850 XT Platinum Edition i bazirana je na R480 video procesoru. Ovo
      je prva built by ATI Radeon kartica koja ima i referentno dual-slot hlađenje.
      Njena osnovna je PCB istih dimenzija kao i onaj za X800 Pro i XT modele, a i raspored
      komponenti je gotovo identičan. Izmene su vršene uglavnom zbog drugačijeg hlađenja.


      Sa radnom frekvencijom od 540 MHz za jezgro i skoro 1.2 GHz na koliko efektivno
      radi GDDR3 memorija, X850 XT PE nije mnogo brži od prethodnog najjačeg modela.
      Međutim, ako znamo da je X800 XT PE bio dostupan u malim količinama i isključivo
      u AGP verziji, postaje nam jasnija pozicija naslednika. PCI-E verzija Radeon X800
      XT kartice je podešena na 500/1000 MHz, te postoji dovoljno mesta i u najvišoj
      klasi za najjači X850.


       

      Kao što smo i očekivali, naponska jedinica je masivna, a broj MOSFET-a, oklopljenih
      kondenzatora i prigušnica ipak prevazilazi onaj kod prethodnog modela. R480
      video čip, sa svojih 200-ak miliona tranzistora, proizveden u 0.13 mikronskom
      procesu, mora da radi na veoma visokim frekvencijama, pa je jasno da hlađenje
      mora biti adekvatno.


       

      Profil je sastavljen od legure aluminijuma, ispod koje se, na mestima koja su
      u dodiru sa memorijskim čipovima i GPU-om, nalaze bakarni delovi (kao kod većine
      CPU kulera). Aluminijum efektnije preuzima toplotnu energiju sa GPU-a i GDDR3
      Samsung 1.6 ns memorijskih čipova i prosleđuje je tankim bakarnim listićima, kroz
      koje veliki ventilator provlači zagrejan vazduh i izbacuje ga van kućišta. Bakar
      se, to je poznato, lakše oslobađa toplotne energije, pa kombinacija bakar – aluminijum,
      može biti bolja od čisto bakarne, ako je konstrukcija celog elementa odrađena
      na pravi način.


       

      Veliki kuler nas je, u prvi mah, uplašio i odmah smo se setili GeForce 5800 Ultra
      kartice (ne ponovilo se). Na svu sreću, ventilator nije bučan čak ni tokom intenzivnog
      testiranja u 3D aplikacijama, dok radi na nekih 20 % maksimalne snage, bar po
      našoj proceni. Riva Tuner 2.0 RC15.3 prijavljuje da fan radi na 4.5% (Fan duty
      cycle), što nam je malo teško da poverujemo – 6000 rpm je maksimum, a 260 obrtaja
      je zaista malo. Ipak, ponovićemo da se za kuler Radeona X850 XT PE ne može reći
      da je bučan, čak ni kada se kartica propisno overklokuje. A da o nivou buke koji
      kartica proizvodi, ne treba suditi po njenim gabaritima, govori i primer Radeon
      X700 Pro modela, koji ima mali, ali prilično bučan kuler.


       

      Primerak koji smo testirali je Non-Qualification Sample i poseduje dva DVI izlaza
      i RageTheater enkoder čip. Kartica ima izvod za dodatno 12V napajanje u vidu specijalnog
      konektora, za koji je priložen adapter u standardni molex priključak. Tokom testiranja
      i igranja, kartica je pokazala apsolutnu stabilnost u radu, bez obzira na to što
      radi na 540 / 1180 MHz, dok je kvalitet 2D prikaza je bio na najvišem nivou. Evo
      još nekih fotografija:

      ATI Radeon X800 XL Non-Qualification Sample


      Radeon X800 XL na sebi ima prvi high-end grafički procesor izrađen u 110-nm
      postupku. Ovaj smanjeni R423 ima aktivnih16 piksel pipeline jedinica i 6 vertex
      shader koprocesora. R430 na XL modelu radi na 400 MHz, dok je memorija podešena
      na efektivnih 1000. je znatno jeftiniji u proizvodnji, ali i manji potrošač
      energije, te se može implementirati na kartice sa jednostavnijim layout-om,
      manje kompleksnom naponskom jedinicom i skromnijim kulerom.


      Kartica je takođe imala Non Qualification Sample oznaku, a memorijski moduli sa
      Samsung potpisom (isti kao i oni na X700 Pro karticama – 2.0 ns, GDDR3). Što se
      ostalih detalja tiče, Radeon X800 XL izgleda kao bilo koji X800 Pro ili XT, ali
      bez konektora za dodatno napajanje, tako da nemamo ništa novo o njoj da kažemo.


      Kao što je i bilo najavljeno, za R430 karticu je 75 W, koliko pruža PCI-Express
      x16 slot sasvim dovoljno. X800 XL je 3d akcelerator, koji, kao i X800 XT pre njega,
      svojim izgledom ne otkriva pravu prirodu. Ovoga puta, zahvaljujući video čipu
      napravljenom u sitnijem proizvodnom postupku. Već za nekoliko meseci, očekuje
      se Radeon X900 (R520) serija, koja bi trebalo da donese Shader Model 3.0 kompatibilnost.
      Kada je konkurencija u pitanju, pominje se video čip koji će nV40 arhitekturu
      proširiti na 24 pipeline jedinice, svakako u “formatu” od 110 nanometara. ATI
      je najavio i još jedan high-end AGP akcelerator, a svi uskoro ocekuju da na delu
      vide i PCI-E > AGP most, koji bi X700Pro predstavio i u AGP izdanju. Ovakvi
      akceleratori će biti potrebni jedino za igranje naslova čije su nas demoi impresionirali
      (FarCry 2, Unreal Tech 3.0, Quake 4, Oblivion).


      Radeon X800 XL, sa cenom od 299 dolara je video akcelerator na koji bi trebalo
      obratiti pažnju. Kasnije, kada se pojave primerci koji bi se overklokovali na
      500 / 1100, imali bi za oko 250 € + PDV, karticu koja radi kao X800 XT (bez PE),
      koja svakako zaslužuje preporuku. Kao i prethodno opisani model, X800 XL je pružio
      najviši kvalitet slike i stabilnost u radu.


       

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor
      AMD Athlon 64 3500+ @ 2640 MHz (240 x
      11)

      Matična
      ploča
      ASUS A8N-SLI Deluxe beta
      bios
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 5 x 240 MHz

      Memorija
      2 x 512 MB Corsair TwinX
      PC4400CL25 (Samsung TCCD)

      Hard
      Disk
      Western Digital Caviar
      200 GB ATA133 (2000JB)

      Video
      Karte

      ATI Radeon X850 XT Platinum Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
      ATI Radeon X800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
      MSI RX700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.11

      Monitor
      Samsung
      SyncMaster 959NF

      Cooling
      CoolerMaster Hyper 6

      DVD
      uređaj
      Pioneer DVR-108D

      CDRW
      uređaj
      Pioneer DVR-106S

      Operativni
      sistem
      Windows
      XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi
      FutureMark
      3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry v1.2
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail.

      Kako smo testirali ?

      Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
      A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
      ostale uključene, a anisotropic isključene. Napomenućemo i da je ASUS A8N-SLI,
      kao i druge nForce 4 SLI ploče, uvek nastojao da overklokuje jezgro i memoriju
      kartica sa kojima “sarađuje”. Za X850 XT, to je bilo 603 / 1210 MHz, ali smo mi
      karticu uvek ručno vraćali na default vrednosti.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
      te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
      sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
      3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      Radeon X850 XT Platinum pruža zaista visoke performanse. nVidia u ovom trenutku
      nema odgovor za konkurenciju, ali u narednom periodu možemo videti sniženje cena
      GeForce 6 akceleratora.

      3DMark2005

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
      zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
      kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
      efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
      volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
      od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      Iako oba rade na visokim frekvencijama i imaju po 16 pipeline jedinica, visoke
      radne frekvencije kod najjaceg ATI-ja cine svoje. Fantasticni rezultati, pogotovo
      kada se kartica overklokuje, što cemo vec videti na narednim stranama. Posebne
      Game testove možete videti ispod.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      Aquamark3 je jedan od testova koji se oslanjaju na intenzivno teksturisanje, ali
      i na performanse sistema, za razliku od testa finskih programera.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
      ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
      koji kartica podržava.

      Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
      visoke frekvencije. Podsetimo se i da su tadašnji high-end akceleratori (GeForce
      3 Ti500, ali i GF4 Ti4600) davali od 8 do 12 frejmova u najnižoj rezoluciji.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
      neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
      tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
      pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
      ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
      poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
      u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.

      SpecPerf je skup specificnih testova kod kojih ne važe ista pravila kao kod igara.
      Tako je X700 Pro, zahvaljujuci visokim radnim frekvencijama, i drugacijoj PCI-E
      arhitekturi ponekad i brži od modela Radeon X800 XL.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
      pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
      maksimumu.

      Quake 3 engine, klasičan je OpenGL program koji se oslanja na viši fillrate i
      memorijski bandwidth. Tako se lepo vidi koliko su X800 i X850 ispred
      kartice sa X700 Pro akceleratorom – taman onoliko koliko je i realno.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Radeon kartice su dobile dosta veliko ubrzanje sa nekoliko poslednjih revizija
      Catalyst drajvera. Kako situacija izgleda sada, vidite u tabeli.

       

      Splinter Cell Pandora Tomorrow

      Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
      većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
      sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
      efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
      možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
      Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
      za testiranje.

      Može se reci i da su X800 kartice i na ovako brzom sistemu ogranicene brzinom
      centralnog procesora? Tek u višim rezolucijama, X850 pocinje da se izdvaja. Naravno,
      ovakve igre se i igraju sa ukljucenim Anisotropic i Antialiasing filterima.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
      benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
      fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.

      U igri Colin McRae 4 nema nikakvih iznenađenja, ali ponovo smo svedoci cinjenice
      da X800 kartice dolaze do limita samog softvera i imaju visak snage, te je preporucljivo
      igrati se sa anisotropic filterom makar na 8x.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Komentar iz prošlog testa se može i ovde primeniti – nisu u pitanju greške niti
      limitiranost CPU-om: engine je jednostavno takav i zna da ceni sirovi fillrate
      i memorijski bandwidth.

      Prince of Persia: Sands of Time

      Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
      gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
      sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
      sa aplikacijom Fraps.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Pomalo izgleda cudno da je X850 XT PE toliko brzi od X800 XL modela, koji, opet,
      nije mnogo brzi od X700 XT.

      Far Cry v1.3

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
      može postati i Igra Godine 2004. Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
      mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
      senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
      i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
      opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.

      Cry Engine je ipak napisan da postuje sve "zakone fizike", pa je raspored
      rezultata onakav kao i u CoD:UE tabeli, logican i razumljiv.

      Painkiller

      Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
      i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
      efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
      nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
      demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
      je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
      pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
      moguća setovanja u video sekciji.

      Painkiller i Source VST takodje kreiraju logicnu tabelu. X800 XL je podbacio samo
      u najvisoj rezoluciji…

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
      prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
      igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      Zahtevni modovi ~ Antialiasing (CS Source Stress Test)

      Antialiasing (Call of Duty: United Offensive)

      Anisotropic (CS Source Stress Test)

      Anisotropic (Call of Duty: United Offensive)

      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (CS Source Stress Test)

      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Call of Duty: United Offensive)

       

      Overclocking

      Iako je Radeon X850 XT Platinum kartica koja je po našem mišljenju verovatno
      već blizu svojih granica, ljubitelje brzine će obradovati i podatak da smo sa
      sempl modelom postigli i mnogo više od podrazumevanih frekvencija memorije i jezgra.
      Setićemo se da je prva serija Radeon X800 XT Platinum kartica mogla da postigne
      ne više od 20-25 megaherca preko fabričkih, dok smo sa X850 XT Platinum Edition
      akceleratorom probili barijeru od 600 MHz za jezgro (615 MHz je maksimalno stabilno)
      i efektivnih 1240 MHz na koliko je radila memorija bez prikazivanja grešaka. Smatramo
      da je ovo veoma blizu maksimuma koji postojeći 130-nanometarski low-k postupak
      može da pruži; sledeći korak je, svakako, usavršavanje proizvodnje sa sitnijim
      međutranzistorskim rastojanjima. Pogledajmo rezultate u dva trenutno najpopularnija
      testa.

      Zaključak

      Radeon X850 XT PE je kartica koja predstavlja blagu evoluciju postojećeg, ali
      na tržištu teško dostupnog X800 XT PE modela. Od njega je solidno brža, s obzirom
      da je za PCI Express magistralu, X800 XT PE radio na svega 500 / 1000 MHz, dok
      je X850 XT PE sa svojih 540 / 1180 MHz (ali i mogućnostima za overkloking) ipak
      osetno ispred. ATI na tržištu PCI-E sistema ima daleko bolju ponudu, pošto je
      najpopularniji GeForce 6800 GT (ali i Ultra i vanilla modele) teško naći u PCI-E
      verzijama. Kao što smo pomenuli, kartica nije bučna, stabilna je u radu, a verujemo
      da će mnogi proizvođači imati i single slot cooling sisteme (ASUS, na prvom mestu),
      pogotovo za Radeon X850 XT (ne PE) i X850 Pro kartice.

      Vrlo konkurentan model nosi naziv Radeon X800 XL i verovatno je najbolja kupovina
      u nižoj performance klasi, jer će modeli koji budu stizali od partnera u narednih
      nekoliko meseci garantovano pružiti visoku overklok marginu. Najbolji odnos cene
      i performansi će imati Radeon X800 koji će, sa preporučenih 199 dolara, potisnuti
      X700 Pro još niže, rasterati ono malo X700 XT modela (preuzimanjem cene) i biti
      sjajna kupovina za igrače koji ipak imaju ograničen budžet. Ne treba, nikako,
      zaboraviti ni na činjenicu da X850 XT PE predstavlja prelazno rešenje i da bi
      ATI predstavljanjem R520, odnosno X900 familije kartica, uskoro trebalo da napravi
      manju pometnju (u pozitivnom smislu reči) koja nedostaje ovom segmentu IT tržišta.

      Kartice na test ustupila kompanija ATI
      Technologies
      , Canada.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test