Branko Maksimović
ATI Radeon X850 XT Platinum Edition & X800
XL
Tržište 3D akceleratora još od predstavljanja grafičkog procesora nV40, nije
uzdrmao ni blaži potres. nVidia se sa šestom serijom GeForce video kartica vratila
na staze slave, ali nikada nije povratila primat, jer je, nakon svih grešaka,
šansa koju je ATI dobio, bila prevelika. Međutim, izgleda da se kanadski R&D
tim pomalo uspavao, jer od čipa R300 nisu predstavili ništa bitno novo. Više
posla je odradilo marketinško odeljenje, dok su blaga unapređenja procesa proizvodnje
više posao koji ATI radi u paru sa TSMC-om odnosno IBM-om. Ako su i neke novine
ugledale svetlost dana, sama arhitektura nije pretrpela velike promene više
od godinu i po dana, a ATI sa pravom govori o tome kako se za sledeći korak
čeka pravi trenutak. U prevodu, to bi značilo da tranzicija na 110-nanometarski
postupak možda i nije dovoljan napredak da bi se prešlo na jezgra sa 32 rendering
pipeline-a. ATI, kao i nVidia, nisu imali problema sa tranzicijom na sitniji
proces kada su manji GPU-ovi u pitanju. X700 (RV410) i GeForce 6600 (nV43) rade
bez problema na 500 MHz, ne greju se mnogo i ne zahtevaju snažno napajanje (na
PCB-u, ploči i kućištu), ali je sa jezgrom koje fizički ima 12 pipeline-a, nVidia
imala problema, te ono na prvim (beta) karticama radi na svega 350 MHz. ATI
je, sa druge strane, uradio bolji posao pri prelasku na sitniji proizvodni proces.
Međutim, ako bi 110 nanometarske međuveze trebalo da donesu bolji integritet
signala, zbog čega je onda R430, identičan R423 čipu kada je arhitektura u pitanju,
pogon za slabije X800 kartice? Zar ne bi trebalo da ovaj GPU sa 16-pipeline-a,
manjim jezgrom i manjim radnim naponom bude naslednik X800XT PE modela, kao
što je Winchester naslednik NewCastle-a u svetu sistemskih procesora? Ne, čak
su i običan X800 i X800 XL, izrađeni oko R430, već u ponudi, a najavljen je
i X800 SE, kao potencijalni hit sa suženom memorijskom magistralom ili još jednim
isključenim quad-pipe koprocesorom. O detaljima ćemo, svakako, kasnije…
Znajući da TSMC još nije usavršio 110-nm proces koliko je IBM razradio 130-nm
low-k, prva predpostavka bi bila da će biti mnogo polu-ispravnih R430 čipova,
a samim tim i više X800 (vanilla) i X800 SE kartica. Stvari stoje drugačije, pa
možemo reći da TSMC nema visok škart, ali i čipovi koji izlaze “sa trake” još
uvek ne mogu da postignu 500+ MHz ni u najluđem snu. Tako dolazimo i do zaključka
da, ako i bude X800 SE kartica, one će imati istih 12 pipeline jedinica kao i
X800 vanilla, ali sa užom memorijskom magistralom. ATI je zaista obogatio ponudu
X800 familije kartica. Trenutno su prisutni modeli Radeon X800SE (R420 za AGP
i R430 za PCI-E), X800 (R430, PCI-E), X800 Pro (R420 za AGP i R423 za PCI-E),
X800 XL, X800 XT, X800 XT PE, X850 Pro, X850 XT i X850 XT PE. Dok su R420, R432
i R480 procesori namenjeni najvišoj klasi kartica, izrađeni u 130-nanometarskom
procesu (od kojih je samo R420 namenjen za AGP magistralu), R430 je PCI-E čip
izrađen u 110-nm procesu, kao RV410 (X700) koji ipak pripada srednjoj klasi. Mi
smatramo da će najpopularnije skupe kartice biti X800 i X800 XL, dok su X850 modeli
tu da zamene X800 XT PE (ono PE je od “milošte” nazvano Phantom Edition).
Noviteti
R430 i R480 predstavljaju blagu evoluciju R423 jezgra, odnosno njenu realizaciju
na dva različita načina. Memorijska magistrala i kompletan rendering pipeline
su ostali nepromenjeni. Može se reći da su novi čipovi samo rezultat daljeg usavršavanja
proizvodnog procesa. U slučaju R480 VPU-a, koji je proizveden u TSMC-ovim fabrikama,
upotrebljen je još savršeniji low-k dielectric postupak i drugačiji silicijum,
dok su vodovi od samih izvoda memorijske magistrale do memorijskih čipova, znatno
kraći. Sa R480, postignut je bolji integritet signala na istom radnom naponu (u
odnosu na VPU modela X800 XT PCI-E), te su omogućene i više frekvencije, ali i
znatno manja količina škarta u proizvodnji. Ako sve postavimo u smislenu jednačinu,
doći ćemo do univerzalnog objašnjenja koje kaže da je X850 XT Platinum tu da zameni
X800 XT PE model, koji je i danas, osam meseci nakon promocije, gotovo nemoguće
naći u slobodnoj prodaji. Novi član najvišeg ranga X-familije, po obećanjima iz
TSMC-a i kompanije ATI će biti dostupan od svih board partnera do kraja januara.
R480
R480 je, dakle, veoma sličan R423 čipu. Radi se o daljem usavršavanju proizvodnog
procesa, mada neki izvori tvrde da je i raspored određenih sub-jedinica unutar
jezgra izmenjen, kako bi se postigle više radne frekvencije. Novi čip pokreće
najjači model – X850 XT PE, koji bi trebalo da umesto $549 košta 529 dolara (prema
novoj tabeli, koju smo dobili na email), dok Radeon X850 XT, sa 20 MHz sporijim
jezgrom i 50 (100DDR) MHz sporijom memorijom, ostaje na 499 USD. Iste frekvencije
ima i X850 Pro, ali je i kod njega, kao i kod X800 Pro, aktivno samo 12 pipeline
jedinica. Videćemo da li će i kod ovih PCI-Express x16 ekskluzivnih kartica biti
serija (ViVo) koje će moći softverski da se otključaju. X800 XT PE i X800 XT su,
dakle, zamenjeni sa X850 ekvivalentima, kako cenom, tako i na tržištu, a s obzirom
na to da ATI nije imao adekvatan odgovor na GeForce 6800 GT i 6800, tu su novi
modeli, pozicionirani tačno da bi im parirali. Podsetićemo, GeForce 6800 GT je
bio prebrz za Radeon X800 Pro, X800 SE se nije na vreme pojavio da bude odgovor
na GF6800, a tek je sa X700 Pro, ATI odgovorio na GeForce 6800 LE i instant-popularne
pripadnike GeForce 6600 GT klase.
R430
I R430 je GPU o kome nemamo mnogo šta novo da kažemo jer je, osim prebacivanja
u 0.11 mikronski proces (kod TSMC-a), malo toga promenjeno, a da je dostupno
javnosti. Ovaj video procesor će zameniti R423 u specifično pozicioniranim podklasama,
za početak je zamišljen kao “mozak operacije” kod dva modela – Radeon X800 XL
i Radeon X800. X800 XL bi, po performansama i ceni, trebalo da se nađe između
X850 XT i X850 Pro baziranih akceleratora. Takođe, on će po ceni od 299 dolara,
biti bliži Radeonu X850 Pro, a zahvaljujući brzoj memoriji i svih 16 pipeline
jedinica, imaće performanse sličnije X850 XT modelu. Najlepše od svega je i
što je X800 XL GPU već osetno jeftiniji u proizvodnji (i što je procenat loših
čipova nizak), a zahvaljujući PCB-u i memoriji koji gotovo da nisu skuplji
od onih kod modela X700 Pro, ova kartica može biti ATI-jev kec u rukavu ako
nVidia odluči da pomeri premijeru nV5x akceleratora i igra na loptu koja je
jednom proslavila Voodoo 2 akceleratore. Naime, nVidia i partneri bi uskoro
mogli da ponude GeForce 6600 GT modele, u kombinaciji sa odgovarajućim matičnim
pločama, ili bez njih – po znatno nižim cenama (2 x 119 dolara, dok je sadašnja
cena oko $189). Isto tako, GeForce 6800 GT PCI-E bi mogao da dobije novu MSRP
cenu od 249 dolara, kada bi jedan od ATI-jevih odgovora sigurno bio dalje sniženje
cene za Radeon X800 XL.
ATI Radeon X850 XT Platinum Edition Non-Qualification Sample
Prva kartica koja je u Benchmark HQ došla sa potpisom “Made in Canada”, nosi naziv
ATI Radeon X850 XT Platinum Edition i bazirana je na R480 video procesoru. Ovo
je prva built by ATI Radeon kartica koja ima i referentno dual-slot hlađenje.
Njena osnovna je PCB istih dimenzija kao i onaj za X800 Pro i XT modele, a i raspored
komponenti je gotovo identičan. Izmene su vršene uglavnom zbog drugačijeg hlađenja.
Sa radnom frekvencijom od 540 MHz za jezgro i skoro 1.2 GHz na koliko efektivno
radi GDDR3 memorija, X850 XT PE nije mnogo brži od prethodnog najjačeg modela.
Međutim, ako znamo da je X800 XT PE bio dostupan u malim količinama i isključivo
u AGP verziji, postaje nam jasnija pozicija naslednika. PCI-E verzija Radeon X800
XT kartice je podešena na 500/1000 MHz, te postoji dovoljno mesta i u najvišoj
klasi za najjači X850.
Kao što smo i očekivali, naponska jedinica je masivna, a broj MOSFET-a, oklopljenih
kondenzatora i prigušnica ipak prevazilazi onaj kod prethodnog modela. R480
video čip, sa svojih 200-ak miliona tranzistora, proizveden u 0.13 mikronskom
procesu, mora da radi na veoma visokim frekvencijama, pa je jasno da hlađenje
mora biti adekvatno.
Profil je sastavljen od legure aluminijuma, ispod koje se, na mestima koja su
u dodiru sa memorijskim čipovima i GPU-om, nalaze bakarni delovi (kao kod većine
CPU kulera). Aluminijum efektnije preuzima toplotnu energiju sa GPU-a i GDDR3
Samsung 1.6 ns memorijskih čipova i prosleđuje je tankim bakarnim listićima, kroz
koje veliki ventilator provlači zagrejan vazduh i izbacuje ga van kućišta. Bakar
se, to je poznato, lakše oslobađa toplotne energije, pa kombinacija bakar – aluminijum,
može biti bolja od čisto bakarne, ako je konstrukcija celog elementa odrađena
na pravi način.
Veliki kuler nas je, u prvi mah, uplašio i odmah smo se setili GeForce 5800 Ultra
kartice (ne ponovilo se). Na svu sreću, ventilator nije bučan čak ni tokom intenzivnog
testiranja u 3D aplikacijama, dok radi na nekih 20 % maksimalne snage, bar po
našoj proceni. Riva Tuner 2.0 RC15.3 prijavljuje da fan radi na 4.5% (Fan duty
cycle), što nam je malo teško da poverujemo – 6000 rpm je maksimum, a 260 obrtaja
je zaista malo. Ipak, ponovićemo da se za kuler Radeona X850 XT PE ne može reći
da je bučan, čak ni kada se kartica propisno overklokuje. A da o nivou buke koji
kartica proizvodi, ne treba suditi po njenim gabaritima, govori i primer Radeon
X700 Pro modela, koji ima mali, ali prilično bučan kuler.
Primerak koji smo testirali je Non-Qualification Sample i poseduje dva DVI izlaza
i RageTheater enkoder čip. Kartica ima izvod za dodatno 12V napajanje u vidu specijalnog
konektora, za koji je priložen adapter u standardni molex priključak. Tokom testiranja
i igranja, kartica je pokazala apsolutnu stabilnost u radu, bez obzira na to što
radi na 540 / 1180 MHz, dok je kvalitet 2D prikaza je bio na najvišem nivou. Evo
još nekih fotografija:
ATI Radeon X800 XL Non-Qualification Sample
Radeon X800 XL na sebi ima prvi high-end grafički procesor izrađen u 110-nm
postupku. Ovaj smanjeni R423 ima aktivnih16 piksel pipeline jedinica i 6 vertex
shader koprocesora. R430 na XL modelu radi na 400 MHz, dok je memorija podešena
na efektivnih 1000. je znatno jeftiniji u proizvodnji, ali i manji potrošač
energije, te se može implementirati na kartice sa jednostavnijim layout-om,
manje kompleksnom naponskom jedinicom i skromnijim kulerom.
Kartica je takođe imala Non Qualification Sample oznaku, a memorijski moduli sa
Samsung potpisom (isti kao i oni na X700 Pro karticama – 2.0 ns, GDDR3). Što se
ostalih detalja tiče, Radeon X800 XL izgleda kao bilo koji X800 Pro ili XT, ali
bez konektora za dodatno napajanje, tako da nemamo ništa novo o njoj da kažemo.
Kao što je i bilo najavljeno, za R430 karticu je 75 W, koliko pruža PCI-Express
x16 slot sasvim dovoljno. X800 XL je 3d akcelerator, koji, kao i X800 XT pre njega,
svojim izgledom ne otkriva pravu prirodu. Ovoga puta, zahvaljujući video čipu
napravljenom u sitnijem proizvodnom postupku. Već za nekoliko meseci, očekuje
se Radeon X900 (R520) serija, koja bi trebalo da donese Shader Model 3.0 kompatibilnost.
Kada je konkurencija u pitanju, pominje se video čip koji će nV40 arhitekturu
proširiti na 24 pipeline jedinice, svakako u “formatu” od 110 nanometara. ATI
je najavio i još jedan high-end AGP akcelerator, a svi uskoro ocekuju da na delu
vide i PCI-E > AGP most, koji bi X700Pro predstavio i u AGP izdanju. Ovakvi
akceleratori će biti potrebni jedino za igranje naslova čije su nas demoi impresionirali
(FarCry 2, Unreal Tech 3.0, Quake 4, Oblivion).
Radeon X800 XL, sa cenom od 299 dolara je video akcelerator na koji bi trebalo
obratiti pažnju. Kasnije, kada se pojave primerci koji bi se overklokovali na
500 / 1100, imali bi za oko 250 € + PDV, karticu koja radi kao X800 XT (bez PE),
koja svakako zaslužuje preporuku. Kao i prethodno opisani model, X800 XL je pružio
najviši kvalitet slike i stabilnost u radu.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2640 MHz (240 x
11)
Matična
ploča
ASUS A8N-SLI Deluxe beta
bios
nVidia nForce 4 SLI
HTT 5 x 240 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX
PC4400CL25 (Samsung TCCD)
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
ATI Radeon X850 XT Platinum Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
ATI Radeon X800 XL – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.12
MSI RX700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.11
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD
uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail.
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Napomenućemo i da je ASUS A8N-SLI,
kao i druge nForce 4 SLI ploče, uvek nastojao da overklokuje jezgro i memoriju
kartica sa kojima “sarađuje”. Za X850 XT, to je bilo 603 / 1210 MHz, ali smo mi
karticu uvek ručno vraćali na default vrednosti.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Radeon X850 XT Platinum pruža zaista visoke performanse. nVidia u ovom trenutku
nema odgovor za konkurenciju, ali u narednom periodu možemo videti sniženje cena
GeForce 6 akceleratora.
3DMark2005
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Iako oba rade na visokim frekvencijama i imaju po 16 pipeline jedinica, visoke
radne frekvencije kod najjaceg ATI-ja cine svoje. Fantasticni rezultati, pogotovo
kada se kartica overklokuje, što cemo vec videti na narednim stranama. Posebne
Game testove možete videti ispod.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Aquamark3 je jedan od testova koji se oslanjaju na intenzivno teksturisanje, ali
i na performanse sistema, za razliku od testa finskih programera.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
visoke frekvencije. Podsetimo se i da su tadašnji high-end akceleratori (GeForce
3 Ti500, ali i GF4 Ti4600) davali od 8 do 12 frejmova u najnižoj rezoluciji.
SpecORG SpecView Perf 8.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.
SpecPerf je skup specificnih testova kod kojih ne važe ista pravila kao kod igara.
Tako je X700 Pro, zahvaljujuci visokim radnim frekvencijama, i drugacijoj PCI-E
arhitekturi ponekad i brži od modela Radeon X800 XL.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Quake 3 engine, klasičan je OpenGL program koji se oslanja na viši fillrate i
memorijski bandwidth. Tako se lepo vidi koliko su X800 i X850 ispred
kartice sa X700 Pro akceleratorom – taman onoliko koliko je i realno.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Radeon kartice su dobile dosta veliko ubrzanje sa nekoliko poslednjih revizija
Catalyst drajvera. Kako situacija izgleda sada, vidite u tabeli.
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Može se reci i da su X800 kartice i na ovako brzom sistemu ogranicene brzinom
centralnog procesora? Tek u višim rezolucijama, X850 pocinje da se izdvaja. Naravno,
ovakve igre se i igraju sa ukljucenim Anisotropic i Antialiasing filterima.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
U igri Colin McRae 4 nema nikakvih iznenađenja, ali ponovo smo svedoci cinjenice
da X800 kartice dolaze do limita samog softvera i imaju visak snage, te je preporucljivo
igrati se sa anisotropic filterom makar na 8x.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Komentar iz prošlog testa se može i ovde primeniti – nisu u pitanju greške niti
limitiranost CPU-om: engine je jednostavno takav i zna da ceni sirovi fillrate
i memorijski bandwidth.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Pomalo izgleda cudno da je X850 XT PE toliko brzi od X800 XL modela, koji, opet,
nije mnogo brzi od X700 XT.
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
može postati i Igra Godine 2004. Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
Cry Engine je ipak napisan da postuje sve "zakone fizike", pa je raspored
rezultata onakav kao i u CoD:UE tabeli, logican i razumljiv.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
moguća setovanja u video sekciji.
Painkiller i Source VST takodje kreiraju logicnu tabelu. X800 XL je podbacio samo
u najvisoj rezoluciji…
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
bili isključeni.
Zahtevni modovi ~ Antialiasing (CS Source Stress Test)
Antialiasing (Call of Duty: United Offensive)
Anisotropic (CS Source Stress Test)
Anisotropic (Call of Duty: United Offensive)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (CS Source Stress Test)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Call of Duty: United Offensive)
Overclocking
Iako je Radeon X850 XT Platinum kartica koja je po našem mišljenju verovatno
već blizu svojih granica, ljubitelje brzine će obradovati i podatak da smo sa
sempl modelom postigli i mnogo više od podrazumevanih frekvencija memorije i jezgra.
Setićemo se da je prva serija Radeon X800 XT Platinum kartica mogla da postigne
ne više od 20-25 megaherca preko fabričkih, dok smo sa X850 XT Platinum Edition
akceleratorom probili barijeru od 600 MHz za jezgro (615 MHz je maksimalno stabilno)
i efektivnih 1240 MHz na koliko je radila memorija bez prikazivanja grešaka. Smatramo
da je ovo veoma blizu maksimuma koji postojeći 130-nanometarski low-k postupak
može da pruži; sledeći korak je, svakako, usavršavanje proizvodnje sa sitnijim
međutranzistorskim rastojanjima. Pogledajmo rezultate u dva trenutno najpopularnija
testa.
Zaključak
Radeon X850 XT PE je kartica koja predstavlja blagu evoluciju postojećeg, ali
na tržištu teško dostupnog X800 XT PE modela. Od njega je solidno brža, s obzirom
da je za PCI Express magistralu, X800 XT PE radio na svega 500 / 1000 MHz, dok
je X850 XT PE sa svojih 540 / 1180 MHz (ali i mogućnostima za overkloking) ipak
osetno ispred. ATI na tržištu PCI-E sistema ima daleko bolju ponudu, pošto je
najpopularniji GeForce 6800 GT (ali i Ultra i vanilla modele) teško naći u PCI-E
verzijama. Kao što smo pomenuli, kartica nije bučna, stabilna je u radu, a verujemo
da će mnogi proizvođači imati i single slot cooling sisteme (ASUS, na prvom mestu),
pogotovo za Radeon X850 XT (ne PE) i X850 Pro kartice.
Vrlo konkurentan model nosi naziv Radeon X800 XL i verovatno je najbolja kupovina
u nižoj performance klasi, jer će modeli koji budu stizali od partnera u narednih
nekoliko meseci garantovano pružiti visoku overklok marginu. Najbolji odnos cene
i performansi će imati Radeon X800 koji će, sa preporučenih 199 dolara, potisnuti
X700 Pro još niže, rasterati ono malo X700 XT modela (preuzimanjem cene) i biti
sjajna kupovina za igrače koji ipak imaju ograničen budžet. Ne treba, nikako,
zaboraviti ni na činjenicu da X850 XT PE predstavlja prelazno rešenje i da bi
ATI predstavljanjem R520, odnosno X900 familije kartica, uskoro trebalo da napravi
manju pometnju (u pozitivnom smislu reči) koja nedostaje ovom segmentu IT tržišta.
Kartice na test ustupila kompanija ATI
Technologies, Canada.