Nebojša Todorović
Protekla godina je za sobom ostavila dosta dobrih i grafički kvalitetnih naslova. Možda ne kao neke pre nje, ali i dalje imamo Watchdogs, Titanfall, FarCry 4 i još mnogo drugih AAA igara kod kojih su se razvojni timovi takmičili ko će svoj proizvod učiniti vizuelno impresivnijim.
Mnogo toga je bilo pre svega prilagođeno konzolama, ali sada kada dve od tri next-gen konzole koriste tipičan PC hardver, portovanje je lakše nego ikada. Kada smo već kod toga, AMD-ov Mantle uzima maha iako ćemo morati da sačekamo još neko vreme dok tehnologija ne dostigne svoj zenit. Crytek, Dice, Capcom, Rebellion, svi su na spisku timova koji su prihvatili novi API, ali da bi revolucija zaista uzela maha moraćemo da sačekamo, možda čak još koju godinu. Takve promene jednostavno ne idu naglim tempom, a svakako ne onim tempom koji mi priželjkujemo.
U svakom slučaju i AMD i Nvidia su radili na svojim softverskim rešenjima ove godine ponajviše, razlog za to je, pre svega, odlaganje da se izvrši tranzicija u novi proizvodni proces. TSMC ima pune pogone i teško je doći na red iako verujemo da su obe kompanije shvatile da mogu da se “voze” na staroj litografiji još solidno dugo. Kao što smo rekli u uvodu, to je i za nas korisnike odlična vest, jer ne moramo da odvajamo novac na novi hardver još neko vreme.
Da ocenjujemo kompletan ekosistem i ponudu, možemo reći da bi AMD odneo pobedu bez mnogo muke.
AMD ove godine praktično i nije imao pravi novi GPU. Radeon R9 290X, najbolji model sa jednim GPU-om je predstavljen još 2013. godine. Sa druge strane “dual-GPU” model R9 295X2 koji se pojavio početkom 2014. nije toliko impresionirao da bi smo ostali “pod utiskom” narednih 360 dana.
Jedini pravi novitet je R9 285, za koji moramo da priznamo da nije uspeo da nas pridobije u potpunosti. Premda raspolaže sa nekoliko veoma dobrih rešenja, posebno na polju optimizacije memorijske magistrale, ova karta ima i određeni broj nedostataka. Cenovno pozicioniranje, uz performanse slabije od R9 280X je čine dobrim, ali ne i najboljim proizvodom godine.
Može se reći da je AMD najviše briljirao na kompletnoj ponudi, pa je Never Settle akcija nastavljena i proširena sa novim setom naslova. Da ocenjujemo kompletan ekosistem i ponudu, možemo reći da bi AMD odneo pobedu bez mnogo muke.
Sa druge strane, Nvidia je ostala orijentisana na svoj GeForce Experience program, uz definitivno veliki akcenat na Shield proizvode. Predstavljen je Shield tablet koji stiže i u Evropu za razliku od prve konzole. Šuškalo se i u nasledniku Shield prenosne konzole, ali su predstavnici kompanije bili prilično šturi i komunicirali su gotovo isključivo u formi diskretnih sugestija, pre nego konkretnih odgovora.
Maxwell arhitektura je debitovala još 2013. godine kada smo prvi put videli GTX 750 Ti. Iako smo očekivali da će biti “pilot” projekat sa čipom izrađenim u 20nm, to se nije desilo. Ipak, još sa prvim grafičkim procesorom koji se bazirao na Maxwell arhitekturi postalo je jasno da je Nvidia zauzela dobar pravac. Optimizacije koje su izvršene su učinile da karta sa TDP-om od 60 W može da se takmiči sa modelima deklarisanim na 150 W, kako iz konkurentskog tabora, tako i u okviru sopstvene ponude.
Ipak, High-end model smo morali da čekamo sve do septembra 2014. godine kada je GeForce GTX 980 ugledao svetlost dana. Ovaj model je komotno izlazio na kraj sa GTX 780 Ti i R9 290X modelima uz praktično polovinu potrošnje pomenutih konkurenata. Nvidia je ovim potezom dokazala da kada naiđete na ćorsokak u smislu proizvodnog procesa uvek postoji mogućnost da se izvuče više iz postojeće litografije.
GTX 980 je ne samo doneo novu arhitekturu, i nije samo brži, efikasniji, hladniji, već je u isto vreme jeftiniji
Prosto, GM204 se ponaša kao “die shrink” GK110 modela iako su izrađeni u identičnom proizvodnom procesu. Naravno, kako to nije slučaj reč je o modifikovanoj organizaciji samog čipa uz odbacivanje svih nepotrebnih elemenata GK110-ice čime smo dobili fantastičan proizvod. Ne samo da je GTX 980 brži, efikasniji, hladniji, već je u isto vreme jeftiniji. Sve to ga čini definitivnim pobednikom godine na polju grafičkih karti i kada bismo birali jednu grafičku kartu za naš sistem, to bi bio GTX 980.
Stoga, ostaje samo da čestitiamo pobedniku, kao i da poželimo da će svi trendovi započeti u protekloj biti nastavljeni i u ovoj godini.
Čestitamo kompaniji Nvidia i njenim partnerima na GeForce GTX 980 grafičkoj karti, koja je osvojila priznanje Proizvod godine u konkurenciji grafičkih karti!
Biramo najbolju grafičku kartu 2014. godine
Godina koja je iza nas nije donela ništa revolucionaro u pogledu tehnologija koje grafičke karte nude. Arhitekture su uglavnom ostale neizmenjene, a kompanije su se ponajviše fokusirale na svoj ekosistem, pre nego na konkretne proizvode. Kada se racionalno pogleda, to i nije tako loša stvar. Naše grafičke karte neće postati zastarele, i može se očekivati da će "potrajati" duže nego inače