Creative GeForce 4 MX420/MX440

Creative GeForce 4 MX420/MX440

Trenutna ponuda GeForce 4MX440 kartica je veoma dobra, a mi smo došli do još dva modela koja Vam sada predstavljamo. U pitanju su Creative Labs Blaster kartice, poznate po kvalitetnoj izradi i ne tako niskoj ceni. Da li je i ovoga puta Creative bolji od ostalih, pogledajte u sledećem testu. Cene ovih kartica su sve niže, a na Vama ostaje samo da se odlučite za omiljenu firmu...

    Sadržaj

      Branko Maksimovic

      Vesti koje su svakako brzo obisle internet kazu da je nVidia rasprodala sve
      kolicine GeForce 3/Ti grafickih procesora. Igraci i kod nas sve cesce traze
      GF3Ti200 kartice, ali nasi uvoznici gotovo uvek imaju isti odgovor: ostalo je
      samo jos malo Ti500 modela ! U svakom slucaju, teren je pripremljen za dolazak
      brzih GeForce 4 Ti baziranih video adaptera. Prema prvim testovima, Ti4600 je
      nesumnjivi sampion u svim kategorijama. Brzinske prednosti u odnosu na GF3Ti500
      model idu od prosecnih 10 procenata u Quake 3 demo 1 testu, preko 40% u DroneZ
      / Aquanox / testovima, u visim rezolucijama, do cak 80% kada je ukljucen najzahtevniji
      mod Antialiasing-a. Svakako, GF4Ti4600 ima veliku moc procesiranja danasnjih
      naslova.

      Jos zanimljiviji su demoi koje je nVidia skoro pustila za slobodan download
      – realisticnost je dosta blizu danasnjih Diznijevih 3D animiranih filmova !
      Nekima se ne dopada sto nV25 video procesor nije doneo nista tehnoloski znacajno
      i novo, u odnosu na GeForce 3, ali znajuci da ni ove kartice jos nisu na pravi
      nacin pokazale svoje potencijale u igrama, to nece biti velika mana. Znamo da
      ce nove igre, bazirane na game masinama sledece generacije, imati veliki broj
      slozenih efekata, velike nivoe sa ogromnim brojem poligona. Pominju se i efekti
      “pametnog dima”, koji se uvija kada cvrsto telo prolazi kroz njega, ili morfing
      objekta i to u pravom smislu reci, kao i animacija lica sa matematicki promenjenim
      teksturama za svaki frejm. To je jako velika kolicina informacija za sam graficki
      cip i mislimo da samo kartice naredne generacije mogu da se izbore sa svim mogucnostima
      ovih engine-a. Naravno, prvi, reprezentativni primeri, ce raditi i na GeForce
      3 karticama, kao sto je Quake 3 radio solidno i na RivaTNT karticama, ali njegovi
      “naslednici” (Medal of Honor: Allied Assault) traze drugu generaciju GeForce
      kartica (cak cetiri ciklusa posle RiveTNT) da bi pokazali svoj maksimum. Isto
      tako, intenzivnije koriscenje efekata novih “grafickih masina”, velike teksture
      (do 4096*4096), nesumnjivo ce traziti nove, GeForce 4 Ti graficke kartice, ili
      odgovarajuci ATI, a po nekim pricama i Matrox proizvod.

      ATI u ovom trenutku, na trzistu nema adekvatan odgovor, ali to ne znaci da Chipzilla
      prodaje velike kolicine GF4Ti modela, i to samo zbog toga sto se cene najjaceg
      od njih krecu od 400 do cak 500 americkih dolara (bez poreza). Koliko ono bese
      kosta X-Box? Pa, za tu sumu gotovo da mozete kupiti i jedan PlayStation 2, cisto
      da se nadje. Bas zbog toga sto je GF4Ti najkompletnije mainstream resenje (kome
      bi se obradovali i graficki animatori), i zbog toga sto je daleko brzi od Radeon
      8500 kartica, nVidia se odlucila da debelo naplati svoje top modele. Pored toga
      sto su to najbrze gaming graficke kartice danas, one imaju i odlican DVI-I,
      nView, i TV-out (veliki broj modela i Video – in), a odlicno se i overklokuju.
      Jedan primerak koji su testirale kolege je ubrzan od 300/600MHz do 345/755,
      sto je zaista impresivan rezultat, pogotovo ako znamo da na memoriji nije bilo
      dodatnog pasivnog hladjenja.

      U medjuvremenu, velika vecina i dalje ima GeForce 2 kartice, koje i dalje odlicno
      obavljaju zadatak. Nije tajna da mnogi korisnici ne zele da upgrade-uju svoj
      graficki podsistem sa nekom nV17 baziranom karticom, sto je sasvim razumljivo.
      Medjutim, za pocetnike, korisnike koji tek sada kupuju racunar, ili tek prelaze
      sa nekih GeForce 256 ili GF2 MX resenja, GeForce 4 MX kartice mogu da budu i
      jesu, sasvim realni konkurenti za kupovinu. Vec smo testirali Gainward, Leadtek
      (test koji nas upoznaje i sa mogucnostima nV17 grafickog procesora) i Microstar
      izdanja ovih modela i danas Vam predstavljamo jos dva, koje je potpisao sve
      prisutniji Creative Labs.
      Kartice na testu

      Na test smo dobili dve Creative GeForce 4MX kartice, i to,
      po prvi put, i MX420 model. Kao sto znamo, u pitanju je najslabije opremljena
      kartica koja nosi GeForce 4 ime. SDR memoriju polako zaboravljamo i kao
      sistemsku, jos cudnije bi bilo da je imamo na video adapteru, pogotovo
      u nekoj novoj, modernoj konfiguraciji.

      MX420, pakovanje, izgled

      Pakovanje u kome je stigla je u stilu ranijih Creative grafickih izdanja; jos
      uvek je prisutna prepoznatljiva rec – Blaster. Tu je samo instalacioni CD i
      video out adapter sa obe varijante (kompozitni i S-Video).

      Kada smo videli graficku karticu, pomislili smo u prvi mah da
      je rec o nekoj zabuni i da je pogresno spakovan neki Matrox G400/450 ili G550
      model. Njena, da kazemo, povrsina PCB-a, je toliko mala, a gabariti minimalni.
      Nijedno mesto na stampi nije ostavljeno bez komponenti. Kartica je tek toliko
      siroka koliki je hladnjak na samom grafickom cipu. SDRAM moduli su spakovani
      u produzetku, a sa druge strane, tu je par velikih i par malih kondenzatora.

      Zaista, svi uslovi da kartica bude jako jevtina su ispunjeni. Creative je primenio
      alternativnu shemu, da bi sama stampa bila manja, a utrosak nizi. Generic cooler,
      bez dodatnog hladjenja, verovatno je dovoljan za jednostavan nV17 GPU, na predvidjenih
      250MHz, ali verujemo da je za nesto vise frekvencije, ipak potrebno namontirati
      neki stari 486 ventilator, koji tako fino odgovara ovim dimenzijama. Verujte,
      secamo se vremena kada smo na razne Diamond Viper-e i Voodoo 3 kartice sa istim
      ovakvim hladnjacima, montirali male sleeve ventilatore. Osam Hynix modula, rasporedjeno
      je po cetiri sa obe strane stampe, a oznake na njima ukazuju na vreme od 5ns
      (200MHz), sto je u redu jer fabricki rade na samo 166MHz. Kartica ima i S-Video
      out konektor.

      Kvalitet slike, utisci

      Kvalitet slike koji MX420 kartica daje je malo problematicna u modovima preko
      1280*1024, kao i u 1280*960 pri 100Hz. Moze se okarakterisati kao pomalo mutnjikava
      i uz prisustvo “duhova” kod vecih kontrasta, koji su ipak malo teze uocljivi.
      U nizim rezolucijama, slika je dobra, uporediva sa GF2MX modelima boljih firmi
      (nikako sa Eagle ili Innovision primercima), sto nikako nije pohvalno, jer smo
      ubedjeni da je kvalitet filtera mogao bolje da se izvede. Kartica radi stabilno
      a core i memorija se ne greju ni posle intenzivnog testiranja, kada je hladnjak
      bio gotovo hladan !

      MX440 paket, izgled

      Creative Blaster MX440 dolazi u kutiji koja je isto dizajnirana
      kao i prethodna, sa identicnom opremom, osim sto je dodata i igra Incoming Forces.
      Tu je i vec pomenuti kabal – adapter, a bice Vam potreban i kompozitni ili S-Video
      kabal da bi karticu povezali sa TV-aparatom.

      Sada je red da opisemo karticu, i bili bi mirne savesti kada bi
      iskopirali taj deo iz testa Microstar GF4MX440 kartice. Zasto? Pogledajte sliku
      ispod… Secate se one igre iz “Politikinog ili Mikijevog Zabavnika” – pronadjite
      razliku na slici. Cak su i nalepnice na bios-u iste, redni broj stampane ploce,
      kvalitet i serijske oznake na svim komponentama. Apsolutno je sve identicno,
      te smo sigurni da je Microstar bio proizvodjac Creative kartice. Memorija: SGRAM,
      5ns, proizvodjac: Samsung, generic GF4MX440 cooler, ovoga puta ofarban “srebrnim”
      nijansama, sa Creative nalepnicom… sve su to karakteristike “Creative”-ovog
      MX440 modela.

      Ako nam i dalje ne verujete da je u pitanju "ista" kartica, evo i slike
      koja ce Vas u to ubediti. Preporucujemo da je uvecate i zasta se uverite u to.

      Kvalitet slike, utisci

      Prikaz 2D programa i ostrina su na zavidnom nivou, zaista se ne moze reci da se
      razlikuje od onog koji daje Microstar kartica. Kada smo, posle ove kartice ubacili
      Creative MX440 model, sistem (Windows ME, drajveri, maticna ploca) uopste nije
      prepoznao da je nesto promenjeno. Nije bilo “new hardware found”, niti bilo cega
      slicnog. Kao da karticu nismo ni zamenili. Creative je radio sa Microstar drajverima,
      i obrnuto. Jos jedna “sitnica” koja ide u prilog tvrdnji da ju je MSI napravio.
      Naravno, radi se o prvim primercima. Microstar je potvrdio da ce sledece serije
      ovih kartica izradjivati na crvenoj stampi, sa drugacijim cooler-om, pa je moguce
      da ce se i BIOS promeniti, i postati drugaciji od ne-tweakovanog nVidia default-a.
      U svakom slucaju, ono sto smo rekli za MSI, vazi i za Creative.

      Kvalitet igranja i nekoliko komentara

      Vec smo pomenuli da je kvalitet 16-bitnog prikaza odlican zahvaljujuci bolje resenom
      dihtering-u. Naravno, performanse u 16-bita su zbog toga pale za neki procenat,
      i verujemo da ce postojati revizije drajvera koje ce davati losiji dihter uz vise
      performanse (nVidia to cesto radi, a onda se poziva na “poboljsanje performansi
      koje donose drajveri”). nV17 donosi i Accuview sa kojim smo imali problema, i
      moze se reci da GF4MX kartice nemaju dosta “sirove snage” da ga iznesu uz ocuvanje
      prihvatljivih performansi.
      Isto tako je i sa visokim nivoima Anisotropic filtriranja. Ovaj mod treba posmatrati
      kao nastavak trilinear moda. Dakle, tu je bilinear filtering, koji zahvata susedne
      piksele sa dva najbliza mipmap nivoa, a onda radi prosek boja i “omeksavanje”.
      Nesto slicno je i kod resize-a slika u ACDSee-u ili Photoshopu, gde mozete izabrati
      nacin menjanja velicine: nearest neighbour, bilinear, bicubic/trilinear itd…
      Sledeci, napredniji oblik je Trilinear mod, koji se obavlja uz obavezan mipmaping,
      i koji obezbedjuje prirodniji prelaz izmedju njihovih nivoa, jer ne kalkulise
      odgovarajuce piksele samo od susednih, vec i od sledecih susednih nivoa. Prvi
      3D akcelerator koji je ovu kalkulaciju radio u single pass ciklusu je bio Voodoo
      3, jedini u to vreme, kome ova funkcija nije oduzimala mnogo od brzine rendering-a.
      Anisotropic filter sa danasnjim akceleratorima, radi iz vise prolaza, i zbog toga
      im, u manjoj ili visoj meri, oduzima dosta od performansi, ali uz drasticno bolji
      kvalitet tekstura. Gore potpisani nije mogao da veruje koliko se ostro prikazuju
      teksture u jednom obicnom Quake-u 3, pri Anisotropic 64-tap (Level 8). Teksture
      su tada mnogo bolje definisane – kao kada bi postojao jos jedan visi nivo kvaliteta
      istih, u samoj igri ! Naravno, performanse padaju za cak 40-50% procenata pri
      64-tap, 30% pri 32-tap (Level 4) i 15-20% pri 16-tap anisotropic modu, kod GeForce
      3 kartica. Posto se ove kalkulacije oslanjaju na sirovu snagu procesora, brza
      kartica znaci i manji procentualni pad performansi, a nVidia je, jos pre nekoliko
      meseci, kao jednu od najbitnijih funkcija nV3x procesora, naglasila mogucnost
      Anisotropic metoda iz single-pass-a ! Ovo ce dodatno poboljsati kvalitet prikaza
      i u starim igrama, a verujemo da ce se ponoviti prica slicna onoj koja se pricala
      kada je 3dfx promovisao FSAA. Isto tako, i Anisotropic moze da se izvrsava na
      pametniji nacin, bez vise prolaza, jer ne vidimo kako bi drugacije mogao da se
      izvrsava “in hardware”, osim preko nekog algoritma.

      Test Setup

      Testiranje smo vrsili na sledecoj konfiguraciji:

      Procesor

      AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)

      Maticna ploca

      Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska
      setovanja , AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software VIA
      4in1 ver. 4.37v
      – powered by Samsung 300W

      Memorija

      512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB) CAS 2

      Hard Disk

      30GB Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100

      Video Karte

      Creative GeForce MX420 64MB SDR – Detonator 27.30
      Creative GeForce 4 MX440 – 64MB DDR – Detonator 27.30
      GeForce 2/3Ti – 64MB DDR – Detonator 21.83

      Monitor

      Samsung SyncMaster 900NF

      Cooling

      cooled by Thermaltake

      DVD uredjaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      Operativni sistem

      Windows Millenium Edition

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
      Serious Sam – v1.1; Memphis Suburbs
      MadOnion.com 3DMark 2001 pr
      PowerVR’s VillageMark
      Return To Castle Wolfenstein (Flashpoint Demo)

      Ovoga puta cemo kartice uporediti sa GeForce 2 Ti serijom i GeForce
      3 Ti karticama Naravno, GF3Ti500 nije konkurentan model jer je daleko skuplji,
      ali smo ga ubacili jer se sa vecinom GF3Ti200 modela, pri overklokovanju, mogu
      dobiti slicni rezultati.

      Quake III Arena

      Max Quality Setting:Teksture na najvisem nivou
      Geometrija na najvisem nivou
      Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
      High Quality Sky
      Ejecting Bras: ukljucen
      Sync Every frame iskljucen
      Lightmap lights
      Force Player Models iskljucen
      Dynamic Lights ukljucen
      Marks On Walls ukljucen
      Sound Quality low

      Naravno, u 16-bita, konkurenti – GF2Ti, GF3Ti200 i GF4MX440 su
      u jednoj manje zahtevnoj igri, poprilicno izjednaceni. Koliko MX420 zaostaje
      za "zlatnom trojkom u sredini", toliko GF3Ti200 prednjaci, barem ovako,
      "grubo" gledano.

      U 32-bita, u visim rezolucijama, nV17 pocinje da zaostaje zbog cinjenice da ima
      samo dva rendering pipeline-a, bez obzira sto radi na 95MHz visem taktu nego GF3Ti200.
      Imajte u vidu i performanse GF3Ti500 jer se one lako mogu dostici sa vecinom GF3Ti200
      modela. Raduje to sto je GF4MX440 svuda brzi od GF2Ti modela, a moze i solidno
      da se overklokuje, sto cete videti na kraju ovog testa. MX420 zaostaje u nizim
      rezolucijama, ali se dobro drzi sve do 1024*768.

      Crusher naravno pokazuje T&L moc neke jedinice, pa je GF4MX440 zaostao za
      GF2Ti bas zbog toga sto mu nedostaju ona dva pipeline-a. Nije pomogao ni poboljsani
      memorijski kontroler, ni novi visibility subsystem – ovo je high poly test, GF2Ti
      je "tukao" i GF3Ti200 – ali samo zbog toga sto radi na daleko visem
      radnom taktu.

      Rad sa teksturama ipak dolazi do izrazaja u 32-bita, ali samo
      u malo vecoj meri, ipak dovoljnoj da MX440 "za dlaku" pobedi u visim
      grafickim modovima.
      Return To Castle Wolfenstein

      RtCW je Quake III engine based igra koja koristi noviji, Team Arena build ove
      masine, kome su dodati novi particle sistemi, terrain engine i opcije za matematicki
      izmenjene teksture (procedural sub.) kao i poboljsani skeletal animation. Uz veliki
      broj poligona, igra je znatno zahtevnija od jednog Quake-a III , cak i od Team
      Arena verzije. Demo koji smo koristili je Flashpoint i izvrsava se samo u multiplayer
      delu igre. Evo jos ovaj put screenshotova koji pokazuju kako smo podesili graficke
      detalje:

      Nazalost, nemamo rezultate sa starijim GeForce karticama, iz ovog testa, ali se
      dobro vidi koliko je SDR memorija velika kocnica u 32-bita. Ipak, i sa GF4MX420
      karticom, na procesoru kao sto je Athlon na 1400MHz i 512MB memorije, sigurno
      cete igrati i RtCW bez problema, u gotovo svim rezolucijama.
      Serious Sam

      Serious Sam testiramo prema “Maximum Quality” inf fajlu koji se moze naci u Serious
      Sam benchscript-ovima na sajtu www.Beyond3D.com. Ovo je maksimalan nivo detalja
      u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je bilo moguce ukljuciti od grafickih
      funkcija – ukljuceno je, i to na maksimum. Kartice smo postedeli funkcije “Anisotropic
      filtering” jer ih neki drajveri i dalje ne implementiraju kako treba i daju ogromno
      usporenje, bez ikakvih razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju
      tako da bi za te kartice zakljucili da radi “Anisotropic” bez usporenja, a ona
      ih, u stvari, ne izvrsava. Za detaljnije informacije o nacinu testiranja pogledajte
      nas prvi GeForce 3 test.

      Brzo jezgro sa 4 pipeline-a kod GF2Ti kartice, preovladjuje do 1280*1024 kada
      je prestignut cak i GF3Ti200 model. Medjutim, vec u 1280*1024, stvari dolaze "na
      svoje mesto". Voleli bi smo ipak, kada bi GF4MX440 prestigao GF2Ti koji takodje
      moze solidno da se ubrza iznad specifikacija.

      Dosta slozenih efekata u igri Serious Sam, daju prednost GF3Ti
      karticama. Ipak, treba paziti i na GF2Ti koji se odlicno drzi.

      VillageMark

      VillageMark je dobar test funkcionalnosti HiOcclusion detekcije
      i njenog “Culling-a”. VillageMark test je razvijen od strane PowerVR-a koji
      je zeleo da demonstrira TileBased Rendering sistem kod svojih Kyro kartica,
      koje sve vise padaju u zaborav. Nedavno promovisani Kyro II Ultra, nema sta
      da trazi sa konkurencijom, cak ni u tom cenovnom rangu. Pogledajmo rezultate
      sa testa nVidia kartica.

      Nesumnjivo je da je kod ovoga testa preovladao poboljsani Visibility
      Subsystem kod GF4 kartica. Cak se i sporih 166MHz na MX420 modelu, priblizilo
      400 megahertznom DDR-u na GF2Ti kartici. Treba pomenuti da i GF4MX kartice rade
      troslojne multiteksture iz dva prolaza, kao i GF2Ti model. Jedina prednost kod
      GF3 kartica je u tome sto se multitexturing radi u jednom prolazu, ali njih
      koci nesto slabije resen HiOcclusion Culling u poredjenju sa GF4 modelima. Rezultati
      su bas onakvi kakve smo i ocekivali.

      3DMark 2001
      O MadOnion-ovom benchmark-u zaista nemamo mnogo toga da dodamo
      osim da se tehnologija iz Nature demoa, kao i Game Demoa (voznja kamioneta po
      razrusenom futuristickom krajoliku), jos dugo nece naci u igrama za PC sisteme.
      Evo i tabela sa rezultatima:

      U 16-bita, GF4MX440 i GF2Ti kartice su izjednacene. GF2Ti vodi u visim, a GF4MX440
      u nizim modovima. Naravno, GF3 modeli se osecaju "kao kod kuce" i to
      samo zbog tri reci: Pixel, Vertex i Shaders.

      GeForce 4MX odnosi pobedu u odnosu na GF2Ti. Lepo je videti da
      se i najslabiji i najjevtiniji model (MX420) odlicno drzi u visokim rezolucijama.

      Overclocking
      Zanimalo nas je da li se Creative-ov model podnosi overclocking
      u istoj meri kao i Microstar-ov. Upravo tako, postigli smo 310MHz za core i
      480MHz za memoriju, kada je kartica radila maksimalno stabilno. U pocetku, memorija
      ce raditi i na nesto visim frekvencijama, ali moramo priznati da je i 80 efektivnih
      megahertza vise od predvidjenog takta, sasvim dovoljan overclock.

      Model MX420 je bio takodje vrlo solidan, mada su Hynix moduli
      od 5ns raspolozeni da rade samo do frekvencija za koje su namenjeni – 200MHz,
      i ni makac dalje. Jezgro je, bez dodatnog hladjenja islo do 300MHz, kada je
      cooler bio vreo, posle nekog vremena. Stabilni oc sa pasivnim hladjenjem na
      nasem primerku iznosio je 280MHz, a dostigli smo i stabilnih 305MHz uz montazu
      486 hladnjaka :).

      Zakljucak

      Creative je odradio dobar posao kada je zaduzio Microstara kao svog OEM proizvodjaca.
      Nismo sigurni ko je proizveo slabiji model, ali ni sa njim nije napravljen neki
      veci propust. U pitanju su odlicno napravljene kartice, a best buy etiketa koju
      nosi MSI model ide samo zbog toga sto je u pitanju value bundle sa dosta softvera
      i u lepom pakovanju, koje je, pored svega i za 15-20 Eura jevtinije od Creative
      varijante. Cene su trenutno takve kod nasih distributera, ali je i na stranom
      trzistu slicna situacija. Bilo bi fino kada bi Creative malo korigovao svoje
      cene, sto ce nadamo se i uciniti, jer je iznos od 155 EU (bez poreza) pomalo
      visok ako znamo cene ostalih modela (koje se krecu od 135 do 148 EU (bez p.p.)).
      Ovo su informacije koje smo u toku testiranja dobili od maloprodajnih salona
      domacih uvoznika. Naravno, potrebno je proveriti ih ponovo jer prodavci cesto
      mogu da ih koriguju po svojoj zelji i nahodjenju.

      U svakom slucaju, MX440 ostaje odlican izbor za korisnike koji tek sada razmisljaju
      o GeForce 2Ti modelu, makar zbog odlicnog nView softvera i TV-outa koji je zaista
      sjajan. Iz istih razloga, preporucili bismo i model MX420, ali je njegova cena
      tek nepunih 20 Eura niza od skupljeg modela, ali ni performanse nisu bitno nize.

      Kartice na test ustupila
      firma ComputerLand

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test