Dušan Kovačević
Jedna, dve, tri, četiri…
Prva tehnologija koja je omogućila korisnicima da koriste više od jednog grafičkog čipa kako bi dobili što bolje performanse u 3D naslovima je Scan-Line Interleave legendarne kompanije 3dfx,predstavljena sa Voodoo 2 generacijom grafičkih akceleratora tokom 1998. godine. ATI je nešto kasnio, pa je prva generacija njihove tehnologije koja je omogućavala uparivanje dve grafičke karte na istom poslu predstavljena u drugoj polovini 2005. godine, uz X800 seriju proizvoda. U tim prvim generacijama nisu sve proizvedene karte podržavale ovu tehnologiju, i za korišćenje je, uz kupovinu odgovarajuće matične ploče, bilo neophodno kupiti i jednu posebnu kartu koja je u sistemu imala ulogu Master karte, i koju je bilo moguće upariti sa bilo kojom sličnom kartom za što bolje performanse. Naravno, postojala su i brojna ograničenja i problemi (nedovoljna podrška za visoke rezolucije, pre svega), pa je postalo jasno da će ATI morati mnogo da se potrudi u budućnosti.
Veoma značajan trenutak je bio onaj u kome se kompanija dogovorila sa Intelom, otvorila im tehnologiju, i na taj način obezbedila veliki broj vrhunskih matičnih ploča sa podrškom za svoju tehnologiju. Njihov glavni konkurent na tržištu grafičkih čipova, kompanija NVIDIA je veoma dugo odbijala slične dogovore, budući da su imali svoju seriju prilično uspešnih čipsetova iz nForce familije, pa su se nadali da na taj način sebi mogu maksimizovati profit. Ipak, i oni su na kraju popustili, pa počev od X58 generacije ploča naovamo pojedini modeli, sem Crossfire tehnologije, podržavaju i NVIDIA SLI.
Aktuelna generacija ove tehnologije kompanije AMD nosi ime ATI CrossFireX, i predstavljena je tokom 2007. godine, uz Spider platformu. Od mnogih noviteta koje je donela, verovatno najvažnije je ograničenje da u svakom trenutku u sistemu može raditi najviše četiri GPU-a, koje je na snazi i danas. Od 3800 generacije, zasnovane na RV670 čipu i prelaska na već pominjanu Sweet Spot strategiju, najjači Radeoni redovno koriste dva čipa najviše klase, obično na nešto nižim frekvencijama kako bi se potrošnja zadržala na nivou ispod 300W. Tako su, makar na neko vreme, Radeon HD3870X2 i Radeon HD4870X2 držali titulu najbrže grafičke karte na tržištu, dok je Radeon HD5970 i danas pozicioniran na samom vrhu. U proteklom periodu AMD je pomalo i eksperimentisao, pa je proizvode iz najniže klase moguće upariti u softverskom CrossFire-u sa integrisanim grafičkim čipovima ove kompanije kako bi se još malo podigle performanse, a uz Radeon HD4870X2 predstavljena je i SidePort tehnologija, koja je imala za cilj da poboljša internu komunikaciju dva integrisana grafička čipa kroz daleko veći dostupnu propusnost. Na žalost, ova tehnologija nikada i nije bila aktivirana kroz drajvere, a naredna generacija Evergreen čipova je ni ne podržava, iako je najavljeno da bi se mogla vratiti u nekoj od narednih generacija, ukoliko se za time ukaže potreba.
Nedavno su i sami Catalyst drajveri doživeli prilične izmene, budući da su profili zaduženi za CrossFireX izdvojeni iz same instalacije drajvera, i moguće ih je skinuti u bilo kom trenutku sa web sajta kompanije AMD. Razloga za ovakvu odluku ima mnogo, ali je najvažniji svakako to što se često dešavalo da se na odgovarajuću CF podršku za popularne igre ponekad čeka i više od mesec dana, tj sve do izlaska nove verzije Catalyst drajvera. U odnosu na konkurentsku SLI tehnologiju, CrossFireX ima i jednu potencijalnu prednost – moguće je uparivati različite serije kartica, pod uslovom da su zasnovane na istom čipu. Prema tome, ne postoji tehnološki razlog koji bi sprečio TriFire kombinaciju sa Radeonima HD5870, HD5850 i HD5830 – svi su zasnovani na identičnom čipu kodnog imena Cypress, i dok je taj uslov ispunjen, sve kombinacije su moguće. Ovu mogućnost smo i mi iskoristitli tokom pripremanja ovog teksta, budući da smo obezbedili dve Radeon HD5870 karte, kao i jednu Radeon HD5970.
Testiranje
Kako bi proverili benefite od dodavanja dodatnih grafičkih kartica u sistem, obezbedili smo nekoliko grafičkih kartica najviše klase i propustili ih kroz neke od naših standardnih testova. Tako smo, sem performansi jednog Radeona HD5870, izmerili CrossFire performanse dve ovakve karte, ali i TriFire ukoliko jednu od njih povežete u sistem sa dvoglavom kartom, Radeon HD5970. Želja nam je bila da isprobamo i ove tri karte zajedno, ali zbog problema sa hardverom i tehničkih ograničenja proisteklih iz njih nismo to bili u mogućnosti da uradimo. Ipak, ovom pitanju ćemo se svakako vratiti u budućnosti, jer je svakako veoma interesantno, iako nam je potpuno jasno da će se praktično 99% korisnika koji se uopšte i odluče na sistem sa više grafičkih čipova u računaru zadržati na broju dva.
Test sistem
Intel Core i5-750 @3.8GHz
CoolerMaster V8
Gigabyte P55A-UD6
TakeMS DDR3 1333 2xGB @1600MHz
Sapphire Radeon HD5870 Toxic
Radeon HD5870
Radeon HD5970
Prestigio P7240W
ThermalTake ToughPower 850W
Seagate SATA2 500GB
Windows 7 Ultimate 64bit
Catalyst 10.8
Catalyst Application Profiles 10.8a
Rezultati
3DMark Vantage i ubrzanje
Unigine Heaven 2.1 i ubrzanje
Crysis Warhead i ubrzanje
Far Cry 2 i ubrzanje
DiRT 2 i ubrzanje
STALKER Call of Pripyat i ubrzanje
Alien vs Predator i ubrzanje
Makar i letimičan pregled rezultata govori više nego dovoljno. Dok dodavanje drugog grafičkog akceleratora i pravljenje najčešćeg CrossFire sistema itekako ima smisla sa stanovišta performansi, već treći čip može proizvesti i poprilične probleme. Moguće da je njihov uzrok korišćenje dve različite karte (Radeon HD5970 i Radeon HD5870), ali je ta podrška zvanična i dokumentovana, i prema tome korisnik ima pravo da očekuje da radi bez problema. To na žalost nije slučaj, pa smo u pojedinim situacijama primetili i usporenja, a pojedine testove i nije bilo moguće završiti.
Kada je skaliranje u pitanju, dodavanje druge karte, u zavisnosti od naslova i uslova testiranja (rezolucija i kvalitet prikaza) donosi od 50 do 80% bolje performanse, što svakako nije za zanemariti. Optimizacije drajevra za CrossFire se, izuzev za grafički čip, specifično izvode i za rezoluciju, pa nije nemoguće da bi dodatna ubrzanja uvideli u još višim rezolucijama, koje na žalost ne testiramo (2560×1600, na primer), posebno u ovom slučaju kada smo koristili dva najjača čipa, koja niko neće kupiti za igranje na monitoru dijagonale 22 inča.
Sa druge strane, kao što smo već rekli, CrossFireX sistem koji se sastojao od jednog Radeona HD5970 i jednog Radeona HD5870 nije opravdao naša očekivanja, ni sa stanovišta dobitka u performansama, ni sa stanovišta stabilnosti. U pojedinim situacijama skaliranje je sjajno, jer ubrzanje u odnosu na jednu kartu iznosi oko 2.3 puta, što jeste odličan rezultat, posebno imajući u vidu činjenicu da u Radeon HD5970 karti Cypress čipovi rade na daleko nižoj frekvenciji u odnosu na onaj u Radeonu HD5870 (735 vs. 850MHz), pa stoga i ne treba očekivati ubrzanje od 3 puta. Ipak, u većini situacija dobici u odnosu na sistem sa dve karte bili su na nivou od 10-20%, što svakako nije dovoljno dobar rezultat – jednostavno smo očekivali više.
Kako sumnjamo da će AMD u dogledno vreme menjati Sweet Spot strategiju, koja se do sada pokazala veoma uspešnom, optimizacije vezane za CrossFire tehnologiju će i u budućnosti ostati veoma važne, čak šta više… moguće da će dodatno dobiti na važnosti. Pre nekoliko meseci vođa tima zaduženog za razvoj Catalyst drajvera u kompaniji AMD, gospodin Terry Macedon je, na telekonferenciji sa novinarima, najavio je neke vrlo važne izmene. Prema njemu, u budćnosti će biti moguće mešati karte različitih serija, pa čak i generacija, a iskoristiti i eventualnu integrisani grafički čip kako bi se korisnicima omogućilo da maksimalno iskoriste svoj hardver. Naravno, rok u kome će se ovo desiti nije naveden, ali moguće da ima veze sa razvojem budućih grafičkih čipova. Naime, sve su češće glasine da će neka od narednih generacija grafičkih čipova ove kompanije biti u pravom smislu višejezgarna – pravi MCM (Multi Chip Module), u kome će se dizajnirati samo jedan čip za najnižu klasu, a više pokrivati jednostavnim dodavanjem više ovakvih modula prema potrebi. Kako je sličan princip kompanija planirala i za svoju novu CPU arhitekturu kodnog imena Bulldozer, verovatnoća da će se ovo preslikati i na drugo tržište na kome se „takmiče“ nije mala. Naravno, kada će se to desiti ostaje otvoreno pitanje.
Ukoliko ste pasionirani igrač, dodavanje druge Radeon grafičke karte, posebno u situaciji ukoliko posedujete monitor veće dijagonale i više rezolucije itekako ima smisla… dobici su očigledni u svim situacijama, i sasvim dovoljni da opravdaju ulaganje. U pojedinim naslovima i treći čip ima smisla, skaliranje (ukoliko sve radi) može čak biti veoma dobro, ali ovakav sistem povlači i daleko veću potrošnju, zagrevanje i donosi potencijalne probleme. Naravno, performanse koje čak i dve grafičke karte sa Cypress čipom u najjačoj reviziji daju u većini naslova su više nego dovoljno za udobno igranje, i po našem mišljenju TriFire, a posebno QuadFire sistemi će do daljeg ostati ograničeni samo na one koji jure rekorde po svaku cenu.