Foxconn GeForce 7600GS i 7300GT
Iako ih, po pravilu ima najmanje, uvek su najčitaniji testovi video kartica
srednje klase. Najjači modeli su za prikazivanje najatraktivniji, jer demonstriraju
mogućnosti nove generacije, dok su testovi konkretnih modela akceleratora srednje
klase zanimljivi najvećem broju čitaocima iz drugog razloga, najčešće da bi
prosudili koji im vendor nudi najviše za određenu sumu novca. I vlasnici kartica
srednje klase mogu igrati nove igre “sa svim detaljima”, bar ako ne preteraju
sa rezolucijom, međutim, modeli iz još nižeg segmenta i dalje nisu dovoljni
iole zagriženijim PC igračima. Nepisano pravilo kaže da niža klasa uvek sporije
napreduje nego mainstream ili high-end, kao i da je razlika u performansama
između predstavnika najviše i najniže klase iz generacije u generaciju, sve
veća. Najbolji primer je i najava za entry-level modele osme generacije GeForce
akceleratora, koji će zadržati prepotopsku 64-bitnu magistralu. Najbolji način
da se ilustruje koliko su novi akceleratori srednje klase brži od svojih prethodnika,
je iznošenje sledeće činjenice: GeForce 7600GT se po performansama može porediti
sa GeForce 6800 Ultra, koji je top model prethodne generacije, dok je GeForce
7900GTX nešto brži ne samo od dve GeForce 6800GT kartice u SLI režimu, već
prestiže i dva 7800GT-a, koji su “stariji” svega nekoliko meseci! Sa druge
strane, GeForce 6200 nije mnogo brži od modela FX5200, pre svega zbog toga
što se radi o Single Quad Pipe rešenjima, obično “vezanim” na 64-bitnu memorijsku
magistralu. Da “srednja” klasa još više napreduje govore i preliminarni testovi
GeForce 8600 GT kartica koje su brže od najbržeg GeForce 7 rešenja (sa jednim
GPU-om). Osim što su nove igre “bezobrazno zahtevne”, veći broj detalja zahteva
igranje u većoj rezoluciji, pogotovo ako se radi o strategijama. Ako niste
sigurni na šta mislimo, pokušajte da igrate Supreme Commander u rezoluciji
od 800 x 600, pa će vam sve biti jasno. Takođe, i “apetiti” igrača su porasli,
pa se umesto u 800 x 600 ili 1024 x 768, igra najčešće u 1280 x 1024 (1440
x 900) i 1600 x 1200, a na PC-ju je uz HD gaming obavezan i antialiasing i anisotropic filter.
Kartice niže klase verovatno nikada neće moći da “voze” aktuelne igre u visokim
rezolucijama, međutim, tu je i akceleracija grafičkog okruženja novog operativnog
sistema (Windows Vista), kao i hardversko dekodiranje videa visoke definicije,
što su feature i na koje ne bi trebalo zaboraviti. Visok frame-rate
u reprodukciji videa rezolucije 1920 x 1080 u progressive modu, možete zaboraviti
na konfekcijskim modelima prethodne generacije. Za tečnu reprodukciju H.264
1080i video materijala putem CPU-a vam neće biti dovoljan Athlon ili Sempron
na 2GHz, pa je u toj situaciji poželjno da imate GPU novije generacije (uključujući,
na svu sreću, i entry-level modele), kakvi su GeForce 7 i Radeon X1K, koji
nude hardversko dekodiranje H.264 i WMV9 videa visoke rezolucije. Upravo u
testu koji sledi ćemo vam dati predlog za to kakvu karticu možete nabaviti,
ako vam je na umu i gledanje filmova visoke definicije, a povremeno i poigrate
neku igru…
Na jednoj od najvećih informatičkih manifestacija u svetu, Sajmu CeBIT u Hanoveru,
Nemačka, posetili smo štand poznate kompanije Foxconn koja u poslednjih nekoliko
godina prodaje core komponente i pod sopstvenim brendom. U proteklih
6 do 9 meseci je evidentan i njihov napor da “pojačaju” prisustvo (marketshare)
i na tržištu grafičkih kartica, posebno NVIDIA programa. Pogledajmo i nekoliko
slika koje smo tamo zabeležili…
NVIDIA G73
G70, prvi GeForce 7 GPU, predstavljen je pre skoro dve godine, a do pojave
G73, nVidia je za potrebe srednje klase koristila procesore starije generacije.
G72, prvi nVidia GPU proizveden u 90-nm litografiji, ostao je rezervisan za
akceleratore najniže klase – GeForce 7300/GS. GeForce 7900 i 7300 su “naslednici”
modela 7800 i 6200, i u odnosu na njih, najveća novina jeste sitniji proizvodni
postupak – memorijska magistrala, broj TMU, ROP, PS, VS (odnosno ALU) jedinica
je ostao isti. Bitka se ipak, najžešće vodi u srednjoj klasi, pa je ona pretrpela
i najveće promene. G73 ima za 50% više pipeline jedinica od nV43 procesora,
a najsličnija je nV42 GPU-u, koji je “pokretao” GeForce 6800 PCI-E i GeForce
6800 GS. G7x arhitektura se ne razlikuje previše od nV4x “litografije”, barem
kada pogledamo krajnju funkcionalnost i set mogućnosti samog akceleratora.
Podsetićemo, ipak, da je kod ALU jedinica (u okviru Pixel Shader Unit -a),
napravljena reogranizacija, pa tako obe ALU jedinice u okviru PS “pipeline”-a,
imaju mogućnost rada sa MultipleADD (MAD) kalkulacijama u jednom ciklusu (kod
GeForce 6600 GPU-a, “pipeline” je imao jednu MAD i jednu MUL ALU jedinicu).
Dok se nV43 “sastojao” od 8 TMU i 8 Pixel Shader (tj. 8 Fragment Shader) jedinica,
sa 3 Vertex Shader i 4 Raster Operator jedinice, G73 ima 5 Vertex Shader jedinica,
12 Fragment Shader i 8 ROP jedinica. Bez obzira na to što je broj tranzistorskih
elemenata povećan, činjenica da je G73 izrađen u 90-nm procesu, kao i optimizacija
pojedinih struktura u jezgru, dovela je do rezultata da je G73 po površini
sličan sa nV43, kao i da se manje zagreva, bez obzira 60 MHz više radne učestanosti.
G73 je, za sada zamišljen da radi na dva osnovna modela – GeForce 7600 GT i
7600 GS. Kao što vidite u tabeli, radne frekvencije za model 7600GT su 5600
/ 1400 MHz, dok su za 7600 GS znatno niže – 400 / 800 MHz. Baš zbog toga, GeForce
7600 GS ima odličnu overklok marginu, procentualno znatno veću nego GeForce
7600GT, koga, nažalost, teško može da dostigne zbog upotrebe bitno sporije
DDR2 memorije. Kao i kod G71, novitet u odnosu na prethodnu generaciju su dva
dual-link DVI kontrolera, koja se nalaze u samom jezgru, pa je sada kao i na
high-end Radeon X1K akceleratorima, na GeForce 7900 i 7600 akceleratore moguće
povezati XHD monitore (30 inča, sa rezolucijom od 2560 x 1600), a pojavio se
i određen broj modela sa HDMI priključkom. U prethodnoj generaciji, za tako
nešto su bile potrebne dve GeForce kartice, ali ne u SLI, već u standardnom
Single GPU režimu! Monitori od 30 inča su u ovom trenutku zaista ekstrem, ali
za nekoliko godina, kada osnovni mod za igre i filmove bude 1920 x 1200 (1080p),
XHD, odnosno rezolucija 2560 x 1600 će se smatrati high-end-om.
Kartica na testu – Foxconn GeForce 7600GS 256MB DDR2
Ova, za današnje pojmove vrlo obična grafička kartica stiže u krajnje neobično
dizajniranoj ambalaži. Kako su u pitanju pastelne boje i motivi totema drevnih
civilizacija, očekivali bi smo da se unutra nađe nekakav suvenir ili društvena
igra, ali se u kutiji nalazi samo jedna pasivno hlađena GeForce 7600GS kartica
sa DDR2 memorijom i osnovna “oprema”, koju čini uputstvo DVI-I>D-Sub adapter,
komponentni HDTV kabl, CD sa Virtual Drive 10 i Restore it! Softverom, uputstvo
i drajveri.
GeForce 7600GS nismo tako često opisivali, ali je njen PCB veoma sličan onom
koji se viđa kod mnogih kartica niže i srednje klase (koje koriste DDR2 memorijske
čipove). Osim što su sve komponente dobile RoHS sertifikat (po američkim i
zapadno-evropskim zakonima, to je sada i obavezno), i čitava ambalaža je napravljena
od recikliranog papira, pa se može reći da Foxconn baš vodi računa o ekološkom
aspektu pri realizaciji svojih proizvoda. Foxconn GeForce 7600GS je referentna
G73 kartica, kao i mnoge druge na tržištu, a od mora sličnih se razlikuje po
plavom PCB-u, odnosno nešto drugačije profilisanom hladnjaku, koji na krajevima
formira Foxconn logo.
Bilo da se radi o naponskoj jedinici za memoriju ili GPU, jedina razlika koja
se može uočiti u odnosu na druge “default” GeForce 7600GS kartice (Gigabyte,
MSI) koje smo testirali jeste u naponskom filteru (navojnici), odnosno kvalitetu
kondenzatora, koji su u velikoj većini slučajeva klasičnog (elektrolitskog)
tipa. Sa druge strane, viđali smo GeForce 7600GS kartice koje koriste 7600GT
layout (eVGA, XFX, Leadtek, Galaxy) ili potpuno redizajnirani PCB, kakav koriste
samo primerci GeForce 7600GS akceleratora tog brenda (ASUS EN7600GS TOP, Gainward
7600GS GLH, Zotac 7600GS DDR3 itd.). Zbog toga je uvek bitno da pogledate o
kakvoj se verziji GeForce 7600GS kartice radi, pošto postoje različite varijante,
koje se ne razlikuju samo po tome da li im je ugrađena GDDR3 ili DDR2 memorija
ili aktivan kuler, već i po predviđenim radnim učestanostima i naponima, kao
i naponskim jedinicama, filterima ili čak prisustvu konektora za eksterno napajanje
(da, postoje GeForce 7600GS kartice koje ga imaju!).
Pošto je kartica pasivno hlađena, vrlo je privlačna za Media Centar računare
koje bi ste postavili u dnevnoj sobi, a za koje je obično i imperativ da budu
veoma tihi. NVIDIA je, svakako, sada bolje rešenje za računare koji bi trebalo
da puštaju različito kodirane video fajlove, pre svega zbog transparentnosti
PureVideo sistema, koji pruža odlične rezultate (posebno se vide pri puštanju
1080i fajlova). Ispod velikog profila koji prekriva karticu, nalazi se mali
G73 čip (90-nm, za više informacija pogledajte neki od naših prethodnih
testova ), kao i osam DDR2 memorijskih čipova kompanije Hynix, čiji je
rating na čak 2.5 ns, što znači da neće raditi mnogo više od 400 MHz (800 DDR).
To i nije toliko strašno, ako znamo da je GPU podešen na svega 400 MHz, a memorija
“sinhrono” na 400, odnosno 800 MHz.
DDR2 memorija je vrlo passe u svetu grafičkih kartica, pa ako je
“klok” od 800MHz respektabilan za sistemsku memoriju, 256MB grafičke memorije
na 800 MHz nikoga neće oduševiti. Setimo se da je i GeForce 6600GT imao dosta
bržu GDDR3 memoriju, kao i da će GeForce 8600 GS raditi sa još bržim GDDR3
čipovima na taktu od oko 1500 MHz. No, GeForce 7600GS sa DDR2 memorijom i jeste
tu da zameni inferiorniji GeForce 6600 (bez sufiksa), od koga je ipak brži,
a radi “hladnije glave”. Tu je i PureVideo HD koji podržava samo GeForce serije
7 – GeForce 6 podržava hardversku akceleraciju i motion compensation samo za
materijale standardne definicije. DDR2 Hynix memorijski čipovi i ponajviše zagrevaju
pasivni hladnjak kartice, pa ako poželite da je overklokujete, ipak postavite
neki ventilator (na kartici postoji konektor da se isti priključi). Ono što
GeForce 7600 podržava, za razliku od svog pomenutog prethodnika jeste prisustvo
Dual Link DVI konektora, pa ako poželite da na računar povežete neki XHD monitor
(ili TV u nekoj doglednoj budućnosti), lepo je znati da će i skromni GeForce
7600GS moći da “pogura” desktop u opasnih 2650 x 1600 piksela. Obratite pažnju
i na to da će vam u ovom slučaju koristiti samo full DVI-I DL kabl, koji se
od kablova kakve najčešće viđamo razlikuje po tome što ima ceo red “zlatnih”
iglica na konektoru, dok DVI-D kabl ima dva puta manje iglica. Pogledaćemo
kako su se kartice “pokazale” u igrama i benchmark programima, odmah pošto
prikažemo i još jedan Foxconn-ov model koji smo imali na testu.
Kartica na testu – Foxconn GeForce 7300GT 256MB DDR2
GeForce 7600GS ima 12 pixel shader i 5 vertex jedinica, dok GeForce 7300GT
u DDR2 varijanti ima 8/4 “setup”, odnosno G73 čip sa jednim aktivnim Quad Pipeline
Unit-om manje. Kartica stiže u manjem pakovanju sa sličnim “tematskim obeležjem”,
a u kutiji je identična oprema. Kao i GeForce 7600GS, i 7300GT sa DDR2 memorijom
ima Dual Link DVI konektor, D-Sub i S-Video konektor na koji možete povezati
i komponentni kabl.
Jezgro kod Foxconn GeForce 7300GT kartice je podešeno na 350 MHz, a memorija
na 333.5, odnosno efektivnih 667 MHz. Naravno, mi smo još pre skoro godinu
dana testirali GeForce 7300GT kartice sa DDR3 čipovima čiji su klokovi bili
daleko viši (500 / 1400 MHz), tako da je odmah jasno da se ova dva 7300GT-a
teško mogu porediti. Ono što je karakteristično, jeste da i 7300GT koristi
isti PCB kao i prethodno opisana kartica, pa je izlišno da sve ponovo opisujemo.
Osim identičnih komponenti, kartica ima i osam memorijskih čipova istog tipa
(Hynix 2.5 ns), koji ovoga puta rade na nižem taktu, a uočljiva je i linija
koja prati pasivni kuler sa modela 7600GS.
Ventilator je, ovoga puta aktivan i dosta je manji, a memorija se manje greje
i, očito, radi na manjem naponu, pošto se pokazalo da se slabije “klokuje”
od one kod nešto skupljeg modela. Imajući to u vidu, nije čudno što i nije
dodatno hlađena. Smatramo, pak, da će na ovakvoj kartici malo ko poželeti da
pravi SLI setup, iako mogućnost za tako nešto postoji. Ako NVIDIA ikad dovrši
Physics on SLI “koncept”, možda će ovaj 7300GT poslužiti dobro kao akcelerator
fizike, pored dve 7900, 8600 ili 8800 kartice u SLI režimu. U suprotnom, mišljenja
smo da SLI sa ovakvim karticama i nema mnogo smisla. Pogledajmo i ostatak fotografija:
Foxconn kartice se nisu pokazale kao preterano raspoložene za overkloking;
GeForce 7600GS smo ubrzali na 490 MHz za jezgro i 860 MHz za memoriju, čak
i uz malu pomoć dodatnog ventilatora, dok je model 7300GT DDR2 bio malo uspešniji
– postigli smo 550 MHz za G73, dok su “Hynixi” išli do 880 MHz, efektivno.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB
Matična
ploča
ASUS
Striker Extreme
NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12, as DDR888)
Hard
Disk
Maxtor
Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB
Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB
Video
Karte
Foxconn
GeForce 7600GS 256MB
DDR2 – ForceWare 93.71
Foxconn GeForce 7300GT 256MB
DDR2 – ForceWare 93.71
Monitor
Benq
241WZ TFT-LCD (ustupio Kimtec)
Cooling,
Case, PSU
ASUS
Silent Knight CPU Cooler
CoolerMaster WaveMaster
CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified
DVD
uređaj
Pioneer
DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
– 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
3DRealms – Prey
Company of Heroes
EA’s Battlefield 2142
SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
Activision Call of Duty 2
Valve’s Half Life 2 Episode One
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell 3: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.4
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Trackmania Nations
Need For Speed: Most Wanted
Need For Speed: Carbon
X3 Reunion Demo Benchmark
The Chronicles
of Riddick: Escape from Butcher’s Bay
F.E.A.R 1.08
* – only bolded benchmarks used for this occasion
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio
uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
Kartice smo propustili kroz nešto uži krug testova nego što su naši čitaoci
navikli pre svega zbog toga što se radi o karticama čije su performanse već
poznate, ali i zbog toga što ih kupci neće koristiti samo i isključivo za igranje
igara. U svakom slučaju, lepo je znati da ove DirectX 9.0c kartice vrlo dobro
rade sa Vista aero “prozorima” sve do rezolucije 1920 x 1200. Igrom slučaja,
kada smo testirali Samsung SyncMaster 305T čija je rezolucija 2650 x 1600 piksela,
Vistin Flip3D nije radio baš tako sjajno, jer je seckanje bilo vrlo neprijatno.
Ovim smo bili iznenađeni, ali smatramo da je glavni krivac za tako nešto –
memorija. Vista očigledno zahteva karticu sa 512MB VRAM-a kako bi Flip3D radio
dovoljno brzo, jer, nelogično je da u 1920 x 1200 radi izuzetno glatko, a da
u narednoj većoj rezoluciji baš toliko “koči”. Poređenja radi (ako smemo –
pit. aut.), MacBook Pro notebook sa Radeon X1600 grafikom i MacOS X 10.4.9
OS-om ovu rezoluciju prepoznaje i vozi bez većeg kočenja ( exposé, minimize
genie effect, show desktop itd.) a lepo je o što je u pitanju notebook
koji ima DualLink DVI konektor (drugi notebook sa takvim karakteristikama bi
teško našli).
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake
3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno
koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture
u ovoj igri, dok su particle efekti i dim nešto najbolje što smo
do sada videli. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
potrebno je imati najjaču karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT.
Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize
for SLI" ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama),
pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske
cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je
budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti
sa nama da je u pitanju možda i najlepša igra do sada.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
tim dizajnera i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre,
koja je, moramo reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje
pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko
puta! Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije "aktiviran" Ultra Quality, već High Quality
mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra po istoimenom filmu, napisana je za OpenGL API, a mi smo
testirali sa najvišim setovanjima (i u PS3.0 modu), dostupnim iz same igre.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i
u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen. Uskoro ćemo
ovu igru zameniti sa novim nastavkom ove sjajne igre – Double Agent, koja koristi
noviji build Unreal Engine-a 2.5!
Battlefield 2142
Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping,
dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.).
Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo
rezultate:
Far Cry v1.4
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer. Ovu igru ćemo "izbaciti" kada se na našem testu pojavi
prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Half Life 2: Lost Coast
Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji
donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR "rendering". Engine
nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan
(skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse
kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest),
samo su Anisotropic i Antialiasing bili isključeni.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje prosečan
broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
Zaključak
Dve Foxconn kartice koje smo testirali su namenjene skromnijim igračima i
korisnicima kojima će multimedijalni i video kvaliteti GeForce 7 serije biti
sasvim dovoljni. GeForce 7600GS je naslednik modela GeForce 6600, dok je 7300GT
u DDR2 verziji „zamena“ za GeForce 6200 u 128-bitnoj verziji. Naravno, tu su
i low-end solucije kakav je GeForce 7100GS, koji je zamenio GeForce 6200TC
i FX5200 kartice koje su (pre)dugo na tržištu. Ako vam je cilj da izvučete
što više frejmova po sekundi za uložen novac, nešto bolje rešenje je GeForce
7300GT sa DDR3 memorijom, čije su radne učestanosti daleko više, a samim tim
i performanse bliže modelu GeForce 7600GT, koji i dalje predstavlja neki minimum
za pristojno igranje svih novijih igara. PureVideo HD, NVIDIA-in Video Engine
sledeće generacije, čini da vaši filmovi izgledaju bolje nego ranije, što posebno
važi za fajlove koji su snimljeni u visokoj rezoluciji. PureVideo u novoj „HD“
verziji radi samo na GeForce karticama sedme generacije i predstavlja sistem
za hardversko dekodiranje WMV9, H.264 i drugih kodeka za video visoke definicije,
sve sa naprednim algoritmima za filtiranje i kompenzaciju pokreta. Već prilično
rasprostranjeni X.264 je besplatni i polu-legalni kodek koji ne koristi napredne
mogućnosti novih GPU-ova i za sve kalkulacije koristi sistemski procesor, ali,
setimo se da je nekada i DivX imao sličan status, pa se može očekivati da X.264
u bliskoj budućnosti bude ono što je danas XviD, a kako u NVIDIA-i na PureVideo
HD projektu radi čitav tim programera, nije nerealno očekivati da i podrška
za ove kodeke bude pridodata u novije vreme. Za sada, PureVideo HD “preuzima”
kodiranje video fajlova kada se koristi Windows Media Player, PowerDVD i WinDVD,
dok široko rasprostranjeni Media Player Classic i VLC i dalje forsiraju neke
druge (odnosno sopstvene) softverske kodeke. Kada su MPEG i H.264 fajlovi u
pitanju, algoritmi se izvršavaju u 3D pixel pipeline-u, a novina u novoj verziji
PureVideo HD sistema je dinamička redukcija šuma i pametno izoštravanje slike
koje daje slične rezultate kao Unsharp Mask filter u Photoshop-u. Obe kartice,
a pogotovo pasivno hlađeni Foxconn GeForce 7600GS, odličan su izbor za living-room
based SFF računare na koje bi bio instaliran Windows Media Center Edition
OS (XP ili Vista Home Premium). Kako je na ovakvom računaru logično koristiti
neki LCDTV ili plazmu, jasno je da će igre dobro izgledati čak i ako ih pokrenete
u nižim wide rezolucijama, pa od vašeg računara možete lako napraviti
solidnu igračku konzolu, odnosno vrlo svestran, a samim tim i isplativ kućni
video centar. Kako Foxconn GeForce 7600 i 7300 kartice imaju atraktivnu cenu,
jasno je da se uklapaju, cenom i onim što nude u ovako zamišljene računarske
koncepte.
Foxconn video kartice na test ustupila firma CT
Computers .