Branko Maksimović
Uvod
NVIDIA GeForce 8800GTS – Gainward Bliss 8800GTS
GeForce 8800 je svakako jedan od onih proizvoda na koji su mnogi igrači dugo čekali. I naravno, nakon tako dugog perioda, logično je da su ta očekivanja velika, pošto se radi o prvom DirectX 10 akceleratoru, a upravo će se na ovoj „platformi” igrati one sjajne igre čije smo trejlere svo ovo vreme redovno skidali i iznova gledali. Znamo da je GeForce 7800 i 7900 serija bila više „apgrejd” brzine i količine memorije nego nešto specijalno novo, što bi učinilo da GeForce 6800 izgleda kao muzejski primerak, ali se pojavom G80 stvari menjaju iz korena. Neke od njih će se još izmeniti kada konačno stigne i AMD-ov R600, ali o tome je bolje pričati kada dođe vreme. Iako mnogi možda smatraju da je tek izlaskom GeForce 8800 kartica došlo vreme da se pazari brz i povoljan (em, best buy ) GeForce 7 akcelerator, GeForce 8800 GTX pokazuje mišiće i van DX10 arene. Zapravo, ceo test ove kartice smo izvršili ne samo bez DirectX 10 benchmark programa, već i bez DirectX 10 operativnog sistema (Vista) i ForceWare X drajvera koji će doneti i biblioteke nove verzije „igračkog” API-ja iz Microsoft-a. Ovaj „propust” ćemo ispraviti, ali treba znati da Windows Vista još zvanično nije izašao i verovatno zbog toga ni NVIDIA ne daje baš svima DirectX 10 drajver za G80 kartice. Zbog toga bi i naši čitaoci mogli da uspore sa slanjem mejlova upitnog sadržaja ka našoj redakciji – G80 Vista test će izaći kada svako bude mogao u radnji da kupi Windows Vista OS i sa sajta www.nvidia.com da preuzme odgovarajuće drajvere…
U ovom trenutku, posvetićemo se nečemu drugom što smo zapostavili. Ljubaznošću domaćina kompanije PiN Computers smo samo nekoliko dana nakon isteka NDA za GeForce 8800 kartice, imali priliku da se poigramo sa Gainward Bliss 8800GTS karticom, koja je bila u senci jačeg modela, čiji je test nedavno objavljen . Pošto smo u istom testu „pokrili” sve za šta smo mislili da je bitno (i što ne predstavlja nagađanje), a vezano je za arhitekturu G80 čipa i karakteristike DirectX 10 API-ja, upućujemo vas još jednom na link iz prethodne rečenice, jer ćemo se u ovom tekstu više posvetiti pomenutoj Gainward Bliss kartici. GeForce 8800GTX je učinio da većina igrača ponovo poželi NVIDIA kartice, bar ako pričamo o onima koji na celu priču ne gledaju sa „navijačke” strane. Radeon X1800 i X1900 serija kartica je pružala bolji kvalitet prikaza u odnosu na prethodne serije GeForce kartica, što se lako videlo i bez pažljivijeg zagledanja. Jednostavno, algoritmi za anisotropic su na R5xx čipovima značajno temeljnije filtrirali teksture, gotovo bez obzira pod kojim se uglom nalazile. GeForce 8800 serija donosi još bolji algoritam koji praktično i na default kvalitetu (ne mora da se uključuje quality ) nudi anisotropic koji je apsolutno nezavisan od položaja površine nekog 3D objekta. Uz to, tu je i bolji antialiasing algoritam, te blending tekstura uz FP32 preciznost i druge fine stvarčice.
GeForce 8800GTS možda neće dostići popularnost jednog GeForce 6800GT-a, koji je, uz blagi overklok, mogao praktično da se „izjednači” sa modelom Ultra, ali, kao što ćete imati prilike i sami da se uverite, predstavlja odličnu kupovinu u cenovnom rangu koji je do sada bio rezervisan za GeForce 7950GX2.
GeForce 8800 GTS
Ako se vratimo nešto više od pola godine unazad, podsetićemo se da je prvo iznenađenje vezano za količinu shader jedinica priredio ATI, predstavivši GPU-om sa asimetričnom arhitekturom, koji ima 48 pixel shader jedinica. Konkurent nije imao izbora nego da ponudi karticu sa dva GeForce 7900 čipa (7950GX2), na koju je opet usledio odgovor u vidu još brže verzije Radeona X1900 koja koristi GDDR4 memoriju. Kao što smo već pisali, DirectX je veoma popularno razvojno okruženje za koje je kreiran najveći broj aplikacija za PC platformu, ali koji je u poslednjih nekoliko godina najviše napredovao zahvaljujući razvoju konzola za igranje. DirectX 10 „pozajmljuje” neka od rešenja koja su uspešno primenjena na konzolama – pre svega razvojne alate, ali i koncepciju rada sa grafikom na sistemskom i GPU nivou, ali i više od toga. Prethodne verzije DirectX-a su zahtevale da GPU za svaku promenu instrukcija poziva centralni procesor, što je programere i dizajnere igara ograničavalo da kreiraju kompleksne 3D svetove, jer je CPU uvek usko grlo u sistemu – performanse aktuelnih grafičkih kartica su ograničene brzinom centralnog procesora, pogotovo u nižim rezolucijama. Četiri godine nakon uvođenja programabilnih shader-a u trećoj generaciji GeForce kartica, vreme je za još jednu malu revoluciju, koja stiže u vidu G80 grafičkog čipa, o kome smo već opširno pisali. Prvi DirectX 10 čip, koji podržava Shader Model 4.0, G80, ima impresivne karakteristike od kojih ćemo pomenuti 128 stream procesora, 32 teksturne jedinice (TMU) i 24 raster operatora (ROP). Memorijska magistrala je proširena na 384-bita, zbog čega je i ukupna količina video RAM-a povećana na 768 MB. Proizvodnja tako kompleksnog GPU-a je ostavljena za TSMC-ov razrađeni 90-nm proces – NVIDIA je nakon debakla sa NV30 možda i više oprezna nego što je neophodno, a uzevši sve aspekte u obzir, radni takt G80 čipa je impresivan. G80 sesastoji od 680 miliona tranzistora, što je impresivan podatak ako znamo da je G71 imao tek 270 miliona osnovnih poluprovodničkih elemenata. Takt dela jezgra je 575 MHz, ali Stream procesori rade na čak 1350 MHz! Međutim, postoje i primerci kod kojih jedan deo čipa ne radi kako treba, a čak i da tih primeraka nema mnogo, potrebno je, kao i ranije, distancirati „Ultru” od „GT”-a, Ti4600 od Ti4200… Tako se delom onesposobljeni čipovi odvajaju za slabiji GTS model, koji je predmet ovog testa. Treba znati da sve GeForce 8800GTX i GTS kartice za sada proizvodi ASUS, dok ostali partneri (MSI, Gigabyte, Gainward, EVGA itd.) samo nalepiti svoja obeležja na rashladni sistem, spremiti ambalažu i „poklone”. Neki od njih će možda i zameniti hladnjak nekim watercooling rešenjem…
Aktuelna ponuda GeForce kartica je pojednostavljena, iako su u njoj novi modeli. U vrhu ponude je GeForce 8800GTX sa preporučenom cenom od 599 dolara ili 549 evra, zatim GeForce 8800GTS koji je zacenjen na odličnih 449 evra, kao i EOL model 7950GX2.
Po ceni od 299 dolara ili 269 evra, i dalje će se prodavati GeForce 7950GT (GeForce 7950GX2 će uskoro biti povučen iz prodaje), dok 7900GS zadržava cenu od 199 dolara ili 179 evra. Cena GeForce 7600GT se spušta na 159 dolara ili 140 evra, dok će referentno izdanje GeForce 7600GS kartica sa DDR2 memorijom biti moguće pazariti za 150 dolara, odnosno 125 evra. Na kraju, GeForce 7300GT kartice bi, bez obzira na instaliranu memoriju, trebalo da koštaju manje od 100 evra / dolara, dok GeForce 7300GS dobija cenu od 60 evra. U ponudi ćemo verovatno još uvek moći da nađemo GeForce 7300 i 7300LE sa HyperMemory sistemom koje će koštati isto kao i GeForce 7300GS.
Da ne bi opet ponavljali istu tabelu koju možete videti ovde, navešćemo samo razlike između već opisanog modela GeForce 8800GTX i GeForce 8800GTS koga sada predstavljamo. GeForce 8800GTS u život „vraća” GTS sufiks koji nismo videli još od kako je GeForce 2 poslat u penziju. Naravno, tada je GTS bio skraćenica za Giga Texel Shader, a sada samo označava „nešto što je slabije od GTX-a, ali jače od GT-a”. Ili bar NVIDIA želi da tako mislimo. Ipak, GTS je solidno slabija kartica od GTX-a jer se ne radi samo o nižim radnim učestanostima kao što je to bio slučaj kod 6800 Ultra i GT ili 7900GTX i 7900GT kartica. Situacija je sličnija onoj koja je važila za razliku između GeForce 7800GTX i 7800GT kartica, jer je 7800GT imao 20 TMU i PS jedinica, dok je GTX imao četiri od svake ove jedinice više. U GeForce 7900 „generaciji” kartice sa jednim Quad Unit-om manje su nosile oznaku GS. Ovoga puta, razlika je u nižem radnom taktu, koja kod GeForce 8800GTS modela za čip iznosi 500 MHz (GTX je podešen na 575 MHz), a 96 Stream procesora (GTX ih ima 128) „kuca” na „svega” 1200 MHz, što procentualno nije mnogo manje od 1350 MHz kod GTX-a. Broj teksturnih (texture mapping) jedinica je manji – ima ih 24, dok je kog jačeg modela aktivno svih 32. No, broj ROP unita je smanjen samo za 4, pa kod GTS-a „broji” 20 jedinica. Naravno, uz manji propusni opseg memorijske magistrale i bandwidth memorije je sa 86, spao na 64 gigabajta po sekundi. Ostatak specifikacije je isti – DirectX 10 specifikacija, NVIO čip sa Dual link DVI HDCP konektorima i VIVO mogućnostima. Pogledajmo onda po čemu se još GeForce 8800GTS razlikuje od GTX-a.
Kartica na testu – Gainward BLISS 8800GTS
Prva GeForce 8800 GTS kartica koju smo testirali, stigla nam je od Gainward-a, zahvaljujući novom distributeru ove kompanije, firmi PiN Computers. Pošto ste više detalja o arhitekturi samog grafičkog čipa mogli da pročitate u prethodnim testovima, u ovom ćemo se posvetiti samoj GeForce 8800 GTS kartici i njenim performansama.
NVIDIA je najavila da će GeForce 8800GTX i GTS kartice u ponudi svih launching AIB partnera biti dostupne u prodaji na dan kada je njihova zvanična premijera (8. novembar 2006.). Kao što možemo videti na slikama, GeForce 8800GTX se od GTS verzije ne razlikuje samo po konfiguraciji G80 čipa i radnim frekvencijama, već i po samom PCB-u. Dužina GeForce 8800GTX kartice je 26.7 cm, a GTS je 42 milimetra kraći, pa je u „nivou” sa Radeon X1950 XTX akceleratorom. Gainward BLISS 8800GTS sa svojim dual-slot rashladnim sistemom koji se prostire gotovo čitavom dužinom kartice, teži čitavih 710 grama.
Implementacija novog, kompleksnog GPU-a kakav je G80 je zahtevala dizajniranje potpuno novog PCB-a, ali pošto je ovaj GPU u varijanti za 8800GTS nešto skromniji po pitanju potrošnje i zagrevanja, odlučeno je da za njega ide drugačiji dizajn PCB-a. Ovaj GPU ima ukupno 64-bitnih crossbar „puteva” ka memoriji, ali je kod GTS-a aktivno 5, što ukupnu propusnu moć magistrale smanjuje sa 384 na 320 bita, a količina memorije je iz tog razloga smanjena sa 768 na 640 MB (128 MB manje, odnosno dva čipa manje). GeForce 8800GTS ima jedan konektor za eksterno napajanje koje se obavezno mora povezati, inače će kartica zvučnim signalom (zbog koga je, pored samih 6-pinskih priključaka za napajanje, smešten standardni speaker kakav viđamo na dial-up modemima) upozoriti da ga priključite, i dok to ne učinite, radiće na znatno nižem taktu uz konstantno upozorenje pri startovanju sistema i inicijalizaciji drajvera. Da bi se pravilno napajala, GeForce 8800GTX kartica napajanje od minimum 400 vati.
Manji FCBGA čip koji je smešten na poziciji na kojoj obično zatičemo dosta manji video koder čip, ima oznaku NVIO-1-A3, a koji predstavlja skup TMDS transmitera i eksterni RAMDAC. NVIO čip (IO stoji za Input/Output) je specijalizovan čip koji ima ulogu dual TMDS transmitera i RAMDAC-a. Ove komponente moderne grafičke kartice imaju zadatak da proslede signal (sliku) ka monitoru, odnosno nekom drugom displeju. Ovaj čip obezbeđuje i podršku za HDCP, ali predstavlja i svojevrsni compositing engine za SLI (otuda vodovi od ovog čipa ka dva SLI konektora koje vidimo na PCB-u). I kako je ATI tek uvrstio svoj compositing engine unutar GPU-a, NVIDIA ga je, zajedno sa TMDS, RAMDAC i HDCP komponentama odvojila u zaseban procesor. To je verovatno bilo neophodno zbog toga što je G80 ionako kompleksan GPU čiji Stream procesori rade na izuzetno visokom taktu, što može da stvara interferenciju TMDS transmitera sa Stream jedinicama. Dakle, NVIO je zadužen za analogne, komponennte, S-Video i digitalne Dual Link DVI (sa HDCP-om) „izlaze” kao i za kompoziciju signala dve kartice u SLI režimu, a u sebi ima i TMDS transmiter i RAMDAC.
Sam G80 GPU na sebi ima heat-spreader koji poboljšava prenos toplote sa površine jezgra na rashladni sistem, a kakav viđamo i na modernim CPU-ovima kakvi su Athlon 64 ili Intel Core 2 Duo. Oko GPU-a je, u tri reda pod uglovima od 90 stepeni, smešteno 10 memorijskih čipova. I na GeForce 8800GTS karticama, partneri ugrađuju najbrže GDDR3 memorijske čipove – Samsung BJ1A sa latencijom od 1.1 ns, koji mogu da rade na frekvencijama do 1800 MHz, ali uz oštrije tajminge u odnosu na GDDR4, što znači da njihova propusna moć nije mnogo manja. Bez obzira na niži radni takt memorije u odnosu na Radeon X1950 XTX, šira memorijska magistrala je omogućila odličan propusni opseg od 64GB/s.
Dva SLI (MIO) konektora na Gainward BLISS 8800GTX kartici smeštena su na standardnoj poziciji i podsećaju na one kod Radeon X1950 Pro kartica koje su donele “prirodni” Crossfire. Dva SLI konektora su tu zbog brže, dvosmerne komunikacije između kartica, odnosno mogućnosti kreiranja QuadSLI “niza”. Ova druga je za sada manje verovatna, mada nije neizvesna, ako znamo koliko se stvari brzo menjaju na tržištu grafičkih kartica. BLISS 8800GTX ima dva Dual Link DVI konektora sa HDCP podrškom, kao i standardni 7-pinski S-Video priključak na koji se vezuje YpbPr port razdelnik.
Rashladni sistem instaliran na GeForce 8800GTS kartice (bar one referentne) je takođe dizajniran „od nule” i isti je kao i onaj koji se koristi na jačim, GTX modelima. Novi kuler podseća na rešenje primenjeno na GeForce 6800 Ultra karticama, ali je većih dimenzija i redizajniran tako da se vruć vazduh izbacuje van kućišta. Baza kulera je napravljena od velikog, fino obrađenog bakarnog profila, dok je ostatak profila načinjen od legure aluminijuma. Mesto na kome kuler dodiruje memorijske čipove i NVIO procesor su posebno obrađeni i premazani termalnom pastom. Unutar tunela rashladnog isstema nalazi se niz tankih rebara pored kojih velikom brzinom prolazi vazduh, koji prima toplotnu energiju i izbacuje je van kućišta, a za bolju raspodelu toplotne energije, „brinu” se i četiri heat-pipe-a.
Ventilator velikog promera troši 5.8W na najvišem broju obrtaja, ali ih, sva sreća, nikada ne dostiže, što je dovoljan pokazatelj efikasnosti rashladnog sistema. GeForce 8800GTS je u proseku od 8 do 14 stepeni hladniji od jačeg modela. Termalna sonda je i ovde prisutna, pa bi drajveri svakako ubrzali ventilator kako bi temperaturu GPU-a zadržao u granicama normale (niže od 115 stepeni). Na našem testu, ovaj kuler se pokazao kao prilično tih, po čemu je sličan GeForce 7900GTX kartici, koja je jedna od najtiših ikada testiranih na našem sajtu.
Tačan “klok” Gainward Bliss 8800GTS kartice je malo drugačiji od onog koji specifikacija nalaže – jezgro je ubrzano na 513 MHz, a memorija je 16 MHz “sporija” (1584 MHz). Ovo nije velika razlika u odnosu na specifikaciju, pa ćemo to pripisati specifičnom takt generatoru ili „grešci” u BIOS-u. Gainward u paketu ne daje nikakve velike poklone, tu su samo neophodni kablovi i adapteri, a sama kartica je na testu radila savršeno stabilno sa ForceWare 97.02 drajverima.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
Intel Core 2 Duo E6600 @ 3004 MHz (333 x 9)
Matična ploča
MSI 975X Power Up Edition 2.1
Intel i975X
Memorija
2 x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12)
Hard Disk
Maxtor Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB
Western Digital Caviar ATA133 2000JB, 200 GB, 8MB
Video Karte
MSI NX7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.47
MSI RX1950 XTX WCE – 512 MB GDDR4 – Catalyst 6.9
NVIDIA GeForce 8800GTX – 768 MB GDDR3 – ForceWare 96.89 /97.02
Gainward BLISS 8800GTS – 640 MB GDDR3 – ForceWare 97.02
Monitor
Benq FP93GX (ustupio Kimtec)
Samsung SyncMaster 244T – za widescreen HD testove
Cooling, Case, PSU
CoolerMaster Hyper LZ, CoolerMaster WaveMaster, Enermax Coolergiant 500W Dual Rail
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-111D
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
3DRealms – Prey
Company of Heroes
EA's Battlefield 2142
SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
Activision Call of Duty 2
Valve's Half Life 2 Episode One
Valve's Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell 3: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.4
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Trackmania Nations
Need For Speed: Most Wanted
Need For Speed: Carbon
X3 Reunion Demo Benchmark
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher's Bay
F.E.A.R 1.08
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen. Test smo vršili sa Catalyst 6.9 drajverima, odnosno ForceWare 91.47 za NVIDIA kartice. Nadamo se da će vam narednih 37 tabela pomoći da shvatite kakve performanse pružaju nove NVIDIA grafičke kartice iz osme GeForce generacije.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Nema sumnje, GeForce 8800GTX postiže mnogo više nego DualGPU grafička kartica – 7950GX2, a razlike su najveće u visokim rezolucijama. Razlika u odnosu na R580 sa ultra-brzom GDDR4 memorijom je još veća. GeForce 8800GTS u solidnom zaostatku, ali uspešno savladava najjačeg Radeona…
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
I da, ovde se tek može videti sva moć G80 arhitekture. Čini se da 3DMark06, iako je samo DirectX 9 test, ipak ume da iskoristi onih 700-ak miliona tranzistora koje GeForce 8800GTX na sebi ima. Zbog intenzivnih Shader programa, Gainward bliss 8800GTS je ovoga puta značajno brži i od dvostrukog GeForce 7950GX2 akceleratora.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5 miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja. Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori, simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri miliona osnovnih linija.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija “optimize for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju možda i najlepša igra do sada.
Zanimljivo je da GeForce 8800GTX omogućava da se ova izuzetno grafički intenzivna igra igra u 1920 x 1200 piksela uz maksimalan anisotropic i antialiasing override-ovan iz drajvera. Performanse su nešto više ukoliko se AA i AF “poteraju” iz same igre, u kom slučaju je, sigurni smo, moguće igrati ovu igru i na 30-inčnim monitorima. Ono što važi za GeForce 8800GTX, važi i za GeForce 8800GTS koji jeste osetn sporiji, ali nudi viši kvalitet prikaza u odnosu na GeForce 7950GX2.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen, svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4, koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk, AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Pogledajmo kakvi su rezultati u “opretećenim” modovima…
Razlika u odnosu na GeForce 7950 GX2 možda i nije velika, ali se treba podsetiti da GX2 ima dva G71 GPU-a. Razlika u odnosu na GeForce 7900GTX je slična razlici u odnosu na Radeon X1950 XTX, koji u ovoj igri nije brži od GeForce 7900GTX-a, iako inače jeste.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što znači da nije “aktiviran” Ultra Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Quake 4 se “ponaša” slično igri Doom 3, ali izgleda kao da je još bolje optimizovan, pa su i rezultati nešto viši – GeForce 8800GTX ostvaruje impresivnih 128 frejmova po sekundi u proseku, što znači da ga uz 4xAA i 16xAF možemo voziti i u 2650 x 1600 piksela, bez ikakvih problema.
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a (kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan, a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje iz konzole), već High Quality mod.
Prey radi nešto sporije od Doom-a, ali je to i razumljivo ako znamo koliko je veliki nivo u kome se naš timedemo odvija. Zapravo, skoro 90 frejmova uz znatno viši kvalitet prikaza tekstura (pogotovo uz angle-independant anisotropic) u odnosu na GX2 karticu izgleda impresivno bolje – ovoga puta nije sve u “frejmrejtu”. Prey se nešto intenzivnije oslanja na standardne TMU i ROP jedinice nego na pixel shader-e, pa je GeForce 7950GX2 ovde brži od 8800GTS-a, jer ukupno ima 48 TMU i 32 ROP jedinice (8800GTS ima 24 TMU i 20 ROP-a).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra po istoimenom filmu, napisana je za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim setovanjima (i u PS3.0 modu), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce značajno bolji u “Riddick”-u. GeForce 8800GTX uopšte ne oseća povećanje rezolucije. Ali pogledajmo kako se situacija menja kada se aktiviraju anisotropic i antialiasing…
Pa, kada se aktiviraju AA i AF, dešava se da je GeForce 8800GTX brži tačno tri puta od najbržeg Radeona, što se, ruku na srce, ipak dešava samo u ovoj igri. GeForce 8800GTS i dalje dosta sporiji od svog “velikog brata”…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen. Uskoro ćemo ovu igru zameniti sa novim nastavkom ove sjajne igre – Double Agent, koja koristi noviji build Unreal Engine-a 2.5!
Ova igra je od nas odavno dobila “etiketu” da je najsličnija 3DMark05 benchmark programu, odnosno rezultatima koje kartice u njemu ostvaruju. Odlični rezultati za GeForce 8800GTS, mada je i 7950GX2 iznenadio, baš zbog toga što Splinter Cell 3 sjajno sarađuje sa AFR SLI modom.
X3: Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru, u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani, raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi, magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo “okačili” nekoliko hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Ah, pravo je uživanje gledati kompleksnu i privlačnu grafiku X3 univerzuma na GeForce 8800GTX karticama. Ne gledajte samo prosečan frame-rate: treba znati da je broj padova ispod 30 frejmova kod Radeona X1950 XTX i GeForce 7950GX2 kartica daleko veći nego kod 8800GTX-a, kod kojih ih praktično i nema.
Company of Heroes
Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke, a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u i vidi:
NVIDIA preporučuje da se testiranje vrši i u ovoj igri i to u što većim rezolucijama (1600 x 1200 i višim). Primetićemo da i u “običnih” 1600 x 1200 piksela, GeForce 8800GTX ostvaruje popriličnu prednost u odnosu na kartice prethodne generacije. Razlika se smanjuje u višim rezolucijama kada se uključi AA i AF pre svega zbog naprednog AF algoritma kod G80 čipa (bar ako je verovati samim dizajnerima ove igre).
Battlefield 2142
Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom. Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping, dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.). Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo rezultate:
U odnosu na 12 x 10 mod, prosečan framerate GeForce 8800GTX kartice u 19 x 12 modu pada za svega 13 frejmova, dok kod Radeona X1950 XTX pada za više od 30, a kod GX2 kartice za više od 20 frejmova po sekundi. GeForce 8800GTS se takođe dobro drži…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo fer. Ovu igru ćemo “izbaciti” kada se na našem testu pojavi prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Visoke “cifre” koje GeForce 8800GTX postiže u FarCry-u nas ohrabruju da će ova kartica biti dovoljno dobra za igranje Crysis-a u 19 x 12 modu. Deluje logično, zar ne? Ipak, nešto nam govori da će GeForce 8800GTS biti značajno sporiji od GTX-a…
Half Life 2: Lost Coast
Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR “rendering”. Engine nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing bili isključeni.
Čak i u prosečnom engine-u kakav je Source 1.1b u verziji u kojoj se koristi u Half Life 2 igrama (tu ne uključujemo Episode 2, koja bi trebalo da donese nešto napredniju varijantu ovog engine-a), GeForce 8800GTX pokazuje koliko može.
Half Life 2: Episode One
Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava. Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
Prosto je neverovatno koliko FEAR ume da optereti grafičku karticu, pogotovo ako mu se uključe i meke senke – frame rate je tada i za 30 do 40% niži. GeForce 8800 GTX, očekivano, u ubedljivom vođstvu…
The Elder Scrolls IV: Oblivion
O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a (koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier's Pirates!, Civilization IV, Dark Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno, te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće (na Radeon-u uz Chuck patch, GeForce 8800 – legalno).
I da, konačno. GeForce 8800GTX otklanja sve nedostatke igranja Oblivion-a na GeForce 7 karticama! Niste znali da ih ima? Pa, verovatno zato što niste probali kako sve radi na Radeonu X1950 XTX. Možda zvuči nemoguće, ali verujte nam da je daleko prijatnije igrati Oblivion sa užasno visokim nivoom detalja na Radeon X1950 XTX kartici nego na GeForce 7950GX2! To je zbog toga što Radeon X1950 XTX ne dozvoljava česte kratke padove framerate-a na ispod 15 fps kao GeForce 7950GX2. Novije verzije ForceWare drajvera su ovo značajno popravile, ali je opšti utisak da je Radeon X1950 XTX i dalje bolji izbor za igranje Obliviona u 1920 x 1200 piksela nego GeForce 7950GX2 zbog bitno konzistentnijeg framerate-a. No, GeForce 8800GTX stvari postavlja na mesto. Sada imamo dovoljno snage i da u config-u podesimo da se učitava još 4 udaljenije ćelije, gustinu trave ćemo opet povećati, a sprajtovi se umesto 3D drveća nigde (čak ni na 3 kilometra od nas) neće pojavljivati. Iako nude isti prosečan framerate, igranje Obliviona na GX2 kartici je bar 3x lošije iskustvo nego igranje na Gainward BLISS 8800GTS kartici.
TrackMania Nations
Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj “mašini” komercijalne igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color, Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na “none”, te se oni “biraju” iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark loop inkorporiran u samu igru.
Možda vam se učini da kod vas, na vašoj NVIDIA kartici ugrađeni test daje znatno više rezultate. Ali, zanemarite podešavanja anisotropic-a i antialiasing-a iz same igre! Aktivirajte ih u drajverima i ponovo odradite test. Sada vidite razliku! Čisto informativno, GeForce 8800GTX ostvaruje 267 fps-a u 1600 x 1200 kada su AF16x i AA4x uključeni iz same igre! U tom slučaju, antialiasing je jednostavniji (nije 4x nego kao da je 1.5x, anisotropic više podseća na malo lepši trilinear, a okolna trava se gotovo i ne filtrira!).
Need For Speed: Most Wanted
Naša druga “bonus” igra. Performanse su merene FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum, uključujući i AA i AF!
Naravno, GeForce 8800GTX i ovde pokazuje svu svoju snagu…
A za sve ljubitelje Need For Speed serijala, evo i rezultata iz novog nastavka ove popularne franšize – Carbon. Igra je znatno grafički poboljšana (mnogima se doduše ne sviđa motion blur), ali su teksture detaljnije, broj objekata koji su animirani znatno veći, AI NPC-ova je detaljniji, a broj poligona je bar dvostruko viši. Tu su i neki lepi noviteti kao što je DOF, HDR i paralax mapping… Pogledajmo rezultate iz verzije 1.2 (u narednom testu ćemo testirati sa verzijom 1.3 koju smo upravo instalirali).
Kao što vidimo, NFSC je sa moćnim 7950GX2 neigriv već u 1280 x 1024 jer je sporiji i od običnog 7900GT-a (NFSC ne vidi drugi GPU na kartici). Radeon X1950 XTX se odlično snalazi sve do 1600 x 1200 piksela, ali tek sa GeForce 8800GTX-om je pravo uživanje igrati se na 24-inčnom monitoru.
CSAA
Kao što možete videti u grafikonima ispod, pad performansi je u slučaju 16x coverage sampling antialiasing-a daleko veći nego što to NVIDIA navodi. Između 4xAA i 16x AA zaista nema velike razlike u performansama, ali 16xAA ne daje iste rezultate kao 16x Quality AA (u grafikonu je Quality CSAA označen sa CAA, iako oba 16xAA metoda koriste Coverage Sampling). Činjenica je, ipak, da 16x AA ne izgleda toliko bolje od 4x multisampling-a, koliko je to slučaj sa 16x QualityAA. U svakom slučaju, za “filmski” kvalitet umekšavanja ivica ćemo, po svemu sudeći, još pričekati.
Vidimo da CSAA procentualno mnogo više utiče na GeForce 8800GTS nego na GTX, pa su i Prey i FEAR u najvišim rezolucijama, uz 16x Quality Antialiasing već neigrivi…
Overclocking
Podsetićemo vas još jednom koliko je “nezgodno” overklokovati G80 kartice, kod kojih jedan deo GPU-a radi na 120% višoj frekvenciji i njegov “klok” se ne može precizno kontrolisati. ROP, TMU i memorijski kontroler G80 čipa u GTS verziji radi na 513 MHz, dok Streaming procesori rade na 1.21 GHz. Frekvencija čipa koju možemo da menjamo je ova prva, dok se ostatak čipa ubrzava procentualno. To znači da ako G80 ubrzamo na 620 MHz – Streaming Unit-e ćemo ubrzati na 1460 MHz! GPU smo i uspeli da ubrzamo na 630 MHz, dok smo memoriju uspeli da doteramo do 1890 MHz, što je manje nego kod GTX primerka. NVIDIA je obećala i posebnu verziju nTune aplikacije koja će omogućiti da se posebno ubrzaju Streaming procesori, a posebno ostatak grafičkog čipa. Temperatura se kretala od 74 stepena kada je kartica u 2D modu, do 87 stepeni kada je pod opterećenjem, a i do 96 stepeni pod opterećenjem kada je ubrzana… Pogledajmo tabele :
Zaključak
Jedna GeForce 8800GTX kartica je na jakom sistemu sposobna da vozi sve aktuelne igre u rezoluciji od 2560 x 1600 piksela, u šta smo sigurni jer ni u najzahtevnijim situacijama, performanse u modu 1900 x 1200 sa maksimalnim AA i AF filterima nisu padale ispod 50 fps. DirectX 10 će omogućiti vizuelno još impresivnije igre, koje bi sa istim nivoom detalja radile izuzetno sporo u DirectX 9 modu, bez obzira na hardver na kome rade, zbog ograničenja koje postavlja sam API. No, postavlja se pitanje da li je i GeForce 8800GTS dobra kupovina kao i njegov jači brat? Pa, ako znamo da je u rangu po performansama sa GeForce 7950GX2 i solidno jači od Radeona X1950 XTX, po ceni od 450 evra, trebalo bi da je dobra kupovina. GeForce 8800GTS je, kao što smo videli, zbog manjeg broja TMU i ROP jedinica, ali i Stream procesora, dosta manje imun na visoke AA i AF modove, pa je pad performansi u CSAA 8x ili 16x veći, te preporučujemo da se držite standardnih režima – do 4x AA. Kvalitet prikaza je svakako bolji od konkurencije, a pogotovo prethodnika, a tu je i podrška za DirectX 10, pa će razlika u odnosu na poznate modele biti sve veća – dobar primer je igra Need For Speed Carbon.
Gainward Bliss 8800GTS je sjajna kartica, a njen jedini problem je što je ipak solidno sporija od modela GTX. Njen odnos cene i performansi je verovatno bolji, pa GTS ostaje dobar izbor za one koji ne mogu da daju više od 450-470 evra za grafičku karticu. Međutim, mnogo će kupaca, ako već daju 500-ak evra za grafičku, pronaći još 20% i kupiti najskuplji i najbrži akcelerator koji se sada može kupiti. No, GeForce 8800GTS je „druga najbolja stvar”. Takođe, kao zamena za GeForce 7950GX2, GeForce 8800GTS je svakako sigurnija varijanta – ne morate da brinete da li je ova neobična SLI varijanta kompatibilna sa vašom pločom niti da li drajver ima SLI profil za igru koju želite da igrate. Gainward Bliss 8800GTS će stati u svako kućište, a za njega nije potrebno napajanje od 550W. U radu je tih, podržava PureVideo HD i HDCP i ima podršku za Video in. Prolećno osveženje modela će doneti i 80-nm verziju G80 čipa kao i modele iz srednje klase, koji bi trebalo da pruže performanse ravne sadašnjim GeForce 7900GS i 7950GT modelima, ali sa DirectX 10 specifikacijom. U to vreme će se pojaviti i dugo očekivane igre kao što su Crysis, Unreal Tournament 2007 i STALKER. Međutim, ako sada želite veoma brzu DirectX 10 karticu, a mnogo vam je da date 600 evra za GeForce 8800GTX, Gainward Bliss 8800GTS bi za vas mogao biti odličan izbor.
Zahvaljujemo se kompaniji PiN Computers koja nam je na test ustupila Gainward BLISS 8800GTS karticu.
Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije ustupio Kimtec.