Branko Maksimović
Gigabyte GeForce FX 5950 Ultra – 2004 GT Edition
Iako ni ATI Techologies, a ni njegov najveći rival, kompanija nVidia, nisu
predstavili nove video procesore iz najviše klase, vesti i navodne specifikacije
R420 / 423 i nV40 / 45 ne prestaju da podgrevaju maštu ljubitelja ove grane
IT industrije. Najlepše od svega je, što su se, ipak počeli pojavljivati i zahtevni
naslovi, koji nas podsećaju zbog čega smo kupili ovako skup hardver. Ako vas
dosadašnji izbor grafički bogatih igara nije naveo da sebi obezbedite neku GeForce
FX 59xx ili Radeon 9800 baziranu grafičku karticu, nakon igranja demoa Unreal
Tournamenta ili Far Cry ćete sigurno poželeti da ih imate, u to smo gotovo ubeđeni.
PCI Express će biti tu pre nego što toga budemo svesni. Već naredna ploča koju
budete kupili, podržavaće ovaj standard – naravno, pod uslovom da ste jedan od
ljubitelja koji pomno prate napretke IT industrije i svesno ulažu novac u nešto
što svakodnevno gubi vrednost. ATI je posebno ponosan na činjenicu da njegovi
novi GPU-ovi imaju takozvanu native PCI Express podršku. nVidia nV40 i na njemu
bazirana familija mainstream i low end video procesora će imati takozvani AGP-to-PCIe
bridge, kontrolersku logiku koja će prevoditi instrukcije PCIe formata, u format
koji je karakterističan za AGP, ne bi li ga GPU mogao protumačiti. Pitamo se samo,
zbog čega je ovo minus i kada su to video akceleratori toliko zavisili od brzine
transfera podataka kroz AGP ili (uskoro) PCI Express magistralu? Da li smo primetili
prelazak sa AGP 4x na AGP 8x, ili onaj prethodni…? Kako god ovo protumačili,
ostaje činjenica da će ATI proizvoditi po dve varijante istih video procesora,
dok će nVidia za PCIe verzije imati i logiku koja će ovaj “nedostatak” premostiti.
Ono što mnogima nije uspelo da promakne, jeste činjenica da R420, barem posmatrajući
specifikacije, neće biti mnogo moćniji od postojećeg Radeona 9800XT. Novi VPU
razume samo Pixel i Vertex Shader programe pisane sa ekstenzijama do verzije 2.0,
dok bi konkurentski procesor trebalo da uspešno radi sa shaderima iz verzije 3.0.
Ostaje da se vidi da li će kompatibilnost sa Direct X 9.0c API-jem podrazumevati
obavezan PS i VS 3.0, ili je to ostavljeno za neku sledeću reviziju ovog programskog
okruženja. Poznajući saradnju ATI-ja i Microsofta, mislimo da će 9.0c ipak biti
samo običan update, jednostavan način da se aktuelnoj verziji malo produži život,
te da će se od insistiranja na shaderima verzije 3.0 odustati. Novi Radeon najviše
klase se proizvodi u 130 nanometarskom low-k procesu proizvodnje, a podatak da
će njegova radna frekvencija biti čak 500 MHz, dovoljno govori o nivou usavršenosti.
Broj tranzistora je sa 112 skočio na 160 miliona, ali je zadržano 8 rendering
pipeline-a, sa po jednom jedinicom za teksturni menadžment, a broj vertex shader
jedinica povećan na šest. Naravno, arhitektura je usavršena, pa je novi GPU daleko
efikasniji u radu sa shaderima, a pogotovo sa verzijom 2.0, jer se očekuje ogroman
broj igara koje koriste baš ovu verziju. Memorijska magistrala ima širinu od 256
bita, a na nju će biti povezano standardnih 256 MB GDDR3 video memorije na frekvenciji
od oko 1000 MHz. Naravno, karakteristično za ATI je i single-slot dizajn, pa nikako
neće biti masivnih cooling solucija, barem ne na modelima koji prate referentni
dizajn.
RV380 je rešenje za narednu generaciju mainstream kartica – ima 4 pipeline-a
i dva vertex shader podprocesora, a trebalo bi da ima performanse koje danas
nudi Radeon 9800 Pro. Jedno od iznenađenja biće i RV370, prvi ATI-jev GPU izrađen
u 110 nanometarskom procesu. Kao i pre više od godinu i po dana sa Radeon 9600
Pro video procesorom, ATI se odlučio da prelazak na savršeniji tehnološki proces
učini u nižoj klasi, što se pokazalo kao bolje rešenje. RV370 izgleda obećavajuće,
jer će doneti performanse Radeona 9800 u low end segment, barem ako proizvodnja
bude tekla onako kako su TSMC i ATI zamislili.
Kako Radeon familija mora biti spremna i za Direct X 10, odnosno novu verziju
Microsoftovog programskog okruženja za razvoj aplikacija koje koriste 3D akceleraciju,
ubrzo nakon modela sa R420 / 423, videćemo i R480, koji će verovatno doneti
mogućnost rada sa kompleksnijim shader programima i eventualno veći broj pipeline
jedinica. Kako je RV380 zamišljen kao PCIe-only GPU, RV410 će ubrzo doneti slične
ili nešto više performanse za AGP, pa je jasno da se očekuje da ovaj standard
živi i duže od godinu dana.
Sa druge strane, priča o nV40 zvuči impresivnije – procesor ima 210 miliona
tranzistora, navodnih 16 pipeline jedinica, trebalo bi da ima radni takt od
najmanje 500 MHz i memoriju na 1200 efektivnih MHz. Tu je i podrška za rad sa
shaderima do verzije 3.0 kao i hardverski enkoding MPEG 2 i MPEG 4 video signala,
koji će biti osnova Microsoft Media Video kodeka naredne generacije, zamišljene
kao centar multimedije u Longhorn i Windows XP Reloaded operativnim sistemima.
Kao i uvek, ostaje da se vidi koja je od ove dve solucije brža u igrama Doom
III, Half Life 2, Stalker, Far Cry i raznim 3D Mark i AquaMark benchmark programima.
Već su dobro poznate mogućnosti video procesora više klase, bez obzira da li
dolaze od proizvođača čija je prepoznatljiva boja crvena ili zelena. Više puta
smo pisali o specifikacijama, modifikovanju, overklokovanju, razlikama između
više različitih verzija drajvera – i sve je bilo vezano upravo za aktuelne GeForce
ili Radeon kartice. Ovoga puta, predstavićemo vam karticu koja je zaista opravdala
dva slova u svom nazivu, koja asociraju na visoke performanse.
Kartica na testu
Bez obzira na to što je GeForce FX 5900 XT osvojio tržište za jako kratak vremenski
period (o čemu smo već pisali u našem testu Club3D GeForce FX i Radeon kartica),
i dalje postoji određen broj korisnika kojima su performanse na prvom mestu i
koji ne obraćaju mnogo pažnje na utrošeni novac odnosno kategoriju “odnos cena
/ kvalitet / performanse”. Potrebno je izvući što više megahertza, što više poena
u 3DMark-u i omogućiti igranje u visokim rezolucijama i u najnovijim igrama. Svakako,
uskoro će biti gotovo svejedno da li je vaša kartica FX 5950 Ultra ili 5900 XT
– u trenutku kada je budete prodavali, posmatrajući u izlogu neki nV40 akcelerator
(FX 6800 Ultra, npr.), razlika između XT i Ultra varijanti nV35 odnosno nV38 baziranih
kartica će se kretati oko 20-ak evra, gotovo deset puta manje od trenutne razlike
ovih kartica u prodaji. Ali, kao što postoji tržište za Athlon XP 3200+, tako
postoji i mesta za ultimativnu nV38 Ultra video karticu. Ne, ona nije mnogo skuplja
od standardne kartice sa istim čipom, već je samo generalno nešto bolja.
Odgovor na pitanje zbog čega je kartica koju smo testirali bolja, leži u nekoliko
činjenica – brža je, veoma kvalitetno izrađena, a tokom izrade su primenjena
samo proverena rešenja i najkvalitetniji materijali koji dolaze u obzir u ovoj
klasi.
Mnogi će se iznenaditi kada ovo budu čitali, jer je Gigabyte važio za ekskluzivnog
proizvođača Powered by ATI kartica, ali je više puta i ranije dokazano da apsolutnih
pravila nema, i da je sve moguće. Ako ASUS pravi Radeon kartice, zbog čega ne
bi Gigabyte nudio nVidia-ine?
Kutija je pozamašna, a prateća oprema bogata. Odmah nam je bilo jasno kako premijerno,
GA mora da pokaže da je ozbiljan i važan partner američkog dizajnera video procesora.
Zapravo, najveći procenat mase pakovanja čini sama kartica. Bundle čini Ghost
Recon, Tomb Raider Angel Of Darkness te nekoliko demoa, DVD softver, drajveri,
User Manual, potrebni kablovi i DVI to Analog adapter.
Odmah se da primetiti da kartica izgleda impresivno, i tu ne mislimo samo na masu
hladnjaka i njegov dizajn. PCB je lakiran tamno plavom nijansom, zaštitnim znakom
kompanije Gigabyte (Radeon kartice nisu bile plave, ali…). Referentni dizajn
je ispoštovan 100%, te su sve komponente identične semplu koji je prvi testiran,
a proizveden od strane Leadteka.
Ne treba pominjati kakva je jedinica za napajanje, niti koje konektore kartica
ima i kakav je njihov raspored. Bitno je ponoviti da GeForce FX 5950 Ultra i 5700
Ultra nude možda i najbolji kvalitet 2D prikaza koji se trenutno može naći na
tržištu – čini se čak bolji i od Radeona 9800 Pro i XT. Oštrina i prikaz boja
su na nivou jedne Matrox Parhelie, što je zaista impozantno, ali je sve manje
bitno, obzirom na to da RGB filter i predkonektor gube svoj smisao kako TFT monitori
postaju sve pristupačniji.
Sistem hlađenja nekome može delovati poznato, ali ne brinite mnogo – ne radi
se o bučnoj skalameriji kakav je bio GeForce FX 5800 Ultra. Osim poslednje petine
na površini štampane ploče, koja je ispunjena kondenzatorima i mosfetovima (kao
i molex konektorom za napajanje), gotovo cela karta je prekrivena rashladnim
sistemom za GPU i memoriju.
Fascinira nivo pažnje koji je posvećen detaljima, pa se nakon pažljive inspekcije
primećuje da su korišteni jako kvalitetni materijali, te da je kvalitet završne
obrade na najvišem nivou. Primera radi, memorijski moduli su obloženi penom i
zalepljeni za fino izbrušene kontaktne površine na aluminijumskom hladnjaku. Na
dodirnim površinama nalazi se silikonska pasta, a pena je tu da ista ne bi isparila
zbog zagrevanja. Samo jezgro je okruženo prstenom, kako masivni hladnjak iznad
njega, ne bi tokom pomeranja mogao da ga ošteti.
Hladnjak je fiksiran i stoji veoma čvrsto, a sa gornje strane ima veći broj
tankih listića. Nalazi se u plastičnom kanalu, kroz koji ventilator, smešten
levo od njega, uvlači hladniji vazduh, koji prima toplotnu energiju iz aluminijuma
i odvodi je van kućišta. I sa druge strane štampe, nalazi se metalni profil
koji hladi memoriju – ukupno 256 MB u modulima po 32 MB, formata micro ball
grid array. Ove čipove je proizveo Hynix, markirani su na dve nanosekunde, što
odgovara efektivnoj frekvenciji od 1000 DDR MHz.
Memorija je, po defaultu, klokovana na 475 MHz (950 DDR), kao i jezgro, koje možete
ubrzati “legalno”, kada instalirate V-Tuner, Gigabyte-ovu aplikaciju za overklokovanje
sveg hardvera (barebone-ova, ploča, grafičkih kartica). Ova aplikacija je veoma
zanimljiva jer ima mogućnost da proceni koliko kartica može da se overklokuje,
a pored toga, karakteristika joj je i veoma lep interfejs.
Oznaka 2004 GT Edition znači da je Gigabyte dobio posebne primerke nV38 GPU-ova,
koji mogu da rade na 520 MHz u najstrožim uslovima. Međutim, do 520 MHz se stiže
tek instalacijom V-Tunera, mada je trenutno na sajtu proizvođača moguće doći do
novog biosa koji postavlja default na 520 / 950 MHz.
Kartica radi veoma stabilno i brzo, tu nemamo nikakvih zamerki. Oduševio je
kvalitet slike i činjenica da i nakon overklokovanja kartica nije ubrzala ventilatore,
jer je i dalje temperatura bila ispod 70 stepeni celzijusa. Hlađenje nije mnogo
bučnije od standardnih kartica, ali se može reći da se malo više čuje od regularnog
Radeona 9800 XT.
Test Setup
Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 210MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0
Mercury Aqua Case – powered by Enermax Silent 360W
Memorija
2x 512 MB DDR450 @
6-3-3-2.5
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
"Death Star" 60 GB
Video Karte
Gigabyte GeForce FX
5950 Ultra 2004 GT Edtion – 256 MB DDR – ForceWare 56.56
Sapphire Radeon 9800 XT – 256 MB DDR – Catalyst 4.3
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CDRW Drive CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 1 (optimized for performance)
Direct X 9.0b
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17
Unreal Tournament 2003 v2166
FutureMark 3DMark 03 Professional
FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330)
Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 7.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Microsoft Halo for PC Retail
Kartice smo testirali na Quality setovanjima, a treba istaci i da smo Gigabyte
karticu posebno flashovali novim bios-om koji kao default takt postavlja 520 /
950 MHz.
Quake III Arena
Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting:
Teksture na najvišem nivou
Geometrija na najvišem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen
Lightmap lights
Force Player Models isključen
Dynamic Lights uključen
Marks On Walls uključen
Sound Quality low
Quake III beleži svaki dodatni megahertz, a voleli bi da se uskoro pojavi Far
Cry benchmark, pa da se pokaže onda da nije sve u mišićima…
SpecViewPERF 7.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i relevantan
test. Nova verzija SpecPerf paketa – 7.1, donosi novi, složeniji 3dsmax test program,
koji simulira intenzivan rad u paketu 3D Studio Max. Takođe, design review test
je nešto složeniji (pa su rezultati nešto niži), mada se radi o istim OpenGL instrukcijama
kao i kod prethodne revizije SpecPerf paketa. DX test sada poziva neke osnovne
Shader instrukcije (ekvivalentne PS v1.1 i v1.2 koje odgovaraju DX verziji 8.0).
Lightscape test je takođe kompleksniji, a isto važi i za pro engineering i ugs03.
Shodno tome, dobijeni rezultati su drugačiji.
U 3DS MAX testu, nVidiin akcelerator pokazuje svu svoju moć, potrebno je videti
koliko ova kartica brzo izvršava ovaj test. Catalyst 3.10, i najbolji drajveri
nakon njih, verzija 4.3 su pokazali da i ATI ume da napravi dobar OpenGL drajver.
Design Review, već dugo pokazuje ozbiljnost optimizacije nVidia drajvera čak i
kada su u pitanju kartice za kućnu upotrebu. Data Explorer i Unigraphics koriste
Direct X 8, pa je jasno zbog čega ATI ovde ima prednost…
Unreal Tournament 2003
Odlični Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166, ovoga puta u Direct3D
izdanju. Testirali smo, kao što znate, uz maksimalan nivo detalja sa zvukom podesenim
da zauzme sto manje procesorske snage. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape
koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u jednu
od najzahtevnijih.
FX 5900 Ultra, bez obzira na optimizacije u drajverima 56.56 i visokim frekvencijama,
sustiže konkurenta tek u višim rezolucijama, u kojima do izražaja dolazi veći
sirovi memorijski protok.
Comanche 4
Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
broja.
Radeon kartica se i ovoga puta pokazala kao nesto bolja u Comanche 4 igri. Podsecamo
da je jos veca prednost kada se primene Anisotropic ili Antialiasing.
Direct X 8 – CodeCreatures Benchmark
Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Kartice su zaista izjednačene, prava je šteta što nVidia kartica nije još brža,
da bi opravdala svoje visoke radne frekvencije.
Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE
Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
na našem test poligonu.
I ovde bi mogli dati sličan komentar – šteta što nVidia kartica nije malo brža…
Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03
Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
340. Zakrpom #340, FutureMark je jednostavno isključio mogućnost cheatovanja obaranjem
kvaliteta prikaza ili delimičnim renderom (clip plane removal, koji je ručno rađen
za svaki frejm ovog benchmarka kada neka od ranijih revizija drajvera prepozna
raniju verziju 3DMark03 programa). Verujemo da se kod ForceWare 56.56 upravo radi
o pravoj optimizaciji – kvalitet prikaza je identičan verziji 44.03 i 52.16.
I ovoga puta – mrtva trka. Konačno i ATI i nVidia bazirane kartice postižu slične
rezultate u najpopularnijem programu pa su se neke strasti smirile.
Aquamark 3 Commercial Plus
Novi benchmark program karakterističan po velikom broju mogućnosti za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Dat je prosečan broj frejmova u svih devet testova.
Napredak koji je usledio i nakon ForceWare 53.03 verzije, može se lepo primetiti
u ovom programu.
Halo PC
Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo,
izašao je pre nekoliko meseci i na tržište koje se na kutijama označava sa nemaštovitom,
crno belom, PC CD-ROM etiketom. Halo za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice,
jer program koristi Pixel Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati
i preko starijih verzija Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći
broj detalja (kao i uvek) i trilinearni mod filtriranja (antialiasing nije moguće
uključiti u ovoj igri).
Ako pogledamo situaciju od pre 8 do 9 meseci, seticemo se da su obe kartice davale
znatno niže rezultate u ovoj igri. I, nakon više revizija Catalyst i ForceWare
drajvera, konačno smo zadovoljni igrivošću u ovoj igri.
X2 – The Threat Rolling Demo
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle sistemom.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Zahtevni modovi
* Antialiasing: 4×4 samples
Anisotropic 4x Quality + Antialiasing 4 x 4 samples
Overclocking
Iako je kartica na nekim drugim testovima postigla nešto bolje rezultate u disciplini
“overkloking”, do nas je stigao malo stidljiviji primerak. Tako smo našu karticu
sa GT defaulta od 520 / 950 MHz, ubrzali na relativno skromnih 545 MHz za jezgro
i 1030 MHz za memoriju. Da ne bude zabune, jezgro je htelo da radi na 570 MHz,
ali samo ako nije ubrzana memorija, i ako se kartica nalazi u otvorenom i dodatno
hlađenom kućištu. Memorija je stabilno radila do celih 1090 MHz, ali samo kada
je jezgro vraćeno na default takt. U startu smo pomislili da je dobitna kombinacija
560 / 1060, međutim, nakon drugog 3DMark03 testa, pojavile su se greške koje je
prouzrokovala pregrejana memorija, a onda je došlo i do blokiranja sistema. Konačno
se kao stabilna varijanta ispostavila vrednost koju vidite u tabeli ispod.
Naravno, pomak je, karakteristično za nVidia kartice, vidljiv, tu nema sumnje.
Zaključak
GeForce FX 5950 Ultra je najbrža kartica iz nVidinog “carstva”, a verovatno i
najbolja za one kojima ne smeta da imaju malo gabaritnije parče hardvera. Ona
vam neće dodatno zagrejati kućište, jer se topao vazduh izbacuje van njega, a
nudi vrhunski 2D prikaz, TV out, multimediju, dual view… Čitaoci se mogu zapitati
zbog čega navodimo ovakve adute, ali zamislite da vaš top 3D akcelerator ima lošu
2D sliku ili da na njemu ne možete pogledati film na TV prijemniku, jer se stidite
lošeg TV out procesora. Pored toga, mnogima može biti čudno što preporučujemo
karticu koja je tek nešto brža od znatno jeftinijeg GeForce FX 5900 XT modela.
Pa ipak, treba znati da je i FX 5950 Ultra sve jeftinija kartica, da nudi 128
MB više i oko 100 MHz više frekvencije za jezgro i memoriju (ako gledamo krajnje
domete predstavnika proseka obe klase). Ako je takva na vašoj listi za kupovinu,
i baš ne možete da sačekate taj nV40, slobodno se odlučite za gigabyte – zaista
je kvalitetna, brza i stabilna, a u kompaniji su najavili i dalje usavršavanje
BIOS-a. Možemo samo reci da jedva čekamo Gigabyte GeForce FX 6800 Ultra karticu.
Zvanični distributer Gigabyte proizvoda za SCG
je firma CORES Computers, Beograd.