Gigabyte GV-N250OC-1GI

Gigabyte GV-N250OC-1GI

Kao što smo već pisali u prethodnom testu, NVIDIA GeForce GTS 250 je samo novi naziv za staru karticu. Međutim, da ne bude da na ovom testu nemamo nikakvih noviteta, pobrinuo se Gigabyte, pa je njihova overklokovana G92b kartica prvi GeForce ove klase koji na našem testu stiže i u kombinaciji sa 1024MB memorije. S obzirom na to da znamo koliko se razlikuju performanse RV770 kartica sa 512 i 1024MB VRAM-a, zanimalo nas je u kojoj meri dodatna memorija utiče na

    Sadržaj

      Ludvik Andrija

      Gigabyte GV-N250OC-1GI

      Kako već duže vreme u cenovnom rangu od 130 do 200 evra gospodare kartice iz Radeon HD 4800 serije, u kompaniji NVIDIA su morali nešto da preduzmu, te je tako ponovo re-brendiran dobro poznati GPU sa oznakom G92. Uz nešto jeftiniju proizvodnju naspram GeForce 9800GTX+ SKU-ova, na svet donela GTS seriju koja ima za direktnog protivnika AMD-ov Radeon HD 4850 model. Sa cenom od 130 evra pa naviše, a u zavisnosti od radnih frekvencija i količine memorije, GTS popunjava prazninu koja je nastala nakon pojave GeForce GTX 200 serije kartica. Međutim, Radeon HD4770 ovom modelu može da napravi mnogo problema, a jedina konkretna prednost ovog modela je količina sistemske memorije od čak 1024 MB.

      Zašto opet G92? Pa odgovor je jako jednostavan! NVIDIA smatra da je G92 još uvek dovoljno moćan GPU da bi se ravnopravno nosio sa konkurencijom iz datog cenovnog ranga, a sa druge strane, nije jednostavno kreirati novi GPU u trenutku kada se punom parom radi na DirectX 11 rešenju. Ne tako davno, najveći broj modela sa ovim čipom stizao je sa 512MB memorije, ali kako su se na tržištu u međuvremenu pojavile nove verzije GTS 250 kartica sa 1024MB, pa čak i 2048MB memorije, odlučili smo da proverimo kolika je dobit u odnosu na standardne verzije. Koliko stvarno razlike prave tih dodatnih 512MB memorije na performanse ovog grafičkog akceleratora i ima li stvarno potrebe za istom?

       

      G92, po ko zna koji put sa nama

       

      Istorija NVIDIA G92 grafičkog procesora je duga. Prva grafička kartica bazirana na njemu je bio GeForce 8800 GT koji je imao debi u oktobru 2007. 8800 GT je bio verzija G92 čipa (G92-200) kome je 16 šejderskih jedinica ugašeno, te ih je imao ukupno 112 uz nešto niže radne frekvencije za GPU i memoriju (600 / 2000 MHz). Prva puna implementacija G92 čipa kodnog imena G92-400 je došla u decembru 2007. u vidu GeForce 8800 GTS 512MB kartice koja je spram prethodnika imala punih 128 šejdera i radne taktove na 650MHz / 2000MHz za GPU i memoriju respektivno.

      Sa novim 2008 prolećem, NVIDIA je odlučila da osveži svoje redove preimenovanjem nekih kartica iz serije 8. Tako je prvo predstavljena GeForce 9800 GTX grafika, naslednik 8800 GTS 512MB, koja se za razliku od svog prethodnika sada odlikovala dvostrukim SLI konektorima, višim radnim taktovima (675 / 2200 MHz) i NVIDIA Hybrid Power tehnologijom koja omogućava uštedu energije tako što omogućava procesoru da se isključi kada se za njim nema potrebe, a zatim upravljanje grafičkim sistemom prebaci integrisanom grafičkom procesoru na ploči. Ipak, GeForce 9800 GTX je ostao na istom proizvodnom procesu, 65nm, ali je ubrzo potom izašao i GeForce 9800 GT (G92a, G92b), direktni naslednik 8800 GT kartica, ali sada kako u 65nm tako i u 55nm procesu. Nova revizija G92 (G92b) čipa stigla je u julu 2008. Sada, proizvedena u 55nm procesu GeForce 9800 GTX+ kartica za osnovu je opet imala 128 šejder jedinica uz znatno povećani takt za GPU na 738MHz.

      I da ovde ne bi bio kraj G92 čipa pobrinuo se GeForce GTS 250 grafički akcelerator koji je predstavljen pre nekih mesec dana, tačnije 3. marta 2009, i koji je opet zasnovan na G92b čipu sa identičnim radnim taktovima kao 9800 GTX+ karta i dolazi u verzijama sa 512 ili 1024MB memorije. Kako ima jedan umesto dva šestopinska PCIe konektora koliko je imao GeForce 9800 GTX+, a zbog uklanjanja viška elektronike sa naposke jedinice, GeForce GTS 250 je nešto kraći od svog prethodnika i sada ima dužinu od 23cm naspram prethodnih 27cm. Istovremeno karta je u startu nešto jeftinija, a NVIDIA je partnerima dala i veće mogućnosti oko kreiranja samostalnih rešenja, te se  sada mogu naći verzije modela sa 512MB, 1GB i 2GB memorije.

      Specifikacije

       

      NVIDIA GeForce GTS 250

      ATI Radeon HD 4830

      Transistors

      754 mil.

      956 mil.

      Chip codename

      G92b

      RV770LE

      Shader units

      128

      640

      Core Clock

      738 MHz

      575 MHz

      Shaders Clock

      1836 MHz

      575 MHz

      Memory Clock

      2200 MHz

      1800 MHz

      Math processing rate

      705 GigaFLOPS

      740 GigaFLOPS

      Texture Units

      64

      32

      ROPs

      16

      16

      Memory Size

      512MB / 1024MB GDDR3

      512MB GDDR3

      Memory Bus Width

      256-bit

      256-bit

      Memory Bandwidth

      70.4 GB/sec

      57.6 GB/sec

      Power Connectors

      1x 6-pin

      1x 6-pin

      Fabrication process

      55nm

      55nm

      Power Consumption (peak)

      ~150W

      ~110W

      Cena u €, sa PDV-om

      130€ – 180€

      90€ – 110€

      Glavne osobine:

      NVIDIA SLI-ready, 2-way

      GeForce 3D Vision Ready

      NVIDIA PureVideo Technology

      NVIDIA PhysX

      NVIDIA CUDA Technology

      Microsoft DirectX 10

      OpenGL 3.0

      Certified for Windows Vista

      NVIDIA CUDA

      Na kutiji ove XFX GeForce GTS 250 karte proizvođač jasno nameće prednosti CUDA tehnologije, te da se osvrnemo na kratko na samu srž te tehnologije. Prosto rečeno, ova tehnologija omogućava procesoru koji se nalazi na grafičkoj kartici da asistira “glavnom” procesoru u računaru prilikom matematičkih proračuna, što rezultuje značajnim ubrzanjem rada aplikacija koje imaju podršku za CUDA tehnologiju. Kako je u toku 2008 godine PhsyX u potpunosti integrisan u CUDA framework, GeForce karte od generacije 8 pa naviše su u mogućnosti i da procesiraju PhsyX. Kakvu ulogu PhsyX može imati u igrama može se videti na primeru igara Mirror's Edge i Cryostasis, u kojima taj endžin simulira efekte stakla, dima, vetra, odeće, vode i vodenih efekata, te samim tim doprinosi realnosti okruženja. Danas postoji veliki broj aplikacija koje koriste mogućnosti CUDA tehnologije, a neke od njih su Badaboom za konverziju video materijala, TMPGEnc 4.0 Xpress, Folding@Home za paralelno procesiranje, Arcsoft's Total Media Theatre, Photoshop CS4 i mnoge druge. Koje sve aplikacije podržavaju CUDA tehnologiju, kako sve to izgleda u praksi i kakve još koristi možete imati od CUDA tehnologija možete saznati više na sajtu nVidije, a ovde putem video materijala možete uvideti gore pomenute efekte na primeru dveju već pomenutih igara.
       

      NVIDIA PureVideo HD

      PureVideo HD je video endžin ugrađen u grafički procesor, koji je namenjen GPU-baziranom video precesuiranju radi ubrzanja, dekodiranja i poboljšanja kvaliteta slike u niskim i visokim definicijama video materijala na sledećim formatima: H.264, VC-1, WMV/WMV-HD, i MPEG-2 (HD). Prostije rečeno, grafički adapter može biti upotrebljen za dekodiranje SD/HD materijala u dve kategorije:

      HD Acceleration – dekodiranjem video materijala preko grafičkog adaptera, smanjuje se opterećenje glavnog procesora.

      HD Quality – ne samo što pomaže u smanjenju opterećenja glavnog procesora, već poboljšava i kvalitet slike.

       

      Kartica na testu – GV-N250OC-1GI

       

      Gigabyte GeForce GTS 250 pod oznakom GV-N250OC-1GI dolazi upakovana u tanku kutiju sa na kojoj se nalazi robot nalik transformersima koji bi trebao da nagovesti moć datog grafičkog adaptera. Takođe, naslovnica kutije nagoveštava da je kartica iz ultra izdržljive serije (Ultra Durable 3) na kojoj Gigabyte koristi visoko kvalitetne komponente poput polimer kondenzatora, prigušnica sa feritnim jezgrom, Low RDS(on) MOSFET, biranih memorijskih čipova, 2oz Copper PCB tehnologiju itd.

      Šta je 2oz Copper PCB tehnologija? 2oz Copper PCB tehnologija koja se naglašava na kutiji je u biti ništa drugo do duplirani PCB sloj koji je sa standardnih 35 mikrometara povećan na 70, što rezultuje u povećanju količine upotrebljivog bakra, a samim tim i nižu impedansu. Da ova tehnologija nije samo marketinški potez može se videti iz sledećeg. Kako vrele komponente poput grafičkog procesora ili tranzistora za napajanje regulatora voltaže zagrevaju PCB ploču ispod, a kako je bakar dobar provodnik toplote, deblji sloj istog uspeva da poboljša PCB sposobnost za disipacijom toplote i tako pomaže u hlađenju ovih komponenti. Kako Gigabyte tvrdi, to doprinosi sniženju temperatura za 5-10% naspram kartica sa klasičnom PCB pločom.

      Sadržaj kutije je možda ne standardan pošto nema komponentnih i kompozitnih kablova (TV-Out/HDTV), te su tako tu CD-driver na kome se nalazi i Gamer HUD Lite alat za podešavanje frekvencija kartice (čitaj overclock), uputstva, kablić za napajanje, HDMI-to-DVI-I adapter i S/PDIF konekcioni kabl! Dakle, paket je sasvim prosečan, nema nikakvih posebnih igračkih naslova koji bi povećali vrednost bundle-a.

      Mogli smo videti već da su GTS 250 modeli po pitanju PCB ploče kraći od svog baznog modela 9800 GTX+ karte za četiri centimetra. Da tu izmenama nije kraj, pobrinuo se Gigabyte. Karta je za razliku od svog baznog modela kraća za dodatnih dvadeset milimetara, te je dužina karte 21 cm. Ovom dodatnom skraćenju su uglavnom doprineli mali Low RDS(on) MOSFET. Na karti se nalazi dual-slot hladnjak renomiranog proizvođača Zalman VF1050, nešto prostija verzija modela VF1000.

      Ventilator ostvaruje konekciju putem dva pina, a podnožje za odvod toplote na bakarne cevi je do aluminijuma. Vazušni protok kroz rebra hladnjaka utiče i na hlađenje PCB ploče kao i memorijskih čipova koji su ovoga puta bez hladnjaka na sebi. U režimu mirovanja u zatvorenom, prilično malom kućištu, kartica je u zavisnosti od moda rada, 2D ili 3D na 41 odnosno 45 stepeni respektivno, pri 35% obrtaja ventilatora. Kada se karta optereti, temperatura dolazi do 70 stepeni dok ventilatora tada dostiže brzine od nekih 55% na kojima je i dalje zadovoljavajuće tih, a sve zahvaljujući klasičnom ventilatoru kao i dizajnu hladnjaka. Treba napomenuti i da se broj obrtaja povećava tek nakon dostignutih 60 stepeni. Detaljnije o temperaturama možete videti u tabelarnom prikazu koji sledi.

      Temperature

       

      3D mod

      2D mod

       

      738/1836/2200

      770/1915/2400

      300/600/100

       

      temp

      fan %

      temp

      fan %

      temp

      fan %

      Idle

      45C

      35%

      45C

      35%

      41C

      35%

      Burn

      66C

      47%

      70C

      55%

      x

      x

      Furmark stability

      78C

      73%

      80C

      78%

      x

      x

      Štampana ploča, odnosno njen dizajn, raspored komponenti ili layout se jako malo razlikuju od referentne kartice, i to opet, samo na delu za napajanje, gde je standardni šestopinski PCI Express naponski konektor za napajanje zarotiran za 90 stepen i tako premešten sa duže stranice na kojoj se nalazi SLI konektor, na kraću stranicu. Naponska jedinica za regulaciju voltaže se sastoji iz četiri faze i kontrolisana je od strane ON NCP5388 čipa. Regulacija voltaže za memoriju se bazira na dva STMicroelectronics D1703L MOSFETa, a kontroliše se čini se putem CD-N2B čipa. Od izlaza, kartica poseduje jedan standardan DVI konektor, D-Sub i HDMI priključak. Tu je i jedan SLI konektor na standardnom mestu koji omogućava ovoga puta da se samo dve iste kartice povežu u Multi-GPU režim rada radi viših performansi, što i nije neka mana, pošto se za novac koji bi bio uložen za tri GTS 250 grafička adaptera može uzeti neka karta iz samog vrha današnje ponude.

      Gigabyte dolazi sa referentnim taktovima za GPU i memoriju. Tako grafički čip pod oznakom G92-421-B1 radi na 738MHz, 128 šejderskih jedinica na 1836MHz. Memorija koje u ovoj verziji ima duplo više, 1024MB, je podešena na 2200MHz (2x1100MHz), a potpisuje je Hynix. Tačna oznaka na čipovima je H5RS1H23MFR-N2C, što govori o latenciji od 0.8 ns. Koliko će 1 GB memorije doprineti performansama kartice videće se tek na višim rezolucijama kao i u režimima sa AA i AF. Šta se krije pod oznakom koja stoji na kutiji “overclock memory clock” nam još uvek nije baš najjasnije!

      Kartica sve u svemu izgleda lepo, hlađenje na njoj obećava, a da li se po izgledu karte i parolama na kutiji može puno toga zaključiti, glavno je pitanje. Ostaje da vidimo kako se ovaj “Gigabajtni Gigabyte” pokazao u našoj paleti testova.

       

      Test setup

       

      Procesor

      Intel Pentium E5200 @ 3500 MHz (333 MHz x 10.5), 1333 MHz FSB

      Matična ploča

      Gigabyte GA-P31-DS3L

      Memorija

      2 x 2GB Geil PC2-6400 800MHz @ 835MHz 1.9V

      Hard Disk

      Western Digital Caviar WD6400AAKS SATA II 640 GB, 16MB

      Video Karta

      XFX GeForce GTS 250 512MB – ForceWare 182.50 WHQL

      XFX Radeon HD 4830 512MB – Catalyst 9.3

      Monitor

      BenQ E2200HDA, FullHD

      PSU

      PC Power Supply Quad 750, 750W

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      Operativni sistem

      Windows XP SP3 (optimized for performance)

      Windows Vista SP1 (default)

      Windows 7 (default) build-7068 – ForceWare 181.71 beta

      DirectX 9.0c

      DirectX 10

      Ovoga puta, na testu možete videti i neke DirectX10 rezultate u nadolazećem operativnom sistemu iz Microsoft kuće, Windows 7. Rezultati su za početak obećavajući, no prvo slede standardni DX9 i DX10 testovi.

      Igre/Bench programi

      3D Mark Vantage, DX10

      3D Mark 06

      SPECORG SpecVIEW Perf 10

      Furmark

      World in Conflict

      Far Cry 2, DX9 & DX10

      Crysis, DX9 & DX10

      Tom Clancys H.A.W.X

      S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

      Race Driver GRID

      X3 Terran Conflict

      Battlefield 2

      Unreal Tournament 3

      Prey

      PT Boats Knights of the sea, DX10

      Call of Juarez, DX10

      Kao što vidite u tabeli iznad, testove smo radili na budžet mašini. Kartice su testirane sa ForceWare i Catalyst drajverima podešenim na High performance, dok su u Visti NVIDIA drajveri bili na auto režimu, tj. na Quality. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync je isključen. Sve igre koje su korišćene za testiranje su bile setovane na maksimalnim mogućim podešavanjima ponuđenim u zavisnosti od trenutnog operativnog sistema. Naravno, svi DirectX 10 testovi su izvršavani u Windows Vista SP1 operativnom sistemu.

       

      FutureMark 3DMark 06 Pro

       

      Pretposlednje izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Tri prerađena testa iz verzije “05” koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video memorije. Sva tri game demoa su izuzetno zahtevna, karakteriše ih još veći broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
       

      FutureMark 3DMark Vantage
       

      Iako nije toliko vizuelno impresivan kao njegovi prethodnici, 3DMark Vantage je zapravo dosta bolje osmišljen GPU i gaming benchmark uopšte. Pažnja je ovoga puta usmerena na funkcije koje se izvršavaju ili će se uskoro izvršavati unutar igračkih “endžina”, a ne na sam artwork. Prvi od dva grafička testa, Jane Nash (Graphics Test 1) testiraju simulaciju tečnih povšina i generisanih tekstura, kao i GPU-kalkulisane sisteme čestica, a u čitavoj sceni se u realnom vremenu u obzir uzimaju i uticaj gravitacije na objektima (pa i na “objektima” glavne junakinje), zakon inercije i impulsa sile (prva dva Njutnova zakona), kao i zakon akcije i reakcije, uz uticaj otpora vazduha. Fiziku kalkuliše GPU, a da sve ne bi ostalo samo na kalkulacijama “ispod”, 3D scena je opterećena brojnim dinamičkim izvorima osvetljenja sa kompleksnim senkama, a voda, koja je refleksivna i refraktivna, se ne pomera na predefinisan način, već se svaki talas u realnom vremenu i dinamički generiše. Drugi test, New Calico, podseća na igru X3:The Threat i ne sadrži objekte sa skinovima (bez zglobova), ali zato poseduje ogroman broj objekata u sceni, sa shadow mapama različitog tipa. Po prvi put u 3DMark benchmark programu, prisutni su i global raytracing efekti ((Parallax Occlusion Mapping, True Impostors i volumetric fog). Treći test pokušava da izmeri performanse CPU-a u kalkulacijama veštačke inteligencije i fizike. Broj “gejtova” kroz koje proleću avioni je srazmeran broju jezgara sistemskog procesora, a ako u sistemu posedujete i hardver za kalkulaciju fizike (PPU), ovaj broj se povećava za tri. Nakon, standardnih, na red dolaze i “sintetički” testovi: texture fillrate, color fillrate, paralax occlusion mapping, gpu clothing, particles, noise…
       

      SpecORG SpecVIEW Perf 10

      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je baziran na SPECapc za 3dS MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5 miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja. Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori, simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri miliona osnovnih linija.
       

      FurMark

      FurMark je veoma intenzivan, ali i jednostavan OpenGL test koji koristi algoritam renderovanja krzna radi merenja performansi grafičkih adaptera. Algoritam renderovanja je naročito adaptiran za zagrevanje grafičkog procesora što ga ujedno čini i odličnim alatom za testiranje stabilnosti grafočkih adaptera. Test nudi nekoliko opcija dozvoljavajući korisniku da podesi rendering po svojoj volji i to odabir rezolucije, prikaza u prozoru ili preko celog ekrana, vremenskog trajanja testa, kao i umekšavanja ivica (AA – antialiasing). Pogledajmo rezultate:

       

      PT Boats: Knights of the Sea

      PT Boats: Knights of the Sea je jedno od novijih DirectX 10 naslova koji odlukuje svoj sopstveni endžin razvijen od strane ruskog programerskog tima Akella Games. Igra je kombinacija strategije u realnom vremenu i simulacije ratnih brodova. Imate mogućnost da upravljate celokupnom posadom ili samo jednim članom iste. Grafička strana igre je priča za sebe. Igra izgleda prelepo tako da predstavlja izazov za grafičke adaptere. Možete pristupiti jednoj od strana, Nemačkoj, Ruskoj ili savezničkoj floti i voditi svoje posade putem otvorenog mora do pobede.
       


      Windows Vista

      Windows 7

      Windows Vista

      Windows 7

       

      Call of Juarez
       

      Call of Juarez je inicijalno razvijen za rad pod DirectX 9.0c API-jem, ali je kasnije izašao i benchmark demo koji podržava i DirectX 10 shadere. Ova pucačina u prvom licu smeštena je na Divlji Zapad početkom devetnaestog veka. Igra je inspirisana Vestern, odnosno Špageti vestern fimovima iz sedamdesetih i osamdesetih godina prošloga veka, a bazirana je na realističnoj grafici kako bi iskoristila maksimalne mogućnosti novih generacija grafičkih adaptera.


      Windows Vista

      Windows 7

      Windows Vista

      Windows 7

      Prey

      Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a (kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan, a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za grafički podsistem. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, ali smo ovoga puta izbacili i kompresiju color i specular tekstura – što znači daje aktiviran Ultra Quality (koji se uključuje iz konzole) mod. Ovu igru smo zadržali u našoj test paleti duže vreme, jer je jedna od retkih koja se oslanja na OpenGL API.
       

      X3: Terran Conflict

      Nastavak, odnosno ekspanzija čuvene igre X3: Reunion, Terran Conflict je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru, u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti samo istraživač. Igra je inicijalno posedovala fenomenalnu grafiku, a kako je Terran Conflict urađen oko istog “endžina”, ona danas ne izgleda toliko impresivno, iako je i dalje vizuelno vrlo atkrativna. Modeli brodova su bogato dizajnirani, raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi, magline…) i bogati particle efekti doprinose utisku, a zahtevnost igre je povećana kompleksnijim modelima brodova i većim brojem asteroida u poređenju sa prethodnom igrom, zbog čega smo Terran Conlict Benchmark demo uvrstili kao standardan deo naše test palete.
       

      World in Conflict

      Druga real-time strategija u našem test-suite-u, World in Conflict, verovatno je i dalje najimpresivnija RTS igra koja je izašla na PC tržište. Bazirana je na novom Direct3D “endžinu” koji podržava čitav spisak novih efekata kakve smo do sada viđali samo u, po pravilu najinovativnijim FPS igrama. Dakle, tu su HDR, bloom i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke, destruktabilni teren i adekvatni view-sight, paralax i normal mapping, depth of field i čitav niz drugih filmskih postprocessing efekata . Naravno, mi smo testirali sa maksimalnim nivoom detalja:
       

      Battlefield 2142

      Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142, smešten u periodu dva veka nakon Drugog svetskog rata. Igra je patch-ovana na 1.10 verziju (aktuelnu v1.50 ne koristimo zbog baze rezultata za kartice koje smo već testirali). Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping, dinamičko osvetljenje i senke, post processing efekti. Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo rezultate:

      Unreal Tournament 3

      Unreal Engine 3 je najpopularniji “motor” koji koristi poslednje dve generacije DirectX API-ja i pored CryEngine 2, predstavlja trenutni “vrh ponude” kad je igračka industrija u pitanju. Nema potrebe da nabrajamo šta sve podržava, samo ćemo pomenuti neke prelepe naslove koje ste verovatno već videli ili igrali: Bioshock, Rainbow Six: Vegas 2, Medal of Honor: Airborne, Gears of War 2, Mass Effect, Stranglehold i plejada drugih igara koje su već izašle u verzijama za Xbox 360 ili su u najavi. Demo Unreal Tournament 3 igre ne omogućava maksimalan već samo visok nivo detalja kad su u pitanju teksture, međutim, i ovo je dovoljno zahtevno da i najnovije grafičke kartice stavi na muke.
       

      Far Cry 2 Benchmark DirectX 9 i DirectX 10

      Nastavak jedne od najimpresivnijih igara svog vremena, fenomenalnog FarCry-a, koristi posebno razvijani Dunia Engine. Ovaj engine podržava sve moderne efekte DirectX 9.0c API-ja za prikaz grafike, ali i napredne mogućnosti kao što su destruktivni teren i objekti, dinamičko širenje vatre u odnosu na vremenske uslove i vetar, specijalne atmosferske efekte (realne simulacije oluje), izmene dana i noći, napredni ne-skriptovani A.I. Engine podržava DirectX 9.0c, ali i DirectX 10, a posebna pažnja pri njegovom razvoju poklonjena je optimizaciji za Xenos GPU na Xbox 360 konzoli. Generalno, Dunia Engine implementiran u Far Cry 2 jeste manje grafički zahtevan of Cry Engine 2 “motora” koji se koristi u igrama Crysis i Crysis Warhead. Mi smo koristili maksimalan nivo detalja, plus dodatnu modifikaciju za dalje iscrtavanje detaljnijih objekata (povećan ukupan LOD) i kompletne 3D vegetacije na daljim udaljenostima od “kamere”.


      Windows XP

      Windows XP

      Windows Vista

      Windows Vista

      Windows 7

      Crysis 1.3 Benchmark DirectX 9 i DirectX 10

      Šta reći o najdetaljnijoj, grafički najimpresivnijoj igri i najzahtevnijoj igri današnjice. U odnosu na Call of Duty 4 ili bilo koju drugu igru koja vam može pasti na pamet – Crysis je bar za dva koplja iznad. Čak i na GeForce GTX280 karticama i Quad Core mašinama, prosečan frame-rate iznosi tridesetak frejmova po sekundi, u iole višim rezolucijama. Mi smo testirali kroz standardni GPU benchmark i to uz trik koji nam omogućava da “DX10-only” efekte vidimo i u DX9 okruženju, ali smo koristili naš custom .ini fajl koji omogućava još veću daljinu iscrtavanja (slično smo ranije radili i sa FarCry igrom), veći broj dinamičkih osvetljenja i senki, precizniji enviroinment mapping i refleksije… Najbolji opis grafičkog nivoa ove igre na ovakvom nivou detalja, koji je u odnosu na Very High za jedan stepenik iznad, zvuči otprilike ovako: koliko je FarCry tehnički ispred prvog Quake-a, toliko je Crysis ispred svog pomenutog prethodnika.

      S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky

      Nakon izlaska naslova S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, ukrajinski razvojni tim GSC Game World se ponovo okušao u oživljavanju Zone, kroz novo izdanje, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky. Ovoga puta, kontaminirana teritorija pod nazivom Zona izgleda još impresivnije nego prvog puta. Zapravo priča, S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky se odvija pre prvog dela tako da oni koji prvi deo nisu odigrali imaju mogućnost da to urade sada i upotpune Clear Sky priču. Nažalost, kao i u prvom delu bagova ima, ali se oni uz pomoć mnogobrojnih modova mogu donekle srediti. Igra podržava directX 10 instrukcije i putem mnogobrojnih novih i starih efekata poput smene dana i noći, sunčevih zraka, kiše, munja, mokrih materijala, doprinosi novoj realnosti “Zone”. Optimizovanost i dalje nije na zadovoljavajućem nivou, ali kako igra izgleda grafički prelepo, nije ni čudo što i današnji grafički adapteri imaju velikih problema da izađu na kraj sa njom. Jedno je sigurno, igra će vas sigurno zaintrigirati, što svojom lepotom, što pričom i teritorijom za koju je vezana, pa ćete i oprostiti nedovoljnu optimizovanost i poneke probleme.

      Tom Clancy's H.A.W.X.

      H.A.W.X je borbena avio simulacija arkadnog tipa, koja poseduje i priču koju je osmislio čuveni američki pisac Tom Clancy, direktni krivac za veliki uspeh hit serijala kakvi su Rainbow Six, Ghost Recon, Splinter Cell i EndWar. Radnja koja prati tok igre, prepliće se upravo sa naslovima Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 1 i 2, kao i RTS igrom EndWar. H.A.W.X poseduje dva moda – safe (ERS) i advanced (ERS off), pri čemu je ovaj drugi i vizuelno dosta atraktivniji, ali i za nijansu realniji (avioni dosta lakše padaju u kovitlac). Ipak, treba znati da igra predstavlja najčistiju moguću arkadu, jer sa avionima ne možete nigde sleteti, ali ni usporiti ispod 900 km/h, čak ni sa onim koji to u realnosti mogu (npr. Sea Harrier britanske mornarice). Modeli aviona su vrlo detaljni, a teksture i okolina skoro foto-realistični (korištene su GeoEye Earth-imaging IKONOS mape). Sama igra je prilično dobro optimizovana, pogotovo ako je pokrenete u DirectX 10.1 modu (na odgovarajućoj kartici, naravno), a mi smo testirali na najvišem nivou detalja.

      Overclock

      Za sam kraj priče, kao što ste već navikli – ostavili smo overclock. No, ovoga puta karta nije zablistala po tom pitanju. Već na prvoj očekivanoj postavci moglo se zaključiti da Gigabyte nalepnice sa kutije nisu baš potkrepljene u praksi. Ipak, iole ozbiljniji overclock grafičkog procesora koji je i onako već fabrički dobrano klokovan i nije nešto što bi trebalo očekivati. Kartica je na 800 / 2400 MHz odmah pokazala grafičke anomalije tj. nestabilnost grafičkog adaptera. Nasuprot “mozga” karte, memorija je kao i u slučaju kod prethodno opisanog modela XFX GTS 250 karte izuzetno raspoložena za overclock, te se u potrazi za maksimalnim overclockom stalo na 2400MHz, što je ujedno i fabrički propisana brzina memorijskih čipova koji se nalaze na kartici. Maksimalni overclock za GPU koji je postignut je na iznenađenje, identičan sa prethodnim test modelom – 770MHz. Slučajnost ili ne? Karta je prošla bez ikavih problema sve testove u igrama i pokazala se kao stabilna na ovim radnim učestanostima, čak i na testu stabilnosti u Furmark sintetičkom okruženju baziranom na OpenGL standardu koji opterećuje grafičke procesore do krajnjih mogućnosti! No ipak, performanse koje karta pruža su zadovoljavajuće, naročito u modovima viših rezolucija i upotrebe antialiasing i anisotropic filtera, gde 1024 MB memorije dolazi do izražaja. Overclocking rezultate ste mogli da vidite na prethodnim stranama…

       

      Rezime

      Još jednom se pokazalo da izmišljanje tople vode nije jednostavna stvar. G92 je jednostavno GPU koji pripada nekim prošlim vremenima. Istina, Gigabyte je uradio fenomenalan posao, ali ostaje samo još da to isto učini i NVIDIA. Ako znamo da ova kartica košta gotovo 150 evra, odnos uloženog novca naspram dobijenih performansi neće nas (a ni Vas, dragi čitaoci) dovesti do zaključka nakon koga bi smo je preporučili, a vi potražili u omiljenoj prodavnici hardvera. Ipak, da dodatnih 512MB video memorije ima uticaja na performanse može se videti u gotovo svim testovima, naravno, kada se posmatraju visoke rezolucije i zahtevni grafički modovi. Isto tako, u sintetičkom SPECOrg SpecVIEWPerf 10 testu, GeForce GTS 250 je ovoga puta bio značajno bolji od modela sa 512 MB memorije, ali i opet iza kartica iz ATI Radeon HD 4800 serije. Da karta nije loša, pokazuje i to da je u gotovo svim igrama Gigabyte bio bio brži od suprostavljenih modela. Nešto slabije rezultate kartica je jedino imala u World in Conflict testu, dok je u Far Cry 2, Crysis i X3: Terran Conflict testovima imala osetnu prednost na višim rezolucijma i intenzivnijem renderingu (sa AA i AF), čak i do 30% više frejmova po sekundi. Najveći doprinos velike količine memorije se može uvideti u DX10 testovima. Call of Juarez, Far Cry 2 kao i PT Boats testovi su tu imali drastične skokove po pitanju broja frejmova i to od 10% preko 30% pa čak i preko 200% ubrzanja, respektivno. Nažalost – pravi konkurent ovog modela, Radeon HD4850, koji mu je i cenovno bliži (u praksi je čak i solidno jeftiniji), nije se našao u tabelama, ali ako posmatramo rezultate overklokovanog HD4830 modela, mogli bi smo da projektujemo i kako bi se ponašao pomenuti konkurent, a onda bi preporuka za GTS 250 model, čak i overklokovan, bila pod znakom pitanja.

       

      Još nešto je jako zanimljivo – rezultati testova u Windows 7 sistemu, gde su na opšte iznenađenje rezultati iz Vista operativnog sistema nadmašeni i za po 30%. Kao što ste mogli videti, skroman overclock ipak može, u određenoj meri doprineti uvećanju performansi u igrama i bench testovima, što je uz Gamer HUD Lite alat koji dolazi na instalacionom disku sa kartom izuzetno i lako postići. Za razliku od prethodno testiranog GeForce GTS 250 modela, ovde je Zalman odradio dobar posao, pa je karta u mirovanju hladna i tiha, a slično se može reći i za situaciju kada je ona pod opterećenjem. Za korisnike 19”, 20” i 22” monitora koji rade u rezolucijama nižim od 1920×1200 režima, ova karta će zadovoljiti većinu potreba, a to se najbolje vidi na primeru kod svežeg, grafički impresivnog i odlično izbalansiranog naslova Tom Clancys H.A.W.X, gde GeForce GTS 250 i u FullHD rezoluciji isporučuje u potpunosti dovoljno frejmova po sekundi. Ako ste neko ko već poseduje grafičku kartu sa nekom od verzija RV770 ili G92 čipa, onda nemate nijednog razloga da pomišljate na kupovinu predstavljenog GeForce GTS 250 adaptera. Ako pak imate nešto stariji akcelerator, možda je bolje da još sačekate na novu generaciju NVIDIA kartica ovog cenovnog ranga, jer DirectX 11 “kuca na vrata”, a G92 arhitektura još malo pa ulazi u svoju četvrtu godinu postojanja.

      Gigabyte karticu na test ustupio Gigabyte.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test