Branko Maksimović Uvod ATI Radeon familija grafičkih kartica je postala veoma cenjena tek nakon
pojave modela 8500, koji je svojim inovacijama, zaokruženim u fenomenalnom
R200 grafičkom procesoru, pokazao svima da ATI ne samo da može da napravi tehnološki
moćniji, već i performantniji grafički akcelerator od glavnog konkurenta. Nažalost,
u prvom trenutku, u dokazivanju su ga sprečavali softverski problemi, izraženi
pre svega u bagovitim i do kraja neoptimizovanim drajverima. Nakon što se pojavio
Catalyst 3, veliki broj problema je nestao “kao rukom odnešen”, dok su naredne
verzije samo popravljale utisak koji celokupna kombinacija Radeon akcelerator
i softverska podrška ostavljaju na korisnika. Čak i onim najzahtevnijim korisnicima,
usta su ubrzo bila zatvorena. Na pojavu R300 GPU-a, a onda i demonstraciju
onoga što može da uradi i kako da se prilagodi i upotrebi kao pogon za modele
iz srednje klase, niko nije ostao ravnodušan. Sirova snaga ovog procesora je
još došla do izražaja sa Catalyst 3.2 verzijom drajvera, a nakon pojavljivanja nV30 grafičkog procesora iz nVidie. Zapravo, svi smo shvatili koliko je
novi ATI-jev GPU brz, jer je bio fantastično konkurentan novom DX9 GPU-u iz
suparničkog tabora, iako je na tržištu bio prisutan već više od šest meseci.
Testovi svih Radeon 9×00 modela, izuzev najnovijeg Radeona 9600 Pro, već su
našli svoje zasluženo mesto na Benchmark sajtu, a Radeon 9800 Pro, naslednik
9700 Pro verzije je verovatno najbrža kartica koju smo testirali. Ovaj “igrački
san”, kako ga još neki zovu, predstavili smo u Sapphire Radeon 9800 Pro testu,
ali smo se odlučili da vam ukratko prikažemo i Gigabyte-ov model, da bi mogli
da vidite kakve su performanse na jačem sistemu od onog na kome je testiran
Sapphire-ov. Pored toga, i performanse kroz drajvere su povećane, a kao suparnik
se pojavio i GeForce FX 5900. Biće veoma zanimljivo gledati rezultate ovih
kartica, pa na ovaj test gledajte kao na kraće predstavljanje konkretne Gigabyte
MAYA II Radeon 9800 Pro kartice, i poređenje sa novim pulenom koji je u međuvremenu
izbacila konkurencija. Naravno, ako vas nešto više zanimaju tehički detalji R350 GPU-a, u našem
prvom testu Radeon 9800 Pro kartice, detaljno smo predstavili i novosti koje
je ovaj grafički čip doneo u odnosu na Radeon 9700 Pro i ostale R300 bazirane
kartice. Takođe, ako vas zanima više o tehnologiji ovih modela, posetite sekciju
Video Karte, gde ćete pronaći naše starije testove (Radeon 9700/9500/Pro) koji
se ovime detaljnije bave.
Kartica sa testa – Gigabyte MAYA II
Prvi Radeon 9800 Pro koji smo imali na testu stigao je od ATI-jevog strateškog
partnera, kompanije Sapphire. Posle njega su na test stigle i kartice sa potpisom
Gigabyte-a i HIS-a i ovom prilikom ćemo predstaviti najjači ATI Radeon iz kompanije
koja je poznatija po svojim matičnim pločama.
U pakovanju koje kod cele MAYA II serije kartica uglavnom isto, stiglo
je nekoliko igara (koje bi Gigabyte opet mogao malo da osveži), S-Video, kompozitni
kabal, razvodnik za dodatno napajanje, konvertor za video kablove i DVI.
Gigabyte je takođe potpisao karticu koja je izrađena po referentnom predlošku
iz kanadske kompanije, koji je nešto ozbiljniji od R300 layouta. Crveni PCB
u osam slojeva, umerenih dimenzija (veličina odgovara recimo GeForce 4 Ti4200
modelima iz nVidie). DVI+S-Video+D-Sub red konektora je već postao standardan
za sve maistream i high end kartice. DVI kontroler procesor se ovoga puta nalazi
u okviru TMDS RAMDAC transmitera unutar samog GPU-a, što je smanjilo trošak
pri izradi same kartice.
Kartica je izuzetno pedantno izrađena i obeležena, tu su elektroliti,
zaduženi za dobro napajanje GPU-a i memorije. Nekoliko MOSFET-a je čak hlađeno
malim, pasivnim hladnjakom. Blizu grafičkog jezgra, nalazi se klok generator
nešto većih dimenzija. Od R300 dizajna R350 se razlikuje i po većem broju navoja
prigušnica.
256-bitna memorijska magistrala podržana je sa 128MB brze DDR memorije
u Ball Grid Array formatu. Memoriju je potpisao Samsung, i njeno vreme je 2.2ns,
što znači da je samo malo sporija od one na nVidia GeForce 5900 karticama.
Memorijski čipovi su smešteni gore i levo od GPU-a, naravno, a sa obe strane
štampe. Konektor za eksterno napajanje je ovoga puta izvedeno na četvoropinski
12V konektor za IDE uređaje (poznatiji kao HDD konektor).
Utisci o kartici i problemi sa sample primerkom
MAYA II Radeon 9800 Pro je ostavila izvanredne utiske kada je oštrina
prikaza u pitanju – ATI je i ovoga puta bio na visini zadatka i tu više nemamo
šta novo da dodamo. Problem je bio vezan za preteranu količinu toplote koju
je kartica oslobađala u radu. Naime, na default taktu od 380/680 MHz, nijedan
test nismo mogli da dovedemo do kraja. Ustanovili smo da je memorija krivac
za ovo, kao i da je stabilna frekvencija nekih 50MHz niže – na 630MHz. Svakako,
reč je o primerku, odnosno sample-u koji smo imali na testu. Dodatno pojačano
hlađenje memorije je omogućilo stabilan rad, ali ne i eliminisanje grafičkih
bagova. Testove smo ipak odradili na default frekvenciji, a vi već sada predpostavljate
kako se kartica pokazala u overklokingu.
Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb.
200MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0 bios
17 – powered by Chieftec Dragon 400W
Memorija
2x 256MB PC3200 Corsair
XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP “Death
Star” 60 GB
Video Karte
Gigabyte MAYA II Radeon
9800 Pro 128MB – Catalyst 3.4 ASUS V9950 128 MB – Detonator 44.03 ASUS V9900 128MB – Detonator 44.03
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Service Pack
1 Direct X 9 final
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Radeon 9800 Pro zahteva novije Catalyst drajvere, pa smo testirali sa novom
verzijom 3.4. Podešavanja su ista kao i ranije: Texture Prefference i MipMap
Detail Level su na najzahtevnijem, četvrtom nivou, dok su Truform i V-Sync postavljeni
na Always Off. Ovo važi i za Direct3D i za OpenGL API-je.
3D Mark 03 performanse Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati
od komentara i dodati da smo testirali po defaultu, samo menjajući rezolucije.
Nikakvih dodatnih komentara o samoj ispravnosti i objektivnost ovog testa nema,
jer je već i objektivnost postala relativna kategorija.
Nema sumnje da je Radeon 9800 Pro trenutno najbrži Direct X 9 akcelerator.
Pri tome je kvalitet renderinga, odnosno kvalitet filteringa, preciznost boja
i rada sa floating point brojevima, ostao isti a performanse su povećane u
novim verzijama Catalyst drajvera (preporučujemo najnoviju verziju 3.6). 3D Mark 2001 SE Stari dobri 3D Mark 2001 nije nikada izazvao toliko sumnje u nVidiu, ATI
ili sam FutureMark (nekadašnji MedOnion.com). I dalje referentan kada je merenje
DX8.1 performansi u pitanju…
I u Direct X 8 benchmarku, R350 se pokazao u boljem svetlu od nVidia kartice,
koja se ipak ponaša kao 4×2 akcelerator, dok je R350 ipak pravi 8×1. Ne pomaže
mnogo ni visok memorijski bandwidth nVidia kartici, ni Color Compression… CodeCreatures Test Jedan od najlepših i najzahtevnijih testova, jeste CodeCreatures Benchmark.
Baziran je na jednom od vizuelno najkompleksnijih engine-a koji smo videli,
uključujući i najnoviji 3DMark. Program koristi Shadere verzije 1.1 i 1.3,
i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke
rezolucije i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost
su na visokom nivou. Default test se izvršava u tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024
i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je ćete izabrati sopstvene modove
od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda.
CodeCreatures je karakterističan po velikim teksturama, i velikoj količini
istih, kao i solidnoj količini poligona. Pošto se radi o priličnoj količini
informacija koja se šalje od frame buffera u GPU, kompresione tehnike nVidia
kartica dolaze do izražaja. Takođe, mogli smo primetiti da se starije verzije
Pixel Shadera (1.1 i 1.3) jako brzo izvršavaju na nV35 kartici, što ranije
nije bio slučaj. Comanche 4 Benchmark Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno
karakterističan da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi
Comanche koristi Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju,
smo koristili apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata
i granicu vidljivosti. Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati
zaokruživani na dva decimalna broja.
nV35 je veoma dobar u Comanche 4 testu i u tome nema sumnje. Ne možemo
reći da je ovaj test više naklonjen nVidia karticama, jer smo videli u testu
koji je u pripremi, koliko je Radeon 9600 Pro bolji od FX5600 kartica. Unreal Tournament 2003 Direct 3D Unreal Tournament 2003 koristi moderniji engine koji za rendering terena
koristi Pixel Shadere verzije 1.4 ili 1.1 (u slučaju nVidia kartica). Ovaj
engine nove generacije karakteriše visok nivo detalja, velike teksture, multiteksturisanje,
napredna vrsta particle efekata, veliki broj poligona po sceni i veoma kompleksna
i verna fizika. Standardno je napisan za Microsoftov API, mada je u UT2003.ini
konfiguracijskom fajlu moguća promena na OpenGL, koji daje gotovo istovetan
prikaz, uz više performanse i nedostatak stencil buffer senki, dok su particle
efekti realizovani uz pomoć sistemskog procesora. Naša setovanja su na apsolutnom
maksimumu, zapravo smo koristili MaxQuality.ini iz Benchmark foldera same igre
(koji je potrebno promeniti u UT2003.ini).
U Flyby testu, ATI Radeon 9800 Pro se pokazao kao brži, ali tek za nijansu,
dok je u Botmatch demou, FX5900 dostigao R350 tek u najvišoj rezoluciji.
Unreal Tournament 2003 OpenGL Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom OpenGL
API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja.
Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple
i botmatch suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.
OpenGL je ipak na strani nVidia kartica, što se lepo vidi na primeru Unreal
Tournament igre. ATI ima još dosta posla da bi performanse u OpenGL-a doveo
na viši nivo. Pitanje je i koliko je to neophodno činiti, ali znamo da Doom
III koristi ovaj API. Quake III Arena Za Quake III engine važi jedno pravilo i ono glasi više megahertza, viši fillrate
= viši framerate, i to uz gotovo savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan
GPU, pa se svih osam pipeline-a mogu zaposliti što karticama baziranim na
ovom jezgru daje značajnu prednost nad konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo
je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim .dll fajlovima. Max Quality Setting:Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni:
r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen Sync
Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights
uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
U Quake III testu, nV30 kartica je skoro neverovatno brza. Da li smo rekli
neverovatno? Zapravo, neverovatne su radne frekvencije ove kartice – 500/1000MHz. SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije
zadatke nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu
verziju (7.0) koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju
je karakterističan i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog
programaskog test paketa, možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših
prethodnih testova.
Unreal Tournament 2003 OpenGL Odlični UT2k3, ovoga puta komunicira sa drajverima video karte posredstvom OpenGL
API-ja. Koristili smo build v.2166, a testirali uz maksimalan nivo detalja.
Kao i tokom testiranja kroz OpenGL, mape koje smo koristili su flyby suntemple
i botmatch suntemple, koja spada u jednu od najzahtevnijih.
OpenGL je ipak na strani nVidia kartica, što se lepo vidi na primeru Unreal
Tournament igre. ATI ima još dosta posla da bi performanse u OpenGL-a doveo
na viši nivo. Pitanje je i koliko je to neophodno činiti, ali znamo da Doom
III koristi ovaj API. Quake III Arena Za Quake III engine važi jedno pravilo i ono glasi više megahertza, viši fillrate
= viši framerate, i to uz gotovo savršeno skaliranje. R300 je pametno projektovan
GPU, pa se svih osam pipeline-a mogu zaposliti što karticama baziranim na
ovom jezgru daje značajnu prednost nad konkurencijom. Verzija sa kojom testiramo
je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim .dll fajlovima. Max Quality Setting:Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni:
r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen Sync
Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights
uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
U Quake III testu, nV30 kartica je skoro neverovatno brza. Da li smo rekli
neverovatno? Zapravo, neverovatne su radne frekvencije ove kartice – 500/1000MHz. SpecView Perf 7.0 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije
zadatke nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne
funkcije neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim
3D aplikacijama tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu
verziju (7.0) koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju
je karakterističan i relevantan test. Za više informacija o svakom delu ovog
programaskog test paketa, možete pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših
prethodnih testova.
Catalyst poređenje / 3DMark03 build330 Najnoviji Catalyst 3.6 drajveri tek što su se pojavili, pa njih nismo
uspeli da uvrstimo u naše poređenje. Ali, zato smo uporedili verzije 3.2, 3.4
i 3.5 i evo rezultata koje smo dobili u najnovijoj verziji najnovijeg FutureMarkovog
3D benchmark programa.
Overclocking Ako odmah bacite pogled na tabelu koja se nalazi par redova ispod, videćete
da su grafici u svakoj rezoluciji gotovo izjednačeni. Da li se podizanje frekvencije
memorije od 2.5MHz (DDR 5 MHz) i core-a od 15MHz, može nazvati overkloking-om?
Žao nam je što nam je na testiranje došao baš nešto lošiji primerak, ali bi
svako ko ga je kupio imao pravo na zamenu. Isto tako, verujemo da svi ostali
rade korektno i da se mogu overklokovati kao i Sapphire-ov model, na primer,
jer verujemo da, kao i ranije, Gigabyte samo potpisuje ono što je napravljeno
u Sapphire-ovim proizvodnim pogonima.
Zaključak Radeon 9800 Pro je najbrži video akcelerator i tu nema nikakvih sumnji.
Iako je nVidia izbacila drajvere koji podižu performanse u 3DMark-u 03 (smanjenjem
preciznosti u radu sa floating point brojevima, kao i još nekim trikovima vezanim
za skrivanje nekih površina u sceni), performanse su iste kada se uporede sa
44.03 Detonatorima, u realnim igrama. Zato možemo reći da igre sada više vole
da sarađuju sa R3x0 GPU-ovima, pogotovo posle izlaska nekih veoma zahtevnih
naslova, u kojima se i golim okom vidi prednost ATI-ja u odnosu na konkurenta
iz amerike. Karticu na test ustupila firma Cores iz Beograda, koja je zvanični zastupnik
Gigabyte-a za SCG.
Catalyst poređenje / 3DMark03 build330 Najnoviji Catalyst 3.6 drajveri tek što su se pojavili, pa njih nismo
uspeli da uvrstimo u naše poređenje. Ali, zato smo uporedili verzije 3.2, 3.4
i 3.5 i evo rezultata koje smo dobili u najnovijoj verziji najnovijeg FutureMarkovog
3D benchmark programa.
Overclocking Ako odmah bacite pogled na tabelu koja se nalazi par redova ispod, videćete
da su grafici u svakoj rezoluciji gotovo izjednačeni. Da li se podizanje frekvencije
memorije od 2.5MHz (DDR 5 MHz) i core-a od 15MHz, može nazvati overkloking-om?
Žao nam je što nam je na testiranje došao baš nešto lošiji primerak, ali bi
svako ko ga je kupio imao pravo na zamenu. Isto tako, verujemo da svi ostali
rade korektno i da se mogu overklokovati kao i Sapphire-ov model, na primer,
jer verujemo da, kao i ranije, Gigabyte samo potpisuje ono što je napravljeno
u Sapphire-ovim proizvodnim pogonima.
Zaključak Radeon 9800 Pro je najbrži video akcelerator i tu nema nikakvih sumnji.
Iako je nVidia izbacila drajvere koji podižu performanse u 3DMark-u 03 (smanjenjem
preciznosti u radu sa floating point brojevima, kao i još nekim trikovima vezanim
za skrivanje nekih površina u sceni), performanse su iste kada se uporede sa
44.03 Detonatorima, u realnim igrama. Zato možemo reći da igre sada više vole
da sarađuju sa R3x0 GPU-ovima, pogotovo posle izlaska nekih veoma zahtevnih
naslova, u kojima se i golim okom vidi prednost ATI-ja u odnosu na konkurenta
iz amerike. Karticu na test ustupila firma Cores iz Beograda, koja je zvanični zastupnik
Gigabyte-a za SCG.