Uvod
Razvoj grafičkih procesora sa skalabilnom arhitekturom, donosi krajnjim korisnicima
dosta pogodnosti; dosta je jednostavnije napraviti video čip kakav je RV410
(Radeon X700) i ponuditi kartice bazirane na njemu, nego čekati da proizvodnja
GPU-a od 200-ak miliona tranzistora bude dovoljno isplativa da bi cene mogle biti
dovoljno konkurentne. Tako deo Radeon X familije kartica, ako nju uzmemo za slikovit
primer, možemo podeliti na modele sa X800 i X700 video čipovima.
Zanemarićemo, samo na trenutak, X300 i X600, kao i novajlije
– R480 i R430. Sa jedne strane, imamo X800 bazirane
modele, u čijem je srcu R420, odnosno R423 GPU i dalje relativno
skup u proizvodnji, pogotovo ako u obzir uzmemo i još uvek nezanemarljivu količinu
loših primeraka. Zapravo, broj “lošijih” primeraka je bio toliko visok, da je
Radeon X800 XT Platinum, iako najskuplji model koji, po pravilu, čini
zanemarljiv deo market-share-a, bio više prisutan na papiru i obećanjima, nego
u slobodnoj prodaji. Radeon X800 Pro je, ipak, bio prisutniji, ali je
njegova cena ostala isuviše visoka, iako su se u ATI-ju, po sopstvenom
priznanju, trudili da za ovaj čip, board partnerima daju izuzetno povoljne cene.
Prema onome što smo videli u slučaju Radeon X800 Pro ViVo modela, mogli
smo da zaključimo da je proces njihovog internog testiranja čipova zaista maksimalno
pooštren, te odbacuje i primerke kod kojih pronađe i najmanju grešku u silicijumu.
Ovo govorimo zbog toga što smo lično probali više od deset modela X800 Pro
ViVo kartica, čiji je R420 uspešno radio ne samo sa svih 16 pipeline-a,
već i na taktu od 520 MHz, što su vrednosti na kojima je fabrički podešen X800
XT Platinum. Štaviše, većina je stigla sa jezgrom koje uspešno radi i na 540 MHz
– frekvencija novog modela Radeon X850 XT Platinum. Da nismo samo mi
imali sreće, pokazuju glasanja na forumima sajtova kao što su www.rage3d.com
ili www.techpowerup.com, na kojima vidimo
čak 95% uspešno “otključanih” X800 Pro ViVo modela, i preko 80% uspešno
modifikovanih X800 Pro kartica bez Rage Theater čipa, odnosno
video ulaza. Sve ovo nam govori da je TSMC-ov 130-nanometarski low-k proizvodni
proces toliko usavršen, da je broj ispravnih primeraka zapravo mnogo veći nego
što se to predpostavlja. Da li su interna testiranja čipova previše “strogi” procesi
i da li će u budućnosti biti tako, ostaje da se vidi. Za sada su sve X800
i X700 kartice koje smo testirali i propisno “izmučili”, pokazale
fantastičnu stabilnost.
Vratimo se na početak ove priče, odnosno na pitanje koje je bilo upućeno na prednosti
koje je donela generacija GPU-ova sa skalabilnom arhitekturom. Dakle,
kada je R423 bio potpuno usavršen, GPU za Radeon X700
kartice je bilo jednostavno konstruisati; rendering pipeline i memorijska magistrala
su prepolovljeni, dok je vertex koprocesor ostao identičan i ceo čip je prebačen
u 110-nanometarski proizvodni proces, radi uštede na vaferu i boljih termičkih
sposobnosti novog video čipa. Ako se vratimo u vreme GeForce, GeForce
2, 3 i 4 GPU-ova, setićemo se da su mainstream rešenja obično imala samo
niži radni takt, ili su bili upareni sa sporijom memorijom, eventualno i sa užom
memorijskom magistralom. Prvi GeForce DDR je imao i SDR
varijantu, a slično je bilo i sa GeForce 2 MX modelima. Međutim,
GeForce 3, ali i GeForce 3 Ti500
su koristili isti GPU kao i GF3 Ti200, koji je bio znatno jeftiniji. Slična situacija
se ponovila i sa GeForce 4 Ti modelima, dok je konkurencija pravila slične kombinacije
(Radeon 8500 Pro, regularni i LE). Danas je mainstream klasa
više diferencirana u odnosu na high-end, dok su low-end kartice i dalje samo bazični
modeli, na kojima se aktuelne igre ne mogu igrati baš kako su proizvođači to zamislili.
Do mainstream kartica sada, zauzvrat, lakše može doći veći broj korisnika. Najbolji
primeri za to su Radeon X700 Pro i GeForce 6600 GT. U pitanju
su kartice koje imaju brzu DDR3 memoriju, koštaju svega 200 evra (sa tendencijom
brzog sniženja) i nude vrlo visoke performanse, koje su u nižim rezolucijama vrlo
uporedive sa rezultatima koje postižu modeli najviše klase. Razlika je još manja
ako se testiranje izvrši u rezoluciji 800 x 600 ili 1024 x 768, bez umekšavanja
ivica ili anizotropnog filtriranja i na prosečnim konfiguracijama, pa mnogi korisnici
sa zadovoljstvom mogu konstatovati da i sa mnogo većim ulaganjem neće dobiti mnogo
više performanse, te da je bolje uložiti u neku drugu komponentu sistema (monitor
ili kućište, na primer).
Kartica sa testa
Na kutiji GV-RX70P256V kartice piše da proizvod podržava HDTV standard, što znači
da ATI konačno i zvanično podržava hardverski enkoding WMV9 videa. Ovu mogućnost
su i ranije podržavale X800 kartice, počev od verzije drajvera Catalyst 4.7, a
takva tradicija se nastavlja i sa jeftinijim modelima. Zauzeće procesora tokom
puštanja WMV9 filma rezolucije 1280 x 720 (720p) ide od 22 do 34%, pod uslovom
da nijedna druga aplikacija nije aktivna, i da koristite standardni Windows Media
Player 10. Mi smo probali HD verziju filma StarWars: Attack of the Clones, kao
i 1080p verziju filma Terminator 2: Judgement Day, kada se zauzeće na Pentium
4 procesoru na 3200 MHz (PCI Express test mašina) kretalo oko 45 do 52%, dok je
na Athlon XP (2400 MHz) baziranom sistemu (AGP test mašina), sa X800 XT karticom,
išlo od 42 do 55%. U paketu, sa karticom, ipak nije stigao poseban komponentni
kabl za HDTV, kakav smo viđali uz većinu testiranih Radeon X800 Pro i XT modela.
Gigabyte karticu pakuje u kutiju prosečne veličine, a u njoj se nalazi i razdelnik
za klasični S-Video i kompozitni priključak (ulaz i izlaz), s obzirom da kartica
ima novi RageTheater 200 video čip. Pomenuti razdelnik sa jedne strane ima i switch
na kome je potrebno odabrati da li ćete koristiti HDTV ili standardne S-Video/Composite
izlaze. Ako želite da koristite HDTV izlaz, neophodno bi bilo da nabavite i komponentni
(Y, Pb, Pr) kabl. Tu je još i User Manual, CD sa drajverima, solidan softver za
video editing – PowerDirector 5, PowerCreator 3 zatim PowerDVD 5 i pune verzije
igara Joint Operations i DVD naslov Thief: Deadly Shadows. S obzirom na to da
kartica ima i sekundarni, DVI-I izlaz, u paketu je i adapter na D-Sub.
Elektronika koja čini karticu nalazi se na PCB-u sa plavim zaštitnim lakom, a
prvo što pada u oči je ogroman hladnjak sa heat-pipe sistemom, bez ikakvog dodatnog
ventilatora, kao i donekle nestandardan layout. Podrazumeva se da GPU na kartici
radi na standardnih 420 MHz, dok je memorija podešena na 864 DDR MHz.
Gigabyte-ov SilentPipe hladnjak se sastoji od zatvorene metalne cevi koja je delimično
ispunjena supstancom u tečnom agregatnom stanju – kod jeftinijih varijanti, najčešće
je u pitanju obična destilovana voda. Povezana bakarnim profilom sa velikim aluminijumskim
hladnjakom, koji apsorbuje toplotu sa osnovne strane od zagrejanih GPU i memorijskih
čipova, ova cev prosleđuje toplotu na drugu stranu, na kojoj je još jedan veliki
alu-hladnjak.
U bakarnoj cevi se ne nalazi ništa posebno – voda isparava već na 30-ak stepeni,
s obzirom na to da je unutar cevi jako nizak pritisak (praktično vakuum) i u gasovitom
agregatnom stanju kreće ka drugom kraju cevi, noseći sa sobom toplotnu enegriju.
Pod pritiskom, voda ponovo postaje tečnost i oslobađa se viška energije, predajući
je drugom metalnom profilu, koji se, zbog velike površine, lakše hladi u dodiru
sa okolnim vazduhom.
GA Radeon X700 Pro koristi GDDR3 memoriju (Samsung 2.0 ns), koja se ne greje kao
najbrži DDR1 čipovi, pa je varijanta sa pasivnim hlađenjem i bila moguća. Na hladnjaku
se nalazi i metalni ukras koji nas po obliku podseća na plamen. Baš tako – ne
dirajte hladnjak dok se vrte testovi!:)
s
Kao što smo i pomenuli, na osnovnoj strani se nalazi RageTheater čip, ali su
takt generator, inženjeri premestili dalje prema konektorima za izlaz, da bi
se oslobodilo mesto za nešto veći CMOS čip (Gigabyte ne odustaje od Safe BIOS
rešenja, što pozdravljamo). Ovo nije uticalo na performanse kartice – iste su
kao i kod referentnog modela, što je i logično jer je i verzija bios-a ista,
ali ni na kvalitet prikaza na monitoru. Kartica se, nakon dosta intenzivnog
rada, može prilično zagrejati – tu pre svega mislimo na samu cev i aluminijumske
profile, ali i samu unutrašnjost kućišta. Međutim, kako smo kasnije sproveli
niz dodatnih testova, u želji da saznamo da li bi u nekom malom, neprovetrenom
kućištu ikad pravila probleme, saznali smo da je stabilnost na najvišem nivou
i da rashladni sistem zaista “radi posao”.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Pentium 4 Prescott 3200 MHz
Matična
ploča
MSI 915G Neo2 Platinum
Intel® 915G Chipset
Memorija
2 x 512 MB DDR2 SDRAM
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
ATI Radeon X600 XT – 128 MB DDR – Catalyst 4.11
Gigabyte GV-RX70P256V – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.11
MSI RX700 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 4.11
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Intel Box Cooler
DVD
uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-108D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
AGP kartice smo testirali na vec poznatom sistemu:
Procesor
AMD Athlon XP 3200+
(2.4 GHz – fsb. 210MHz)
Matična
ploča
Abit
NF7-S v2.0
– powered by Enermax 360W
Memorija
2x
512 MB DDR450 @ 6-2-2-2.5
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
HIS Excalibur Radeon 9800 XT – 256 MB DDR – Catalyst 4.9
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Thermaltake
TT7+
DVD
uređaj
Pioneer
DVD-116 1.13
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-108D 1.14
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Epic Unreal Tournament 2004 Demo
Epic Unreal Tournament 2003 v2166
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty v1.4
Valve Counter Strike: Source
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Ceo test možete posmatrati i kao poređenje
drajvera Catalyst 4.12b i 4.10, s obzirom na to da se MSI RX700 Pro i ATI Radeon
X700 Pro razlikuju samo po kuleru.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
X700 Pro odnosi pobedu nad Radeon 9800 Pro modelom u dve niže rezolucije, da bi,
ipak u najvišoj, 256-bitna magistrala kod nekadašnjeg top modela, došla do izražaja.
3DMark2005
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR,
particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti
(emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice
danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima
i manje!
Posebno zanimljiv test je i novi 3Dmark05, koji pokazuje da je u stanju da izoluje
performanse grafičkog podsistema – zbog toga je i overklok standardnog modela
na 500 / 1020 MHz bio od tolikog značaja.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Aquamark3 je jedan od testova koji se oslanjaju na klasično heavy teksturisanje,
pa je šira memorijska magistrala kod 9800 Pro kartice došla do izražaja.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
Geometrijski procesor i visoke radne frekvencije donose PCI Express kartici pobedu
u odnosu na stariji high end model, a overkloking ne donosi mnogo, s obzirom da
je ovo shader-intenzivan program.
SpecORG SpecView Perf 8.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty 1.4
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši
benchmark donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja.
Poželjno je koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player,
tako i Multiplayer verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta,
podešavanja su bila na apsolutnom maksimumu.
Quake 3 engine, klasičan je OpenGL program koji se oslanja na viši memorijski
bandwidth. S obzirom da je i geometrijski intenzivan, pravo je čudo
da ne radi brže na X700 karticama, pa mislimo da je ovde još jedan od onih malih
problema koji neki grafički engine-i imaju sa PCI-Express karticama.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da
je uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Moćniji geometrijski procesor i viši radni taktovi, omogućavaju X700 Pro kartici
glatku pobedu u odnosu na Radeon 9800 XT, bez obzira na njegov sirov memorijski
protok.
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Možemo zaključiti da Unreal Tournament 2004 bazirane igre rade brže Athlon platformi,
što se lepo vidi i ovde. Radeon X700 Pro kartica se, ipak, sasvim lepo snalazi,
a da su nam sistemi ujednačeni (tj. sa istim procesorima, X700 Pro bi sigurno
odneo pobedu).
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
U igri Colin McRae 4 nema nikakvih iznenađenja, RX700 Pro je brz tačno onoliko
koliko smo očekivali, a dobitak postignut sa X700 Pro na ekstremnih 500 / 1020
MHz evidentan…
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom
grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle
efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije
9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo,
mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
a zvuk isključen.
Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~ Unreal Tournament 2004 Official
Demo
Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
namešteno na Normal. I u ovom izdanju, Unreal Tournament 2004 vizuelno
nadmašuje prethodnu verziju, a stoga je i nešto zahtevniji. Za testiranje smo
koristili ugrađeni Bridge of Fate demo.
Komentar iz prošlog testa se može i ovde primeniti – nisu u pitanju greške niti
limitiranost CPU-om: engine je jednostavno takav i bolje radi na Athlon sistemima.
To se najbolje vidi u rezoluciji 1024 x 768.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Poznato je i da Halo koristi klasičan multiteksturing, pa mu više prija 256-bit
memorijska magistrala, a moguće je i da jednostavno manje voli PCI-Express grafiku…
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
može postati i Igra Godine 2004. Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
FarCry ipak zna da ceni brži vertex shader unit, a ne može se reci
da ima mali broj poligona. Tek, potreban je X700 Pro na X700 XT radnim frekvencijama
da bi Radeon 9800 XT bio prestignut , dok ga X700 Pro, na default taktovima,
za dlaku prestiže samo u nižim modovima.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
moguća setovanja u video sekciji.
Možemo primetiti da se i X600 XT, koji koristi u DX9 codepath, postiže
odlicne performanse u ovom benchmarku.
Zahtevni modovi ~ Antialiasing (CS Source Stress Test)
Anisotropic (CS Source Stress Test)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (CS Source Stress Test)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Call of Duty 1.4)
Overclocking ili:
Benchmark BurnIn VGA test
Ovaj naslov označava naš specijalni, mali, ali značajan test koji smo sproveli
sa Gigabyte karticom i koji ćemo ponoviti uvek kada budemo smatrali da će adekvatno
odgovoriti na neka pitanja. Heat Pipe rashladni sistem je fantastično, tiho
i elegantno rešenje. Ali, ako je kartica toliko vrela u velikom kućištu, da
li će moći da radi unutar nekog Barebone (Small Form Factor) računara na default
frekvenciji… ili će korisnici u ovakvim situacijama moći čak i da je overklokuju?
Pošto smo pomoću RivaTuner hardware monitoring sistema u situaciji da pratimo
opterećenje i radne temperature (kao i broj obrtaja ventilatora u slučaju većine
drugih kartica) grafičkog jezgra, ustanovili smo da karticu najviše “zamaraju”
treći i četvrti test benchmark programa 3DMark03. Pustili smo ove demoe da se
vrte po 10 puta za redom, opteretivši ih visokom rezolucijom uz antialiasing i
anisotropic. Ako bi uočili greške ili “pucanje”, test bi ponovili na za nekoliko
MHz nižim vrednostima. Kao što vidite, kartica je na default-u radila stabilno
i u simulaciji SFF kućišta. Obmotali smo klasičan šal (onaj što nosite oko vrata
kada vam je hladno, da bi zadržali toplotu svog tela “uz sebe”) oko hladnjaka,
a zatim ga prekrili dodatnim aluminijumom, zatvorili kućište i isključili sve
ventilatore (osim onog na sistemskom procesoru, naravno). Kartica je svojski izdržala,
ne samo na default-u, nego i na 445/895 MHz! Sledeći korak je bio skidanje šala
i rad u zatvorenom kućištu, bez dodatnih ventilatora, kada je maksimalan bio klok
od 465/905 MHz. U tabeli možete videti i kako se primerak sa testa ponašao u radu
sa otvorenim kućištem, zatim sa dodatim, sporim ventilatorom na donjoj površini
(koja je, naravno, u kućištu okrenuta ka gore), ali i kako je radila tokom regularnog
igranja u svim varijantama. Maksimalane stabilne frekvencije (uz par grešaka)
su 488/935 MHz i preko toga kartica ne može da radi, bez obzira na to kako je
hladite. Ako je nekome ovo naše “igranje” pomoglo da sazna o kakvoj se kartici,
odnosno rashladnom sistemu radi, onda je naša misija uspešno završena. Ako nije,
priznajte bar da je originalno…!
GV-RX70P256V default
420 / 864 MHz
GV-RX70P256V Burn in Closed Case Max Clocks (SFF certified)
445 / 890 MHz
GV-RX70P256V Burn in Closed Case Max Clocks
465 / 905 MHz
GV-RX70P256V Burn in Open Case Max Clocks
475 / 910 MHz
GV-RX70P256V Burn in Open Case + 1500rpm Silent Fan
480 / 918 MHz
GV-RX70P256V Casual Gaming Open Case + 1500rpm Silent
Fan
485 / 922 MHz
GV-RX70P256V Casual Gaming Open Case + 2700rpm Silent
Fan
488 / 924 MHz
GV-RX70P256V Casual Gaming Open Case + 2700rpm Silent
Fan w/ few glitches
488 / 935 MHz
Zaključak
Radeon X700 Pro ima vrlo primamljivu, po mišljenju gore potpisanog novinara,
konkurentnu cenu čak i kada mu je suprotstavljen jedan GeForce 6600 GT. Ove
kartice zaista vide korist od dodatnog ubrzanja, odlične su u reprodukciji Windows
Media Video 9 High Definition filmova, brze u novim, modernim igrama i pružaju
mnogo za uložen novac. Tamna strana medalje je njihova PCI Express ekskluzivnost,
pa bi u mainstream klasi, gde je AGP 3.0 dominantan, GeForce 6600 GT još uvek
bio u ogromnoj prednosti, čak i da ne pruža odgovarajuće visoke performanse.
Krajem januara, ATI bi trebalo da završi svoj univerzalni PCI-Express to AGP
bridge čip, pa ćemo verovatno, pored X800 XL i X850 modela, u AGP izdanju videti
i X700 Pro modele. Nadamo se da kartice neće biti mnogo skuplje u “legacy” varijantama:
ATI mora biti svestan da mnogi zadovoljni korisnici Athlon 64 sistema neće prelaziti
na PEG kompatibilan sistem (Radeon Xpress 200 ili nForce 4) samo zbog toga što
ne postoji odgovarajući high-end Radeon u AGP varijanti, već će se pre odlučiti
za neki model koji u istoj klasi nudi konkurencija.
Gigabyte GV-RX70P256V – Benchmark Best
Buy nagrada
Radeon X800 XL, a pogotovo regularni X800, takođe baziran na novom R430 video
procesoru, već su zacenjeni na agresivnih 299, odnosno 199 dolara, što znači
da bi MSRP (market suggested retail price) cena X700 Pro modela morala da se
spusti bliže granici od 100 dolara. Ovo će u narednom periodu biti omogućeno,
jer je Samsung najavio dalje sniženje cena GDDR3 memorije i smanjenje obima
proizvodnje standardnih DDR BGA čipova. Gigabyte nas je obradovao upravo u kategoriji
u kojoj smo na Built by ATI Radeon X700 Pro model imali zamerke. Pogađate, radi
se o malom ventilatoru koji radi na ogromnom broju obrtaja u minuti tokom intenzivnijeg
rada sa 3D grafikom i ume poprilično da iritira čak i one koji ne traže da im
računar radi potpuno bešumno. Gigabyte je problemu pristupio na pravi način,
praveći primer koji bi i ostali proizvođači trebalo da slede. Heat Pipe nije
spektakularna i nikad ranije viđena tehnologija, ali su se mnogi ostali iznenađeni
zbog toga što ga je Gigabyte integrisao na standardni (a ne nekakav “Turbo Mega
Silent”) model i ponudio po izuzetno povoljnoj ceni. Dodatnu pažnju na ovu karticu
ćemo skrenuti našom Best Buy nagradom, koju GV-RX70P256V potpuno zaslužuje.
Za 145 €, kolika je “početna” cena kartice, dobija se bogato opremljen video
akcelerator najnovije generacije, sa 256 MB GDDR3 memorije i ekstravagantnim,
pasivnim hlađenjem.
Kontakt: www.gigabyte.com.tw