Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

Ge Force 2 MX čip se već poodavno odomaćio kao standard prosečne "igračke" konfiguracije. Može li mu dodatnih 64 Mb pomoći u postizanju još boljih rezultata nego do sada? Evo i nekih odgovora na to pitanje....

    Sadržaj

      Branko Maksimović Od kako je SDRAM memorija postala vise nego jeftina, nastao je “trend” da proizvodjaci
      ugradjuju 64MB na graficke kartice kojima je i upola manja kolicina dovoljna.
      Postavlja se logicno pitanje: da li je u pitanju marketing ili je opravdano uloziti
      ipak nesto malo vise novca i dobiti lokalnih 32MB vise. Saznajmo da li postoji
      ekonomska opravdanost ovakve investicije. Da li mi je dovoljno 32 Mb memorije? Prvo su nas “obradovali” svemirski skupim GeForce 3 modelom, a onda nas malo spustili
      na zemlju. Cena DDR a posebno SDR memorije se neverovatno spustila u poslednjih
      pola godine ali su DDR modeli grafickih kartica gotovo zadrzali svoje cene i kao
      da za njih trend pojeftinjenja ne postoji. Neko se moze pozvati na to da je memorija
      na grafickim karticama ipak dosta kvalitetnija (citaj: brza) od one u nasim sistemima,
      ali pogledajte opet koliko memorije imate u sistemu, a koliko na grafickoj kartici.
      Neki trenutni odnos ovih vrednosti je 4 : 1, sve cesce i 8 : 1 (256MB : 32MB na
      kartici) sto je moj slucaj, pa opet, ukupna cena sve te memorije je upola jeftinija
      od cene dobre video karte. Stizu najave za softver (igre, naravno) koji ce koristiti preko 32MB tekstura
      po sceni, sto bi preko noci standardne modele kartica moglo da ucini maltene beskorisnim.
      Naravno, proizvodjaci softvera nikako nece napraviti preterano zahtevnu igru i
      time kompromitovati sopstvenu zaradu. Optimizacija nekada ide cak i do te mere
      da se igre mogu pokrenuti i sa 3D kartama prethodne generacije (Electronic Arts,
      id Software), ali “zagrizeni” (engl. hardcore) igraci ce uvek hteti da od igre
      izvuku maksimum. Zbog cega bi se dizajneri mucili i pravili sve to, ako ce njihovo
      remek delo biti vizuelno degradirano. I sam ponekad volim da se igram, a kada
      to cinim, hocu da sve izgleda sto je bolje moguce – upravo onako kako su autori
      i zamislili. Hercules i jos neki proizvodjaci video kartica su mislili na ovakve ljude, pa
      i pre nego sto su se igre sa ogromnim brojem velikih raznovrsnih tekstura i pojavile
      na trzistu, ponudili su najprodavanije verzije svojih grafickih kartica sa jos
      “malo” memorije. Usudjujem se da pre testiranja primetim kako je ovo solidan potez
      IT kompanija koje proizvode graficke kartice. Igre koje traze 64MB su vec tu.
      “Za ‘extreme’ nivo detalja i hiperrealisticne teksture, potrebno Vam je 64MB na
      Vasoj video kartici”. Na slicnu recenicu sam naisao u video setup-u nekoliko igara
      koje sam igrao. Ovoga puta cemo preskociti sve formalnosti standardnog testa. Necemo ponovo prikazivati
      uporednu tabelu karakteristika GeForce/Radeon familije kartica, necemo Vas “gnjaviti”
      sa prikazom drajvera koji svakako isto izgledaju sa ovom Prophet karticom kao
      i sa ostalim nVidia karticama… Zanima nas da li se dodatnih 32MB “osecaju” u
      realnom igranju, pardon – radu.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Kutija je u klasicnom “Prorok” stilu. Crna, lepa i velika. U kutiji
      je dobro poznati CD koji smo dobili i uz njihov Prophet MX400 model; tu su dakle
      i nalepnice i kvalitetno uputstvo na vise jezika. Kako nema TV-out mogucnosti,
      nema ni kablova ni dodatnog softvera.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Hercules ne odustaje od svoje predivne boje, te je i ova kartica
      izradjena na kvalitetnom nebesko-plavom PCB-u. Alu-hladnjak je ofarban u nesto
      svetliju nijansu, i standardnog je izgleda (kao na mnogim MX modelima) ali se
      zaista dobro uklapa u izgled. Nema ventilatora, kao i na modelu sa 32MB, znaci
      hladjenje je “pasivno”. 64MB je rasporedjeno u standardne 8MB module proizvedene
      u Samsung/Infenion pogonima a njihovo vreme je 6ns, sto je i za ocekivati ako
      pogledamo krajnju cenu ovog modela a uzemo u obzir i kolicinu memorije. Verujem
      da ste i Vi do sada naucili, 6ns odgovara brzinama od 166MHz ali je memorija
      na nasem primerku bila klokovana na nesto vise MHz kako smo i navikli od “najcesce
      najbrzeg” Hercules-a. Veci broj memorijskih modula je i bio razlog zbog cega
      je i projektovana fizicki veca kartica. Ako njene gabarite uporedimo sa Microstar
      MX-ovim, onda mozemo konstatovati da je u pitanju nesto veca kartica, ali takodje,
      ako ga uporedimo sa proslavljenim Prophet MX modelom sa 32MB, zakljucicemo da
      je 64MB-ni model skoro dvostruko veci!!! Hercules dakle ima i najveci i najmanji
      model u ponudi. Mnogi ne razmisljaju o tome, ali eto i jednog kurioziteta…

      Instalacija Prophet MX 64MB Sa nVidia karticama generalno nema problema pri instalaciji. Uvek su to dobro
      podrzane kartice, drajvera ima na sve strane: na disketi, na no name i name
      diskovima, na instalacionom CD-u za mreznu kartu, i naravno, na Benchmark-u.
      Pogledali smo i koje nam je drajvere Guillemont ponudio; zbog cega svi proizvodjaci
      hardvera (Innovision, Gainward, Hercules, ASUS) toliko vole detonatore iz serije
      7.xx, ostace misterija. Ganiward nam je dostavio verziju 7.56, Hercules 7.78
      (?). Nije da su toliko stari, ali sto izbegavaju seriju 10.xx koja je prema
      nasem iskustvu zaista odlicna? Prilikom instalacije smo ubacili instalacioni
      CD a on je sistemu preneo Detonatore 7.78. Na CD-u se jos mogu naci i sledeci
      demoi igara: ’10six’, ‘Daikatana’, Quake 3 nVidia GeForce 2 GTS reklamni nivo,
      ‘Rayman 2’, ‘Tachyon’, ‘Thief 2’ ; zatim 3Deep! i Acrobat Reader softver. Desktop je imao zaista odlicnu ostrinu. Nemam nikakvih primedbi, kvalitet slike
      je na nivou ostalih MX kartica ovog proizvodjaca – modela Prophet MX i MX400.
      Jedino nam je zao sto Hercules nije ponudio i TV-out. Izgleda da je ipak u pitanju
      samo i samo igracki model. Desila nam se i jedna cudna stvar. NVmax nam je, kada smo karticu hteli da overklokujemo,
      procitao vrednosti na 175MHz za core tj. graficki procesor i 341MHz za memoriju.
      Ovo nas je navelo da pomislimo da je u pitanju DDR memorija, i to sa 64-bitnom
      magistralom, posto bi 128-bitnih 64MB DDR memorije dovelo cenu kartice dosta
      iznad 500DM. Citanje manual-a nas je ponovo ubedilo u suprotno, a na sajtu jasno
      stoji da je u pitanju model sa 64MB SDR-a! Hardware options / Coolbits tab pod
      detonator-ima cak nije mogao da procita vrednosti za memoriju. Na mestu (kvadratic)
      gde bi trebalo da su ispisane ove vrednosti – nije ispisano nista. NVmax ipak
      dozvoljava overclock pa predpostavljamo da je memorija setovana na 170MHz, iako
      su na sajtu date sledece karakteristike:

      TECHNICAL SPECIFICATIONS

      Product Name

      3D Prophet II MX 64MB

      Graphics processor

      N’Vidia GeForce 2 MX

      RAMDAC/Pixel Cycle

      350 MHz

      Core clock speed

      175MHz

      Flavours available

      AGP only

      Supported API(s)

      Direct3D® & OpenGL®

      TV Output

      No

      Twin View Support

      No

      Memory

      Amount of RAM

      64 MB

      Type of RAM

      SDR RAM

      Memory Interface

      128-bit

      Memory clock speed

      175 MHz

      Internal Memory bandwidth

      2.8 GB

      Performance

      Texels/sec

      700M

      Triangles/sec

      21 M

      Resolutions

      See Chart below

      Drivers (On installation CD)

      Windows 95/98

      Yes

      Windows NT

      Yes

      Windows 2000

      Yes

      Windows ME

      Yes

      Linux

      No

      Overclocking mogucnosti Mogucnosti za overclock su sasvim pristojne. Memorija radi do 185MHz, a s obzirom
      na to da je u “test-sobi” preko 30 stepeni, vrlo moguce je da moze i vise. Pasivno
      hladjenje je omogucilo stabilan rad nv11 GPU-a do 195MHz – cak 20MHz iznad nominalnog
      takta, ali tada je hladnjak bio toliko vreo da sam se bukvalno opekao. Siguran
      sam da bi montiranje ventilatora dalo “drugi zivot” ovom grafickom procesoru
      i da bi bile moguce radne brzine od iznad 210MHz. Stabilan rad bez dodatnog
      cooler-a je moguc do 190MHz za GeForce 2MX core i do 185MHz za memoriju kada
      smo dobili sledece rezultate:

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Blagi overklok je ipak doneo solidno ubrzanje, a ono je naravno
      najprimetnije u najvisoj rezoluciji.

      Nas test sistem Vam je vec verovatno dobro poznat no nije zgoreg
      da se podsetimo jos jedan put kako to sve izgleda…
      Test sistem – Windows Me

      CPU

      – AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz)

      Maticna ploca

      – ABITKT7 (4-Way Interleaving, Turbo memorijska setovanja
      , CAS 2, Enabled AGP 4x, Fastwrites) software VIA 4in1 ver. 4.29v

      Memorija

      – 256MB PC133 NCP SDRAM (2x128MB)

      Video-karta

      – NVidia GeForce 2 MX400 Hercules Prophet MX 64MB 128-bit
      SDR, drajveri Detonator 10.80 – NVidia GeForce 2MX400 Hercules Prophet MX400 32MB 128-bit SDR, drajveri
      Detonator 10.80 – NVidia GeForce 2 MX MSI StarForce 816 32MB 128-bit SDR, drajveri Detonator
      10.80 – NVidia GeForce 2MX400 Gainward TwinView VIVO Golden Sample 32MB 128-bit
      SDR, drajveri Detonator 10.80

      Hard-disk

      – Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100

      DVD ROM

      – Pioneer 116 DVD-ROM

      Cooler

      – Global Win FOP32

      Monitor

      – Samsung SyncMaster 900NF

      Igre/Bench programi

      – idSoftware Quake III Arena 1.16n – Croteam’s Serious Sam (out of the box) – MadOnion 3D Mark2001 pro – Evolva Loop Demo (shareware)

      Prophet MX sa 64MB je meren na default clock-u koji smo zatekli
      (175/170MHz), i njegove performanse smo uporedili sa Prophet MX400 karticom
      sa 32MB nesto brze memorije (200/200MHz), Microstar-ovim MX-om (175/166MHz)
      i Gainward TwinView VIVO karticom iz CARDEXpert serije koja pri Enhanced setovanju
      radi na 220MHz za core i memoriju. Drajveri koje smo koristili su opet bili
      u verziji 10.80. Komentar o ponasanju u igrama Da li se primeti da na kartici ima vise od 32MB? Pa, Quake 3 sve do 1600*1200
      sa High Quality setting-om radi isto kao i na “obicnom” MX-u, dok Black&White
      “pozdravlja” dodatnih 32MB tako sto ne primenjuje detaljnije teksture (kada
      uradimo zoom-in) tek kada ih “dovuce” kroz AGP. Primetno je da ih drzi u lokalnoj
      memoriji, te sve izgleda lepse. Ipak, brzina rendering-a je ista. Isto vazi
      i za jos neke starije igre, a razlika se primecuje uglavnom samo u 1600*1200
      pri radu sa 16.7 miliona boja. Probali smo i Giants koji generalno losije izgleda
      na nVidia karticama (subjektivan utisak) – izgleda da mu 64MB ipak nesto znaci
      jer se teksture iscrtavaju i na najudaljenijim objektima (brdima uglavnom).
      Ovo nas je posebno prijatno iznenadilo. Jos nekoliko aktuelnih igara izgleda
      i radi potpuno isto kao i na MX/MX400 karticama.
      Quake 3 Arena test Pocinjemo, kao i obicno, sa veteranom – testom svih testova. Polako, ali sigurno,
      i on postaje “nezahtevan”. Dolaze sve jace kartice, a razlike izmedju njih su
      sve manje, iako 3DMark pokazuje nesto drugo. Drugim recima, Q3 mozda ima isuvise
      malo poligona da bi bio 100% merodavan. Ipak, isuvise smo kartica testirali kroz
      ovaj benchmark, da bi ga tek tako zaobisli. I ranije sam jos predvideo – verovatno
      ce ostati tu gde jeste, do izlazka neke nove Arene, ili Doom-a 3. Testirali smo
      i ovaj put kroz demo001, igra je verzije 1.17 – verovatno ste upoznati i sa tim
      sta ona donosi u odnosu na v1.11 i zasto je koristimo. Testiran je HighQuality
      mod, vertikalna sinhronizacija je ‘disabled’ – a ‘enable’-ovani u Q3 system opcijama
      su: ‘marks on walls’, ‘ejecting brass’, ‘dynamic lights’, ‘identify target’, i
      ‘high guality sky’. Teksture i geometrija su na cetvrtom nivou ( tj. linear_mipmap_linear),
      sistem svetlosnih izvora je zahtevniji – lightmap. Color depth desktopa i teksture
      su setovani u 16-bit-a za testove u 16-bit-a, i u 32-bitne vrednosti kada smo
      testirali u 32-bit rezimima.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Quake 3 engine ne smatramo vise hi-poly count testom a ni zahtevnim
      fill-rate benchmark-om. Iz tog razloga, cak i na vrlo jevtinim karticama kakav
      je Microstar-ov MX, ova igra i u 1600*1200 moze da se igra. Vidimo da dodatnih
      32MB ne znace bas nista Prophet MX-u koji ovog puta testiramo.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Zanimljivo je da u 32-bita stvari donekle izgledaju drugacije.
      Naime, obican Prophet MX sa 64MB prestize svog rodjaka koji ima duplo manje
      ali brze memorije, i to samo u najnizoj rezoluciji. Pomalo cudno, ocekivalo
      bi se isto za najvisu, ali nije tako. Test je ponovljen par puta, kao i uvek
      kada nismo sigurni u verodostojnost cifri koje smo dobili. Gainward MX pokazuje
      da je definitivno najbrzi sto nije iznenadjenje ako znamo da radi na najvisim
      frekvencijama (220/220MHz) Serious Sam test Ukoliko ste i ranije citali nase testove, poznato Vam je da je u testu u kome
      su se sukobili VisionTek i Innovision GeForce 3 dato objasnjenje kako se testira
      kroz igru Serious Sam. Dakle, koristili smo zahtevni ‘Memphis Suburb’ demo koji
      je karakteristican po tome sto opterecuje sistem velikim brojem poligona, objekata,
      tekstura, grafickih efekata… Nivoi su prostrani a broj neprijatelja je slican
      kao u Quaver/Crusher demou za Quake 3.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Serious Sam, kao sto znamo, primenjuje mnogo vecu kolicinu tekstura
      te je na Prophet-u sa 64MB memorije mnogo redje koriscen AGP4X. Takozvani “Bilt”-ing
      je radjen verovatno uvek iz lokalne memorije, dok je kod ostalih MX kartica,
      pri najvisim rezolucijama, AGP teksturisanje bilo prisutno.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Isto se moze reci i kada pogledamo rezultate u 32-bita, uz tu
      “sitnicu” da je sada razlika dosta veca. MX400 pa i Gainward su prestignuti
      od strane 64-megabajtnog MX-a. U 1600*1200 – Prophet MX ostavlja MX400 za skoro
      100%.

      3D Mark 2001 Pro Ovaj benchmark test upravo pokazuje kompatibilnost za D3D-om. I o ovom testu
      smo detaljnije, pricali i to u testu kartica srednje klase. Test se tako vrsi
      na default podesavanjima koje daje aplikacija daje pri startovanju – menjaju
      se samo rezolucije, osim kada je u pitanju mod 1600*1200 pri 32bit-a koji su
      GTS i MX kartice sa 32MB odbijale da urade bez obzira na ostala podesavanja
      i drajvere. Kod njih smo morali da spustimo Z-buffer i teksture na 16-bita (default
      merenja su Compressed za teksture i 24-bit za Z-Buffer). Medjutim, kada smo
      testirali sa Hercules MX 64MB 3DMark nije prijavio da moramo da “downgrade”-ujemo
      display settings zbog nedostatka memorije. Videcemo kako su u ovom grafickom
      modu (1600*1200 @ 32bit) iskoristeni ekstra 32MB na kartici.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Ako procitamo readme i jos neke html-ove i FAQ-ove koji dolaze
      uz 3D Mark 2001, znacemo da pri 16-bitnom testiranju nijedna scena ne nosi vise
      od 32MB tekstura. Zbog toga je brza memorija na MX400 karticama bila od presudnog
      znacaja u visim rezolucijama u kojima rezultat najvise zavisi od memorijskog
      propusnog opsega. 64MB Prophet odnosi prevagu u 640*480 i 800*600 a to se desilo
      i kod Quake 3 kada smo testirali u 16-bita. Pomalo cudno, zar ne?

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Prophet MX sa 64MB nadmasuje jedino starog Microstar-a. Imajmo
      u vidu i cene ovih modela. Performanse u ovoj tabeli kao da odgovaraju cenama
      kartica. Proporcionalne su pa vazi: “koliko para, toliko muzike”. Ili frejmova
      po sekundi… Evolva test Poslednje merenje performansi vrsimo kroz Evolva Loop Demo. API koji koristi
      je Direct3D, verzija 7, graficki mod je 1024*768 u 32-bitnoj paleti boja. Podrzava
      napredne instrukcije centralnog (SSE, MMX, 3DNow!) kao i grafickog procesora
      (T&L). Kada se jednom izvrsi , obavestava nas o minimalnom, prosecnom i maksimalnom
      zabelezenom broju frejmova po sekundi. U tabelama ispod se nalaze rezultati.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Zanimljivo je da je Microstar-ov MX Average rezultat bio iznad
      Prophet-ovog. Rezultati su uglavnom proporcionalni onim koje smo dobili u ostalim
      testovima pri 1024*768 @ 32bit-a testiranju. Nista nas nije posebno iznenadilo.

      Testovi graficke kartice Hercules GeForce 2 MX 64 Mb

      Oba Propheta u Min. daju isti rezultat ali ova cifra se menja
      od merenja do merenja, dok je Average rezultat u 99% slucajeva identican, kao
      i u ostalim testovima. Mala kolicina tekstura i niza / srednja rezolucija cine
      da ovaj MX da sasvim prosecan rezultat. Preporuka ili ne? Ovaj Hercules-ov proizvod je zaista sjajan, kao i ostali koji dolaze iz ove
      velike IT kompanije. Medjutim, dodatnih 64MB zaista nisu potrebni MX kartici.
      Mozda ce igre koje budu nadolazile zahtevati sav taj memorijski prostor za teksture
      i scene setup informacije, ali kada one stignu GeForce 2 MX procesor ce jednostavno
      biti prespor da ih uz dovoljan frame-rate pokrene. Videli smo da ovaj MX nije
      brzi u gotovo nijednom testu od Microstar MX-a, a ona mala razlika izmedju ova
      dva modela je uslovljena vise ugradnjom kvalitetnijih komponenti nego cinjenicom
      da je prisutno jos 32MB memorije. Dakle, ako zelite nestp brzu karticu, bolje
      pazarite neki MX400 sa 32MB (ali “pravi” kao sto su Hercules-ov ili Gainward-ov)
      ili dodajte jos malo novca i odlucite se za GeForce 2 GTS. Uostalom, koja to
      igra ne radi solidno na GeForce 2 MX-u?
      Zahvaljujemo se firmi “Sinteh
      na ustupljenom hardveru za potrebe testiranja

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test