Branko Maksimović Od kako je SDRAM memorija postala vise nego jeftina, nastao je “trend” da proizvodjaci
ugradjuju 64MB na graficke kartice kojima je i upola manja kolicina dovoljna.
Postavlja se logicno pitanje: da li je u pitanju marketing ili je opravdano uloziti
ipak nesto malo vise novca i dobiti lokalnih 32MB vise. Saznajmo da li postoji
ekonomska opravdanost ovakve investicije. Da li mi je dovoljno 32 Mb memorije? Prvo su nas “obradovali” svemirski skupim GeForce 3 modelom, a onda nas malo spustili
na zemlju. Cena DDR a posebno SDR memorije se neverovatno spustila u poslednjih
pola godine ali su DDR modeli grafickih kartica gotovo zadrzali svoje cene i kao
da za njih trend pojeftinjenja ne postoji. Neko se moze pozvati na to da je memorija
na grafickim karticama ipak dosta kvalitetnija (citaj: brza) od one u nasim sistemima,
ali pogledajte opet koliko memorije imate u sistemu, a koliko na grafickoj kartici.
Neki trenutni odnos ovih vrednosti je 4 : 1, sve cesce i 8 : 1 (256MB : 32MB na
kartici) sto je moj slucaj, pa opet, ukupna cena sve te memorije je upola jeftinija
od cene dobre video karte. Stizu najave za softver (igre, naravno) koji ce koristiti preko 32MB tekstura
po sceni, sto bi preko noci standardne modele kartica moglo da ucini maltene beskorisnim.
Naravno, proizvodjaci softvera nikako nece napraviti preterano zahtevnu igru i
time kompromitovati sopstvenu zaradu. Optimizacija nekada ide cak i do te mere
da se igre mogu pokrenuti i sa 3D kartama prethodne generacije (Electronic Arts,
id Software), ali “zagrizeni” (engl. hardcore) igraci ce uvek hteti da od igre
izvuku maksimum. Zbog cega bi se dizajneri mucili i pravili sve to, ako ce njihovo
remek delo biti vizuelno degradirano. I sam ponekad volim da se igram, a kada
to cinim, hocu da sve izgleda sto je bolje moguce – upravo onako kako su autori
i zamislili. Hercules i jos neki proizvodjaci video kartica su mislili na ovakve ljude, pa
i pre nego sto su se igre sa ogromnim brojem velikih raznovrsnih tekstura i pojavile
na trzistu, ponudili su najprodavanije verzije svojih grafickih kartica sa jos
“malo” memorije. Usudjujem se da pre testiranja primetim kako je ovo solidan potez
IT kompanija koje proizvode graficke kartice. Igre koje traze 64MB su vec tu.
“Za ‘extreme’ nivo detalja i hiperrealisticne teksture, potrebno Vam je 64MB na
Vasoj video kartici”. Na slicnu recenicu sam naisao u video setup-u nekoliko igara
koje sam igrao. Ovoga puta cemo preskociti sve formalnosti standardnog testa. Necemo ponovo prikazivati
uporednu tabelu karakteristika GeForce/Radeon familije kartica, necemo Vas “gnjaviti”
sa prikazom drajvera koji svakako isto izgledaju sa ovom Prophet karticom kao
i sa ostalim nVidia karticama… Zanima nas da li se dodatnih 32MB “osecaju” u
realnom igranju, pardon – radu.
Kutija je u klasicnom “Prorok” stilu. Crna, lepa i velika. U kutiji
je dobro poznati CD koji smo dobili i uz njihov Prophet MX400 model; tu su dakle
i nalepnice i kvalitetno uputstvo na vise jezika. Kako nema TV-out mogucnosti,
nema ni kablova ni dodatnog softvera.
Hercules ne odustaje od svoje predivne boje, te je i ova kartica
izradjena na kvalitetnom nebesko-plavom PCB-u. Alu-hladnjak je ofarban u nesto
svetliju nijansu, i standardnog je izgleda (kao na mnogim MX modelima) ali se
zaista dobro uklapa u izgled. Nema ventilatora, kao i na modelu sa 32MB, znaci
hladjenje je “pasivno”. 64MB je rasporedjeno u standardne 8MB module proizvedene
u Samsung/Infenion pogonima a njihovo vreme je 6ns, sto je i za ocekivati ako
pogledamo krajnju cenu ovog modela a uzemo u obzir i kolicinu memorije. Verujem
da ste i Vi do sada naucili, 6ns odgovara brzinama od 166MHz ali je memorija
na nasem primerku bila klokovana na nesto vise MHz kako smo i navikli od “najcesce
najbrzeg” Hercules-a. Veci broj memorijskih modula je i bio razlog zbog cega
je i projektovana fizicki veca kartica. Ako njene gabarite uporedimo sa Microstar
MX-ovim, onda mozemo konstatovati da je u pitanju nesto veca kartica, ali takodje,
ako ga uporedimo sa proslavljenim Prophet MX modelom sa 32MB, zakljucicemo da
je 64MB-ni model skoro dvostruko veci!!! Hercules dakle ima i najveci i najmanji
model u ponudi. Mnogi ne razmisljaju o tome, ali eto i jednog kurioziteta…
Instalacija Prophet MX 64MB Sa nVidia karticama generalno nema problema pri instalaciji. Uvek su to dobro
podrzane kartice, drajvera ima na sve strane: na disketi, na no name i name
diskovima, na instalacionom CD-u za mreznu kartu, i naravno, na Benchmark-u.
Pogledali smo i koje nam je drajvere Guillemont ponudio; zbog cega svi proizvodjaci
hardvera (Innovision, Gainward, Hercules, ASUS) toliko vole detonatore iz serije
7.xx, ostace misterija. Ganiward nam je dostavio verziju 7.56, Hercules 7.78
(?). Nije da su toliko stari, ali sto izbegavaju seriju 10.xx koja je prema
nasem iskustvu zaista odlicna? Prilikom instalacije smo ubacili instalacioni
CD a on je sistemu preneo Detonatore 7.78. Na CD-u se jos mogu naci i sledeci
demoi igara: ’10six’, ‘Daikatana’, Quake 3 nVidia GeForce 2 GTS reklamni nivo,
‘Rayman 2’, ‘Tachyon’, ‘Thief 2’ ; zatim 3Deep! i Acrobat Reader softver. Desktop je imao zaista odlicnu ostrinu. Nemam nikakvih primedbi, kvalitet slike
je na nivou ostalih MX kartica ovog proizvodjaca – modela Prophet MX i MX400.
Jedino nam je zao sto Hercules nije ponudio i TV-out. Izgleda da je ipak u pitanju
samo i samo igracki model. Desila nam se i jedna cudna stvar. NVmax nam je, kada smo karticu hteli da overklokujemo,
procitao vrednosti na 175MHz za core tj. graficki procesor i 341MHz za memoriju.
Ovo nas je navelo da pomislimo da je u pitanju DDR memorija, i to sa 64-bitnom
magistralom, posto bi 128-bitnih 64MB DDR memorije dovelo cenu kartice dosta
iznad 500DM. Citanje manual-a nas je ponovo ubedilo u suprotno, a na sajtu jasno
stoji da je u pitanju model sa 64MB SDR-a! Hardware options / Coolbits tab pod
detonator-ima cak nije mogao da procita vrednosti za memoriju. Na mestu (kvadratic)
gde bi trebalo da su ispisane ove vrednosti – nije ispisano nista. NVmax ipak
dozvoljava overclock pa predpostavljamo da je memorija setovana na 170MHz, iako
su na sajtu date sledece karakteristike:
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Product Name
3D Prophet II MX 64MB
Graphics processor
N’Vidia GeForce 2 MX
RAMDAC/Pixel Cycle
350 MHz
Core clock speed
175MHz
Flavours available
AGP only
Supported API(s)
Direct3D® & OpenGL®
TV Output
No
Twin View Support
No
Memory
Amount of RAM
64 MB
Type of RAM
SDR RAM
Memory Interface
128-bit
Memory clock speed
175 MHz
Internal Memory bandwidth
2.8 GB
Performance
Texels/sec
700M
Triangles/sec
21 M
Resolutions
See Chart below
Drivers (On installation CD)
Windows 95/98
Yes
Windows NT
Yes
Windows 2000
Yes
Windows ME
Yes
Linux
No
Overclocking mogucnosti Mogucnosti za overclock su sasvim pristojne. Memorija radi do 185MHz, a s obzirom
na to da je u “test-sobi” preko 30 stepeni, vrlo moguce je da moze i vise. Pasivno
hladjenje je omogucilo stabilan rad nv11 GPU-a do 195MHz – cak 20MHz iznad nominalnog
takta, ali tada je hladnjak bio toliko vreo da sam se bukvalno opekao. Siguran
sam da bi montiranje ventilatora dalo “drugi zivot” ovom grafickom procesoru
i da bi bile moguce radne brzine od iznad 210MHz. Stabilan rad bez dodatnog
cooler-a je moguc do 190MHz za GeForce 2MX core i do 185MHz za memoriju kada
smo dobili sledece rezultate:
Blagi overklok je ipak doneo solidno ubrzanje, a ono je naravno
najprimetnije u najvisoj rezoluciji.
Nas test sistem Vam je vec verovatno dobro poznat no nije zgoreg
da se podsetimo jos jedan put kako to sve izgleda…
Test sistem – Windows Me
CPU
– AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz)
Maticna ploca
– ABITKT7 (4-Way Interleaving, Turbo memorijska setovanja
, CAS 2, Enabled AGP 4x, Fastwrites) software VIA 4in1 ver. 4.29v
Memorija
– 256MB PC133 NCP SDRAM (2x128MB)
Video-karta
– NVidia GeForce 2 MX400 Hercules Prophet MX 64MB 128-bit
SDR, drajveri Detonator 10.80 – NVidia GeForce 2MX400 Hercules Prophet MX400 32MB 128-bit SDR, drajveri
Detonator 10.80 – NVidia GeForce 2 MX MSI StarForce 816 32MB 128-bit SDR, drajveri Detonator
10.80 – NVidia GeForce 2MX400 Gainward TwinView VIVO Golden Sample 32MB 128-bit
SDR, drajveri Detonator 10.80
Hard-disk
– Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD ROM
– Pioneer 116 DVD-ROM
Cooler
– Global Win FOP32
Monitor
– Samsung SyncMaster 900NF
Igre/Bench programi
– idSoftware Quake III Arena 1.16n – Croteam’s Serious Sam (out of the box) – MadOnion 3D Mark2001 pro – Evolva Loop Demo (shareware)
Prophet MX sa 64MB je meren na default clock-u koji smo zatekli
(175/170MHz), i njegove performanse smo uporedili sa Prophet MX400 karticom
sa 32MB nesto brze memorije (200/200MHz), Microstar-ovim MX-om (175/166MHz)
i Gainward TwinView VIVO karticom iz CARDEXpert serije koja pri Enhanced setovanju
radi na 220MHz za core i memoriju. Drajveri koje smo koristili su opet bili
u verziji 10.80. Komentar o ponasanju u igrama Da li se primeti da na kartici ima vise od 32MB? Pa, Quake 3 sve do 1600*1200
sa High Quality setting-om radi isto kao i na “obicnom” MX-u, dok Black&White
“pozdravlja” dodatnih 32MB tako sto ne primenjuje detaljnije teksture (kada
uradimo zoom-in) tek kada ih “dovuce” kroz AGP. Primetno je da ih drzi u lokalnoj
memoriji, te sve izgleda lepse. Ipak, brzina rendering-a je ista. Isto vazi
i za jos neke starije igre, a razlika se primecuje uglavnom samo u 1600*1200
pri radu sa 16.7 miliona boja. Probali smo i Giants koji generalno losije izgleda
na nVidia karticama (subjektivan utisak) – izgleda da mu 64MB ipak nesto znaci
jer se teksture iscrtavaju i na najudaljenijim objektima (brdima uglavnom).
Ovo nas je posebno prijatno iznenadilo. Jos nekoliko aktuelnih igara izgleda
i radi potpuno isto kao i na MX/MX400 karticama.
Quake 3 Arena test Pocinjemo, kao i obicno, sa veteranom – testom svih testova. Polako, ali sigurno,
i on postaje “nezahtevan”. Dolaze sve jace kartice, a razlike izmedju njih su
sve manje, iako 3DMark pokazuje nesto drugo. Drugim recima, Q3 mozda ima isuvise
malo poligona da bi bio 100% merodavan. Ipak, isuvise smo kartica testirali kroz
ovaj benchmark, da bi ga tek tako zaobisli. I ranije sam jos predvideo – verovatno
ce ostati tu gde jeste, do izlazka neke nove Arene, ili Doom-a 3. Testirali smo
i ovaj put kroz demo001, igra je verzije 1.17 – verovatno ste upoznati i sa tim
sta ona donosi u odnosu na v1.11 i zasto je koristimo. Testiran je HighQuality
mod, vertikalna sinhronizacija je ‘disabled’ – a ‘enable’-ovani u Q3 system opcijama
su: ‘marks on walls’, ‘ejecting brass’, ‘dynamic lights’, ‘identify target’, i
‘high guality sky’. Teksture i geometrija su na cetvrtom nivou ( tj. linear_mipmap_linear),
sistem svetlosnih izvora je zahtevniji – lightmap. Color depth desktopa i teksture
su setovani u 16-bit-a za testove u 16-bit-a, i u 32-bitne vrednosti kada smo
testirali u 32-bit rezimima.
Quake 3 engine ne smatramo vise hi-poly count testom a ni zahtevnim
fill-rate benchmark-om. Iz tog razloga, cak i na vrlo jevtinim karticama kakav
je Microstar-ov MX, ova igra i u 1600*1200 moze da se igra. Vidimo da dodatnih
32MB ne znace bas nista Prophet MX-u koji ovog puta testiramo.
Zanimljivo je da u 32-bita stvari donekle izgledaju drugacije.
Naime, obican Prophet MX sa 64MB prestize svog rodjaka koji ima duplo manje
ali brze memorije, i to samo u najnizoj rezoluciji. Pomalo cudno, ocekivalo
bi se isto za najvisu, ali nije tako. Test je ponovljen par puta, kao i uvek
kada nismo sigurni u verodostojnost cifri koje smo dobili. Gainward MX pokazuje
da je definitivno najbrzi sto nije iznenadjenje ako znamo da radi na najvisim
frekvencijama (220/220MHz) Serious Sam test Ukoliko ste i ranije citali nase testove, poznato Vam je da je u testu u kome
su se sukobili VisionTek i Innovision GeForce 3 dato objasnjenje kako se testira
kroz igru Serious Sam. Dakle, koristili smo zahtevni ‘Memphis Suburb’ demo koji
je karakteristican po tome sto opterecuje sistem velikim brojem poligona, objekata,
tekstura, grafickih efekata… Nivoi su prostrani a broj neprijatelja je slican
kao u Quaver/Crusher demou za Quake 3.
Serious Sam, kao sto znamo, primenjuje mnogo vecu kolicinu tekstura
te je na Prophet-u sa 64MB memorije mnogo redje koriscen AGP4X. Takozvani “Bilt”-ing
je radjen verovatno uvek iz lokalne memorije, dok je kod ostalih MX kartica,
pri najvisim rezolucijama, AGP teksturisanje bilo prisutno.
Isto se moze reci i kada pogledamo rezultate u 32-bita, uz tu
“sitnicu” da je sada razlika dosta veca. MX400 pa i Gainward su prestignuti
od strane 64-megabajtnog MX-a. U 1600*1200 – Prophet MX ostavlja MX400 za skoro
100%.
3D Mark 2001 Pro Ovaj benchmark test upravo pokazuje kompatibilnost za D3D-om. I o ovom testu
smo detaljnije, pricali i to u testu kartica srednje klase. Test se tako vrsi
na default podesavanjima koje daje aplikacija daje pri startovanju – menjaju
se samo rezolucije, osim kada je u pitanju mod 1600*1200 pri 32bit-a koji su
GTS i MX kartice sa 32MB odbijale da urade bez obzira na ostala podesavanja
i drajvere. Kod njih smo morali da spustimo Z-buffer i teksture na 16-bita (default
merenja su Compressed za teksture i 24-bit za Z-Buffer). Medjutim, kada smo
testirali sa Hercules MX 64MB 3DMark nije prijavio da moramo da “downgrade”-ujemo
display settings zbog nedostatka memorije. Videcemo kako su u ovom grafickom
modu (1600*1200 @ 32bit) iskoristeni ekstra 32MB na kartici.
Ako procitamo readme i jos neke html-ove i FAQ-ove koji dolaze
uz 3D Mark 2001, znacemo da pri 16-bitnom testiranju nijedna scena ne nosi vise
od 32MB tekstura. Zbog toga je brza memorija na MX400 karticama bila od presudnog
znacaja u visim rezolucijama u kojima rezultat najvise zavisi od memorijskog
propusnog opsega. 64MB Prophet odnosi prevagu u 640*480 i 800*600 a to se desilo
i kod Quake 3 kada smo testirali u 16-bita. Pomalo cudno, zar ne?
Prophet MX sa 64MB nadmasuje jedino starog Microstar-a. Imajmo
u vidu i cene ovih modela. Performanse u ovoj tabeli kao da odgovaraju cenama
kartica. Proporcionalne su pa vazi: “koliko para, toliko muzike”. Ili frejmova
po sekundi… Evolva test Poslednje merenje performansi vrsimo kroz Evolva Loop Demo. API koji koristi
je Direct3D, verzija 7, graficki mod je 1024*768 u 32-bitnoj paleti boja. Podrzava
napredne instrukcije centralnog (SSE, MMX, 3DNow!) kao i grafickog procesora
(T&L). Kada se jednom izvrsi , obavestava nas o minimalnom, prosecnom i maksimalnom
zabelezenom broju frejmova po sekundi. U tabelama ispod se nalaze rezultati.
Zanimljivo je da je Microstar-ov MX Average rezultat bio iznad
Prophet-ovog. Rezultati su uglavnom proporcionalni onim koje smo dobili u ostalim
testovima pri 1024*768 @ 32bit-a testiranju. Nista nas nije posebno iznenadilo.
Oba Propheta u Min. daju isti rezultat ali ova cifra se menja
od merenja do merenja, dok je Average rezultat u 99% slucajeva identican, kao
i u ostalim testovima. Mala kolicina tekstura i niza / srednja rezolucija cine
da ovaj MX da sasvim prosecan rezultat. Preporuka ili ne? Ovaj Hercules-ov proizvod je zaista sjajan, kao i ostali koji dolaze iz ove
velike IT kompanije. Medjutim, dodatnih 64MB zaista nisu potrebni MX kartici.
Mozda ce igre koje budu nadolazile zahtevati sav taj memorijski prostor za teksture
i scene setup informacije, ali kada one stignu GeForce 2 MX procesor ce jednostavno
biti prespor da ih uz dovoljan frame-rate pokrene. Videli smo da ovaj MX nije
brzi u gotovo nijednom testu od Microstar MX-a, a ona mala razlika izmedju ova
dva modela je uslovljena vise ugradnjom kvalitetnijih komponenti nego cinjenicom
da je prisutno jos 32MB memorije. Dakle, ako zelite nestp brzu karticu, bolje
pazarite neki MX400 sa 32MB (ali “pravi” kao sto su Hercules-ov ili Gainward-ov)
ili dodajte jos malo novca i odlucite se za GeForce 2 GTS. Uostalom, koja to
igra ne radi solidno na GeForce 2 MX-u?
Zahvaljujemo se firmi “Sinteh“
na ustupljenom hardveru za potrebe testiranja