Branko Maksimović Na Benchmark-u ste imali prilike da citate testove cije su zvezde bile ‘Kyro’
kartice. Test prve ‘Kyro’ kartice je odradio Bozza, jos u januaru, a drugi ste
nedavno videli u nasem uporednom testu grafickih kartica srednje klase. O ‘Kyro’
arhitekturi necu mnogo (ponovo) da Vam pricam. Svi dobro poznajete njegovu filozofiju
– ‘Tile Based Rendering’ (TBR), koji je tu da bi se nadoknadio nesto sporiji
takt memorije i procesora (na 115MHz). Graficki cip to postize tako sto ne iscrtava
i ne popunjava teksturama one delove scene za koje je prethodno utvrdjeno da
se nece videti (tj. da ce biti zaklonjeni nekim drugim objektom). Iako su i
‘Ati’ i nVidia svoje cipove kasnije obogatili ovim vise nego korisnim trikom,
jedino kod ‘Kyro’-a, ona zaista dolazi do izrazaja i zaista se primeti u performansama.
GeForce 3 kartica takodje poseduje ovu mogucnost, ali se ona razlikuje od implementiranog
‘Hidden Surface Removal’ postupka koji nije efikasan kao ‘Tile Based Rendering’,
i predstavlja samo trik-doradu u drajverima. Videcemo koliko ‘nVidia’-in TBR
odnosno HSR podize performanse novog GeForce-a. Vec sam ranije napomenuo da
‘Tile Based Rendering’ cuva memorijsku magistralu tako sto procesor cak i ne
trazi (iz memorije) one teksture koje ce pokrivati kasnije nevidljive povrsine.
HSR tehnika samo odlaze rendering tih povrsina dok je ceo ‘scene setup’ vec
bio gotov, a na te kalkulacije odlazi dobar deo vremena. Treba li pomenuti da
‘HSR’ u Detonator drajverima jos ne radi kako treba?
Nasa test kartica
Uvek
sa zadovoljstvom radim test ”Hercules”-ovih kartica, jer znam da ce me docekati
bogato pakovanje, pocev od zaista kvalitetnog kartona na kome je neki umetnik
mastovito prikazao ‘moc’ koju cete dobiti kada u sistem instalirate ono sto
se krije unutra. Kada smo kutiju otvorili docekala nas je knjizica koja je odstampana
poput najmodernijeg svetskog casopisa, a u kojoj se kriju i nalepnice kojima
mozete uciniti da Vase kuciste izgleda kao motor marke ‘Harley-Davidson’.
Morate priznati da je karta prelepa. Cooler u ‘Blue Orb’ stilu,
prelepa plava stampa (jos lepsa nego na slikama :-)) koja je jos i kvalitetna,
solidni kondezatori (pogotovo ako znamo da ‘Kyro’ chip ne ‘vuce’ puno struje)…
Cooler je i na drugoj strani kartice, na kojoj nema ni jedne diode ili otpornika.
Cak su i nalepnice sa serijskim brojevima zalepljene vodoravno, a ne nekako
ukrivo, na brzinu. Verujte mi na rec, video sam mnogo kartica, ali ‘Hercules’
to najbolje radi.
Memoriju je potpisao ‘Samsung’, standardni 8MB moduli od 7 ns
sto je vise nego dovoljno za brzinu od 115MHz na kojoj rade. ‘Kyro’ je fizicki
veoma mali cip – te velicine su bili Riva128 i Savage/4 procesori, sto je verovatno
posledica manjeg broja tranzistora nego sto smo navikli (jel neko pomislio na
nVidia-u?) ‘Prophet4000XT’ je ‘AGP4X’ kartica sto se i fizicki vidi, ali ne
postoje ‘jumper’-i koje smo videli na ‘Power Color’-u. Stvarno mislim da su
oni nepotrebni.
Specifikacije Pogledajmo tabelu koju zvanicno navodi ”Hercules”:
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Graphics processor
‘Kyro’ – 4000XT
Amount and type of memory
32MB SDR RAM
Memory Interface
128-bit
Memory clock speed
115MHz
Core clock speed
115MHz
Bus
AGP & PCI
Supported API(s)
DirectX® & OpenGL®
MAXIMUM 2D AND 3D RESOLUTION
Resolution
Refresh rate in 32-bit
640X480
Up to 120 Hz
800X600
Up to 120 Hz
1024X768
Up to 120 Hz
1152X864
Up to 120 Hz
1280X1024
Up to 120 Hz
1600X1200
Up to 85Hz
1920X1440
Up to 60Hz
Instalacija i problemi Imali smo problema i sa instalacijom prethodne ‘Kyro’ kartice. U
upustvu uporno pise da je potrebno (skoro neophodno) da se prethodne verzije
drajvera kompletno obrisu iz sistema. ‘Detonatore’ smo deinstalirali, cak smo
uklonili i .inf fajlove (kako je naredjeno u User Manual-u) i sve sto je izgledalo
kao nv*.* a bilo je u sistemskim direktorijumima. Kada se instaliraju ‘Kyro’
drajveri, sistem prvi put odlicno proradi, drajveri se podignu, ali upozore
da kartica radi u PCI rezimu, i da je 3D akceleracija disable-ovana, te da ce
sistem pokusati pri sledecem restartu da koristi drugi AGP mod. Tada nije moguce
pokrenuti nijednu aplikaciju koja koristi Direct3D ili OpenGL (Softverski, Quake
2 radi J). I, pri sledecem restartu, cim se drajveri inicijalizuju (ili bar
to pokusaju) – sistem se zamrzne, a vama ostane samo prazan desktop i kursor
u sredini, bez mogucnosti softverskog reseta. Ostaje samo da udjemo u safe mod,
i da deinstaliramo ‘Kyro’ drajvere. Sistem tada proradi kako treba, ali sa ‘Standard
VGA Adapter’-om. Nikako nije bilo moguce valjano instalirati 7.89 drajvere (ili
bilo koje druge za ‘Kyro’); tek ponovnim ‘Ghost’-ovanjem, i vracanjem ‘nVidia’
drajvera, te instalacijom ‘Kyro’ drajvera bez deinstalacije ‘Detonatora’, ‘Prophet
4000XT’ je proradio u AGP modu. Zaista cudno, zar ne? Naravno, sasvim je moguce
da su u pitanju neki IRQ nesporazumi (na nivou Video Karta – Maticna Ploca),
te ako instalirate karticu, uvek prvo konsultujte ‘User Guide’, a ako to ne
proradi, postupite kao i mi.
Ako sam imao kritika za kvalitet slike u 2D rezimu za ‘PowerColor’
‘Kyro’ karticu, one su bile upucene za nesto mutniji prikaz na visim frekvencijama
rada, kao i generalno slabiji kolorit i izrazeno tamnu ‘gammu’ (koja se softverski
tesko dala popraviti). Od ‘Hercules’-a sam ocekivao odlicne boje, dobar kontrast
/ ostrinu i nesto sredjenije kontrole nad ‘overlay’-em u drajverima. I, sve
sam to dobio. Zaista, slika je odlicna, mada ipak mislim da je ‘Prophet II’
(kada su u pitanju GeForce 2 kartice koje sam video) za jednu malu nijansu bolji
ali samo ako posmatramo desktop u rezolucijama preko 1280*960 sa osvezavanjem
preko 85Hz (nas monitor podrzava cak 120Hz u ovom grafickom modu).
Hercules i drajveri 7.89 Prosto je neverovatno da su se drajveri iz verzije 7.89 koji su se na internetu
pojavili pre dve nedelje, nasli na propratnom CD-u uz ‘Hercules Prophet 4000XT’
karticu. Ovo samo znaci da je isporuka zaista sveza, i da je ‘Hercules’ krajnje
odgovorna i ozbiljna firma. U prilog tome naravno ide cinjenica da i nova isporuka
‘Prophet III’ (‘GeForce 3’) kartice stize sa ‘Detonatorima’ 12.40 koji su se pojavili
na net-u tek pre par dana. Skidamo kapu ljudima iz ‘Guillemont / Hercules’-a.
Pogledajmo onda kako izgledaju drajveri za ‘Prophet 4000xt’.
Slicni su generickim ‘Kyro’ drajverima – uz “sitnicu” da ‘gamma correction’ mnogo
bolje (da ne kazem lepse) radi.
Cudno je sto ‘Hercules’ istice verziju ‘generickih drajvera’ za ‘Kyro’. Ovi drajveri
mnogo bolje rade od standardnih kada je kvalitet 3D prikaza u pitanju. U ‘Hercules’-u
su ove drajvere dobili jos 20. aprila.
Gde se nalazimo? Nas naravno nema, i zao nam je sto moramo da “lazemo” da smo
na “novom kontinentu”.
Nekoliko osnovnih informacija iz sistema. Cesto nam je magistrala setovana na
101 ili vise MHz, ali kada je testiranje u pitanju, vrednost 0 ide za CPU FSB
Plus (koji ima CPU Soft Menu III na Abit KT7 ploci) a magistrala se vraca 100MHz.
Ovako smo testirali i sve prethodne kartice, dok sistem radi stabilno i na 1050MHz,
ali ako dodje do ‘plavog ekrana’ ili nekakve druge greske nikad ne bismo bili
sigurni da li je krivac ‘Duron’, ‘KT133’, memorija ili kartica koju testiramo.
Tu su jos neke informacije, koje postoje i u generickim drajverima za ‘Kyro’.
Neko bi pomislio da nacin testiranja nije u redu i pitao zbog cega ne koristimo
‘obicne’ 7.89 drajvere. Pa, valjda je kupac koji je platio ‘Hercules’ zadovoljstvo
platio i njihovim programerima optimizaciju drajvera – zasto bi neko koristio
losije? Uostalom, i oni su bazirani na verziji 7.89, zar ne?
Ovde je data lista sa verzijom svih drajver fajlova koji su instalirani. Neverne
Tome (oni koji ne veruju u temeljnost ‘Uninstal Shield’ programa) mogu lepo da
ociste sistem ako promene graficku karticu.
Evo i naseg ‘setting’-a za ‘Direct3D’. Ukljucivanje bilo koje funkcije bitno usporava
‘3Dmark’ (kao i ‘Evolva’ test) te smo se odlucili da samo iskljucimo vertikalnu
sinhronizaciju. Naravno, FSAA je iskljucen, jer ne testiramo klasu (i generaciju)
kartica koja ce Vam obezbediti prihvatljive performanse sa ‘Full Scene Antialiasing’-om.
Kada na red dodje ‘GeForce 3’, mericemo i FSAA performanse.
Ovo su podesavanja za ‘OpenGL’ API. Internal Depth/Stancil Buffer ekstenzije su
verovatno potrebne Quake engine-u da bi bolje (brze) radio. Uostalom, ovo je i
Default za OpenGL; ukljucili smo samo ‘disable waiting for vertical sync’.
Test sistem – Windows Millenium
CPU
AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz) with FOP32
Maticna ploca
Abit KT7 (4Way, Turbo za memoriju, CAS 3, Disabled
AGP 4x, Fastwrites) software VIA 4in1 ver. 4.29v – powered by Eurocase
300W
Memorija
– 256MB PC133 NCP SDRAM
Video-karte
NVidia GeForce 2MX MSI StarForce 816 32MB 128-bit SDR
– drajveri Detonator 10.80 Gamecard EVIL ‘KYRO’ Power VR ‘Kyro’ 64MB 128-bit SDR – drajveri 7.89 Hercules Prophet 4000XT Power VR ‘Kyro’ 32MB 128-bit SDR – drajveri 7.89
Hercules
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Hard-disk
Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD
Pioneer 116 DVD-ROM
Igre/Bench programi
idSoftware Quake III Arena 1.16n Evolva Loop Demo (shareware) GT Interactive Unreal Tournament (out of the box) MadOnion 3Dmark2001 Pro
Novina je fenomenalni ‘Samsung’-ov ‘SyncMaster’ 900 ‘Natural Flat’ – rezolucije
idu do 2048*1536 na 65Hz dok 1600*1200 osvezava sa 80Hz (maksimalno). Jos jednom
– fenomenalno izgleda. Malo komentara sa strane Neko se mozda seca da sam se kod ‘PowerColor’ ‘Kyro’ kartice zalio na prikaz i
iscrtavanje scene ‘High Polygon Count’ u test programu 3DMark 2001. ‘Prophet 4000XT’
je ove greske sveo na minimum. Verovatno je neko ‘peglanje’ u drajverima dovelo
do toga da se smanji broj vizuelnih anomalija na ovoj sceni. Nije mi onda jasno
zbog cega ‘Hercules’ ne ozvanici verzije svojih ‘Kyro’ drajvera nego cak u ‘info
tab-u’ bold slovima istice da su oni zapravo ‘genericki’ 7.89. Najnoviji drajveri
(koji su se pojavili pre par dana) su po pitanju brzine skoro identicni kao i
prethodni, ali smo radi ispravnosti testirali i Prophet4000xt sa verzijom 7.89,
jer zelimo tacno da vidimo koliko je ‘Hercules’ brzi (ili sporiji) od ‘Power Color’
‘Kyro’-a. Uz ‘Prophet 4000XT’ karticu cete, naravno, dobiti i CD sa drajverima, softverskim
tweaker-om za 3D prikaz ‘3Deep’ (koji mi se ne svidja) i jos jedan demo za koji
su u ‘Hercules’-u rekli da je optimizovan za ”Kyro’ II’ cip. Nadao sam se da
cu videti nesto sto ce nadmasiti barem ‘Radeon’s Ark’ (da budem iskren, nadao
sam se barem jos jednom demou u klasi ‘Dagor’s Zoological Garden’-a) ali… bolje
da ono ne vidite. Ne znam, nemam reci za onaj demo; ‘Hercules’ se obrukao kada
je tako nesto stavio na CD – i jos da istaknu da je optimizovano za ‘Kyro’ II
(!) Da je sada godina 1996. i da moj S3 Virge onako nesto prikaze, mozda bi se
prijatno iznenadio, ali, ni tada se ne bih odusevio. Dobro, nije strasno, zaboravite
da sam ista pomenuo. Quake III Arena test Imamo jedno malo iznenadjenje ali ga ostavljamo vec za naredni prikaz kada cete
videti (i nadam se, pozdraviti) neke promene u nacinu testiranja (ovo je vezano
za ukupno testiranje, a ne konkretno za Quake) Kod Quake-a 3 smo opet primenili standardni demo001, verzija igre je 1.17. Testiran
je samo HighQuality mod; vertikalna sinhronizacija (V-Sync) je iskljucena i u
igri i u drajverima – a aktivirani su: ‘marks on walls’, ‘ejecting brass’, ‘dynamic
lights’, ‘identify target’, ‘high quality sky’. Geometrija, kao i mimpmap tekstura
su podeseni na maksimum (linear_mipmap_linear). ‘Quake 3’ teksture i ‘desktop
color depth’ su setovani u 32-bit-a kada je testirano u 32-bit-a, i u 16-bitne
(obe) vrednosti kada je testirano u 16- bit-a.
Odmah je uocljiva prednost ‘Hercules’-a nad ‘Power Color’ ‘Kyro’ modelom koji,
podsecam, ima 64MB memorije. Obe kartice rade na istom taktu. Referentni Microstar
GeForce 2MX, zahvaljujuci zaista odlicnim 10.80 detonator drajverima, prestize
obe kartice u svim grafickim rezimima.
Situacija koju bi Englezi prokomentarisali sa ‘the tables have turned’, a mi bi
se slozili sa njima. Naime, ‘Kyro’ ima tu ‘osobinu’ da interno renderuje uvek
u 32-bit-a te se mala razlika izmedju ova dva ‘color depth’-a (u korist 16-bitnog)
moze pripisati manjem ‘teksturnom’ saobracaju kroz same ‘scene setup’ registre
cipa. ‘Kyro’ uvek pozove 32-bitne teksture iz memorije koje se onda po potrebi
konvertuju u 16-bitne za dalje teksturisanje i samim tim postaju memorijski manje,
zatim procesor ceka ‘memory cache nivoe’ (koje svaki CPU ima) mnogo krace nego
kada radi sa vecim (32-bitnim teksturama), sto 16-bitnom rezimu daje tu malu prednost.
Svakako ce te se sloziti da su u pitanju solidni rezultati koje su ‘Kyro’ kartice
postigle na Quake III testu.
Unreal Tournament test Unreal Tournament test cete videti jos ovaj put, a onda prelazimo na nesto drugacije,
verodostojnije i zanimljivije testove. Testirali smo, kao i prethodnih nekoliko
puta, UTbench demo, a sva podesavanja su ostavljena na default-u (high resolution
world and model textures), s tim sto je Minimum Desired Framerate postavljen na
0. Ako nekoga interesuje zbog cega, neka pogleda objasnjenje za Unreal Tournament
testiranje koje je dato kod testa grafickih kartica srednje klase.
Opet moramo istaci da ‘Kyro’ cip ima neverovatno lep prikaz u Unreal Tournament
engine-u. Ovoga puta je i u 16-bit-a situacija gotovo izjednacena. Primetna je
prednost ‘Prophet4000xt’ kartice nad PowerColor ‘Kyro’-m, ali ona je “akademska”.
Kao i u prethodnom testu, ‘Kyro’ prestize ‘MX’ karticu u 32-bita. Pogledajte jos
jednom rezultat u 1600*1200 rezimu – ‘Kyro’ je postigao 3 puta bolji rezultat.
3DMark 2001 Pro test Najlepse i najduze testiranje graficke kartice, obavljamo ‘3Dmark2k1’ testom.
Radi pod ‘Direct3D’ API-jem i to verzijom 8.0 (ili nekim sledecom). Prvo imamo 4, odnosno 3 game testa, a zatim slede i teoretski testovi. Svi oni
formiraju krajnji rezultat koji je (uglavnom) cetvorocifren, i ako video kartica
postigne rezultat od bar 1300 (ili nesto vise) ‘Mark’-ova u nekom grafickom modu,
to bi trebalo da znaci da cete u njemu imati prihvatljive performanse pri igranju
vecine danasnjih igara. Kratak opis ovog testa smo takodje dali u testu grafickih
kartica srednje klase.
Pomenuli smo da ‘Hercules’ drajveri ispravljaju dosta vizuelnih anomalija u ‘High
Polygon Count’ sceni, ali nismo mogli da verujemo da su mogli da donesu toliko
bolji krajnji rezultat u ‘3Dmark’-u. T&L cini da MX kartice i dalje drzi primat
u ovom testu…
Vec u 1024*768 ‘Prophet4000xt’ se ozbiljno priblizio GeForce2MX kartici, da bi
ga u 1280*1024 i 1600*1200 ostavio “u prasini”. Primeticete i razliku izmedju
‘Hercules’ i ‘PowerColor’ kartice koja “bode oci”.
Evolva test Kao sto mozda znate, Evolva je shareware demo za testiranje performansi sa i bez
‘Emboss’ i ‘Dot3’ Bumpmapping tehnike – izvrsava se u jednoj rezoluciji (1024*768
u 32bit-a). Pogledacemo performanse u sledecim tabelama:
Evolva demo radi u rezoluciji 1024*768 u 32bit paleti boja. Broj poligona nije
toliko veliki da bi podrzani T&L kod MX-a pobedio ‘TileBased Rendering’ na ovom
testu, i Kyro kartice su brze.
Kyro kartice se generalno bolje snalaze sa ‘mapiranjem neravnina’ koje su specijalnost
Evolva testa. Ako pogledate komentar za prethodnu tabelu i uzmete ga i ovde u
obzir, znacete zbog cega su rezultati ovakvi kakvi jesu. ‘Finalne’ reci Ako ne zelite da date mnogo novca za vasu 3D karticu a da opet imate solidne performanse
u 3D rezimu, i uz to cenite dobar kvalitet slike u 2D rezimu rada, odlucite se
slobodno za ‘Prophet 4000xt’ karticu. Morate uzeti u obzir da njen RAMDAC radi
na skromnih 270MHz ali da je iz njega na ovom modelu izvucen apsolutni maksimum.
Svaka ‘Hercules’ kartica garantuje Vam izuzetno kvalitetan proizvod, tako ni ovaj
model nije izuzetak. Sve pohvale idu i ‘Hercules’-ovom timu za razvijanje drajvera.
Napomenimo i to da je stigao i Kyro II pa mozete sacekati ‘Prophet 4500’ karticu
koju cemo vrlo brzo imati na testu. Medjutim, ako Vam ova klasa kartica zavrsava
posao, mi Vam je toplo preporucujemo. Karticu smo na test dobili ljubaznoscu firme “Sinteh“