STM Power VR Kyro cipovi su bez ikakve dileme barem malo uzdrmali velike igrace
(citaj: nVidia) na trzistu grafickih kartica. Ne toliko u najvisoj klasi koju
suvereno drze prvenstveno GeForce 3, GTS Ultra i Pro modeli, vec u visoj srednjoj,
srednjoj i nizoj klasi, koja je uvek najprofitabilnija. U najnizoj je Kyro prve
generacije pokupio dobar deo trzisnog “kolaca” i to za prilicno kratko vreme,
dok je Kyro 2 ipak donekle razocarao jer je vecina ocekivala “novu generaciju”
Power VR cipa ne znajuci da ce se ona naci tek u Kyro 3 GPU. Svakako, Kyro 2
ima svoje prednosti – neverovatno niska cena proizvodnje kako cipova tako i
kartica omogucila je STM-u jednom Hercules-u, Inno3D-u i jos nekim “slobodnijim”
IT kompanijama da kupe ogromne kolicine ovih cipova i tako obostrano zarade
prodajuci kartice sa odlicnim performansama za malo novca, ali sa ipak dovoljno
visom cenom od one koja je u proizvodnji. Neki od ovih proizvodjaca (necemo
ovog puta pominjati imena) su se zbog toga grdno zamerili nVidii ali to je vec
neka druga prica koja nije tema ovoga testa…
Treci put uzastopno, imamo tu privilegiju da kao prvi hardverski sajt
na celom internetu objavimo test najnovijih modela video-kartica Inno3D-a (Kyro
I, GeForce 3, eto sada i Kyro II) – u to se mozete uveriti ukoliko se odlucite
da posetite sajt ovog proizvodjaca na adresi www.inno3d.com gde vode direktni
linkovi ka engleskoj verziji naseg sajta (www.bench-house.com). Inno3D je kod
nas, a i na svetskom nivou stekao vrlo solidnu reputaciju, to se narocito moze
reci za rezultate postignute u proteklih godinu dana – Inno3D je zaista odradio
veliki posao, kako na poboljsanju kvaliteta svojih proizvoda tako i po pogledu
marketinga. Razlike izmedju ove i nekih vrhunskih proizvodjaca video adaptera
kakvi su ELSA, Hercules ili ASUS jos uvek su primetne, medjutim iz istih razloga
kao i u analogiji sa automobilskom industrijom koju smo naveli, korisnici se
sve vise odlucuju za proizvod koji je ipak osetno jevtiniji. Dobijate garanciju,
bogat paket, sve to na papiru izgleda kako treba – no ipak, potrebno je jos
ono "nesto" da bi se dostigao sam svetski vrh. Prvi i osnovni faktor
koji treba biti zadovoljen jeste vreme, a Inno3D i ostali proizvodjaci te klase
ga imaju sasvim dovoljno na raspolaganju…
STM Kyro
Kartice sa ovim cipom su vec nekoliko puta testirane na nasem sajtu kada je
data i njihova specifikacija kao i nacin na koji rade. Ukratko, STM Kyro je
pametno projektovan cip koji svojom TileBased Rendering processing arhitekturom
najbolje iskoriscava resurse kao sto su fill rate power samog grafickog procesora
i propusni opseg ugradjene memorije. Trodimenzionalna scena se, podseticemo,
deli na manje povrsine – takozvane plocice (engl. tiles) za koje se zatim hardverski
i efikasno utvrdjuje da li su vidljivi na 2D povrsini kakav je monitor. TileBased
Rendering sistem, vidjen u drugacijim varijantama kod ATI-ja i nVidia-e (Hyper
Z, Hidden Surface Removal, Occlusion Culling) ipak ima najvecu efikasnost. Marketing
za Kyro navodi da moze da ustedi 66.6% procesorskog vremena, da zapravo Kyro
renderuje samo trecinu povrsina koje bi konvencionalni akcelerator obradjivao.
Necemo dalje razmatrati da li je ovo tacno ali TileBased Rendering zaista cini
da kartica sa memorijom na 175MHz nekada dostigne i prestigne one sa memorijom
na 333MHz. Pa ipak, to su posebni slucajevi – igra ne bi trebalo da ima ogroman
broj poligona nego veliki broj povrsina sa velikim teksturama koje zaklanjaju
jedna drugu. Ovakva situacija je prikazana u demou koji dolazi uz Hercules-ove
Kyro kartice. Demo je graficki neprivlacan ali skoro duplo bolje radi na Kyro
2 cipu nego na GeForce 2 GTS-u.
Kartica stize u pakovanju koje bas i nije previse mastovito dizajnirano
– sve je nekako "vec vidjeno". Hercules po tom pitanju ostaje apsolutno
nedodirljiv… U kutiji je ipak jako bogato pakovanje sa cak 4 CD-a. Obavezni
drajveri i to genericki 7.89 za Windows 2k i Windows 9x sisteme (koji je narezan
na zelenom Verbatim disku :), zatim prezentacioni CD nazvan InnoCreation Media
Gallery, WinDVD2000 ali u novijoj 2.6 verziji (ostali isporucuju v2.1) a tu
je i puna verzija Ulead-ovog pandana Photoshop-u – PhotoImpact u verziji 5.0.
Uz karticu stize i veoma kvalitetan mouse pad (simpaticno), kabl adapter kao
i video kabl koji ima sasvim solidnu duzinu. Primetili ste da ovaj drugi kabl
veoma retko (ili nikad) nije isporucen od strane nekih drugih kompanija, i ovo
je vise_nego_simpatican gest Inno3D-a iako se ti kablovi nalaze “u svakoj elektricarskoj
i video-audio radnji”.
Sama kartica je poprilicno velikih gabarita za Kyro II cip – posebno
je veca od Prophet 4500 modela koji doduse nije imao TV-out ali je imao mesto
predvidjeno za njega i cip koji ga obezbedjuje tako da ipak mislimo da je kartica
mogla da bude bolje i racionalnije dizajnirana. Primetna je crna PCB stampa
koju je Innovision koristio i za proizvodnju GeForce 3 kartica – evidentno je
da u danasnje vreme kada se cela industrija grafickih karti bazira na 3-4 razlicita
modela grafickih chipova, proizvodjacima vrlo tesko da ponude nesto cime bi
se znacajno razlikovali od konkurenata. Otud i ova nova "moda" koja
je u poslednje vreme narocito primetna a mi moramo priznati da protiv nje nemamo
apsolutno nista…cak stavise. Ova kartica je skoro iste velicine ali joj nedostaju
hladnjaci koji bi je “ulepsali” – za njih mozda i nema potrebe jer memorija
koja je deklarisana na 5ns (200MHz) radi na svega 175MHz sto nam samo govori
koliki je potencijal za overklok. Kartica poseduje na sebi 64 Mb SDRAM-a, memorijski
moduli od po 8MB su rasporedjeni po cetiri sa obe strane stampe a dolaze iz
Samsung – Infenion proizvodnih pogona. Kuler na kartici je slican onom na GeForce
3 modelu a napravljen je po uzoru na neki od Thermaltake-ovih Orb modela. Na
kartici su takodje pristutna cak dva cn-jumper-a kojima se setuju AGP 1X, AGP
2X i AGP 4X modovi.
TV-out
Na testu Gainward GeForce 2 GTS Pro kartice smo konstatovali da je Chronotel-ov
(CH 7011A-T) cip bolje resenje kada je ekonomski video-out u pitanju, nego ekvivalentni
po ceni ali nesto stariji i inferiorniji Connexant BT868 cip. Probali smo Video
Out mogucnosti i moramo reci da je zaista bolji od Connexant varijante, mozda
i na nivou jednog Philips TV-out cipa (kao na Gainward MX400 golden sample TV-out
kartici). Slika je zaista puna boja, ostra i odlicno definisana po celoj povrsini
ali nismo mogli da primetimo realni kvalitativni napredak kada smo presli u
1024*768. Mozda je ipak doslo vreme za kupovinu novog TV-a…:)
Instalacija
Nismo se bas previse obradovali testiranju ove kartice – prvenstveno iz razloga
sto ju je nesto teze instalirati kako treba. Na nase iznenadjenje, kartica je
odmah prihvatila 7.89 drajvere (posto su bili instalirani Standard PCI VGA Adapter
drajveri), a drugi restart je prosao bez zaglavljivanja sistema i kartica nije
radila u PCI rezimu). Ovo nas je obradovalo, ali ne garantujemo da cete i vi
proci bez problema prilikom instalacije. Neki korisnici su nam javili da su
imali problema kao i mi kada su instalirali Prophet Kyro i Evil Kyro kartice,
dok su se neki hvalili kako su ih nekoliko puta instalirali bez problema. Moguce
je da se Kyro jednostavno “ne voli” sa nekim plocama, bios-ima ili samo podesavanjima
u njemu.
Ostrina na desktopu pri 120Hz u 1024*768 nije bila na sasvim zadovoljavajucem
nivou (Kyro ima RAMDAC na 300MHz). Pri 100Hz, slika je dobila na ostrini ali
su boje ostale slabo zasicene pa smo jednostavno morali da ih “doteramo” u drajverima,
a kao sto smo i ranije rekli, Kyro drajveri to odlicno dozvoljavaju. Rezim 1600*1200
pri 85Hz je zaista mnogo losiji od neke GeForce 3 ili Gainward GTS pro kartice,
ATI-ja necemo ni da pominjemo. Cak je i brzina u 2D radu losa – slika skroluje
uz “seckanje” Web stranice na kojima ima mnogo flash animacije i vise vecih
slika – opet poznata boljka drajvera…
Kvalitet video prikaza je zadovoljavajuci do rezolucije 1024*768. U visim, DiVX
pa i DVD zna da uspori u nekim scenama, iako je film bio "pusten"
sa hard-diska. Mozemo reci da kartica jeste odlican izbor kada je multimedija
u pitanju, ali samo za korisnike koji imaju ekran velicine do i 17 inca. 1280*1024
pri 75Hz izgleda dobro, ali visa osvezavanja bolje nemojte probati. Zakljucujemo
da je RAMDAC filter morao biti boljeg kvaliteta.
U test sistemu se nista nije menjalo ali smo bili prinudjeni da
"vratimo" Unreal Tournament test. Da bi karticu uporedili sa jos nekim,
vec testiranim Kyro karticama, odlucili smo se da ponovo testiramo u UT-u. Drugi
razlog je i taj da UT engine ima mnogo manji broj poligona nego Serious Sam,
te da bi Kyro kartice donekle bile hendikepirane u ovoj igri – ipak koristimo
Maximum setting kada testiramo u “Simi”. U drajverima smo koristili, kao i u
nekoliko prethodnih prilika, default setovanja kojima je bio iskljucen V-Sync.
Test sistem – Windows Me
CPU
– AMD Duron o/c @900 MHz (9*100MHz)
Maticna ploca
– Abit KT7 (4Way, Turbo memory, Enabled AGP 4x, Fastwrites)
Memorija
– 256MB PC133 NCP SDRAM
Video-karte
– nVidia GeForce 2 GTS 32MB 128-bit DDR – drajveri Detonator
10.80
– Inno3D Power VR ‘Kyro II’ 64MB 128-bit SDR – drajveri 7.89 generic
– Hercules Prophet 4000XT Power VR ‘Kyro’ 32MB 128-bit SDR – drajveri
7.89
– Hercules Hercules Prophet 4500 Power VR ‘Kyro II’ 64MB 128-bit SDR –
drajveri 7.89 Hercules
Hard-disk
– Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
DVD
– Pioneer 116 DVD-ROM
Hladjenje
– Global Win FOP32
Monitor
– Samsung SyncMaster 900NF
Igre/bench programi
-idSoftware Quake III Arena 1.16n
– Interactive Unreal Tournament (out of the box)
– MadOnion 3DMark2001 Pro
– Evolva Loop Demo (shareware)
Quake 3 test
Popularni Quakebench je tu kao i uvek, predvodnik svih testova. API koji koristi
je naravno OpenGL. Testiranje je vrseno kroz demo001, igra je “podignuta” na
pointrelease 1.17 (koja donosi bolju podrsku za 3Dnow!, SSE i T&L itd…) Serious
Sam ne koristimo zbog toga sto su prethodne kartice sa kojim ga poredimo vec
testirane a sada nedostupne, te ne mozemo ponovo da odradimo celu paletu testova.
Ponovicemo, kao i uvek setting koji se koristi u Quake-u 3. Tu je dakle HighQuality
mod uz menjanje rezolucija i paleta boja. HQ podrazumeva da je vertikalna sinhronizacija
iskljucena. Ukljuceni su: ‘marks on walls’, ‘ejecting brass’, ‘dynamic lights’,
‘identify target’, i ‘high guality sky’. Teksture i geometrija su na cetvrtom,
poslednjem nivou, kao i r_texturemode koji je podesen na linear_mipmap_linear
a broj poligona na zahtevnu “cetvorku” (r_subdivisions 4). Teksture, color depth
stavljani su u 16-bit-a kada je testirano u 16-bit-a, i u 32-bitne vrednosti
kada je testirano u 32-bit-a.
Odlican rezultat u 16-bita za Inno3D karticu. Hercules je u maloj
prednosti, ali ga Inno3D pristize u 1600*1200…
GTS zbog velikog broja poligona i manjeg overdraw-a pobedjuje
u Quake-u. Ipak, Hercules u odnosu na Inno3D-ov model nije toliko brzi koliko
je pre sa svojim modelima znao da bude.
Unreal Tournament
Nije vise toliko aktuelan test ali je svakako odlicna igra. Koristimo ga naravno
zbog poredjenja sa prethodnim karticama, jer sa njima nije testiran Serious
Sam. Tu je “manje-vise” klasican Utbench.dem, sa svim detaljima podesenim na
maksimum, osim Minimum Desired Framerate koji je pomeren sa default 28 na 0.
Kvalitet zvuka je takodje smanjen (low).
Moramo ponoviti da UT sa Kyro karticama fantasticno radi i izgleda.
Nista neocekivano u tabeli, cifre su poprilicno izjednacene.
Bez posebnih komentara ovoga puta…
3DMark 2001 Pro
Puno puta smo do sada pricali o ovom benchmarku, ako nekoga zanima konkretno,
moze da pogleda prethodne testove grafickih kartica gde je do detalja objasnjen
nacin testiranja kroz ovaj bench, a dat je i njegov kratak opis (test grafickih
kartica srednje klase).
Standardno slab rezultat za Kyro kartice. T&L je ipak presudan
cinilac u 3DMarku…
Sve je vec receno, isto vazi i za ovu tabelu….
Evolva Loop Benchmark
Evolva je D3D test sa nesto manjim brojem poligona, izvrsava se u 1024*768 @
32bit a vizuelno, ima brdovit teren u kome se jure razna evoluirana “stvorenja”.
U svakom slucaju – “overdraw” je izrazen te TileBased Rendering odlicno radi
svoj posao. Kyro cipovi lako odradjuju sve vrste BumpMapping tehnika, te je
ovo jos jedan razlog (uz mali broj poligona) sto ove kartice imaju odlicne performanse.
Evolva se odlicno "razigra" na ovim karticama zahvaljujuci
EMBM-u… Mali broj poligona cine da kartica Kyro 2 ima odlicne rezultate.
Zavrsni komentar testa
Konacno i to pitanje koje mnoge najvise interesuje, da li uzeti Kyro 2? Odgovor
glasi da ako zelite nesto drugacije, ako zelite karticu kojoj rendering u 32-bita
ne usporava skoro nimalo u odnosu na 16-bitni – ako su Vam bitnije visoke rezolucije,
ako ne zelite previse da platite za karticu sa 64MB a ipak zelite solidne performanse.
TV-out je odlican, prikaz na desktopu solidan ali ipak nije za graficare. Slika
u igrama i kvalitet renderinga je mozda i na visem nivou od nVidia kartica,
mada su prisutni manji bagovi kada je veci broj poligona u pitanju. Sve u svemu…
solidan izbor i odlicna alternativa. Narocito preporucujemo 3dfx-nostalgicarima…:)))
Inno3D je jos jedno odradio vrlo solidan posao i dokazao da raste u proizvodjaca
od poverenja…
Najlepse se zahvaljujemo firmi "Sinteh"
na ustupljenom hardveru za potrebe testiranja