Branko Maksimović
Leadtek A400 TDH & A400 TDH Ultra
Mnogi kompaniju Leadtek smatraju za jedno od poslednjih uporišta američkog
dizajnera grafičkih procesora, prepoznatljivog po specifičnoj nijansi zelene
boje koja dominira panelima njihovih drajvera i ostalih multimedijalnih aplikacija.
No, ako malo bolje analiziramo ono što ta rečenica znači i pogledamo realno
stanje stvari u prezentu, shvatićemo da se stvari više ne mogu sagledati samo
na taj način. Postoji veliki broj uticajnih kompanija koje jednako uspešno sarađuju
sa kanadskom i američkom firmom, bez obzira na to koliko su oni ljuti konkurenti.
Pre svega, proizvođačima grafičkih kartica je stalo do profita, a onda i do
samog kupca, kome će sve teže biti da odluči kom carstvu da se privoli. Gledajući
pažljivo rezultate u starijim, malo svežijim ili najnovijim igrama, dolazimo
do zaključka da su i ATI X800 XT (Platinum Edition) i nVidia GeForce 6800 Ultra
(Extreme, ranije poznata kao GF 6850 Ultra) zaista sjajne i brze kartice. Ovoga
puta, rezultati su toliko slični, vrlo često variraju u procenat, a ako je X800
XT brži u jednom naslovu, GeForce 6800 Ultra će gotovo sigurno biti isto toliko
brži u onom drugom, jednako dobrom. I čuveni trojac (Doom III, Half Life 2 i
STALKER) su jednako dobro optimizovani za oba proizvođača – fenomenalno popularni
FarCry, sa poslednjom zakrpom 1.2, takođe. Da li je potrebno brinuti što X800
ne podržava Shader Model 3.0? Većina nezavisnih proizvođača i stručnjaka kaže
da ne treba – ako i dođe do potrebe da naslovi koriste duže Shader programe,
izvesno je da će F-buffer u okviru R420, (odnosno podrška za tzv. Pixel Shader
2.0b (ili 2.x)), biti tu kao prva pomoć. I dok se nVidia poziva na implementaciju
SM3.0, zvaničnici ATI-ja se otvoreno pitaju kako ćete vaš moćni nVidia akcelerator
spakovati u sve popularniji barebone? Oba proizvođača imaju pravo, ali su razlike
u najvišoj klasi toliko male, da je teško predati krunu samo jednom od njih.
Određen procenat korisnika profesionalnih 3D aplikacija za modeling i rendering
se pozivaju na ogromnu prednost nVidia akceleratora u OpenGL režimu. Može X800
XT da bude brži u Call of Duty ili Medal of Honor, ali kada se pokrene 3DS MAX,
Maya ili Lightwave, stvari postaju drastično drugačije. Izvesno je da će i ova
činjenica uticati na određen procenat tržišnog kolača, ali je jasno da će profesionalni
studiji uvek koristiti akceleratore tipa Quadro ili FireGL i, kada su već dali
novac za softversku licencu, u širokom luku zaobići igračke kakve su GeForce
ili Radeon. Sa druge strane, ovakvih studija je sve više, konkurencija je sve
veća, pa ako u početku novca nema dovoljno, uvek je bolje poći od GeForce kartica,
a onda preći na ekvivalentne Quadro kartice…
U R420 i nV40 podklasama, u koje spadaju X800 Pro sa jedne i GeForce 6800 GT
i GeForce 6800 sa druge strane, situacija je nešto drugačija. ATI i nVidia nisu
na isti način definisali “slabijeg“ i “još malo slabijeg“ – GeForce 6800 GT
je za nijansu sporiji od Ultra modela, a uz malo sreće (znate na šta mislimo),
proradiće i kao top model, dok je GF 6800 osetno sporiji, ali ipak dostojan
da zameni FX 5900 / 5950 Ultra modele. Namerno nismo rekli “naslednik“; drago
nam je što vidimo da je i najslabija varijanta novog high end čipa osetno brža
od najmoćnije verzije high end predstavnika prethodne generacije. Pravu moć
nV40 arhitekture pokazuje upravo regularni GeForce 6800. GPU podešen na 325
MHz, uparen sa već standardnom i dovoljno jeftinom memorijom od 2.8 ns, na efektivnih
700 MHz, najčešće je 30 do 40% brži od 5900 Ultra modela, dok u najzahtevnijim
modovima može biti brži i do 60%. Da li je potrebno da podsetimo na koliko MHz
“radi” 5900 Ultra? Kada je i veliki Intel priznao da “nije sve u megahertzima”,
nije teško bilo ni kompaniji nVidia, pa su sada ATI konkurenti u najvišoj klasi
podešeni na višim frekvencijama za jezgro i memoriju od nVidia suparnika.
Ono što smo hteli da istaknemo u ovom pasusu je sledeće: GeForce 6800 GT je
klasa za sebe – X800 Pro nikako nije odgovor na njega, jer je preslab da bi
se sa njim takmičio. Sa druge strane, GeForce 6800 nema konkurenta – X800 Pro
je uglavnom dosta brži, dok je X800 SE, barem ako je suditi po trenutnim specifikacijama,
isuviše slab… Biće veoma zanimljivo posmatrati kretanje cena, jer verujemo
da će i ATI i nVidia pokušati da se nadmudruju u rasponu od 6800 GT do X800
SE nivoa. X800 XT i GeForce 6800 Ultra (Extreme) će ostati “nedodirljivi“, i
kao takvi, rezervisani samo za prave zaluđ…, pardon, entuzijaste. Mala pretnja
za “Kanađane” može biti nV41, koji će biti sastavljen od 12 pipeline jedinica
i imati istu funkcionalnost kao i nV40 sa 4 isključena pipelinea (odnosno jednim
isključenim QuadPipe-om), ali će biti jeftiniji u proizvodnji, imati manju toplotnu
disipaciju i verovatno raditi na višim radnim frekvencijama. Tada će nVidia
možda i plasirati GeForce 6850 (Non Ultra), koji na radnim frekvencijama od
450+ MHz i bržom, ali i dalje relativno jeftinom DDR 1 memorijom (2.0 ns), može
dostići X800 Pro, po manjoj ceni. Ako njegova cena bude zadržala nivo od oko
320 dolara u prodaji, eto novog best buy šampiona, koji bi mogao da ponovi uspeh
– Ti4200 mainstream akceleratora.
Dok čekamo da prođe leto, da počne sezona u kojoj većina nas počinje da razmišlja
o novom hardveru, skuplja pare i prelistava časopise i web magazine, za vas
smo testirali još dve nV40 bazirane kartice, koje nam dolaze od velike kompanije
koju smo pomenuli u prvoj rečenici ovog testa. Već na narednoj strani vas čeka
i Benchmark premijera, za neke možda i bitnija od one upriličene u velikom testu
MSI GeForce NX6800 Ultra akceleratora.
Leadtek WinFast A400 TDH
Leadtek WinFast A400 TDH je pun naziv za GeForce 6800 karticu kompanije Leadtek
Research. Znamo da su Leadtek kartice veoma često izazivale simpatije kod kolega
u inostranstvu i u domaćoj IT javnosti, pre svega zbog originalno dizajniranih
kulera, mogućnosti za bolji overkloking, oštroj slici i implementaciji Video
In čipa, u vreme kada su sve te “sitnice” bile nestandardna pojava za drge proizvođače.
U ovom periodu, MSI, Club3D ili Gigabyte još nisu bili veliki igrači, a Leadtek
je bio cenjen na gotovo svakom tržištu. GeForce 6800 je najjeftinije izdanje
CineFX 3.0 arhitekture, bar za sada. Ima pravi nV40 GPU, kome je isključena
četvrtina rendering pipeline-a, tačnije četiri jedinice, odnosno jedan Quad
Pipe. Da bi se kartica još distancirala od modela 6800 Ultra i GT, radne frekvencije
su oborene na 325 MHz za jezgro, a implementirana je DDR1 memorija, na standardnih
700 MHz… Kako sve to izgleda u praksi, pogledaćemo na primeru WinFast A400
TDH kartice.
U paketu koji kao da reklamira neku Role Play društvenu igru, dolazi još jedna
WinFast kartica. Leadtek se ovoga puta odlučio za magove – prethodne serije kartica
su imale uglavnom ozbiljan dizajn pakovanja, koji ističe multiview, video in i
ostale multimedijalne mogućnosti kartica. Novo pakovanje u prvi plan stavlja –
gaming!
U kutiji se mogu naći razdelni molex kabl, DVI > Analog adapter, S-Video kabl
sa konverterom, kraći kompozitni kabl, instalacioni i software vodiči… Najvažniji
deo bundle-a je softverski paket – standardno dobri programi za overklokovanje,
koji prate i temperaturu i napone (mada to sada standardno imaju i ForceWare drajveri),
DVD softver i starije igre GunMetal i Big Mutha Truckers, ali i hit igre kao što
su Prince of Persia The Sands of Time i Splinter Cell Pandora Tomorrow.
A400 TDH je vrlo pedantno izrađena kartica, što smo i očekivali od proizvođača
kakav je Leadtek. Završna obrada i kvalitet komponenti je na najvišem nivou
u ovoj klasi – oklopljeni kondenzatori, sve do jednog, pažljivo izveden RGB
filter na analognom izlazu i specijalni kuler, koji ne zauzima dodatni PCI slot.
GeForce 6800 ima jedan molex konektor, ventilator na hladnjaku, koji radi na niskom
broju obrtaja i, i dalje vrlo moćnu naponsku jedinicu. Ako ste raspoloženi da
overklokujete vašu karticu, postarajte se da imate dobro napajanje od barem 350W
(ali pravih) i da grafički akcelerator dobije ekskluzivnu naponsku granu (na kojoj
nema drugih potrošača).
Takođe, GeForce 6800, u Leadtekovoj izvedbi, koja preuzima rešenje od referentnog
modela bar kada je nacrt PCB-a u pitanju, ima 128 MB DDR memorije. Memorijski
čipovi su raspoređeni oko GPU-a, sa osnovne strane i prekriveni su bakarnim profilom.
U pitanju su BGA moduli koje je proizveo Hynix, sa oznakom F-28, što referira
na latenciju od 2.8 ns, odnosno ef. 714 MHz. Pošto su ovi moduli već dugo u proizvodnji,
lako mogu postići i više radne frekvencije, ali standardno, na A400 TDH kartici
su podešeni na 350 MHz (efektivno 700).
Hladnjak i kuler su priča za sebe. Ono što je jako zanimljivo, jeste i bakarni
profil sa druge strane štampane ploče, na kojoj nema memorijskih modula. Ipak,
pošto se i PCB zagreva od memorijskih modula i samog GPU-a, odluka inženjera
Leadteka da postave dodatni hladnjak je vrlo pohvalna.
Kuler sa osnovne strane je napravljen od odlične legure bakra, sastavljen od baze
na koju su vezani radijatori od metalnih listića, raspoređenih oko ventilatora.
Ventilator je malo bučniji nego što bi inače bio, jer je na njemu mreža koja sprečava
ulazak čestica prašine, odnosno onemogućava da se prašina brzo nataloži i tako
smanji efekat hlađenja.
A400 TDH ima kontrolu obrtaja kulera, kao i monitoring temperature, a od konektora
su prisutni D-Sub, DVI i S-Video, što je već postalo standardno. Ova kartica
je pružila vrhunski kvalitet slike kako na analognom, tako i na TFT monitoru,
mada je takvo stanje 100% i očekivano. Radila je besprekorno stabilno, a bučna
je tek nekih par sekundi pri startovanju sistema. Realno, bučna je koliko i
Radeon 9800 Pro modeli, što znači da je nešto bučnija od gotovo nečujnog Radeona
X800 XT Platinum Edition. Čini se, takođe, da je i manje bučna od NX 6800 Ultra
kartice, koju smo već predstavili.
Leadtek WinFast A400 TDH Ultra
WinFast A400 TDH Ultra pakovanje takođe sadrži programe za overklokovanje,
DVD softver i starije igre GunMetal i Big Mutha Truckers, te Prince of Persia
The Sands of Time i Splinter Cell Pandora Tomorrow. Naravno, tu je i poseban
molex kabl i preporuka da svaki od njih vežete na posebne grane napajanja. Šta
očekuju, da na treću granu idu svi IDE uređaji (njih 4, najčešće), ventilatori
i neonke? Šalimo se – možete povezati oba konektora na jednu granu, ali obezbedite
dobro napajanje, jer u suprotnom može biti problema.
Problemi kod podizanja video kartice pod Windows-om, u višim rezolucijama,
brljanje čak i u 2D modu – simptomi su napajanja koja daju loše napone na 12V.
U redakciji smo prvo povezali karticu na Thermaltake Butterfly PSU od 480W,
koje košta preko 100 evra, i kartica nije htela da prihvati više rezolucije,
a ponekad ni da učita BIOS! Slično je i sa napajanjima koja dolaze od Chiefteca
(zar Thermaltake napajanja ne proizvodi baš Chieftec? – prim. aut.), bilo da
su od 360 ili 400 i više vati.
I na stranim forumima se može primetiti da neke GeForce 6800 Ultra kartice imaju
problema sa Chieftec napajanjima, pa su mnogi takva skupa napajanja brzo menjali
za poznate proizvođače kakvi su DTK ili Enermax. Na drugom test sistemu, koji
vam je dobro poznat ako čitate naše testove grafičkih kartica, nalazi se Enermax
napajanje od 360W. Sa njim nismo imali nikakvih problema, čak ni kada smo testirali
nV40 karticu sa vodenim hlađenjem (napajanje dodatno opterećuje pumpica, veliki
12cm ventilator koji hladi vodu u metalnom profilu), a u sistemu se nalaze i
4 IDE uređaja, overklokovani Athlon XP, 4 ventilatora od 8 cm i tako dalje.
GeForce 6800 Ultra u Leadtekovoj režiji, ako ga posmatrate odozgo, veoma će ličiti
na manjeg i jeftinijeg rođaka. Ipak, kuler koji se na njemu nalazi je dosta deblji.
Poklopac koji sprečava ulaz prašine i daje šmek celoj kartici je identičan, a
tu je i profil sa druge strane štampe. Radne frekvencije kartice su 400 MHz za
jezgro i 1100 MHz za GPU, mada je jedna serija semplova imala frekvenciju jezgra
od 425 MHz, što nije bio slučaj sa našom.
Leadtek je takođe koristio referentnu Samsung GDDR3 memoriju od 1.6 ns (impresivna
specifikacija, zar ne?), ali su vrednosti CAS, CMD i WR bile nešto oštrije od
onih koje nudi Microstar, što jako malo utiče na performanse, a smanjilo je
mogućnost za overkloking. No, na nama je da testiramo karticu onako kako nam
stigne na test i, eventualno, izaberemo brže drajvere.
Kartica nije ništa bučnija od regularnog modela, a može se primetiti da se
greje više nego što smo očekivali, mada radi vrlo stabilno, čak i bez pomoći
dodatnih ventilatora. Kao i na referentnom modelu, MOSFET-ovi su hlađeni dodatnim
(ovoga puta) bakarnim profilom, a i Leadtek se odlučio za dva DVI konektora
(uz karticu se dobija samo jedan “to Analog” adapter) i jedan S-Video. A400
Ultra je zaista impresivna kartica i drago nam je što Leadtek nije samo stavio
nalepnicu na referentan kuler. To jednostavno nije njihov stil!
Test Setup
Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2400 MHz (fsb. 210MHz)
Matična ploča
Abit NF7-S v2.0
– powered by Enermax 360W
Memorija
2x 512 MB DDR450 @
6-2-2-2.5
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 120GXP
"Death Star" 60 GB
Video Karte
GeForce FX5900 Ultra
– 256 MB DDR – ForceWare 61.34
Microstar Radeon 9800 Pro – 128 MB DDR Catalyst 4.5
Microstar Radeon X800 Pro – 256 MB DDR Catalyst 4.5
Microstar GeForce 6800 Ultra – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.34
Leadtek WinFast A400 TDH – 128 MB DDR ForceWare 61.72
Leadtek WinFast A400 Ultra – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.72
Monitor
Samsung SyncMaster
959NF
Cooling
Thermaltake TT7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uređaj
Sony CDRW Drive CRX220E1
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 1 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0b
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17
Unreal Tournament 2003 v2166
Unreal Tournament 2004 Demo
FutureMark 3DMark 03 Professional
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry 1.1
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 7.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Microsoft Halo for PC Retail
Napomena: Pošto je i Leadtek A400 Ultra baziran na referentnom
nV40 nacrtu, radi na istim frekvencijama kao i već predstavljeni NX6800 Ultra,
sa kojim deli istu verziju BIOS-a, jasno je da su rezultati koje daju ove kartice
gotovo identični, te bi prikazivanje istih rezultata (sa malim razlikama prouzrokovanim
greškama koje prave sami programi) bilo davanje redudantnih informacija. Upravo
zato smo se odlučili da testiramo Leadtek kartice sa novijim drajverima – 61.72
(u trenutku pisanja teksta su izašli i beta 62.01 drajveri, koji su po prvim nezvaničnim
informacijama doneli još ubrzanja). I verzija 61.72 se pokazala za nijansu brža
od 61.34, ali ne baš u svakoj situaciji. Ono što se ne može osporiti jeste da
je ForceWare serije 60 osetno bolji i brži od prethodne oficijalne WHQL verzije
56.72. Verujemo da će uskoro nVidia ozvaničiti neku od ovih verzija i postaviti
na svoj sajt. Trenutni WHQL kandidat su baš 61.72, a moguće je da će to biti neki
build iz nove serije 62.xx. Tako ovaj test možete posmatrati i kao komparaciju
dve verzije drajvera.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
Poslednja verzija 3DMark benchmark programa je pokazala i konačno dokazala kompaniji
nVidia da je napravljena greška u proceni sa arhitekturom koja integriše dve TMU
jedinice po pipeline-u. Ovaj program, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da se mora voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa, te da je veoma
zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati sopstveni
kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja. 3DMark03
je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
GeForce 6800, konkretno A340 u ovom slučaju, kaska za Radeon X800 Pro karticom,
ali ne previše. Podsetićemo da ova kartica radi na stotinak MHz nižoj radnoj frekvenciji
od ATI-jevog modela, kako za GPU, tako i za memoriju. Takođe, A340 je jeftiniji
od bilo kog Radeona X800 Pro i uzevši sve u obzir, daje vrlo respektabilan rezultat.
Game testovi
Impresivan rezultat u DX7 testu daje nV40 kartica sa 12 pipeline jedinica. Podsetićemo
da pripadnik prethodne generacije, koji trenutno ima sličnu retail cenu (5900
i neznatno brži 5950 Ultra), daje dosta manji broj fps.
A340 je u ovom testu gotovo izjednačen sa X800 Pro i značajno brži od top modela
CineFX 2.0 generacije. Ultra je brza taman onoliko koliko je i skuplja i ostaje
u svojoj "nedodirljivoj" klasi.
Sličan komentar može da se da i za Trol’s Lair…
…dok je u intenzivnom Pixel Shader 2.0 testu (Mother Nature se žestoko oslanja
na Shader programe dužine približno 90 instrukcija), vrag (ATI) odneo šalu. No,
u ovom testu 6800 ne zaostaje za Ultra verzijom uprkos gotovo dvostruko nižem
fillrate-u i memorijskom bandwidth-u. To je dobar pokazatelj da se neki testovi
izvršavaju na "pamet", a ne samo na "mišiće".
AquaMark Commercial Plus
Novi benchmark program karakterističan po velikom broju feature-a za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Slično Nature testu iz programa 3DMark03, regularni GeForce 6800 ne zaostaje mnogo
za Ultra verzijom, a opasno se "nadmudruje" sa Radeonom X800 Pro. Vrlo
dobri rezultati nV40 kartice koja košta oko 300 evra.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo je CodeCreatures
Benchmark. Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8),
i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije
i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
Još jednan pokazatelj da je i GeForce 6800 vrlo respektabilna kartica – ne zaostaje
mnogo za top modelom, ali je ozbiljno prevazilazi jedini konkurent iz ATI-ja.
SpecORG SpecView Perf 7.11
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i za mnoge
korisnike veoma važan test.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty retail
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši benchmark
donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja. Poželjno je
koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player, tako i Multiplayer
verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta, podešavanja su bila
na apsolutnom maksimumu.
Pošto se Q3 engine uvek oslanjao samo na broj MHz, ovde je A340 pokazao da ume
da bude vidljivo sporiji od Ultra modela. Međutim, u pitanju je zaista nezahtevan
naslov – nije li 130 fps u najvišoj rezoluciji više nego dovoljno?
Quake III Arena
Jednom smo već napomenuli da će Quake sa spiska test programa istisnuti samo i
jedino Doom III. Ako se to ne desi, zbog najavljene nemogućnosti za testiranje
kroz ovu igru, verovatno će tu biti još neko vreme. Verzija sa kojom testiramo
je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim dll-ovima.
Max Quality Setting:
Teksture na najvišem nivou
Geometrija na najvišem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen
Lightmap lights
Force Player Models isključen
Dynamic Lights uključen
Marks On Walls uključen
Sound Quality low
Hm… Brži CPU, anyone?
Real Gaming Testovi / Direct X 8 ~ Unreal Tournament
2003
Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166 u Direct3D izdanju. Testirali
smo sa maksimalnim nivoom detalja, zvuk je bio podešen da zauzme što manje procesorske
snage. Mapa koju smo koristili su flyby suntemple, sa odgovarajućim batchom u
Benchmark direktorijumu. Ova mapa spada u jednu od najzahtevnijih u ovoj igri.
Još jednom, A340 pokazuje da ga treba shvatiti ozbiljno, bez obzira na to što
nema svih 16 pipeline-a. U starijem Unreal Tournamentu lepo rade i kartice prethodne
generacije. Zanimljivo je da je 9800 Pro sporiji od FX5900 Ultra modela, dok je
X800 Pro ovde brži i od 6800 Ultre…
Splinter Cell Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Odlične performanse ovoga puta pokazuju ATI kartice. Zanimljivo je da dve verzije
drajvera rade identično – bar kada je zaokruživanje rezultata po sredi.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
Još jedno zanimljivo stanje stvari između 6800 i 6800 Ultra modela. Ovoga puta
su u pitanju drajveri – jasno je da Ultra u ovom slučaju može više, pogotovo ako
pogledamo kako radi X800 Pro. Proverićemo da li se situacija menja kada se instalira
poslednji patch za CMR4.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle sistemom.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~ Unreal Tournament
2004 Official Demo
Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
namešteno na Normal. I u ovom izdanju, Unreal Tournament 2004 vizuelno nadmašuje
prethodnu verziju, a stoga je i nešto zahtevniji. Za testiranje smo koristili
ugrađeni Bridge of Fate demo.
Kao i u prošlom testu (MSI nX6800 Ultra) – u nižim rezolucijama su novi akceleratori
ograničeni CPU-om, jer je GPU load nizak (teksture su osrednjih dimenzija, geometrija
je slabija). U igraonicama se upravo igra sa ovakvim setovanjima, pa smo zadržali
demo verziju…
Halo PC
Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Još jedna igra koja pokazuje ogromnu fillrate i memory bandwidth moć GeForce 6800
Ultra kartice. Radeon X800 Pro i GF 6800 realno zaostaju.
Far Cry
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
je vizuelni aspekt u pitanju. Ova engine je demonstracija mogućnosti Direct X
9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u
Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno
sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja
fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su efekti Normal mapiranja,
polybump mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena,
dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very
high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte
prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege (X-BitLabs, DigitLife, HardOCP).
Od sledećeg testa ćemo se potruditi da nVidia kartice testiramo u PS2.0 i PS3.0
modovima, što može učiniti da rezultati budu viši od ovih koje sada vidite, uz
primetno povećanje kvaliteta prikaza.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
Vrlo zahtevna ali i lepo optimizovana igra, zahvalna za testiranje. Intenzivna
upotreba post-processing efekata (DOF, motion blur, particles) i oslanjanje engine-a
na shadere čini ATI bržom karticom od modela 6800, koji se takođe dobro pokazao.
Zahtevni modovi ~ Antialiasing
Anisotropic
Antialiasing + Anisotropic
Overclocking
Kao i svaki GeForce 6800 Ultra, i WinFast A400 Ultra u 3D modu radi
na 400 / 1100 MHz. Uprkos naizgled moćnom hlađenju, nama se zadesio primerakl
čije jezgro i memorija nisu raspoloženi za znatno više frekvencije (memorija
je čak podešena na nešto oštrija setovanja). Maksimalan overklok je dostizao
nekih 445 MHz za jezgro, dok je bez hlađenja kartica stabilno radila na 435
/ 1140 MHz. Čak i tada, kartica se zagrevala više nego što nam se dopalo, ali
i pored toga radila besprekorno. Model WinFast A400 sa testa smo ubrzali sa
325 / 700 MHz do odličnih 380 / 850 MHz, kada su se i performanse povećale i
do 4.5 % u višim rezolucijama i zahtevnim modovima. I pored toga, kartica se
nije zagrevala kao A340 Ultra, ali je ipak bila dosta topla. Pogledajmo rezultate:
Poređenje verzija drajvera
Kao što možete primetiti,
Zaključak
Leadtek je i ovoga puta bio na visini zadatka. WinFast A400 Ultra koju smo imali
na testu radi zaista besprekorno, ali je jasno da će biti i primeraka koji su
raspoloženi za overkloking. Softverski paket je više nego zadovoljavajući, igre
koje su priložene će se dopasti svakome i pružiti dosta sati zabave. Pozitivne
strane najbržeg GeForce akceleratora smo istakli u prošlom testu nV40 kartice,
te one važe i sada. Sa druge strane, prvi GeForce 6800 non Ultra akcelerator koji
smo testirali je ostavio vrlo povoljne utiske. Štaviše, za tristotinak evra, koliko
košta, ne verujemo da ćete dobiti više frejmova po sekundi, a kartica je tiha,
radi izuzetno stabilno, može solidno da se ubrza preko fabričkih vrednosti i ne
zahteva moćno napajanje. U nekim slučajevima je brža i od ATI Radeon X800 Pro
modela, bez obzira na niže radne frekvencije. Pošto se radi o akceleratoru koji
nudi najviše u ovom cenovnom rangu, a koji praktično nema nijednu manu, odlučili
smo da ga nagradimo Best Buy etiketom. Čitaoce Benchmark sajta, odnosno potencijalne
kupce koji su pročitali ovaj test, iznenadiće specijalni popust koji smo realizovali
sa distributerom Leadtek kartica, a koji iznosi 25 evra za model WinFast A400
TDH. Ako znamo da se i po višoj ceni trenutno prodaju GeForce 5950 Ultra kartice,
jasno je da za ovaj novac ne možete dobiti brži video akcelerator.
Leadtek WinFast
A400 TDH – Benchmark Best Buy Award
Zahvaljujemo se distributeru proizvoda kompanije Leadtek Research, firmi PiN
Computers, na ustupljenim karticama za potrebe testa.