Branko Maksimović
Uvod
Period tranzicije nikada nije lak, bilo da govorimo o politici, sociologiji
ili informatičkoj industriji. Zbog prirode ove privredne grane, činjenice da
ona nije isuviše bitan faktor u životima najvećeg broja populacije, njeni su
tranzicioni periodi jednostavno transparentni. Ali za neke od nas, inžinjere,
programere, IT novinare, ljubitelje, praktične kupce, ovi “periodi” mogu da
naprave makar manju zbrku u glavi. Iz ove široke uopštene priče, prelazimo na
najkonkretniji primer: tranzicija sa AGP na PCI Express platformu. Nije u pitanju
samo izbor ili promena grafičke kartice. U startu znamo da, ako je video podsistem
ili cela konfiguracija nekog korisnika ili firme zrela za nadogradnju, a radi
se o, recimo nekom Athlon XP sistemu, izbor uvek može biti jača grafička kartica.
Ako izuzmemo hardcore igrače, koji bi tražili neki GeForce 6800 GT ili Radeon
X800 bazirani akcelerator u AGP varijanti, malo manje zahtevan korisnik uz doplatu
od 50 do 100 evra, može sebi obezbediti brži i kvalitetniji 3D, ali ako ima
250 evra na raspolaganju, za njega je (ako mu već igre nisu primarne) mnogo
logičnije da zameni i matičnu ploču i procesor. Moguće je da korisnik želi jaču
grafiku, možda sa TV-tjunerom, VIVO čipom ili dvostrukim DVI izlazom (ako planira
ili je kupio TFT monitor), ali su mu performanse sistema i važnije nego performanse
3D podsistema. U tom slučaju, mnogo je logičnije ići na PCI Express platformu,
makar i pod uslovom da grafika teorijski ostane na istom nivou (a zbog jačeg
procesora će sigurno i igre raditi brže). Kažemo “u teoriji”, pošto PCI Express
donosi dovoljno novina da bi se jako brzo nametnuo kao standard. Brza, dvosmerna
komunikacija grafičkog sa sistemskim procesorom, omogućava daleko više od pukog
AGP teksturisanja; omogućava jeftine kartice kao što su Radeon X300 SE HyperMemory
ili GeForce 6200 TurboCache, koje se, videćemo u posebnom testu, oslanjaju i
na sistemsku (RAM) memoriju. Takođe, PCI Express platforma otvara vrata za mnoge
druge stvari. Možda su Radeon X800 XT u PEG i AGP varijanti jednako brzi, ali
ko zna da li bi neki budući akcelerator, koji će imati 64 pixel pipeline-a,
uopšte mogao da funkcioniše na AGP magistrali, bez obzira na to kakvo mu napajanje
spremili i sa koliko lokalne memorije ga obezbedili. Prema tome, PCI Express
jeste nešto od čega ne treba bežati, a tranzicija je za veliki broj korisnika,
kao i uvek, vrlo nezgodna stvar (ovoga puta samo sa materijalnog aspekta).
Ipak, tema ovog testa su AGP kartice, pa će neki možda da se zapitaju čemu
uvod koji glorifikuje novu platformu. Još uvek postoji veliki broj matičnih
ploča na tržištu koje imaju AGP slot. U nižoj kategoriji vladaju integrisana
rešenja, ali postoje korisnici koji misle da će im pravi MX4000 ili Radeon 9250
raditi bolje od čipa koji se nalazi na ploči. Kada, ubrzo nakon toga, shvate
da su pogrešno procenili stvari, informisaće se i potražiti nešto brže. U tom
slučaju, neki delovi ovog teksta im mogu pomoći. U širokoj srednjoj kategoriji,
imamo kupce koji se odlučuju za Intel i865/i875, nForce 2 ili nForce 3 ploče,
koje, opet, koriste, AGP slot. Naravno, ova rešenja će se malo-po-malo povući
sa tržišta kako se cene ploča baziranih na i915/i925, nForce 4 i pogotovo ATI
RX/RS-480 budu korigovale na dole. Negde u tom periodu, prestaće da važi svaki
argument za kupovinu nove AGP grafike. Test koji pokazuje performanse nekih
AGP kartica srednje klase je tu zbog toga što za ovu platformu, na našem tržištu,
još uvek postoji veliko interesovanje.
U ovom konkretnom testu, obratili smo pažnju na performanse tri grafičke kartice
novije generacije, koje pripadaju centralnom delu srednje klase. Radi se o 3D
i video akceleratorima baziranim na GeForce 6600 grafičkom procesoru. Kako smo
već pisali o ovom GPU-u, nema potrebe da dalje širimo priču i ponavljamo neke
detalje. Kako je nV43 nativni PCI-Express čip, jasno je da bi na AGP kartici on
morao da radi zajedno sa dodatnim most-čipom, što automatski znači da PCI-E i
AGP verzije nikako nisu iste.
Čemu uopšte AGP verzija GeForce 6600 i 6600GT kartica, kada su već u tom cenovnom
rangu proizvodi kao što su GeForce FX5900XT/SP i FX5950 Ultra? Zar nije nVidia
jednostavno mogla da nastavi da nudi ove čipove proizvođačima kartica i da proces
tržišnog života i smanjenja cena bude poput onog na tržištu sistemskih procesora?
Postoje nekoliko glavnih razloga nakon kojih postaje savršeno jasno zbog čega
je tu GeForce 6600 AGP. Ekonomski razlog je najočigledniji – GF FX5900 i 5950
Ultra su daleko skuplji u proizvodnji od jednog nV43 baziranog akceleratora.
PCB je veće površine, sam čip je proizveden u 0.13 mikronskom postupku (dok
je nV43 u jeftinijem 110-nanometarskom), naponska jedinica je kod nove kartice
jednostavnija, a zahteva i daleko manji i skromniji rashladni sistem. Drugi
razlog se opisuje sa tri reči: end of life. nV35 i nV38 su ekonomski neisplativi
– njihove performanse im određuju maksimalnu tržišnu cenu, a ona je isuviše
niska da bi se ti čipovi dalje proizvodili. I treći razlog je želja kompanije
da ceo product range bude kompatibilan sa Shader Model 3.0 specifikacijom. Uostalom,
GeForce 6600GT je i brži od pominjanih FX kartica, čak i kada govorimo o sporijoj
AGP varijanti.
Mi smo na testu imali tri GeForce 6600 AGP kartice. Jedna od njih se poprilično
razlikovala, a tu ne mislimo na radne frekvencije. Kao i u PCI-E varijanti,
GF6600 radi na 300 MHz za jezgro i 500 MHz za memoriju (efektivno), što je daleko
manje od 500 / 900 MHz na koliko rade 6600GT AGP modeli i omogućava upotrebu
trivijalnih hladnjaka i veoma jeftine memorije.
Kartica sa testa – Leadtek WinFast A6600 TD
Prva na naš test je stigla Leadtek kartica, pa smo imali najviše vremena da
se sa njom poigramo i mimo osnovne procedure testiranja. Stiže u standardnoj
kutiji sa WinFast logotipom i čarobnjakom. Prateća oprema nije bogata, pa bi
se, da kutija nije standardnih dimenzija, reklo da se radi o lite-retail pakovanju.
Leadtek, ipak, za ovakvu karticu i ne planira bogatiji bundle, pa će kupci morati
da se zadovolje sa komponentnim kablom, DVI adapterom, knjižicom i osnovnim
CD-om.
Krenimo od samog PCB-a, koji je, kao i uvek kod Leadtek kartice, napravljen
u Tajvanu i prilično je kvalitetan. Njegove dimenzije su iste kao i kod PCI-E
verzije ove kartice, ali uočavamo konektor za dodatno napajanje i naponsku jedinicu
ekvivalentnu onog kod GT modela. Elektrolitski kondenzatori nisu oklopljeni,
ali se na kvalitet rada mašine koja postavlja komponente na PCB ne možemo požaliti.
Ništa nije iskrivljeno niti postavljeno pod malo lošijim uglom, kao što možemo
primetiti kod nekih drugih proizvođača već u ovoj cenovnoj klasi. Naponska jedinica
je smeštena desno od GPU-a i memorije, dok je kod PCI-E verzije smeštena sa
gornje, leve strane, pa je jasno da se sam layout u startu dosta razlikuje.
Za ovu klasu standardni, okrugli Alu-hladnjak sa ventilatorom završava posao,
a dodatni čip prevodilac je ispod čipa. Malo pažljivije posmatranje otkriva
da je GPU zarotiran za 45 stepeni u odnosu na gornju i donju ivicu, odnosno
ravan matične ploče, što je uslovilo i drugačiji položaj memorijskih čipova.
Oni su vezani za izvode crossbar memorijske magistrale – na po 64 bita sa leve
i desne strane (da GPU nije rotiran, ovo bi bile gornja i desna strana).
Pomenuti HSU čip je univerzalan, pa je isti kao i onaj koji smo videli na GeForce
PCX 5750 i 5900 karticama, koje su imale nativne AGP čipove. Na njima je HSU
čip imao ulogu da AGP signal pretvori u onaj razumljiv za PCI-E magistralu,
dok je njegova uloga na 6600 AGP kartici suprotna. Treba pomenuti i da se dotični
poprilično greje – imamo utisak da je i njemu potrebno aktivno hlađenje, pošto
će dodir na mini hladnjak koji ga prekriva, nakon dugog intenzivnog rada video
kartice, možda i da vas opeče.
Na Leadtek A6600 TD karticu je ugrađeno 128 MB memorije u TSOP “pakovanju”.
Njena latencija je skromnih 3.6 nanosekundi, što odgovara frekvenciji od 556
efektivnih MHz. Sasvim dovoljno za predviđenih i podrazumevanih 500 MHz na koliko
bi trebalo da svaki GeForce 6600 AGP bude podešen. Jezgro je podešeno na svega
300 MHz, što je isprva bila čudna odluka od strane nVidie, ako već znamo da
se ovaj čip ne greje previše ni na 500 MHz. Kažemo isprva, zato što smo kasnije
uočili da overklok samog jezgra do 450-500 MHz bez ubrzanja memorije, ne donosi
mnogo veliko ubrzanje, o čemu ćemo pisati kasnije.
Takođe, moguće je da još uvek ima primeraka koji ne prelaze najstrožije testove
na većim učestanostima, ali i onih koji imaju neispravne pajplajne (u šta nas
uverava prisustvo 6200 kartica koje imaju isključen Quad Pipeline, odnosno četiri
piksel jedinice). U svakom slučaju, Leadtek je napravio izuzetno kvalitetnu
karticu, pogotovo ako imamo u obzir klasu u kojoj se ona nalazi.
Ne treba posebno isticati da kartica radi veoma stabilno, čak iako joj ne priključite
dodatno napajanje. U slučaju da to zaboravite, drajver će vas upozoriti svaki
put po podizanju sistema, da to treba da učinite. Iako smo sigurni da bi kartica
mogla da radi na 300 / 500 MHz i bez dodatnog napajanja (ne vuče ništa više
struje od legende sa oznakom GF4 Ti4200), logika će podesiti radni takt na 100
/ 150 MHz (ako je verovati Coolbits-u i RivaTuner-u), kada 2D i WMV9 akceleracija
i dalje rade kako treba. Isto tako, ne treba posebno pominjati da je slika koju
kartica daje preko analogne veze sa monitorom, veoma oštra i u 1600 x 1200 pri
85 Hz.
Suparnik: Club3D
Još jedno veliko ime – holandski Club3D, našlo se na našem testu. Ovaj proizvođač
je vrlo ozbiljan: to se vidi po ponudi koja je najraznovrsnija od svih brendova
koje možemo naći na našem tržištu, uključujući ASUS, Gigabyte i MSI. Ne samo
da imaju sve moguće verzije i podverzije Radeon i GeForce kartica (sufiksi,
različite memorijske varijante, AIW verzije i sl.) već su u ponudi i XGI, S3
Graphics bazirani modeli. Slobodno posetite njihov sajt www.club3d-nl.com
i sami se u to uverite. Takođe, domaći distributer uvek na lageru ima čak i
skuplje modele iz oba “tabora”.
Club3D ne menja izgled svog pakovanja, a i zbog čega bi? Njihov štand na CeBit-u
je ove godine bio najveći kada su isključivi proizvođači video kartica u pitanju
i zadržao je vizuelni identitet pakovanja odnosno samog brenda. GeForce 6600
koji smo mi testirali ima 256 MB video memorije, za razliku od prethodno opisanog
Leadtek-a.
U pakovanju se nalazi 4-in-1 razdelnik, kompozitni kabl, molex razdelnik, DVI
adapter, PowerDVD, drajveri i jedna dečija igra. Kartica koristi isti layout,
koji se može nazvati standardnim za GeForce 6600 AGP, a sam pak PCB-a je zelene
boje. Iznenadili smo se što je PCB Club kartice takođe napravljen u Tajvanu,
a naponska jedinica se sastoji od komponenti standardnog kvaliteta, izuzimajući
dva, oklopljena, koji kontrolišu napon na ulaznom napajanju.
Kuler koji je izabran nije atraktivan, ali je nečujan i, kako smo kasnije utvrdili,
solidno hladi. Takođe, crni hladnjak na HIS čipu, napravljen od špialtera se,
i u ovom slučaju, poprilično greje. Opet vidimo neobičan položaj GPU-a, i memorijskih
modula, koji su ovoga puta potpisani od strane korporacije Samsung. Isto kao
i ranije kod GeForce 4 Ti4200 kartica – modeli koji su imali 64 MB memorije,
stizali su sa Hynix čipove, dok su oni sa 128 MB imali Samsung čipove. Tako
Leadtek GF6600 ima Hynix memoriju (3.6ns) dok Club3D ima dvostruko više memorije
(isti broj modula – 8) sa latencijom od 4 ns.
Četiri nanosekunde odgovara 250 MHz, odnosno 500 efektivnih MHz, što je dovoljno
da ispuni specifikaciju. Ipak, ne treba samo gledati kako su čipovi označeni,
pošto znamo da je ova DDR TSOP memorija jako dugo u proizvodnji. Uostalom, i
pre dve godine smo memoriju na pomenutim nV25 Ti4200 karticama ubrzavali i preko
600 MHz. Naravno, nismo hteli da ponavljamo neke detalje koje smo vec pomenuli
pri opisu Leadtek A6600 TD modela, jer je PCB layout na obe kartice isti.
Suparnik: ASUS
Prvi pogled na ASUS N6600 AGP karticu nas je naveo da pomislimo: pa, ovo je
nešto vrlo neobično. Već možete primetiti na slikama koje vidite ispod. No,
reći ćemo i da je pakovanje za jedan ASUS standardno, pogotovo kad se ne radi
o lite-retail verziji, ali ni nekoj high-end kartici uz koje ASUS poklanja web-kamere
i gomilu igara. U pakovanju je softver sa nekoliko poznatih ASUS aplikacija,
DVD plejer i drajveri. Od opreme je tu samo kompozitni kabl i DVI adapter.
Krenimo od dimenzija štampane ploče, koja je zaštićena plavim lakom. Ona čini
da kartica ima dužinu poput GeForce 6800 ili FX5900 modela, što znači – duže
od bilo kog Radeona. Na kraju, kao svetionik stoji, usamljeni kondenzator, a
tik pored njega je smešteno 128 MB memorije, dok je drugih 128 MB smešteno sa
druge strane štampe.
GPU je takođe rotiran za 45 stepeni, ali su izvodi ka memoriji veoma dugi,
pa je za one koji su bliže (da bi izvodi bili iste dužine) morali biti primenjeni
sekundarni rezistori (primarni su prisutni i na standardnim vodovima kod svih
video kartica). Memorijski moduli su tako postavljeni da su zapravo i razlog
što je PCB tako dugačak, međutim i sam GPU je pomeren udesno, kako bi HSU čip
imao počasno mesto iznad magistrale i što čistiju vezu sa video procesorom.
Ovo rešenje je verovatno i praktičnije sa inžinjerske strane, ali sa vizuelne
i eknonomske sigurno nije.
Konektor za dodatno napajanje je pomeren sa gornje leve strane (u odnosu na
GPU), oko koga je i naponska jedinica, poprilično snažna za jedan non-GT model.
Ostale komponente su kao i kod drugih kartica sa ovog testa, na prepoznatljivim
mestima – takt generator, generator video signala sa filterima itd.
ASUS je izabrao Hynix memorijske čipove sa latencijom od 4 ns, a radne frekvencije
i ovog modela su 300 / 500 MHz, što je, čini se, jedina standardna stvar vezana
za ovaj GeForce 6600 GT. Čini se da se HSU čip malo manje greje, a orboliki
kuler ne pravi mnogo jer je sam ventilator sa vrlo malim lopaticama.
Kartica ne dopušta pravilan boot sistema ako je ne povežete na dodatno napajanje,
što je još jedna razlika u odnosu na dva standardna, prethodno opisana modela.
Na sreću, pruža izvanredan kvalitet slike i vrhunsku stabilnost u radu.
Test Setup
AGP kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2400 MHz
Matična
ploča
ASUS K8V Deluxe VIA K8T800
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX
PC4400CL25 (Samsung TCCD @ 2.5-3-3-6 1T)
Hard
Disk
Western Digital Caviar
160 GB ATA133
Video
Karte
ASUS GeForce N6600 –
256 MB DDR – ForceWare 71.89 WHQL
Club3D GeForce 6600 – 256 MB DDR – ForceWare 71.89 WHQL
Leadtek WinFast A6600 TDH – 128 MB DDR – ForceWare 71.89 WHQL
ASUS Radeon 9600 XT – Catalyst 5.4
Club3D Radeon 9800 Pro – Catalyst 5.4
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
Box Cooler
DVD
uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-108D
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
Kako smo testirali ?
Sa GeForce 6600 AGP karticama smo uporedili ATI Radeon 9600 XT, koji je od njih
nešto jeftiniji i zapravo predstavlja granicu iza koje se korisnici kojima je
igranje bitno odlucuju na upgrade. Ako imate Radeon 9600 Pro, znajte da su njegove
performanse slicne modelu 9600XT. Radeon 9800 Pro je tu da pokaže koliko dobro
jedna stara kartica (blago overklokovana) može da izaðe na kraj sa novinama. Doduše,
Radeon 9800 Pro je i danas skuplji od GeForce 6600 AGP modela, ali je, videcemo
i dovoljno brži da opravda tu razliku u ceni. ForceWare drajveri su ostavljeni
na default-u (texture prefference i ostala podešavanja su na Quality), isto kao
i Radeon-ovi upravljacki programi.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
Radeon 9800 XT u ovom slucaju pokazuje zube – jasno je da kartica sa 128-bit memorijskom
magistralom mora poprilicno da zaostaje, bez obzira na slicne radne frekvencije
i broj pipeline-a. Kada je R9600 XT u pitanju, performanse su ocekivane.
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Slicna prica se može primeniti i na ovoj tabeli…
Aquamark 3 Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Ovde vec vidimo da se prica o kolicini VRAM memorije ponavlja – modeli sa 256
MB su dali nešto više rezultate od Leadtek-a, mada je razlika zaista minimalna.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
Ponovo, vidimo blagu prednost 256MB modela. Radeon 9600XT zahvaljujuci dobrom
radu sa primitivnim shaderima, je odmah iza.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam
celina. SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira
osam standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za
3dS MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno
1.5 miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list
i fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape
aplikaciji koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo
ime govori, simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi
alat filmadžija u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer
2001, koji u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe
i hidden-line removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje
Dassault Systems i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17
aplikaciji (odnosno simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen
od preko četiri miliona osnovnih linija.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Pomalo je cudno da su GeForce 6600 AGP kartice samo za nijansu brže od Radeon
9600 XT modela. Potpuno iznenaðenje prireðuje stari dobri 9800XT.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Ali kada je Doom III u pitanju, GeForce iz serije 6 pokazuje sve što može. U pitanju
je optimizacija, zar ne?
Splinter Cell:Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Još jedno iznenaðenje nam prireðuju GeForce 6600 AGP modeli. Istina je da Radeon
9600XT radi na jako visokim ucestanostima (500 MHz), ali je istina i da ove kartice
imaju samo 4 aktivna rendering pipeline-a, a samim tim i niži fillrate od GeForce
6600 GPU-a na 300 MHz. No, i ovde je rec o optimizaciji koja je ocigledno prijala
R3xx GPU-ovima.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
moguća setovanja u video sekciji.
Daleko manja razlika u performansama izmeðu Radeona 9800XT i jeftinih GeForce
6600 modela. Po onome što ovde možemo videti, zakljucili bi smo da Counter Strike
Source možete ugodno igrati na ovim karticama i u modu 12 x 9.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
bili isključeni.
…ipak, ako želite maksimalni kvalitet (i to bez AA i AF), sa GeForce 6600 karticama
se ne možete igrati u modu 12 x 9 kada je igra Half Life 2 u pitanju.
Zahtevni modovi
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Half Life 2)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Doom 3)
Overclocking
Nijedna GeForce 6600 kartica ne može dostići model sa sufiksom GT, koji koristi
GDDR3 memorijske čipove i znatno kvalitetnije komponente. Ipak, jezgro je i
na 6600 i 6600GT modelima identično, a znamo da ni GT kartice nemaju glomazna
hlađenja video procesora. Tako smo Leadtek A6600 TD sa 300/500 MHz ubrzali do
540 MHz za jezgro, što je zaista sjajan rezultat. Ipak, pokazalo se da nema
mnogo “vajde” od ubrzanja jezgra kad je na GF6600 modelima usko grlo memorija.
Primera radi, uzećemo jednu staru openGL aplikaciju (Quake 3). Ako ne menjamo
takt memorije, na default vrednostima, ova igra u rezoluciji 1024 x 768 i poznatom
demou “izbacuje” 116.3 fps. Kada smo isprobavali maksimalne overclock limite,
videli smo i da podizanje na, recimo, 525 MHz (bez ubrzavanja memorije) daje
svega “četiri i kusur” frejma ubrzanja – 120.6 fps. Tek ubrzanjem memorije,
situacija počinje da se menja, ali kako svi modeli sa testa imaju staru, sporu
TSOP memoriju, razloga za veselje nema. Memorija na Leadtek kartici je bila
sposobna da, bez greške, radi na 575 MHz, dok smo sa Club3D karticom postigli
ukupno 485/565 MHz (uz veći problem sa autodetekcijom maksimalne vrednosti u
ForceWare drajverima, koja je odlučila da kartica ne može da radi stabilno preko
335/508 MHz???). Video čip na nestandardnom Asus N6600 modelu je radio na solidnih
530 MHz, dok je memorija išla do skromnih 588 MHz. Slede tabele:
Zaključak
Za koga je GeForce 6600 AGP? Ove kartice koštaju od 110 do 135 evra sa porezom
i nude performanse malo više od Radeona 9600XT (izuzimajući Doom III). Ako imate
sistem koji ne spada u novije i želite bržu 3D akceleraciju za igranje, onda
je pametnije da uložite novac u neki stariji video akcelerator, kakav je GeForce
FX5900XT ili čak Radeon 9600 Pro ili 9700. Ako želite samo novu karticu, a budžet
ne prelazi pomenutih 130 evra, onda je izbor jasan – GeForce 6600 AGP, koji,
osim Shader Model 3.0 specifikacije, poseduje i hardversku akceleraciju Windows
Media Video 9 / HD-DVD video formata. Za nekih 30 evra više, možete kupiti,
sa igračkog aspekta daleko privlačniji Radeon 9800 Pro (čiji je tržišni end-of-life
veoma blizu), dok je za mnogo ozbiljniji GeForce 6600 GT potrebno izdvojiti
i 90 evra više. Istina je da, zapravo, za 110 do 130 evra ne može da se kupi
srazmerno dobar (sa price/performance aspekta) video akcelerator za AGP magistralu,
kao što je to bilo moguće u prethodnim generacijama. Možda je pametnije sačuvati
novac i uložiti u prelazak na noviju platformu, a onda čekati proleće i leto,
koje će doneti nove high-end čipove, a zatim i jeftine derivate, koji će za
sumu koju je sad potrebno izdvojiti za GeForce 6600, sigurno doneti dva ili
tri puta brže akceleratore. Zanimljiva je i bitka u budžetskoj klasi, pošto
su modeli GeForce 6200 bazirani na softverski redukovanom GF6600 čipu, što ćemo
ispratiti u narednim testovima. GeForce 6600 AGP, po ceni koju smo već nekoliko
puta pominjali, ne preporučujemo. GeForce 6200 i Radeon 9600 Pro imaju daleko
bolji odnos cene i performansi, što će posvedočiti i svaki test naših stranih
kolega, nakon koga je potrebno pogledati maloprodajne cenovnike.
Leadtek – PiN
Computers
ASUS – DirectLink
Club3D – IMTEL