Leadtek A6600TD, ASUS N6600 & Club3D GF6600

Leadtek A6600TD, ASUS N6600 & Club3D GF6600

Iako je PCI Express platforma sve popularnija, na našem tržištu su i dalje najprodavanije matične ploče sa AGP magistralom. GeForce 6600GT u PCI-E verziji je odličan akcelerator, ali kako su se pokazala tri različite GeForce 6600 "vanilla" AGP kartice u odnosu na konkurenciju iz sličnog cenovnog ranga? Da li je pametnije sačekati narednu generaciju?

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      Uvod
      Period tranzicije nikada nije lak, bilo da govorimo o politici, sociologiji
      ili informatičkoj industriji. Zbog prirode ove privredne grane, činjenice da
      ona nije isuviše bitan faktor u životima najvećeg broja populacije, njeni su
      tranzicioni periodi jednostavno transparentni. Ali za neke od nas, inžinjere,
      programere, IT novinare, ljubitelje, praktične kupce, ovi “periodi” mogu da
      naprave makar manju zbrku u glavi. Iz ove široke uopštene priče, prelazimo na
      najkonkretniji primer: tranzicija sa AGP na PCI Express platformu. Nije u pitanju
      samo izbor ili promena grafičke kartice. U startu znamo da, ako je video podsistem
      ili cela konfiguracija nekog korisnika ili firme zrela za nadogradnju, a radi
      se o, recimo nekom Athlon XP sistemu, izbor uvek može biti jača grafička kartica.
      Ako izuzmemo hardcore igrače, koji bi tražili neki GeForce 6800 GT ili Radeon
      X800 bazirani akcelerator u AGP varijanti, malo manje zahtevan korisnik uz doplatu
      od 50 do 100 evra, može sebi obezbediti brži i kvalitetniji 3D, ali ako ima
      250 evra na raspolaganju, za njega je (ako mu već igre nisu primarne) mnogo
      logičnije da zameni i matičnu ploču i procesor. Moguće je da korisnik želi jaču
      grafiku, možda sa TV-tjunerom, VIVO čipom ili dvostrukim DVI izlazom (ako planira
      ili je kupio TFT monitor), ali su mu performanse sistema i važnije nego performanse
      3D podsistema. U tom slučaju, mnogo je logičnije ići na PCI Express platformu,
      makar i pod uslovom da grafika teorijski ostane na istom nivou (a zbog jačeg
      procesora će sigurno i igre raditi brže). Kažemo “u teoriji”, pošto PCI Express
      donosi dovoljno novina da bi se jako brzo nametnuo kao standard. Brza, dvosmerna
      komunikacija grafičkog sa sistemskim procesorom, omogućava daleko više od pukog
      AGP teksturisanja; omogućava jeftine kartice kao što su Radeon X300 SE HyperMemory
      ili GeForce 6200 TurboCache, koje se, videćemo u posebnom testu, oslanjaju i
      na sistemsku (RAM) memoriju. Takođe, PCI Express platforma otvara vrata za mnoge
      druge stvari. Možda su Radeon X800 XT u PEG i AGP varijanti jednako brzi, ali
      ko zna da li bi neki budući akcelerator, koji će imati 64 pixel pipeline-a,
      uopšte mogao da funkcioniše na AGP magistrali, bez obzira na to kakvo mu napajanje
      spremili i sa koliko lokalne memorije ga obezbedili. Prema tome, PCI Express
      jeste nešto od čega ne treba bežati, a tranzicija je za veliki broj korisnika,
      kao i uvek, vrlo nezgodna stvar (ovoga puta samo sa materijalnog aspekta).

      Ipak, tema ovog testa su AGP kartice, pa će neki možda da se zapitaju čemu
      uvod koji glorifikuje novu platformu. Još uvek postoji veliki broj matičnih
      ploča na tržištu koje imaju AGP slot. U nižoj kategoriji vladaju integrisana
      rešenja, ali postoje korisnici koji misle da će im pravi MX4000 ili Radeon 9250
      raditi bolje od čipa koji se nalazi na ploči. Kada, ubrzo nakon toga, shvate
      da su pogrešno procenili stvari, informisaće se i potražiti nešto brže. U tom
      slučaju, neki delovi ovog teksta im mogu pomoći. U širokoj srednjoj kategoriji,
      imamo kupce koji se odlučuju za Intel i865/i875, nForce 2 ili nForce 3 ploče,
      koje, opet, koriste, AGP slot. Naravno, ova rešenja će se malo-po-malo povući
      sa tržišta kako se cene ploča baziranih na i915/i925, nForce 4 i pogotovo ATI
      RX/RS-480 budu korigovale na dole. Negde u tom periodu, prestaće da važi svaki
      argument za kupovinu nove AGP grafike. Test koji pokazuje performanse nekih
      AGP kartica srednje klase je tu zbog toga što za ovu platformu, na našem tržištu,
      još uvek postoji veliko interesovanje.

      U ovom konkretnom testu, obratili smo pažnju na performanse tri grafičke kartice
      novije generacije, koje pripadaju centralnom delu srednje klase. Radi se o 3D
      i video akceleratorima baziranim na GeForce 6600 grafičkom procesoru. Kako smo
      već pisali o ovom GPU-u, nema potrebe da dalje širimo priču i ponavljamo neke
      detalje. Kako je nV43 nativni PCI-Express čip, jasno je da bi na AGP kartici on
      morao da radi zajedno sa dodatnim most-čipom, što automatski znači da PCI-E i
      AGP verzije nikako nisu iste.
      Čemu uopšte AGP verzija GeForce 6600 i 6600GT kartica, kada su već u tom cenovnom
      rangu proizvodi kao što su GeForce FX5900XT/SP i FX5950 Ultra? Zar nije nVidia
      jednostavno mogla da nastavi da nudi ove čipove proizvođačima kartica i da proces
      tržišnog života i smanjenja cena bude poput onog na tržištu sistemskih procesora?
      Postoje nekoliko glavnih razloga nakon kojih postaje savršeno jasno zbog čega
      je tu GeForce 6600 AGP. Ekonomski razlog je najočigledniji – GF FX5900 i 5950
      Ultra su daleko skuplji u proizvodnji od jednog nV43 baziranog akceleratora.
      PCB je veće površine, sam čip je proizveden u 0.13 mikronskom postupku (dok
      je nV43 u jeftinijem 110-nanometarskom), naponska jedinica je kod nove kartice
      jednostavnija, a zahteva i daleko manji i skromniji rashladni sistem. Drugi
      razlog se opisuje sa tri reči: end of life. nV35 i nV38 su ekonomski neisplativi
      – njihove performanse im određuju maksimalnu tržišnu cenu, a ona je isuviše
      niska da bi se ti čipovi dalje proizvodili. I treći razlog je želja kompanije
      da ceo product range bude kompatibilan sa Shader Model 3.0 specifikacijom. Uostalom,
      GeForce 6600GT je i brži od pominjanih FX kartica, čak i kada govorimo o sporijoj
      AGP varijanti.

      Mi smo na testu imali tri GeForce 6600 AGP kartice. Jedna od njih se poprilično
      razlikovala, a tu ne mislimo na radne frekvencije. Kao i u PCI-E varijanti,
      GF6600 radi na 300 MHz za jezgro i 500 MHz za memoriju (efektivno), što je daleko
      manje od 500 / 900 MHz na koliko rade 6600GT AGP modeli i omogućava upotrebu
      trivijalnih hladnjaka i veoma jeftine memorije.

      Kartica sa testa – Leadtek WinFast A6600 TD
      Prva na naš test je stigla Leadtek kartica, pa smo imali najviše vremena da
      se sa njom poigramo i mimo osnovne procedure testiranja. Stiže u standardnoj
      kutiji sa WinFast logotipom i čarobnjakom. Prateća oprema nije bogata, pa bi
      se, da kutija nije standardnih dimenzija, reklo da se radi o lite-retail pakovanju.
      Leadtek, ipak, za ovakvu karticu i ne planira bogatiji bundle, pa će kupci morati
      da se zadovolje sa komponentnim kablom, DVI adapterom, knjižicom i osnovnim
      CD-om.


      Krenimo od samog PCB-a, koji je, kao i uvek kod Leadtek kartice, napravljen
      u Tajvanu i prilično je kvalitetan. Njegove dimenzije su iste kao i kod PCI-E
      verzije ove kartice, ali uočavamo konektor za dodatno napajanje i naponsku jedinicu
      ekvivalentnu onog kod GT modela. Elektrolitski kondenzatori nisu oklopljeni,
      ali se na kvalitet rada mašine koja postavlja komponente na PCB ne možemo požaliti.
      Ništa nije iskrivljeno niti postavljeno pod malo lošijim uglom, kao što možemo
      primetiti kod nekih drugih proizvođača već u ovoj cenovnoj klasi. Naponska jedinica
      je smeštena desno od GPU-a i memorije, dok je kod PCI-E verzije smeštena sa
      gornje, leve strane, pa je jasno da se sam layout u startu dosta razlikuje.


      Za ovu klasu standardni, okrugli Alu-hladnjak sa ventilatorom završava posao,
      a dodatni čip prevodilac je ispod čipa. Malo pažljivije posmatranje otkriva
      da je GPU zarotiran za 45 stepeni u odnosu na gornju i donju ivicu, odnosno
      ravan matične ploče, što je uslovilo i drugačiji položaj memorijskih čipova.
      Oni su vezani za izvode crossbar memorijske magistrale – na po 64 bita sa leve
      i desne strane (da GPU nije rotiran, ovo bi bile gornja i desna strana).


      Pomenuti HSU čip je univerzalan, pa je isti kao i onaj koji smo videli na GeForce
      PCX 5750 i 5900 karticama, koje su imale nativne AGP čipove. Na njima je HSU
      čip imao ulogu da AGP signal pretvori u onaj razumljiv za PCI-E magistralu,
      dok je njegova uloga na 6600 AGP kartici suprotna. Treba pomenuti i da se dotični
      poprilično greje – imamo utisak da je i njemu potrebno aktivno hlađenje, pošto
      će dodir na mini hladnjak koji ga prekriva, nakon dugog intenzivnog rada video
      kartice, možda i da vas opeče.


      Na Leadtek A6600 TD karticu je ugrađeno 128 MB memorije u TSOP “pakovanju”.
      Njena latencija je skromnih 3.6 nanosekundi, što odgovara frekvenciji od 556
      efektivnih MHz. Sasvim dovoljno za predviđenih i podrazumevanih 500 MHz na koliko
      bi trebalo da svaki GeForce 6600 AGP bude podešen. Jezgro je podešeno na svega
      300 MHz, što je isprva bila čudna odluka od strane nVidie, ako već znamo da
      se ovaj čip ne greje previše ni na 500 MHz. Kažemo isprva, zato što smo kasnije
      uočili da overklok samog jezgra do 450-500 MHz bez ubrzanja memorije, ne donosi
      mnogo veliko ubrzanje, o čemu ćemo pisati kasnije.


      Takođe, moguće je da još uvek ima primeraka koji ne prelaze najstrožije testove
      na većim učestanostima, ali i onih koji imaju neispravne pajplajne (u šta nas
      uverava prisustvo 6200 kartica koje imaju isključen Quad Pipeline, odnosno četiri
      piksel jedinice). U svakom slučaju, Leadtek je napravio izuzetno kvalitetnu
      karticu, pogotovo ako imamo u obzir klasu u kojoj se ona nalazi.
      Ne treba posebno isticati da kartica radi veoma stabilno, čak iako joj ne priključite
      dodatno napajanje. U slučaju da to zaboravite, drajver će vas upozoriti svaki
      put po podizanju sistema, da to treba da učinite. Iako smo sigurni da bi kartica
      mogla da radi na 300 / 500 MHz i bez dodatnog napajanja (ne vuče ništa više
      struje od legende sa oznakom GF4 Ti4200), logika će podesiti radni takt na 100
      / 150 MHz (ako je verovati Coolbits-u i RivaTuner-u), kada 2D i WMV9 akceleracija
      i dalje rade kako treba. Isto tako, ne treba posebno pominjati da je slika koju
      kartica daje preko analogne veze sa monitorom, veoma oštra i u 1600 x 1200 pri
      85 Hz.

      Suparnik: Club3D

      Još jedno veliko ime – holandski Club3D, našlo se na našem testu. Ovaj proizvođač
      je vrlo ozbiljan: to se vidi po ponudi koja je najraznovrsnija od svih brendova
      koje možemo naći na našem tržištu, uključujući ASUS, Gigabyte i MSI. Ne samo
      da imaju sve moguće verzije i podverzije Radeon i GeForce kartica (sufiksi,
      različite memorijske varijante, AIW verzije i sl.) već su u ponudi i XGI, S3
      Graphics bazirani modeli. Slobodno posetite njihov sajt www.club3d-nl.com
      i sami se u to uverite. Takođe, domaći distributer uvek na lageru ima čak i
      skuplje modele iz oba “tabora”.


      Club3D ne menja izgled svog pakovanja, a i zbog čega bi? Njihov štand na CeBit-u
      je ove godine bio najveći kada su isključivi proizvođači video kartica u pitanju
      i zadržao je vizuelni identitet pakovanja odnosno samog brenda. GeForce 6600
      koji smo mi testirali ima 256 MB video memorije, za razliku od prethodno opisanog
      Leadtek-a.


      U pakovanju se nalazi 4-in-1 razdelnik, kompozitni kabl, molex razdelnik, DVI
      adapter, PowerDVD, drajveri i jedna dečija igra. Kartica koristi isti layout,
      koji se može nazvati standardnim za GeForce 6600 AGP, a sam pak PCB-a je zelene
      boje. Iznenadili smo se što je PCB Club kartice takođe napravljen u Tajvanu,
      a naponska jedinica se sastoji od komponenti standardnog kvaliteta, izuzimajući
      dva, oklopljena, koji kontrolišu napon na ulaznom napajanju.


      Kuler koji je izabran nije atraktivan, ali je nečujan i, kako smo kasnije utvrdili,
      solidno hladi. Takođe, crni hladnjak na HIS čipu, napravljen od špialtera se,
      i u ovom slučaju, poprilično greje. Opet vidimo neobičan položaj GPU-a, i memorijskih
      modula, koji su ovoga puta potpisani od strane korporacije Samsung. Isto kao
      i ranije kod GeForce 4 Ti4200 kartica – modeli koji su imali 64 MB memorije,
      stizali su sa Hynix čipove, dok su oni sa 128 MB imali Samsung čipove. Tako
      Leadtek GF6600 ima Hynix memoriju (3.6ns) dok Club3D ima dvostruko više memorije
      (isti broj modula – 8) sa latencijom od 4 ns.

      Četiri nanosekunde odgovara 250 MHz, odnosno 500 efektivnih MHz, što je dovoljno
      da ispuni specifikaciju. Ipak, ne treba samo gledati kako su čipovi označeni,
      pošto znamo da je ova DDR TSOP memorija jako dugo u proizvodnji. Uostalom, i
      pre dve godine smo memoriju na pomenutim nV25 Ti4200 karticama ubrzavali i preko
      600 MHz. Naravno, nismo hteli da ponavljamo neke detalje koje smo vec pomenuli
      pri opisu Leadtek A6600 TD modela, jer je PCB layout na obe kartice isti.

      Suparnik: ASUS


      Prvi pogled na ASUS N6600 AGP karticu nas je naveo da pomislimo: pa, ovo je
      nešto vrlo neobično. Već možete primetiti na slikama koje vidite ispod. No,
      reći ćemo i da je pakovanje za jedan ASUS standardno, pogotovo kad se ne radi
      o lite-retail verziji, ali ni nekoj high-end kartici uz koje ASUS poklanja web-kamere
      i gomilu igara. U pakovanju je softver sa nekoliko poznatih ASUS aplikacija,
      DVD plejer i drajveri. Od opreme je tu samo kompozitni kabl i DVI adapter.


      Krenimo od dimenzija štampane ploče, koja je zaštićena plavim lakom. Ona čini
      da kartica ima dužinu poput GeForce 6800 ili FX5900 modela, što znači – duže
      od bilo kog Radeona. Na kraju, kao svetionik stoji, usamljeni kondenzator, a
      tik pored njega je smešteno 128 MB memorije, dok je drugih 128 MB smešteno sa
      druge strane štampe.


      GPU je takođe rotiran za 45 stepeni, ali su izvodi ka memoriji veoma dugi,
      pa je za one koji su bliže (da bi izvodi bili iste dužine) morali biti primenjeni
      sekundarni rezistori (primarni su prisutni i na standardnim vodovima kod svih
      video kartica). Memorijski moduli su tako postavljeni da su zapravo i razlog
      što je PCB tako dugačak, međutim i sam GPU je pomeren udesno, kako bi HSU čip
      imao počasno mesto iznad magistrale i što čistiju vezu sa video procesorom.
      Ovo rešenje je verovatno i praktičnije sa inžinjerske strane, ali sa vizuelne
      i eknonomske sigurno nije.


      Konektor za dodatno napajanje je pomeren sa gornje leve strane (u odnosu na
      GPU), oko koga je i naponska jedinica, poprilično snažna za jedan non-GT model.
      Ostale komponente su kao i kod drugih kartica sa ovog testa, na prepoznatljivim
      mestima – takt generator, generator video signala sa filterima itd.


      ASUS je izabrao Hynix memorijske čipove sa latencijom od 4 ns, a radne frekvencije
      i ovog modela su 300 / 500 MHz, što je, čini se, jedina standardna stvar vezana
      za ovaj GeForce 6600 GT. Čini se da se HSU čip malo manje greje, a orboliki
      kuler ne pravi mnogo jer je sam ventilator sa vrlo malim lopaticama.


      Kartica ne dopušta pravilan boot sistema ako je ne povežete na dodatno napajanje,
      što je još jedna razlika u odnosu na dva standardna, prethodno opisana modela.
      Na sreću, pruža izvanredan kvalitet slike i vrhunsku stabilnost u radu.

      Test Setup

      AGP kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor
      AMD Athlon 64 3500+ @ 2400 MHz

      Matična
      ploča
      ASUS K8V Deluxe VIA K8T800

      Memorija
      2 x 512 MB Corsair TwinX
      PC4400CL25 (Samsung TCCD @ 2.5-3-3-6 1T)

      Hard
      Disk
      Western Digital Caviar
      160 GB ATA133

      Video
      Karte
      ASUS GeForce N6600 –
      256 MB DDR – ForceWare 71.89 WHQL
      Club3D GeForce 6600 – 256 MB DDR – ForceWare 71.89 WHQL
      Leadtek WinFast A6600 TDH – 128 MB DDR – ForceWare 71.89 WHQL
      ASUS Radeon 9600 XT – Catalyst 5.4
      Club3D Radeon 9800 Pro – Catalyst 5.4

      Monitor
      Samsung
      SyncMaster 959NF

      Cooling

      Box Cooler

      DVD
      uređaj
      Pioneer DVR-108D

      CDRW
      uređaj
      Pioneer DVR-108D

      Operativni
      sistem
      Windows
      XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi
      FutureMark
      3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry v1.2
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail

      Kako smo testirali ?

      Sa GeForce 6600 AGP karticama smo uporedili ATI Radeon 9600 XT, koji je od njih
      nešto jeftiniji i zapravo predstavlja granicu iza koje se korisnici kojima je
      igranje bitno odlucuju na upgrade. Ako imate Radeon 9600 Pro, znajte da su njegove
      performanse slicne modelu 9600XT. Radeon 9800 Pro je tu da pokaže koliko dobro
      jedna stara kartica (blago overklokovana) može da izaðe na kraj sa novinama. Doduše,
      Radeon 9800 Pro je i danas skuplji od GeForce 6600 AGP modela, ali je, videcemo
      i dovoljno brži da opravda tu razliku u ceni. ForceWare drajveri su ostavljeni
      na default-u (texture prefference i ostala podešavanja su na Quality), isto kao
      i Radeon-ovi upravljacki programi.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
      te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
      sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
      3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      Radeon 9800 XT u ovom slucaju pokazuje zube – jasno je da kartica sa 128-bit memorijskom
      magistralom mora poprilicno da zaostaje, bez obzira na slicne radne frekvencije
      i broj pipeline-a. Kada je R9600 XT u pitanju, performanse su ocekivane.

      3DMark05

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
      zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
      kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
      efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
      volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
      od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      Slicna prica se može primeniti i na ovoj tabeli…

      Aquamark 3 Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      Ovde vec vidimo da se prica o kolicini VRAM memorije ponavlja – modeli sa 256
      MB su dali nešto više rezultate od Leadtek-a, mada je razlika zaista minimalna.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
      ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
      koji kartica podržava.

      Ponovo, vidimo blagu prednost 256MB modela. Radeon 9600XT zahvaljujuci dobrom
      radu sa primitivnim shaderima, je odmah iza.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam
      celina. SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira
      osam standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za
      3dS MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno
      1.5 miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list
      i fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape
      aplikaciji koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo
      ime govori, simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi
      alat filmadžija u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer
      2001, koji u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe
      i hidden-line removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje
      Dassault Systems i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17
      aplikaciji (odnosno simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen
      od preko četiri miliona osnovnih linija.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
      pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
      maksimumu.

      Pomalo je cudno da su GeForce 6600 AGP kartice samo za nijansu brže od Radeon
      9600 XT modela. Potpuno iznenaðenje prireðuje stari dobri 9800XT.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Ali kada je Doom III u pitanju, GeForce iz serije 6 pokazuje sve što može. U pitanju
      je optimizacija, zar ne?

      Splinter Cell:Pandora Tomorrow

      Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
      većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
      sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
      efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
      možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
      Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
      za testiranje.

      Još jedno iznenaðenje nam prireðuju GeForce 6600 AGP modeli. Istina je da Radeon
      9600XT radi na jako visokim ucestanostima (500 MHz), ali je istina i da ove kartice
      imaju samo 4 aktivna rendering pipeline-a, a samim tim i niži fillrate od GeForce
      6600 GPU-a na 300 MHz. No, i ovde je rec o optimizaciji koja je ocigledno prijala
      R3xx GPU-ovima.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
      benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
      fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Prince of Persia: Sands of Time

      Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
      gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
      sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
      aplikacijom Fraps.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Far Cry v1.3

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
      je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
      bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
      mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
      senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
      i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
      opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.

      Painkiller

      Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
      i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
      efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
      nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
      demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
      je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
      pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
      moguća setovanja u video sekciji.

      Daleko manja razlika u performansama izmeðu Radeona 9800XT i jeftinih GeForce
      6600 modela. Po onome što ovde možemo videti, zakljucili bi smo da Counter Strike
      Source možete ugodno igrati na ovim karticama i u modu 12 x 9.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
      prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
      igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      …ipak, ako želite maksimalni kvalitet (i to bez AA i AF), sa GeForce 6600 karticama
      se ne možete igrati u modu 12 x 9 kada je igra Half Life 2 u pitanju.

      Zahtevni modovi
      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Half Life 2)

      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Doom 3)

      Overclocking
      Nijedna GeForce 6600 kartica ne može dostići model sa sufiksom GT, koji koristi
      GDDR3 memorijske čipove i znatno kvalitetnije komponente. Ipak, jezgro je i
      na 6600 i 6600GT modelima identično, a znamo da ni GT kartice nemaju glomazna
      hlađenja video procesora. Tako smo Leadtek A6600 TD sa 300/500 MHz ubrzali do
      540 MHz za jezgro, što je zaista sjajan rezultat. Ipak, pokazalo se da nema
      mnogo “vajde” od ubrzanja jezgra kad je na GF6600 modelima usko grlo memorija.
      Primera radi, uzećemo jednu staru openGL aplikaciju (Quake 3). Ako ne menjamo
      takt memorije, na default vrednostima, ova igra u rezoluciji 1024 x 768 i poznatom
      demou “izbacuje” 116.3 fps. Kada smo isprobavali maksimalne overclock limite,
      videli smo i da podizanje na, recimo, 525 MHz (bez ubrzavanja memorije) daje
      svega “četiri i kusur” frejma ubrzanja – 120.6 fps. Tek ubrzanjem memorije,
      situacija počinje da se menja, ali kako svi modeli sa testa imaju staru, sporu
      TSOP memoriju, razloga za veselje nema. Memorija na Leadtek kartici je bila
      sposobna da, bez greške, radi na 575 MHz, dok smo sa Club3D karticom postigli
      ukupno 485/565 MHz (uz veći problem sa autodetekcijom maksimalne vrednosti u
      ForceWare drajverima, koja je odlučila da kartica ne može da radi stabilno preko
      335/508 MHz???). Video čip na nestandardnom Asus N6600 modelu je radio na solidnih
      530 MHz, dok je memorija išla do skromnih 588 MHz. Slede tabele:

      Zaključak

      Za koga je GeForce 6600 AGP? Ove kartice koštaju od 110 do 135 evra sa porezom
      i nude performanse malo više od Radeona 9600XT (izuzimajući Doom III). Ako imate
      sistem koji ne spada u novije i želite bržu 3D akceleraciju za igranje, onda
      je pametnije da uložite novac u neki stariji video akcelerator, kakav je GeForce
      FX5900XT ili čak Radeon 9600 Pro ili 9700. Ako želite samo novu karticu, a budžet
      ne prelazi pomenutih 130 evra, onda je izbor jasan – GeForce 6600 AGP, koji,
      osim Shader Model 3.0 specifikacije, poseduje i hardversku akceleraciju Windows
      Media Video 9 / HD-DVD video formata. Za nekih 30 evra više, možete kupiti,
      sa igračkog aspekta daleko privlačniji Radeon 9800 Pro (čiji je tržišni end-of-life
      veoma blizu), dok je za mnogo ozbiljniji GeForce 6600 GT potrebno izdvojiti
      i 90 evra više. Istina je da, zapravo, za 110 do 130 evra ne može da se kupi
      srazmerno dobar (sa price/performance aspekta) video akcelerator za AGP magistralu,
      kao što je to bilo moguće u prethodnim generacijama. Možda je pametnije sačuvati
      novac i uložiti u prelazak na noviju platformu, a onda čekati proleće i leto,
      koje će doneti nove high-end čipove, a zatim i jeftine derivate, koji će za
      sumu koju je sad potrebno izdvojiti za GeForce 6600, sigurno doneti dva ili
      tri puta brže akceleratore. Zanimljiva je i bitka u budžetskoj klasi, pošto
      su modeli GeForce 6200 bazirani na softverski redukovanom GF6600 čipu, što ćemo
      ispratiti u narednim testovima. GeForce 6600 AGP, po ceni koju smo već nekoliko
      puta pominjali, ne preporučujemo. GeForce 6200 i Radeon 9600 Pro imaju daleko
      bolji odnos cene i performansi, što će posvedočiti i svaki test naših stranih
      kolega, nakon koga je potrebno pogledati maloprodajne cenovnike.

      Leadtek – PiN
      Computers

      ASUS – DirectLink
      Club3D – IMTEL

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test