MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition

MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition

MSI je ljubitelje neobičnog i skupog hardvera obradovao karticom baziranom na ATI Radeon X1950 XTX sa posebnim vodenim hlađenjem koje je za ovu priliku kreiralo renomirani ThermalTake. Kakve je utiske na nas ostavila i po čemu je sve posebna ova nesvakidašnja kartica?

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition
      Uvod

      oznato je da postoji i kategorija korisnika računara kojima je bitno da po
      svaku cenu budu prvi, ako ne u zemlji, a onda bar u svom okruženju. Oni uvek
      traže način da iz svog hardvera izvuku apsolutni maksimum i pribeći će svakakvim
      rešenjima da to postignu. Njihovo najveće zadovoljstvo je da vide kako je njihov
      rezultat prvi na listi, a nadmetanja se obavljaju preko nekog od poznatih svetskih
      (ali i domaćih foruma). Čak je i Benchmark forum mesto na kome se „okuplja”
      nekolicina ovakvih fanatika, pa smo nekoliko puta na kratko obarali i svetske
      rekorde u overklokingu. Već smo pisali o tome kako je u poslednjih nekoliko
      generacija grafičkih kartica, postalo jasno da hlađenje GPU monstruma nije
      nimalo naivan zadatak – grafički čipovi su dostigli i sistemske procesore po
      količini oslobođene toplote, pa je sve teže kreirati rashladni sistem koji
      bi osim visoke efikasnosti, obezbedio i tih i nesmetan rad. Novi GPU-ovi su
      sve kompleksniji i vreliji, a sa druge strane, korisnici su sve zahtevniji,
      pa „usisivač” kao kod GeForce FX5800 Ultra kartice, odnosno stari „dobri” FOP38
      sistemski kuleri više nemaju prođu na tržištu. Umesto njih, imamo rashladne
      sisteme kakve su ugostile GeForce 7900GTX ili Radeon X1950 XTX, koji su verovatno
      efikasniji od „fena” na FX5800 Ultra kartici, ali i neuporedivo tiši. I, da
      li neko želi da uporedi efikasnost CoolerMaster Hyper 7 i FOP-38 kulera? Da
      bi smo u mašine mogli da stavimo hardver sa tako sofisticiranim rashladnim
      sistemima, R&D timovi mnogih kompanija su morali
      vredno da rade, godinama. Međutim, šta ako korisnici požele još više i šta ako
      do cilja mogu doći jedino uz drugačiju vrstu hlađenja? Vodena hlađenja nisu nesvakidašnja
      za grafičke kartice više klase, pa tako Sapphire Tech, jedan od najbližih partnera
      kompanije ATI, ima seriju kartica „Blizzard” koja stiže sa rashladnim sistemom
      koji koristi tečni metal, a koje se vrlo lako instalira. Kompanija MSI, vodeći
      proizvođač matičnih ploča i grafičkih kartica je nedavno ponudila svoje viđenje
      kartice sa vodenim hlađenjem. U pitanju je Radeon 1950 XTX, sa rashladnim sistemom
      iz poznate kompanije ThermalTake. Podsećanja radi, Radeon X1950 XTX koristi i
      dalje najjači dostupni ATI GPU – R580, podešen na 650 MHz kao i kod modela Radeon
      X1900 XTX, o kome više možete pročitati u samom testu .
      Iako je na novim primercima R580 čipa ista oznaka, nova revizija R580 GPU-a (A31)
      se razlikuje od prethodne (A22), o čemu je bilo reči u našem testu MSI RX1950
      XTX kartice sa klasičnim kulerom. Pola gigabajta video RAM memorije je kod Radeona
      X1950 XTX setovano na okruglo 1000 MHz, odnosno efektivna 2 GHz, što je za 33%
      više od 750 (1500) MHz na koliko radi GDDR3 memorija kod prethodnog modela. Propusna
      moć memorije, pak, nije veća za 33%, pošto GDDR4 memorija ima “opuštenije” tajminge.
      Pomenuti ThermalTake rashladni sistem je dostupan i u slobodnoj prodaji, pa se
      može kupiti i naknadno instalirati na Radeon X1950 XTX ali i druge kartice iste
      klase (osim na GeForce 7950GX2). Ipak, pošto na MSI RX1950 XTX Water Cooling
      Edition karticu ne ide klasičan bakarni hladnjak, proćićete dosta jeftinije ako
      se u startu odlučite za ovakvu karticu, jer klasičan Radeon X1950 XTX i ThermalTake
      VGA Water Cooler paket koštaju znatno više od MSI-jevog kombo paketa… U kome
      ima još iznenađenja.

      Kartica na testu – MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition

      Ono što Radeon X1950 XTX čini tako brzom karticom je svakako prisustvo najmodernije
      GDDR4 memorije, kod koje je, u odnosu na GDDR3 dosta smanjen VDD voltage noise
      – što je omogućilo više radne učestanosti. Smanjenjem neželjenog sporednog
      efekta kod tako sofisticirane elektronike, kao i smanjenje nominalnog radnog
      napona otvorilo je i put za kreiranje posebnih kontrolera i manjeg broja konekcija
      koje čip ima sa PCB-om (Double Pumped Address Bus). Usavršavanje čipova dovelo
      je do 30% niže potrošnje GDDR4 memorije u odnosu na GDDR3, ako govorimo o istom
      radnom taktu, odnosno približno istoj potrošnji memorijskih čipova na X1900
      XTX i X1950 XTX kartici, iako je na novom modelu, memorija 33% brža. Na 1500
      do 1600 MHz, GDDR4 bez problema radi na 1.5V, dok je za stabilan rad GDDR3
      čipova potrebno 1.9V. Međutim, za rad na 2000 i više efektivnih MHz, potreban
      je napon od sličnih 1.9V i za GDDR4.


      MSI RX1950 XTX je spakovan u kutiju standardne veličine, a u njoj se nalazi
      kompletna igra na DVD-u: Heroes of Might And Magic V, što je poklon vredan
      pažnje. Ostatak „bandla” se svodi na četiri kabla – kompozitni, komponentni,
      S-Video i Vivo razdelnik sa S-Video i kompozitnim priključcima u oba „smera”.
      Tu je i šestopinski -> molex adapter, dva DVI-to-D-Sub adaptera, uputstvo
      za instalaciju, MSI Beyond3D multimedia CD (CyberLink PowerCinema, Power2Go)
      i CD sa drajverima i ostalim MSI utility programima. RX1950 XTX kartica izgleda
      kao i ostali Radeon X1950 XTX akceleratori, a jedina indikacija da se radi
      o MSI proizvodu, je mala nalepnica na ventilatoru kulera.


      Na prvi pogled, reklo bi se da RX1950 XTX koristi isti PCB kao i bilo koji
      Radeon X1900 XTX, međutim, pažljivim poređenjem dolazimo do zaključka da je
      novi model ima i manje komponenti, pretežno regulatora i kondenzatora na naponskoj
      jedinici za grafički čip i memoriju. Nekoliko sitnijih regulatora i MOSFET
      prisutan na X1900 XTX PCB-u izostao je kod novog modela, baš zbog toga što
      četvrta generacija DDR memorije radi na još nižem naponu nego GDDR3 (1.5 naspram
      2.0V). Hladnjak na MOSFET-ima je kod RX1950 XTX-a načinjen od bakra, dok je
      kod X1900 XTX-a od aluminijuma.


      512 MB GDDR4 memorije je postavljeno sa osnovne strane štampe, ispod hladnjaka,
      u vidu osam 512-megabitnih čipova sa oznakom K4U52324QE – B609 ( info ), što
      ukazuje na latenciju od fantastičnih 0.9 ns, odnosno 2222.22 MHz efektivne
      radne frekvencije. Za frekvencije više od 2 GHz, radni napon je na ovoj seriji
      čipova može biti podignut na 1.9V, ali će nakon usavršavanja procesa, na sledećim
      serijama čipova biti moguće i dodatno sniženje napona. Oba DVI-I konektora
      su HDCP kompatibilna.


      Bez obzira na optimizaciju i niže radne napone memorije, MSI RX1950 XTX zahteva
      jednako moćno napajanje kao i pretnodni najjači Radeon, jer su slični potrošači
      (memorijski čipovi, iako na daleko višem kloku, rade na istih 1.9V kao i GDDR3
      na Radeonu X1900 XTX). R580 GPU, kao i kod prethodnog modela, radi na 1.2V,
      ali se, radi dodatnog overklokovanja, ova voltaža lako može korigovati do 1.6V.
      Kartica je na našem testu radila savršeno stabilno, a što je najvažnije, dosta
      je tiša od Radeona X1900 XTX, a čini se, za nijansu i od GeForce 7950GX2 dual-akceleratora.
      Treba napomenuti i da je MSI RX1950 XTX HDCP-ready, a verovatno će biti i verzija
      sa HDMI priključkom. Ova kartica, takođe, ima i Video ulaz, „vezan” za Rage
      Theater koder čip, a MSI je u paket ubacio kablove i razdelnike neophodne za
      povezivanje sa video uređajima.


      Iako je ATI za Radeon X1950 XTX kreirao fenomenalan hladnjak, o kome smo naše
      oduševljenje iskazali u prošlim testovima, MSI je za posebnu seriju odabrao
      rešenje iz proverenog igrača, koji je već dugo u cooling vodama. Kompanija
      Thermaltake u svojoj ponudi ima veoma atraktivni Tide Water Mini rashladni
      sistem, a MSI je baš takav iskoristio za manje-više standardnu Radeon X1950
      XTX karticu. ThermalTake u ponudi ima i klasičan Tide Water kuler koji je glomazniji
      od ovog za koji se odlučio MSI, a postoji i Tide Water namenjen GeForce 7950GX2
      karticama!


      Kao što vidite na slikama, sam kuler koji stiže u MSI RX1950 XTX Water
      Cooling Edition paketu deluje primamljivo, te je ljubiteljima neobičnog
      i kvalitetnog hardvera pravi praznik za oči. I sam „kuler” se kao i kartica,
      vezuje iznad PCI ili PCI-E slota i postavlja tamo gde vam je najzgodnije
      (otud i nešto duže cevčice koje ih povezuju). To što se još jedan slot ovim
      sistemom okupira i nije loša stvar, znajući da je to slučaj i kod standardnog
      Radeona X1950 XTX – prednost MSI i ThermalTake rešenja je u tome što sam
      cooling modul možete postaviti iznad slota koji vam baš ne treba…


      Sama kartica u startu nije overklokovana, pa je jezgro podešeno na 650 MHz,
      a memorijski čipovi na 2000 MHz, efektivno. Jezgro je prekriveno malim waterblock-om,
      koji je sa dve gumene cevi povezano sa modulom u kome se nalazi sva ostala
      „oprema”. Na centralnom delu modula se nalazi veliki ventilator koji se može
      podesiti na 1700 (low) ili 2500 (hight) obrtaja u minuti. On hladi bakarni
      profil sa rebrima, koji je toplotnim cevima povezan sa sistemom cevčica koje
      prolaze kroz mini pumpu, ka rezervoaru u kome se nalazi tečnost za hlađenje.
      Rezervoar je moguće dopuniti, ali to je otprilike jedini „kontakt” sa unutrašnjim
      delom sistema, pošto nije predviđeno da se isti rasklapa. Ako mini pumpa otkaže,
      moraćete da reklamirate karticu ili jednostavno kupite drugi ThermalTake Tide
      Water Mini.


      Ceo sistem je lako vidljiv pošto je spakovan u providno kućište, a pravilan
      rad je označen iluminacijom plavih dioda. Naravno, rashladni sistem ima svoje
      napajanje – standardni molex, koji napaja i pumpu i ventilator. Kao što vidimo
      na slikama, i sami memorijski moduli na kartici su pokriveni malim aluminijumskim
      heat-sinkovima. Ventilator je na high podešavanju pomalo bučan, dok je na
      1700 rpm gotovo nečujan, kao i kod referentne kartice… Kartica radi stabilno,
      kao što bi i očekivali od hardvera ove klase…

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
      prikazanom u tabeli:

      Procesor

      Intel
      Core 2 Duo E6600 @ 3004 MHz (333
      x 9)

      Matična ploča

      MSI
      975X Power Up Edition 2.1
      Intel i975X

      Memorija

      2
      x 1024 MB Kingmax Hardcore PC667 (4-4-4-12)

      Hard Disk

      Maxtor
      Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB
      Western Digital Caviar ATA133 2000JB, 200 GB, 8MB

      Video Karte

      MSI NX7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.47
      MSI RX1950 XTX WCE – 512 MB GDDR4 – Catalyst 6.9

      Monitor

      Benq FP93GX (ustupio
      Kimtec)

      Samsung SyncMaster 244T – za widescreen HD
      testove

      Cooling,
      Case, PSU

      CoolerMaster
      Hyper LZ, CoolerMaster WaveMaster, Enermax Coolergiant 500W Dual Rail

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer
      DVR-111D

      Operativni sistem

      Windows
      XP Service Pack 2 (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi
      FutureMark
      – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      3DRealms – Prey
      Aquamark 3 Commercial Plus
      SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Half Life 2
      Valve’s Half Life 2 Episode One
      Valve’s Half Life 2: Lost Coast
      Splinter Cell 3: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Trackmania Nations
      Need For Speed: Most Wanted
      X3 Reunion Demo Benchmark
      Prince of Persia:
      Warrior Within
      The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher’s Bay
      EA’s Battlefield 2
      F.E.A.R 1.07

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF
      bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
      filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
      isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
      optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
      isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
      Test smo vršili sa Catalyst 6.9 drajverima, odnosno ForceWare 91.47 za NVIDIA
      kartice.


      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
      napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
      efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
      ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
      vezane za samu fiziku.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      ATI Radeon X1950 XTX je u ovom slučaju postigao bolje rezultate zbog znatno
      viših radnih učestanosti jezgra i memorije, kao i činjenici
      da SpecPerf baš i ne profitira od SLI-a…

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Pogledajmo kakvi su rezultati u "opretećenim" modovima…

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
      fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
      nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
      da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      Prey

      Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja stiže
      od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava sve
      osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije,
      letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge"
      kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III
      engine-a (kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
      a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
      kartice.
      Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
      smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
      znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
      iz konzole),
      već High
      Quality mod.


      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      I ovoga puta, i dalje… GeForce značajno bolji u "Riddick"-u. 7950GX2
      uopšte ne oseća povećanje rezolucije… Ali pogledajmo kako
      se situacija menja kada se aktiviraju anisotropic i antialiasing…

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen. Uskoro ćemo
      ovu igru zameniti sa novim nastavkom ove sjajne igre – Double Agent, koja koristi
      Unreal Engine 3.0!

      X3: Reunion

      X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
      u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
      samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
      grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
      nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
      raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
      brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
      color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
      magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
      u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
      koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko
      hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer. Ovu igru ćemo "izbaciti" kada se na našem testu pojavi
      prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.


      Half Life 2: Lost Coast

      Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji
      donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR
      "rendering". Engine nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry
      ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      Half Life 2: Episode One

      Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
      Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
      akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
      su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.

      F.E.A.R 1.08

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
      batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
      ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
      stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo

      TrackMania Nations

      Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj "mašini"
      komercijalne igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila
      na stazama koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje
      pitko i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata
      kao što su zastave, trava i sl.su sjajne,
      a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima za refleksiju okoline i sunca. Za
      pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti sve opcije na maksimum (forsirati
      Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color, Shader Model 3.0, a kompleksne
      senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering tekstura se postavlja na
      trilinear, a antialiasing na "none", te se oni "biraju" iz panela grafičkih
      drajvera. U suprotnom (ako ih izaberete u samoj igri), igra forsira najniži
      LOD tekstura, dok su teksture okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear
      filtering, pa sve radi dosta brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili
      smo standardni benchmark loop inkorporiran u samu igru.

      Need For Speed: Most Wanted

      Naša druga "bonus" igra. Performanse su merene
      FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
      i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
      da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
      postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
      uključujući
      i AA i AF!

      Overclocking

      Bez obzira na vodeno hlađenje, MSI RX1950 XTX nije bio raspoložen za ekstremno
      overklokovanje zbog umerenih napona kojim GPU i memorija raspolažu. U slučaju
      da nam ATI ili neki od partnera daju karticu da je poteramo do krajnjih granica,
      uz rizik da se sa njom oproste, vrlo rado ćemo ispitati njene limite. Ovako,
      najviše što smo postigli je 685 do 690 MHz za jezgro i 2110 MHz za memoriju.
      Zanimljivo je da smo regularne modele iz ATI-ja i MSI-ja uspeli da ubrzamo
      i do 710 MHz, što nam sa ovim modelom nije uspelo, bar ne na nominalnim naponima.
      Pogledajmo tabele.

      Zaključak

      Činjenica da je MSI ponudio RX1950 XTX sa vodenim hlađenjem samo nekoliko
      dana nakon “izbacivanja” referentnog modela dovoljno govori o agilnosti ovog
      proizvođača i želji da se i grupi entuzijasta izađe u susret, bez obzira koliko
      mali procenat ukupnih kupaca ta grupa predstavljala. Radeon X1950 XTX sa vodenim
      hlađenjem će kompaniji MSI poslužiti i da stekne određen renome – setimo se
      kako su MSI, ASUS i Gigabyte kreirali i posebne Dual GPU kartice čiji je PCB
      bio delo njihovih sopstvenih R&D odeljenja. MSI je u ponudi imao i kartice
      sa izmenljivim GPU-ovima, koji su inače namenjeni za prenosne računare. Ovakve
      kartice nikada ne donose profit, ne samo zato što se ne prodaju u velikim količinama,
      već zbog toga što je na njima i profitna margina manja nego što bi kupci mogli
      predpostaviti. MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition kartica je zaista
      posebno “parče hardvera” koji će verovatno posedovati tek nekoliko ljudi u
      našoj zemlji, a njene konkretne prednosti su tih rad i verovatno bolje hlađenje
      u overklokovanim (i overvoltovanim) uslovima. Instalacija je veoma jednostavna
      – neće oduzeti čak ni 10 do 15 minuta koliko je potrebno da instalirate CoolerMaster
      AquaGate VIVA, koji smo nedavno testirali. Osim neobičnog izgleda, MSI RX1950XTX-VT2D512E
      WCE donosi i taj vizuelni utisak koji ostavlja na posmatrača, pa smatramo da
      će ga najpre poželeti korisnici koji imaju providne stranice kućišta, lepo
      sređene i osvetljene unutrašnjosti. Zapravo, kartica koju smo testirali kao
      da je pravljena za ovakve sisteme. Dodatna vrednost same kartice, osim pune
      verzije igre Heroes of Might and Magic V , čija je vrednost 49 dolara,
      je i VIVO funkcionalnost. Kada sve uzmemo u obzir, smatramo da u odnosu na
      regularni model, razlika u ceni od pedesetak evra može da bude opravdana, pogotovo
      ako ste se pronašli u prethodnih nekoliko rečenica.


      Zahvaljujemo kompaniji MSI koja
      je na test ustupila RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition karticu.
      Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije ustupio Kimtec .

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test