MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition
Uvod
oznato je da postoji i kategorija korisnika računara kojima je bitno da po
svaku cenu budu prvi, ako ne u zemlji, a onda bar u svom okruženju. Oni uvek
traže način da iz svog hardvera izvuku apsolutni maksimum i pribeći će svakakvim
rešenjima da to postignu. Njihovo najveće zadovoljstvo je da vide kako je njihov
rezultat prvi na listi, a nadmetanja se obavljaju preko nekog od poznatih svetskih
(ali i domaćih foruma). Čak je i Benchmark forum mesto na kome se „okuplja”
nekolicina ovakvih fanatika, pa smo nekoliko puta na kratko obarali i svetske
rekorde u overklokingu. Već smo pisali o tome kako je u poslednjih nekoliko
generacija grafičkih kartica, postalo jasno da hlađenje GPU monstruma nije
nimalo naivan zadatak – grafički čipovi su dostigli i sistemske procesore po
količini oslobođene toplote, pa je sve teže kreirati rashladni sistem koji
bi osim visoke efikasnosti, obezbedio i tih i nesmetan rad. Novi GPU-ovi su
sve kompleksniji i vreliji, a sa druge strane, korisnici su sve zahtevniji,
pa „usisivač” kao kod GeForce FX5800 Ultra kartice, odnosno stari „dobri” FOP38
sistemski kuleri više nemaju prođu na tržištu. Umesto njih, imamo rashladne
sisteme kakve su ugostile GeForce 7900GTX ili Radeon X1950 XTX, koji su verovatno
efikasniji od „fena” na FX5800 Ultra kartici, ali i neuporedivo tiši. I, da
li neko želi da uporedi efikasnost CoolerMaster Hyper 7 i FOP-38 kulera? Da
bi smo u mašine mogli da stavimo hardver sa tako sofisticiranim rashladnim
sistemima, R&D timovi mnogih kompanija su morali
vredno da rade, godinama. Međutim, šta ako korisnici požele još više i šta ako
do cilja mogu doći jedino uz drugačiju vrstu hlađenja? Vodena hlađenja nisu nesvakidašnja
za grafičke kartice više klase, pa tako Sapphire Tech, jedan od najbližih partnera
kompanije ATI, ima seriju kartica „Blizzard” koja stiže sa rashladnim sistemom
koji koristi tečni metal, a koje se vrlo lako instalira. Kompanija MSI, vodeći
proizvođač matičnih ploča i grafičkih kartica je nedavno ponudila svoje viđenje
kartice sa vodenim hlađenjem. U pitanju je Radeon 1950 XTX, sa rashladnim sistemom
iz poznate kompanije ThermalTake. Podsećanja radi, Radeon X1950 XTX koristi i
dalje najjači dostupni ATI GPU – R580, podešen na 650 MHz kao i kod modela Radeon
X1900 XTX, o kome više možete pročitati u samom testu .
Iako je na novim primercima R580 čipa ista oznaka, nova revizija R580 GPU-a (A31)
se razlikuje od prethodne (A22), o čemu je bilo reči u našem testu MSI RX1950
XTX kartice sa klasičnim kulerom. Pola gigabajta video RAM memorije je kod Radeona
X1950 XTX setovano na okruglo 1000 MHz, odnosno efektivna 2 GHz, što je za 33%
više od 750 (1500) MHz na koliko radi GDDR3 memorija kod prethodnog modela. Propusna
moć memorije, pak, nije veća za 33%, pošto GDDR4 memorija ima “opuštenije” tajminge.
Pomenuti ThermalTake rashladni sistem je dostupan i u slobodnoj prodaji, pa se
može kupiti i naknadno instalirati na Radeon X1950 XTX ali i druge kartice iste
klase (osim na GeForce 7950GX2). Ipak, pošto na MSI RX1950 XTX Water Cooling
Edition karticu ne ide klasičan bakarni hladnjak, proćićete dosta jeftinije ako
se u startu odlučite za ovakvu karticu, jer klasičan Radeon X1950 XTX i ThermalTake
VGA Water Cooler paket koštaju znatno više od MSI-jevog kombo paketa… U kome
ima još iznenađenja.
Kartica na testu – MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition
Ono što Radeon X1950 XTX čini tako brzom karticom je svakako prisustvo najmodernije
GDDR4 memorije, kod koje je, u odnosu na GDDR3 dosta smanjen VDD voltage noise
– što je omogućilo više radne učestanosti. Smanjenjem neželjenog sporednog
efekta kod tako sofisticirane elektronike, kao i smanjenje nominalnog radnog
napona otvorilo je i put za kreiranje posebnih kontrolera i manjeg broja konekcija
koje čip ima sa PCB-om (Double Pumped Address Bus). Usavršavanje čipova dovelo
je do 30% niže potrošnje GDDR4 memorije u odnosu na GDDR3, ako govorimo o istom
radnom taktu, odnosno približno istoj potrošnji memorijskih čipova na X1900
XTX i X1950 XTX kartici, iako je na novom modelu, memorija 33% brža. Na 1500
do 1600 MHz, GDDR4 bez problema radi na 1.5V, dok je za stabilan rad GDDR3
čipova potrebno 1.9V. Međutim, za rad na 2000 i više efektivnih MHz, potreban
je napon od sličnih 1.9V i za GDDR4.
MSI RX1950 XTX je spakovan u kutiju standardne veličine, a u njoj se nalazi
kompletna igra na DVD-u: Heroes of Might And Magic V, što je poklon vredan
pažnje. Ostatak „bandla” se svodi na četiri kabla – kompozitni, komponentni,
S-Video i Vivo razdelnik sa S-Video i kompozitnim priključcima u oba „smera”.
Tu je i šestopinski -> molex adapter, dva DVI-to-D-Sub adaptera, uputstvo
za instalaciju, MSI Beyond3D multimedia CD (CyberLink PowerCinema, Power2Go)
i CD sa drajverima i ostalim MSI utility programima. RX1950 XTX kartica izgleda
kao i ostali Radeon X1950 XTX akceleratori, a jedina indikacija da se radi
o MSI proizvodu, je mala nalepnica na ventilatoru kulera.
Na prvi pogled, reklo bi se da RX1950 XTX koristi isti PCB kao i bilo koji
Radeon X1900 XTX, međutim, pažljivim poređenjem dolazimo do zaključka da je
novi model ima i manje komponenti, pretežno regulatora i kondenzatora na naponskoj
jedinici za grafički čip i memoriju. Nekoliko sitnijih regulatora i MOSFET
prisutan na X1900 XTX PCB-u izostao je kod novog modela, baš zbog toga što
četvrta generacija DDR memorije radi na još nižem naponu nego GDDR3 (1.5 naspram
2.0V). Hladnjak na MOSFET-ima je kod RX1950 XTX-a načinjen od bakra, dok je
kod X1900 XTX-a od aluminijuma.
512 MB GDDR4 memorije je postavljeno sa osnovne strane štampe, ispod hladnjaka,
u vidu osam 512-megabitnih čipova sa oznakom K4U52324QE – B609 ( info ), što
ukazuje na latenciju od fantastičnih 0.9 ns, odnosno 2222.22 MHz efektivne
radne frekvencije. Za frekvencije više od 2 GHz, radni napon je na ovoj seriji
čipova može biti podignut na 1.9V, ali će nakon usavršavanja procesa, na sledećim
serijama čipova biti moguće i dodatno sniženje napona. Oba DVI-I konektora
su HDCP kompatibilna.
Bez obzira na optimizaciju i niže radne napone memorije, MSI RX1950 XTX zahteva
jednako moćno napajanje kao i pretnodni najjači Radeon, jer su slični potrošači
(memorijski čipovi, iako na daleko višem kloku, rade na istih 1.9V kao i GDDR3
na Radeonu X1900 XTX). R580 GPU, kao i kod prethodnog modela, radi na 1.2V,
ali se, radi dodatnog overklokovanja, ova voltaža lako može korigovati do 1.6V.
Kartica je na našem testu radila savršeno stabilno, a što je najvažnije, dosta
je tiša od Radeona X1900 XTX, a čini se, za nijansu i od GeForce 7950GX2 dual-akceleratora.
Treba napomenuti i da je MSI RX1950 XTX HDCP-ready, a verovatno će biti i verzija
sa HDMI priključkom. Ova kartica, takođe, ima i Video ulaz, „vezan” za Rage
Theater koder čip, a MSI je u paket ubacio kablove i razdelnike neophodne za
povezivanje sa video uređajima.
Iako je ATI za Radeon X1950 XTX kreirao fenomenalan hladnjak, o kome smo naše
oduševljenje iskazali u prošlim testovima, MSI je za posebnu seriju odabrao
rešenje iz proverenog igrača, koji je već dugo u cooling vodama. Kompanija
Thermaltake u svojoj ponudi ima veoma atraktivni Tide Water Mini rashladni
sistem, a MSI je baš takav iskoristio za manje-više standardnu Radeon X1950
XTX karticu. ThermalTake u ponudi ima i klasičan Tide Water kuler koji je glomazniji
od ovog za koji se odlučio MSI, a postoji i Tide Water namenjen GeForce 7950GX2
karticama!
Kao što vidite na slikama, sam kuler koji stiže u MSI RX1950 XTX Water
Cooling Edition paketu deluje primamljivo, te je ljubiteljima neobičnog
i kvalitetnog hardvera pravi praznik za oči. I sam „kuler” se kao i kartica,
vezuje iznad PCI ili PCI-E slota i postavlja tamo gde vam je najzgodnije
(otud i nešto duže cevčice koje ih povezuju). To što se još jedan slot ovim
sistemom okupira i nije loša stvar, znajući da je to slučaj i kod standardnog
Radeona X1950 XTX – prednost MSI i ThermalTake rešenja je u tome što sam
cooling modul možete postaviti iznad slota koji vam baš ne treba…
Sama kartica u startu nije overklokovana, pa je jezgro podešeno na 650 MHz,
a memorijski čipovi na 2000 MHz, efektivno. Jezgro je prekriveno malim waterblock-om,
koji je sa dve gumene cevi povezano sa modulom u kome se nalazi sva ostala
„oprema”. Na centralnom delu modula se nalazi veliki ventilator koji se može
podesiti na 1700 (low) ili 2500 (hight) obrtaja u minuti. On hladi bakarni
profil sa rebrima, koji je toplotnim cevima povezan sa sistemom cevčica koje
prolaze kroz mini pumpu, ka rezervoaru u kome se nalazi tečnost za hlađenje.
Rezervoar je moguće dopuniti, ali to je otprilike jedini „kontakt” sa unutrašnjim
delom sistema, pošto nije predviđeno da se isti rasklapa. Ako mini pumpa otkaže,
moraćete da reklamirate karticu ili jednostavno kupite drugi ThermalTake Tide
Water Mini.
Ceo sistem je lako vidljiv pošto je spakovan u providno kućište, a pravilan
rad je označen iluminacijom plavih dioda. Naravno, rashladni sistem ima svoje
napajanje – standardni molex, koji napaja i pumpu i ventilator. Kao što vidimo
na slikama, i sami memorijski moduli na kartici su pokriveni malim aluminijumskim
heat-sinkovima. Ventilator je na high podešavanju pomalo bučan, dok je na
1700 rpm gotovo nečujan, kao i kod referentne kartice… Kartica radi stabilno,
kao što bi i očekivali od hardvera ove klase…
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
prikazanom u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6600 @ 3004 MHz (333
x 9)
Matična ploča
MSI
975X Power Up Edition 2.1
Intel i975X
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore PC667 (4-4-4-12)
Hard Disk
Maxtor
Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB
Western Digital Caviar ATA133 2000JB, 200 GB, 8MB
Video Karte
MSI NX7950 GX2 – 1024 MB GDDR3 – ForceWare 91.47
MSI RX1950 XTX WCE – 512 MB GDDR4 – Catalyst 6.9
Monitor
Benq FP93GX (ustupio
Kimtec)
Samsung SyncMaster 244T – za widescreen HD
testove
Cooling,
Case, PSU
CoolerMaster
Hyper LZ, CoolerMaster WaveMaster, Enermax Coolergiant 500W Dual Rail
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark
– 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
3DRealms – Prey
Aquamark 3 Commercial Plus
SPECORG SpecVIEW Perf 8.1
Activision Call of Duty 2
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2 Episode One
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell 3: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Trackmania Nations
Need For Speed: Most Wanted
X3 Reunion Demo Benchmark
Prince of Persia:
Warrior Within
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher’s Bay
EA’s Battlefield 2
F.E.A.R 1.07
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF
bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
Test smo vršili sa Catalyst 6.9 drajverima, odnosno ForceWare 91.47 za NVIDIA
kartice.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
ATI Radeon X1950 XTX je u ovom slučaju postigao bolje rezultate zbog znatno
viših radnih učestanosti jezgra i memorije, kao i činjenici
da SpecPerf baš i ne profitira od SLI-a…
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Pogledajmo kakvi su rezultati u "opretećenim" modovima…
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja stiže
od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava sve
osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije,
letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge"
kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III
engine-a (kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
kartice.
Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole),
već High
Quality mod.
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce značajno bolji u "Riddick"-u. 7950GX2
uopšte ne oseća povećanje rezolucije… Ali pogledajmo kako
se situacija menja kada se aktiviraju anisotropic i antialiasing…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen. Uskoro ćemo
ovu igru zameniti sa novim nastavkom ove sjajne igre – Double Agent, koja koristi
Unreal Engine 3.0!
X3: Reunion
X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim
brojem poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači
u priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu
koliko je ova igra zaista lepa, za vas smo "okačili" nekoliko
hi-res (1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer. Ovu igru ćemo "izbaciti" kada se na našem testu pojavi
prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Half Life 2: Lost Coast
Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji
donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR
"rendering". Engine nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry
ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
bili isključeni.
Half Life 2: Episode One
Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.
F.E.A.R 1.08
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo
TrackMania Nations
Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj "mašini"
komercijalne igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila
na stazama koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje
pitko i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata
kao što su zastave, trava i sl.su sjajne,
a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima za refleksiju okoline i sunca. Za
pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti sve opcije na maksimum (forsirati
Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color, Shader Model 3.0, a kompleksne
senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering tekstura se postavlja na
trilinear, a antialiasing na "none", te se oni "biraju" iz panela grafičkih
drajvera. U suprotnom (ako ih izaberete u samoj igri), igra forsira najniži
LOD tekstura, dok su teksture okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear
filtering, pa sve radi dosta brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili
smo standardni benchmark loop inkorporiran u samu igru.
Need For Speed: Most Wanted
Naša druga "bonus" igra. Performanse su merene
FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
uključujući
i AA i AF!
Overclocking
Bez obzira na vodeno hlađenje, MSI RX1950 XTX nije bio raspoložen za ekstremno
overklokovanje zbog umerenih napona kojim GPU i memorija raspolažu. U slučaju
da nam ATI ili neki od partnera daju karticu da je poteramo do krajnjih granica,
uz rizik da se sa njom oproste, vrlo rado ćemo ispitati njene limite. Ovako,
najviše što smo postigli je 685 do 690 MHz za jezgro i 2110 MHz za memoriju.
Zanimljivo je da smo regularne modele iz ATI-ja i MSI-ja uspeli da ubrzamo
i do 710 MHz, što nam sa ovim modelom nije uspelo, bar ne na nominalnim naponima.
Pogledajmo tabele.
Zaključak
Činjenica da je MSI ponudio RX1950 XTX sa vodenim hlađenjem samo nekoliko
dana nakon “izbacivanja” referentnog modela dovoljno govori o agilnosti ovog
proizvođača i želji da se i grupi entuzijasta izađe u susret, bez obzira koliko
mali procenat ukupnih kupaca ta grupa predstavljala. Radeon X1950 XTX sa vodenim
hlađenjem će kompaniji MSI poslužiti i da stekne određen renome – setimo se
kako su MSI, ASUS i Gigabyte kreirali i posebne Dual GPU kartice čiji je PCB
bio delo njihovih sopstvenih R&D odeljenja. MSI je u ponudi imao i kartice
sa izmenljivim GPU-ovima, koji su inače namenjeni za prenosne računare. Ovakve
kartice nikada ne donose profit, ne samo zato što se ne prodaju u velikim količinama,
već zbog toga što je na njima i profitna margina manja nego što bi kupci mogli
predpostaviti. MSI RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition kartica je zaista
posebno “parče hardvera” koji će verovatno posedovati tek nekoliko ljudi u
našoj zemlji, a njene konkretne prednosti su tih rad i verovatno bolje hlađenje
u overklokovanim (i overvoltovanim) uslovima. Instalacija je veoma jednostavna
– neće oduzeti čak ni 10 do 15 minuta koliko je potrebno da instalirate CoolerMaster
AquaGate VIVA, koji smo nedavno testirali. Osim neobičnog izgleda, MSI RX1950XTX-VT2D512E
WCE donosi i taj vizuelni utisak koji ostavlja na posmatrača, pa smatramo da
će ga najpre poželeti korisnici koji imaju providne stranice kućišta, lepo
sređene i osvetljene unutrašnjosti. Zapravo, kartica koju smo testirali kao
da je pravljena za ovakve sisteme. Dodatna vrednost same kartice, osim pune
verzije igre Heroes of Might and Magic V , čija je vrednost 49 dolara,
je i VIVO funkcionalnost. Kada sve uzmemo u obzir, smatramo da u odnosu na
regularni model, razlika u ceni od pedesetak evra može da bude opravdana, pogotovo
ako ste se pronašli u prethodnih nekoliko rečenica.
Zahvaljujemo kompaniji MSI koja
je na test ustupila RX1950XTX-VT2D512E Water Cooled Edition karticu.
Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije ustupio Kimtec .