Nakon
nepunih 7 meseci, ponovo na “mestu zlocina”. N’Vidia je nametnula konkurenciji
neizdrziv tempo u proizvodnji modernih grafickih kartica i period izmedju dve
produkcije smanjila na neverovatnih pola godine – pred nama je Ge Force 2 GTS.
Dugo najavljivan pod svojim kodnim imenom NV15, GF 2 se konacno pojavio krajem
aprila meseca. Pred sobom je imao dosta tezak zadatak da zameni svog revolucionarnog
prethodnika – Ge Force 256 koji je pre toga prosto “pocistio” konkurenciju sa
trzista. No, glavni adut GF 256 kartice, T&L ni do dan danas nije zaziveo u
svojoj punoj meri – iako je najavljivana mnogo jaca podrska od proizvodjaca
zabavnog softvera, to se na zalost [ili na srecu drugih] do danas nije obistinilo.
Softverasi ne smeju vise da prave igre koje ce dovoljno dobro raditi samo na
jakom hardveru, mora se misliti i na ostatak populacije sa slabijim masinama.
Nisu ni njihove pare “sugave”, ne mislim pri tome na ovih 4-5 maraka kojih mi
placamo. Samo nekoliko igara ima pravu podrsku za T&L ali se sasvim ugodno mogu
poterati i na drugim video-kartama.
Da li je GF 2 zaista doneo nesto novo u odnosu na GF 256? I ne bas, cini mi
se da se ovaj put vise radilo na sirovoj snazi grafickog procesora. Sam tehnoloski
proces je promenjen, GF2 GTS je proizveden u 0.18 mikronskoj tehnologiji tj.
isto kao i pravi CPU-i najnovije generacije. Tih 0.07 mikrona razlike u odnosu
na prethodnika, utice na smanjenu potrosnju energije te se ova karta neuporedivo
manje greje od svog prethodnika. Takodje, time je omoguceno procesoru da radi
na daleko visem kloku: razlika izmedju 200 MHz i 120 MHz [Ge Force 256] je vise
nego upecatljiva. Sto se tice N’Vidie, stari dobri SDRAM spada u “davno proslo
vreme” te se preslo iskljucivo na upotrebu DDR memorije sto je sasvim u skladu
sa danasnjim trendovima. I tu je napravljen mali napredak, koristi se nesto
brza DDR memorija na 333 MHz [ranije 300 MHz] koja se takodje moze jos prilicno
“nasvirati”.
Evo malo pomoci oko savladjivanja tehnicke problematike novog Ge Force 2 chipa:
Fill-rate je broj piksela koje graficki cip moze da izrenderuje u sekundi. Proces
renderovanja piksela obuhvata celokupni posao oko 3D operacije koje je potrebno
izvesti da bi se odredila tacna boja piksela. Fillrate je kao sto se moze pretpostaviti
veoma usko vezan sa brojem FPS koje vasa kartica moze da prikaze. Jednostavnom
matematikom se moze utvrditi fill-rate bilo koje kartice. Uzmete broj pipeline-ova
i pomnozite ga za frekvencijom grafickog cipa, i voila, dobili ste fill-rate
vase graficke kartice. Znaci u slucaju GeForce kartice: 4 pipeline-a x 120 MHz
= 480Mpixela/s, dok u slucaju GeForce2 GTS kartice imamo: 4 pipeline-a x 200
MHz = 800Mpixela/s.
Pipeline je najbolje predstaviti u bukvalnom prevodu. “cevka”. Pipeline predstavlja
deo procesora koji na izlazu daje izrenderovan piksel. Samom definicijom se
da zakljuciti da je najbolje da graficki cip ima sto vise pipeline-ova. U slucaju
GeForce i GeForce2 GTS grafickih cipova, broj pipeline-ova je 4.
“Stari” GeForce 256 je mogao da svakom pikselu dodeli po jedan texel u jednom
taktu, tj. imao je texel fill-rate isti kao i obicni fill-rate: 4 pipeline-a
* 120 MHz = 480 Mtexela/s. Kod GeForce2 GTS kartice stvari stoje malo drugacije.
N’Vidia je u ovu karticu ugradila ono sto ona zove “Hyper Texel Pipeline”, sto
omogucava da svaki pipeline obradi 2 teksela po pikselu za jedan takt. Sve to
daje: 2 x 4pipeline-a x 200MHz = 1.6Gtexela/s. Zbog ovih 1.6Gtexela/s GeForce
2 je dobio onaj nastavak GTS, koji znaci “Giga Texel Shader”.
Ono sto izdvaja GeForce2 GTS od ostalih je svakako mogucnost da se nad svakim
pikselom u jednom taktu izvrsi cak 7 razlicitih 3D operacija, i to: osnovna
tekstura, pikselni bump-mapping, pikselno rasipanje svetlosti, pikselno spekularno
svetlo, bojena magla, ambijentno osvetljenje i alfa kanal.
Takodje, tu su i vec pomenuta 2 texela po pipeline-u po jednom taktu. Ovo omogucuje
da se konacno koristi cuveno multi-teksturisanje bez ikakvih posledica po performanse
samog renderovanja. Za one koji ne znaju, multi-teksturisanje je veoma vazno,
posto je obicno druga tekstura ona koja nosi informaciju o osvetljenosti, tzv.
light map.
Prikaz kartice
Stizemo
konacno i do same kartice koja je pristigla na test. Pogledajte gornju sliku,
jedna ispod druge: ELSA Erazor X i Guillemot/Hercules 3D Prophet II. Vidite samo
razliku u njihovoj velicini…Karakteristicno za obe je to sto su specificne svaka
za svoje vreme, nijedna ne koristi referentni N’Vidia dizajn. I dok je Erazor
X znacajno manja od ostalih GF 256 kartica, ljudi iz Herculesa su se propisno
“razmahali”. Ja sam kritikovao pojavu prvih V5 kartica a moram da konstatujem
da ni 3D Prophet II nije nista manji. Kartica je najlepsi komad hardvera koje
su moje oci videle…Dzaba vam i slike, dzaba vam i opisi – to se jednostavno
mora videti uzivo. Jednostavno, fenomenalno, neverovatno! Tirkizno plava boja
vitroplasta koji je koristen za izradu stampane ploce zaista govori da se ne radi
o obicnom proizvodu. I ne samo to, Guillemot nije nimalo stedeo. Na svakom od
8 memorijskih cipova [4 sa gornje i donje strane] nalazi se po jedan mali aluminijumski
hladnjak od eloksiranog aluminijuma u istoj toj boji. Cak ni fan na cooleru GPU
nije onakav kao sto smo navikli, sve je vrhunski odradjeno. 3D Prophet II je jedna
od ne bas puno firmi koje proizvode GF 2 kartice a na kojoj cete zateci i TV izlaz.
Za to je zasluzan Connexant-ov video-out chip.
Sto se pakovanja tice, osim prelepe kutije na kojoj pise velikim
slovima Hercules a u dnu sasvim malim Guillemot, dobicete jos TV-out kabl, instalacioni
CD sa demoima i drajverima [nema bonus-pack igara] i dve knjizice – jedna je
visejezicno uputstvo za instalaciju a druga uputstvo za Power DVD 2.5 koji se
takodje nalazi na CD-u. Mozda vas malo buni ova zbrka Hercules – Guillemot.
Verujem da svi znaju da je velikog Herculesa otkupila odlicna firma Guillemot,
sta cete bolje nego kad odjednom dobijete i vrhunske strucnjake, a uz to ime
i tradiciju. Otud i ne cudi da se novi 3D Prophet II “gura” prvenstveno pod
imenom Herculesa koje ce kod vecine ipak izazvati vise postovanja.
Instalacija
Sa puno nestrpljenja sam presao na testove, da vidimo kako to cudo radi…Sta
reci a da ne ispadne preterivanje ili ne znam ni sam sta? Ne mogu a da se ne nacudim
ljudima na stranim sajtovima koji su na pojavu ovakvih kartica, u svojim testovima
odgovorili ocenom 6, 6.5 ili 7. Pa dobro, sta oni vise zele? GF 2 II je najbrza
graficka karta [komercijalna] na svetu, i tu je svaka prica suvisna.
Red je da se prvo pomene 2D ali rezolucije necu pominjati iz prostog razloga –
da li ste sigurni da imate monitor koji ova kartica ne moze da zadovolji? Nemate,
jer ga i nema niko u YU. 2D slika je perfektna, davno je proslo vreme kad smo
tretirali samo Matrox i ATI kao odlicne 2D karte. Razlike su danas vise nego minimalne,
samo oni koji se bave grafikom ili sl. ce bas moci da vam dokazu prednosti Matroxa
nad drugim kartama. Taj subjektivni utisak je posledica proslih vremena. Sto se
DVD-a tice, nisam mogao da ga isprobam jer se kartica zadrzala isuvise kratko
kod mene – sve moguce redakcije racunarskih casopisa su cekale na red…Kazu da
je jos bolji u sta ne sumnjam. Motion compensation je tu a ni stari Ge Force nije
imao nikakvih problema sa DVD prikazom, nema nikakvih razloga da sada bude drugacije.
O 3D-u nema se sta puno reci, pogledajte rezultate i sve ce vam biti jasno. Kad
bih poredio rad u visim rezolucijama [1280×1024 i vise], reci cu vam da ono sto
Ge Force 256 moze da pruzi u 16-bitnoj paleti – GF 2 moze takodje, ali u 32-bitnoj.
GF2 i 16 boja? Ne pitajte, gledajte…
Sto se overclockinga tice, naravno da moze to jos gore…Odredjena razlika postoji
cak i kada testirate istu kartu kao neko drugi. Eto jos jednog dokaza da nije
svaka masina ista, Bozza je uspeo da je potera na 225/370 MHz, meni nije poslo
za rukom vise od 220/375. Pa ipak, dobijene performanse su sasvim solidan pomak
unapred…Moram da pomenem da se i pri tim parametrima GPU i memorija uopste previse
ne greju, rekao bih da su jedva malo vise nego mlaki.
Eh taj FSAA…Bolna tacka novog Ge Force-a. Nisam bas siguran, ali cini mi se
da se FSAA prica oko novih Voodoo kartica pojavila tamo negde pocetkom godine.
Sta je tu dobro? Dobro je sto FSAA ne treba naknadno implementirati u igre, on
je vec tu. Shvativsi da nisu nista hardverski uradili po tom pitanju, strucnjaci
N’Vidie su brze-bolje pohitali da tu mogucnost barem ugrade u svoje nove drajvere.
Usledile su beta verzije, jedna za drugom. Menadzeri N’Vidie za marketing i odnose
sa javnoscu su izjavljivali da su drajveri “procureli”. Stvarnost je ipak malo
drugacija – drajveri su namerno pusteni, tehnicka podrska nije duzna nikome nista
da objasnjava a ocekivano dobar feedback ogromne baze korisnika svakako nije izostao.
Sve je to na kraju rezultiralo konacnim Detonator 2 drajverima [ko voli moze ih
i dalje zvati verzijom 5.22] koji u sebi nose podrsku za FSAA.
Pa kakav je taj FSAA? Nije da ne izgleda dobro ali bi rekao da cete sasvim lepo
ziveti i bez njega kao sto ste i do sada cinili. Sto se “pucacina” tice, narocito
u multiplayer-u, ko jos ima vremena da gleda kakve su ivice objekata – “izreckane”
ili “umeksane”. Namerno sam isprobao Need for Speed 5, tvrde da se u igrama tog
tipa razlika najvise uocava. Ja nisam bog zna kako impresioniran a razlika u frame-rateu
je uocljiva. Ko zna, mozda promenim misljenje kada budem video novi Voodoo 5 na
delu…
Test sistem – Windows 98 SE
CPU
– Intel Pentium III 667 EB
Maticna ploca
– ASUS CUBX
Memorija
– 128 Mb PC133 Kingmax
Video-karte
– Hercules 3D Prophet II GTS – ELSA Erazor X
Hard-disk
– Quantum Fireball LM 15 Gb 7200 o/min.
CD ROM
– TEAC 40x IDE
Zvucna karta
/
Monitor
– Philips Brilliance 107 MP
Rezultati testiranja
Trebaju li dodatni komentari ovim rezultatima? Steta sto nemam DDR varijantu GF 256 kartice kod sebe, ne bi bas bila ovakva razlika. Pri visokim rezolucijama pa cak i u 32-bitnoj paleti GF 2 sve to radi sa neverovatnom lakocom. GF 2 kartice jednostavno nisu predodredjene za FSAA [full scene anti-aliasing], nikakve hardverske podrske nema. Taj “dodatak” je N’Vidia resila da uvrsti maltene u poslednji cas, onoga trenutkak kada se saznalo da 3Dfx dobrim delom gradi buducnost svojih novih kartica upravo na FSAA. Losi rezultati su posledica toga sto GF2 softverski renderuje sliku u duplo vecoj rezoluciji da bi videli konacan rezultat. To znaci, da se slika 640×480 prakticno renderuje u 1280×1024! Rezultat toga mozete i da vidite, merenja su vrsena samo do rezolucije 1024×768. Zamislite samo u kolikoj bi rezoluciji trebala da se obradi recimo slika sa 1600×1200. I ne cudi sto su rezultati takvi kakvi jesu. Za bolje, sacekacemo ipak V5, a i to ce se desiti vrlo brzo…
Ovako dobri rezultati su se mogli i ocekivati s obzirom da je novom GPU-u N’Vidia bitno popravila T & L [transform&lighting]. Ne mogu a da jos jednom ne pomenem ljude iz Madonion-a koji su ubacivanjem podrske za T & L u svoj benchmark 3D Mark 2000, znatno “sasekli” dobijene rezultate svim drugim kartama na trzistu. Ispada da je ovo test samo za Ge Force kartice…Mogli su da naprave ili dve vrste testova ili da jednostavno omoguce rezultate sa i bez T & L-a. Jeste da bi obe generacije Ge Force video-kartica opet bile na vrhu, ali red je da se i ovo naglasi
Test koji i ne “mirisem” bas preterano ali red je da se postavi…Razlog tome je sto takodje favorizuje odredjene karte koje su ipak daleko iza konkurencije. Na primer, Rage Fury MAXX ili jos gore – Diamond Viper II
Ko je imao prilike da se uveri kako izgleda ovaj N’Vidia demo, samo par reci. I u visokim rezolucijama pri 32-bitnoj paleti sve ide glatko. One bubice konacno “trckaraju” kako treba… Komentar Posle ovih rezultata, svaka prica ostaje suvisna…GF II GTS je sigurno najmocniji graficki chip danasnjice, to mu se mora priznati. Jedina mana mu je slab rad sa FSAA ali to je posledica kasne implementacije, on to radi softverski i mislim da mu je jedini razlog sto se i pojavio – delimican odgovor na konkurenciju u vidu novih 3Dfx kartica. Zanemarimo li taj “mali” problem – sve ostalo izgleda vise nego dobro… A sad…Kome sve ovo uopste treba? Dobro, treba, da nije ovakvih stvari ne bi ni bilo ovakvih sajtova, ni ovakvih testova, nicega…Svakako da ce onima koji se bave ozbiljnim stvarima a ne samo igranjem, em olaksati posao em i poprilicno ubrzati. Jer ova karta je spremna da se uhvati u kostac i sa veoma, veoma zahtevnim aplikacijama. Ali ta cena…Skoro 800 DEM je zaista mnogo za bilo kakvu graficku kartu. Za te pare se moze pazariti recimo vrhunski 17″-ni monitor. Narocito ako uzmemo u obzir da se super-kvalitetno mozete igrati i u najzahtevnijim igrama. Ja sam navikao da u svojoj masini drzim graficku kartu najvise klase, cak stavise…uvek sam uspevao da je sebi priustim medju prvima: Viper V330, Viper V550, Creative TNT2 Ultra, pa Annihilator i ostali Ge Force-ovi…Ovoga puta, zdrav razum kaze da je mnogo, zaista je mnogo… Ko ima dovoljno para, neka je priusti sebi, sigurno je da nece pronaci nista bolje ni brze. Jednostavno, vrhunac danasnje tehnologije…Dok ne stignu kartice ostalih proizvodjaca, Hercules ostaje jedini izbor. No, i ne morate cekati na druge…Sudeci po dosadasnjim stranim testovima, ovo je najbolja Ge Force 2 GTS karta. Hercules 3D Prophet II na test ustupio “MD&Profy“