nVidia GeForce 3 Ti500 - ASUS & Gainward

nVidia GeForce 3 Ti500 - ASUS & Gainward

GeForce 3 Titanium su i pored očiglednih poboljšanja drajvera kod ATI Radeon 8500 kartica ostale u vrhu po performansama a primerci koje smo mi imali na testu su pokazali da i 2D kvalitet slike više ne zaostaje mnogo za prethodnom Radeon serijom kartica...

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      Na domace trziste su vec nekoliko nedelja prisutne nVidia Titanium bazirane kartice,
      kojih smo se, jos tada dohvatili i testirali za Vas. Naravno, rezultate i komentare
      o tome kako su se proizvodjaci snasli sa ovim cipovima i kakve su video karte
      napravili, citacete, kao i uvek na Vasem Benchmark-u, a mi smo se, kao i uvek,
      vodili objektivnoscu i preneli stanje stvari sto je realnije moguce. Kako se blize
      praznici, mozemo reci da se sve vise prica o kupovini GeForce 3 kartica, i to
      iz jevtinije GeForce 3 Ti200 serije. Nazalost, ove popularne modele cete videti
      tek u sledecem testu, dok smo za danas pogledali kako rade i sta nam donose najbrze
      nVidia kartica koje se mogu kupiti i kod nas i u svetu. Predpostavljamo da Vi
      vec znate da su GeForce 3 Titanium 500 kartice samo preimenovani nV20 graficki
      procesori na 20% visem default taktu, dok je ugradjena memorija sa 460MHz ubrzana
      na 500MHz. Odmah mozete videti da procentualno, ubrzanja nisu velika i da je vecina
      testiranih regularnih GeForce 3 modela radila bez problema na ovim taktovima.
      Uzimajuci u obzir to da i GeForce 3 kartice jos nemaju popularan odnos cena/performanse,
      pitanje je koliko je investicija u osetno skuplje Ti500 modele opravdana, pogotovo
      ako znamo da su to zaista “obicni” nV20 procesori. Tu se nekako odmah cuje i poznata
      prica o overklokovanju, a da li su Ti500 kartica bas toliko raspolozene za ovaj
      “sport”, upravo cete saznati…

      Iz same kompanije su potvrdjene glasine o nV17 kao i o nV25 grafickim procesorima
      o kojima se pricalo jos od prvih vesti o saradnji sa Microsoft-om i Xbox GPU-u.
      Kako ce se ponasati kartice sa novim procesorima, ostaje da se vidi u decembru
      a najkasnije u januaru, dok se vec za par nedelja mogu ocekivati sample primerci.
      Ovim potezom ce nVidia ponovo pokazati zasto je tamo gde jeste, a korisnicima
      ce samo ostaviti (neodgovoreno) pitanje: cemu sve to? I najnovije igre rade odlicno
      sa GeForce 2 karticama, i to na maksimumu detalja. Cuveni Return To Castle Wolfenstein
      i AquaNox gotovo da se ne razlikuju na GeForce 3 i GeForce 2 karticama (sa 64MB
      memorije). Naravno, mnogi korisnici to ne znaju pa ce se zaleteti sa kupovinom
      “trojke”. Mi Vam mozemo samo preporuciti da sacekate, ili za ovaj Bozic unapredite
      procesor ili sistem (DDR – naravno :), a GeForce 3 i Radeon 8500 ce Vas sacekati,
      sa jos povoljnijim cenama od februara naredne godine…

      Titanium – marketing pravi nove proizvode

      Kao sto smo vec rekli, Titanium serija GeForce kartica u sebi sadrzi stare i dobro
      poznate cipove koji su preimenovani i rade na nesto drugacijim frekvencijama.
      Apsolutno nista nije menjano u arhitekturi novog proizvoda, ali su tokom osvajanja
      i omasovljenja 0.15 mikronskog procesa proizvodnje postignute stabilnije vise
      radne frekvencije nV20 i nV25 grafickih procesora. NVidia uvek zna kako to da
      iskoristi, pa je “spustila loptu, igrala takticki” i sacuvala nV17 i nV25 da napravi
      “bum” na prolece. Da je (posle leta) Radeon 8500 bio veca pretnja za GeForce 3
      dominaciju, sada bi definitivno vec imali u rukama sample primerak GeForce 4 kartice
      (mozda ce odluciti da ga preimenuju u GeForce XP :). Ovako smo u nesto manje zanimljivoj
      situaciji, ali ipak pogledajmo sta to “novo” donose GeForce 3 Ti graficke kartice.

      GeForce2 GTS (nv15)

      GeForce2 Ultra (nv15)

      GeForce 3 (nv20)

      GeForce 3 Ti200 (nv20)

      GeForce 3 Ti500 (nv20)

      Frekvencija grafickog procesora

      200MHz

      250MHz

      200MHz

      175MHz

      240MHz

      Broj ‘pipeline’-ova

      4

      4

      4

      4

      4

      Broj renderovanih ‘texel’-a po ‘pipeline’-u

      2

      2

      2*

      2*

      2*

      ‘Pixel’ Fillrate

      800 Mpixels/sec

      1 Gpixel/sec

      800 Mpixels/sec*

      700 Mpixels/sec*

      960 Mpixels/sec*

      ‘Texel’ Fillrate

      1.6 Gtexels/sec

      2 Gtexels/sec

      3.2 Gtexels/sec*

      2.8 Gtexels/sec*

      3.84 Gtexels/sec*

      Podrzano memorije

      32-64 MB

      32-64 MB

      64-128MB

      64-128MB

      64-256MB

      Podrzan tip memorije

      128bit DDR SDRAM

      128bit DDR SDRAM

      128bit DDR SDRAM

      128bit DDR SDRAM

      128bit DDR SDRAM

      Frekvencija memorije

      166 DDR (333) MHz

      233 DDR (466) MHz

      233 DDR (466) MHz

      200 DDR (400) MHz

      250 DDR (500) MHz

      Memorijski propusni opseg – ‘bandwith’

      5.3 GB/s

      7.36 GB/s

      7.36 GB/s

      6.32 GB/s

      7.9 GB/s

      Hardverski Transform And Lightning

      Druga generacija +shading rasterizer

      Druga generacija +shading rasterizer

      Druga generacija +shading rasterizer (zadrzano zbog
      kompatibilnosti)

      Druga generacija +shading rasterizer (zadrzano zbog
      kompatibilnosti)

      Druga generacija +shading rasterizer (zadrzano zbog
      kompatibilnosti)

      Programmable GPU

      /

      /

      NfiniteFX engine

      NfiniteFX engine

      NfiniteFX engine

      Podrska za TwinView

      da**

      da

      da

      da

      da

      tehnologija izrade

      0.18 micron

      0.18 micron

      0.15 micron

      0.15 micron

      0.15 micron

      Napomena (*) u tabeli za GeForce 3 modele je upravo zbog sposobnosti nV20 GPU-a
      da obradi vise tekstura po pixelu nego GeForce 2. Poznato je da i GeForce 3 i
      GeForce 2 imaju po cetiri pipeline-a, svaki od njih sposoban da renderuje dva
      pixel-a po prolazu. Na svaki taj pixel se u taktu primenjuju po 4 teksture sto
      prakticno znaci da se ukupno mogu obraditi dva pixel-a sa po 4 texture u jednom
      prolazu ali samo ako je u pitanju igra sa multiteksturama na istom objektu. Ovo
      GeForce 2 GPU radi u dva prolaza. Podseticemo da GeForce 3 moze da odradi do 8
      operacija sa texture-blending-om (one pass – in hardware) po pixel-u, dok je GTS
      bio sposoban da odradi samo 2. GF2 GTS je imao i ogranicenje od sedam T&L predefinisanih
      rendering operacija koje je mogao da u jednom ciklusu primeni na pixel/texel (odnosno
      na teksturu na 3D objektu). GeForce 3 ne samo sto je ovaj broj povecao na 36,
      nego su te operacije potpuno programabilne. Ako Vas ova problematika vise interesuje,
      mozete procitati nas originalni GeForce 3 review.

      Na nasem testu u kome proveravamo koliko brze rade nove GeForce 3 kartice, za
      pocetak su se nasla dva modela, oba od renomiranih firmi – ASUS i Gainward. Gainwad-ov
      model nije ViVo, iako ste to mozda ocekivali, ali nije ni “cista” varijanta jer
      poseduje jednu standardnu i jednu specijalnu opciju. ASUS-ov model je nazvan V8200T5,
      dok dopis Deluxe znaci da je pakovanje obogaceno “nekim” dodacima.

      ASUS V8200T5 DeLuxe

      U istom stilu kao i prethodni model, V8200 Deluxe, i T5 varijanta je spakovana
      u bogato i lepo osmisljeno pakovanje uz pregrst “sitnica” koje ovu karticu pretvaraju
      u kucni multimedijalni centar ili centar za kucnu zabavu (u zavisnosti da li ste
      posetili EU ili US prezentaciju :). Da ASUS voli malo da ubrza radne frekvencije
      maticnih ploca, u to smo se vec uverili, pa ipak, njihove graficke kartice rade
      na nominalnom, nVidia predlozenom taktu. Samo pakovanje u kome stize ovaj svemirski
      model identicno je po dimenzijama pomenutom modelu, dok je slika na njemu redizajnirana.
      Pure model ove kartice se ocekuje, ali smatramo da ce najveci entuzijasti i zaljubljenici,
      koji ne pitaju sta kosta, ipak hteti Deluxe model. Nije da je to sve bas neophodno,
      ali kad je bal…

       
       

      Zadnja strana kutije je takodje “isecena” te je opet moguce (u skupim computer-shop
      prodavnicama kojih kod nas jos uvek nema) videti kako to izgleda bez samog otvaranja.
      Posto smo vec videli V8200 Deluxe, nista nas nece iznenaditi. Nije od zgoreg da
      ponovimo neke stvari – tu je vodic za instalaciju uz savete odnosno uputstva za
      koriscenje aplikacija koje se dobijaju uz karticu ( control panel, Asus Live,
      Smart Doctor, Digital VCR, Video Security), zatim lepo resen vodic za instalaciju
      drajvera i softvera…. Spisak CD-ova se nije menjao:
      – CD sa drajverima i nVidia demoima;
      – ASUS DVD Player 2000
      – Ulead Video Studio 4.0 Special Edition (softver za editovanje i kucnu
      video montazu)
      – Cyber Link Video Live Mail 4.0 (softver za slanje video mail-ova
      i konferencije)
      – 3Deep! (dosta sa komentarima)
      i kompletne igre:
      – Star Trek: New Worlds
      – Shiny-jev Sacrifice
      – Messiah,
      a to je ukupno 8 CD-ova i ASUS je na prvom mestu kada je u pitanju kolicina “bundled”
      softvera.

      U pakovanje su takodje ukljuceni i svi potrebni kablovi za ovu VIVO-gaming-security
      karticu: kompozitni u s-video konvertor, kabl za video in i jedan za video out
      sa standardnim s-video “jack”-om na drugoj strani. Video in i Video out konektori
      se razlikuju po broju pinova.

      “Dobre” stare 3D stereoskopske naocare su opet prisutne a za njih se moze reci
      da su nepotrebne i retko kome ce se igranje sa njima dopasti. Ako negoga zanima
      nesto vise o ovim “cvikerima” mogu pogledati test kartice ASUS V7100 Combo Deluxe.

      Tu je i sama, masivna i velicanstvena, novokrunisana kraljica medju grafickim
      karticama, V8200T5 Deluxe. Kao i njena starija sestra, proizvedena je u ASUS-ovim
      pogonima u Taiwan-u ima QC test nalepnicu i redni broj 017. Kartica je u pin kompatibilna
      sa V8200 Deluxe modelom od koje se razlikuje samo po tome sto je na T5 model stavljena
      nalepnica na kome je ispisano ime modela, verovatno da se na samim produkcionim
      trakama, pri pakovanju, mali zuti ne bi zabunili i stavili pogresan model. Ovo
      parce hardvera uliva strahopostovanje – sve graficke karte pored nje izgledaju
      u najmanju ruku smesno i jedva cekamo da vidimo novi All-In-Wonder. Printed Circuit
      Board je tamno braon boje a zlatnih nijanse kombo hladnjaka prave efektnu dizajnersku
      celinu. Hladnjak i kuler su posebna prica. Kao da je izliven od samog zlata (ali
      je ustvari legura aluminijuma), ovaj super-kuler hladi istovremeno i memoriju
      i Ti500 GPU. Proizvodjac memorije za koju se ASUS ponovo odlucio je Elite MT dok
      je njeno vreme najmanje 3.8ns, a verovatnije 3.5ns. Moduli su osmomegabajtni a
      sirina magistrale kojom komuniciraju je 128-bitna. Na stampi je ponovo svaki milimetar
      popunjen veoma velikim brojem kondenzatora, dioda i otpornika. Tu je ponovo svih
      devet velikih elektrolitskih kondenzatora za arbitrazu napona. Desno od GPU-a
      mozemo su smestena dva bakarna navoja kao i jumper sekcija namenjena dodatnim
      daughter karticama (slicno ostavljenom prostoru za TV-out na modelima koji ga
      nemaju). U blizini je smesten i BIOS njegova revizija nosi oznaku 82A01. Drugi
      mikroprocesor smesten je takodje desno i njegovo prisustvo nas je obradovalo.
      U pitanju je Philips-ov SAA7108E, dekoder/encoder cip koji nam je odlicno poznat
      sa Gainward-ovih modela MX400 ViVo i GeForce 3 ViVo kao i na karticama sa GF2
      Ti200 testa. Na kartici je takodje smesten i filter cip sa oznakom SC1175CSW,
      a tu je i jumper za biranje moda TV-izlaza (NTSC ili PAL). I na zadnjoj strani
      V8200T5 ima integrisane el. komponente sto samo doprinosi ionako povoljnom utisku
      o izradi i kvalitetu. Na ovoj kartici je smesteno 5 konektora i to u redosledu:
      ulaz za stereoskopske naocare, S-Video ulaz, VGA konektor, S-Video izlaz i poseban
      kompozitni izlaz. Kao i na V8200, pored svakog od njih, na stampanoj ploci pise
      pun naziv i oznaka, tako da se ne mozete zbuniti.
      Ostaje nam samo da zakljucimo, da je i ovu karticu ASUS napravio u svom stilu,
      pedantno i kvalitetno.

      Instalacija, kvalitet slike, drajveri

      Posto je kartica instalirana i uspesno proradila, ponovo nas je docekao maksimalni
      kvalitet slike za mainstream nVidia kartice. Oficijalni ASUS drajveri su bazirani
      na 21.81 verziji Detonatora i imaju podrsku za skoro sve Windows platforme (WinNT,
      2000, XP, 98, Me). Izostala je podrska za prastaru 95-icu i Win NT 3.51 ali mislimo
      da njih vise niko ni ne koristi.

      Kako izgledaju ostali prozori ASUS drajvera? Identicno kao i kod V8200 modela
      te se necemo bespotrebno ponavljati. Sve sto smo rekli u nasem testu a vezano
      je za ovaj model (podesavanja za naocare, ViVo mogucnosti i Video Studio), vazi
      i za V8200T5.

      ASUS-ov smart doctor je ponovo prisutan a prilikom njegove instalacije prijavljuje
      trenutnu temperaturu GPU-a, brzinu rotacije i AGP voltazu.

      Kada se instalira, podesen je da, kada ga startujete, radi samo 10 sekundi i iskljuci
      se, bez opcija za “hladnjenje” GPU-a. Kada udjete u Setup…

      …mozete podesiti da bude stalno aktivan, u system tray-u, a postoje i tri nivoa
      hladjenja:
      – overheat protection je sistem koji kontrolise brzinu
      fan-a na cooler-u i ubrzava ga do 6000 ako je to potrebno
      – dynamic graphic cooling podrazumeva on-the-fly
      obaranje radnog takta na default ili cak ispod njega (sto nam se desavalo). Njegova
      mana je ta sto obara takt na svakoj temperaturi iznad 60 stepeni Celzijusa, iako
      GPU radi do 70 – bez problema
      – CPU cooling je slican programu koji hladi sistemsku
      CPU, sto znaci na softverskom nivou.

      Svaki ovaj metod je “zabranjen” za benchmarking i pravi overclocking jer nikada
      ne znate na kojoj frekvenciji radi GPU. Mi smo je zato iskljucili. O overclocking-u,
      nesto kasnije.

      Kvalitet slike je fantastican i moze se reci da je na nivou prethodnih ATI kartica
      iz prethodne serije. Razlika se eventualno moze primetiti u rezoluciji 1920*1080/1200/1440
      i najvisoj 2048*1536, ali verujemo da jako, jako mali broj korisnika koristi ove
      rezolucije sa nVidia, pa cak i ATI karticama. U ovoj sferi, Matrox je i dalje
      kralj. Svakako, ovo je odlican napredak za nVidia-u, ali se bojimo da ce ovaj
      kvalitet ponuditi samo top proizvodjaci.

      Gainward GeForce 3 Ti550

      Ova tajvanska kompanija vec je postala dobro poznata posetiocima naseg sajta.
      Uglavnom smo je hvalili, a moramo prestati sa tim da neko ne bi pomislio da ih
      proteziramo iz “ovog ili onog razloga”. Uvek Vam prenosimo nas entuzijazam i neskriveno
      odusevljenje kada njihove kartice, koje imaju razumne, realne cene, ubrzamo do
      gotovo neverovatnih radnih frekvencija i kada one rade na nivou mnogo skupljih
      modela, i sto je najvaznije, sasvim stabilno.

       
       

      Gainward nastavlja “tradiciju” zbunjivanja potrosaca i naziva GeForce 3 Ti500
      model – Powerpack GF3 Ti550. Shvatili smo da bi ono “Ti550” trebalo da nam stavi
      do znanja da je ovo model koji je jaci od ostalih Ti500 modela, a mozda i da ce
      memorija raditi na 550MHz, sto da ne? Zbunjuje pomalo ono “powerpack” jer neko
      moze da pomisli da se radi o ViVo varijanti, ali nije tako jer ova kartica ima
      “samo” DVI Flat Panel izlaz i klasican TV-out. Pakovanje u kome stize neznatno
      se razlikuje od dosadasnjih, sareno je i poveliko, a u njemu cete zateci instalacioni
      CD, WinDVD, kabl konvertor (S-VHS to Composite) i ovu prelepu karticu.

      Njen izgled je slican kartici sa prethodnog testa – Gainward GF2 Ti500, pre svega
      zbog prelepog cooler-a sa logoom kompanije koji je izgleda postao standardan.
      Vec smo rekli da on odlicno zamenjuje prethodni (koji je vise bio nalik na generic
      cooler-e), da ima bolje postavljene “leptire” i ubrzan ventilator koji radi na
      oko 5000 rpm. U odnosu na pomenuti GeForce 2 Ti, najjaci Gainward-ov predstavnik
      je malo duzi. Hladnjaci su postavljeni preko EliteMT memorije cije vreme ne znamo.
      Sasvim je moguce da je ugradjena memorija od 3.5ns cija je ocekivana radna frekvencija
      570MHz, ali je moguce da se Gainward odlucio za nesto jevtiniju 3.8ns memoriju
      koja je predvidjena za rad na 526MHz, a o svemu cemo pricati nesto kasnije u tekstu.

      Memoriju podrzava 4 klasicna kondenzatora (nisu elektrolitski, sto je pomalo iznenadilo),
      dok je za GPU predvidjeno cak 7 identicnih, koji su rasporedjeni drugacije. Levo
      od cooler-a se nalazi konektor za daughter karticu na modelu sa nekim Video cipom
      koji takav dizajn zahteva. Bios je smesten ispod Connexant-ovog Video Out cipa
      koji nosi oznaku CX25871, a levo od njega je i filter cip. Osim svega nabrojanog,
      kartica ima relativno jednostavan dizajn sto govori o odlicnoj Gainward-ovoj shemi.
      U svakom slucaju, kartica je biser danasnje elektronike i zasluzuje svake pohvale.

      Instalacija, kvalitet slike, drajveri…

      Gainward-ov setup je slican onom na prethodnoj kartici, osim sto se Default mod
      sada zove “Safe Mode”, sto verovatno znaci da toliko ne “odgovaraju” za stabilnost
      na Enhanced modu. Moramo reci da su ove brzine postale vec veoma visoke za tehnologiju
      izrade, i da nijedan proizvodjac ne moze da predvidi svaku situaciju u real-world
      scenarijima.
      Posle instalacije, ponudjen nam je Expert Tool koji Vam necemo prikazivati ponovo.
      Pogledajmo samo kako izgleda nVidia i Gainward info-tab:

      ExpertTool-ov Performance na Safe Mode (240/500MHz)

      ExpertTool – Performance na predlozenim vrednostima 250/550MHz (Enhanced)
      (Da li smo sada razjasnili naziv Ti550?)

      Ostrina i koloritnost se mogu porediti sa ASUS-ovim modelom i tesko je reci koji
      je od ova dva modela bolji. Na default setting-u Gainward model ima malo tamniju,
      po autorevom skromnom misljenju lepsu sliku, dok ASUS ima nesto izrazenije boje
      koje vise podsecaju na ATI kartice. Ovo su subjektivni utisci a moguce je da sve
      zavisi i od kombinacije sa konkretnim monitorom.

      Overclocking

      Od ASUS V8200T5 modela smo ocekivali mnogo bolje overclock rezultate. Nas primerak
      je postigao skromnih 260/560MHz (default je, podsecamo 240/500MHz). Zbog cega
      mislimo da su ovi rezultati “losi”? Iz prostog razloga sto regularni GeForce 3
      (V8200) postize 255/550MHz sto je samo za po 5MHz (core/memorija) losiji rezultat.
      Imajmo u vidu da smo V8200 testirali kada je sobna temperatura bila i do 15 stepeni
      Celzijusa visa! Ovo nam govori da je V8200T5 mozda samo preimenovani V8200, ili
      su samo izabrani “bolji” primerci. Necemo skrivati da nas je V8200 pomalo razocarao
      kada je overclock u pitanju, a u svemu tome je nesumnjivo kriv “fenomenalni” sistem
      hladjenja koji ipak ima tu manu da kada se GPU pregreje, combo-cooler “dogreva”
      i memoriju i onemogucava joj vise frekvencije. ASUS bi ipak morao da hladi odvojeno
      GPU od memorije!

      Gainward je, suprotno nasem iskustvu sa V8200T5, zaista ostavio vise nego povoljne
      utiske kada je overklok u pitanju. Pocevsi od enhanced setting-a (260/470MHz),
      dosli smo do 265/600MHz (!!!) i… i nismo smeli vise. Kartica je radila savrseno
      stabilno na ovoj frekvenciji, bez znakova nestabilnosti (artifakti u 3D sceni).
      Evo kako to izgleda u Coolbits-u.

      Evo i tabela u kojoj mozete videti overklok rezultate – demo 1 i q3crush za Quake
      III…

      Zaista sjajni rezultati koje daje Gainward. Za one koji ne znaju, pomenucemo da
      su dobici mali u niskim rezolucijama zbog toga sto je u njoj glavno “usko grlo”
      sistemski procesor, dok u visim rezolucijama, svaki MHz vise za GPU i memoriju
      na grafickoj kartici znaci i dosta dodatnih frejmova po sekundi – pogledajte poslednje
      dve vise rezolucije.

      Crusher pokazuje neke zanimljive stvari. Steta je sto nismo upoznati sa arhitekturom
      GPU-a na nivou na kome smo upoznati sa arhitekturom sistemskih procesora. Tamo
      je poznat broj cache nivoa kao i njihova velicina i klok, onda sistemi za prefetching,
      grananja i broj instrukcija po ciklusu i tako dalje… Kod GPU-a se malo toga
      zna ali mozemo na ovom slucaju (Gainward-ov overklok na 600MHz) da primetimo da
      je brzina memorije probila neku od granica gde prestaje da bude kocnica za GPU
      u toj meri u kojoj je recimo jos uvek na 560MHz (kod ASUS-a). Kako drugacije objasniti
      da je ASUS dobio minimalno ubrzanje sa svojim overklokom, dok je Gainward “profitirao”
      i to dosta, a njegov overklok “setting” ipak nije toliko visi od ASUS-ovog. Ovo
      je samo komentar o kome se moze diskutovati na nasim forumima.

      Ovde smo videli da je za sada Gainward kralj overkloking-a i da mu nema premca,
      ali smo tu i da upozorimo da ne preterujete sa ovim “sportom” u toj meri da Vam
      se ne bi desilo da kartica zauvek prestane da radi. Ipak su to jos uvek skupe
      “igracke”.

      Test sistem

      Procesor

      AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)

      Maticna ploca

      Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska
      setovanja , CAS 2, AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software
      VIA 4in1 ver. 4.33v
      – powered by Samsung 300W

      Memorija

      512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB)

      Hard Disk

      Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100

      Video Karte

      Gainward GeForce 3 Ti550 64MB DDR Golden Sample – Detonator
      XP 21.81;
      ASUS V8200T5 Deluxe – GeForce 3 64MB DDR – Detonator XP 21.81;
      ASUS V8200 Deluxe – GeForce 3 64MB DDR – Detonator XP 21.81;

      Monitor

      Samsung SyncMaster 900NF

      Cooling

      Thermaltake 6Cu+

      DVD uredjaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      Operativni sistem

      Windows Millenium Edition

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
      Serious Sam – v1.1; Memphis Suburbs
      MadOnion.com 3DMark 2001 pr
      PowerVR’s VillageMark
      DroneZ Benchmarking Demo

      Quake III test

      Vreme je da pocnemo sa nasim testiranjem. Prvi na redu je tradicionalno Quake
      III, v1.17, najbrza verzija Quake-a. Nas maksimalni “quality” config. je dobro
      poznat: obavezan 32-bit rendering, 32-bit teksture, pod game options iskljucen
      samo low quality sky, sync every frame i force player models. U sistemu je ukljucen
      uz trilinearni non-anisotrop filter, teksture i geometrija na 4 nivou, a osvetljenje
      je tipa lightmap sa animiranom procedurom (gl_vertex_array). Uz demo 1 tu je i
      q3crush demo, koji je, ponovicemo, karakteristican po maloj kolicini tekstura
      (svega 3,5MB), tako da je akcenat bacen na T&L jedinicu i fillrate GPU jedinice.
      Demo Quaver je zato karakteristican za proveravanje efikasnosti memorijskog menadzmenta
      i sirovog bandwith-a kartice jer u sceni ima daleko vise tekstura (sa svim modelima
      uz najvisi kvalitet i do 40MB).

      GeForce 3 kartice su izjednacene i mozemo videti koliko su bolje od najnovijeg
      GTS modela. Kao sto vidimo, u 640*480, zbog toga sto graficki procesor radi na
      vecem taktu, GF2 cak nadmasuje GeForce 3 Ti500 modele. U 800*600, oni su izjednaceni,
      ali vec od 1024*768, brza DDR memorija kod trojke odnosi prevagu u njihovu korist.

      U 32-bitnoj paleti, stvari su dosta drugacije i GeForce 3 je dao iste rezultate
      u 640*480 kao i u 16-bita dok je kod GTS-a, 32-bitni rendering ipak sporiji –
      sto zbog starijeg memorijskog kontrolera (setimo se 4 paralelna 64-bitna kontrolera
      kod GeForce 3 kartica), sto zbog sporije memorije. Gainward i ASUS su takodje
      dosta izjednaceni. Pogledajmo T&L ubicu – Crusher demo:

      Posto se ovaj demo intenzivno oslanja na GPU, a Quake III malo koristi napredne
      instrukcije GeForce 3 GPU-a, razlika u odnosu na GeForce 2 (na 10MHz visem radnom
      taktu) gotovo da ne postoji i to sve zakljucno sa rezolucijom 1024*768. U dva
      najvisa graficka moda, intenzivan transfer cak i tako male kolicine tekstura,
      ipak bolje radi na GeForce 3 karticama, naravno zbog kontrolera i brzeg DDR-a.

      U 32-bita, situacija je slicna, ali samo zakljucno sa rezolucijom 800*600 – preko
      nje GeForce 3 Ti500 solidno odmice. Razlika u najvisim rezolucijama u odnosu na
      GeForce 2 nije tolika kao kod Demo 1 test demoa. Iz prethodno navedenog, mozete
      sami zakljuciti zasto.

      Serious Sam – Memphis Suburbs Demo

      Testiranje kroz Serious Sam je pomalo nezgodno, i ako zelite sami da proverite
      kako Vasa kartica odnosno sistem “stoje” u odnosu na nas, pogledajte originalni
      GeForce 3 review u kome je dato uputstvo kako na pravi nacin to uciniti. Dakle,
      u Serious Sam-u je primenjen ‘execute addon’, skripta i to Maximum Setting. Tabele
      sa svih 10 testiranih rezolucija, nalaze se ispod.

      Serious Sam je, kao sto smo ranije konstatovali, slican Crusher demou za Quake
      III, ali radi pod DirectX API-jem. U 640*480 GeForce 2 ima prednost, dok vec od
      800*600, GeForce 3 odnosi pobedu. Moramo napomenuti da ce noviji softver jos bolje
      iskoristiti potencijale i nFiniteFX engine iz nV20 GPU-a, a dotle ce i ove kartice
      biti dostupnije prosecnom korisniku. Za sada sve lepo radi i na GTS karticama,
      a to je sjajno, zar ne?

      Obe Ti500 kartice su izjednacene po performansama. Pogledajte koliku prednost
      ima GF3 u odnosu na GF2 u 1600*1200. Pitanje je, ko se igra u ovoj rezoluciji?

      3DMark 2001 Pro

      O ovom benchmark-u zaista vise nemamo sta da dodamo, a da se ne ponavljamo. Ovo
      je sinteticki DirectX test sa naprednim DX 8 funkcijama. Prednost je data GeForce
      3 karticama jer GeForce 2 ne moze da odradi Pixel Shader efekte (Game 4 : Nature
      i Pixel Shader teoretski test) i Enviroinment Bump Mapping.

      Napredne DX8 funkcije daju rezultatsku prednost GeForce 3 baziranim karticama
      iako je situacija nesto drugacija a razlika i nije tolika. Naravno, i ostali testovi
      rade brze na GeForce 3 modelima, ali je ta razlika jako mala u 640*480, sto ove
      cifre ne govore…

      Svi znamo da GeForce 3 nije duplo brzi od GTS-a, iako to 3DMark pokazuje. Kako
      li ce tek raditi 3DMark 2002 koji se ocekuje na prolece?

      VillageMark

      HiOcclusion Culling kod GeForce 3 kartica je svakako velika prednost tih kartica
      u VillageMark testu. Druga prednost kod nV20 GPU-a je i mogucnost obrade 4 piksela
      po pipeline-u. Pogledajte na slici kako se obradjuju multiteksture iz ove scene:

      GeForce 3 sva tri layer-a u multiteksturi obradjuje u jednom prolazu dok je GTS-u
      za to potrebno dva prolaza (2+1 layers). Ovo objasnjava veliku prednost koju ima
      GeForce 3. Mozete misliti sta bi se desilo da postoji 5-layer textured igra? GeForce
      3 bi to uradio iz jednog a GTS iz 3 prolaza!

      Svakako, HiOcclusion Culling dodatno doprinosi prednosti kod GeForce 3 modela.
      ASUS i Gainward Ti500 kartice su izjednacene, i to samo zato sto program ne daje
      rezultate sa zarezom nego radi “rounding”.

      Jako cudna stvar je sto su GeForce 3 kartice dale veci rezultat u 32-bitnom radu
      nego u 16-bitnom i to u svih 5 rezolucija. Cak smo Vam sacuvali screenshotove
      u slucaju da nam ne verujete 🙂

      Ovo nije slucaj kod GeForce 2 kartica – evo primera sa GeForce 2 pro modelom:

      DroneZ test

      DroneZ benchmarking demo koristi napredni gaming engine koji koristi instrukcije
      nV20 GPU-a ali odlicno radi i na ostalim kompletnim D3D karticama. Nas setting
      podrazumeva izmenjeni GeForce 3 config iz igre (teksture su stavljene na 32-bita,
      extreme quality, kvalitet zvuka je smanjen, itd.). Detalje mozete videti u nasim
      prethodnim testovima, odnosno konkretno u testu GeForce 3 kartica (ASUS 8200 Deluxe
      vs. Hercules Prophet III).

       

      DroneZ je i definitivno optimizovan za nFiniteFX jedinicu, pa je tako GeForce
      2 vec u samom startu 30-ak procenata sporiji. U krajnjoj rezoluciji, prednost
      novog GeForce-a je vise nego stoprocentna.

      Sta smo dobili?

      NVidia-in trend ce se svakako nastaviti od proleca i to sa dva nova GPU-a koja
      ce imati full IDCT DVD engine (autor je ovo “predvideo” cak pre nego sto su vesti
      sa specifikacijama stigle) . U pitanju su nV17 i nV25 procesori koje cemo videti
      vec od Nove Godine (sample primerci), dok ce masovna proizvodnja sacekati verovatno
      do marta 2002. nV25 ce svakako biti strah i trepet za sve koji pokusaju da se
      suprotstave “Chipzilli”, a MPEG2 engine ce ga uciniti kompletnim i zatvorice usta
      onima koji nisu zadovoljni sa DVD ili DivX kvalitetom. NV25 bi trebalo da ima
      6 paralelnih pipeline-a, jezgro na 300MHz (i vise ako znamo da ce se proizvoditi
      u 0.13 mikronskoj tehnologiji), koristice memoriju od 3ns (660MHz DDR) sa bandwith-om
      od 10,5GB/s. Tu je novi AntiAliasing algoritam koji ce verovatno nadmasiti ATI-jev
      SMOOTHVISIONtm, te druga generacija Vertex Shader-a i treca generacija T&L unit-a.
      Kraj se ne nazire, a mi se tek pitamo da li se isplati kupiti sadasnju top generaciju
      3D kartica. Naravno da je za to jos rano. Oni najnestrpljiviji svakako treba da
      se odluce za Ti500 model koji je napravio Gainward, i to samo zbog visokog kvaliteta
      izrade i neverovatno dobrih overklok rezultata.
      ASUS-ov V8200T5 ne preporucujemo iz razloga sto cete za manje novca dobiti istovetnu
      karticu – V8200 Deluxe. Nije da T5 nije dobar, to je odlicna kartica, ali svakako
      ne opravdava visu cenu od neznatno starijeg brata, pre svega zbog loseg (za Ti500
      pojmove) overclocking-a. Cak i pored preporuke za Gainward model, misljenja smo
      da su daleko zanimljiviji GeForce 3 Ti200 modeli, ciji cete test vrlo brzo videti
      na Vasem Benchmark-u.

      Gainward GeForce 3 Ti500 karticu smo dobili ljubaznoscu firme PC
      Centar

      ASUS V8200T5 De Luxe karticu smo dobili ljubaznoscu firme Sinteh

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test