NVidia je kompanija koju su posle RivaTNT serija video cipsetova pratili samo
uspesi. Iskreno, manje greske u koracima su bile prisutne – GeForce 2 MX100 “GPU”,
beta serija nForce cipseta za maticne ploce se ne moze okarakterisati kao promasaj,
jer to nije jos bio konacan proizvod. Uglavnom, svaki “promasaj” koji su imali,
nije uticao na bitno smanjenje njihovih prihoda; kompanija je posle svakog poslovnog
kvartala sve veca i pocinje da lici na “jednu od onih gigantskih korporacija”
koja jednostavno mora da zadre u sve pore nasih IT zivota. Naravno, to moze da
bude i dobro i lose, sve zavisi od konkretnog interesovanja i pozicije grupe,
odnosno pojedinca. Uticaj koji danas ima nVidia na trziste grafickih kartica je
veoma veliko. Isto tako, ovo trziste utice na razvoj zabavnog softvera koji sve
vise trazi jednostavna i modularna resenja; Sony Playstation, GameCube, Xbox –
prica je veoma poznata, nekima i pomalo tuzna. Sve ovo ima dodatne veze sa danasnjom
temom, verovali ili ne – sa GeForce 4 karticama.
Komentar na samom pocetku moze da glasi i ovako. Sa jedne strane, imamo najnoviji,
mocni nVidia GPU cija je fabricka oznaka nV25. Navikli smo da nVidia u osmomesecnom
ciklusu izbaci nove proizvode, po sistemu “za svakog ponesto”. Do sada je predstavljan
manji broj modela referentnih video kartica koji se u startu plasira u visoj klasi:
“performance”, “beskompromisna” i “enthusiasts” klasa kojima savrseno odgovaraju,
recimo, GF3Ti200, GF3 i GF3Ti500. Ovoga puta, nVidia je napravila nesto drugaciji
raspored. Predstavljena su dva nova graficka cipa: nV17 i nV25. nV17, nesudjeni
GeForce 3 MX, u srcu je GeForce 4 MX modela, dok je nV25, naslednik GeForce 3
kartica, prema nVidia-i nova generacija, “zaduzena” za GeForce 4 Titanium modele.
NV17-1 GPU je prvi put predstavljen na Comdex-u, prosle godine, kada se pominjalo
da ce se naci u novom GeForce Go grafickom procesoru, nVidia-inom takmacu za “mobilnu
grafiku”. Arhitektura novog procesora je za mnoge ostala tajna. Nagadjalo se da
ce to biti GeForce 3 jezgro sa prepolovljenim brojem pipeline jedinica i da ce
verovatno da se nadje i u jevtinijim, GF3MX karticama. Iz kompanije su stigli
demanti u vidu “Ti200 i Ti500 osvezenja”. Jevtiniji GeForce 3 je “pravi” nV20
sto raduje mnoge igrace, pogotovo na trzistima kakvo je nase. Pa ipak, cena GeForce
3 kartica nije “krenula na dole” u onoj meri u kojoj su se svi nadali. NVidia
je ostavila “prostor” i za pozicioniranje GeForce 4 MX kartica. Prema prvobitnom
planu, nVidia je najavila sledecu garnituru od ukupno sest proizvoda, za oba nova
GPU-a po tri.
naziv kartice
GPU
frekvencija jezgra
kolicina memorije
tip i frekvencija memorije
preporucena cena
GeForce 4 MX420
nv17
250MHz
64MB
SDR 166MHz
99$
GeForce 4 MX440
nv17
270MHz
64MB
DDR 200MHz/400MHz
149$
GeForce 4 MX460
nv17
300MHz
64MB
DDR 275MHz /550MHz
179$
GeForce 4 Ti4200
nv25
225MHz
64MB
DDR 250MHz /500MHz
199$
GeForce 4 Ti4400
nv25
275MHz
64-128MB
DDR 275MHz /550MHz
289$
GeForce 4 Ti4600
nv25
300MHz
128MB
DDR 325MHz /650MHz
389$
GeForce 4MX 420 je najslabiji predstavnik koji nosi GeForce 4 ime. NV17 jezgro,
cije cemo detalje pogledati kasnije, radi na 250MHz i podrzano je sa 64MB SDR
memorije od 6ns (166MHz). Posto je ova memorija danas jako jevtina, cena kartice
je odgovarajuca te se u nVidia-i nadaju da je GeForce 2 MX200 uspesno zamenjen.
GF4MX440 radi na 20MHz visem taktu ali je za nesto visu cenu i performanse zaduzena
sada vec potpuno standardna DDR memorija od 200MHz, ciju ce specifikaciju ispuniti
moduli od 5ns. Ovim modelom, nVidia je htela da zameni svoju MX/400 seriju koja
je na gotovo svim trzistima postala sinonim za jevtinu i dovoljno brzu soluciju
u proteklom periodu. Najbrzi od GF4MX kartica, model sa sufiksom ‘460’ ima jezgro
koje radi na cak 300MHz i ima dosta brzu memoriju koja prema fabrickim vrednostima
treba da “kuca” na 275MHz (550MHz), sto podrazumeva dosta brzu memoriju od 3.6ns,
sa kojom ide i preporucena cena od 179USD. Model MX460 bi trebalo da zameni prvobitne
GeForce 2 GTS (ali ne i pro, Titanium ili Ultra) kartice.
Ostatak ponude se odnosi na GeForce 4 Ti video adaptere za koje je zaduzen nV25
video procesor. Iz kompanije su stigle vesti da ce najslabiji, GF4Ti4200 modeli
biti povuceni da ne bi ugrozio nedavno plasirane GeForce 3 Ti200 i Ti500 kartice
koji se cenama “kose” sa dve slabije Titanium cetvorke. Posto je danasnja tema
iskljucivo GeForce 4 MX 440 kartica, red je da se osvrnemo i na tehnologiju nV17
procesora i vidimo da li je, i sta to novo nVidia integrisala za naredne low-end
solucije.
NV17 – NoVi stari GPU
Sta je, u samom startu, bitno reci o nV17 grafickom procesoru? Da li je nVidia
bila fer prema manje obavestenim korisnicima koji od GeForce 4 MX serije kartica
ocekuju svu funkcionalnost GeForce 4 modela uz prepolovljene performanse. Jos
tuznije, najslabiji GeForce 3 je brzi od najjaceg GeForce 4MX modela – pogotovo
ako se gledaju rezultati dobijeni u nekim game engine-ima sledece generacije (Unreal
Warefare npr.). Zbog cega, ako znamo da MX460 model ima GPU fabricki podesen na
300MHz, naspram 175MHz na koliko radi nV20 na GF3Ti200 modelu? Upravo zbog toga
sto nV20 i nV17 pripadaju totalno razlicitim kategorijama. NV17 je, zapravo, jako
jako slican nV17 video procesoru, koji je poznatiji po svojoj glavnoj ulozi kod
GeForce 2 MX serije kartica. Ipak, nVidia se potrudila da performanse GeForce
4MX kartica budu daleko vise od performansi GF2MX modela.
nV17 GPU ima samo dva rendering pipeline-a; ako malo bolje pogledate prilozenu
sliku videcete da je moguc rendering 4 teksela odnosno dva pixela po kloku, sto
ukazuje na nV10/nV11/nV15 pipeline arhitekturu. Najvece razocarenje ogleda se
u tome da je za najnizu klasu, nVidia resila da odustane od DirectX 8 kompatibilnosti.
Upravo tako, nV17 GPU ne podrzava programe Pixel i Vertex Shaders koje podrazumeva
DX8, te ce igranje igara sledece generacije, koju ocekujemo za manje od godinu
dana, biti ili nemoguce, ili jako mucno. Tu je samo ogranicena podrska za Vertex
Shader, koja nije programabilna i vrlo je slicna nVidia Shading Rasterizer (per
pixel) engine-u koji smo prvi put videli kod GTS kartica. Samo dva integrisana
pipeline-a su jos jedan korak unazad za performanse, i da nista drugo nije izmenjeno,
GF4MX kartice bi bile samo malo brze od GF2MX serije, zahvaljujuci visem radnom
taktu. NVidia je zato implementirala nekoliko trikova koji ce performanse dodatno
podici i dostici nivo GeForce 2 GTS/pro, a mozda i Titanium serije.
Lightspeed Memory Architecture II
Gotovo da nijedan test nije prosao bez pomena ogranicenosti memorijske magistrale
i odgovarajucih resenja koji bi tu ogranicenost sanirali. Pomenucemo Crossbar
Controler koji je nVidia primenila kod GeForce 3 kartica. 128-bitna DDR magistrala
je podeljena na cetiri nezavisna 32-bitna dela, koji su od velike koristi kada
se kroz magistralu salju podaci duzine od, recimo 20-bita. Kod standardnog kontrolera,
u ovom slucaju bi 108-bita bilo bi neiskorisceno u citavom ciklusu. Zamislite
da se i u 100 narednih ciklusa salju ovakvi paketi i bice Vam jasno koliko je
neiskoriscena ionako pretrpana magistrala (u ovom slucaju, vestacki). Ako je 32-bitna
magistrala ispunjena sa 20-bita, samo 12-bita ostaje neiskorisceno, dok se u ostala
tri kanala salju drugi paketi. Naravno, u slucaju 64-bitnog paketa, dva 32-bitna
kanala se mogu “udruziti” i proslediti informaciju kao da se radi o jednom 64-bitnom
kanalu. Ipak, nVidia nije implementirala ovakvu magistralu kod GeForce 4 MX kartica,
vec 2*64-bitnu koja se razlikuje i manje je efikasna od 4*32-bitne, primenjene
kod GF3 i GF4Ti modela. Ovo je jedna od potvrda da ce se nV17 GPU naci na novoj
seriji nForce maticnih ploca koje imaju bas ovakav memorijski kontroler.
Nview – novost ili kopija?
Puno smo pricali o HydraVision sistemu koji je prisutan na ATI-jevim RadeonVE
i Radeon 7500 video karticama. Ovo je koristan i gotovo nezamenjiv alat za korisnike
kojima je potreban dual display bez ikakvih kompromisa. Mogucnost da se alati
i pojedini prozori uvek postave na odredjenu poziciju nekog monitora, extended
i cloned mod, multiple desktops, sve je to savrseno radilo na ATI i Matrox karticama.
Od kako su GeForce 4 MX kartice na trzistu, i nVidia nudi ove opcije. GeForce
4MX kao i Ti modeli imaju integrisan dual TMDS unit koji je u sprezi sa RAMDAC-om
na internih 350MHz zaduzen za nView funkcije i njihovu realizaciju in-hardware.
NVidia je za nove mogucnosti svojih kartica zaduzila kompaniju Appian, koja stoji
iza ATI-jevog HydraVision sistema. Zbog toga je i nView, po mogucnostima, na istom
nivou sa ATI-jevom implementacijom. Cini se, doduse, da je nVidia celu stvar pomalo
“spustila u narod” i pojednostavila neke stvari.
U prvom koraku, “carobnjak” vas pita da li zelite da se nView
sistem startuje i smesti u system tray.
Sledeci korak postavlja pitanje da li zelite da ucitate poseban
setting za vasu video karticu. Detonatori koje smo koristili jos nisu imali
posebna podesavanja, pa verujemo da ce ona biti dodata u kasnijim revizijama
drajvera.
Da li zelite da prozor koji prevlacite desktop ima mogucnost
da se prikaze na dva ekrana ili ce se automatski, ceo prebaciti na onaj
na kome je njegov veci deo u tom trenutku. U prvom slucaju, prozor se moze
rasiriti preko oba ekrana.
U cetvrtom koraku treba odluciti da li ce se dijalog box (pr.
desni klik misa na desktop, pa properties, ili dijalog u Photoshop-u) pojaviti
na prvom ili drugom display-u, na display-u na kom se nalazi mis u tom trenutku
ili na display-u na kome se nalazi ta aplikacija.
Peti i sesti korak su deo celine “aplication position memory”.
To je zapravo mogucnost da nView zapamti tacnu poziciju i velicinu svake
aplikacije koju startujete, kao i njen nView status (jedan od multi-desktopa
na kome se nalazi, display na kome se startuje itd.).
Korak u kome se ukljucuje “system menu extension”, potreban
da bi nView zapamtio poziciju prozora i dodaje u dialoge nekih programa
SME funkcije, posebne i specificne za svaku aplikaciju ili paket (Office,
npr.).
Multiple desktops – da ili ne?
Internet Explorer ne podrzava vise desktop povrsina. Nema
problema, tu je ekstenzija koja ce pored toga, omoguciti i kopiranje fajlova
iz jednog u drugi desktop kao i drag&drop prevlacenje aplikacija izmedju
desktop povrsina.
Osmi i deseti koraci nisu dostupni pod Windows9x i Win2000
i ekskluzivnost su najnovijeg WinXP operativnog sistema. U njima se mozete
odluciti da li ce prozor koji negde povlacite biti transparentan ili ne
i koliko. Posto je ova opcija jako zahtevna kada su veci prozori u pitanju,
i zbog toga sto znamo koliko njih drzi opciju “show windows content while
dragging”, transparentne prozore i njihovu neophodnost necemo komentarisati.
Mozemo zakljuciti da je nVidia uradila odlican posao sa implementacijom nView
sistema i pojavila se na segmentu trzista kojima odavno vladaju Matrox i ATI.
Znajuci da nVidia nista ne prepusta slucaju, a uzevsi u obzir velicinu baze zadovoljnih
korisnika koji ne razmisljaju o alternativi i prelasku na drugog proizvodjaca,
sumnjamo da nView nece postati standard.
Accuview
Posle
3dfx-a, i nVidia je pocela da smatra Full Scene Antialiasing veoma vaznom funkcijom
za igranje. Tako smo posle raznih supersampling metoda dobili pametne nacine za
eliminisanje nazubljenja na ivicama objekata – Quincunx a sada i Accuview. Najveci
problem kod multisampling AA metoda lezi u tome sto se cela geometrija, pa i filtering
tekstura, mipmaping i LOD menjaju da bi se nazubljenost na svakoj teksturi izvrsila
(dakle, i na mestima gde se jedna tekstura zavrsava a pocinje druga, iako je rec
o istoj povrsini nekog objekta). Accuview je zapravo “engine” unutar nV17 i nV25
video procesora, zastupljen hardverski i odnosi dobar deo povrsine samih cipova.
Novi GPU – nV25 cak brze izvrsava i stari Quincunx, koji bi sada trebalo da uz
isti kvalitet (veoma blizak 4x supersampling metodu) bude zahtevan istom ili manje
nego dvostruki supersampling. Accuview vrsi komplikovane kalkulacije na sceni
koji podrazumevaju rotaciju malih delova objekta i kompenzovanje piksela, u saradnji
sa informacijama iz Z-Buffer-a. Accuview, kao i Quincunx, ima 2x i 4x mod, a postoji
i poseban 4xS mod koji daje najbolje rezultate, najzahtevniji je, i za sada, radi
samo sa DirectX aplikacijama. Takodje, novi algoritmi postizu daleko kvalitetniji
prikaz nego pre, pogotovo ako uporedimo kombinacije sa anisotropic filterima.
Kartice na testu
Gainward GF4MX440
Kompaniju Gainward vise zaista nije potrebno posebno predstavljati. Njihovi proizvodi
su jednako cenjeni i u svetu i na domacem trzistu. Lepo je znati da je ovaj prozivodjac
vec najavio GeForce 4 Titanium seriju kartica a medju prvima su se pojavili i
MX modeli. Ovoga puta imamo tu ekskluzivnost da predstavimo sample primerak njihovog
GeForce 4 MX440 modela. Kao i uvek, Gainward stize u lepom pakovanju u kome su
smesteni, ovoga puta samo potrebni softverski alati i drajveri najsvezijeg datuma.
Uz karticu je prilozen i standardni “S-video u kompozitni” adapter, a verujemo
da ce se u konacnom proizvodu naci i dodatni kompozitni kabl dovoljne duzine.
Sam GeForce 4MX referentni dizajn, napravljen je da proizvodjaci mogu da koriste
jevtiniju sestoslojnu stampu, ili cak stampu sa cetiri sloja, ako se izmeni dizajn
(kao najnovija serija “malih” GF2MX kartica). Primetna je dosta jednostavna shema,
sa dosta praznog prostora. Nekoliko kondenzatora i SGRAM DDR moduli od 4ns (16MB)
u proizvodnji SAMSUNG korporacije, rasporedjeni su, po dva na obe strane. TV-encoder
chip nije prisutan na ploci ali je ostavljena mogucnost za third party chip kakav
je Philips SAA710x.
Kartica ima samo regularni konektor i TV-out tako da ce se nView funkcije za dual
display odnositi na TV-aparat. To ne mora da bude toliko lose iz razloga sto interni
TV-dekoder koji je mastovito nazvan “nV17 internal encoder” podrzava i rezoluciju
1024*768 i vrlo je kvalitetan; moze se cak reci da je dostigao nivo jednog Radeon-a
po kvalitetu, osim sto cete ipak morati da razvucete i korigujete sliku sto se
moze odraditi i iz samih drajvera. Programeri aplikacije TV-Tool su najavili da
ce sledeca revizija (6.1) podrzavati ovaj interni TV-sistem. Posto je ovo sample
kartica, nije nas iznenadilo sto su hladnjaci za memoriju ostali, a uzevsi u obzir
to da su moduli tek mlaki i pri strogom overkloking-u, tesko da bi od neceg slicnog
bilo vece koristi.
Instalacija, drajveri, kvalitet slike, multimedija
Posle regularne instalacije u maticnu plocu, detonatori 22.80 su ovu karticu prepoznali
kao nVidia nV17-1, ali je sve, ukljucujuci i podesavanja sa FSAA radilo veoma
korektno. Ipak, nVidia je sa verzijom 27.xx vec podrzala GeForce 4 kartice, a
dodat je i nView. Zatim su instalirani Gainward drajveri i Expertool. Kao i uvek,
poznato pitanje:
Da li hocete brze ili sertifikovane drajvere i da li zelite
ehanced ili safe mod rada…?
Detonatori su pomalo postali siromasni sa API opcijama u poslednjim
revizijama. Nista zato, uvek je tu sve bolji RivaTuner ili standardni nVmax.
Informacije o novoj grafickoj kartici i podaci o bibliotekama
iz drajvera.
Cudno je da iz samih drajvera ne mozete izabrati sve FSAA
modove ili, recimo nivo Anisotropci filtera. Opet, pozivamo se na nVmax
u kome imate barem 3 puta veci izbor AA modova i 6 nivoa za Aniso-tap mipmaping
(u Detonatorima ih je samo moguce ukljuciti ili iskljuciti ?!).
Poznati EXPERTool se nije menjao. System tray bi mogao malo
da se modernizuje u vreme kada sve ima XP look (ili bar sufiks).
Ovde cete izabrati graficki mod i velicinu fonta.
Panel u kome se mogu naci osnovne informacije o grafickom
sistemu.
Naravno, tu je i cuveni “performance” dialog. Za sada pomalo
cudno funkcionise – nekada klokuje karticu za nekoliko MHz ispod onoga sto
smo oznacili ali je to verovatno do “sample” verzije bios-a koja ne ispisuje
Gainward ili GeForce 4 MX440 nego “nV17-1 VGA BIOS” kada se sistem boot-uje.
Prikaz koji kartica daje je zaista vise nego zadovoljavajuci. Mora se priznati,
medjutim, da je slika manje ostra nego kod GeForce 3 kartica istog proizvodjaca,
pogotovo u modu 1280*960 pri 100Hz koji je cak i problematican. Ista rezolucija
pri 85Hz izgleda fantasticno, dok 1600*1200 ima solidnu ostrinu koja je bolja
od GeForce 2 GTS kartica. Videcemo kod ostalih modela, da li je u pitanju primerak,
da li je “sample” kriv za ovo ili je u pitanju nVidia. U svakom slucaju, prikaz
u svim ostalim modovima je vise nego dobar.
Kvalitet multimedije je podignut na visi nivo. Prisutan je pravi IDCT engine koji
je nedostajao nVidia karticama i tu zaista slede sve pohvale. Iz kompanije je
cak najavljen specijalni player, nazvan NVDVD (kako li samo uspevaju da smisle
ovakva imena?:) koji ce podrzavati hardverski MPEG dekoder u nV17 video procesoru.
Za sada je nemoguce utvrditi rasterecenost sistemskog procesora iz razloga sto
PowerDVD i WinDVD nemaju podrsku za novi cip. Isto tako, WinDVD ne moze da iskoristi
potencijale ATI-jevih kartica, te se video sadrzaj takodje enkoduje u softveru.
PowerDVD i sto je najvaznije, ATI DVD Player imaju 100% podrsku za Radeon video
cipove. Cekamo nVidia-in DVD Player koji ce kompletirati pricu o MPEG dekodiranju
“in hardware” kod nVidia baziranih proizvoda.
Overkloking-om kartica cemo se pozabaviti na samom kraju testa, a sada pogledajmo
jos jednu GeForce 4 MX440 karticu koja je stigla na nas test.
Leadtek GF4MX440
Sa kompanijom Leadtek, domaca javnost se slabije druzila ali je vreme da se i
ovaj cenjeni proizvodjac pojavi i bude prisutniji na nasem trzistu. U pitanju
je tajvanski proizvodjac sa “performance” etiketom, slican je Gainward-u u toj
meri sto pravi kvalitetne i brze kartice koje se po pravilu mogu odlicno overklokovati.
Cene njihovih proizvoda su na stranim trzistima nesto vise od ekvivalentnih Gainward
kartica, odnosno iste, uz nedostatak nekih (Vivo, Golden Sample, PowerPack) epiteta
i funkcija koje konkurentni proizvodjac ima. Situacija na nasem trzistu nekada
ne odgovara onoj na stranom, te se moze desiti da ove dve kompanije imaju razlicit
odnos cena nego sto bi bio uobicajen.
Samo pakovanje je standardno ali u njemu dolaze dva kabla – kompozitni i S-Video,
kao i standardni konvertor. Odmah mozemo uputiti primedbu na ove kablove koji
imaju duzinu od oko pola metra i mogu biti korisni jedino ako vam je TV odmah
pored kucista sto je zaista redak slucaj. No, Leadtek nije jedini obezbedio ovako
genijalno kratke kablove, do sada smo odgovarajuce (duze) pronasli samo u Creative
i ASUS pakovanjima. Uputstvo koje stize uz karticu je napisano na duhovit nacin
i vrlo jednostavnim jezikom, sto nam se posebno svidelo, a prilozene su i dve
igre – Gunlock i DroneZ.
Kartica se osim u boji stampe, gotovo uopste ne razlikuje od konkurenta. Diferencijacija
je samo u nesto mocnijem kuleru koji je zaista lepo i originalno dizajniran. Cak
je i plasticni ventilator “posrebren”, sa WinFast logom. WinFast je Leadtek-ova
serija kartica isto kao sto je Prophet Hercules-ova. Memorija je takodje Samsung-ova,
predvidjena za frekvencije od 250MHz (4ns), a DVI konektor je izostao. TV-out,
naravno, funkcionise isto kao i kod Gainward-ovog modela.
Instalacija, drajveri, kvalitet slike, multimedija
Referentni drajveri prepoznaju ovu karticu pod njenim pravim
imenom: WinFast A170!
Ni WinFox drajveri nisu nesto lepsi na prvi pogled.
Neverovatno je cega ce se sve setiti proizvodjaci softvera.
Jos nesto da vam odvuce paznju. Hajde, prestanite da citate i popijte caj!
Overclocking je graficki zanimljivo resen. ASUS-ov profi –
look nam se, nekako, vise dopao.
Informacije o kartici, sistemu i drajverima sa web linkovima.
Panel za podesavanje kontrasta, boja i osvetljenja.
Kvalitet slike koji daje Leadtek je identican onom kod Gainward-ovog modela. Isti
problem sa mutnom slikom i “blagim duhovima” prilikom jakog kontrasta u 1280*960
@ 100Hz. 1600*1200 mod pri 85Hz je losiji od Leadtek GeForce 3 modela koji je
verovatno model sa najboljom slikom u klasi. Ove “falinke” dakle, mozemo pripisati
nVidia-i. Ocekivali smo nesto vise od “multimedijalne kartice” ali se kvalitet
nije poboljsao u odnosu na GeForce 2 modele.
Test sistem
Procesor
AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)
Maticna ploca
Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska
setovanja , CAS 2, AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software
VIA 4in1 ver. 4.33v
– powered by Samsung 300W
Memorija
512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB)
Hard Disk
Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100
Video Karte
NVidia GeForce 2 i 3 kartice: Detonatori 21.83
ATI Radeon 7500 – 64MB DDR; built by ATI – drivers 4.13.7189
Gainward Nvidia GeForce 4 MX440 – 64MB DDR – Detonator 27.30
Leadtek Nvidia GeForce 4 MX440 – 64MB DDR – Detonator 27.30
Monitor
Samsung SyncMaster 900NF
Cooling
Titan TTC-D5TB(3)
DVD uredjaj
Pioneer 116 DVD-ROM
Operativni sistem
Windows Millenium Edition
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
Return to Castle Wolfenstein
Serious Sam – v1.1; Memphis Suburbs
MadOnion.com 3DMark 2001 pro
PowerVR’s VillageMark
Novi testovi
Testiranje smo obavili na vec poznatoj konfiguraciji. Nasoj paleti testova smo
dodali i Return To Castle Wolfenstein. Kada budemo dobili Unreal 2 engine na testiranje,
kao i jos neke nove igracke “masine”, odmah cemo napraviti ekskluzivni test ili
update-ovati postojece.
Igranje na GeForce 4 MX karticama
NV17 graficki cip ima poboljsan kvalitet rendering-a S3TC kompresovanih tekstura
(npr. teksture neba u verzijama Quake-a pre v1.27). Bolji je i 16-bitni rendering
koji se sada gotovo ne razlikuje od 32-bitnog (poput Kyro kartica). Sve ostalo
jako podseca na GeForce 2 modele.
Quake 3 Arena
Max Quality Setting:
Teksture na najvisem nivou
Geometrija na najvisem nivou
Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
High Quality Sky
Ejecting Bras ukljucen
Sync Every frame iskljucen
Lightmap lights
Force Player Models iskljucen
Dynamic Lights ukljucen
Marks On Walls ukljucen
Sound Quality low
Quake III pokazuje da je GeForce 3 Ti200, iako na dosta nizem taktu (175/400 prema
270/400) – daleko brza kartica. Naravno, vecina GF3Ti200 modela se moze overklokovati
do nivoa GF3Ti500 kartica kada razlika postaje mnogo mnogo veca u korist “trojke”.
Svakako, GeForce 3 Ti200 jeste skuplja kartica, ali ono “cetiri” nam nekako govori
da stvari moraju da budu drugacije.
Ista situacija i u demou koji se oslanja na core (fillrate). Radeon 7500 odlicno
sustize konkurenciju (GF4MX440) a Gainward ima zanemarljivu prednost nad Leadtekom.
Nema sumnje, GeForce 4 MX je za danasnje igre dovoljno brza kartica; pogledajte
ipak koliko je GeForce 3 Ti200 brzi i zamislite njegov o/c potencijal koji donosi
barem jos 20% ubrzanja.
Return To Castle Wolfenstein
Return to Castle Wolfenstein je sjajna multiplayer i singleplayer igra koja koristi
napredni Quake III Team Arena engine. Njemu su dodati novi particle sistemi, novi
terrain engine i matematicke kalkulacije na teksturama (procedural effects) kao
i poboljsani skeletal animation. Uz veliki broj poligona, igra je znatno zahtevnija
od Quake III igre, pa cak i Team Arena verzije. Demo koji smo koristili je Flashpoint
i izvrsava se samo u multiplayer delu igre. Evo i screenshotova koji pokazuju
kako smo podesili graficke detalje:
Ukratko, stavili smo sve moguce opcije na maksimum i samo menjali paletu tekstura
i rendering-a, kao i rezolucije. Demo zaista izgleda fantasticno.
Kroz ovu igru smo tek poceli da testiramo – Gainward i Leadtek su poprilicno izjednaceni.
Serious Sam
Iako je izasla nova verzija ove igre, i dalje testiramo u prvom delu jer se radi
o istom Serious engine-u. Serious Sam testiramo prema Reverned-ovom Maximum Quality
inf fajlu koji se moze naci u Serious Sam benchscript-ovima na sajtu www.Beyond3D.com.
Ovo je maksimalan nivo detalja u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je
bilo moguce ukljuciti od grafickih funkcija (a njih ima mnogo) – ukljuceno je,
i to na maksimum. Jedino smo kartice postedeli funkcije Anisotropic filtering-a
jer ih neki drajveri jos ne implementiraju kako treba i daju ogromno usporenje
kartici, bez ikakvih razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju
tako da bi za te kartice zakljucili da radi odlican Anisotropic, a ona ih, u stvari,
ne radi. Za detaljnije informacije o nacinu testiranja pogledajte nas prvi GeForce
3 test. Pogledajmo rezultate iz Memphis Suburbs demoa:
GF4MX ima dobre performanse u Serios Sam-u, prvenstveno zbog dobrih drajvera i
lepo napisanog engine-a. Neki next-generation engine ce napraviti znatno vecu
razliku u korist GF3Ti200 modela.
Jos jednom treba napomenuti da GF3Ti200, u ovom slucaju odlicni ASUS, radi na
95MHz nizem taktu za core.
3DMark 2001
Da. DirectX8, Pixel i Vertex shader-i pokazuju kako stvari stoje za buduce igre.
Daleko, daleko bolji rezultat daju GF3Ti200 kartice koje ce ostati bolji izbor
za zahtevnog igraca.
Village Mark
Poboljsani Visibility Subsystem (Occlusion Detection and Culling) kod GeForce
4MX kartica smanjuje prednost GeForce 3 Ti200 modela. Zbog cega onda dosta sporiji
Ti200 model ima i dalje prednost? Iz razloga sto se multiteksturisanje obavlja
u jednom pass-u – setite se da GF4 i dalje ima samo dva pipeline-a, svaki sposoban
da provuce dve teksture po ciklusu (i.e. teksela po kloku), dok GF3 ima 4 pipeline-a
i svaki obradjuje 3-layered multiteksturu!
Overclocking
Posto je nV17 relativno jednostavan procesor (ako ga uporedimo sa GeForce 3 pa
cak i GeForce 2 video cipovima), izradjen u 0.15 mikronskom procesu, ocekivali
smo solidan overklok jezgra. Ipak, nVidia je, kao sto se da videti u tabeli sa
pocetka testa, postavila vrednosti core-a veoma visoko za sve modele (najbrzi
radi na cak 300MHz!). Upravo zato, overklok jezgra nas nije preterano zanimao,
posebno ako znamo da nVidia kartice imaju dosta usko grlo u memorijskom propusnom
opsegu. Ipak, jezgro se odlicno klokovalo i dostiglo 325MHz na Leadtek modelu
, odnosno 320MHz u Gainward-ovom slucaju, verovatno radi nesto slabijeg hladjenja.
Memorija je na Leadtek-vom A170 bila nesto “kvalitetnija” iako se radi o istom
proizvodjacu i o istoj seriji. Tako smo postigli 500 stabilnih MHz na Leadtek
kartici i 480 na Gainward-u, bez losih piksela. Naravno, i Gainward je radio na
500MHz, uz poneki bag i konacno “zaglavljivanje” te je 480MHz uzeto kao 100% stabilno.
Leadtek je mozda mogao da ide i dalje, ali nam program nije dozvolio dalje od
500-og podeoka. Treba znati da je svaki model slucaj za sebe i da je individualno
“raspolozen” za ovakve zahvate. Nesto se, ipak razlikuje kod GeForce 4MX kartica,
kada je overkloking u pitanju:
Kartice postizu srazmerna ubrzanja prilikom overkloking-a ali se performanse gotovo
isto podizu i samo dizanjem jezgra!!! Da, dobro ste procitali – ovoga puta je
jezgro usko grlo u visim rezolucijama i memorija ne igra toliko bitnu ulogu kao
kod GF2 ili GF3 kartica gde je dobitak u performansama 99% ekvivalentan dodatnom
broju MHz za memoriju.
Dva pipeline-a u nV17 GPU-u, potvrdjuju logiku da ubrzanje samo memorije ne utice
bitno na performanse, te ocekujemo da GF4MX460 kartice ne budu nesto posebno brze
od overklokovanih MX460 modela. Naravno, ako uporedimo default vrednosti, dobitak
ce biti primetan, ali je za GF4MX klasu, model sa sufiskom 440 ipak optimalan
izbor.
Zakljucak
Test kartice koje smo imali na testu, sample su primerci i za njih jos nije formirana
cena. Prodajna cena bez poreza bi trebalo da iznosi oko 140 EUR za Gainward-ov
model, sto je zaista atraktivna cifra. To je kartica koja ima HydraVision na nVidia
nacin, odlicne i stabline drajvere, vrlo dobru sliku, fenomenalan Video Out i
zaista dobre performanse koje su za dve nijanse iznad Radeon 7500 modela. Ako
vam Video In nije potreban a vise ste priklonjeni nVidia-i nego ATI-ju, GeForce
4 MX440 je zaista solidna alternativa Radeon 7500 karticama. Isto tako, ako ne
zelite preterano da platite za upgrade sa vase MX kartice, GeForce 4MX mode biti
odlicna alternativa na krace staze. Cim se pojave DirectX8 i/ili Pixel Shaders
igre, a vi zazelite da ih igrate, mozete se oprostiti od svake vrste ugodjaja,
dok ne nabavite neki GeForce 3, Radeon 8500 ili GeForce 4 Ti model.
Gainward video karticu na test ustupio "PC
Centar"