nVidia GeForce 4 MX440 - Gainward & Leadtek

nVidia GeForce 4 MX440 - Gainward & Leadtek

nVidia GeForce 4 MX440 kartica, i pored toga što je gotovo razočarala kada su u pitanju tehničke karakteristike, nikako ne može da se okarakteriše kao loš proizvod...

    Sadržaj

      Branko Maksimovic

      NVidia je kompanija koju su posle RivaTNT serija video cipsetova pratili samo
      uspesi. Iskreno, manje greske u koracima su bile prisutne – GeForce 2 MX100 “GPU”,
      beta serija nForce cipseta za maticne ploce se ne moze okarakterisati kao promasaj,
      jer to nije jos bio konacan proizvod. Uglavnom, svaki “promasaj” koji su imali,
      nije uticao na bitno smanjenje njihovih prihoda; kompanija je posle svakog poslovnog
      kvartala sve veca i pocinje da lici na “jednu od onih gigantskih korporacija”
      koja jednostavno mora da zadre u sve pore nasih IT zivota. Naravno, to moze da
      bude i dobro i lose, sve zavisi od konkretnog interesovanja i pozicije grupe,
      odnosno pojedinca. Uticaj koji danas ima nVidia na trziste grafickih kartica je
      veoma veliko. Isto tako, ovo trziste utice na razvoj zabavnog softvera koji sve
      vise trazi jednostavna i modularna resenja; Sony Playstation, GameCube, Xbox –
      prica je veoma poznata, nekima i pomalo tuzna. Sve ovo ima dodatne veze sa danasnjom
      temom, verovali ili ne – sa GeForce 4 karticama.

      Komentar na samom pocetku moze da glasi i ovako. Sa jedne strane, imamo najnoviji,
      mocni nVidia GPU cija je fabricka oznaka nV25. Navikli smo da nVidia u osmomesecnom
      ciklusu izbaci nove proizvode, po sistemu “za svakog ponesto”. Do sada je predstavljan
      manji broj modela referentnih video kartica koji se u startu plasira u visoj klasi:
      “performance”, “beskompromisna” i “enthusiasts” klasa kojima savrseno odgovaraju,
      recimo, GF3Ti200, GF3 i GF3Ti500. Ovoga puta, nVidia je napravila nesto drugaciji
      raspored. Predstavljena su dva nova graficka cipa: nV17 i nV25. nV17, nesudjeni
      GeForce 3 MX, u srcu je GeForce 4 MX modela, dok je nV25, naslednik GeForce 3
      kartica, prema nVidia-i nova generacija, “zaduzena” za GeForce 4 Titanium modele.
      NV17-1 GPU je prvi put predstavljen na Comdex-u, prosle godine, kada se pominjalo
      da ce se naci u novom GeForce Go grafickom procesoru, nVidia-inom takmacu za “mobilnu
      grafiku”. Arhitektura novog procesora je za mnoge ostala tajna. Nagadjalo se da
      ce to biti GeForce 3 jezgro sa prepolovljenim brojem pipeline jedinica i da ce
      verovatno da se nadje i u jevtinijim, GF3MX karticama. Iz kompanije su stigli
      demanti u vidu “Ti200 i Ti500 osvezenja”. Jevtiniji GeForce 3 je “pravi” nV20
      sto raduje mnoge igrace, pogotovo na trzistima kakvo je nase. Pa ipak, cena GeForce
      3 kartica nije “krenula na dole” u onoj meri u kojoj su se svi nadali. NVidia
      je ostavila “prostor” i za pozicioniranje GeForce 4 MX kartica. Prema prvobitnom
      planu, nVidia je najavila sledecu garnituru od ukupno sest proizvoda, za oba nova
      GPU-a po tri.

      naziv kartice

      GPU

      frekvencija jezgra

      kolicina memorije

      tip i frekvencija memorije

      preporucena cena

      GeForce 4 MX420

      nv17

      250MHz

      64MB

      SDR 166MHz

      99$

      GeForce 4 MX440

      nv17

      270MHz

      64MB

      DDR 200MHz/400MHz

      149$

      GeForce 4 MX460

      nv17

      300MHz

      64MB

      DDR 275MHz /550MHz

      179$

      GeForce 4 Ti4200

      nv25

      225MHz

      64MB

      DDR 250MHz /500MHz

      199$

      GeForce 4 Ti4400

      nv25

      275MHz

      64-128MB

      DDR 275MHz /550MHz

      289$

      GeForce 4 Ti4600

      nv25

      300MHz

      128MB

      DDR 325MHz /650MHz

      389$

      GeForce 4MX 420 je najslabiji predstavnik koji nosi GeForce 4 ime. NV17 jezgro,
      cije cemo detalje pogledati kasnije, radi na 250MHz i podrzano je sa 64MB SDR
      memorije od 6ns (166MHz). Posto je ova memorija danas jako jevtina, cena kartice
      je odgovarajuca te se u nVidia-i nadaju da je GeForce 2 MX200 uspesno zamenjen.
      GF4MX440 radi na 20MHz visem taktu ali je za nesto visu cenu i performanse zaduzena
      sada vec potpuno standardna DDR memorija od 200MHz, ciju ce specifikaciju ispuniti
      moduli od 5ns. Ovim modelom, nVidia je htela da zameni svoju MX/400 seriju koja
      je na gotovo svim trzistima postala sinonim za jevtinu i dovoljno brzu soluciju
      u proteklom periodu. Najbrzi od GF4MX kartica, model sa sufiksom ‘460’ ima jezgro
      koje radi na cak 300MHz i ima dosta brzu memoriju koja prema fabrickim vrednostima
      treba da “kuca” na 275MHz (550MHz), sto podrazumeva dosta brzu memoriju od 3.6ns,
      sa kojom ide i preporucena cena od 179USD. Model MX460 bi trebalo da zameni prvobitne
      GeForce 2 GTS (ali ne i pro, Titanium ili Ultra) kartice.

      Ostatak ponude se odnosi na GeForce 4 Ti video adaptere za koje je zaduzen nV25
      video procesor. Iz kompanije su stigle vesti da ce najslabiji, GF4Ti4200 modeli
      biti povuceni da ne bi ugrozio nedavno plasirane GeForce 3 Ti200 i Ti500 kartice
      koji se cenama “kose” sa dve slabije Titanium cetvorke. Posto je danasnja tema
      iskljucivo GeForce 4 MX 440 kartica, red je da se osvrnemo i na tehnologiju nV17
      procesora i vidimo da li je, i sta to novo nVidia integrisala za naredne low-end
      solucije.

      NV17 – NoVi stari GPU

      Sta je, u samom startu, bitno reci o nV17 grafickom procesoru? Da li je nVidia
      bila fer prema manje obavestenim korisnicima koji od GeForce 4 MX serije kartica
      ocekuju svu funkcionalnost GeForce 4 modela uz prepolovljene performanse. Jos
      tuznije, najslabiji GeForce 3 je brzi od najjaceg GeForce 4MX modela – pogotovo
      ako se gledaju rezultati dobijeni u nekim game engine-ima sledece generacije (Unreal
      Warefare npr.). Zbog cega, ako znamo da MX460 model ima GPU fabricki podesen na
      300MHz, naspram 175MHz na koliko radi nV20 na GF3Ti200 modelu? Upravo zbog toga
      sto nV20 i nV17 pripadaju totalno razlicitim kategorijama. NV17 je, zapravo, jako
      jako slican nV17 video procesoru, koji je poznatiji po svojoj glavnoj ulozi kod
      GeForce 2 MX serije kartica. Ipak, nVidia se potrudila da performanse GeForce
      4MX kartica budu daleko vise od performansi GF2MX modela.

      nV17 GPU ima samo dva rendering pipeline-a; ako malo bolje pogledate prilozenu
      sliku videcete da je moguc rendering 4 teksela odnosno dva pixela po kloku, sto
      ukazuje na nV10/nV11/nV15 pipeline arhitekturu. Najvece razocarenje ogleda se
      u tome da je za najnizu klasu, nVidia resila da odustane od DirectX 8 kompatibilnosti.
      Upravo tako, nV17 GPU ne podrzava programe Pixel i Vertex Shaders koje podrazumeva
      DX8, te ce igranje igara sledece generacije, koju ocekujemo za manje od godinu
      dana, biti ili nemoguce, ili jako mucno. Tu je samo ogranicena podrska za Vertex
      Shader, koja nije programabilna i vrlo je slicna nVidia Shading Rasterizer (per
      pixel) engine-u koji smo prvi put videli kod GTS kartica. Samo dva integrisana
      pipeline-a su jos jedan korak unazad za performanse, i da nista drugo nije izmenjeno,
      GF4MX kartice bi bile samo malo brze od GF2MX serije, zahvaljujuci visem radnom
      taktu. NVidia je zato implementirala nekoliko trikova koji ce performanse dodatno
      podici i dostici nivo GeForce 2 GTS/pro, a mozda i Titanium serije.

      Lightspeed Memory Architecture II

      Gotovo da nijedan test nije prosao bez pomena ogranicenosti memorijske magistrale
      i odgovarajucih resenja koji bi tu ogranicenost sanirali. Pomenucemo Crossbar
      Controler koji je nVidia primenila kod GeForce 3 kartica. 128-bitna DDR magistrala
      je podeljena na cetiri nezavisna 32-bitna dela, koji su od velike koristi kada
      se kroz magistralu salju podaci duzine od, recimo 20-bita. Kod standardnog kontrolera,
      u ovom slucaju bi 108-bita bilo bi neiskorisceno u citavom ciklusu. Zamislite
      da se i u 100 narednih ciklusa salju ovakvi paketi i bice Vam jasno koliko je
      neiskoriscena ionako pretrpana magistrala (u ovom slucaju, vestacki). Ako je 32-bitna
      magistrala ispunjena sa 20-bita, samo 12-bita ostaje neiskorisceno, dok se u ostala
      tri kanala salju drugi paketi. Naravno, u slucaju 64-bitnog paketa, dva 32-bitna
      kanala se mogu “udruziti” i proslediti informaciju kao da se radi o jednom 64-bitnom
      kanalu. Ipak, nVidia nije implementirala ovakvu magistralu kod GeForce 4 MX kartica,
      vec 2*64-bitnu koja se razlikuje i manje je efikasna od 4*32-bitne, primenjene
      kod GF3 i GF4Ti modela. Ovo je jedna od potvrda da ce se nV17 GPU naci na novoj
      seriji nForce maticnih ploca koje imaju bas ovakav memorijski kontroler.

      Nview – novost ili kopija?

      Puno smo pricali o HydraVision sistemu koji je prisutan na ATI-jevim RadeonVE
      i Radeon 7500 video karticama. Ovo je koristan i gotovo nezamenjiv alat za korisnike
      kojima je potreban dual display bez ikakvih kompromisa. Mogucnost da se alati
      i pojedini prozori uvek postave na odredjenu poziciju nekog monitora, extended
      i cloned mod, multiple desktops, sve je to savrseno radilo na ATI i Matrox karticama.
      Od kako su GeForce 4 MX kartice na trzistu, i nVidia nudi ove opcije. GeForce
      4MX kao i Ti modeli imaju integrisan dual TMDS unit koji je u sprezi sa RAMDAC-om
      na internih 350MHz zaduzen za nView funkcije i njihovu realizaciju in-hardware.
      NVidia je za nove mogucnosti svojih kartica zaduzila kompaniju Appian, koja stoji
      iza ATI-jevog HydraVision sistema. Zbog toga je i nView, po mogucnostima, na istom
      nivou sa ATI-jevom implementacijom. Cini se, doduse, da je nVidia celu stvar pomalo
      “spustila u narod” i pojednostavila neke stvari.

      U prvom koraku, “carobnjak” vas pita da li zelite da se nView
      sistem startuje i smesti u system tray.
      Sledeci korak postavlja pitanje da li zelite da ucitate poseban
      setting za vasu video karticu. Detonatori koje smo koristili jos nisu imali
      posebna podesavanja, pa verujemo da ce ona biti dodata u kasnijim revizijama
      drajvera.
      Da li zelite da prozor koji prevlacite desktop ima mogucnost
      da se prikaze na dva ekrana ili ce se automatski, ceo prebaciti na onaj
      na kome je njegov veci deo u tom trenutku. U prvom slucaju, prozor se moze
      rasiriti preko oba ekrana.

      U cetvrtom koraku treba odluciti da li ce se dijalog box (pr.
      desni klik misa na desktop, pa properties, ili dijalog u Photoshop-u) pojaviti
      na prvom ili drugom display-u, na display-u na kom se nalazi mis u tom trenutku
      ili na display-u na kome se nalazi ta aplikacija.
      Peti i sesti korak su deo celine “aplication position memory”.
      To je zapravo mogucnost da nView zapamti tacnu poziciju i velicinu svake
      aplikacije koju startujete, kao i njen nView status (jedan od multi-desktopa
      na kome se nalazi, display na kome se startuje itd.).
      Korak u kome se ukljucuje “system menu extension”, potreban
      da bi nView zapamtio poziciju prozora i dodaje u dialoge nekih programa
      SME funkcije, posebne i specificne za svaku aplikaciju ili paket (Office,
      npr.).

      Multiple desktops – da ili ne?
      Internet Explorer ne podrzava vise desktop povrsina. Nema
      problema, tu je ekstenzija koja ce pored toga, omoguciti i kopiranje fajlova
      iz jednog u drugi desktop kao i drag&drop prevlacenje aplikacija izmedju
      desktop povrsina.
      Osmi i deseti koraci nisu dostupni pod Windows9x i Win2000
      i ekskluzivnost su najnovijeg WinXP operativnog sistema. U njima se mozete
      odluciti da li ce prozor koji negde povlacite biti transparentan ili ne
      i koliko. Posto je ova opcija jako zahtevna kada su veci prozori u pitanju,
      i zbog toga sto znamo koliko njih drzi opciju “show windows content while
      dragging”, transparentne prozore i njihovu neophodnost necemo komentarisati.

      Mozemo zakljuciti da je nVidia uradila odlican posao sa implementacijom nView
      sistema i pojavila se na segmentu trzista kojima odavno vladaju Matrox i ATI.
      Znajuci da nVidia nista ne prepusta slucaju, a uzevsi u obzir velicinu baze zadovoljnih
      korisnika koji ne razmisljaju o alternativi i prelasku na drugog proizvodjaca,
      sumnjamo da nView nece postati standard.

      Accuview

      Posle
      3dfx-a, i nVidia je pocela da smatra Full Scene Antialiasing veoma vaznom funkcijom
      za igranje. Tako smo posle raznih supersampling metoda dobili pametne nacine za
      eliminisanje nazubljenja na ivicama objekata – Quincunx a sada i Accuview. Najveci
      problem kod multisampling AA metoda lezi u tome sto se cela geometrija, pa i filtering
      tekstura, mipmaping i LOD menjaju da bi se nazubljenost na svakoj teksturi izvrsila
      (dakle, i na mestima gde se jedna tekstura zavrsava a pocinje druga, iako je rec
      o istoj povrsini nekog objekta). Accuview je zapravo “engine” unutar nV17 i nV25
      video procesora, zastupljen hardverski i odnosi dobar deo povrsine samih cipova.
      Novi GPU – nV25 cak brze izvrsava i stari Quincunx, koji bi sada trebalo da uz
      isti kvalitet (veoma blizak 4x supersampling metodu) bude zahtevan istom ili manje
      nego dvostruki supersampling. Accuview vrsi komplikovane kalkulacije na sceni
      koji podrazumevaju rotaciju malih delova objekta i kompenzovanje piksela, u saradnji
      sa informacijama iz Z-Buffer-a. Accuview, kao i Quincunx, ima 2x i 4x mod, a postoji
      i poseban 4xS mod koji daje najbolje rezultate, najzahtevniji je, i za sada, radi
      samo sa DirectX aplikacijama. Takodje, novi algoritmi postizu daleko kvalitetniji
      prikaz nego pre, pogotovo ako uporedimo kombinacije sa anisotropic filterima.

      Kartice na testu

      Gainward GF4MX440

      Kompaniju Gainward vise zaista nije potrebno posebno predstavljati. Njihovi proizvodi
      su jednako cenjeni i u svetu i na domacem trzistu. Lepo je znati da je ovaj prozivodjac
      vec najavio GeForce 4 Titanium seriju kartica a medju prvima su se pojavili i
      MX modeli. Ovoga puta imamo tu ekskluzivnost da predstavimo sample primerak njihovog
      GeForce 4 MX440 modela. Kao i uvek, Gainward stize u lepom pakovanju u kome su
      smesteni, ovoga puta samo potrebni softverski alati i drajveri najsvezijeg datuma.
      Uz karticu je prilozen i standardni “S-video u kompozitni” adapter, a verujemo
      da ce se u konacnom proizvodu naci i dodatni kompozitni kabl dovoljne duzine.

      Sam GeForce 4MX referentni dizajn, napravljen je da proizvodjaci mogu da koriste
      jevtiniju sestoslojnu stampu, ili cak stampu sa cetiri sloja, ako se izmeni dizajn
      (kao najnovija serija “malih” GF2MX kartica). Primetna je dosta jednostavna shema,
      sa dosta praznog prostora. Nekoliko kondenzatora i SGRAM DDR moduli od 4ns (16MB)
      u proizvodnji SAMSUNG korporacije, rasporedjeni su, po dva na obe strane. TV-encoder
      chip nije prisutan na ploci ali je ostavljena mogucnost za third party chip kakav
      je Philips SAA710x.

      Kartica ima samo regularni konektor i TV-out tako da ce se nView funkcije za dual
      display odnositi na TV-aparat. To ne mora da bude toliko lose iz razloga sto interni
      TV-dekoder koji je mastovito nazvan “nV17 internal encoder” podrzava i rezoluciju
      1024*768 i vrlo je kvalitetan; moze se cak reci da je dostigao nivo jednog Radeon-a
      po kvalitetu, osim sto cete ipak morati da razvucete i korigujete sliku sto se
      moze odraditi i iz samih drajvera. Programeri aplikacije TV-Tool su najavili da
      ce sledeca revizija (6.1) podrzavati ovaj interni TV-sistem. Posto je ovo sample
      kartica, nije nas iznenadilo sto su hladnjaci za memoriju ostali, a uzevsi u obzir
      to da su moduli tek mlaki i pri strogom overkloking-u, tesko da bi od neceg slicnog
      bilo vece koristi.

      Instalacija, drajveri, kvalitet slike, multimedija

      Posle regularne instalacije u maticnu plocu, detonatori 22.80 su ovu karticu prepoznali
      kao nVidia nV17-1, ali je sve, ukljucujuci i podesavanja sa FSAA radilo veoma
      korektno. Ipak, nVidia je sa verzijom 27.xx vec podrzala GeForce 4 kartice, a
      dodat je i nView. Zatim su instalirani Gainward drajveri i Expertool. Kao i uvek,
      poznato pitanje:

      Da li hocete brze ili sertifikovane drajvere i da li zelite
      ehanced ili safe mod rada…?
      Detonatori su pomalo postali siromasni sa API opcijama u poslednjim
      revizijama. Nista zato, uvek je tu sve bolji RivaTuner ili standardni nVmax.
      Informacije o novoj grafickoj kartici i podaci o bibliotekama
      iz drajvera.

      Cudno je da iz samih drajvera ne mozete izabrati sve FSAA
      modove ili, recimo nivo Anisotropci filtera. Opet, pozivamo se na nVmax
      u kome imate barem 3 puta veci izbor AA modova i 6 nivoa za Aniso-tap mipmaping
      (u Detonatorima ih je samo moguce ukljuciti ili iskljuciti ?!).
      Poznati EXPERTool se nije menjao. System tray bi mogao malo
      da se modernizuje u vreme kada sve ima XP look (ili bar sufiks).
      Ovde cete izabrati graficki mod i velicinu fonta.

      Panel u kome se mogu naci osnovne informacije o grafickom
      sistemu.
      Naravno, tu je i cuveni “performance” dialog. Za sada pomalo
      cudno funkcionise – nekada klokuje karticu za nekoliko MHz ispod onoga sto
      smo oznacili ali je to verovatno do “sample” verzije bios-a koja ne ispisuje
      Gainward ili GeForce 4 MX440 nego “nV17-1 VGA BIOS” kada se sistem boot-uje.

      Prikaz koji kartica daje je zaista vise nego zadovoljavajuci. Mora se priznati,
      medjutim, da je slika manje ostra nego kod GeForce 3 kartica istog proizvodjaca,
      pogotovo u modu 1280*960 pri 100Hz koji je cak i problematican. Ista rezolucija
      pri 85Hz izgleda fantasticno, dok 1600*1200 ima solidnu ostrinu koja je bolja
      od GeForce 2 GTS kartica. Videcemo kod ostalih modela, da li je u pitanju primerak,
      da li je “sample” kriv za ovo ili je u pitanju nVidia. U svakom slucaju, prikaz
      u svim ostalim modovima je vise nego dobar.

      Kvalitet multimedije je podignut na visi nivo. Prisutan je pravi IDCT engine koji
      je nedostajao nVidia karticama i tu zaista slede sve pohvale. Iz kompanije je
      cak najavljen specijalni player, nazvan NVDVD (kako li samo uspevaju da smisle
      ovakva imena?:) koji ce podrzavati hardverski MPEG dekoder u nV17 video procesoru.
      Za sada je nemoguce utvrditi rasterecenost sistemskog procesora iz razloga sto
      PowerDVD i WinDVD nemaju podrsku za novi cip. Isto tako, WinDVD ne moze da iskoristi
      potencijale ATI-jevih kartica, te se video sadrzaj takodje enkoduje u softveru.
      PowerDVD i sto je najvaznije, ATI DVD Player imaju 100% podrsku za Radeon video
      cipove. Cekamo nVidia-in DVD Player koji ce kompletirati pricu o MPEG dekodiranju
      “in hardware” kod nVidia baziranih proizvoda.

      Overkloking-om kartica cemo se pozabaviti na samom kraju testa, a sada pogledajmo
      jos jednu GeForce 4 MX440 karticu koja je stigla na nas test.

      Leadtek GF4MX440

      Sa kompanijom Leadtek, domaca javnost se slabije druzila ali je vreme da se i
      ovaj cenjeni proizvodjac pojavi i bude prisutniji na nasem trzistu. U pitanju
      je tajvanski proizvodjac sa “performance” etiketom, slican je Gainward-u u toj
      meri sto pravi kvalitetne i brze kartice koje se po pravilu mogu odlicno overklokovati.
      Cene njihovih proizvoda su na stranim trzistima nesto vise od ekvivalentnih Gainward
      kartica, odnosno iste, uz nedostatak nekih (Vivo, Golden Sample, PowerPack) epiteta
      i funkcija koje konkurentni proizvodjac ima. Situacija na nasem trzistu nekada
      ne odgovara onoj na stranom, te se moze desiti da ove dve kompanije imaju razlicit
      odnos cena nego sto bi bio uobicajen.

      Samo pakovanje je standardno ali u njemu dolaze dva kabla – kompozitni i S-Video,
      kao i standardni konvertor. Odmah mozemo uputiti primedbu na ove kablove koji
      imaju duzinu od oko pola metra i mogu biti korisni jedino ako vam je TV odmah
      pored kucista sto je zaista redak slucaj. No, Leadtek nije jedini obezbedio ovako
      genijalno kratke kablove, do sada smo odgovarajuce (duze) pronasli samo u Creative
      i ASUS pakovanjima. Uputstvo koje stize uz karticu je napisano na duhovit nacin
      i vrlo jednostavnim jezikom, sto nam se posebno svidelo, a prilozene su i dve
      igre – Gunlock i DroneZ.

      Kartica se osim u boji stampe, gotovo uopste ne razlikuje od konkurenta. Diferencijacija
      je samo u nesto mocnijem kuleru koji je zaista lepo i originalno dizajniran. Cak
      je i plasticni ventilator “posrebren”, sa WinFast logom. WinFast je Leadtek-ova
      serija kartica isto kao sto je Prophet Hercules-ova. Memorija je takodje Samsung-ova,
      predvidjena za frekvencije od 250MHz (4ns), a DVI konektor je izostao. TV-out,
      naravno, funkcionise isto kao i kod Gainward-ovog modela.

      Instalacija, drajveri, kvalitet slike, multimedija

      Referentni drajveri prepoznaju ovu karticu pod njenim pravim
      imenom: WinFast A170!
      Ni WinFox drajveri nisu nesto lepsi na prvi pogled.
      Neverovatno je cega ce se sve setiti proizvodjaci softvera.
      Jos nesto da vam odvuce paznju. Hajde, prestanite da citate i popijte caj!

      Overclocking je graficki zanimljivo resen. ASUS-ov profi –
      look nam se, nekako, vise dopao.
      Informacije o kartici, sistemu i drajverima sa web linkovima.
      Panel za podesavanje kontrasta, boja i osvetljenja.

      Kvalitet slike koji daje Leadtek je identican onom kod Gainward-ovog modela. Isti
      problem sa mutnom slikom i “blagim duhovima” prilikom jakog kontrasta u 1280*960
      @ 100Hz. 1600*1200 mod pri 85Hz je losiji od Leadtek GeForce 3 modela koji je
      verovatno model sa najboljom slikom u klasi. Ove “falinke” dakle, mozemo pripisati
      nVidia-i. Ocekivali smo nesto vise od “multimedijalne kartice” ali se kvalitet
      nije poboljsao u odnosu na GeForce 2 modele.

      Test sistem

      Procesor

      AMD Athlon 1400 MHz (133*10.5)

      Maticna ploca

      Abit KT7A RAID (4-Way Interleaving, Turbo memorijska
      setovanja , CAS 2, AGP 4x, Fastwrites, total performance setting ) software
      VIA 4in1 ver. 4.33v
      – powered by Samsung 300W

      Memorija

      512MB PC133 NCP SDRAM (2x256MB)

      Hard Disk

      Quantum Fireball AS, 7200rpm, 2MB cache, ATA100

      Video Karte

      NVidia GeForce 2 i 3 kartice: Detonatori 21.83
      ATI Radeon 7500 – 64MB DDR; built by ATI – drivers 4.13.7189
      Gainward Nvidia GeForce 4 MX440 – 64MB DDR – Detonator 27.30
      Leadtek Nvidia GeForce 4 MX440 – 64MB DDR – Detonator 27.30

      Monitor

      Samsung SyncMaster 900NF

      Cooling

      Titan TTC-D5TB(3)

      DVD uredjaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      Operativni sistem

      Windows Millenium Edition

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17; Demo 001 i q3crush
      Return to Castle Wolfenstein
      Serious Sam – v1.1; Memphis Suburbs
      MadOnion.com 3DMark 2001 pro
      PowerVR’s VillageMark

      Novi testovi

      Testiranje smo obavili na vec poznatoj konfiguraciji. Nasoj paleti testova smo
      dodali i Return To Castle Wolfenstein. Kada budemo dobili Unreal 2 engine na testiranje,
      kao i jos neke nove igracke “masine”, odmah cemo napraviti ekskluzivni test ili
      update-ovati postojece.

      Igranje na GeForce 4 MX karticama

      NV17 graficki cip ima poboljsan kvalitet rendering-a S3TC kompresovanih tekstura
      (npr. teksture neba u verzijama Quake-a pre v1.27). Bolji je i 16-bitni rendering
      koji se sada gotovo ne razlikuje od 32-bitnog (poput Kyro kartica). Sve ostalo
      jako podseca na GeForce 2 modele.

      Quake 3 Arena

      Max Quality Setting:
      Teksture na najvisem nivou
      Geometrija na najvisem nivou
      Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
      High Quality Sky
      Ejecting Bras ukljucen
      Sync Every frame iskljucen
      Lightmap lights
      Force Player Models iskljucen
      Dynamic Lights ukljucen
      Marks On Walls ukljucen
      Sound Quality low

       

      Quake III pokazuje da je GeForce 3 Ti200, iako na dosta nizem taktu (175/400 prema
      270/400) – daleko brza kartica. Naravno, vecina GF3Ti200 modela se moze overklokovati
      do nivoa GF3Ti500 kartica kada razlika postaje mnogo mnogo veca u korist “trojke”.
      Svakako, GeForce 3 Ti200 jeste skuplja kartica, ali ono “cetiri” nam nekako govori
      da stvari moraju da budu drugacije.

      Ista situacija i u demou koji se oslanja na core (fillrate). Radeon 7500 odlicno
      sustize konkurenciju (GF4MX440) a Gainward ima zanemarljivu prednost nad Leadtekom.

      Nema sumnje, GeForce 4 MX je za danasnje igre dovoljno brza kartica; pogledajte
      ipak koliko je GeForce 3 Ti200 brzi i zamislite njegov o/c potencijal koji donosi
      barem jos 20% ubrzanja.

      Return To Castle Wolfenstein

      Return to Castle Wolfenstein je sjajna multiplayer i singleplayer igra koja koristi
      napredni Quake III Team Arena engine. Njemu su dodati novi particle sistemi, novi
      terrain engine i matematicke kalkulacije na teksturama (procedural effects) kao
      i poboljsani skeletal animation. Uz veliki broj poligona, igra je znatno zahtevnija
      od Quake III igre, pa cak i Team Arena verzije. Demo koji smo koristili je Flashpoint
      i izvrsava se samo u multiplayer delu igre. Evo i screenshotova koji pokazuju
      kako smo podesili graficke detalje:

      Ukratko, stavili smo sve moguce opcije na maksimum i samo menjali paletu tekstura
      i rendering-a, kao i rezolucije. Demo zaista izgleda fantasticno.

       

      Kroz ovu igru smo tek poceli da testiramo – Gainward i Leadtek su poprilicno izjednaceni.

      Serious Sam

      Iako je izasla nova verzija ove igre, i dalje testiramo u prvom delu jer se radi
      o istom Serious engine-u. Serious Sam testiramo prema Reverned-ovom Maximum Quality
      inf fajlu koji se moze naci u Serious Sam benchscript-ovima na sajtu www.Beyond3D.com.
      Ovo je maksimalan nivo detalja u ovoj inace poly-intenzivnoj igri. Sve sto je
      bilo moguce ukljuciti od grafickih funkcija (a njih ima mnogo) – ukljuceno je,
      i to na maksimum. Jedino smo kartice postedeli funkcije Anisotropic filtering-a
      jer ih neki drajveri jos ne implementiraju kako treba i daju ogromno usporenje
      kartici, bez ikakvih razloga. Neki drajveri ih prijavljuju, ali ne primenjuju
      tako da bi za te kartice zakljucili da radi odlican Anisotropic, a ona ih, u stvari,
      ne radi. Za detaljnije informacije o nacinu testiranja pogledajte nas prvi GeForce
      3 test. Pogledajmo rezultate iz Memphis Suburbs demoa:

      GF4MX ima dobre performanse u Serios Sam-u, prvenstveno zbog dobrih drajvera i
      lepo napisanog engine-a. Neki next-generation engine ce napraviti znatno vecu
      razliku u korist GF3Ti200 modela.

      Jos jednom treba napomenuti da GF3Ti200, u ovom slucaju odlicni ASUS, radi na
      95MHz nizem taktu za core.

      3DMark 2001

      Da. DirectX8, Pixel i Vertex shader-i pokazuju kako stvari stoje za buduce igre.
      Daleko, daleko bolji rezultat daju GF3Ti200 kartice koje ce ostati bolji izbor
      za zahtevnog igraca.

      Village Mark

       

      Poboljsani Visibility Subsystem (Occlusion Detection and Culling) kod GeForce
      4MX kartica smanjuje prednost GeForce 3 Ti200 modela. Zbog cega onda dosta sporiji
      Ti200 model ima i dalje prednost? Iz razloga sto se multiteksturisanje obavlja
      u jednom pass-u – setite se da GF4 i dalje ima samo dva pipeline-a, svaki sposoban
      da provuce dve teksture po ciklusu (i.e. teksela po kloku), dok GF3 ima 4 pipeline-a
      i svaki obradjuje 3-layered multiteksturu!

      Overclocking

      Posto je nV17 relativno jednostavan procesor (ako ga uporedimo sa GeForce 3 pa
      cak i GeForce 2 video cipovima), izradjen u 0.15 mikronskom procesu, ocekivali
      smo solidan overklok jezgra. Ipak, nVidia je, kao sto se da videti u tabeli sa
      pocetka testa, postavila vrednosti core-a veoma visoko za sve modele (najbrzi
      radi na cak 300MHz!). Upravo zato, overklok jezgra nas nije preterano zanimao,
      posebno ako znamo da nVidia kartice imaju dosta usko grlo u memorijskom propusnom
      opsegu. Ipak, jezgro se odlicno klokovalo i dostiglo 325MHz na Leadtek modelu
      , odnosno 320MHz u Gainward-ovom slucaju, verovatno radi nesto slabijeg hladjenja.
      Memorija je na Leadtek-vom A170 bila nesto “kvalitetnija” iako se radi o istom
      proizvodjacu i o istoj seriji. Tako smo postigli 500 stabilnih MHz na Leadtek
      kartici i 480 na Gainward-u, bez losih piksela. Naravno, i Gainward je radio na
      500MHz, uz poneki bag i konacno “zaglavljivanje” te je 480MHz uzeto kao 100% stabilno.
      Leadtek je mozda mogao da ide i dalje, ali nam program nije dozvolio dalje od
      500-og podeoka. Treba znati da je svaki model slucaj za sebe i da je individualno
      “raspolozen” za ovakve zahvate. Nesto se, ipak razlikuje kod GeForce 4MX kartica,
      kada je overkloking u pitanju:

      Kartice postizu srazmerna ubrzanja prilikom overkloking-a ali se performanse gotovo
      isto podizu i samo dizanjem jezgra!!! Da, dobro ste procitali – ovoga puta je
      jezgro usko grlo u visim rezolucijama i memorija ne igra toliko bitnu ulogu kao
      kod GF2 ili GF3 kartica gde je dobitak u performansama 99% ekvivalentan dodatnom
      broju MHz za memoriju.

      Dva pipeline-a u nV17 GPU-u, potvrdjuju logiku da ubrzanje samo memorije ne utice
      bitno na performanse, te ocekujemo da GF4MX460 kartice ne budu nesto posebno brze
      od overklokovanih MX460 modela. Naravno, ako uporedimo default vrednosti, dobitak
      ce biti primetan, ali je za GF4MX klasu, model sa sufiskom 440 ipak optimalan
      izbor.

      Zakljucak

      Test kartice koje smo imali na testu, sample su primerci i za njih jos nije formirana
      cena. Prodajna cena bez poreza bi trebalo da iznosi oko 140 EUR za Gainward-ov
      model, sto je zaista atraktivna cifra. To je kartica koja ima HydraVision na nVidia
      nacin, odlicne i stabline drajvere, vrlo dobru sliku, fenomenalan Video Out i
      zaista dobre performanse koje su za dve nijanse iznad Radeon 7500 modela. Ako
      vam Video In nije potreban a vise ste priklonjeni nVidia-i nego ATI-ju, GeForce
      4 MX440 je zaista solidna alternativa Radeon 7500 karticama. Isto tako, ako ne
      zelite preterano da platite za upgrade sa vase MX kartice, GeForce 4MX mode biti
      odlicna alternativa na krace staze. Cim se pojave DirectX8 i/ili Pixel Shaders
      igre, a vi zazelite da ih igrate, mozete se oprostiti od svake vrste ugodjaja,
      dok ne nabavite neki GeForce 3, Radeon 8500 ili GeForce 4 Ti model.

      Gainward video karticu na test ustupio "PC
      Centar"

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test