nVidia GeForce 6800GS – MSI NX6800GS
Uvod
GeForce 6800GS je akcelerator predstavljen nakon pojave Serije 7, i zaista
koristi GPU koji po oznaci i arhitekturi pripada “prethodnoj” generaciji.
Njegova uloga je da se pobrine da ATI Radeon X1600 XT, nakon što pronađe
put i izbori se sa ultra-uspešnim GeForce 6600GT modelima, ipak ostane na
drugom mestu. nVidia je predstavila i ubrzano izdanje GeForce 6600 kartice
sa DDR2 čipovima i pozicionirala ga između standardnog GF6600 i 6600GT, pa
je dovoljno brz da se, u nižoj klasi, odupre poprilično konkurentnim Radeon
X1300 Pro akceleratorima. nV42 je GPU koji smo prvi put videli kod GeForce
6800 kartica za PCI-Express platformu. Ovaj čip, proizveden u 110-nm procesu
u prvih nekoliko meseci nije uspeo da postigne frekvencije bitno više od
400 MHz, pa je tako na modelu GF6800 i setovan na 350 MHz. Međutim, kako
je proces usavršavan, dobra većina je bila sposobna i za takt od 450+ MHz
bez potrebe da se voltaža bitno podiže, a već je bio i pravi trenutak da
se učvrsti pozicija u gornjem segmentu mainstream klase. GPU je ipak “klokovan”
na 425 MHz, barem prema preporuci nVidie, a memorija je ubrzana na odličnih
1000 MHz (već široko rasprostranjeni 2.0ns GDDR3, Infineon ili Samsung).
Svakako, vendori su ponudili i specijalna izdanja (XFX, eVGA, Leadtek, Palit)
GeForce 6800GS kartica, posebna po svom višem “default” radnom taktu ili
rashladnom sistemu. Takođe, nova kartica koristi “stari” nV42 GPU, ali novi
PCB, koji je korišten kod GeForce 7800GT-a, a koji je jeftiniji od PCB-a
za 6800GT/Ultra ili 7800GTX. Naravno, GeForce 6800 PCB ne odgovara jer ove
kartice koriste standardnu DDR memoriju. Konkurentni model Radeon X1600 XT
ima znatno jeftiniji PCB, ali skuplju memoriju (1.4 GHz), pa će biti zanimljivo
posmatrati sniženje cena oba akceleratora, koje će svakako ići na dole od
početne preporučene cifre od 249 USD. Već sada se u dobro snadbevenim e-prodavnicama
ovi akceleratori mogu pazariti za oko 200 američkih dolara.
Kako se radi o akceleratoru iz GeForce 6 generacije, 6800GS ne podržava
transparency AA, pa je tako i nešto inferiorniji od najjačih GeForce modela.
nV4x i G70 akceleratori ne podržavaju pretapanje tekstura u FP32 “opsegu”,
pa samo R(V)5xx bazirane kartice mogu da prikažu HDR+antialiasing. RV530
i nV42 imaju 12 pipeline jedinica ali znatno drugačije arhitekture : ATI-jev
GPU ima odnos pixel shader i TMU jedinica od 3 :1, dok nVidia akcelerator
ima klasičan 1:1 odnos, tj. celih 12 TMU jedinica. GeForce 6800GS ima 256-bit
memorijsku magistralu i konzervativnije radne učestanosti, dok Radeon X1600
XT, iako sa 128-bitnim “putem” ka memoriji, ima nešto napredniji memorijski
kontroler, a GPU i memorija rade na ~40% višim frekvencijama. Međutim, nVidia
ima još jednog džokera za uspeh novog predstavnika mainstream -a:
GeForce 6800GS je predstavljen i u AGP izdanju. Standardna verzija GeForce
6800GS akceleratora je osmišljena tako da nVidia, odnosno partneri imaju
niže troškove u proizvodnji u odnosu na 6800GT (110-nm vs. 130-nm proces,
jeftiniji PCB, jeftiniji mem. čipovi), ali i da akceleratori ponude slične
performanse. GeForce 6800GS će, zato, biti aktuelan sve dok nVidia ne pronađe
način da ponudi slične ili više performanse, a još jednom smanji troškove
– G73, već nazvan GeForce 7600 (GT) je očekivani 90-nm GPU koji će verovatno
isto doneti 12-pixel pipeline / TMU jedinica, 5 Vertex Shader-a i 8 ROP unit-a.
Ne očekujemo da se odnos broja pixel i teksturnih jedinica promeni u postojećoj
G7x generaciji, a videćemo da li će se to odraziti loše po performanse u
novim igrama. Za sada je “konzervativna” arhitektura nVidia čipova bolje
prolazila na tržištu.
Ponuda nVidia kartica se sada svodi na: GeForce 7800GTX 512 (24/8 – 560
/ 1600 MHz, 512 MB), 7800GTX (24/8 – 430 / 1200 MHz, 256 MB), GeForce 7800GT
(20/7 – 400 / 1000 MHz, 256 MB), GeForce 6800GT ( Ultra zvanično više
nije u ponudi , 16/6 – 350 / 1000 MHz), zatim GeForce 6800GS (12/5 –
425 / 1000 MHz, takođe sa 256 bit magistralom, dok AGP verzija ima niže učestanosti
– 350 / 1000 MHz). GeForce 6800 i 6800 LE (8/4 – 325/320 MHz jezgro i 700
MHz memorija, ovoga puta 128MB, DDR1 uz zadržanu 256-bit magistralu), zatim
GeForce 6600GT (8/3 – 500 /1000 MHz – 128bit 128MB), GeForce 6600 DDR2 (8/3
– 350 /650 MHz – 128bit 128 MB), GeForce 6600 (8/3 – 275 /550 MHz – 128bit
128 MB) i na kraju GeForce 6200 (4/3 – 300 /550 MHz – 64bit ili 128bit magistrala
sa 128 MB ili 256 MB). Na tržištu, naravno, ima još kartica koje su zaostale
na lagerima, a od kojih su najtraženije GeForce 6600GT u AGP izdanju. Ovoga
puta predstavljamo prvi GeForce 6800GS koji je stigao do nas – MSI NX6800GS.
Biće zanimljivo pomenuti da je GeForce 6800GS u nešto drugačijem obliku već
ranije predstavljen – bila je to ASUS V9999 Gamer Edition karta, koja se
pojavila kada i GeForce 6800Ultra i GT modeli, a koja je na nV40 imala isti
broj aktivnih pipeline i vertex jedinica kao i današnji nV42. ASUS V9999
GE je, dakle, još onda, bio isto što i danas GeForce 6800 GS u AGP izdanju,
osim što radi na frekvencijama PCI-Express modela.
GeForce 6800GS
nV42 za nVidiu proizvodi TSMC u 110nm procesu (nV40 je u 130nm procesu proizvodio
IBM). “Novi” GPU, koji čini približno 190 miliona tranzistorskih elemenata,
ima 12 TMU i 12 pixel pipeline jedinica, 5 vertex shader jedinica, 256-bitnu
crossbar (4×64-bit) memorijsku magistralu koja podržava DDR, DDR2 i GDDR3
čipove, a po karakteristikama je identičan nV40 grafičkom procesoru o kome
smo već detaljno pisali, te za više detalja pogledajte testove GeForce 6800
Ultra / GT kartica. Mnogo bitnije od samog čipa je konfiguracija kartice,
a mnogo vendora se odlučilo da ponudi ubrzane varijante. Leadtek, osim “običnog”
modela ima i “Extreme” izdanje koje je “klokovao” na 485 / 1100 MHz. Gigabyte
i MSI nude “klasične” referentne modele – MSI NX6800GS i GV-NX68G256D-B imaju
radne frekvencije od 425 / 1000 MHz. Slično Leadteku, e-VGA nudi čak tri
PCI Express verzije nV42 kartice. Standardna nudi već pomenute “klokove”,
a model 6800 GS CO je blago overklokovan (450 / 1050 MHz). Takođe, tu je
i SuperClocked varijanta (490 / 1100 MHz). Kompanija Palit, čije ćete proizvode
ipak malo teže kod nas nabaviti, napravila je GeForce 6800GS sa 1.4ns memorijskim
čipovima, pa su radne učestanosti njihovog “Blitz” modela čak 485 / 1400
MHz. PNY nudi Verto GeForce GS kartice podešene na 470 / 1100 MHz, a međ’
“overklokerima” čuveni XFX nudi “standardan” model na 450 / 1050 MHz i ubrzani
“XXX Edition” sa 485 / 1100 MHz učestanostima.
MSI NX6800GS-TD256E
Akcelerator stiže u pakovanju srednje veličine, prepoznatljivo dizajniranoj
ambalaži i uz softverski paket koji nije preterano bogat. Igra Colin McRae
Rally 2005 na DVD-u je ipak stvar vredna pažnje, a ne možemo ni očekivati
od kartice iz srednje klase da stigne sa novim “AAA” naslovom, kakvi su “King
Kong”, “Call of Duty 2” ili “Doom 3”, koje već viđamo da neki vendori poklanjaju
uz svoje najskuplje kartice. Naravno, tu su i MSI uslužni programi na koje
smo navikli: Live Update, GoodMem, LockBox, ali i DVI-VGA adapter, S-Video
produžni kabl. Još jedna korisna aplikacija je i full verzija Norton Internet
Security 2005. Kao i kod matičnih ploča, MSI obezbeđuje D.O.T (Dynamic Overclocking
Tool) koji će, zavisno od nivoa koji podesite, ubrzati karticu za 2,4,6,8
ili 10 procenata. Ako D.O.T postavite na maksimum, krajnji “klok” će biti
oko 470 / 1100 MHz, što nije zanemarljivo ubrzanje. Ili sve možete ubrzati
na standardan način, preko “Coolbits” ključa ili RivaTunera.
Kartica izgleda kao i referentni GeForce 6800GS, a tu mislimo i na PCB i
na sam kuler. Na nekim 6800GS “sample” karticama bio je i kuler sa bakarnim
elementima, dok se MSI odlučio za klasičnu aluminijumsku varijantu sa toplotnim
cevima. No, i kuler na NX6800GS kartici ima bakarni deo na mestu gde “dodiruje”
nV42 GPU. Zapravo, kuler se sastoji od plastičnog kućišta sa ventilatorom,
profila koji hladi GPU i crno-lakiranog aluminijumskog profila sa rebrima,
kome je dodat heat-pipe. Ventilator nije bučan, ali je za nijansu glasniji
od onog kod GeForce 7800GTX modela i u rangu je sa GeForce 7800GT refference
kulerom, odnosno Radeon X1800/X1900 akceleratorima (osim što je kod poslednjih
šum nešto “plastičniji”).
Od konektora su tu DVI, D-Sub i S-Video sa mogućnošću priključivanja HDTV
komponentnog kabla koji je priložen u paketu. Kao i većina vendora, ni MSI
nije stavio Dual DVI konektore, najverovatnije zbog apela iz nVidie, da je
Dual DVI “rezervisan” za High-end proizvode. Pošto se radi o PCB-u za GeForce
7800GT, tu je i 6-pinski konektor za eksterno napajanje, a sa zadnje strane
nema memorijskih čipova. Kako smo već detaljnije pisali o GeForce 7800GT
karticama, odnosno njenom dizajnu, nećemo ponavljati rečeno.
Bios MSI NX6800GS karticu “podešava” na 425 MHz za jezgro i efektivnih 1000
MHz za memorijske čipove. Primerak sa testa je imao Samsung DDR3 čipove sa
latencijom od 2.0ns. Svaki od osam čipova ima kapacitet od 256Mbit-a i radi
na svega 2.08V, što znači da se ne greju preterano na propisanih 1000 MHz.
Čak i noviji čipovi, koji stižu na Radeon X1900 XTX karticama rade na istom
naponu, ali se na prilično višim učestanostima nešto više i zagrevaju. Na
GeForce 7800GT karticama, najčešće su ugrađivani Infineon GDDR3 čipovi iste
latencije, a da nije nešto drugačijeg kulera i DVI+D-Sub konektora, ovu karticu
bi teško razlikovali od referentnog modela kartice koju u ovom testu prikazujemo.
Čudno je da nVidia više ne insistira na VIVO mogućnostima kod svojih referentnih
kartica, iako ima mesta na PCB-u i za neki Philips koder čip.
MSI NX6800GS podržava nVidia SLI tehnologiju, a imajući u obzir cenu ovih
kartica i njene performanse, lako može da bude konkurent GeForce 7800GTX
modelima, uz tu prednost da u ovom trenutku može da se kupi jedna, a kasnije
još jedna ista kartica (tj. da ne mora da se odmah plati 500-ak evra za top
model). Na testu je kartica pokazala izuzetnu stabilnost u radu, a ne greje
se mnogo i na T.O.P. +10% nivou, pa smatramo da ćemo moći da izvučemo još
koji procenat iz ovog odličnog mainstream akceleratora.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI 16x
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
Leadtek GeForce 6600GT – 128 MB GDDR3 – ForceWare 81.97
MSI NX6800GS – 256 MB GDDR3 – ForceWare 81.98
ATI Radeon X1600 XT – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.1
Club3D GeForce 6800GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 81.98
Monitor
Samsung SyncMaster 244T
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark
03 340
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 5
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Warrior Within
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI Radeon kartice smo, kao i GeForce, testirali na high quality (default je
quality) podešavanjima, sa trilinear i anisotropic optimizacijama na off.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
smo na default setovanjima.
Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema,
a razlike u igrama nikada nisu toliko velike. Konkurencija već pokazuje
zaostatak…
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Odličan rezultat ATI Radeon X1600 XT akceleratora, 3DMark05 se u ogromnoj
meri oslanja na upotrebu shader-a, što se dobro vidi i u testu
Radeona X1900XTX.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
Iznenađuje prednost koju GS ostvaruje nad GT-om. Bez obzira na jedan QuadPipeline
manje, više frekvencije GPU-a i veći memorijski bandwidth čine
svoje…
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi Q3 engine modifikovan do
neprepoznatljivosti – toliko da najveći broj kolega smatra da se radi
o potpuno novom engine-u (često i pogrešno navode da se radi o
Direct3D mašini). Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
Ne verujemo da je u ovom testu potrebno prikazivati AA4x + AF8x rezultate…
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
nVidia u igri Doom 3 tradicionalno daje "neverovatno" visoke rezultate.
RV530 bez obzira na sve optimizacije, jednostavno nema snage da se
izbori sa moćnijom texturing jedinicom kod nV42 GPU-a na 256-bit magistrali .
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
Propust koji se može objasniti samo nekom nedoslednošću u drajverima,
odnosno u "slaganju" sa dotičnom igrom…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Još jedna igra u kojoj asimetrična arhitektura R580 GPU-a pokazuje
koliko je napredna… ne samo u odnosu na konkurenciju već i u odnosu na
sopstvenog prethodnika…
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
previše limitirana brzinom CPU-a.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2.
Standardno, kartice smo "mučili" na najvišim detaljima,
uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
F.E.A.R 1.2
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u.
Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje
prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo stavili
na maksimum – sve osim mekih senki.
Radeon X1600 XT se u ovom testu odlično drži…
Overclocking
Primerak sa testa smo uspeli da ubrzamo do 520 MHz za jezgro i 1220 MHz
za memorijske čipove, ali ipak dajemo malo konzervativnije vrednosti u samim
tabelama, da sitne greške u najrigoroznijem Game Testu 3 3DMark03 aplikacije
ne bi bili vidljivi. Dobici su, priznaćete, prilično opipljivi…
Zaključak
MSI NX6800GS je prvi pravi predstavnik GeForce 6800GS akceleratora i odličan
proizvod po veoma konkurentnoj ceni. Tradicionalno, MSI ima dobru podršku
na našem tržištu, koja uz atraktivnu cenu nudi i srazmerno visoke performanse,
u rangu top modela prethodne generacije (GeForce 6800GT). Cena je slična
onoj koja u proseku važi za konkurentni Radeon X1600 XT, a nema sumnje da
je svakako bolja kupovina, počev od specifikacije, do realnih mogućnosti.
Memorijski propusni opseg na 256-bitnoj magistrali iznosi i na default taktovima
oko 32 GB/s, dok je kod RV530 kartice upravo niži bandwidth i najveća
prepreka ka putu do viših performansi (oko 22 GB/s). Uzmimo u obzir i to
da se memorijski čipovi kod GeForce 6800GS kartica mogu lako ubrzati i za
dvadesetak procenata i doćićemo do računice koja postavlja nVidia akcelerator
na ubedljivo prvo mesto kada je isplativost u pitanju. Za ATI u ovom cenovnom
rangu i ne cvetaju ruže – trenutno jesu lideri u high-end kategoriji, a i
Radeon X1300 Pro je odličan proizvod koji je odlično pozicioniran na tržištu,
međutim, Radeon X1600 XT mora biti ili jeftiniji (što je izvesno) ili brži
(jako teško, bar u današnjim igrama), da bi kupovina istog bila isplativa.
Rezultati u testu 3DMark 05 lepo pokazuju potencijal ATI-jeve 3:1 shader-to-texturing arhitekture
– kartica je pokazala konkurentu koliko može bez obzira na niži propusni
opseg memorije, ali samo u ovom testu. Samo četiri TMU jedinice i 128-bitna
memorijska magistrala, u igrama koje su danas aktuelne, nisu dovoljni protiv
12 TMU-a i 256-bitnog bus-a, bez obzira na niže radne učestanosti. Podrška
za antialiasing u HDR modu, koju Radeon X1600 XT ima kao prednost u odnosu
na konkurenta, nije posebno bitna u klasi kartica o kojoj govorimo. Igre
sa pravim HDR-om su za ove kartice isuviše zahtevne da bi imali pristojan
frame-rate sa najvećim brojem detalja uz aktivirano umekšavanje ivica. ATI
je konačno rešio problem dostupnosti RV530 čipova, ali smatramo da će RV560
već prigrabiti ovaj segment tržišta pre nego što prodaja Radeona X1600 XT
zaživi. RV530 će nastaviti tržišni život na X1600 Pro karticama, koje su
isplativije u proizvodnji (može da se koristi jeftinija memorija – GDDR3
1.26 i 1.4ns čipovi su ipak dosta skuplji od 2.0ns čipova koje koristi GeForce
6800GS i ogroman broj drugih mainstream modela), a moguće je da će ATI predstaviti
i X1600 “vanilla” izdanje kako bi pokrio i, nešto manji, gap između X1300
Pro i X1600 Pro modela.
Za nVidiu i partnere, lansiranje GeForce 6800GS kartica nije predstavljao
gotovo nikakvo ulaganje – GPU sa GeForce 6800 PCI-E modela, prebačen je na
GeForce 7800GT PCB, samo da bi konkurenciji pokazali zube i bili “pokriveni”
u najvišem segmentu mainstream klase, iz koje se nedavno spustio
GeForce 6600GT. Ne treba zaboraviti i na GeForce 6800GS AGP – iako radi na
nižem taktu, koristi isti GPU i memorije te tako ima slične mogućnosti za
dodatno ubrzanje kao i PCI Express verzija. Uskoro, nVidia će ponuditi 90-nanometarske
GPU-ove G72 / G74, koji će verovatno nuditi malo niže i malo više performanse
od GeForce 6800GS modela – predpostavljamo da će GeForce 7600 i 7600GT imati
takođe 12/5 “arhitekturu”, 128-bit memorijsku magistralu, jednostavan PCB
poput onog na GF6600GT kartama, ali da će visoke performanse postizati zbog
visokih učestanosti kako GPU-a (650-700 MHz za jače i oko 500 MHz za slabije
izdanje), tako i memorije (1.1 – 1.45 GHz). U tom periodu, za ATI bi bilo
najbolje da pripremi Radeon X1700 (RV560) i to ne samo za novinare, već i
za partnere, kako bi se bitka za srednju klasu na pravi način nastavila.
MSI i ovoga puta ima tu “nesreću” da je prvi na našem testu, te i ovoga puta
ne možemo da tvrdimo da je najbolji – međutim, po onome što se u cenovnicima
može videti, definitivno je jeftiniji od Leadtek i Gigabyte modela, a to
što ASUS nije predstavio svoje izdanje, može biti dodatni plus za pomenutu
“trojku brendova” sa odličnim NX6800GS modelom kompanije MSI na čelu.
MSI NX6800GS karticu na test ustupila kompanija MSI.