nVidia GeForce 6800GS – MSI NX6800GS

nVidia GeForce 6800GS – MSI NX6800GS

nVidia GeForce 6800GS je pokazao da čak i akcelerator koji koristi stariju, nV4x tehnologiju može mnogo da pruži u najnovijim igrama. Da li je i koliko brži konkurentnog ATI Radeon X1600 XT modela slične cene i koliko pruža u najvišem segmentu mainstream klase, možemo videti na primeru MSI NX6800GS kartice...

    Sadržaj

      Branko Maksimović


      nVidia GeForce 6800GS – MSI NX6800GS

      Uvod
      GeForce 6800GS je akcelerator predstavljen nakon pojave Serije 7, i zaista
      koristi GPU koji po oznaci i arhitekturi pripada “prethodnoj” generaciji.
      Njegova uloga je da se pobrine da ATI Radeon X1600 XT, nakon što pronađe
      put i izbori se sa ultra-uspešnim GeForce 6600GT modelima, ipak ostane na
      drugom mestu. nVidia je predstavila i ubrzano izdanje GeForce 6600 kartice
      sa DDR2 čipovima i pozicionirala ga između standardnog GF6600 i 6600GT, pa
      je dovoljno brz da se, u nižoj klasi, odupre poprilično konkurentnim Radeon
      X1300 Pro akceleratorima. nV42 je GPU koji smo prvi put videli kod GeForce
      6800 kartica za PCI-Express platformu. Ovaj čip, proizveden u 110-nm procesu
      u prvih nekoliko meseci nije uspeo da postigne frekvencije bitno više od
      400 MHz, pa je tako na modelu GF6800 i setovan na 350 MHz. Međutim, kako
      je proces usavršavan, dobra većina je bila sposobna i za takt od 450+ MHz
      bez potrebe da se voltaža bitno podiže, a već je bio i pravi trenutak da
      se učvrsti pozicija u gornjem segmentu mainstream klase. GPU je ipak “klokovan”
      na 425 MHz, barem prema preporuci nVidie, a memorija je ubrzana na odličnih
      1000 MHz (već široko rasprostranjeni 2.0ns GDDR3, Infineon ili Samsung).
      Svakako, vendori su ponudili i specijalna izdanja (XFX, eVGA, Leadtek, Palit)
      GeForce 6800GS kartica, posebna po svom višem “default” radnom taktu ili
      rashladnom sistemu. Takođe, nova kartica koristi “stari” nV42 GPU, ali novi
      PCB, koji je korišten kod GeForce 7800GT-a, a koji je jeftiniji od PCB-a
      za 6800GT/Ultra ili 7800GTX. Naravno, GeForce 6800 PCB ne odgovara jer ove
      kartice koriste standardnu DDR memoriju. Konkurentni model Radeon X1600 XT
      ima znatno jeftiniji PCB, ali skuplju memoriju (1.4 GHz), pa će biti zanimljivo
      posmatrati sniženje cena oba akceleratora, koje će svakako ići na dole od
      početne preporučene cifre od 249 USD. Već sada se u dobro snadbevenim e-prodavnicama
      ovi akceleratori mogu pazariti za oko 200 američkih dolara.

      Kako se radi o akceleratoru iz GeForce 6 generacije, 6800GS ne podržava
      transparency AA, pa je tako i nešto inferiorniji od najjačih GeForce modela.
      nV4x i G70 akceleratori ne podržavaju pretapanje tekstura u FP32 “opsegu”,
      pa samo R(V)5xx bazirane kartice mogu da prikažu HDR+antialiasing. RV530
      i nV42 imaju 12 pipeline jedinica ali znatno drugačije arhitekture : ATI-jev
      GPU ima odnos pixel shader i TMU jedinica od 3 :1, dok nVidia akcelerator
      ima klasičan 1:1 odnos, tj. celih 12 TMU jedinica. GeForce 6800GS ima 256-bit
      memorijsku magistralu i konzervativnije radne učestanosti, dok Radeon X1600
      XT, iako sa 128-bitnim “putem” ka memoriji, ima nešto napredniji memorijski
      kontroler, a GPU i memorija rade na ~40% višim frekvencijama. Međutim, nVidia
      ima još jednog džokera za uspeh novog predstavnika mainstream -a:
      GeForce 6800GS je predstavljen i u AGP izdanju. Standardna verzija GeForce
      6800GS akceleratora je osmišljena tako da nVidia, odnosno partneri imaju
      niže troškove u proizvodnji u odnosu na 6800GT (110-nm vs. 130-nm proces,
      jeftiniji PCB, jeftiniji mem. čipovi), ali i da akceleratori ponude slične
      performanse. GeForce 6800GS će, zato, biti aktuelan sve dok nVidia ne pronađe
      način da ponudi slične ili više performanse, a još jednom smanji troškove
      – G73, već nazvan GeForce 7600 (GT) je očekivani 90-nm GPU koji će verovatno
      isto doneti 12-pixel pipeline / TMU jedinica, 5 Vertex Shader-a i 8 ROP unit-a.
      Ne očekujemo da se odnos broja pixel i teksturnih jedinica promeni u postojećoj
      G7x generaciji, a videćemo da li će se to odraziti loše po performanse u
      novim igrama. Za sada je “konzervativna” arhitektura nVidia čipova bolje
      prolazila na tržištu.
      Ponuda nVidia kartica se sada svodi na: GeForce 7800GTX 512 (24/8 – 560
      / 1600 MHz, 512 MB), 7800GTX (24/8 – 430 / 1200 MHz, 256 MB), GeForce 7800GT
      (20/7 – 400 / 1000 MHz, 256 MB), GeForce 6800GT ( Ultra zvanično više
      nije u ponudi , 16/6 – 350 / 1000 MHz), zatim GeForce 6800GS (12/5 –
      425 / 1000 MHz, takođe sa 256 bit magistralom, dok AGP verzija ima niže učestanosti
      – 350 / 1000 MHz). GeForce 6800 i 6800 LE (8/4 – 325/320 MHz jezgro i 700
      MHz memorija, ovoga puta 128MB, DDR1 uz zadržanu 256-bit magistralu), zatim
      GeForce 6600GT (8/3 – 500 /1000 MHz – 128bit 128MB), GeForce 6600 DDR2 (8/3
      – 350 /650 MHz – 128bit 128 MB), GeForce 6600 (8/3 – 275 /550 MHz – 128bit
      128 MB) i na kraju GeForce 6200 (4/3 – 300 /550 MHz – 64bit ili 128bit magistrala
      sa 128 MB ili 256 MB). Na tržištu, naravno, ima još kartica koje su zaostale
      na lagerima, a od kojih su najtraženije GeForce 6600GT u AGP izdanju. Ovoga
      puta predstavljamo prvi GeForce 6800GS koji je stigao do nas – MSI NX6800GS.
      Biće zanimljivo pomenuti da je GeForce 6800GS u nešto drugačijem obliku već
      ranije predstavljen – bila je to ASUS V9999 Gamer Edition karta, koja se
      pojavila kada i GeForce 6800Ultra i GT modeli, a koja je na nV40 imala isti
      broj aktivnih pipeline i vertex jedinica kao i današnji nV42. ASUS V9999
      GE je, dakle, još onda, bio isto što i danas GeForce 6800 GS u AGP izdanju,
      osim što radi na frekvencijama PCI-Express modela.

      GeForce 6800GS
      nV42 za nVidiu proizvodi TSMC u 110nm procesu (nV40 je u 130nm procesu proizvodio
      IBM). “Novi” GPU, koji čini približno 190 miliona tranzistorskih elemenata,
      ima 12 TMU i 12 pixel pipeline jedinica, 5 vertex shader jedinica, 256-bitnu
      crossbar (4×64-bit) memorijsku magistralu koja podržava DDR, DDR2 i GDDR3
      čipove, a po karakteristikama je identičan nV40 grafičkom procesoru o kome
      smo već detaljno pisali, te za više detalja pogledajte testove GeForce 6800
      Ultra / GT kartica. Mnogo bitnije od samog čipa je konfiguracija kartice,
      a mnogo vendora se odlučilo da ponudi ubrzane varijante. Leadtek, osim “običnog”
      modela ima i “Extreme” izdanje koje je “klokovao” na 485 / 1100 MHz. Gigabyte
      i MSI nude “klasične” referentne modele – MSI NX6800GS i GV-NX68G256D-B imaju
      radne frekvencije od 425 / 1000 MHz. Slično Leadteku, e-VGA nudi čak tri
      PCI Express verzije nV42 kartice. Standardna nudi već pomenute “klokove”,
      a model 6800 GS CO je blago overklokovan (450 / 1050 MHz). Takođe, tu je
      i SuperClocked varijanta (490 / 1100 MHz). Kompanija Palit, čije ćete proizvode
      ipak malo teže kod nas nabaviti, napravila je GeForce 6800GS sa 1.4ns memorijskim
      čipovima, pa su radne učestanosti njihovog “Blitz” modela čak 485 / 1400
      MHz. PNY nudi Verto GeForce GS kartice podešene na 470 / 1100 MHz, a međ’
      “overklokerima” čuveni XFX nudi “standardan” model na 450 / 1050 MHz i ubrzani
      “XXX Edition” sa 485 / 1100 MHz učestanostima.

      MSI NX6800GS-TD256E
      Akcelerator stiže u pakovanju srednje veličine, prepoznatljivo dizajniranoj
      ambalaži i uz softverski paket koji nije preterano bogat. Igra Colin McRae
      Rally 2005 na DVD-u je ipak stvar vredna pažnje, a ne možemo ni očekivati
      od kartice iz srednje klase da stigne sa novim “AAA” naslovom, kakvi su “King
      Kong”, “Call of Duty 2” ili “Doom 3”, koje već viđamo da neki vendori poklanjaju
      uz svoje najskuplje kartice. Naravno, tu su i MSI uslužni programi na koje
      smo navikli: Live Update, GoodMem, LockBox, ali i DVI-VGA adapter, S-Video
      produžni kabl. Još jedna korisna aplikacija je i full verzija Norton Internet
      Security 2005. Kao i kod matičnih ploča, MSI obezbeđuje D.O.T (Dynamic Overclocking
      Tool) koji će, zavisno od nivoa koji podesite, ubrzati karticu za 2,4,6,8
      ili 10 procenata. Ako D.O.T postavite na maksimum, krajnji “klok” će biti
      oko 470 / 1100 MHz, što nije zanemarljivo ubrzanje. Ili sve možete ubrzati
      na standardan način, preko “Coolbits” ključa ili RivaTunera.


      Kartica izgleda kao i referentni GeForce 6800GS, a tu mislimo i na PCB i
      na sam kuler. Na nekim 6800GS “sample” karticama bio je i kuler sa bakarnim
      elementima, dok se MSI odlučio za klasičnu aluminijumsku varijantu sa toplotnim
      cevima. No, i kuler na NX6800GS kartici ima bakarni deo na mestu gde “dodiruje”
      nV42 GPU. Zapravo, kuler se sastoji od plastičnog kućišta sa ventilatorom,
      profila koji hladi GPU i crno-lakiranog aluminijumskog profila sa rebrima,
      kome je dodat heat-pipe. Ventilator nije bučan, ali je za nijansu glasniji
      od onog kod GeForce 7800GTX modela i u rangu je sa GeForce 7800GT refference
      kulerom, odnosno Radeon X1800/X1900 akceleratorima (osim što je kod poslednjih
      šum nešto “plastičniji”).


      Od konektora su tu DVI, D-Sub i S-Video sa mogućnošću priključivanja HDTV
      komponentnog kabla koji je priložen u paketu. Kao i većina vendora, ni MSI
      nije stavio Dual DVI konektore, najverovatnije zbog apela iz nVidie, da je
      Dual DVI “rezervisan” za High-end proizvode. Pošto se radi o PCB-u za GeForce
      7800GT, tu je i 6-pinski konektor za eksterno napajanje, a sa zadnje strane
      nema memorijskih čipova. Kako smo već detaljnije pisali o GeForce 7800GT
      karticama, odnosno njenom dizajnu, nećemo ponavljati rečeno.


      Bios MSI NX6800GS karticu “podešava” na 425 MHz za jezgro i efektivnih 1000
      MHz za memorijske čipove. Primerak sa testa je imao Samsung DDR3 čipove sa
      latencijom od 2.0ns. Svaki od osam čipova ima kapacitet od 256Mbit-a i radi
      na svega 2.08V, što znači da se ne greju preterano na propisanih 1000 MHz.
      Čak i noviji čipovi, koji stižu na Radeon X1900 XTX karticama rade na istom
      naponu, ali se na prilično višim učestanostima nešto više i zagrevaju. Na
      GeForce 7800GT karticama, najčešće su ugrađivani Infineon GDDR3 čipovi iste
      latencije, a da nije nešto drugačijeg kulera i DVI+D-Sub konektora, ovu karticu
      bi teško razlikovali od referentnog modela kartice koju u ovom testu prikazujemo.
      Čudno je da nVidia više ne insistira na VIVO mogućnostima kod svojih referentnih
      kartica, iako ima mesta na PCB-u i za neki Philips koder čip.


      MSI NX6800GS podržava nVidia SLI tehnologiju, a imajući u obzir cenu ovih
      kartica i njene performanse, lako može da bude konkurent GeForce 7800GTX
      modelima, uz tu prednost da u ovom trenutku može da se kupi jedna, a kasnije
      još jedna ista kartica (tj. da ne mora da se odmah plati 500-ak evra za top
      model). Na testu je kartica pokazala izuzetnu stabilnost u radu, a ne greje
      se mnogo i na T.O.P. +10% nivou, pa smatramo da ćemo moći da izvučemo još
      koji procenat iz ovog odličnog mainstream akceleratora.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)

      Matična ploča

      ASUS A8N32-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI 16x
      HTT 4 x 270 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      Leadtek GeForce 6600GT – 128 MB GDDR3 – ForceWare 81.97
      MSI NX6800GS – 256 MB GDDR3 – ForceWare 81.98
      ATI Radeon X1600 XT – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.1
      Club3D GeForce 6800GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 81.98

      Monitor

      Samsung SyncMaster 244T

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVR-106S

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark – 3D Mark
      03 340
      FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      Microsoft – Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 5
      Unreal Tournament 2004
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
      Painkiller Battle Out Of Hell
      Prince of Persia: Warrior Within
      The Chronicles of Riddick
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      ATI Radeon kartice smo, kao i GeForce, testirali na high quality (default je
      quality) podešavanjima, sa trilinear i anisotropic optimizacijama na off.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
      pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
      programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
      odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
      Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
      smo na default setovanjima.

      Poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog podsistema,
      a razlike u igrama nikada nisu toliko velike. Konkurencija već pokazuje
      zaostatak…

      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      Odličan rezultat ATI Radeon X1600 XT akceleratora, 3DMark05 se u ogromnoj
      meri oslanja na upotrebu shader-a, što se dobro vidi i u testu
      Radeona X1900XTX.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      Iznenađuje prednost koju GS ostvaruje nad GT-om. Bez obzira na jedan QuadPipeline
      manje, više frekvencije GPU-a i veći memorijski bandwidth čine
      svoje…

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi Q3 engine modifikovan do
      neprepoznatljivosti – toliko da najveći broj kolega smatra da se radi
      o potpuno novom engine-u (često i pogrešno navode da se radi o
      Direct3D mašini). Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      Ne verujemo da je u ovom testu potrebno prikazivati AA4x + AF8x rezultate…

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      nVidia u igri Doom 3 tradicionalno daje "neverovatno" visoke rezultate.
      RV530 bez obzira na sve optimizacije, jednostavno nema snage da se
      izbori sa moćnijom texturing jedinicom kod nV42 GPU-a na 256-bit magistrali .

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
      Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
      Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      Propust koji se može objasniti samo nekom nedoslednošću u drajverima,
      odnosno u "slaganju" sa dotičnom igrom…

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      Još jedna igra u kojoj asimetrična arhitektura R580 GPU-a pokazuje
      koliko je napredna… ne samo u odnosu na konkurenciju već i u odnosu na
      sopstvenog prethodnika…

      Painkiller: Battle Out of Hell

      I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
      sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
      previše limitirana brzinom CPU-a.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2.

      Standardno, kartice smo "mučili" na najvišim detaljima,
      uz AF+AA modove…

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni.

      F.E.A.R 1.2

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u.
      Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji ispisuje
      prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo stavili
      na maksimum – sve osim mekih senki.

      Radeon X1600 XT se u ovom testu odlično drži…

      Overclocking
      Primerak sa testa smo uspeli da ubrzamo do 520 MHz za jezgro i 1220 MHz
      za memorijske čipove, ali ipak dajemo malo konzervativnije vrednosti u samim
      tabelama, da sitne greške u najrigoroznijem Game Testu 3 3DMark03 aplikacije
      ne bi bili vidljivi. Dobici su, priznaćete, prilično opipljivi…

      Zaključak
      MSI NX6800GS je prvi pravi predstavnik GeForce 6800GS akceleratora i odličan
      proizvod po veoma konkurentnoj ceni. Tradicionalno, MSI ima dobru podršku
      na našem tržištu, koja uz atraktivnu cenu nudi i srazmerno visoke performanse,
      u rangu top modela prethodne generacije (GeForce 6800GT). Cena je slična
      onoj koja u proseku važi za konkurentni Radeon X1600 XT, a nema sumnje da
      je svakako bolja kupovina, počev od specifikacije, do realnih mogućnosti.
      Memorijski propusni opseg na 256-bitnoj magistrali iznosi i na default taktovima
      oko 32 GB/s, dok je kod RV530 kartice upravo niži bandwidth i najveća
      prepreka ka putu do viših performansi (oko 22 GB/s). Uzmimo u obzir i to
      da se memorijski čipovi kod GeForce 6800GS kartica mogu lako ubrzati i za
      dvadesetak procenata i doćićemo do računice koja postavlja nVidia akcelerator
      na ubedljivo prvo mesto kada je isplativost u pitanju. Za ATI u ovom cenovnom
      rangu i ne cvetaju ruže – trenutno jesu lideri u high-end kategoriji, a i
      Radeon X1300 Pro je odličan proizvod koji je odlično pozicioniran na tržištu,
      međutim, Radeon X1600 XT mora biti ili jeftiniji (što je izvesno) ili brži
      (jako teško, bar u današnjim igrama), da bi kupovina istog bila isplativa.
      Rezultati u testu 3DMark 05 lepo pokazuju potencijal ATI-jeve 3:1 shader-to-texturing arhitekture
      – kartica je pokazala konkurentu koliko može bez obzira na niži propusni
      opseg memorije, ali samo u ovom testu. Samo četiri TMU jedinice i 128-bitna
      memorijska magistrala, u igrama koje su danas aktuelne, nisu dovoljni protiv
      12 TMU-a i 256-bitnog bus-a, bez obzira na niže radne učestanosti. Podrška
      za antialiasing u HDR modu, koju Radeon X1600 XT ima kao prednost u odnosu
      na konkurenta, nije posebno bitna u klasi kartica o kojoj govorimo. Igre
      sa pravim HDR-om su za ove kartice isuviše zahtevne da bi imali pristojan
      frame-rate sa najvećim brojem detalja uz aktivirano umekšavanje ivica. ATI
      je konačno rešio problem dostupnosti RV530 čipova, ali smatramo da će RV560
      već prigrabiti ovaj segment tržišta pre nego što prodaja Radeona X1600 XT
      zaživi. RV530 će nastaviti tržišni život na X1600 Pro karticama, koje su
      isplativije u proizvodnji (može da se koristi jeftinija memorija – GDDR3
      1.26 i 1.4ns čipovi su ipak dosta skuplji od 2.0ns čipova koje koristi GeForce
      6800GS i ogroman broj drugih mainstream modela), a moguće je da će ATI predstaviti
      i X1600 “vanilla” izdanje kako bi pokrio i, nešto manji, gap između X1300
      Pro i X1600 Pro modela.

      Za nVidiu i partnere, lansiranje GeForce 6800GS kartica nije predstavljao
      gotovo nikakvo ulaganje – GPU sa GeForce 6800 PCI-E modela, prebačen je na
      GeForce 7800GT PCB, samo da bi konkurenciji pokazali zube i bili “pokriveni”
      u najvišem segmentu mainstream klase, iz koje se nedavno spustio
      GeForce 6600GT. Ne treba zaboraviti i na GeForce 6800GS AGP – iako radi na
      nižem taktu, koristi isti GPU i memorije te tako ima slične mogućnosti za
      dodatno ubrzanje kao i PCI Express verzija. Uskoro, nVidia će ponuditi 90-nanometarske
      GPU-ove G72 / G74, koji će verovatno nuditi malo niže i malo više performanse
      od GeForce 6800GS modela – predpostavljamo da će GeForce 7600 i 7600GT imati
      takođe 12/5 “arhitekturu”, 128-bit memorijsku magistralu, jednostavan PCB
      poput onog na GF6600GT kartama, ali da će visoke performanse postizati zbog
      visokih učestanosti kako GPU-a (650-700 MHz za jače i oko 500 MHz za slabije
      izdanje), tako i memorije (1.1 – 1.45 GHz). U tom periodu, za ATI bi bilo
      najbolje da pripremi Radeon X1700 (RV560) i to ne samo za novinare, već i
      za partnere, kako bi se bitka za srednju klasu na pravi način nastavila.
      MSI i ovoga puta ima tu “nesreću” da je prvi na našem testu, te i ovoga puta
      ne možemo da tvrdimo da je najbolji – međutim, po onome što se u cenovnicima
      može videti, definitivno je jeftiniji od Leadtek i Gigabyte modela, a to
      što ASUS nije predstavio svoje izdanje, može biti dodatni plus za pomenutu
      “trojku brendova” sa odličnim NX6800GS modelom kompanije MSI na čelu.
      MSI NX6800GS karticu na test ustupila kompanija MSI.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test