nVidia GeForce 7300GT DDR3 – Galaxy
Uvod
Korisnicima računara je dobro poznata činjenica da je žestoka konkurencija dobra
stvar za krajnjeg kupca. To se vrlo dobro vidi na tržištu sistemskih procesora,
ali je još uočljivije u segmentu 3D akceleratora, gde se „generacije” menjaju
i po dva puta u godini. Kada je NVIDIA nedavno drugi put odgovorila na najjači
Radeon X1900 akcelerator svojim dvoglavim GeForce 7950 GX2 monstrumom, ATI nije
imao mnogo izbora nego da cenu X1900 XTX akceleratora dobrano (za 150 dolara)
smanji – u $500+s egment se „uselilo” nešto mnogo jače, a dok R600 (i G80) ne
budu spremni, GX2 će važiti za najjači akcelerator koji se za desktop računare
može kupiti. Ovaj primer nije usamljen i važi samo za najvišu klasu, a na suprotnoj
strani cenovne lestvice, bitku biju GeForce 7300 i Radeon X1300 akceleratori.
Da su performanse, a ne samo cena, jako bitna stavka i u ovom segmentu, govori
i podatak da pojedini AIB partneri nude fabrički overklokovana izdanja, koja
stižu sa bržom memorijom, a ponekad i višom cenom. Međutim, sama NVIDIA je ovoga
puta svojim partnerima dala i recept za kreiranje ultimativnog budžetnog akceleratora,
a njegov naziv je GeForce 7300GT. Kartica je tako pozicionirana da i dalje pripada
sub-$100 kategoriji, ali da pruži performanse koje su više od modela GeForce
7600GS. Ovim potezom, NVIDIA je namerno napravila konkurenciju i sopstvenom
izdanju mainstream klase, ali kada je nadmudrivanje sa konkurencijom u pitanju,
sve dolazi u obzir. I dok je GeForce 7300GS, sa jednostavnom štampom, malim
čipom i 64-bitnom memorijskom magistralom i dalje namenjen kupcima koji se ne
igraju i ne očekuju mnogo od grafičkog akceleratora, GeForce 7300GT je sasvim
drugačija priča. Ovaj akcelerator je namenjen igračima koji nisu spremni da
plate više od stotinak dolara, a itekako bi želeli da igraju najnovije naslove.
Nadmudrivanje koje smo pomenuli, može se primetiti i između partnera američke
kompanije – kompanije kao što su XFX, eVGA, BFG, Gainward, Galaxy i sl. pokušavaju
da naprave što bolji „dil” za kupca, odnosno što više performanse za što povoljniju
sumu novca. Overklokovana izdanja, posebni rashladni sistemi i specifičan bundle
je aspekt ponude za koji čitaoci već znaju, ali je zanimljivo videti i do kog
nivoa idu „bitke” sa on-line ponudama, koje uključuju razne popuste na rezervaciju
e-mail-om (e-mail rebate), besplatno slanje i druge pogodnosti. Mnoge ponude
za overklokovana izdanja GeForce akceleratora zvuče primamljivo, mada se dešava
da kupci budu i prevareni, jer neka kartica može raditi na nižem taktu od referentnog
modela, bez pomena u specifikaciji (kompanije se od ogorčenih kupaca sa pametnim
advokatima „ograđuju” čuvenim disclaimer-om u kome se navodi da kompanija ima
pravo da promeni specifikaciju proizvoda bez prethodne najave). I dok na zapadnim
tržištima većinu proizvoda možete vratiti u prodavnicu ako njima niste zadovoljni,
kod nas ovo „pravilo” ne važi, pa se potrudite da saznate što više o hardveru
koji kupujete. ASUS, na primer, za EN 7600GS Silent sa 512MB memorije kulturno
navodi da se radi o duplo sporijoj memoriji u odnosu na model sa 256 MB VRAM-a.
Druge kompanije, pak, „zaborave” da napomenu da je memorijska magistrala na
njihovoj kartici 64-bitna iako je naziv kartice isti kao i kod referentnog NVIDIA
modela koji podrazumeva 128-bitni bus .
Kod GeForce 7300GT modela, konkretno, situacija je vrlo konfuzna, jer je NVIDIA
dozvolila partnerima da pod ovom oznakom prodaju kartice čiji GPU radi na 350
do 575 MHz, dok memorija, 256 ili 512 MB, može da bude podešena od efektivnih
667 do čak 1500 MHz! To kompanijama ostavlja mogućnost da „frikombinuju” i
naprave svoju najbolju ponudu, a koliko će koja kompanija igrati „na fer” ostaje
da se vidi. Jedno od imena koje obećavaju je Galaxy, koji je po ceni od 100
dolara ponudio GeForce 7300GT sa GDDR3 memorijom i učestanostima od 500 / 1400
MHz. Za 10 dolara više, u ponudi je ista kartica sa dvostruko većim VRAM-om,
Zalman hladnjakom i još bržim GDDR3 čipovima, koja radi na istom „kloku” ali
svakako nudi veću overklok marginu za VRAM. Neko će se zapitati čemu GDDR3
memorija i visoki taktovi u klasi kartica koje imaju „četiri pajplajna”. Međutim,
stvari stoje mnogo drugačije i 7300GT se mnogo više razlikuje od 7300GS-a,
nego što bi to po oznaci mogli predpostaviti.
GeForce 7300GT – sa G73 GPU-om!
GeForce 7300GS stiže sa G72 jezgrom o kome smo već pisali, a kao što možete
videti u tabeli koja se nalazi ispod ovog pasusa, GeForce 7300GT koristi
G73 GPU, kao onaj kod GeForce 7600GS i 7600GT kartica. Kako ove čipove
prave i TSMC i UMC, procenat lošijih čipova (prema nekim informacijama,
lošiji uvek stižu od UMC-a), koji ne prolaze test ni na frekvenciji dovoljnoj
za 7600GS modele, testiraju se sa jednim isključenim Quad Unit-om i ako
ovaj test prođu, mogu se koristiti na GeForce 7300GT modelima. To znači
da GeForce 7300GT ima osam pipeline jedinica, odnosno po osam Pixel Shader,
TMU i ROP jedinica, dok 7600GS i GT imaju po dvanaest. Broj ROP jedinica,
što je za krajnje performanse bitno, i dalje je osam, a broj vertex jedinica
je smanjen sa pet na četiri. Memorijska magistrala je, prirodno, ukupne
širine od 128 bita, kao i kod mainstream modela. Prema nekim izvorima,
broj ROP jedinica kod 7300GT-a je redukovan sa osam na četiri, ali je ovaj
podatak teže proveriti jer RivaTuner ne „vidi“ ROP jedinice. Pored toga,
isti program kao da ima problema sa detekcijom G73 čipa kao 12 pipeline
GPU, jer i u slučaju GeForce 7600GT kartica prijavljuje da čip ima jedan
isključen Quad Pipeline, što je mnoge kolege navelo da pomisle da G73 ima
16 pipeline-a, što ako posmatramo površinu i broj tranzistorskih elemenata
malo verovatno. GeForce 7300GT je, imajući sve u vidu, zanimljivo uporediti
sa GeForce 6600GT karticama koje su na svakom, pa i našem tržištu, veoma
rasprostranjene. nV43 GPU ima takođe osam Pixel Shader i Texture Management
jedinica, ali svega 4 ROP-a i 3 Vertex Shader-a. Takt jezgra je 500 MHz,
dok je 128 MB (kod najvećeg broja modela), podešeno na tačno 1000 MHz.
GeForce 7300GT u GDDR3 izdanju, osim što ima moćniji GPU (iako je redukovan),
ima i 400 do 500 MHz brži VRAM, pa će se, logično, po performansama svrstati
negde između GeForce 6600GT i 7600GT akceleratora. Ako je cena svega 100
dolara, možemo već sada predpostaviti da će ovo biti svojevrsni best-seller,
pogotovo u varijantama sa brzom GDDR3 memorijom. Već u ovom trenutku su
u prodaji GeForce 7300GT DDR3 modeli od proizvođača BFG, XFX, eVGA, Gainward,
Inno3D i drugih, a skloni smo da poverujemo da će ovakve kartice uskoro
ponuditi i velikani poput ASUS-a i MSI-a.
CineFX 4.0 Architecture
Full DirectX9 Support
DirectX9
Shader Model 3.0 Support
Vertex Shader 3.0
Pixel Shader 3.0
Internal 128-bit Floating Point (FP32) Precisions
Unlimited Shader Lengths
Up to 16 textures per pass
Support for FP16 Texture Formats with Filtering,
FP32 without
Non-Power of two texture support
Multiple Render Targets
NVIDIA High Precision Dynamic Range Technology
Full FP16 Floating Point Support throughout the entire pipeline
FP16 Floating Point Frame Buffer Support
Intellisample 4.0
Up to 4X, Gamma Adjusted, Native Multi-sampling FSAA with rotated grid
sampling
Transparent Multi-Sampling and Super-Sampling
Lossless colour, texture, z-data compression
Fast Z Clear
Up to 16x Anisotropic Filtering
UltraShadow Technology
NVIDIA SLI Support
NVIDIA Pure Video Technology
Adaptable Programmable video processor
High Definition MPEG2 and WMV9 acceleration
Spatial Temporal de-interlacing
Inverse 2:2 and 3:2 pull-down (Inverse Telecine)
4-tap horizontal, 5-tap vertical scaling
Overlay color temperature correction
Microsoft® Video Mixing Renderer (VMR) supports multiple video windows
with full video quality and features in each window
Integrated HDTV output
Advanced Display options
Dedicated on-chip video processor
nView Multi Display technology
Single and Dual-Link TMDS Transmitter
Digital Vibrance Control 3.0
Kartica na testu – Galaxy GeForce 7300GT DDR3
Klasičan GeForce 7300GT sa DDR2 memorijom je takođe značajno brža kartica
od GeForce 7300GS-a. Pored toga što koristi isti čip kao i 7300GT DDR3, jezgro
radi na 350 MHz i sa memorijom komunicira putem 128-bitne magistrale (kod
7300GS-a magistrala je 64-bitna). Partneri memoriju obično postavljaju na
oko 700 MHz. To je značajno manje od onoga što nudi Galaxy GeForce 7300GT
u Zalman izdanju, čije su radne učestanosti dvostruko više, iako kartica
košta svega 10 dolara više (cena je i dalje 10 dolara niža od one za model
GeForce 7600GS!).
Galaxy u ponudi ima čak tri GeForce 7300GT kartice. Osnovni model, sa cenom
od 85 dolara, stiže sa DDR2 memorijom, verzija od 100 dolara ima standardan
kuler i 128MB GDDR3 1.4ns memorije, a „Zalman“ verzija ima, osim posebnog
hladnjaka i 256MB memorije u 1.2ns čipovima koji su dodatno hlađeni, po ceni
od 110 dolara. Svi GeForce 7300 GT modeli imaju SLI konektor, ali ne koriste
svi identičan PCB.
Zalman i „regular“ verzije Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 kartica imaju radne
učestanosti podešene na 500 MHz za jezgro i 1400 MHz za memoriju. Štampana
ploča je „pozajmljena“ od GeForce 7600GT-a, a na Galaxy kartici, osim specifičnog
plavog PCB laka, uočavamo i oklopljene prigušnice i kondenzatore. Ventilator
na jezgru jeste glomazan, ali uliva poverenje. Ne samo zbog toga što se radi
o proizvodu sa Zalman potpisom, već zbog kvaliteta izrade i činjenice da
odlično radi posao. Zanimljivo je da svaki „listić“ koji čini hladnjak ima
ugraviran logotip kompanije Zalman.
Ventilator je jako tih i kvalitetan – radi se o dual ball bearing sistemu (nije
sleeve-bearing, što znači da može da radi znatno duže od 2 do 3 godine). Memorijski
čipovi (Samsung, 1.2 ns) su smešteni sa osnovne strane i pokriveni malim aluminijumskim
profilima. Kartica stiže i sa jednim Dual Link DVI konektorom, analognim priključkom
i Video out izlazom. Kartica raspolaže sa ukupno 256 MB video memorije. Kao
što na slikama možete videti, konektor za eksterno napajanje nije potreban
akceleratoru ove klase.
Samo retail pakovanje za Galaxy GeForce 7300GT DDR3 je jako zanimljivo jer
se kroz „prozor“ odmah može uočiti izgled kulera (brend Zalman je, naravno,
zadržan), kao i deo kartice koji u istom trenutku potencijalnom kupcu stavlja
do znanja da se ne radi o prosečnom entry-level proizvodu. U paketu, ipak,
nema mnogo dodataka. Osim kabla i razvodnika za isti, tu je CD i uputstvo,
a svoje mesto među dodatnom opremom ovoga puta nije našao DVI > D-Sub
adapter. Kartica je na testu radila savršeno stabilno.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
MSI NX6800GS- 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
GeForce 6800GT – 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
Force 6600GT – 128 MB GDDR3 – Older ForceWare
ATI Radeon X1600 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
ASUS EN7600GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 – ForceWare 91.31
Monitor
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVD-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Sands of Time
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
je AF bio uključen,
to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
a gamma correction pri antialiasingu uključen.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
A kada se uključi AA i AF?
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
previše limitirana brzinom CPU-a.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo “mučili” na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni odnosno uključeni kad je to u tabeli naglašeno.
F.E.A.R 1.3
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Overclocking
Čak i fabrički overklokovane kartice ne propuštamo dodatno da ubrzamo i ispitamo
kranje limite. U ovim vrelim danima, najbolji prijatelj nam je (a i hardveru)
kućni klima uređaj i dve Xilence 12-ice koje tiho „pirkaju“ ka sistemu. Nije
preterano dodatno hlađenje, ali taman da budemo sigurni da „nije do nas“. Jezgro
smo, laganim koracima, uspeli da ubrzamo do 574 MHz (potpuno stabilno), odnosno
do 585 MHz kada je bilo moguće završiti poneki test. Ipak, „za svaki dan“ GPU
ne bi smo držali na više od 550 MHz, jer, setimo se, regularni GeForce 7300
GT ima radni takt od 350 MHz. NVIDIA, ipak, ne dozvoljava partnerima viši klok
od 575 MHz, makar koristili i vodeno hlađenje. Čak i u tom slučaju, mislimo
da su „zeleni“ pomalo previše optimistični. Memorija, sa druge strane, može
da se dovede do sjajnih 1560 MHz, što je opet odličan pomak sa početnih 1400
MHz. Krajnji ishod (575 / 1560 MHz) vidite u tabelama ispod:
Zaključak
Mo žemo reći da nikada ranije nismo bilo toliko oduševljeni performansama
kartice koja pripada entry-level segmentu tržišta. Po ceni koja je manja od
100 evra, GeForce 7300GT GDDR3 je više nego dobrodošao na naše tržište i na
ove kartice treba obratiti pažnju, jer bi mogle da budu interesantne svima
onima koji su se namerili na GeForce 6600 GT, a više ne mogu da ga pronađu
u slobodnoj prodaji. Konkurencija u ovoj kategoriji zaista nema adekvatan odgovor
– Radeon X1600 Pro, koji mu je po ceni najbliži, u svakom je slučaju sporiji
(to važi i za jači i osetno skuplji, X1600 XT) i inferiorniji akcelerator.
Najveći problem u ovom trenutku je u tome što je kupcima jako teško da dođu
do ovih kartica, zbog nedostatka distributera specifičnih, manjih NVIDIA partnera
(XFX, BFG, Galaxy), pa se kod nas izbor uvek svodi na referentni ASUS, MSI
ili Gigabyte model. Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 je školski primer pedantno
i kvalitetno izrađene kartice koja zbog svih svojih kvaliteta, kao što su visoke
performanse i tih rashladni sistem, ne košta bitno više od referentnih izdanja.
Njena preporučena cena je 105 dolara, iako se na njoj nalazi 256MB jedne od
trenutno najbržih memorijskih čipova koji se masovno proizvode. Iako se ne
radi o akceleratoru koji će zadovoljiti i najzahtevnije igrače (koji po pravilu
traže visoke rezolucije u sprezi sa antialiasing i anisotropic „filterima”),
činjenica je da se i najzahtevnije igre mogu igrati u umerenijim rezolucijama,
a pošto se radi o GeForce kartici sedme generacije, PureVideo HD će učiniti
da vaši filmovi, bili oni HD ili SD, izgledaju najbolje moguće. PureVideo u
novom „HD“ verziji radi samo na GeForce karticama sedme generacije, instalira
se uz same drajvere i predstavlja sistem za hardversko dekodiranje WMV9 i H.264
videa visoke rezolucije, i to uz napredno filtiranje i kompenzaciju pokreta.
Algoritmi se u velikoj meri izvršavaju u 3D pixel pipeline-u ,
a novina u novoj verziji je dinamička redukcija šuma i pametno izoštravanje
slike. Nakon što smo pogledali nekoliko H.264, X.264, WMV9 i MPEG2 filmova
u 720p i 1080p rezoluciji, moramo da konstatujemo da PureVideoHD jednostavno
daje bolje rezultate nego video sistem kod ATI Radeon kartica. Performanse
Galaxy GeForce 7300GT DDR3 kartice su osetno više od performansi GeForce 6600GT
i u rangu su sa GeForce 7600GS karticom. Zapravo, ovaj akcelerator je negde
„na pola puta“ između 6600GT-a i njegovog naslednika, modela 7600GT, što se
iz oznake kartice nikako ne bi moglo naslutiti, jer se radi o akceleratoru
niže klase, koji nudi performanse kao da pripada mainstream kategoriji.
Očekujemo odgovor iz kanadske kompanije, jer nijedan Radeon X1300 ili čak X1600
ne može da parira GeForce 7300GT kartici sa 256MB GDDR3 memorije. GeForce 7300GT
DDR3 koji smo testirali ima fantastičan odnos cene sa jedne i performansi
i kvaliteta sa druge strane, a i vrlo je tih u radu. Iz tog razloga, Galaxy
GeForce 7300GT DDR3 u Zalman izdanju dobija našu
najtopliju preporuku.
Karticu na test ustupila kompanija Galaxy.
Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije
ustupio Kimtec .