nVidia GeForce 7300GT DDR3 – Galaxy

nVidia GeForce 7300GT DDR3 – Galaxy

GeForce 7300GT je samo po oznaci sličan modelu 7300GS. Radi se o prvom akceleratoru iz entry-level segmenta koji omogućava vrlo dobre performanse u zahtevnim igrama. Zapravo, ono što GeForce 7300GT u varijanti sa GDDR3 memorijom nudi više podseća na srednju klasu, ali po ceni koja ne prevazilazi 100 evra, Galaxy GeForce 7300GT DDR3 se nikako ne može smestiti u mainstream...

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      nVidia GeForce 7300GT DDR3 – Galaxy

      Uvod

      Korisnicima računara je dobro poznata činjenica da je žestoka konkurencija dobra
      stvar za krajnjeg kupca. To se vrlo dobro vidi na tržištu sistemskih procesora,
      ali je još uočljivije u segmentu 3D akceleratora, gde se „generacije” menjaju
      i po dva puta u godini. Kada je NVIDIA nedavno drugi put odgovorila na najjači
      Radeon X1900 akcelerator svojim dvoglavim GeForce 7950 GX2 monstrumom, ATI nije
      imao mnogo izbora nego da cenu X1900 XTX akceleratora dobrano (za 150 dolara)
      smanji – u $500+s egment se „uselilo” nešto mnogo jače, a dok R600 (i G80) ne
      budu spremni, GX2 će važiti za najjači akcelerator koji se za desktop računare
      može kupiti. Ovaj primer nije usamljen i važi samo za najvišu klasu, a na suprotnoj
      strani cenovne lestvice, bitku biju GeForce 7300 i Radeon X1300 akceleratori.
      Da su performanse, a ne samo cena, jako bitna stavka i u ovom segmentu, govori
      i podatak da pojedini AIB partneri nude fabrički overklokovana izdanja, koja
      stižu sa bržom memorijom, a ponekad i višom cenom. Međutim, sama NVIDIA je ovoga
      puta svojim partnerima dala i recept za kreiranje ultimativnog budžetnog akceleratora,
      a njegov naziv je GeForce 7300GT. Kartica je tako pozicionirana da i dalje pripada
      sub-$100 kategoriji, ali da pruži performanse koje su više od modela GeForce
      7600GS. Ovim potezom, NVIDIA je namerno napravila konkurenciju i sopstvenom
      izdanju mainstream klase, ali kada je nadmudrivanje sa konkurencijom u pitanju,
      sve dolazi u obzir. I dok je GeForce 7300GS, sa jednostavnom štampom, malim
      čipom i 64-bitnom memorijskom magistralom i dalje namenjen kupcima koji se ne
      igraju i ne očekuju mnogo od grafičkog akceleratora, GeForce 7300GT je sasvim
      drugačija priča. Ovaj akcelerator je namenjen igračima koji nisu spremni da
      plate više od stotinak dolara, a itekako bi želeli da igraju najnovije naslove.
      Nadmudrivanje koje smo pomenuli, može se primetiti i između partnera američke
      kompanije – kompanije kao što su XFX, eVGA, BFG, Gainward, Galaxy i sl. pokušavaju
      da naprave što bolji „dil” za kupca, odnosno što više performanse za što povoljniju
      sumu novca. Overklokovana izdanja, posebni rashladni sistemi i specifičan bundle
      je aspekt ponude za koji čitaoci već znaju, ali je zanimljivo videti i do kog
      nivoa idu „bitke” sa on-line ponudama, koje uključuju razne popuste na rezervaciju
      e-mail-om (e-mail rebate), besplatno slanje i druge pogodnosti. Mnoge ponude
      za overklokovana izdanja GeForce akceleratora zvuče primamljivo, mada se dešava
      da kupci budu i prevareni, jer neka kartica može raditi na nižem taktu od referentnog
      modela, bez pomena u specifikaciji (kompanije se od ogorčenih kupaca sa pametnim
      advokatima „ograđuju” čuvenim disclaimer-om u kome se navodi da kompanija ima
      pravo da promeni specifikaciju proizvoda bez prethodne najave). I dok na zapadnim
      tržištima većinu proizvoda možete vratiti u prodavnicu ako njima niste zadovoljni,
      kod nas ovo „pravilo” ne važi, pa se potrudite da saznate što više o hardveru
      koji kupujete. ASUS, na primer, za EN 7600GS Silent sa 512MB memorije kulturno
      navodi da se radi o duplo sporijoj memoriji u odnosu na model sa 256 MB VRAM-a.
      Druge kompanije, pak, „zaborave” da napomenu da je memorijska magistrala na
      njihovoj kartici 64-bitna iako je naziv kartice isti kao i kod referentnog NVIDIA
      modela koji podrazumeva 128-bitni bus .

      Kod GeForce 7300GT modela, konkretno, situacija je vrlo konfuzna, jer je NVIDIA
      dozvolila partnerima da pod ovom oznakom prodaju kartice čiji GPU radi na 350
      do 575 MHz, dok memorija, 256 ili 512 MB, može da bude podešena od efektivnih
      667 do čak 1500 MHz! To kompanijama ostavlja mogućnost da „frikombinuju” i
      naprave svoju najbolju ponudu, a koliko će koja kompanija igrati „na fer” ostaje
      da se vidi. Jedno od imena koje obećavaju je Galaxy, koji je po ceni od 100
      dolara ponudio GeForce 7300GT sa GDDR3 memorijom i učestanostima od 500 / 1400
      MHz. Za 10 dolara više, u ponudi je ista kartica sa dvostruko većim VRAM-om,
      Zalman hladnjakom i još bržim GDDR3 čipovima, koja radi na istom „kloku” ali
      svakako nudi veću overklok marginu za VRAM. Neko će se zapitati čemu GDDR3
      memorija i visoki taktovi u klasi kartica koje imaju „četiri pajplajna”. Međutim,
      stvari stoje mnogo drugačije i 7300GT se mnogo više razlikuje od 7300GS-a,
      nego što bi to po oznaci mogli predpostaviti.

      GeForce 7300GT – sa G73 GPU-om!

      GeForce 7300GS stiže sa G72 jezgrom o kome smo već pisali, a kao što možete
      videti u tabeli koja se nalazi ispod ovog pasusa, GeForce 7300GT koristi
      G73 GPU, kao onaj kod GeForce 7600GS i 7600GT kartica. Kako ove čipove
      prave i TSMC i UMC, procenat lošijih čipova (prema nekim informacijama,
      lošiji uvek stižu od UMC-a), koji ne prolaze test ni na frekvenciji dovoljnoj
      za 7600GS modele, testiraju se sa jednim isključenim Quad Unit-om i ako
      ovaj test prođu, mogu se koristiti na GeForce 7300GT modelima. To znači
      da GeForce 7300GT ima osam pipeline jedinica, odnosno po osam Pixel Shader,
      TMU i ROP jedinica, dok 7600GS i GT imaju po dvanaest. Broj ROP jedinica,
      što je za krajnje performanse bitno, i dalje je osam, a broj vertex jedinica
      je smanjen sa pet na četiri. Memorijska magistrala je, prirodno, ukupne
      širine od 128 bita, kao i kod mainstream modela. Prema nekim izvorima,
      broj ROP jedinica kod 7300GT-a je redukovan sa osam na četiri, ali je ovaj
      podatak teže proveriti jer RivaTuner ne „vidi“ ROP jedinice. Pored toga,
      isti program kao da ima problema sa detekcijom G73 čipa kao 12 pipeline
      GPU, jer i u slučaju GeForce 7600GT kartica prijavljuje da čip ima jedan
      isključen Quad Pipeline, što je mnoge kolege navelo da pomisle da G73 ima
      16 pipeline-a, što ako posmatramo površinu i broj tranzistorskih elemenata
      malo verovatno. GeForce 7300GT je, imajući sve u vidu, zanimljivo uporediti
      sa GeForce 6600GT karticama koje su na svakom, pa i našem tržištu, veoma
      rasprostranjene. nV43 GPU ima takođe osam Pixel Shader i Texture Management
      jedinica, ali svega 4 ROP-a i 3 Vertex Shader-a. Takt jezgra je 500 MHz,
      dok je 128 MB (kod najvećeg broja modela), podešeno na tačno 1000 MHz.
      GeForce 7300GT u GDDR3 izdanju, osim što ima moćniji GPU (iako je redukovan),
      ima i 400 do 500 MHz brži VRAM, pa će se, logično, po performansama svrstati
      negde između GeForce 6600GT i 7600GT akceleratora. Ako je cena svega 100
      dolara, možemo već sada predpostaviti da će ovo biti svojevrsni best-seller,
      pogotovo u varijantama sa brzom GDDR3 memorijom. Već u ovom trenutku su
      u prodaji GeForce 7300GT DDR3 modeli od proizvođača BFG, XFX, eVGA, Gainward,
      Inno3D i drugih, a skloni smo da poverujemo da će ovakve kartice uskoro
      ponuditi i velikani poput ASUS-a i MSI-a.

      CineFX 4.0 Architecture

      Full DirectX9 Support
      DirectX9
      Shader Model 3.0 Support

      Vertex Shader 3.0
      Pixel Shader 3.0
      Internal 128-bit Floating Point (FP32) Precisions

      Unlimited Shader Lengths
      Up to 16 textures per pass
      Support for FP16 Texture Formats with Filtering,
      FP32 without
      Non-Power of two texture support
      Multiple Render Targets

      NVIDIA High Precision Dynamic Range Technology

      Full FP16 Floating Point Support throughout the entire pipeline
      FP16 Floating Point Frame Buffer Support

      Intellisample 4.0

      Up to 4X, Gamma Adjusted, Native Multi-sampling FSAA with rotated grid
      sampling
      Transparent Multi-Sampling and Super-Sampling
      Lossless colour, texture, z-data compression
      Fast Z Clear
      Up to 16x Anisotropic Filtering

      UltraShadow Technology
      NVIDIA SLI Support
      NVIDIA Pure Video Technology

      Adaptable Programmable video processor
      High Definition MPEG2 and WMV9 acceleration
      Spatial Temporal de-interlacing
      Inverse 2:2 and 3:2 pull-down (Inverse Telecine)
      4-tap horizontal, 5-tap vertical scaling
      Overlay color temperature correction
      Microsoft® Video Mixing Renderer (VMR) supports multiple video windows
      with full video quality and features in each window
      Integrated HDTV output

      Advanced Display options

      Dedicated on-chip video processor
      nView Multi Display technology
      Single and Dual-Link TMDS Transmitter
      Digital Vibrance Control 3.0

      Kartica na testu – Galaxy GeForce 7300GT DDR3

      Klasičan GeForce 7300GT sa DDR2 memorijom je takođe značajno brža kartica
      od GeForce 7300GS-a. Pored toga što koristi isti čip kao i 7300GT DDR3, jezgro
      radi na 350 MHz i sa memorijom komunicira putem 128-bitne magistrale (kod
      7300GS-a magistrala je 64-bitna). Partneri memoriju obično postavljaju na
      oko 700 MHz. To je značajno manje od onoga što nudi Galaxy GeForce 7300GT
      u Zalman izdanju, čije su radne učestanosti dvostruko više, iako kartica
      košta svega 10 dolara više (cena je i dalje 10 dolara niža od one za model
      GeForce 7600GS!).


      Galaxy u ponudi ima čak tri GeForce 7300GT kartice. Osnovni model, sa cenom
      od 85 dolara, stiže sa DDR2 memorijom, verzija od 100 dolara ima standardan
      kuler i 128MB GDDR3 1.4ns memorije, a „Zalman“ verzija ima, osim posebnog
      hladnjaka i 256MB memorije u 1.2ns čipovima koji su dodatno hlađeni, po ceni
      od 110 dolara. Svi GeForce 7300 GT modeli imaju SLI konektor, ali ne koriste
      svi identičan PCB.


      Zalman i „regular“ verzije Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 kartica imaju radne
      učestanosti podešene na 500 MHz za jezgro i 1400 MHz za memoriju. Štampana
      ploča je „pozajmljena“ od GeForce 7600GT-a, a na Galaxy kartici, osim specifičnog
      plavog PCB laka, uočavamo i oklopljene prigušnice i kondenzatore. Ventilator
      na jezgru jeste glomazan, ali uliva poverenje. Ne samo zbog toga što se radi
      o proizvodu sa Zalman potpisom, već zbog kvaliteta izrade i činjenice da
      odlično radi posao. Zanimljivo je da svaki „listić“ koji čini hladnjak ima
      ugraviran logotip kompanije Zalman.


      Ventilator je jako tih i kvalitetan – radi se o dual ball bearing sistemu (nije
      sleeve-bearing, što znači da može da radi znatno duže od 2 do 3 godine). Memorijski
      čipovi (Samsung, 1.2 ns) su smešteni sa osnovne strane i pokriveni malim aluminijumskim
      profilima. Kartica stiže i sa jednim Dual Link DVI konektorom, analognim priključkom
      i Video out izlazom. Kartica raspolaže sa ukupno 256 MB video memorije. Kao
      što na slikama možete videti, konektor za eksterno napajanje nije potreban
      akceleratoru ove klase.


      Samo retail pakovanje za Galaxy GeForce 7300GT DDR3 je jako zanimljivo jer
      se kroz „prozor“ odmah može uočiti izgled kulera (brend Zalman je, naravno,
      zadržan), kao i deo kartice koji u istom trenutku potencijalnom kupcu stavlja
      do znanja da se ne radi o prosečnom entry-level proizvodu. U paketu, ipak,
      nema mnogo dodataka. Osim kabla i razvodnika za isti, tu je CD i uputstvo,
      a svoje mesto među dodatnom opremom ovoga puta nije našao DVI > D-Sub
      adapter. Kartica je na testu radila savršeno stabilno.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)

      Matična ploča

      ASUS A8N32-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 270 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      MSI NX6800GS- 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
      GeForce 6800GT – 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
      Force 6600GT – 128 MB GDDR3 – Older ForceWare

      ATI Radeon X1600 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
      ASUS EN7600GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
      Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 – ForceWare 91.31

      Monitor

      Benq FP93GX (ustupio Kimtec)

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVD-106S

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      Microsoft – Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Valve’s Half Life 2: Lost Coast
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Unreal Tournament 2004

      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
      Painkiller Battle Out Of Hell
      Prince of Persia: Sands of Time
      The Chronicles of Riddick
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
      je AF bio uključen,
      to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
      Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
      kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
      su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
      a gamma correction pri antialiasingu uključen.


      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
      napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
      efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
      ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
      vezane za samu fiziku.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
      SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
      standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
      MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
      miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
      Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
      imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
      aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
      fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
      koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
      simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
      u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
      u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
      removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
      i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
      simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
      miliona osnovnih linija.

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      A kada se uključi AA i AF?

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
      Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
      Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      Painkiller: Battle Out of Hell

      I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
      sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
      previše limitirana brzinom CPU-a.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo “mučili” na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni odnosno uključeni kad je to u tabeli naglašeno.

      F.E.A.R 1.3

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
      batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
      ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
      stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      Overclocking

      Čak i fabrički overklokovane kartice ne propuštamo dodatno da ubrzamo i ispitamo
      kranje limite. U ovim vrelim danima, najbolji prijatelj nam je (a i hardveru)
      kućni klima uređaj i dve Xilence 12-ice koje tiho „pirkaju“ ka sistemu. Nije
      preterano dodatno hlađenje, ali taman da budemo sigurni da „nije do nas“. Jezgro
      smo, laganim koracima, uspeli da ubrzamo do 574 MHz (potpuno stabilno), odnosno
      do 585 MHz kada je bilo moguće završiti poneki test. Ipak, „za svaki dan“ GPU
      ne bi smo držali na više od 550 MHz, jer, setimo se, regularni GeForce 7300
      GT ima radni takt od 350 MHz. NVIDIA, ipak, ne dozvoljava partnerima viši klok
      od 575 MHz, makar koristili i vodeno hlađenje. Čak i u tom slučaju, mislimo
      da su „zeleni“ pomalo previše optimistični. Memorija, sa druge strane, može
      da se dovede do sjajnih 1560 MHz, što je opet odličan pomak sa početnih 1400
      MHz. Krajnji ishod (575 / 1560 MHz) vidite u tabelama ispod:

      Zaključak

      Mo žemo reći da nikada ranije nismo bilo toliko oduševljeni performansama
      kartice koja pripada entry-level segmentu tržišta. Po ceni koja je manja od
      100 evra, GeForce 7300GT GDDR3 je više nego dobrodošao na naše tržište i na
      ove kartice treba obratiti pažnju, jer bi mogle da budu interesantne svima
      onima koji su se namerili na GeForce 6600 GT, a više ne mogu da ga pronađu
      u slobodnoj prodaji. Konkurencija u ovoj kategoriji zaista nema adekvatan odgovor
      – Radeon X1600 Pro, koji mu je po ceni najbliži, u svakom je slučaju sporiji
      (to važi i za jači i osetno skuplji, X1600 XT) i inferiorniji akcelerator.
      Najveći problem u ovom trenutku je u tome što je kupcima jako teško da dođu
      do ovih kartica, zbog nedostatka distributera specifičnih, manjih NVIDIA partnera
      (XFX, BFG, Galaxy), pa se kod nas izbor uvek svodi na referentni ASUS, MSI
      ili Gigabyte model. Galaxy GeForce 7300GT GDDR3 je školski primer pedantno
      i kvalitetno izrađene kartice koja zbog svih svojih kvaliteta, kao što su visoke
      performanse i tih rashladni sistem, ne košta bitno više od referentnih izdanja.
      Njena preporučena cena je 105 dolara, iako se na njoj nalazi 256MB jedne od
      trenutno najbržih memorijskih čipova koji se masovno proizvode. Iako se ne
      radi o akceleratoru koji će zadovoljiti i najzahtevnije igrače (koji po pravilu
      traže visoke rezolucije u sprezi sa antialiasing i anisotropic „filterima”),
      činjenica je da se i najzahtevnije igre mogu igrati u umerenijim rezolucijama,
      a pošto se radi o GeForce kartici sedme generacije, PureVideo HD će učiniti
      da vaši filmovi, bili oni HD ili SD, izgledaju najbolje moguće. PureVideo u
      novom „HD“ verziji radi samo na GeForce karticama sedme generacije, instalira
      se uz same drajvere i predstavlja sistem za hardversko dekodiranje WMV9 i H.264
      videa visoke rezolucije, i to uz napredno filtiranje i kompenzaciju pokreta.
      Algoritmi se u velikoj meri izvršavaju u 3D pixel pipeline-u ,
      a novina u novoj verziji je dinamička redukcija šuma i pametno izoštravanje
      slike. Nakon što smo pogledali nekoliko H.264, X.264, WMV9 i MPEG2 filmova
      u 720p i 1080p rezoluciji, moramo da konstatujemo da PureVideoHD jednostavno
      daje bolje rezultate nego video sistem kod ATI Radeon kartica. Performanse
      Galaxy GeForce 7300GT DDR3 kartice su osetno više od performansi GeForce 6600GT
      i u rangu su sa GeForce 7600GS karticom. Zapravo, ovaj akcelerator je negde
      „na pola puta“ između 6600GT-a i njegovog naslednika, modela 7600GT, što se
      iz oznake kartice nikako ne bi moglo naslutiti, jer se radi o akceleratoru
      niže klase, koji nudi performanse kao da pripada mainstream kategoriji.
      Očekujemo odgovor iz kanadske kompanije, jer nijedan Radeon X1300 ili čak X1600
      ne može da parira GeForce 7300GT kartici sa 256MB GDDR3 memorije. GeForce 7300GT
      DDR3 koji smo testirali ima fantastičan odnos cene sa jedne i performansi
      i kvaliteta sa druge strane, a i vrlo je tih u radu. Iz tog razloga, Galaxy
      GeForce 7300GT DDR3 u Zalman izdanju dobija našu
      najtopliju preporuku.

      Karticu na test ustupila kompanija Galaxy.
      Benq FP93GX TFT-LCD monitor za potrebe test konfiguracije
      ustupio Kimtec .

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test