nVidia GeForce 7600GT - ASUS

nVidia GeForce 7600GT - ASUS

GeForce 7600GT je naslednik veoma uspešnog modela GeForce 6600GT, dok je model 6800GS bio samo privremeno rešenje. Kako se ovaj novi mainstream akcelerator nosi sa konkurentskim Radeon X1600 XT-om i koliko će ga ugroziti Radeon X1800 GTO, pročitajte u testu ASUS Extreme N7600GT kartice.

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      nVidia GeForce 7600GT – ASUS EN7600 GT
      Uvod

      Druga nedelja marta meseca tekuće godine, bila je za nVidiu posebno važna,
      jer su na najvećoj i verovatno najznačajnijoj svetskoj IT manifestaciji, predstavljena
      dva nova grafička procesora. Ne toliko nova da bi ih smatrali narednom generacijom,
      ali za matičnu kompaniju bitna iz više razloga. Na prvom mestu, G71 i G73 bi
      trebalo da preuzmu lidersku poziciju od najjačeg Radeona, modela X1900XTX,
      a kada je srednja klasa u pitanju – GeForce 7600GT i GS su tu da ponove uspeh
      prethodnika, GeForce 6600GT i 6600 akceleratora. Nekoliko meseci pre nego što
      je GeForce 7600GT bio spreman za isporuku partnerima, nVidia je kao privremeno
      rešenje, predstavila GeForce 6800GS, koji je bio zanimljiv korisnicima koji
      žele nešto više od modela 6600GT, ali ne toliko da bi im odgovarao GeForce
      7800GT. Pošto se GeForce 6800/GT retko gde mogao pronaći u PCI-E izvedbama,
      model 6800GS je stigao kao “kec na jedanaest”, jer je ponudio dosta visoke performanse
      u svojoj klasi, isti set mogućnosti kao i naredna generacija i mogao je
      solidno da se ubrza iznad specifikacije… Ovako nešto ATI, pre nego što su
      modeli za srednju klasu iz X1K serije bili spremi, sa Radeon X800GT i GTO nikako
      nije uspeo da postigne – bez obzira što su ove kartice nudile dosta za uloženi
      novac, kupce je odbijala činjenica da se radi o starijoj arhitekturi, te da
      kartica za koju daju oko 200 dolara, ne može da radi sa sve brojnijim igrama
      koje “koriste” duže shader programe (Shader Model 3.0). Sa druge strane, GeForce
      6800GS je bio jednostavan i za partnere – kartica koristi štampanu ploču za
      GeForce 7800GT i postojeći GPU, koji se, zahvaljujući usavršavanju proizvodnog
      procesa, mogao podići na znatno više frekvencije nego kod PCI-E verzije modela
      GeForce 6800 (vanilla). Bez obzira na to što ima manji broj pipeline jedinica,
      ova kartica je zahvaljujući višim klokovima, dostigla i prestigla model GeForce
      6800GT, koji je u proizvodnji, a i u prodaji, bio skuplji. Pojedini vendori
      su predstavili i modele sa bržom memorijom i boljim rashladnim sistemima, pa
      ni performanse do nedavno najbržeg – GeForce 6800Ultra, nisu bile nedostižne.
      Za 199 dolara, koliko je kartica nakon sniženja koštala (sa 249$), ovo je svakako
      bio instant best-buy, međutim, nVidia nije menjala planove, pa je sada za isti
      novac ponuđen po karakteristikama sličan, ali sa aspekta manufakture dosta
      drugačiji model – GeForce 7600GT. Nova kartica je tu da ponovi uspeh GeForce
      6600GT-a, čiji je pravi naslednik, dok je 6800GS bio samo prelazno rešenje.
      Stoga, ne treba da iznenadi ako performanse modela 6800GS ne budu (bitno) prevaziđene.
      Bez obzira na više radne učestanosti novog mainstream modela, “na strani” 6800GS-a
      je i dalje šira memorijska magistrala, što može da znači više performanse u
      višim rezolucijama, ili pri aktiviranim anisotropic i antialiasing “filterima”


      Za nVidiu, gaming postaje više od ubrzanja grafike preko klasičnog
      video akceleratora. SLI sistemi će, zahvaljujući sve većoj zastupljenosti odgovarajućih
      ploča, biti još brojniji, a akceleracija fizike, preti da još jednom redefiniše
      i poboljša igre. Kalkulacija fizike pomoću video kartica u Dual ili QuadGPU
      sistemima, svakako će uticati na prodaju ovih sistema. Nesumnjivo, na SLI Physics
      će odgovoriti i ATI, jer je poznato da sirove matematičke kalkulacije, R5xx
      procesori obavljaju efikasnije od G7x GPU-ova. U prethodnim GeForce 7900 testovima
      smo pisali o daljoj ekspanziji SLI koncepta: QuadSLI je namenjen za najjače
      igračke mašine i radne stanice, na kojima bi developeri mogli da razvijaju
      i testiraju igre koje će se pojaviti u vreme kada SingleGPU akceleratori budu
      imali snagu sadašnjih SLI i QuadSLI sistema. Predstavljen je i SLI za notebook
      računare – naravno, radi se o desktop replacement rešenjima, velikim prenosnim
      računarima, koji bas nisu zgodni da ih stalno nosite sa sobom, ali ih lako
      možete poneti na neki LAN događaj… Takođe, videćemo i kako će se cela priča
      sa SLI-fizikom odvijati. Da li će posebni akceleratori za fiziku preovladati,
      ili će ATI i nVidia ponuditi efikasna “Physics on GPU” rešenja, kako ni dodatne
      kartice od 150 (128 MB) ili 200 (256 MB) dolara ne bi bile isplative?

      GeForce 7600GT GPU, odnosno G73, koristi se i na još jednom akceleratoru –
      GeForce 7600GS, koji radi na nižim učestanostima (400 MHz za jezgro i 800 MHz
      za memoriju) i stiže sa jeftinijom DDR2 memorijom. Ovo rešenje, koje bi trebalo
      da ponudi performanse slične GeForce 6600GT karticama (uz nižu proizvodnu i
      tržišnu cenu), ima uglavnom pasivan hladnjak i biće dobar izbor za tihe Media
      Centar PC računare, pogotovo ako se uzme u obzir koliko je PureVideo napredan
      sistem za reprodukciju HD video formata bez opterećenja centralnog procesora.
      Kada su performanse u pitanju, najveća prepreka za GeForce 7600GT jeste Radeon
      X1800 GTO, koji za sličan novac ipak nudi više performanse. Kod ovih kartica
      (tačnije, nekih primeraka) je moguće i uključivanje neaktivnog Quad Pipeline
      Unit-a, te postizanje nivoa performansi koje nudi Radeon X1800 XL – high-end
      model prethodne generacije. Ostaje pitanje tržišne dostupnosti, kao i mogućnosti
      smanjenja cena, koja je u slučaju GeForce 7600GT-a dosta realnija. G73 kartice
      koriste izuzetno jednostavan PCB, rashladni sistem i naponsku jedinicu, dok
      je X1800 GTO u proizvodnji praktično jednako zahtevan kao i X1800 XL.

      G73 – novi mainstream GPU

      G70, prvi GeForce 7 GPU, predstavljen je pre skoro godinu dana, iako će se
      nekome učiniti da je prošlo više vremena. Do pojave G73, nVidia je za potrebe
      srednje klase koristila procesore starije generacije. G72, prvi nVidia GPU
      proizveden u 90-nm litografiji, ostao je rezervisan za akceleratore najniže
      klase – GeForce 7300/GS. GeForce 7900 i 7300 su “naslednici” modela 7800 i
      6200, i u odnosu na njih, najveća novina jeste sitniji proizvodni postupak
      – memorijska magistrala, broj TMU, ROP, PS, VS (odnosno ALU) jedinica je ostao
      isti. Bitka se ipak, najžešće vodi u srednjoj klasi, pa je ona pretrpela i
      najveće promene. G73 ima za 50% više pipeline jedinica od nV43 procesora, a
      najsličnija je nV42 GPU-u, koji je “pokretao” GeForce 6800 PCI-E i GeForce
      6800 GS.

      G7x arhitektura se ne razlikuje previše od nV4x arhitekture, barem kada pogledamo
      krajnju funkcionalnost i set mogućnosti samog akceleratora. Podsetićemo, ipak,
      da je kod ALU jedinica (u okviru Pixel Shader Unit-a), napravljena reogranizacija,
      pa tako obe ALU jedinice u okviru PS “pipeline”-a, imaju mogućnost rada sa
      MultipleADD (MAD) kalkulacijama u jednom ciklusu (kod GeForce 6600 GPU-a, “pipeline”
      je imao jednu MAD i jednu MUL ALU jedinicu). Dok se nV43 “sastojao” od 8 TMU
      i 8 Pixel Shader (tj. 8 Fragment Shader) jedinica, sa 3 Vertex Shader i 4 Raster
      Operator jedinice, G73 ima 5 Vertex Shader jedinica, 12 Fragment Shader i 8
      ROP jedinica. Jedan pogled na našu tabelu, otkriće vam jako bitne razlike između
      nV43, nV42 i G73 procesora, a ako obratite pažnju na RV530, shvatićete zbog
      čega je on, pogotovo u odnosu na G73, toliko inferioran u današnjim igrama.
      Bez obzira na to što je broj tranzistorskih elemenata povećan, činjenica da
      je G73 izrađen u 90-nm procesu, kao i optimizacija pojedinih struktura u jezgru,
      dovela je do rezultata da je G73 po površini sličan sa nV43, kao i da se manje
      zagreva, bez obzira 60 MHz više radne učestanosti. G73 je, za sada zamišljen
      da radi na dva osnovna modela – GeForce 7600 GT i 7600 GS. Kao što vidite u
      tabeli, radne frekvencije za model 7600GT su 5600 / 1400 MHz, dok su za 7600
      GS znatno niže – 400 / 800 MHz. Baš zbog toga, smatramo da će GeForce 7600
      GS imati fantastičnu overklok marginu, procentualno znatno veću nego GeForce
      7600GT, koga, nažalost, teško može da dostigne zbog znatno sporije DDR2 memorije.

      Kao i kod G71, novitet u odnosu na prethodnu generaciju su dva dual-link DVI
      kontrolera, koja se nalaze u samom jezgru, pa je sada kao i na high-end Radeon
      X1K akceleratorima, na GeForce 7900 i 7600 akceleratore moguće povezati XHD
      monitore (30 inča, sa rezolucijom od 2560 x 1600). U prethodnoj generaciji,
      za tako nešto su bile potrebne dve GeForce kartice, ali ne u SLI, već u standardnom
      Single GPU režimu! Monitori od 30 inča su u ovom trenutku zaista ekstrem, ali
      za nekoliko godina, kada osnovni mod za igre i filmove bude 1920 x 1200 (1080p),
      XHD, odnosno rezolucija 2560 x 1600 će se smatrati high-end-om. Jo š jedna
      zanimljiva informacija vezana za G73, govori o tome da ovo jezgro zapravo fizički
      ima četiri, a ne tri Quad Pipeline jedinica, što bi značilo da sadrži 16 pipeline-a,
      kao i najjači modeli prethodne generacije. Ipak, sasvim je moguće da je RivaTuner
      u beta verziji, program koji je uspeo da “detektuje” 4 Quad Pipeline-a, zapravo
      samo bio zbunjen, jer bi, u slučaju da ima toliko pipeline-a, verujemo, sam GPU
      bio malo veće površine. Ako je u G73 svih 4 Quad Pipeline-a, opet neće biti tako
      lako aktivirati ih, jer nVidia u poslednje vreme koristi hardversku zaštitu (laser-cut)
      – zbog koje je kod G70 na GeForce 7800GT karticama bilo nemoguće aktivirati poslednji
      Quad Pipeline. Pa opet, nećemo se iznenaditi ako se odjednom pojavi GeForce 7600GTX
      ili GeForce 7700GT.

      SLI za mainstream?

      Za pravilnu interakciju svih objekata u okviru virtuelnog sveta, potrebno
      je dosta kalkulacija – sve zavisi od tipa i pravca delovanja sile, materijala,
      inercije, centrifugalnih i centipetalnih sila, odnosno same akcije i reakcije.
      O svemu ovome smo detaljnije pisali u prvom testu GeForce 7900GTX kartica,
      a tamo smo i naveli da je za ubrzanje fizike potreban SLI sistem, ali i da
      će fiziku moći da “ubrzava” i jedan GeForce akcelerator najnovije generacije.
      To znači da bi se i u SLI sisteme mogao uvesti tzv. load balancing – kako
      ne bi uvek jedan akcelerator bio posvećen samo fizici, nego bi jednim delom
      mogao da pomogne primarnom GPU-u kako bi 3D performanse bile više. Ipak, logično
      je očekivati da nVidia ne ponudi (odmah) load balancing , već da posvećeni
      GPU radi za fiziku, kako bi SLI sistemi sačinjeni od dva mainstream akceleratora
      imali više smisla. Po nekim preliminarnim merenjima, za 3D + Physics akceleraciju
      je daleko efikasnije imati dva GeForce 7600GT akceleratora, nego jedan GeForce
      7900GTX (2 x 7600GT je 390 dolara, a jedan 7900GTX košta oko 450 USD). To znači
      da nVidia definitivno dosta računa na SLI Physics kao sledeći marketinški trik
      za bolju prodaju svojih akceleratora.

      Pure Video

      Stvar kojom smo najviše bili oduševljeni na nVidia štandu na CeBIT-u, jeste
      demonstracija PureVideo sistema na primeru High Definition trejlera enkodovanih
      u novom H.264 formatu, koji pruža odličan kvalitet u odnosu na stari MPEG2,
      kada su visoke rezolucije u pitanju (i ako se koristi ne tako ogroman bitrate).
      No, H.264 je izuzetno zahtevan kodek, posebno kad se radi o HD modovima,
      pa i najjači CPU-ovi današnjice mogu biti opterećeni i do 80-90% samo tokom
      dekodiranja video fajlova, što onemogućava da ostatak resursa bude slobodan
      za druge zadatke. nVidia PureVideo podržava PoweDVD i WinDVD softverske dekodere,
      kao i najnovije izdanje Windows-ovog sistemskog dekodera. Sve GeForce 6 i
      7 kartice omogućavaju akceleraciju video fajlova visoke rezolucije, a mi
      smo lično videli kako opterećenje procesora sa 70-80% pada na 20-30% u slučaju
      kada je hardversko dekodiranje unutar drajvera obeleženo.

      Kartica na testu – ASUS
      Extreme N7600GT


      Prvi GeForce 7600GT koji smo testirali, stigao je iz kompanije ASUSTek,
      zajedno sa još dva G73 bazirana modela. Extreme N7600GT je prvo i većini
      korisnika najzanimljivije, tzv. referentno izdanje, dok je tu i model ASUS
      Extreme N7600GT Silent, koji je namenjen ljubiteljima tišine, a nudi iste
      radne učestanosti kao i model sa aktivnim hlađenjem. Kao i regularan model,
      i Silent kartica je dostupna i na našem tržištu, a tokom testiranja, zaista
      smo uživali u apsolutnoj tišini (za razliku od referentnog Radeona X1900
      XTX). Za više informacija o ASUS Extreme N7600GT Silent kartici posetite ovu
      stranicu.
      Na kraju, pomenućemo i GeForce
      7600GS Silent
      , koji je od ASUS-a stigao istog dana kada i 7600GT i GT
      Silent.


      U kutiji, sa ASUS karticom, nalaze se dva DVI-to-VGA adaptera, S-Video-to-Composite,
      uputstva, CD sa drajverima i Demo igre King Kong Special Edition. Kao i svaka
      referentna kartica, i ASUS EN7600GT se od nVidia sample-a razlikuje samo
      po nalepnici. Velika konkurencija, kako između nVidie i ATI-ja, tako i između
      samih partnera, jednostavno ne dozvoljava da referentni modeli stignu sa
      drugačijim hladnjacima. No, ponekad ima i izuzetaka, pa je ovoga puta ASUS,
      uz regularni, ponudio i Silent verzije G73 kartica. Što se tiče overklokovanih
      verzija, sumnjamo da će biti ASUS-ovih čuvenih TOP edicija, a zbog čega,
      videćemo u overclocking sekciji.


      Sam PCB deluje jednostavnije i od onog kod GeForce 6600GT kartica, a maleni
      bakarni kuler izgleda skromnije čak i od referentnih kulera za low-end Radeone
      – X1300 Pro! Nažalost, u radu, ovaj kuler nije najtiši u klasi, pa se “buka”
      malog ventilatora može meriti sa onom koju pravi Radeon X1900XTX, što je
      opet bolje nego Radeon X1300 Pro, X700 Pro i u rangu je sa referentnim GeForce
      6600GT kartama.


      Karta ima 256MB GDDR3 memorije, koji su raspoređeni u četiri Samsung memorijska
      čipa sa latencijom od 1.4ns, što odgovara efektivnoj frekvenciji od 1429 MHz.
      Na kartici, memorija je podešena na 1400 MHz, pa u startu i ne očekujemo velike
      overclocking rezultate. Ipak, ovu memoriju je u određenim serijama moguće ubrzati
      blizu specifikacije za 1.1ns čipove, pa sve zavisi od primerka, odnosno serije
      koju je proizvođač otkupio od Samsung-a.


      Sa druge strane štampe nema većih elektronskih komponenti, pa se osim nekoliko
      naponskih regulatora, može reći da je “gola”. Nova generacija mainstream
      kartica podrazumeva Dual DVI konektore, što je i logično jer sve više korisnika
      ima dva TFT monitora sa digitalnom konekcijom. Jedan od konektora je Dual-Link
      DVI, dok je drugi Single-Link DVI. U radu, EN7600GT nije pokazao znake nestabilnosti,
      niti bilo kakve druge probleme, a to važi i za drugu EN7600GT kartu koju
      smo dodali pri kreiranju SLI sistema, kao i za dva primerka ASUS Extreme
      N7600GT Silent kartice koje smo naknadno probali.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)

      Matična ploča

      ASUS A8N32-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 4 x 270 MHz

      Memorija

      2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
      @ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)

      Hard Disk

      Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)

      Video Karte

      MSI NX6800GS- 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
      GeForce 6800GT – 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
      GeForce 6800 – 128 MB DDR – Older ForceWare
      GeForce 6600GT – 128 MB GDDR3 – Older ForceWare

      ATI Radeon X1600 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
      ASUS EN7600GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25

      Monitor

      Samsung SyncMaster 244T

      Cooling

      CoolerMaster Hyper 6

      DVD uređaj

      Pioneer DVR-108D

      CDRW uređaj

      Pioneer DVD-106S

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 2 with
      XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench programi

      FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
      FutureMark – 3D Mark 06
      iD Software – Doom 3
      iD Software / Raven – Quake 4
      Microsoft – Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty 2
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Valve’s Half Life 2: Lost Coast
      Splinter Cell: Chaos Theory
      Crytek FarCry v1.33
      ColinMcRae 4
      Unreal Tournament 2004

      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
      Painkiller Battle Out Of Hell
      Prince of Persia: Sands of Time
      The Chronicles of Riddick
      Battlefield 2
      F.E.A.R

      ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
      je AF bio uključen,
      to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
      Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
      kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
      su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
      a gamma correction pri antialiasingu uključen.


      3DMark 05 Pro

      Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
      sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
      verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
      9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
      verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
      i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
      broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
      neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
      subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
      dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
      u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      3DMark 06 Pro

      Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
      koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
      memorije Sva tri game demoa
      su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
      VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
      pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
      napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
      efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
      ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
      vezane za samu fiziku.

      AquaMark Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
      rezoluciji.

      AquaMark 03, kao stariji benchmark program, više koristi klasičan
      multitexturing, negoli napredne shader instrukcije, pa je G73 u prednosti…

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2

      Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
      Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
      (normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
      efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
      za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
      karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
      sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
      igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
      prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
      jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
      nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
      možda i najlepša igra do sada.

      A kada se uključi AA i AF?

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
      je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Quake 4

      Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
      Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
      Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
      u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
      i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
      reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
      uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
      testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
      color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
      Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).

      The Chronicles of Riddick

      Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
      setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.

      Splinter Cell Chaos Theory

      Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
      i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
      broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
      mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
      filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
      je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.

      Painkiller: Battle Out of Hell

      I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
      sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
      previše limitirana brzinom CPU-a.

      Prince of Persia: Warrior Within

      Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
      sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
      engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
      smo se služili sa aplikacijom Fraps.

      Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
      Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
      najvišim detaljima, uz AF+AA modove…

      Far Cry v1.33

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
      kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
      su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
      terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
      sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
      i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
      3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
      fer.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
      i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
      kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
      optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
      očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
      i Antialiasing bili isključeni odnosno uključeni kad je to u tabeli naglašeno.

      F.E.A.R 1.3

      Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
      zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
      batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
      ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
      stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).

      Overclocking

      GeForce 7600GT podrazumeva da G73 bude setovan na 560 MHz, odnosno da memorija
      radi na čitavih 1400 MHz. Iako se na ovom taktu, G73 ne zagreva previše, trenutno
      stanje je takvo da ovaj čip teško prestiže takt od 600 MHz, koji je mogao da
      dostigne i njegov prethodnik, proizveden u 110-nm postupku. Očekujemo da će
      u skorijoj budućnosti ipak biti primeraka ovih akceleratora koji će moći da
      se približe radnom taktu od 700 MHz. Mi smo sa našim primercima uspeli da izvučemo
      oko 590 MHz, dok je potpuno stabilno bilo tek na 585 MHz. Memorija je ipak
      bila više raspoložena za učestanosti preko specifikacije, pa smo se zaustavili
      tek na 1570 DDR MHz, za potpuno stabilan rad bez grafičkih anomalija. Upravo
      z bog svega toga smo i napomenuli da sumnjamo da će ASUS izbaciti EN7600GT
      TOP izdanje – iako su blago fabrički overklokovane verzije GeForce 7600GT akceleratora
      dostupne od drugih vendora (XFX, eVGA). Pogledajmo šta kaže tabela:

      Zaključak

      Skoro dve godine nakon što je prethodnik postao najprodavanija kartica šeste
      GeForce generacije, nVidia predstavlja G73, pravog naslednika i odličnu kupovinu
      za srednju klasu. Aktuelna ponuda sedme generacije GeForce kartica je kompletna:
      u najnižoj klasi, tu je GeForce 7300/GS, dok su za srednju trenutno zaduženi
      GeForce 7600GS i GT. Pozicije u najvišoj klasi, brane GeForce 7900GT, kao svojevrsni
      best-buy u sub-300USD cenovnom rangu, a za najviše performanse, potražićete
      7900GTX. Ljubitelji XHD igranja i entuzijasti koji ne žale novac, praviće razne
      SLI kombinacije od postojećih GeForce 7600 i 7900 modela… GeForce 7600GT je
      dobar upgrade, pogotovo za korisnike koji imaju model 6600GT (ili nešto slabiju
      karticu). Od najbržeg nV43 izdanja, 7600GT je brži od 40 do čak 95%, pa se
      lako “nosi” i sa predstavnicima najviše klase iz “šeste generacije”. Radeon
      X1600XT, koji na našem tržištu i dalje ima sličnu cenu, praktično nema šta
      da traži u društvu GeForce 7600 GT akceleratora, te će ga ATI verovatno pozicionirati
      prema modelu 7600 GS. Ostaje nejasno zbog čega ATI insistira na Radeonu X1600
      XT – ova kartica jednostavno ne pripada gornjem segmentu mainstream klase,
      već donjem, u najboljem slučaju. Svakako, nove cene za X1600 Pro i XT (109
      i 149 dolara), mnogo su realnije, mada i GeForce 7600GT, u svakom slučaju,
      lako može dobiti i 20 USD nižu preporučenu cenu. Najveća opasnost za GeForce
      7600GT može biti Radeon X1800 GTO, koji nije previše isplativ za ATI i njegove
      partnere, ali ako bude dostupan u većim količinama, svakako će uticati na prodajuUspeh GeForce 7600 serije je jako bitan za nVidiu
      i partnere, jer će najveći broj igrača kupiti baš ove modele. Njena prednost
      su, ponovićemo, visoke performanse u “čistim” modovima, kada se ne koriste
      antialiasing i anisotropic, i kada ova kartica dostiže čak i “cifre” jednog
      GeForce 7800GT-a. Naravno, ako ste ljubitelj AA i AF režima, onda i dalje možete
      računati na performanse bliske najjačim modelima iz serije GeForce 6. Biće
      zanimljivo i videti kako će se kretati tržište AGP izdanja GeForce 7 serije.
      ASUS EN7600GT je referentno izdanje i na njega u ovom trenutku možete računati,
      bar dok se u većoj meri ne pojave modeli ostalih vendora. Ako vam je osnovno
      izdanje previše bučno, možete se opredeliti za ASUS EN7600GT Silent, a ako
      želite da prođete 50 evra jeftnije, sačekajte naredni test, u kome ćemo videti
      koliko nudi GeForce 7600GS.

      ASUS Extreme N7600GT karticu na test ustupila kompanija ASUSTek.

      Zvanični distributer ASUS proizvoda za SCG je kompanija DirectLink.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test