nVidia GeForce 7600GT – ASUS EN7600 GT
Uvod
Druga nedelja marta meseca tekuće godine, bila je za nVidiu posebno važna,
jer su na najvećoj i verovatno najznačajnijoj svetskoj IT manifestaciji, predstavljena
dva nova grafička procesora. Ne toliko nova da bi ih smatrali narednom generacijom,
ali za matičnu kompaniju bitna iz više razloga. Na prvom mestu, G71 i G73 bi
trebalo da preuzmu lidersku poziciju od najjačeg Radeona, modela X1900XTX,
a kada je srednja klasa u pitanju – GeForce 7600GT i GS su tu da ponove uspeh
prethodnika, GeForce 6600GT i 6600 akceleratora. Nekoliko meseci pre nego što
je GeForce 7600GT bio spreman za isporuku partnerima, nVidia je kao privremeno
rešenje, predstavila GeForce 6800GS, koji je bio zanimljiv korisnicima koji
žele nešto više od modela 6600GT, ali ne toliko da bi im odgovarao GeForce
7800GT. Pošto se GeForce 6800/GT retko gde mogao pronaći u PCI-E izvedbama,
model 6800GS je stigao kao “kec na jedanaest”, jer je ponudio dosta visoke performanse
u svojoj klasi, isti set mogućnosti kao i naredna generacija i mogao je
solidno da se ubrza iznad specifikacije… Ovako nešto ATI, pre nego što su
modeli za srednju klasu iz X1K serije bili spremi, sa Radeon X800GT i GTO nikako
nije uspeo da postigne – bez obzira što su ove kartice nudile dosta za uloženi
novac, kupce je odbijala činjenica da se radi o starijoj arhitekturi, te da
kartica za koju daju oko 200 dolara, ne može da radi sa sve brojnijim igrama
koje “koriste” duže shader programe (Shader Model 3.0). Sa druge strane, GeForce
6800GS je bio jednostavan i za partnere – kartica koristi štampanu ploču za
GeForce 7800GT i postojeći GPU, koji se, zahvaljujući usavršavanju proizvodnog
procesa, mogao podići na znatno više frekvencije nego kod PCI-E verzije modela
GeForce 6800 (vanilla). Bez obzira na to što ima manji broj pipeline jedinica,
ova kartica je zahvaljujući višim klokovima, dostigla i prestigla model GeForce
6800GT, koji je u proizvodnji, a i u prodaji, bio skuplji. Pojedini vendori
su predstavili i modele sa bržom memorijom i boljim rashladnim sistemima, pa
ni performanse do nedavno najbržeg – GeForce 6800Ultra, nisu bile nedostižne.
Za 199 dolara, koliko je kartica nakon sniženja koštala (sa 249$), ovo je svakako
bio instant best-buy, međutim, nVidia nije menjala planove, pa je sada za isti
novac ponuđen po karakteristikama sličan, ali sa aspekta manufakture dosta
drugačiji model – GeForce 7600GT. Nova kartica je tu da ponovi uspeh GeForce
6600GT-a, čiji je pravi naslednik, dok je 6800GS bio samo prelazno rešenje.
Stoga, ne treba da iznenadi ako performanse modela 6800GS ne budu (bitno) prevaziđene.
Bez obzira na više radne učestanosti novog mainstream modela, “na strani” 6800GS-a
je i dalje šira memorijska magistrala, što može da znači više performanse u
višim rezolucijama, ili pri aktiviranim anisotropic i antialiasing “filterima”
Za nVidiu, gaming postaje više od ubrzanja grafike preko klasičnog
video akceleratora. SLI sistemi će, zahvaljujući sve većoj zastupljenosti odgovarajućih
ploča, biti još brojniji, a akceleracija fizike, preti da još jednom redefiniše
i poboljša igre. Kalkulacija fizike pomoću video kartica u Dual ili QuadGPU
sistemima, svakako će uticati na prodaju ovih sistema. Nesumnjivo, na SLI Physics
će odgovoriti i ATI, jer je poznato da sirove matematičke kalkulacije, R5xx
procesori obavljaju efikasnije od G7x GPU-ova. U prethodnim GeForce 7900 testovima
smo pisali o daljoj ekspanziji SLI koncepta: QuadSLI je namenjen za najjače
igračke mašine i radne stanice, na kojima bi developeri mogli da razvijaju
i testiraju igre koje će se pojaviti u vreme kada SingleGPU akceleratori budu
imali snagu sadašnjih SLI i QuadSLI sistema. Predstavljen je i SLI za notebook
računare – naravno, radi se o desktop replacement rešenjima, velikim prenosnim
računarima, koji bas nisu zgodni da ih stalno nosite sa sobom, ali ih lako
možete poneti na neki LAN događaj… Takođe, videćemo i kako će se cela priča
sa SLI-fizikom odvijati. Da li će posebni akceleratori za fiziku preovladati,
ili će ATI i nVidia ponuditi efikasna “Physics on GPU” rešenja, kako ni dodatne
kartice od 150 (128 MB) ili 200 (256 MB) dolara ne bi bile isplative?
GeForce 7600GT GPU, odnosno G73, koristi se i na još jednom akceleratoru –
GeForce 7600GS, koji radi na nižim učestanostima (400 MHz za jezgro i 800 MHz
za memoriju) i stiže sa jeftinijom DDR2 memorijom. Ovo rešenje, koje bi trebalo
da ponudi performanse slične GeForce 6600GT karticama (uz nižu proizvodnu i
tržišnu cenu), ima uglavnom pasivan hladnjak i biće dobar izbor za tihe Media
Centar PC računare, pogotovo ako se uzme u obzir koliko je PureVideo napredan
sistem za reprodukciju HD video formata bez opterećenja centralnog procesora.
Kada su performanse u pitanju, najveća prepreka za GeForce 7600GT jeste Radeon
X1800 GTO, koji za sličan novac ipak nudi više performanse. Kod ovih kartica
(tačnije, nekih primeraka) je moguće i uključivanje neaktivnog Quad Pipeline
Unit-a, te postizanje nivoa performansi koje nudi Radeon X1800 XL – high-end
model prethodne generacije. Ostaje pitanje tržišne dostupnosti, kao i mogućnosti
smanjenja cena, koja je u slučaju GeForce 7600GT-a dosta realnija. G73 kartice
koriste izuzetno jednostavan PCB, rashladni sistem i naponsku jedinicu, dok
je X1800 GTO u proizvodnji praktično jednako zahtevan kao i X1800 XL.
G73 – novi mainstream GPU
G70, prvi GeForce 7 GPU, predstavljen je pre skoro godinu dana, iako će se
nekome učiniti da je prošlo više vremena. Do pojave G73, nVidia je za potrebe
srednje klase koristila procesore starije generacije. G72, prvi nVidia GPU
proizveden u 90-nm litografiji, ostao je rezervisan za akceleratore najniže
klase – GeForce 7300/GS. GeForce 7900 i 7300 su “naslednici” modela 7800 i
6200, i u odnosu na njih, najveća novina jeste sitniji proizvodni postupak
– memorijska magistrala, broj TMU, ROP, PS, VS (odnosno ALU) jedinica je ostao
isti. Bitka se ipak, najžešće vodi u srednjoj klasi, pa je ona pretrpela i
najveće promene. G73 ima za 50% više pipeline jedinica od nV43 procesora, a
najsličnija je nV42 GPU-u, koji je “pokretao” GeForce 6800 PCI-E i GeForce
6800 GS.
G7x arhitektura se ne razlikuje previše od nV4x arhitekture, barem kada pogledamo
krajnju funkcionalnost i set mogućnosti samog akceleratora. Podsetićemo, ipak,
da je kod ALU jedinica (u okviru Pixel Shader Unit-a), napravljena reogranizacija,
pa tako obe ALU jedinice u okviru PS “pipeline”-a, imaju mogućnost rada sa
MultipleADD (MAD) kalkulacijama u jednom ciklusu (kod GeForce 6600 GPU-a, “pipeline”
je imao jednu MAD i jednu MUL ALU jedinicu). Dok se nV43 “sastojao” od 8 TMU
i 8 Pixel Shader (tj. 8 Fragment Shader) jedinica, sa 3 Vertex Shader i 4 Raster
Operator jedinice, G73 ima 5 Vertex Shader jedinica, 12 Fragment Shader i 8
ROP jedinica. Jedan pogled na našu tabelu, otkriće vam jako bitne razlike između
nV43, nV42 i G73 procesora, a ako obratite pažnju na RV530, shvatićete zbog
čega je on, pogotovo u odnosu na G73, toliko inferioran u današnjim igrama.
Bez obzira na to što je broj tranzistorskih elemenata povećan, činjenica da
je G73 izrađen u 90-nm procesu, kao i optimizacija pojedinih struktura u jezgru,
dovela je do rezultata da je G73 po površini sličan sa nV43, kao i da se manje
zagreva, bez obzira 60 MHz više radne učestanosti. G73 je, za sada zamišljen
da radi na dva osnovna modela – GeForce 7600 GT i 7600 GS. Kao što vidite u
tabeli, radne frekvencije za model 7600GT su 5600 / 1400 MHz, dok su za 7600
GS znatno niže – 400 / 800 MHz. Baš zbog toga, smatramo da će GeForce 7600
GS imati fantastičnu overklok marginu, procentualno znatno veću nego GeForce
7600GT, koga, nažalost, teško može da dostigne zbog znatno sporije DDR2 memorije.
Kao i kod G71, novitet u odnosu na prethodnu generaciju su dva dual-link DVI
kontrolera, koja se nalaze u samom jezgru, pa je sada kao i na high-end Radeon
X1K akceleratorima, na GeForce 7900 i 7600 akceleratore moguće povezati XHD
monitore (30 inča, sa rezolucijom od 2560 x 1600). U prethodnoj generaciji,
za tako nešto su bile potrebne dve GeForce kartice, ali ne u SLI, već u standardnom
Single GPU režimu! Monitori od 30 inča su u ovom trenutku zaista ekstrem, ali
za nekoliko godina, kada osnovni mod za igre i filmove bude 1920 x 1200 (1080p),
XHD, odnosno rezolucija 2560 x 1600 će se smatrati high-end-om. Jo š jedna
zanimljiva informacija vezana za G73, govori o tome da ovo jezgro zapravo fizički
ima četiri, a ne tri Quad Pipeline jedinica, što bi značilo da sadrži 16 pipeline-a,
kao i najjači modeli prethodne generacije. Ipak, sasvim je moguće da je RivaTuner
u beta verziji, program koji je uspeo da “detektuje” 4 Quad Pipeline-a, zapravo
samo bio zbunjen, jer bi, u slučaju da ima toliko pipeline-a, verujemo, sam GPU
bio malo veće površine. Ako je u G73 svih 4 Quad Pipeline-a, opet neće biti tako
lako aktivirati ih, jer nVidia u poslednje vreme koristi hardversku zaštitu (laser-cut)
– zbog koje je kod G70 na GeForce 7800GT karticama bilo nemoguće aktivirati poslednji
Quad Pipeline. Pa opet, nećemo se iznenaditi ako se odjednom pojavi GeForce 7600GTX
ili GeForce 7700GT.
SLI za mainstream?
Za pravilnu interakciju svih objekata u okviru virtuelnog sveta, potrebno
je dosta kalkulacija – sve zavisi od tipa i pravca delovanja sile, materijala,
inercije, centrifugalnih i centipetalnih sila, odnosno same akcije i reakcije.
O svemu ovome smo detaljnije pisali u prvom testu GeForce 7900GTX kartica,
a tamo smo i naveli da je za ubrzanje fizike potreban SLI sistem, ali i da
će fiziku moći da “ubrzava” i jedan GeForce akcelerator najnovije generacije.
To znači da bi se i u SLI sisteme mogao uvesti tzv. load balancing – kako
ne bi uvek jedan akcelerator bio posvećen samo fizici, nego bi jednim delom
mogao da pomogne primarnom GPU-u kako bi 3D performanse bile više. Ipak, logično
je očekivati da nVidia ne ponudi (odmah) load balancing , već da posvećeni
GPU radi za fiziku, kako bi SLI sistemi sačinjeni od dva mainstream akceleratora
imali više smisla. Po nekim preliminarnim merenjima, za 3D + Physics akceleraciju
je daleko efikasnije imati dva GeForce 7600GT akceleratora, nego jedan GeForce
7900GTX (2 x 7600GT je 390 dolara, a jedan 7900GTX košta oko 450 USD). To znači
da nVidia definitivno dosta računa na SLI Physics kao sledeći marketinški trik
za bolju prodaju svojih akceleratora.
Pure Video
Stvar kojom smo najviše bili oduševljeni na nVidia štandu na CeBIT-u, jeste
demonstracija PureVideo sistema na primeru High Definition trejlera enkodovanih
u novom H.264 formatu, koji pruža odličan kvalitet u odnosu na stari MPEG2,
kada su visoke rezolucije u pitanju (i ako se koristi ne tako ogroman bitrate).
No, H.264 je izuzetno zahtevan kodek, posebno kad se radi o HD modovima,
pa i najjači CPU-ovi današnjice mogu biti opterećeni i do 80-90% samo tokom
dekodiranja video fajlova, što onemogućava da ostatak resursa bude slobodan
za druge zadatke. nVidia PureVideo podržava PoweDVD i WinDVD softverske dekodere,
kao i najnovije izdanje Windows-ovog sistemskog dekodera. Sve GeForce 6 i
7 kartice omogućavaju akceleraciju video fajlova visoke rezolucije, a mi
smo lično videli kako opterećenje procesora sa 70-80% pada na 20-30% u slučaju
kada je hardversko dekodiranje unutar drajvera obeleženo.
Kartica na testu – ASUS
Extreme N7600GT
Prvi GeForce 7600GT koji smo testirali, stigao je iz kompanije ASUSTek,
zajedno sa još dva G73 bazirana modela. Extreme N7600GT je prvo i većini
korisnika najzanimljivije, tzv. referentno izdanje, dok je tu i model ASUS
Extreme N7600GT Silent, koji je namenjen ljubiteljima tišine, a nudi iste
radne učestanosti kao i model sa aktivnim hlađenjem. Kao i regularan model,
i Silent kartica je dostupna i na našem tržištu, a tokom testiranja, zaista
smo uživali u apsolutnoj tišini (za razliku od referentnog Radeona X1900
XTX). Za više informacija o ASUS Extreme N7600GT Silent kartici posetite ovu
stranicu. Na kraju, pomenućemo i GeForce
7600GS Silent , koji je od ASUS-a stigao istog dana kada i 7600GT i GT
Silent.
U kutiji, sa ASUS karticom, nalaze se dva DVI-to-VGA adaptera, S-Video-to-Composite,
uputstva, CD sa drajverima i Demo igre King Kong Special Edition. Kao i svaka
referentna kartica, i ASUS EN7600GT se od nVidia sample-a razlikuje samo
po nalepnici. Velika konkurencija, kako između nVidie i ATI-ja, tako i između
samih partnera, jednostavno ne dozvoljava da referentni modeli stignu sa
drugačijim hladnjacima. No, ponekad ima i izuzetaka, pa je ovoga puta ASUS,
uz regularni, ponudio i Silent verzije G73 kartica. Što se tiče overklokovanih
verzija, sumnjamo da će biti ASUS-ovih čuvenih TOP edicija, a zbog čega,
videćemo u overclocking sekciji.
Sam PCB deluje jednostavnije i od onog kod GeForce 6600GT kartica, a maleni
bakarni kuler izgleda skromnije čak i od referentnih kulera za low-end Radeone
– X1300 Pro! Nažalost, u radu, ovaj kuler nije najtiši u klasi, pa se “buka”
malog ventilatora može meriti sa onom koju pravi Radeon X1900XTX, što je
opet bolje nego Radeon X1300 Pro, X700 Pro i u rangu je sa referentnim GeForce
6600GT kartama.
Karta ima 256MB GDDR3 memorije, koji su raspoređeni u četiri Samsung memorijska
čipa sa latencijom od 1.4ns, što odgovara efektivnoj frekvenciji od 1429 MHz.
Na kartici, memorija je podešena na 1400 MHz, pa u startu i ne očekujemo velike
overclocking rezultate. Ipak, ovu memoriju je u određenim serijama moguće ubrzati
blizu specifikacije za 1.1ns čipove, pa sve zavisi od primerka, odnosno serije
koju je proizvođač otkupio od Samsung-a.
Sa druge strane štampe nema većih elektronskih komponenti, pa se osim nekoliko
naponskih regulatora, može reći da je “gola”. Nova generacija mainstream
kartica podrazumeva Dual DVI konektore, što je i logično jer sve više korisnika
ima dva TFT monitora sa digitalnom konekcijom. Jedan od konektora je Dual-Link
DVI, dok je drugi Single-Link DVI. U radu, EN7600GT nije pokazao znake nestabilnosti,
niti bilo kakve druge probleme, a to važi i za drugu EN7600GT kartu koju
smo dodali pri kreiranju SLI sistema, kao i za dva primerka ASUS Extreme
N7600GT Silent kartice koje smo naknadno probali.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2700 MHz (270 x 10)
Matična ploča
ASUS A8N32-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 270 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 270 MHz (2.5-4-4-8-1T)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
MSI NX6800GS- 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
GeForce 6800GT – 256 MB GDDR3 – Older ForceWare
GeForce 6800 – 128 MB DDR – Older ForceWare
GeForce 6600GT – 128 MB GDDR3 – Older ForceWare
ATI Radeon X1600 XT – 512 MB GDDR3 – Catalyst 6.2
ASUS EN7600GT – 256 MB GDDR3 – ForceWare 84.25
Monitor
Samsung SyncMaster 244T
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVD-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
Microsoft – Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Unreal Tournament 2004
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X3 Reunion Rolling Demo Benchmark
Painkiller Battle Out Of Hell
Prince of Persia: Sands of Time
The Chronicles of Riddick
Battlefield 2
F.E.A.R
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako
je AF bio uključen,
to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal AF bili isključeni.
Wait for vertical refresh odnosno Vertical sync smo isključili. Kod nVidia
kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne optimizacije
su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije isključene,
a gamma correction pri antialiasingu uključen.
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
AquaMark 03, kao stariji benchmark program, više koristi klasičan
multitexturing, negoli napredne shader instrukcije, pa je G73 u prednosti…
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
A kada se uključi AA i AF?
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara ove godine – duhovni naslednik fenomenalnog
Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene nivoe,
Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Painkiller: Battle Out of Hell
I ovoga puta smo, kao bonus ubacili igru Painkiller: Battle Out of Hell,
sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom slučaju igra
previše limitirana brzinom CPU-a.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni odnosno uključeni kad je to u tabeli naglašeno.
F.E.A.R 1.3
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Overclocking
GeForce 7600GT podrazumeva da G73 bude setovan na 560 MHz, odnosno da memorija
radi na čitavih 1400 MHz. Iako se na ovom taktu, G73 ne zagreva previše, trenutno
stanje je takvo da ovaj čip teško prestiže takt od 600 MHz, koji je mogao da
dostigne i njegov prethodnik, proizveden u 110-nm postupku. Očekujemo da će
u skorijoj budućnosti ipak biti primeraka ovih akceleratora koji će moći da
se približe radnom taktu od 700 MHz. Mi smo sa našim primercima uspeli da izvučemo
oko 590 MHz, dok je potpuno stabilno bilo tek na 585 MHz. Memorija je ipak
bila više raspoložena za učestanosti preko specifikacije, pa smo se zaustavili
tek na 1570 DDR MHz, za potpuno stabilan rad bez grafičkih anomalija. Upravo
z bog svega toga smo i napomenuli da sumnjamo da će ASUS izbaciti EN7600GT
TOP izdanje – iako su blago fabrički overklokovane verzije GeForce 7600GT akceleratora
dostupne od drugih vendora (XFX, eVGA). Pogledajmo šta kaže tabela:
Zaključak
Skoro dve godine nakon što je prethodnik postao najprodavanija kartica šeste
GeForce generacije, nVidia predstavlja G73, pravog naslednika i odličnu kupovinu
za srednju klasu. Aktuelna ponuda sedme generacije GeForce kartica je kompletna:
u najnižoj klasi, tu je GeForce 7300/GS, dok su za srednju trenutno zaduženi
GeForce 7600GS i GT. Pozicije u najvišoj klasi, brane GeForce 7900GT, kao svojevrsni
best-buy u sub-300USD cenovnom rangu, a za najviše performanse, potražićete
7900GTX. Ljubitelji XHD igranja i entuzijasti koji ne žale novac, praviće razne
SLI kombinacije od postojećih GeForce 7600 i 7900 modela… GeForce 7600GT je
dobar upgrade, pogotovo za korisnike koji imaju model 6600GT (ili nešto slabiju
karticu). Od najbržeg nV43 izdanja, 7600GT je brži od 40 do čak 95%, pa se
lako “nosi” i sa predstavnicima najviše klase iz “šeste generacije”. Radeon
X1600XT, koji na našem tržištu i dalje ima sličnu cenu, praktično nema šta
da traži u društvu GeForce 7600 GT akceleratora, te će ga ATI verovatno pozicionirati
prema modelu 7600 GS. Ostaje nejasno zbog čega ATI insistira na Radeonu X1600
XT – ova kartica jednostavno ne pripada gornjem segmentu mainstream klase,
već donjem, u najboljem slučaju. Svakako, nove cene za X1600 Pro i XT (109
i 149 dolara), mnogo su realnije, mada i GeForce 7600GT, u svakom slučaju,
lako može dobiti i 20 USD nižu preporučenu cenu. Najveća opasnost za GeForce
7600GT može biti Radeon X1800 GTO, koji nije previše isplativ za ATI i njegove
partnere, ali ako bude dostupan u većim količinama, svakako će uticati na prodajuUspeh GeForce 7600 serije je jako bitan za nVidiu
i partnere, jer će najveći broj igrača kupiti baš ove modele. Njena prednost
su, ponovićemo, visoke performanse u “čistim” modovima, kada se ne koriste
antialiasing i anisotropic, i kada ova kartica dostiže čak i “cifre” jednog
GeForce 7800GT-a. Naravno, ako ste ljubitelj AA i AF režima, onda i dalje možete
računati na performanse bliske najjačim modelima iz serije GeForce 6. Biće
zanimljivo i videti kako će se kretati tržište AGP izdanja GeForce 7 serije.
ASUS EN7600GT je referentno izdanje i na njega u ovom trenutku možete računati,
bar dok se u većoj meri ne pojave modeli ostalih vendora. Ako vam je osnovno
izdanje previše bučno, možete se opredeliti za ASUS EN7600GT Silent, a ako
želite da prođete 50 evra jeftnije, sačekajte naredni test, u kome ćemo videti
koliko nudi GeForce 7600GS.
ASUS Extreme N7600GT karticu na test ustupila kompanija ASUSTek.
Zvanični distributer ASUS proizvoda za SCG je kompanija DirectLink.