Branko Maksimović
nVidia GeForce 7800 GT – MSI NX7800 GT
GeForce 7800 GTX je, čak i pored skromnih radnih učestanosti jezgra i memorije,
pokazao koliko je napredna arhitektura novog nVidia G70 video procesora. Iako
su glavna uska grla grafičkog podsistema zapravo nedovoljan propusni opseg
memorije na 256-bitnom kontroleru i uz već dugo prisutnu 1.6ns (1200 MHz) GDDR3
memoriju, novi najbrži GeForce i dalje nudi više performanse nego što je najvećem
broju igrača potrebno. Drugo usko grlo je sam sistem – procesori možda obezbeđuju
odličan rad samog sistema, ali su nedovoljno snažni da u sve zahtevnijim igrama
procesiraju AI, zvuk, fiziku i sve one ostale komponente virtuelnog sveta koje
nisu 3D grafika. Naravno, možemo pričati i o tome koliko sam sistem ima nesavršenosti
koje su prepreka ka višim ukupnim performansama; hard diskovi su već decenijama
“najsporiji deo” svakog računara.
Profesionalnim igračima, mladim ljudima koji se ozbiljno pripremaju za neki
od sve brojnijih, većih i značajnijih gaming turnira, nije potrebna ultimativna
grafička kartica, iako se najjači modeli uglavnom promovišu na ovakvim događajima.
No, sledeća “stvar” koja bi mogla da dâ injekciju industriji grafičkih kartica
jeste HD gaming. Kada dobar deo kućnih igrača, koji se igraju rekreativno (a
ne sportski, za novac i slavu), bude bio ubeđen da je igranje na ogromnim wide
screen ekranima prava stvar, postaće uobičajeno igrati se u rezoluciji
1280 x 720 na onim “manjim” ekranima (do tridesetak inča), ili u 1920 x 1080,
na ekranima sa većom dijagonalom. Ako u ovim modovima dodate obavezan antialiasing
(nazubljenost ivica se daleko lakše primeti na TFT nego na CRT ekranima) i
za mnoge vrlo potreban anisotropic filter, eto teških zadataka za narednu generaciju mainstream ,
odnosno high – end akceleratora. U narednih nekoliko godina,
to možemo sasvim slobodno (pro)reći, srednju klasu kartica, korisnici će upotrebljavati
upravo za niži HD mod, dok će oni sa ogromnim monitorima znati da im je potreban
akcelerator od 500-600 evra. Uostalom, to će ih marketing menadžeri kompanija
ATI i nVidia blagovremeno naučiti.
22. jun je za kompaniju nVidia bio veoma bitan dan ; dan kada su svetu pokazali
da su se konačno vratili sa još boljim proizvodom i da itekako imaju šta da
ponude. Od tog momenta, ostali smo ubeđeni da je 7800 GTX “prava stvar”, ali
mnogobrojna baza skromnijih korisnika nestrpljivo želi da vidi šta će to pružiti
modeli 7600 i 7600 GT. Verujemo da će uz 12 pipeline-a i visoke frekvencije,
uspeti da dostignu performanse koje danas pruža 6800 GT, makar u nižim rezolucijama,
dok 128-bitni memorijski bus ne postane prepreka ka većim “ciframa”.
GeForce 7800 GTX je imao preporučenu cenu od 559 US dolara, ali je veliki broj
board-partnera odlučio da ga ponudi za 40 do 50 dolara manje, pa su se kartice
ubrzo i kod nas mogle kupiti po krajnjoj ceni od oko 560 evra. Uvek postoje i
po nečemu specijalni, skuplji modeli, ali ako govorimo o referentnoj kartici,
kakav je predstavljeni MSI NX7800 GTX, sa pomenutom cenom, znamo da se ništa
nije promenilo od prethodnih generacija. Kao i ranije, ubrzo je ponuđena nešto
sporija, ali sa aspekta isplativosti daleko primamljivija “GT” verzija, pa je
NDA na dokument koji govori o GeForce 7800 GT modelu, a koji smo dobili početkom
avgusta, istekao 11. dana u mesecu. Ubrzo smo dobili i prve modele, koji su se
odmah našli u prodaji, a najbrži u igri “brzi prsti” bio je i ovoga puta MSI.
Po čemu se, osim cene i “X”-a iz naziva, NX7800 GT razlikuje od GTX modela?
Nije uopšte čudno što je GeForce 6800 GT bio najprodavaniji high-end akcelerator
prethodne generacije. 6800 Ultra je imala slabiju dostupnost, a bila je često
i 150, (umesto 95) evra skuplja u odnosu na „GT“ model, koji se od najjačeg
razlikovao isključivo po slabijem kuleru (kod nekih board partnera ni po tome),
i 50 MHz nižim radnim učestanostima jezgra i memorije. Apsolutno sve ostalo
kog „GT“-a, bilo je na nivou „Ultre“, pa su mnogi overklokovali ili editovali
bios, i tako prepravljali svoj „malo jeftiniji“ GeForce u onaj najskuplji.
Kasnije su se pojavili „GT“ modeli koji su lako prestizali domete najjačeg
GeForce-a 6800… Da li će tako biti i ovog puta?
Da bi odgovorili na to pitanje, moramo prvo istaći razlike između GTX i GT
modela u „generaciji 7800“. Za razliku od GeForce 7800 GTX akceleratora, GT
stiže sa 20 aktivnih pipeline jedinica i 7 vertex shader unit-a. U G70 jezgru
je, dakle, onesposobljen jedan QuadPipe unit i jedna VS jedinica. Takođe, jezgro
je u startu podešeno na takt od 400 MHz, dok memorija „radi“ na efektivnih
1000 MHz. nVidia je omogućila board-partnerima ne samo da koriste jeftiniju
GDDR3 memoriju (2.0 ns), već je i sam layout izmenjen. Nažalost, nijedan od
„fanatika“ sa guru3d ili xtremesystems foruma nije prijavio da je uspešno otključao
dodatne jedinice u G70 jezgru kod 7800 GT kartica, pa se ovoga puta „jači od
malo slabijeg“ daleko više razlikuju nego ranije. Najavljena i preporučena
cena za GeForce 7800 GT je 449 dolara, ali se u prodaji na Zapadu može naći
i 30-40 dolara ispod te cene, što je već blizu psihološke granice od 400 USD.
MSI NX7800GT-VT2D256E
Graphics Engine
NVIDIA GeForce 7800 GT GPUStock 2D GPU clock = 275MHz
Stock 3D GPU clock = 400MHz
NVIDIA CineFX 4.0 Shading Engine
Vertex Shaders
Support for DX 9.0 Vertex Shader 3.0
Displacement Mapping
Vertex Frequency Stream Divider (Geometry Instancing)
Infinite length vertex
programs (supported in hardware)
Pixel Shaders
Support for DX 9.0 Pixel Shader 3.0
Full pixel branching support
Multiple Render Targets (MRTs)
Infinite length pixel programs (supported
in hardware)
Texturing Engine Features
Accelerated textures access
Up to 16 textures per rendering pass
Support for 16-bit and 32-bit floating
point formats
Support for sRGB texture format for gamma textures
DirectX and S3TC texture
compression
Full 128-bit FP Precision Graphics Pipeline
Native support for 32
/ 64 / 128 bits per pixel rendering modes
64-Bit Texture Filtering and Blending
NVIDIA UltraShadow II Technology (accelerates shadow computations)
NVIDIA
SLI Technology
NVIDIA Intellisample 4.0 Technology
16x Anisotropic Filtering
Adaptive Texture Filtering
Gamma-adjusted Rotated Grid Antialiasing
Transparent multisampling and supersampling
modes
Fast antialiasing and compression performance
Loss-less Color, Texture and
Z-Data Compression algorithms (in
real time)
Fast Z-clear
Support for normal map compression
NVIDIA PureVideo Technology
Dedicated programmable on-chip video processor
MPEG-2 video encode and
decode
High Definition MPEG-2 and WMV9 hardware decode acceleration (up
to 1080i)
Post Processing Features
Spatial-Temporal De-Interlacing (adaptive)
NTSC 3:2 Pulldown / Bad Edit
correction
PAL 2:2 Pulldown correction
High quality 4×5 video scaling and filtering
Microsoft Video Mixing Renderer
(VMR)
Integrated HDTV output (with HDCP support)
Composited Desktop Hardware
Engine (for Windows Longhorn)
Advanced Video and Display Functionality
Dual 400MHz RAMDACs that support
resolutions of 2048×1536@85Hz
Dual DVO ports for interfacing external
TMDS transmitters and external TV/HDTV encoder
nView Multi-display Technology
NVIDIA Digital Vibrance Control (DVC) 3.0
Designed for PCI Express
x16
Advanced thermal monitoring and thermal management
Graphics Memory
256-bit memory interface
256MB Graphics DDR3 SDRAM
Default clock rate of 500MHz (effective speed
of 1000MHz DDR)
Display Capabilities
Dual 400MHz RAMDACs that support resolutions of 2048×1536@85Hz
Integrated dual TMDS transmitters (DVI 1.0 compliant and HDCP ready)
Connectors
1x mini-DIN connector (for Video-out)
2x DVI-I connector (for Digital Flat Panel displays, compatible with
analog displays with converter)
Drivers & Software
Driver support for Microsoft Windows 9x/ME/2000/XP/XP MCE/XP Pro x64, Linux
and Mac OS (including OS X Tiger)
MSI Utilties (Live Update, GoodMEM, Lockbox, WMIinfo, SecureDoc)
MSI
D.O.T. software
Norton Internet Security 2005
PowerCinema
Power2Go
PowerProducer
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
Other Information
PCI Express x16 slot required
Adjacent expansion slot to be kept
free preferably
Dedicated 6-pin PCIe Molex power connector required (not
shared or split)
Power supply rated for 350W or higher receommended by NVIDIA
(500W PSU for SLI setup)
MSI NX7800 GT stiže u sličnoj manjoj kutiji kao
i GTX model, dizajniranoj na isti način (više nema agresivnosti,
sada je tema "anđeo"), a u paketu se nalaze dva DVI u VGA adaptera,
VIVO i komponentni modul, S-Video kabl, šestopinski konektor za obavezno
dodatno napajanje (sa druge strane je Molex priključak), MSI Quick Installation
Guide, MSI Utilities CD (sa Live Update, GoodMEM, Lockbox, WMIinfo, SecureDoc
aplikacijama), MSI D.O.T. software (za overklokovanje, kao i na matičnim
pločama, do 10%), te posebni softverski paketi Norton Internet Security
2005, CyberLink PowerCinema, CyberLink Power2Go i CyberLink PowerProducer Tu
je i dodatno, DVD izdanje igre "The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher
Bay"
Kao što smo rekli, GeForce 7800 GT je baziran na G70 procesoru, kao i jači
GTX model. Naš inicijalni test GeForce 7800 GTX kartice možete pročitati na
ovoj stranici.
Iako su GeForce 6800 Ultra i GT „delili“ i sam dizajn štampane ploče, pored
svega ostalog, kod modela 7800 GT i GTX to nije slučaj. GeForce 7800 GT poseduje
drugačiji PCB, koji je svakako jeftiniji u proizvodnji. Pre svega, GT je malo
kraća kartica od GTX-a, a na njoj možemo naći i nešto manje komponenti. Naponske
jedinice za procesor i memoriju su daleko jednostavnije, jeftinije i nisu digitalne.
To svako lako može uočiti direktnim poređenjem obe kartice kada su jedna
pored druge. Štaviše, 7800 GT ima jednostavniji layout i od 6800 GT modela.
Od konektora, prisutna su dva DVI priključka, te S-Video (zapravo, samo liči
na njega, ali je u pitanju univerzalni nVidia osmopinski konektor) priključak.
Na PCB-u možemo videti i SLI konektor ali i obeleženo mesto za veći rashladni
sistem. Najvećim delom kartice dominira rashladni sistem koji je znatno skromniji
od heat pipe rešenja na najjačem modelu.
Sa zadnje strane možemo uočiti „šumu“ kondenzatora, nekoliko naponskih regulatora,
čip filtera i konektor za dodatno napajanje. Naponska jedinica nije toliko
složena kao što izgleda, elektrolitski kondenzatori i naponski regulatori imaju
nešto veće dimenzije, ali je zapravo ovo prvi put u poslednjih nekoliko godina
da možemo videti high-end karticu sa ovako skromnom pratećom elektronikom.
To znači da nVidia svakako može dodatno oboriti cenu GeForce 7800 GT karticama,
ako se za to ukaže potreba (odnosno ako Radeon X1800 XL pokaže da je bolji
nego što to nVidia očekuje). U poređenju sa GF 7800 GTX modelima, dakle, PCB
je znatno kraći, a naponska jedinica je sastavljena od starih, klasičnijih
komponenti, dok skuplji model poseduje digitalne (mikročip) regulatore.
Zbog nedostatka vremena, nismo uspeli da skinemo kuler i proverimo koji se
memorijski moduli nalaze na MSI NX7800 GT kartici, ali kako smo proverili kod
kolega, ispostavilo se da sve referentne NX7800 GT kartice ne koriste Samsung
GDDR3 2.0 ns memoriju na koju smo se već navikli, nego Infineon 2.0 ns GDDR
čipove, smeštene samo sa osnovne strane. VRAM je i dalje standardnih 256 MB,
mada na 7800 GT layout-u ne postoji mogućnost smeštanja dodatnih 256 MB sa
druge strane štampe, te na NX7800 GT kartice na toj strani nema memorijskih
čipova.
Rashladni sistem GeForce 7800 GT kartice je, kao što smo istakli, skromniji
nego kod GTX modela, a samim tim i daleko jeftiniji. Na prvom mestu, možemo
reći da je znatno kraći, ali i dalje prilično glomazan u odnosu na ono što
viđamo na mainstream karticama. U njemu se i dalje nalazi toplotna
cev, ali su listići deblji i malobrojniji, a sama izrada kulera na nižem nivou
u odnosu na referentni kuler GeForce 7800 GTX kartice. Pozdravljamo i činjenicu
da je hladnjak veoma tanak, te ne uzurpira dodatni slot. Ventilator je veoma
tih, u rangu sa nečujnim referetnim 7800 GTX karticama (čak su i Radeon X850
XT PE i kartice sa VGA Silencerom 4 osetno „bučnije“ od njih). Za razliku od
najjačeg modela, referentni GeForce 7800 GT, kakav je MSI, ne može da ubrza
ventilator kad je to neophodno, što znači da je broj obrtaja „zaključan“ na
nekih 2800 rpm i u 2D i u 3D režimu.
MSI NX7800 GT ima VIVO opciju, a video-in je prepušten proverenom Philipsu,
odnosno njihovom poslednjem izdanju koder čipa sa oznakom SAA7115HL, kakav
se nalazio i na NX7800 GTX kartici, prvom G70 akceleratoru koji smo testirali.
NX7800 GT je u radu pružio visoku stabilnost, čak se može reći
i visoku overklokabilnost, uz veoma nisku buku i relativno nisku potrošnju
struje (do 20% nižu nego GeForce 7800 GTX, koji je do 5% manje "zahtevan"
nego GF 6800 Ultra). Kvalitet slike u najvišim rezolucijama je blizak
onome što smo videli kod GTX modela, mada smo primetili da sve najviše
zavisi od kvaliteta DVI to analog adaptera.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2600 MHz (260 x 10)
Matična ploča
MSI K8N Platinum SLI
nVidia nForce 4 SLI
HTT 4 x 260 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX PC4400CL25 (Samsung TCCD)
@ 260 MHz (2.5-3-3-8)
Hard Disk
Western Digital Caviar 200 GB ATA133 (2000JB)
Video Karte
ATI Radeon X850 XT Platinum
Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 5.8
MSI NX7800 GTX VIVO – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
MSI NX7800 GT VIVO – 256 MB GDDR3 – ForceWare 77.77
Gigabyte GeForce 6800 GT (@Ultra) – ForceWare 77.77
Monitor
Samsung SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni sistem
Windows XP Service Pack 2 with
XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark 3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.31
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
The Chronicles of Riddick Retail
Battlefield 2
Kako smo testirali ?
Radeon kartice smo testirali sa default opcijama, ali sa isključenim Catalyst
A.I. koji je po default-u primenjen u drajverima. Trilinearne optimizacije su
ostale uključene, a anisotropic isključene. Geometric Instancing je uključen
pomoću ATI Tray Tools softvera. Pokušali smo da utvrdimo da li sa sadašnjim najzahtevnijim
igrama možemo da simuliramo situaciju u kojoj će se grafički akceleratori naći
u radu sa igrama sledeće generacije. Zbog toga smo neke od naslova, pored standardnih
modova, pokrenuli i uz primenjeni anisotropic filtering (16x) i četvorostruki
full-screen antialiasing, pa nema standardnog dela testa "zahtevni modovi" pošto
su AF + AA tabele date na standardnim stranama. nVidia kartice smo testirali
na Quality setovanjima.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih,
pokazao je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader
programa, te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju,
odnosno napisati sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem
Microsoftovog API-ja. 3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali
smo na default setovanjima.
MSI NX7800 GT je, odmah možemo primetiti, osetno sporija kartica od najjačeg
GTX modela. No, poznato je da 3DMark03 ume lepo da izmeri samu moć grafičkog
podsistema, a razlike u igrama nikada nisu toliko velike.
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
HDR, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog
efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače
kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim
delovima i manje!
Napominjemo da je GeForce 7800 GT daleko brži od GeForce 6800 Ultra modela,
koji su, ako su i dalje u prodaji, po ceni veoma bliski sa GeForce 7800 GT karticama.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Kao što vidimo u ovom testu, razlike između GeForce 7800 modela i
nisu preterano velike, ali su modeli iz prethodne generacije ostavljeni iza…
…naravno, jaz između generacija se lepše vidi u AF+AA modu.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
moda koji kartica podržava.
Iako napravljen pre više od dve godine, ovaj zahtevni test jednostavno ne dozvoljava
previsoke rezultate. Podsetimo se i da su tadašnji high-end akceleratori (GeForce
3 Ti500, ali i GF4 Ti4600) davali od 8 do 12 frejmova u najnižoj rezoluciji,
ali je i dalje pravo cudo da nijedan akcelerator nije dostigao niti se približio
barijeri od 100 fps.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
nVidia i dalje predstavlja bolji izbor ako radite u CAD i CAM aplikacijama –
simulacije odredjenih softverskih paketa su u ovim situacijama donekle i reprezentativne. Naravno,
GeForce 7800 GTX i dalje ubedljivo najbrži, a za petama je GT model.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika
u pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Cela igra CPU limited, a u 4xAA+16AF modu
smo opet imali problema, idemo na moderniji Doom 3 engine…
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
nVidia u Doom-u "baca" neverovatno visoke rezultate, pogotovo ako znamo da je
u ovako detaljnom 3D okruženju primenjen i 8x AF filter.
U još zahtevnijem modu, takođe nema nikakvih iznenađenja!
The Chronicles of Riddick
I jedna bonus igra, veliki hit, koji stiže uz veliki broj high end i mainstream
MSI video kartica. Bazirana je na OpenGL API-ju, a koristili smo najviša setovanja
(PS3.0 na GeForce karticama), dostupna iz same igre.
nVidia i dalje daleko bolja u primenjenom OpenGL okruženju – sa dve kartice bi
verovatno mogli da igrate i u 2048 x 1536 sa 16x anisotropic i 8x antialiasing
filterom, a tu se vraćamo na početak ovog teksta i High Definition
gaming temu…
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i u
mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
ATI Radeon X850 XT
PE odnosi pobedu nad GeForce 6800 Ultra karticom iz razloga što koristi standardni
Shader Model 1.1 path, dok GeForce 6 i 7 rade u punom SM3.0 modu. I razlika između
GT i GTX modela nije mala, s obzirom na to da je Splinter Cell 3 veoma shader-intenzivna
i za GPU veoma zahtevna igra.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste četvrta inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu.
Jel neko pomenuo limitiranost sistemskim procesorem? Šteta je što smo imali problema
i sa ovom igrom i u AA i AF modovima…
I ovoga puta smo, kao bonus br. 2 ubacili igru Painkiller: Battle
Out of Hell, sada samo u anisotropic + antialiasing modu, jer je u drugom
slučaju igra previše limitirana brzinom CPU-a.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je u trenutku kada je izašla, privukla pažnju
raskošnom grafikom, karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima
i particle efektima. Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje
verzije 9.0. Za testiranje nismo koristili retail verziju već rolling benchmark
demo, mada i prava verzija ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum,
a zvuk isključen. Uskoro se očekuje nastavak – X3 – The Reunion.
GeForce 7800GTX pokazuje preko 30% ubrzanja u najvišoj rezoluciji, i to u modu
bez AA i AF filtera. Veoma lepo!
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru – Battlefield
2. Standardno, kartice smo "mučili" na najvišim
detaljima, a tu su i AF+AA modovi…
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel
Shadere verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija
Pixel Shadera, ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni
mod filtriranja.
Far Cry v1.31
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz
pomoć već snimljenog i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica
koristi Shader Model 3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje
sa konkurentom bilo fer.
Evo i "zahtevnijeg" moda, u kome GeForce 7800GTX
pokazuje šta ume i može. GeForce 7800 GT zaostaje zahvaljujući manjem broju
pajplajna i nižim radnim učestanostima.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama,
nas je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim
karticama, pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju,
uz najviša moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično
optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje
očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic
i Antialiasing bili isključeni.
Overclocking
Bez obzira na upotrebu sporije memorije i slabijeg hladnjaka u odnosu na GeForce
7800 GTX, MSI NX7800 GT se pokazao kao vrlo overklokabilna kartica. Sa standardnih
400 MHz za jezgro, uspeli smo da stignemo do potpuno stabilnih 480 MHz, dok
je već 10 MHz preko toga bilo problema sa povremenim (ali ne konstantnim) blokiranjem,
nakon čega jedino možete hardverski restartovati računar. Memoriju smo uspeli
da ubrzamo do sjajnih 1150 MHz, veoma blizu stock frekvencija za GeForce 7800
GTX. U odnosu na 400 / 1000, 480 / 1150 MHz ne izgleda nimalo loše, a kartica
ostaje tiha, mada i previše topla (na default podešavanjima je samo prihvatljivo
topla), a valja napomenuti da, osim Hyper6 kulera na procesoru i malog brzog
kulera na čipsetu MSI nForce 4 SLI ploče, nemamo apsolutno nijedan dodatni
ventilator u kućištu. Sa nekim drugim primerkom ćete najverovatnije postići
niže ili više rezultate, ali one koje smo mi dobili, možete videti u tabelama
ispod.
Zaključak
Već skoro tri meseca, nVidia suvereno vlada najvišim high-end segmentom, dok
se u TSMC-u bore da što bolje savladaju i usavrše 90-nm proces i proizvedu
što više ispravnih R520 čipova. Istorija se ponavlja, sada ATI mora da prođe
kroz deo muka koji je nVidia imala prilikom predstavljanja GeForce 5800 Ultra
kartica, kada je osvajan 0.13 mikronski proces proizvodnje. GeForce 7800 GT,
koji smo videli na primeru odlične MSI NX7800 GT kartice, daleko je bolje rešenje
od GeForce 6800 Ultra modela, što ni za koga ne predstavlja problem, ali je
takođe i mnogo pametniji izbog od bilo kog trenutno dostupnog ATI Radeona.
Po ceni od oko 450 evra, koliko koštaju i Radeon X850 XT kartice, GeForce 7800
GT je sigurno najbolji izbor u visokoj klasi. Ne treba se nadati da će dodatne
pipeline jedinice moći lako da se otključaju – nVidia je tu odmah stala na
put upotrebivši jednostavniji i za board partnere fleksibilniji dizajn. Naravno,
ove kompanije će se sigurno utrkivati i predstavljati ultimativna izdanja GT
kartica, koja će postati najprodavanija rešenja u visokoj klasi, dok će GTX
ostati izbor samo korisnika koji jednostavno žele da imaju najbržu 3D grafiku.
Prednosti GeForce 7800 familije su jasne : visoke performanse u svim igrama,
pogotovo u modovima opterećenim anisotropic i antialiasing filterima, zatim
transparentni antialiasing, o kome smo detaljnije pisali u testu MSI NX7800
GTX kartice, Shader Model 3.0 podrška, odličan HDTV enkoding, VIVO mogućnosti
i obavezan Dual DVI, single slot rashladni sistem i tih i stabilan rad, uz
mogućnost dodatnog ubrzavanja za najveće entuzijaste. Drajveri su sve stabilniji
i sve opremljeniji dodatnim mogućnostima (uz par registry tweak-ova), pa vam
više i nisu potrebni programi kakav je RivaTuner. Do kraja ove godine, na tržištu
očekujemo veoma zahtevne i grafički intenzivne igre kao što su F.E.A.R, Serious
Sam 2, Elder Scrolls Oblivion, a oko Nove Godine se, pored sezonskih pojeftinjenja
hardvera, očekuju i igre STALKER i ubrzo zatim FarCry 2. Korisnicima je najbolje
da, ako već nemaju mogućnosti da kupe neku GeForce 7800 karticu, ne idu na
GeForce 6800 modele, već da sačekaju derivate G70 tehnologije – modele 7600
i 7600 GT.
MSI je odmah po promociji 7800 GT modela, u prodaju poslao NX7800 GT, koji
smo za vas testirali. Pored bogatog bundle-a, koji zaista vredi dosta (Norton
Security i „Riddick“ na prvom mestu), tu je i VIVO opcija, Dual DVI i mogućnost
„legalnog“ overclocka pomoću D.O.T (Dynamic Overclocking Technology) sistema.
Po ceni koja je gotovo 150 evra niža od 7800 GTX modela, osim što nismo videli
mnogo primeraka drugih vendora, nema mnogo razloga da entuzijastima i igračima
od srca ne preporučimo baš MSI model.
Zahvaljujemo kompaniji MSI na ustupljenom hardveru za potrebe testiranja.