nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

GeForce FX5950 Ultra je najjači član osvežene nVidia CineFX 2.0 familije kartica. Ova familija se sastoji i od modela FX 5700 Ultra, FX 5700 i FX 5600XT 128-bit i 64-bit, koji su zamena za FX 5600 (Ultra), FX 5200 Ultra i FX 5200 (128-bit i 64-bit). Uz nove, bolje drajvere i novu politiku cena, nove FX kartice su opasna konkurencija Radeon familiji.

    Sadržaj

      Branko Maksimović nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar Uvod GeForce FX 5950 Ultra je najjači član osvežene nVidia CineFX 2.0 familije kartica.
      Ova familija se sastoji i od modela FX 5700 Ultra, zatim modela GeForce FX 5700
      i FX 5600XT 128-bit. Iako mnogi od čitaoca već znaju da nisu u pitanju proizvodi
      koji donose nešto suštinski novo, mnogo bitnija činjenica od jednostavnog podatka
      koliko je FX 5950 Ultra brži od FX 5900 Ultra modela, bavi se time kako su novi
      modeli pozicionirani u odnosu na konkurenciju. Pored sve aktuelnije priče o
      ForceWare drajverima i optimizaciji kompajlera za izvršavanje kompleksnih Shader
      rutina, odnos performansi i generalnog kvaliteta igranja sa jedne i cene sa
      druge strane, bitniji je nego ikad, jer se u svakom cenovnom razredu, kojih
      je sve više, može kupiti brža kartica za samo desetak dolara više. Zato je nVidia
      pokušala da, uz fantastične napore da prevaziđe “nekonvencionalni” dizajn svojih
      grafičkih procesora, bude agresivnija u ratu cenama. Nekoliko izgubljenih bitki
      u tzv. “shaders ratu” ne znači da je sve gotovo.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Kao što je sada već poznato, GeForce FX kartice ne pate od hronično “loše” arhitekture
      svojih GPU-ova… Međutim, može li se u zaključku ipak sama nVidia provući kao jedan
      od glavnih krivaca za lošije performanse svojih kartica? ATI je, može se reći,
      učestvovao i radio zajedno sa Microsoftom u kreiranju devetog izdanja Direct X
      API-ja, dok je nVidia “bežala sa nastave”. Drugim rečima, položeno je previše
      nade u Cg kompajler, i to u vreme samog dizajniranja nV30 GPU-a. Ako se podsetimo
      kako je ovo bio težak period za samu kompaniju (TSMC, kašnjenja, kompleksan layout,
      loš yield), biće jasno da je i generalni neuspeh Cg-a bio još jedan udarac u nVidiine
      klimave noge. Sa druge strane, ATI je samo logično nastavio sa evolucijom R300 GPU-a, iz koga
      je nastao derivat izrađen u 0.13 mikronskom procesu (RV350). R350 bi, shodno
      tome, mogli da nazovemo i R300 v1.2, dok bi R360 mogao nositi oznaku R300 v1.3.
      I nVidia tržištu nudi samo dorađene varijante starih kartica – ali ponovićemo,
      mnogo je bitnije da ima novih modela, jer se tako trend pada cena nastavlja
      nekim već odavno ustaljenim tempom. C for Graphics je kompajler optimizovan za CineFX kartice onoliko koliko je Direct
      X High Level Shading Language optimizovan za ATI R3xx GPU-ove. NVidia nije uspela
      da skupi mnogo softverskih kompanija da koriste Cg (mada ovih igara ipak ima,
      što na tržištu, što u pripremi); nekako je logičnije bilo privoleti se Microsoft-u.
      Zapravo, HLSL kao softverski alat, pravljen je paralelno sa dizajniranjem R300
      GPU-a. Cg je, prema navodima iz kompanije nVidia, optimizovan, jednostavan i dovoljno
      fleksibilan da ga maksimalno mogu iskoristiti i GPU-ovi drugih proizvođača. U
      kompaniji čak tvrde, da je Cg mnogo više prijateljski nastrojen ka ATI-jevim VPU-ovima,
      nego što je to HLSL ka nV3x video akceleratorima.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Optimizacija se, ipak, nastavlja i nVidia je poučena novim iskustvom, možda
      i spremnija za narednu rundu. Jedan od razloga zbog koga to možemo da damo kao
      neku vrstu prognoze, jeste ipak tehnološki moćnija arhitektura nV35/38 GPU-ova.
      Dok nVidia ima osam Floating Point 32 (FP32) jedinica za procesiranje (samim
      tim kompatibilne sa instrukcijama širine FP16 i FP24), ATI ima isto toliko FP24
      jedinica. Ako znamo da je skok sa čip pajplajna koji rade samo sa celobrojnim
      vrednostima na FP24 pajplajn GPU zahtevao oko 80% veći broj tranzistora (ukupno,
      i po pajplajnu), onda možemo da očekujemo barem 50% povećanje ukupnog broja
      tranzistora pri prelasku sa FP24 na FP32. nVidia poseduje funkcionalne celine
      koje rade sa FP32 instrukcijama, a nV38 ima približno 125 miliona tranzistora.
      ATI ima jedinice koje rade sa instrukcijama maksimalne širine FP24, i ima 113
      miliona tranzistora. Pošto je sada većina aktuelnih igara rađena u FP16 kolor formatu (Half Life
      2 je FP24), ne očekujemo da će ATI uskoro ponuditi FP32 GPU, barem dok se 0.13
      mikronski proces ne razradi u dovoljnoj meri. Moguće je, čak, da će za njihov
      FP32 GPU biti potreban i 90 nanometarski proizvodni proces, ali o tome nemamo
      previše informacija, pa možemo samo da nagađamo.

      Trend blagih ubrzanja Tradicionalno predstavljanje GPU-a, koje je deo svakog testa suštinski inovativnog
      proizvoda, možda će vam se učiniti poznato, ali to je samo zbog toga što ste ga
      već čitali ranije (ako ste imali strpljenja, naravno). Da, jedina razlika koju
      nV38, osim kodnog imena, odvaja od nV35 GPU-a, jeste u brzini radnih frekvencija.
      Za neke informacije cete morati da pogledate neke od nasih starijih
      testova
      (Radeon 9700 Pro, Radeon 9800 Pro, GeForce FX 5900). nV38 je, kao i nV35 pre njega, dorađena verzija nV30 GPU-a. U samo jezgro je dodato
      nekih 10 miliona tranzistora, koji su potrošeni na veće keš i queue memorije i
      eventualno “peglanje” arhitekture da bi se čip manje zagrevao. Neke od informacija
      govore o tome da je deo integer Memorijska magistrala nije više 128-bitna, tu
      je sada novi memorijski kontroler ukupne širine od 256-bita, dok je memorija koja
      se koristi standardni DDR, mada mnogo brži od svega što smo do sada videli. FX5950
      je predviđen da radi na 475MHz za jezgro i 950MHz za memoriju:

      Bench-House

      NVIDIA
      GeForce FX 5900

      NVIDIA
      GeForceFX 5900 Ultra

      NVIDIA
      GeForce FX 5950

      Proces
      Proizvodnje

      NV35 0.13 Micron

      NV35 0.13 Micron

      NV35 0.13 Micron

      Broj
      tranzistora

      ~135 Miliona

      ~135 Miliona

      ~135 Miliona

      Memorijska
      Magistrala

      256-bit DDR

      256-bit DDR

      256-bit DDR

      Memorijski
      Propusni Opseg

      25.9 GB/s

      27.2 GB/s

      30 GB/s

      AGP
      Standard

      AGP 3.0 4x/8x

      AGP 3.0 4x/8x

      AGP 3.0 4x/8x

      Podržane
      memorijske konfiguracije

      128MB/256MB

      128/256MB

      128MB/256MB

      Radni
      takt jezgra

      400 MHz

      450 MHz

      475 MHz

      Radni
      takt memorije

      400 MHz (800 DDR)

      425 MHz (850 DDR)

      475 MHz (950 DDR)

      Tip
      memorije

      BGA 2.4 ns DDR

      BGA 2.2 ns DDR

      BGA 2.0 ns DDR

      Broj
      Pipeline-a

      4* (8)

      4* (8)

      4* (8)

      Broj
      teksturnih jedinica po pipeline-u

      2* (1)

      2* (1)

      2* (1)

      Vertex
      Shader jedinice

      3

      3

      3

      Podržana
      verzija Vertex Shader-a

      2.0+

      2.0+

      2.0+

      Podržana
      verzija Pixel Shader-a

      2.0+

      2.0+

      2.0+

      Verzija
      Direct X API-ja

      9.0+

      9.0+

      9.0+

      Hardverski
      tip FSAA

      Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling

      Ordered Grid MultiSampling / SuperSampling

      Tehnike
      optimizacije

      LMA III+ / HSR / Z-buffer/Frame
      buffer compression, UltraShadow/Color Compression

      LMA III+ / HSR / Z-buffer/Frame
      buffer compression, UltraShadow/Color Compression

      LMA III+ / HSR / Z-buffer/Frame
      buffer compression, UltraShadow/Color Compression

      Integrisani
      RAMDAC / DVD engine/ TV out encoder

      Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
      IDCT, MC, DeInterlacing / nV35 internal (Third party encoder supported)

      2 x 400 MHz / HW MPEG IDCT, MC,
      DeInterlacing / nV35 internal encoder (Third party encoder supported)

      Integrated 2 x 400 MHz / HW MPEG
      IDCT, MC, DeInterlacing / nV35 internal (Third party encoder supported)

      Interna
      RGBA paleta

      40-bitna (10-bita po boji)

      40-bitna (10-bita po boji)

      40-bitna (10-bita po boji)

      Može se odmah primetiti da je i nV38 za nV30 ono što je nV25 bio za nV20, odnosno
      da se radi o blagoj evoluciji tehnologije, i da zapravo nema velikih koraka unapred.
      Iz tog razloga, nV38 je predstavljen kao deo FX5xxx familije, te je ovoga puta
      nVidia igrala fer igru i nije preterano pompezno najavljivala novu high end karticu,
      niti joj davala neku od, u ovom slucaju pretencioznih FX6x00 oznaka. Kao i nV30, i novi nV38 GPU ima programabilnu arhitekturu koju je teško razvrstati
      na određen broj pipeline-a, odnosno jedinica za teksturni menadžment (za više
      informacija pogledajte test GeForce FX 5800 kartice). Ono što je zanimljivo, jeste
      da ovo zaista nije nikakva marketinška fraza, te su saznanje da je nV30 zapravo
      4×2, a ne 8×1 GPU i negativne kritike upućene kompaniji bile preuranjene. Ipak,
      arhitektura nije još toliko usavršena, pa se nV30 ponašao kao 8×1 GPU samo kada
      se rade kalkulacije frejma koji je već učitan u rendering jedinice, odnosno kada
      se obrađuju informacije poslate iz Z/stancil buffera. Teksturisanje odnosno Pixel
      Shading, odrađuju se “dvostruko sporije”, jer se u tom momentu GPU opet ponaša
      kao 4×2. Prema nekim informacijama, kod GeForce FX5600, odnosno nV31 video čipa
      (ali ne i nV34), nVidia je uspela da reši problem, tako da se ovaj mikroprocesor
      ponaša kao 4×1 GPU u situacijama kada je to korisnije (singletexturing), odnosno
      kao 2×2 GPU kada se rade scene sa multiteksturisanjem. Ipak, nV35 nema ovu mogućnost,
      pa se ponaša isto kao i nV30, odnosno koristi 8×1 konfiguraciju (pipelinea i TMU-ova)
      samo kada radi kalkulacije iz Z-buffer-a i Stancil Buffer-a. S obzirom na to da
      su ove brze memorije dosta povećane kod novog GPU-a, to možda i ne mora da bude
      mana, a tu će negde, ako bude adekvatne softverske podrške, na scenu stupiti i
      UltraShadow tehnologija. Novi memorijski kontroler je i ovoga puta crossbar tipa (za više informacija o
      ovom tipu memorijskog kontrolera pogledajte naše prve GeForce 3 i GeForce 4 prikaze).
      Svaka od tehnologija optimizacije memorijskog propusnog opsega, odnosno kompresije
      Z-buffer podataka, Fast Z Clear, Color Compression i sistemi koji spadaju pod
      Intellisample High Resolution Compression Technology su sada i do 50% efikasniji.
      Ovo je sasvim logično, pošto nadogradnja i fino poliranje postojećeg čipa može
      da se vrši i nakon njegove proizvodnje (svaki mikroprocesor se, naravno, projektuje
      u softveru), pa se tako neka nova rešenja i poboljšanja primenjuju u narednim
      generacijama mikroprocesora. CineFX 2.0 i UltraShadow Bez obzira na to što je nVidia najviše potencirala Shader sposobnosti svog novog
      GPU-a, mogućnost rada sa veoma dugačkim Shader programima, realtime efekte poput
      onih u holivudskim filmovima i sl., poređenje sa ATI R300 baziranim karticama
      u Pixel Shader testovima je pokazalo da je nV30 sporiji i do tri puta od konkurenta,
      bez obzira i na to što radi na višim radnim učestanostima. Upravo zbog toga je
      dosta toga poboljšano kod nove CineFX generacije kartica, a broj tehnologija koje
      imaju posebna imena, ponovo je porastao. One za koje već znamo, dobile su veći
      broj verzije iza naziva i tvrdnju da su dodatno poboljšane ili optimizovane. Tehnologija
      UltraShadow podrazumeva optimizaciju rada sa dinamičkim stancil buffer senkama,
      koje će u narednoj generaciji igara oduzimati poprilično mnogo GPU vremena za
      kalkulaciju.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Ova tehnologija ne radi “sama”, odnosno mora biti podržana u kodu same softverske
      mašine koja pokreće određenu igru. Programer tako može odrediti z-vrednost, odnosno
      daljinu od virtuelne kamere, posle koje se kalkulacije sa senkama neće izvršavati.
      Kao što vidite na slici, prividna udaljenost Z vrednosti nije konstantna po celoj
      Y (vertikalnoj) osi, pa cela tehnologija može da ima smisla, jer svakako smanjuje
      opterećenje na sam GPU bez ikakvih vidljivih kompromisa. Takođe, programer može
      da odredi i nekoliko nivoa Z vrednosti, pa se, recimo posle prvog kalkulacije
      sa senkama mogu odrađivati manje kompleksno. To može da bude korisno kod igara
      koje imaju pravo dinamičko osvetljenje, i čije senke nemaju jednostavne, oštre
      ivice, već objekti, u odnosu na to da li su osvetljeni sa spot i/ili ambijentalnim
      osvetljenjem, mogu praviti senke sa mekim ivicama i različitim intenzitetom. Dakle,
      sumirano, UltraShadow je još jedna od tehnika optimizacije, ovoga puta uvrštena
      direktno u rendering sistem, dok je CineFX 2.0, odnosno izvršavanje Pixel Shader
      programa (pre svega mislimo na PS 2.0, na koje će se programeri posebno usresrediti
      u predstojećem periodu) duplo efikasniji od onog kod prethodnog nVidia high end
      GPU-a. Novi grafički procesor iz najviše klase, sadrži između 130 i 135 miliona tranzistora,
      proizveden je u IBM-ovim proizvodnim pogonima, ali se ne zagreva ni blizu onoga
      što smo mogli da primetimo kod nV30 baziranih kartica. Tako je i FlowFX ovoga
      puta izostao, a referentna nVidia nV38 Ultra kartica ima hlađenje slicno onom
      na referentnim GeForce FX 5800 modelima. Gainward, Leadtek, ASUS pa i Microstar,
      imaju dosta drugačija rešenja za hlađenje – većina ne zahteva dodatni PCI slot,
      najbliži AGP-u, niti su bučnija od prosečnog Radeona 9800 Pro ili Titaniuma 4800,
      recimo. Ovoga puta, izbor za 256-bitnu memorijsku magistralu i odgovarajući kontroler,
      u sprezi sa brzom DDR memorijom je bio logičan, u toj meri da je nejasno zašto
      je nVidia ikada eksperimentisala sa DDRII memorijom, a zadržavala memorijski kontroler
      sličan onom na karticama iz prethodne generacije. Sasvim je moguće da bi projektovanje
      256-bitnog kontrolera, koji sada radi sa novim tehnikama koje su deo Intellisample
      HCT “engine”-a, oduzelo ili isuviše vremena, ili prostora na die-u, pa se od toga
      odustalo i napravljen je jedan kompromis.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Kao i kod nV30 i nV35 grafičkih procesora, Vertex Shader programe koje je nV38
      sposoban da izvrši prevazilaze verziju 2.0. To znači da će moći da sarađuje i
      sa programima koji imaju 65536 instrukcija, za razliku od Radeona 9800 Pro koji
      maksimalno “čita” 1024 instrukcije. Kontrola dinamičkih i loop-ovanih instrukcija,
      grananje i upotreba sub-rutina spadaju u novosti (R300, R350 i R360 rade samo
      sa statičkim), kao i izmena i izvršavanje nelinearnih programa. Varijable ubačene
      u naredni shader program mogu da odrede vreme i način tranzicije i izmene samog
      programa i to tokom njegovog izvršavanja. Ovo znači da nije potrebno imati više
      shader programa za svaki zadatak, već jedan veći koji se može granati po potrebi
      ili imati podprogram, odnosno sub-rutinu koja će ga pozvati da bi mogao da izmeni
      tok izvršavanja na neku od postojećih grana. Kako većina kratkih shader programa
      ima dosta delova koji se poklapaju, jasno je da je jedan već učitani program sa
      granama efikasniji, odnosno da će se sve izvršavati brže, uz više mogućnosti.
      Shader unutar nV38 GPU-a je, dakle, mnogo fleksibilniji. Ostatak tehnologija je
      isti kao i kod prethodne generacije, ali nije na odmet pomenuti ponovo neke od
      njih koje spadaju u novije. Pored crossbar memorijskog kontrolera, čije su nam karakteristike poznate, u okviru
      LightSpeed Memory Architecture sistema, sada su i još neki alati koji bi trebalo
      da podignu ukupne performanse na viši nivo. Alati za kompresiju Z-buffer-a, kolor
      kompresija, filtering tekstura i antialiasing su zajedno nazvani Intellisample
      tehnologija, koja je sada dobila i sufiks HCT. Color compression koji je za nV35
      donekle unapređen, konceptualno je smešten između memorije i rendering sistema.
      Svaki podatak kompresuje u odnosu od 4:1, bez vidljivog gubitka na kvalitetu (što
      se može podesiti u drajverima). NVidia tvrdi da je color compression najbolje
      iskorišten u situacijama kada je aktiviran njihov ordered grid multisampling antialiasing. Ostali sistemi za kompresije su preuzeti iz prethodne generacije i u odnosu na
      nV30 ne donose nikakve novitete ni poboljšanja. Z-Occlusion Culling kao dominantan deo tehnologija za kompresiju podataka,
      pomoću informacije iz Z-Buffer-a, kalkuliše koje će površine i delovi površina
      biti vidljivi prilikom prikaza na ekranu. Površine koje stoje iza drugih objekata
      naravno neće biti procesirane, pa tako neće biti potrebno da se za njih namenjene
      teksture uopšte salju i opterećuju memorijsku magistralu. Fast Z Clear i dalje obavlja posao tako što frame-buffer, pre svakog
      novog frejma, postavi u početno stanje i to za daleko manje vremena od onog koje
      bi bilo potrebno za klasičnog pražnjenje. Takođe, postoji i sistem koji obavlja
      fast color clear, ali je on manje bitan od Fast Z Clear sistema. Lossless Z Compression je tehnika koja se brine da se podaci koji se
      šalju i čuvaju u Z-buffer-u kompresuju u odnosu 4:1, bez gubitaka. Memory Auto Pre-Charge je naziv za rešenje koje kao rezultat rada smanjuje
      vreme čekanja rendering sistema na memoriju koje nekada može biti i do 10 ciklusa.
      Pre-Charging se vrši u delovima memorije koji se u datom trenutku ne koriste i
      za koje je algoritmom utvrđeno da će se ubrzo koristiti. Tako se na poseban način
      ovaj deo memorije priprema za bržu reakciju kada procesor to zatraži (skraćenje
      čekanja na 2-3 ciklusa). Quad Cache je naziv za četiri cache sistema Vertex Cache , Primitive
      Cache, Pixel Cache i Dual Texture Cache o kojima smo detaljnije pisali u review-u
      video akceleratora GeForce 4 Ti4600 i Ti4400. Kao što možete videti, nV35 nije doneo ni blizu onoliko kvalitativnih i evolucionih
      pomaka u odnosu na nV30, koliko je ovaj doneo u odnosu na nV25 video akcelerator.
      Shading kalkulacije su intenzivnije, tu je UltraShadow kao jedina prava novost,
      dok je sve ostalo samo “naduvavanje mišića” i “facelifting” FX-a 5800. Philips Video procesor Pošto najveći broj novih GeForce FX kartica poseduje Philips SAA7108AE (kao naša
      Microstar FX5950 Ultra VTDR256 kartica) ili 7114H, daćemo opštu specifikaciju
      ovih video enkoder/dekoder čipova: Video dekoder

      Six analog inputs, internal analog source selectors, e.g. 6 x CVBS
      or (2 x Y/C and 2 x CVBS) or (1 x Y/C and 4 x CVBS) Two analog preprocessing channels in differential CMOS style for best
      S/N performance Fully programmable static gain or Automatic Gain Control (AGC) for the
      selected CVBS or Y/C channel Switchable white peak control Two built-in analog anti-aliasing filters Two 9-bit video CMOS Analog-to-Digital Converters (ADCs), digitized CVBS
      or Y/C signals are available on the Image Port Data (IPD) port under I²C-bus
      control On-chip clock generator Line-locked system clock frequencies Digital PLL for horizontal sync processing and clock generation, horizontal
      and vertical sync detection Requires only one crystal (either 24.576 MHz or 32.11 MHz) for all standards
      Automatic detection of 50 and 60 Hz field frequency, and automatic switching
      between PAL and NTSC standards Luminance and chrominance signal processing for PAL BGHI, PAL N, combination
      PAL N, PAL M, NTSC M, NTSC-Japan, NTSC N, NTSC 4.43 and SECAM User programmable luminance peaking or aperture correction Cross-colour reduction for NTSC by chrominance comb filtering PAL delay line for correcting PAL phase errors Brightness Contrast Saturation (BCS) and hue control on-chip Two multi functional real-time output pins controlled by the I²C-bus Multi-standard VBI data slicer decoding World Standard Teletext (WST),
      North-American Broadcast Text System (NABTS), Closed Caption (CC), Wide
      Screen Signalling (WSS), Video Programming System (VPS), Vertical Interval
      Time Code (VITC) variants (EBU/SMPTE) etc. Standard ITU 656 Y-CB -CR 4 :2 :2format (8-bit) on IPD Enhanced ITU 656 output format on IPD output bus containing: active video raw CVBS data for INTERCAST applications (27 MHz data rate) decoded VBI data Detection of copy protected input signals according to the Macrovisiontm(1)
      standard. Can be used to prevent unauthorized recording of pay-TV or video
      tape signals. 1.2 Video scaler Both up and downscaling Conversion to square pixel format NTSC to 288 lines (video phone) Phase accuracy better than 1/64 pixel or line, horizontally or vertically
      Independent scaling definitions for odd and even fields Anti-alias filter for horizontal scaling Provides output as: scaled active video raw CVBS data for INTERCAST, WAVE-PHORE, POPCON applications or general
      VBI data decoding (27 MHz or sample rate converted) Local video output for Y-CB -CR 4 : 2 : 2 format (VMI, VIP, ZV).

      Video encoder

      Digital PAL/NTSC encoder with integrated high quality scaler and anti-flicker
      filter for TV output from a PC Supports Intel® Digital Video Out (DVO) low voltage interfacing to graphics
      controller 27 MHz crystal-stable subcarrier generation Maximum graphics pixel clock 85 MHz at double edged clocking, synthesized
      on-chip or from external source Programmable assignment of clock edge to bytes (in double edged mode)
      Synthesizable pixel clock (PIXCLK) with minimized output jitter, can be
      used as reference clock for the VGC, as well PIXCLK output and bi-phase PIXCLK input (VGC clock loop-through possible)
      Hot-plug detection through dedicated interrupt pin Supported VGA resolutions for PAL or NTSC legacy video output up to 1280
      x 1024 graphics data at 60 or 50 Hz frame rate Supported VGA resolutions for HDTV output up to 1920 x 1080 interlaced
      graphics data at 60 or 50 Hz frame rate Three Digital-to-Analog Converters (DACs) for CVBS (BLUE, CB ), VBS (GREEN,
      CVBS) and C (RED, CR )at 27 MHz sample rate (signals in parenthesis are
      optionally selected), all at 10-bit resolution Non-interlaced CB -Y-CR or RGB input at maximum 4 :4 :4 sampling Downscaling and upscaling from 50 to 400pct Optional interlaced CB-Y-CR input of Digital Versatile Disk (DVD) signals
      Optional non-interlaced RGB output to drive second VGA monitor (bypass
      mode, maximum 85 MHz) 3 x 256 bytes RGB Look-Up Table (LUT) Support for hardware cursor HDTV up to 1920 x 1080 interlaced and 1280 x 720 progressive, including
      3-level sync pulses Programmable border colour of underscan area Programmable 5 line anti-flicker filter On-chip 27 MHz crystal oscillator (3rd-harmonic or fundamental 27 MHz
      crystal) Fast I²C-bus control port (400 kHz) Encoder can be master or slave Adjustable output levels for the DACs Programmable horizontal and vertical input synchronization phase Programmable horizontal sync output phase Internal Colour Bar Generator (CBG) Optional support of various Vertical Blanking Interval (VBI) data insertion
      Macrovision Pay-per-View copy protection system rev. 7.01, rev. 6.1 and
      rev. 1.03 (525p) as option; this applies to SAA7108AE only. The device
      is protected by USA patent numbers 4631603, 4577216 and 4819098 and other
      intellectual property rights. Use of the Macrovision anti-copy process
      in the device is licensed for non-commercial home use only. Reverse engineering
      or disassembly is prohibited. Please contact your nearest Philips Semiconductors
      sales office for more information.

      Common features

      5 V tolerant digital I/O ports I²C-bus controlled (full read-back ability by an external controller,
      bit rate up to 400 kbits/s) Versatile power-save modes Boundary scan test circuit complies with the “IEEE Std. 1149.b1-1994”
      (separate ID codes for decoder and encoder) Monolithic CMOS 3.3 V device BGA156 package Moisture Sensitive Level (MSL): e3.

      Referentna FX 5950 Ultra

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Referentna GeForce FX 5950 Ultra kartica se dosta razlikuje od one koju smo
      mi premijerno imali na testu. Vrlo neobično za tako bliskog nVidiinog partnera,
      je da primeni sopstveni dizajn kartice. Karticu koju je najverovatnije proizvela
      kompanija 3DLabs (ili je u pitanju kooperacija sa Leadtek-om) za potrebe testiranja
      i pre-view testova na internetu, vodi se kao referentna nV38 Ultra kartica.
      Jezgro i memorija rade na 475 MHz (memorija efektivno 950 MHz), a upotrebljeno
      je posebno dual slot hlađenje, koje nas izgledom podseća na nepopularni FlowFX.
      Kao što na slikama možete videti, izrađena je na klasično lakiranom, zelenom
      PCB-u, layout je veoma sličan FX 5900 Ultra karticama, sa karakterističnim rasporedom
      memorijskih čipova, po dva, oko GPU-a, sa obe strane štampe. Putem 256-bitne
      magistrale, komunicira 16 memorijskih čipova marke Hynix sa vremenom pristupa
      od 2ns (ili 1000 MHz) !!! U pitanju je svakako, do sada najbrža memorija sa
      kojom smo se susretali. Nova FX familija Kao što smo pomenuli na početku testa, FX5950 Ultra je najjači predstavnik
      nove familije. NV36 na modelima FX5700 Ultra i FX 5700 će biti veoma zanimljive,
      jer su ove kartice veoma slične FX5800 modelima, za koje znamo da imaju respektabilne
      performanse. Još lepše od toga je što će one biti pozicionirane kao Radeon 9600
      Pro i 9600, a očekujemo da budu solidno performantnije. U nižoj klasi, nVidia
      nudi modele FX 5600XT 128-bit i 64-bit koji su tu da (cenom) zamene FX5200 Ultra,
      odnosno FX5200. One predstavljaju konkurenciju Radeon 9600SE i 9200 karticama,
      od kojih bi trebalo da predstavljaju bolja rešenja. Ovoga puta, načelno, možemo
      biti zadovoljni novom GeForce FX familijom kartica, a više o njima kada kod
      nas dođu na detaljan test. Kartica sa testa

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Postao je gotovo običaj, da prvu od udarnih nVidia high end modela, predstavimo
      na Microstarovom primeru. Informacije koje smo dobili iz kompanije, ukazuju na
      to da je korišten drugačiji nacrt za izradu, nego što je to nVidia predvidela.
      Možemo da se kladimo – Microstar je bio ubeđen da će njihov Top Tech cooling sistem
      biti jednako efikasan kao i referentni nVidiin, ali zato daleko elegantniji (single
      slot rešenje). Krenimo od samog pakovanja.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      U kutiji, koja je opet u formi omanjeg putnog kofera, nalazi se Microstarov bundle.
      Od igara, prisutni su: Morrowind, Ghost Recon, Duke Nukem Manhattan Project, The
      Sum of All Fears, IL2 Sturmovik, Serious Sam The Second Encounter, odlični Rally
      Trophy, Beam Breakers, Zax i Oni. Softverski paket obuhvata InterVideo WinDVD
      plejer i WinDVD Creator Plus, Adobe Photoshop Album SE, Virtual Drive i Restore
      IT, MSI drajver pack CD kao i neizbežni Media Center Deluxe.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Naravno, tu su i stari dobri LiveUpdate! 2 sistem, a novost je D.O.T tj. Dynamic
      Overclocking Utility. MSI se potrudio da novost koju je uspešno predstavio ATI
      sa funkcijom Overdrive, ima i jedna nVidia kartica. Tako postoji pet nivoa overkloking-a,
      i to procentualno, u odnosu na početnu frekvenciju – Private, Sergegant, Captain,
      Colonel, General i Commander (od 2 do 10% ubrzanja). Zanimljivi nazivi, mada
      verujemo da komandant ipak vredi više od pukih 8% u odnosu na mladog redova. Naravno, tu su svi potrebni razdelnici, adapteri, kablovi… i manje potrebne stvari
      (MSI sticker za kućište i simpatičan blokčić).

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Referentni dizajn koji je Microstar ovoga puta donekle zaobišao učinio je MSI
      FX5950 Ultra VTDR256 karticu tišom i kompaktnijom. Tradicionalno crveni PCB sa
      svojih deset slojeva, poslužio je i ovoga puta kao osnova za jednu high end nVidia
      karticu.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Standardni konektori – DVI, S-Video i D-Sub, donekle su ispremeštani. Da bi veliki
      bakarni profil mogao da bude montiran, Philips SAA7108AE čip je pomeren ka dole,
      prema takt generatoru, kod koga imamo i dodatna dva elektrolita, radi stabilnijeg
      napajanja brzih ball bearing ventilatora.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Tako je SiliconImage čip pomeren ka gore, pa je onda zgodnije bilo rotirati i
      sam DVI konektor sa D-Sub-om. Analogni konektor sada ima otkriven ceo RGB filter
      (lepo se vide rezistori, tranzistori i diode za svaki od osnovnih signala). Kuler
      je izrađen od nešto kvalitetnije legure bakra nego na prethodnim modelima i čini
      se da je osnovni ventilator nešto veći.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Kapacitori, otpornici i MOLEX konektor su gusto spakovani desno od kulera. Ugrađeno
      je 16 memorijskih čipova, raspoređenih sa obe strane štampe. Microstar je takođe
      koristio Hynix čipove od 2ns u micro BGA formatu. U pitanju su 16-bitni DDRI čipovi,
      naravno.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Sa druge strane štampe se nalazi masivan hladnjak za memoriju, kao i nešto manji
      kuler koji dodatno hladi jezgro sa druge strane, i odvodi topao vazduh dalje od
      bakarnih profila oko njega. U slučaju da isti udara u kuler od north bridge-a
      na ploči ili nekako otežava instalaciju, možete ga skinuti, za šta na stickeru
      koji dolazi na samoj kartici, postoji i objašnjenje.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      U radu, kartica se pokazala kao izuzetno stabilna, sistem je funkcionisao besprekorno
      sa novim ForceWare drajverima (koji imaju toliko dodatnih opcija, da je third
      party tweaker zaista nepotreban), a slika je bila oštra kao žilet. Da, razlika
      u odnosu na vrhunske ATI kartice više nema. Pored svega, kartica je bila i relativno
      tiha, bilo da govorimo o 2D ili 3D režimu.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Test Setup Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor

      AMD Athlon XP 2300 MHz (fsb. 200MHz)

      Matična ploča

      Abit NF7-S v2.0 bios
      v1.8 – powered by Chieftec Dragon 400W

      Memorija

      2x 256MB PC3200 Corsair
      XMS LowLatency @ 6-2-2-2.0

      Hard Disk

      IBM DeskStar DTLA 120GXP
      “Death Star” 60 GB

      Video Karte

      ASUS V9950 Ultra GeForce
      FX 5900 Ultra 256 MB DDR – Detonator 44.03 MSI GeForce FX 5950 Ultra 256 MB DDR – Detonator 44.03 i ForceWare 52.16 Gigabyte ATi Radeon 9800Pro – 128 MB DDR- Catalyst 3.8 Club3D ATI Radeon 9800XT – 256 MB DDR – Catalyst 3.8

      Monitor

      Samsung SyncMaster
      959NF

      Cooling

      Thermaltake TT7+

      DVD uređaj

      Pioneer 116 DVD-ROM

      CDRW uređaj

      Sony CDRW Drive CRX220E1

      Operativni sistem

      Windows XP Service
      Pack 1 + Critical preSP2 Rollup Direct X 9.0b nVidia nForce 3.13 drivers pack

      Igre/Bench programi

      Quake 3 Arena v1.17 Unreal Tournament 2003 v2166 FutureMark 3DMark 03 Professional FutureMark 3DMark 2001 Second Edition (build 330) Aquamark 3 Commercial Plus Nova Logic Comanche 4 Benchmark Demo CodeCreatures Benchmark Demo SpecORG ViewSPEC Perf 7.1

      nVidia GeForce FX5950 kartice smo testirali sa Quality Intellisample setovanjima.
      Neke od programa za testiranje smo dodali, neke modove promenili, sto cete videti
      tokom samog testiranja.

      Poredjenje Detonatora i ForceWare drajvera Kao što vidite, FX5950 Ultra karticu smo uporedili sa FX5900 Ultra modelom koji
      radi na 25 MHz manje za jezgro i 50 MHz manje za memoriju. Bez obzira što je realno
      za očekivati da FX5950 Ultra bude tek za nijansu brža kartica, uz nove modele
      je logično da i korisnik početnik instalira nove drajvere, pa smo zbog toga hteli
      da uporedimo i koliki je celokupan ostvareni napredak (nV38 ultra + ForceWare).
      Za one koje baš interesuju i dodatni detalji, specijalno smo testirali FX 5950
      sa starim WHQL drajverima 44.03, sa kojima su testirane sve prethodne CineFX 2.0
      kartice (iako oni zvanično ne podržavaju i ne prepoznaju pravilno karticu FX 5950
      Ultra). Ova poređenja se nalaze na kraju svake od narednih strana, u posebnoj
      tabeli. OpenGL – Quake III Arena Kao što znamo, Q3 Arena je stari dobri OpenGL benchmark kod koga važi pravilo
      više megahertza – viši framerate. Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17
      sa x86 optimizovanim dll-ovima.

      Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
      Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      U nižoj rezoluciji se ne vidi velika prednost ForceWare drajvera, koji ipak donose
      optimizaciju na polju komunikacije sa HLSL kompajlera i eventualno generalno boljeg
      korištenja resursa kartice. Međutim, i FX5950 Ultra jeste solidno overklokovani
      FX5900 Ultra, pa je i zbog toga prednost u većim rezolucijama očiglednija. ATI,
      kao i uvek u Quake-u III, zaostaje. OpenGL – SpecViewPERF 7.1 SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
      neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
      tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
      sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i relevantan
      test. Za više informacija o svakom delu ovog programaskog test paketa, možete
      pogledati sajt proizvođača, ili neke od naših prethodnih testova. Update: Od ovog testa, prelazimo na noviju verziju SpecPerf paketa – 7.1,
      koji donosi novi, složeniji 3dsmax test program, koji simulira intenzivan rad
      u paketu 3D Studio Max (ne rendering, već realtime prikaz (preview) u radnom prozoru).
      Takođe, design review test je nešto složeniji (pa su rezultati nešto niži), mada
      se radi o istim OpenGL instrukcijama kao i kod prethodne revizije SpecPerf paketa.
      DX test sada poziva neke osnovne Shader instrukcije (ekvivalentne PS v1.1 i v1.2
      koje odgovaraju DX verziji 8.0). Lightscape test je takođe kompleksniji, a isto
      važi i za pro engineering i ugs03. Shodno tome, dobijeni rezultati su nešto niži.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      U većini testova, nVidia ima veliku prednost u odnosu na ATI karticu. Ugs-01 test
      radi intenzivne vertex kalkulacije, dok dx-07 poziva neke Direct X instrukcije,
      pa odlične performanse u ovim segmentima, daju R300 kartici ogromnu prednost.
      Bez obzira na to GeForce FX kartice su ostavile bolji utisak u ovom relevantnom
      benchmarku. ForceWare protiv Detonatora Kompajler analizira shader programe, razdvaja ih i prilagođava izvršavanje
      njegovih funkcija na najbolji mogući način. On čak može da promeni redosled i
      način izvršavanja ovih funkcija. Na kraju, sledi pregled dobijenog – da li se
      finalna slika razlikuje od onoga što je programer zamislio. Najvažnije od svega
      je što će svaki podržani shader ili neka njegova instrukcija raditi, bez obzira
      na kompajler API-ja, dok kvalitet slike neće biti pogoršan ni u kom slučaju.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Sjajno, zar ne? U ovom testu se lepo vidi da su ForceWare dosta, dosta drugačiji
      drajveri.

      DirectX 8 performanse (Gaming) Unreal Tournament 2003 Odlični UT2003, patchovan na verziju 2166, u Direct3D izdanju. Testirali smo,
      kao što znate, uz maksimalan nivo detalja. Kao i tokom testiranja kroz OpenGL,
      mape koje smo koristili su flyby suntemple i botmatch suntemple, koja spada u
      jednu od najzahtevnijih.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Bili smo zadovoljni kada smo videli prednost u odnosu na Radeon 9800XT, i to ne
      zbog toga što nVidiu više preferiramo, već zbog toga što je sada konkurentnija
      veoma skupom ATI-jevom modelu. Naravno, i ForceWare drajveri čine svoje! Comanche 4 Nova Logic-ov Comanche 4, je još jedan u nizu D3D testova, ali dovoljno karakterističan
      da zasluži mesto koje trenutno uživa na test sajtovima. Novi Comanche koristi
      Direct3D 8.1. ali radi i sa starijim karticama. Pri testiranju, smo koristili
      apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti.
      Zvuk je bio isključen u samom programu, a rezultati zaokruživani na dva decimalna
      broja.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Poređenje verzija drajvera 44.03 i 52.16 na istoj kartici, pokazalo je da Comanche
      4 ne pozdravlja optimizacije koje se tako dobro vide u prethodno prikazanoj igri.
      Prednost koju ima FX5950Ultra u odnosu na 5900Ultra model, potiče od razlike u
      radnim frekvencijama. ForceWare protiv Detonatora

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Respektabilne razlike, uz identičan, visok, kvalitet prikaza!

      Direct X 8 performanse (benchmark programi) CodeCreatures Benchmark Verovatno jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo jeste CodeCreatures
      Benchmark. Baziran je na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji
      smo videli. Program koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8.1), i odlično ukazuje
      na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i velikom
      količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou,
      ali pod uslovom da kartica izvuče potrebnih 24 fps. Default test se izvršava u
      tri rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome
      je ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog
      moda koji kartica podržava.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Još jedan od testova u kome novi drajveri nisu pokazali prednost… Tako je vidljiva
      marginalna prednost nV38 kartice, u odnosu na nV35 bazirani V9950 Ultra. Direct X 8 – FutureMark 3DMark 2001 SE Starija i po mnogima pouzdanija verzija 3DMark benchmark-a, i dalje nalazi mesto
      na našem test poligonu. Rezultati su za nijansu (nekoliko promila) niži od kako
      smo instalirali DirectX9.0b, ali u duhu zaštite od raznih virusa i worm-ova, bili
      smo spremni i na ovakve gubitke.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Sjajan napredak ostvaren većim memorijskim bandwidth-om i boljim drajverima. Nekada
      smo mislili da Detonatori jednostavno ne mogu biti bolji, zar ne? Direct X 9 – FutureMark 3D Mark 03 Kako je o 3Dmark 03 programu već dosta pisano i pričano, mi ćemo se uzdržati od
      komentara i dodati da smo testirali po defaultu, koristeći sada dostupni build
      330.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      S obzirom na to da su u pitanju drajveri koje patch 330 sprečava da “varaju”,
      jasno je da i GeForce FX 5950 i 5900 Ultre kao kartice sa definitivno sporijim
      izvršavanjem DX9 Pixel i Vertex Shadera, daje sasvim dobre rezultate. Da li ce
      stvari mnogo da se promene izlaskom Direct X 9.1 verzije API-ja (ako isti uopšte
      ugleda svetlost dana), ostaje da se vidi… Aquamark 3 Commercial Plus Novi benchmark program karakterističan po velikom broju mogućnosti za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Dat je prosečan broj frejmova u svih devet testova.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Ogroman napredak kada su u pitanju optimizacije u drajverima – svakako pomažu
      nVidia FX5950 Ultra kartici da se odvoji od svog prethodnika koji koristi starije
      Detonator upravljačke programe, ali u većini slučajeva i od glavnog konkurenta. ForceWare protiv Detonatora

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Da li je u pitanju pomenuti patch? Ko je u pravu, nVidia ili FutureMark? Ne želimo
      da zalazimo u detalje, ali eto, postoje slučajevi u kojima je ForceWare nepoželjno
      instalirati. Ako je samo zbog ovog programa…

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      …a to svakako nije. Upoređivanje screenshotova pokazuje da je kvalitet slike
      sa oba drajvera identičan!

      Zahtevni modovi Antialiasing

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Anisotropic, Quality filter

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Kombinovani modovi

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Kao i ranije, u Antialiasing algoritmima, ATI kartice se ponašaju daleko bolje,
      dok je nVidia marginalno brža u situacijama kada je primenjen Anisotropic filtering.

      Overclocking S obzirom na to da je nV38 identičan nV35 GPU-u, a da je korišteno istovetno hlađenje,
      očekujemo da se kartica koja je zvezda ovog testa može ubrzati slično ili nešto
      bolje od Microstarovog GeForce FX 5900 Ultra modela. U startu, podešena na 475
      / 950 MHz, ima radnu temperaturu od 47 do 51 stepen celzijusa. Overheating warning
      (threshold) je podešen na čitavih 120 stepeni, međutim, ovu temperaturu kartica
      ne postiže ni prilikom maksimalnog overklokinga, što znači da bi na propisanih
      475 / 950 MHz radila i u zatvorenom, neprovetrenom i samim tim i zagrejanom, malom
      kućištu. Iako smo tajno očekivali više, postigli smo solidnih 530 MHz za jezgro
      i 1040 MHz za memoriju. Zapravo, isprva smo pomislili da kartica može da radi
      i na 580 / 1120, što se pokazalo kao nestabilno, ali tek posle nekih 10 minuta
      igranja. Posle toga je sve do 540 / 1050 MHz, kartica pokazivala znake nestabilnosti,
      ali smo ipak kao maksimalno stabilnu varijantu za testiranje, uzeli podešavanje
      od 530 / 1040 MHz. To je 55% ili oko 13% ubrzanja za jezgro i oko 12% za memoriju.
      I Microstarov Commander nivo u odlično osmišljenom Dynamic Overclocking Technology,
      podrazumeva maksimalnih 10% ubrzanja za jezgro i memoriju, što je vrlo dobro,
      jer temperatura u većini kućišta neće biti dovoljno visoka da se kartica uspori,
      a ako se to desi, znači da je dostignuto 100 stepeni celzijusa na površini jezgra.

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Testovi graficke kartice nVidia GeForce FX 5950 Ultra – Microstar

      Zaključak GeForce FX 5950 Ultra je sjajna high performance kartica, koju sada ljubitelji
      kompanije nVidia slobodno mogu pazariti i biti zadovoljni. U odnosu na Radeon
      9800XT, neće izgubiti gotovo ništa, a uštedeće novac. Da, upravo tako. U kompaniji
      nVidia je odlučeno da se i high end, a pogotovo mainstream modeli (FX 5700 Ultra)
      ponude po veoma konkurentnim cenama. Tako je FX 5950 Ultra preuzeo trenutnu cenu
      FX 5900 Ultra modela koji je već neko vreme na tržištu, dok FX 5700 Ultra košta
      koliko donedavno i neki bolji FX 5600 Ultra. ForceWare drajveri su sve bolji,
      a ljude sve manje interesuju rezultati u test programima, već više kvalitet prikaza
      u igrama, kompatibilnost i kvalitet drajvera, te napredne mogućnosti i dodatne
      opcije. Skoro da je i sam izgled kartice postao bitniji od nekoliko procenata
      prednosti ili zaostatka; da ne govorimo o taborima i navijačima koji stoje iza
      kanadske crvene ili američke, zelene zastave. Trenutno, ATI i dalje ima prednost,
      koja je sve manja što se više jeftinijih FX 5950 i 5700 kartica bude pojavilo.
      Optimizacija, reč koja i dalje ima lošu reputaciju, termin je koji treba upamtiti
      i ne treba shvatiti olako. Ono što smo mi videli i iskusili tokom testiranja Microstar
      GeForce FX 5950 Ultra kartice, može se svesti pod rečenicu: konačno – brže, tiše,
      lepše i jeftinije.
      Karticu smo na test dobili od korporacije Microstar.
      Zahvaljujemo i distributeru MSI kartica, firmi Pakom Computers.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test