Predstavljamo: Futuremark 3DMark

Predstavljamo: Futuremark 3DMark

Futuremark je prošle nedelje predstavio novu verziju svog popularnog sintetičkog testa za grafičke karte. Naziv je pomalo nepromišljen i donosi konfuziju, jer je sada samo kratko i jasno - 3DMark. Nema nastavka na osnovno ime kao što Next, NextGen, 3DMark 12, 3DMark 13 itd. Na ovaj način Futuremark je želeo da pokaže kako je njihov benchmark krenuo iznova na neki način i kako će postati univerzalni standard za testiranje. Mi i dalje misli

    Sadržaj

      Nebojša Todorović

      Futuremark 3DMark

      Najveća novost koju je razvojni tim Futuremarka uneo u svoj test jeste činjenica da je namenjen različitim platformama. To znači da je sposoban za rad kao i uvek na Windows, ali i Windows RT operativnom sistemu. Još interesantnije jeste to da je moguće testiranje grafičkih akceleratora čak i na iOS i Android platformi. Naravno tu postoje izvesna ograničenja, jer osim na klasičnom Windowsu, sve ostale platforme mogu da puste samo jedan test.

       


       

      3DMark se sastoji od tri tematski različita testa, umesto dosadašnjeg uobičajenog pristupa sa presetima koji je karakterisao 3DMark Vantage i 3DMark 11. Ideja je da različiti testovi zamene presete, kako bi se izbeglo poređenje “baba i žaba”. Jednostavno, neke low-end grafičke karte ili sistemi nisu u stanju da se porede sa high-end modelima u takvoj meri da prosto ne možete da koristite istu scenu bez obzira na nivo detalja.
       


       

      Sa tim u vidu, Futuremark je napravio tri kompletno drugačija test paketa koji imaju svoje zasebne grafičke, fizičke i kombinovane testove. Do te mere se išlo, da svaki od njih ima i svoj Demo što je zaštitni znak 3DMarkova još od kada smo ih prvi put susreli. Nazivi testova se takođe razlikuju i omogućavaju vam da testirate vaš sistem u skladu sa njegovim mogućnostima i na pravi način poredite sa ostalim sličnim rešenjima. Primera radi, prvi test nosi naziv Ice Storm i namenjen je mobilnim uređajima kao što su tableti i telefoni, ali i netbook-ovima koji se oslanjaju na izuzetno ograničen hardver.
       

       

      Ono što je još bitnije jeste mogućnost poređenja, na primer, tableta sa netbookom iako imaju različit OS i hardver uopšte. Druga dva testa nose naziv Cloud Gate i Fire Strike, a verovatno možete pretpostaviti i sami da je prvi od njih namenjen testiranju “običnih” računara i laptopova, dok je Fire Strike onaj koji će nas verovatno najviše interesovati, jer služi za proveru performansi ozbiljnijih grafičkih akceleratora. Ipak, krenimo redom.
       

       

      Ice Storm

       

      Ice Storm je najmanje zahtevan test u ovom “triptihu” i predstavlja benchmark koji radi na Windows i Windows RT platformi, kao i na iOS/Android sistemima. Kao takav prilagođen je tako da bude praktično nezahtevan za sve klasične konfiguracije sa iole “svežom” diskretnom grafičkom kartom. Ideja je jednostavna, Ice Storm trebate koristiti u slučaju da želite da proverite performanse netbooka, gde će vam se pokazati prednost APU modela u odnosu na Atom bazirana rešenja. Takođe, ovaj test je možda i najbolji za smartphone i tablete i verujemo da će se upravo za to najviše i koristiti. Treba naglasiti i da je rezultat uporediv bez obzira na to na kojoj je platformi dobijen.
       

       

      Ice Storm koristi DirectX 11 engine, ali je prema implementiranim tehnologijama klasifikovan od strane Futuremarka kao “Direct3D level 9” što suštinski znači da predstavlja DirectX 9 test. Ovaj test se renderuje u 720p rezoluciji i koristi svega 128MB video memorije. . Ice Storm se sastoji iz dva grafička testa, od kojih jedan opterećuje vertex sposobnosti grafičkih akceleratora, dok se drugi fokusira na veliki broj piksela koje akcelerator treba da obradi. Treći test je Physics test koji minimizuje opterećenje GPU-a i opterećuje hardver na takav način da se pokazuje njegova sposobnost za fizičke proračune.
       

       

      Kako bi se što više rasteretio vizuelni deo scene, pozadinu predstavlja statična slika. 3DMark koristi Bullet Open Source biblioteku za C++ kao i do sada. Takođe, dok Ice Storm za Windows koristi DirectX 11 API, za Android i iOS se oslanja na OpenGL ES 2.0.
       

       

      Cloud Gate

       

      Cloud Gate je nešto zahtevniji od prethodnog, ali kako je namenjen hardverski ograničenijim računarima, u slučaju da imate nešto bolju “mašinu” sve su šanse da će izgledati zahtevno poput 3DMarkova od pre nekoliko godina.. Razlog za to je ciljna grupa korisnika koji imaju laptopove srednje klase koji koriste grafičke karte poput GeForce GT 540M, Radeon HD 6670M i slično. Sa druge strane, srednja klasa desktop računara će dati prilično dobr skorove, pa se može reći da je bolje optimizovan za slabije modele.
       

       

      U svakom slučaju ovaj Cloud Gate svoj finalni rezultat formira na osnovu tri testa. Dva su grafička, dok se treći bavi performansama procesora. Graphics test 1 je fokusiran na geometriju, uz Volumetric Illumination i Bloom koji su dodati u post procesing delu obrade. Drugi grafički test je zahtevniji na nivou matematičkih proračuna, ali se to ne vidi kroz geometriju koja je prikazana.
       

       

      Physics test je kompleksniji nego kod Ice Storm-a. Prisutna su 32 odvojena “sveta”, a svaki se sastoji od 4 mekih i 20 čvrstih tela, kao i četiri zgloba (joint). Čvsta tela nisu vidljiva, već služe kako bi izazvali “reakciju” ostalih, mekih, tela. Ovaj test koristi svaki dostupan thread procesora, a iako traje 20 sekundi, računanje performansi počinje tek od osme sekunde kako bi sva tela počela da reaguju na okolinu. Iako vizuelno ne deluje (mnogo) kompleksnije od prvog testa i vrši se u 720p rezoluciji, treba imati u vidu da Cloud Gate upošljava Direct3D Level 10 i da je dvostruko zahtevniji u pogledu video memorije.
       

       

      Fire Strike

       

      Poslednji test će verovatno biti najzanimlivi svim posetiocima našeg sajta, jer je on pravi naslednik 3DMarka 11. Prosto grafički je impresivniji od Cloud Gate-a i Ice Storma i kao takav najzahtevniji. Namenjen je testiranju boljih konfiguracija, a iako Futuremark nije ništa decidirano rekao na tu temu, mi bismo rekli da je idealan za grafičke karte koje čine grupu od srednje klase pa naviše. To znači da govorimo od Radeona HD 7770 za AMD i GeForce GTX 650 Ti za NVIDIA-u kao idealnim minimumom. Naravno, to vas ne sprečava da testirate i slabije karte, ali vas spasava nepotrebnog razočaranja dok gledate u “slideshow” i dobijanje (pre)niskog rezultata.
       

       

      Fire Strike ima dva moda, regularni i extreme. Dok je prvi namenjen najmoćnijim single-GPU kartama, Extreme mod može dati iole veći rezultat tek kada imate CrossFireX ili SLI sistem sastavljen od više srednje ili high-end klase. U manje zahtevnom modu, ovaj test se izvodi u 1920×1080 rezoluciji, dok je sasvim očekivano za Extreme prikaz izveden u 2560×1440.
       

       

      Prelaskom na 1440p za najzahtevniji test, Futuremark je pokazao da je konačno razmišljao korak unapred, jer je ova rezolucija naredni standard u testiranju, s obzirom na to da su moderni akceleratori odavno “prerasli” 1080p. Za sada Extreme mod radi pristojno tek sa multi-GPU konfiguracijom, alu su sve šanse da već sa sledećom generacijom GeForce i Radeon karti to uopšte ne bude slučaj. Iskreno, očekujemo da će Extreme mod već dobro raditi na GeForce Titanu ili Radeonu HD 8900.
       

       

      Za Extreme mod rezervisan je memorijski budžet od 1.5GB, dok je za “običan” potrebno 1GB. Sve tehnologije i detalji koji su korišćeni podignuti su na maksimalni nivo kako bi se što više opteretila grafička karta. To znači da je teselacija maksimalno kompleksna, rezolucija senki maksimalna, a isto važi i za napredne tehnike kao što su Ambient Occlusion, Volume i Particle Illumination, DOF filter i još mnogo toga. Pored svega treba pomenuti i neke zanimljivosti kao što je implementacija čak 100 spot light izvora koji stvaraju senke na objektima koji se nalaze u sceni, a pored njih još 140 koji ne stvaraju senke.
       

       

      Iako zanimljiv i veoma zahtevan, Fire Strike test nije pravo ogledalo trenutnog stanja stvari. Ovo kažemo, jer kompleksnost scena na ovom nivou nije primenjena ni u jednom aktuelnom naslovu, a sumnjamo da će i biti u skorijoj budućnosti.U skladu sa tim, možemo samo pretpostaviti da je Fire Strike dobar pokazatelj mogućnosti grafičkih karti u budućim igrama.
       

       

      Rezultati

       

      U trenutku pisanja bili smo ograničeni sa brojem raspoloživih modela grafičkih karti, ali smo isprobali novi benchmark sa pet modela ove generacije. Uostalom, kako pokrivaju veliki broj cenovnih segmenata možete steći sliku o skaliranju kakav novi 3DMark ima. Iako nije bilo previše smisla, sa svakom kartom smo prošli kroz sva tri testa. Doduše, očigledno da za sve malo bolje grafičke karte jedinu iole preciznu sliku o performansama i odnosnu prema ostalim modelima daje Fire Strike, dok biste na osnovu drugih zaključili kako je razlika između Radeona HD 7750 1GB i HD 7970 modela manja od dvostruko, što u realnim okolnostima nije ni približno tačno.
       

      Test konfiguracija:

      CPU: Intel Core i5 2500K @ 4500 MHz,
      Matična ploča: ASUS P8Z77-V (Intel PZ77),
      RAM: 2x4GB AMD Memory Entertainment Edition 1600MHz DDR3
      HDD: Seagate Barracuda 7200.12 1TB
      VGA:

      ASUS Radeon HD 7970 DirectCU II
      Gainward GeForce GTX 660 Golden Sample
      ASUS GeForce GTX 650 Ti DirectCU II
      HIS Radeon HD 7770 IceQ
      VTX Radeon HD 7750 1GB GDDR5

      Napajanje: CoolerMaster GX series 750W
      Drajveri:  ForceWare 310.90, Catalyst 13.2 Beta 5

       

       

       

       

      Zaključak

      Imamo utisak da novi 3DMark ostaje u senci protekle verzije iz nekoliko razloga. Pre svega, rezultati izgledaju kao da dobro ne skaliraju niti u jednom od tri testa. Nećemo uopšte pritom ulaziti u polemiku AMD protiv NVIDIA-e, jer nismo imali dovoljan broj modela na testu kako bismo se osvrnuli na tu temu. Ipak, imali smo tri AMD karte na testu, i iskreno, deluje da je Radeon HD 7770 precenjen u odnosu na HD 7970.Takođe, prisutni su sitni bagovi počevši od povremenog izletanja u Windows do pogrešne detekcije drajvera i grafičke karte.

       

       

      Na primer, HIS Radeon HD 7770 IceQ je konstantno bio detektovan kao Radeon HD 7800 serije, bez obzira na restartovanje računara i reinstalaciju drajvera. Takođe, dok smo koristili Catalyst 13.2 Beta 5 verziju drajvera koju je 3DMark konstatovao kao potpuno validnu. Sa druge strane, ForceWare 310.90 koji je WHQL sertifikovan, bez obzira na nekoliko reinstalacija 3DMark je kvalifikovao kao “Not approved” i konstantno nas upozoravao na tu činjenicu. Sve ovo čini utisak daleko više “mlakim” nego kod ranijih verzija.
       

       

      Naravno, kao i 3DMark 11 mi ćemo ga u budućnosti uvrstiti u standardnu paletu testova, ali moramo priznati da smo očekivali malo više od Futuremarka, posebno zbog činjenice da je ovaj test izašao nakon dve godine od predstavljanja prethodnika. I pored toga, ovaj benchmark pomalo deluje zbrzano, ali i kao da je Futuremark želeo da pokrije što više uređaja, čineći ukupan utisak dosta “razvodnjenijim” nego ranije.
       

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test