Nebojša Todorović
AMD je napravio sjajan posao sa čipom i pristupom, a on sada dobija nadgradnju od strane partnera kroz poboljšano hlađenje. Uostalom, naše najveće zamerke na RX 480 su bile upravo na kuler koji nije nudi ni tih rad, ni efikasno hlađenje čipa koji se jedva držao u granici od 85 stepeni. Sapphire je naravno pristupio studiozno ovom problemu i ponudio svoje Dual-X hlađenje u novom izdanju. No, pre nego što pređemo na samu kartu, podsetimo se ukratko šta donosi Polaris i o čemu se tu zapravo radi.
Dakle, čip koji će debitovati sa Polaris, odnosno četvrtom generacijom GCN arhitekture; čip koji stiže prvi nosi oznaku Ellesmere i izrađen je u 14nm. Dobro ste pročitali, AMD je prešao u 14-nanometarsku litografiju čime je omogućio sebi znatno povećanje broja tranzistora. Jednako bitno je to što se ovaj GPU neće proizvoditi u TSMC-u kao svi AMD grafički čipovi do sada, već se Ellesmere proizvodi u GlobalFoundries fabrici. Taj čip će svoje mesto naći na prvom Radeonu nove generacije koji nosi oznaku RX 480.
Dakle, dva nova GPU-a su Polaris 10 i Polaris 11. Ellesmere je praktično Polaris 10, a možemo očekivati i derivate koji će se koristiti za slabije modele. Kao što smo već rekli, reč je o četvrtoj generaciji Graphics CoreNext odnosno GCN arhitekture.
Osnovna podela se vrši na četiri Shader Engine-a, ulazne jedinice, Media akceleratora, L2 keš i memorijskih kontrolera. Ulazne jedinice su četiri ACE (Asynchronus Computing Engine) jedinice i Graphics Command procesor, koji šalju ulazne podatke putem “Global Data Share” keša prema Shader Engine-ima, a koji dalje preuzimaju i obrađuju podatke. Od tih perifernih komponenti, promenjen je jedino L2 keš koji sada broji 2 MB dostupna svim Shader Engine-ima.
Svaki Shader Engine je zasebna celina koja poseduje Stream procesore, lokalne registre, prvostepeni keš, ROP i teksturne jedince. Svaki od njih ima funkcionalnost manjeg GPU-a koji komunicira sa ostalim delovima. Iz hijerarhijske perspektive, prvi na ulazu je Geometry Engine koji sadrži geometrijski i vertex asembler u kompletu sa jednom teselacionom jedinicom. Geometry Engine je znatno unapređen, posebno kroz novi “primitive discard accelerator” i dodavanje zasebnog keša (Index Cache).
Osnovna jedinica Shader Engine-a su Compute jedinice. Ovaj blok koji poseduje 64 vektorske jedinice koje ujedno AMD vodi kao Stream procesor. Svaki od 9 CU-a poseduje 64 Stream procesora, što implicira da ih ima ukupno 576 po Shader Engine-u.
Prema navodima AMD-a, novi GCN ima Compute Units blokove koji su za 15% brži od prethodne arhitekture. Međutim, zahvaljujući 14nm FinFET litografiji koja je donela značajne uštede na bolju zagrevanja i potrošnje, i pored povećanog radnog takta ukupan skok za Polaris 10 odnosno Ellesmere čip je zapravo oko dva i po puta.
Polaris 10, odnosno Ellesmere čipovi su predviđeni za rad sa 256-bitnom memorijskom magistralom. Kao i kod novijih modela tu je podrška za kolornu kompresiju tj. Delta Color Compression, tako da se podaci u video memoriji vezani za boje se sada kompresuju u letu kako bi smanjili saobraćaj i time se efikasnost povećava do 40%.
Na kraju, jedna od veoma bitnih novosti je unapređenje na polju na kome su mnogi zamerali Radeon kartama, a to je izostanak HDMI 2.0 video izlaza. To je sada rešeno, pa će Polaris karte nuditi podršku za HDMI 2.0b, DisplayPort 1.4 HDR i DisplayPort 1.3 HBR3. Dakle, najmodernije video konekcije koje možete da poželite.
Kompanija Sapphire je napravila bitnu prekretnicu kada je predstavila Nitro seriju. Ove karte su sada postale prepoznatljive, zbog dizajna koji se ne menja previše između generacija. U skladu sa tim, Radeon RX 470 koji smo imali na testu je tipičan predstavnik Nitro serije. Prvo što ugledate je prepoznatljivi Dual-X kuler sa Nitro logoom na ventilatorima koji prekriva kartu celom njenom površinom.
Ventilatori su povećani na 100 mm što je veoma bitno, jer je Ellesemere GPU takav da zahteva kvalitetne aktivne elemente i poveće rashladno telo. Sjajna vest je da je Intelligent Fan Control tehnologija i dalje tu i sada bi trebala da bude i bolja, jer je Sapphire imao vremena da je usavrši. Reč je o sistemu koji gasi ventilatore u slučaju da je dovoljno pasivno hlađenje grafičke karte.
Što se tiče hlađenja ono je prilično kompleksno, s obzirom da hladi u suštini isti čip koji pronalazimo i u snažnijem Radeonu RX 470. Telo je sastavljeno od aluminijumskih rebara kroz koje prolaze dva heatpipe-a. Oni su tu da izvrše transfer toplote od izvora (GPU) do udaljenih delovah rashladnog tela i da pritom ravnomerno rasporede toplotu. Heatpipe-ovi su izrađeni od barka, a Sapphire ovog puta nije preskočio da ih nikluje u završnom procesu obrade. Ovo je veliki napredak za ukupan vizuelni utisak, iako ne utiče na efikasnost hlađenja. Pohvalićemo i to što hladnjak prekriva i memorijske čipove i služi za njihovo neposredno hlađenje.
Referentni Radeon RX 480 je dizajniran tako da je sa TDP-om od 150 W bilo prilično “napeto” zbog toga što se AMD odlučio na jedan 6-pin PCIe priključak za napajanje. Zbog toga je i bilo “problema” sa povlačenjem previše struje iz PCIe slota na koji su se određeni korisnici žalili po forumima. Sapphire je eliminisao ovakav potencijalni problem, iako ga je AMD navodno rešio putem drajvera. Tajvanska kompanija je jednostavno “instalirala” 8-pinski PCIe naponski konektor i rešila sve probleme ostavljajući i overklokerima više prostora za zabavu.
Poleđina karte može da se pohvali backplate-om, što je uvek dobrodošao deo. Takođe, tu su i dva prekidača. Jedan služi da menja bios, dok je drugi tu da promeni način na koji Sapphire logo duž gornje ivice svetli. Pored toga što možete da ugasite osvetljenje, ono može da se podesi i u “breathing” mod. Simpatičan detalj, ali nakon Asusa, malo šta može da nas impresionira.
Što se priključaka tiče, AMD nastavlja svoju tradiciju podrške za CrossFire bez konektora što je sjajno, tako da isti izostaje iako karta podržava i 4-way CrossFireX. Na izlazu možemo da primetimo jako dobar set konekcija. Tu su po dva DisplayPort 1.4 i HDMI 2.0b konektora uz dodatak jednog DVI-a za one koji koriste ovaj stariji interfejs.
Radeon RX 470 upošljava Ellesmere čip koji je blago oslabljen u odnosu na punokrvnu verziju i raspolaže sa 2048 Stream procesora, 128 teksturnih i 32 ROP jedinice. To je svega 10% razlike u čistoj snazi, međutim dok je AMD propisao niže taktove, Sapphire je ponudio overklokovanu verziju. Stoga, GPU kod našeg testnog modela radi na 1260 MHz. To je svega 6 MHz manje od frekvencije koju AMD propisuje za snažniji RX 480. Takođe, umesto tipičnih 4 GB koliko ćete najčešće viđati na RX 470 modelima, naš primerak raspolaže sa 8 GB GDDR5 memorije koju je proizveo Samsung, a koja je propisana za rad na efektivnih 8 GHz. To čini da razlike u odnosu na referentni Radeon RX 480 budu minimalne, da ne kažemo zanemarljive. Memorijski protok iznosi odličnih 256 GB/s, a piskel “fillrate” je gotovo identičan i to će se sasvim izvesno videti u testovima.
Kao i drugi Nitro model koji smo testirali i RX 470 deli isti dizajn pakovanja. Kutija je prilično informativna, ali ne nudi detaljne specifikacije koje bi bile od koristi korisnicima koji donose odluku na licu mesta. Sapphire je odabrao na prednjoj strani neke vrlo interesantne karakteristike da istakne. Iako smatramo da Radeon RX 470 treba da se pohvali GPU-om izrađenom u 14nm FinFET litografiji i FreeSyncom, zaista ne znamo koliko će to značiti manje upućenim korisnicima. Naravno, tu su i ostale prepoznatljivije karakteristike kao što su DirectX 12 podrška, 8 GB GDDR5 memorije itd.
Na zadnjoj strani možete da pronađete dosta informacija uz interesantan tekstić vezan za samu kartu. Smatramo da su ovakvi detalji uvek za pohvalu iako nam je žao da proizvođači retko pribegavaju predstavljanju detaljnih specifikacija, kao što su frekvencije memorije i GPU-a i sl. Treba napomenuti da je u našem slučaju izostala dodatna oprema. Pretpostavljamo da je reč o novinarskom primerku za test koji jednostavno nije upakovan kompletno, te da će situacija biti drugačija u prodaji. Barem će se isporučivati disk sa drajverima, ako ništa drugo.
Dok se referentno hlađenje Radeona RX 480 mučilo da izađe na kraj sa ne preterano zahtevnim Ellesmere čipom, drago nam je da izvestimo da to sada nije slučaj. Ne samo da nije slučaj, već su se ogromni ventilatori i sjajno dizajniran kuler vrlo lako nosili sa GPU-om i ostatkom karte. Maksimalna temperatura i to nakon višečasovnog testiranja je 74 stepena Celzijusove skale što je zaista dobra vrednost, jer je to 10 stepeni manje od referentnog rešenja.
Odlična vest je da je novi kuler izrazito tih za jednu “high-end” kartu. Ventilatori nam nisu prešli mnogo preko 1500 o/min što je sjajno. Pri ovoj brzini, ventilatore ćete čuti jedino u slučaju da vam grafička karta stoji na otvorenom stolu neposredno pored vas. U bolje izolovanim kućištima će biti nadglasana praktično svakom drugom komponentom koja ima pokretne elemente. Stoga, što se nas tiče Sapphire je uradio posao za čistu peticu sa novim kulerom. Što se overkloka tiče, postigli smo jedva pomena vredne rezultate. GPU je dosegao svega 1330 što je 70 MHz više u odnosu na fabričku vrednost, dok je memorija dobila 50 MHz ubrzanja. Razlog za to je činjenica da softver nije dozvoljavao da povećamo takt za više od 50 MHz čak i AMD-ovom WattMann delu Crimson drajvera. U skladu sa tim, nije teško pretpostaviti da smo u praksi dobili jedva 5% ubrzanja. Ipak, verujemo da će se novim verzijama overklok programa situacija biti znatno bolja, jer znamo da sve ostale karte sa Samsung GDDR5 memorijskim čipovima mogu znatno više da se overklokuju od 50 MHz.
[modul]test=468[/modul]Test konfiguracija:
CPU: Intel Core i7 4790K Matična ploča: ASUS Z97 Deluxe NFC & WiFi RAM: 2 x 8 GB DDR3 Kingston HyperX Beast 2133 MHz HDD: Crucial MX100 512 GBNapajanje: Cooler Master V1200 Platinum Drajveri: NVIDIA ForceWare 368.69, AMD Crimson 16.7.1
[modul]test=469[/modul] [modul]test=470[/modul] [modul]test=471[/modul] [modul]test=472[/modul]AMD je doneo sjajnu odluku kada je rešio da dizajnira Radeon RX 470 tako da minimalno odstupa od RX 480 modela. Suštinski gledano, za razliku od Nvidie koja je izraženo podelila GTX 1080 i GTX 1070, AMD je učinio potpuno suprotno. Sva razlika će se u praksi ogledati u smanjenom broju Stream procesora koji su dobijeni zatvaranjem četiri CU-a sa po 64 Stream procesora. To je razlika od svega 10% sirove snage čipa, koja se izuzetno lako može da se nadoknadi overklokom.
Te naznake možemo da vidimo i u rezultatima, gde je u nekim situacijama Sapphire Radeon RX 480 Nitro jednak ili brži od referentnog RX 480 modela zbog toga što nikada ne dolazi to “throttlovanja” GPU-a zahvaljujući fantastičnom hlađenju. Sa overklokom će i najveći početnici bez problema da pretvore svoje Radeon RX 470 u karte vrlo slične skupljem modelu, ako ne i brže.
S obzirom na to da će biti jeftiniji u svakom smislu, Radeon RX 470 je apsolutan pogodak, posebno u sjajnoj izvedbi koju smo mi imali na testu. Ne samo da će Sapphire-ovo hlađenje obuzdati GPU koji očigledno traži ozbiljan kuler, već će 8 GB GDDR5 memorije odlično poslužiti u rezolucijama koje su više od 1440p. U svakom slučaju, Radeon RX 470 možemo komotno uvek da preporučimo ispred Radeon RX 480, jer nudi skoro iste mogućnosti po manjoj ceni.
Prednosti:
– Efikasan kuler- Nizak nivo buke- Performanse i specifikacije tek nijansu slabije od Radeona RX 480- Kvalitetne Black Diamon zavnjnice- Nitro FanSafe tehnologija
Nedostaci:– Ventilatori su mogli biti mrvicu agresivniji- RGB LED osvetljenje deluje pomalo siromašno u odnosu na Asus Strix
Sapphire Radeon RX 470 Nitro 8 GB
Otkada su proizvođači grafičkih procesora prešli u moderniji proizvodni proces igre su ponovo krenule. Takmičenje u svim kategorijama će sada biti surovo, ali ćemo mi, korisnici, od toga imati velike koristi. Stara generacija će biti pregažena od strane nove i za istu cenu ćemo dobiti mnogo više nego ranije. Na test smo prvi dobili i novi Radeon RX 480 i to u veoma neobičnoj izvedbi sa 8 GB. Da li je su razlike prevelike ili zanemarljive?