Branko Maksimović Još uvek se jasno sećamo vremena kada je Silicon Integrated Systems bio sinonim za kompaniju koja jednostavno ne plasira proizvode iz više cenovne klase. SiS je bio sinonim za “integrisano”, “low-cost”, pa čak i “poor quality”. Međutim, niko nikada nije pomenuo da će ova kompanija biti kupljena, zatvorena ili pregažena. Činjenica da su prodavali jevtine čipsetove, namenjene jevtinim konfiguracijama, nije negativno uticala na vrednost njihovih deonica ili jednostavno, na količinu novca kojim raspolažu. A kada imate novca, malo toga vam može stati na put, pa se tako može objasniti pojava uspešnih čipsetova za Pentium 4 procesore, koje još niko nije častio epitetom “low-performance” ili nekom sličnom “titulom”. Svesni toga da se situacija na IT tržištu može preokrenuti “preko noći”, nismo se mnogo iznenadili kada smo čuli najavu za njihov Direct X 8.1 grafički procesor, koji se tek nedavno pojavio i kod nas na tržištu. Eto i nove poslastice za ljubitelje alternativa.
Pre nego što počnemo sa opisom same kartice, prve koja je sa Xabre-om u srcu stigla do nas, objasnićemo kako je SiS uspeo da u jedan jevtin čip smesti sve što je neophodno za relativno komplikovanu “prirodu” osme verzije Direct X-a. Preliminarne informacije i upoznavanje sa Xabre grafičkim procesorom mogu da počnu uz nekoliko redova iz specifikacija sa matičnog sajta –www.xabre.com
· 0.15micron manufacturing technology; · Up to 300MHz working frequency; · 4 pixel pipelines with 2 TMUs on each; · Lays up to 4 textures per pass, up to 2 textures per clock; · Supports Emboss, EMBM, Dot3 mapping techniques; · Supports cubic maps and volumetric textures; · S3TC/DXTC texture compression; · Full-Scene Anti-Aliasing via supersampling for 2 and 4 subpixels (2x and 4x);
· Supports Pixel Shaders ver. 1.3 (DirectX 8.1); · Third generation T&L VLIW unit; · Supports up to 128MB of SDRAM/DDR SDRAM graphics memory with 64bit or 128bit
bus width; · AGP 1x, 2x, 4x and 8x (AGP 3.0); · AGP type auto-detect (AGP 1.0, 2.0 or 3.0).
2D Engine i Video:
· Hardware DirectDraw and GDI 2000; · Overlays, scaling and gamma correction; · Motion Compensation and de-interlacing support; · 375MHz built-in RAMDAC; · Supports resolutions up to 2048×1536 pixels; · Supports SiS301 companion-chip implementing the following functions: · Implements TV-Out in PAL, NTSC and HDTV formats; · Supports digital monitors; · Allows multi-monitor configurations: LCD+CRT, CRT+CRT, CRT+TV; · Supports red-blue stereoscopic glasses and regular stereoscopic glasses.
Xabre GPU
Još se na prošlogodišnjem CeBit-u moglo čuti i videti šta SiS ima u planu kada su desktop grafička rešenja u pitanju. Ako je i integrisana grafika koju je ova kompanija do sada nudila bila inferiorna za igranje “najobičnijeg” Quake-a, to se za Direct X 8.1 kompatibilni Xabre nikako ne može reći. Ako se Xabre grafika uskoro nađe u većem broju notebook računara, paralelno sa Radeon 9000 Mobile solucijama, imaćemo dovoljno snažne prenosne sisteme koji su sposobni da pokrenu igre najnovije generacije. Uostalom, ne vidimo razlog zašto se novi SiS-ov GPU ne bi našao na matičnim pločama za notebook računare i to u najskorijoj budućnosti.
U Xabre-ovom cenovnom rangu, odnosno na segmentu tržišta kome je on namenjen, trenutno vladaju GeForce MX440 i Radeon 7500 kartice, kojima se, polako pridružuju nešto moćniji ali i skuplji Radeon 9000 modeli. Ako se zadržimo na poređenju Xabre GPU-a i Xabre400 kartica samo sa ovim modelima, možemo odmah da kažemo da je SiS uradio veoma dobar posao. Evo i zašto.
Kao što smo već pomenuli, SiS Xabre je Direct X 8.1 GPU, što znači da njegova pixel shader jedinica radi sa ekstenzijama koje su definisane u verziji 1.3. Ipak, ovaj grafički procesor je zamišljen i kao jevtin za proizvodnju, te je veličina “die”-a, odnosno broj tranzistora ograničen na nekih šezdesetak miliona ovih osnovnih poluprovodničkih elemenata. NVidia je pre skoro godinu dana, za ovu klasu, napravila nV17 derivat. Podsetimo se – to je GPU veoma sličan GeForce 2 MX-u, sa poboljšanim memorijskim menadžmentom, novim crossbar memorijskim kontrolerom i visibility podsistemom, posebnom hardverskom Accuview jedinicom… nV17 ima dva teksturna pipeline-a (sa po dve teksturne jedinice) i konačno pravi hardverski IDCT MPEG engine. TSMC i nVidia nisu imali problema da ove relativno jednostavne procesore učine jevtinim u proizvodnji i dovoljno stabilnim za rad na visokim frekvencijama. Zbog svega prethodno navedenog, kao i zbog prisustva daleko brže DDR memorije, GeForce 4 MX 440, a pogotovo MX460 kartice su daleko brže od GeForce 2 MX, pa čak brže i od GeForce 2 Ti kartica, koje imaju četiri rendering pipeline-a. Dakle, nVidia je odlučila da izostavi Direct X 8 podršku, i da se pre svega osvrne na što nižu cenu, kvalitet prikaza, multimediju i dovoljno visoke performanse. ATI je drugačije rešio problem manjka ukupnog broja tranzistora. Radeon 9000 kartice koriste jezgro RV250, koje je derivat jezgra R200 sa triangle setup sistemom pozajmljenim iz najnovijeg i najjačeg R300 grafičkog procesora.
SiS ipak nije hteo da odustane od Direct X 8 kompatibilnosti, a s obzirom da je, kao i prethodna dva rešenja, proizveden u 0.15 mikronskom procesu, i u njemu je bilo potrebno praviti kompromise da bi se niska cena proizvodnje zadržala. Xabre kartice su zamišljene kao prve koje će koristiti AGP3.0 odnosno AGP 8X, koji ima maksimalnu propusnu moć od 2,1 GB u sekundi. SiS ističe da je njihova T&L jedinica efikasna poput onih kod nVidia kartica četvrte GeForce generacije. Xabre ima četiri pixel (rendering) pipeline-a, poput Radeon 9000 i GeForce 4 Ti kartica, a svaki od njih po dve teksturne jedinice. Zatim, teksturna jedinica u prolazu može da prosledi multiteksturu sa maksimalno četiri sloja! Ako ovo uporedimo sa Radeon 9000 GPU-om, videćemo da isti po pipeline-u ima samo jednu teksturnu jedinicu, ali da za uzvrat može da “protera” šestoslojnu multiteksturu. Šta je od svega najpametnije rešenje, zavisi od samog programa/igre. Zato će, najverovatnije, biti situacija kada će Xabre biti brži od GeForce 4 MX-a ili čak Radeona 9000. Naravno, na nivo performansi utiče i kvalitet drajvera, optimizacija za posebnu igru, efikasnost memorijskog menadžmenta i sistema za detekciju skrivenih površina.
Pohvale za rendering sistem donekle umanjuje nedostatak vertex shader jedinice, koja će biti emulirana kroz Direct X 8.1. Dakle, sve kalkulacije koje bi vertex shader jedinica trebalo da obavi, ostavljaju se sistemskom procesoru, a kolika će to usporenja doneti, videćemo u konkretnim testovima. Ovo je bio jedan od kompromisa da se umanji veličina samog jezgra, a njih nažalost, ima još. Pixel Shader jedinica, nazvana je Pixelizer Engine, a Frictionless Memory Controler predstavlja crossbar rešenje slično onom kod GeForce 4 MX kartica, ali nešto manje složeno. Sama memorijska 128-bitna DDR magistrala, podeljena je na 2×64-bita, tako da dolazi do preplitanja i povećanja efikasnosti prilikom prolaza paketa manje širine.
Iako je SiS istakao da će Xabre podržati tri vrste antialiasing-a, sve se zapravo svodi na samo jedan, i to onaj “najnezgodniji” – supersampling. Ako ste pažljivo čitali ranije testove, znate da je ovo najzahtevniji metod jer se isti frejm renderuje ili više puta (uz kasniju minimalnu rotaciju čitave scene), ili u daleko višoj rezoluciji da bi pikseli na ivicama objekta bili popunjeni u nižoj. Naravno, podržani su modovi 2x, 3x (tzv. Jitter ?) i 4x.
Još jedan od malih kompromisa koji su napravljeni radi smanjenja troškova, jeste izbacivanje bilo kakvog iDCT MPEG sistema. Xabre-ov “Video Engine” se svodi na već prevaziđeni motion compensation, a brzina prikaza će zavisiti od brzine sistema i softverskog kodeka. Ovo se ipak ne može uzeti kao velika mana – jasno je da je današnjim procesorima dekodiranje DVD ili MPEG4 materijala “mačiji kašalj”.
Xabre kartice podržavaju i multimonitorski rad, kao i stereo (3D) naočare, a tu je i klasičan TV-out. O svemu ovome će kasnije biti još reči.
Soltek Xabre 400
SiS je zamislio tri modela baziranih na Xabre grafičkom procesoru. To su Xabre 80 – najjevtiniji model sa radnim taktom od 200MHz i SDR memorijom na 166MHz. Ovo bi verovatno bila najsporija Direct X 8.1 kartica. Xabre 200 ima radni takt na 200MHz, a podržan je DDR memorijom na 333MHz, i takođe bi trebalo da zadrži veoma nisku cenu. Xabre400, koji imamo na testu, kao i prethodna dva modela, jeste AGP 8x kartica koja će raditi i na AGP4x i 2x portovima. Njen klok za jezgro odnosno memoriju je 250MHz (ef. 500MHz za memoriju). U najavi je i Xabre 600, sa klokom od 275MHz i DDR memorijom koja radi na 600MHz, dok će se Xabre II, kao Direct X 9 GPU, pojaviti u prodaji početkom februara naredne godine. Kartica na testu
Prva Xabre bazirana kartica koju smo testirali, stigla nam je sa potpisom poznatog proizvođača matičnih ploča – Soltek-a. Kutija koja je veoma “drugačija” od tehno-rešenja drugih proizvođača, nije mala, a u njoj smo, pored kartice, našli i kompozitni kabal solidne dužine, kao i konvertor iz S-Video u kompozitni standard. Ovo će omogućiti priključivanje Xabre kartice na TV aparat. Adapter sa DVI-I standarda u običan VGA nije uključen u paket, a kasnije smo saznali i zbog čega.
Soltek nas je i prvi put iznenadio sa prelepom karticom, čiji je PCB boje slonovače i izdvaja se gotovo unikatnim izgledom. Kartica nije pretrpana brojnim kondenzatorima, verovatno zbog, za današnje pojmove skromne potrošnje XP400 GPU-a. Ipak, za layout se može reći da je pedantan i malo drugačiji od onoga što smo navikli da viđamo (da vam na desetine ATI i nVidia kartica mesečno prođe kroz ruke, znali bi ste o čemu pričamo).
Revizija grafičkog procesora je A1, dakle prva finalna, a samo jezgro je pokriveno solidnim aluminijumskim hladnjakom, koji nije posebno estetski “doteran”. Ugrađena memorija je standardni EtronTech od 3.5ns, u TSOP pakovanju, a mogu se primetiti BIOS čip, takt generator i poseban multifunkcijski SiS301, kojim ćemo se još pozabaviti.
Soltek Xabre 400 nas je pozitivno iznenadio sa DVI priključkom, memorijom od 3.5ns i veoma pedantnom izradom i završnom obradom.
Drajveri
Instalacija je protekla na uobičajen način, a pre toga smo namerno ostavili nVidia drajvere da bi smo videli da li će Xabre praviti probleme poput ATI Radeona kada se instalira na sistem na kome je bila neka GeForce kartica. Nikakvih problema nije bilo, ali smo zatim ipak instalirali karticu u sistem bez prethodno instaliranih drajvera. Prethodno su instalirane Direct X 8.1 biblioteke.
Posle instalacije drajvera preuzetih sa zvanične web lokacije, Xabre-ov utility
manager je izgledao kao na slici iznad.
Korekciji boja i gamme, dodati su predefinisani modovi sa čudnim imenima.
Color Enhancement je sličan nVidia-inom Color Vibrance modu, koji je kod autora
ovog testa, naravno, isključen. Svakako, dodavanje ili zasićenje boja nikako
neće naterati Xabre ili nVidia karticu da prikažu boje kao jedan ATI.
Fino podešavanje kolorita, osvetljenja i nivoa oštrine prilikom prikazivanja
video fajlova. Color Enhancement je ovde, možda i preporučljivo uključiti.
Da li je komentar na ovaj prozor uopšte potreban?
Informacije o drajverima, video čipu, količini memorije i još nekim stvarima vezanim
za sam hardver kartice.
U ovom panelu su date tri informacije o SiS 301 procesoru.
Kvalitet slike i multimedije
Oštrina 2D prikaza i kolorit koji daje Soltek Xabre kartica je generalno na visokom nivou kada su u pitanju niže frekvencije osvežavanja. Ipak, ako osvežavate monitor sa 100Hz u 1280 x 960 ili sa 85 Hz u 1600 x 1200, primetićete razliku u odnosu na GeForce 4 Ti kartice (Abit Siluro, Leadtek, Prolink) ili built by ATI Radeon 8500 i sl. modele. To znači da se za kvalitet prikaza može reći da spada u zlatnu sredinu kada je današnja ponuda u pitanju.
Puštanje nekoliko DVD naslova pokazalo nam je da je prikaz Video materijala nešto lošiji nego na Radeon karticama, što smo i očekivali. Boje su pomalo bledunjave sve dok se ne smanji gamma i uključi Color Enhancement. U tom slučaju, nivo DVD reprodukcije je u rangu sa GeForce 2 modelima.
Specijalne mogućnosti
Ako pokrenete 3DWizard Utility, dobićete još nekoliko zanimljivih opcija. Jedna od njih je i pokretanje moda za 3D stereo naočare. Mi ovo nismo isprobali, pa u slučaju da monitor gledate bez ovih specijalnih naočara, dobićete dvostruku sliku. Dopada li vam se? 🙂
Eagle-Eye je nešto zanimljiviji. On omogućava dva moda pri 3D akceleraciji – transparency uključuje providne teksture, što svakako nije lepo ako želite pošteno da igrate partiju Counter Strike-a sa vašim društvom. Znači, ne vrede im svi oni programi koji onemogućavaju varanje – protivnike ćete svakako videti iza zidova. Wireframe mod daje samo žičani prikaz, međutim, on u quake-u nije radio, što će verovatno biti otklonjeno u narednim revizijama drajvera.
Ako ste korisnik Xabre kartice, preporučujemo instalaciju novijih drajvera (sa oznakom 3.04.04) koji su, prema onome što smo videli na stranim sajtovima, solidno brži od verzije sa kojom smo mi testirali.
TV-out i Twin View
SiS301 je multinamenski procesor koji smo već pominjali u opisu kartice. Ipak, ne radi se o čipu koji je SiS kreirao samo za potrebe Xabre-a, već on postoji već neko vreme i koristi se u nekim modelima notebook računara, gde obezbeđuje TV izlaz i/ili twin view soluciju.
Kada je TV-out u pitanju, SiS301 omogućava maksimalnu rezoluciju od 1024 x 768, kada je slika veoma dobra ali je okvir ipak izraženiji nego u slučaju kada se koristi prva niža rezolucija. Mane samog SiS301 čipa je što se TV ne može koristiti kao extended desktop monitora, a isto, nažalost važi i za drugi monitor. Clone mod je jedina opcija koja postoji i tada se rezolucija primarnog displeja ograničava na 1024 x 768. Dakle, kada koristite TV-out, više rezolucije nisu moguće jer verovatno nije bilo izvodljivo namestiti virtuelni desktop na TV aparatu u slučaju kada se klonira primarna rezolucija viša od maksimalne za TV output. Ipak, TV-out za potrebe gledanja DVD ili DivX filmova, odradiće mnogo bolji posao nego isti kod mnogih nVidia ili čak ATI kartica. Zbog čega? Upravo zbog mogućnosti podešavanja same slike. Naime, sliku je moguće pomerati i menjati joj veličinu u obe dimenzije, tako da se okvir može potpuno eliminisati.
SiS301 je, pored TV enkodera, i RAMDAC kao i generator signala za sekundarni monitor. Ipak, razlog zbog koga se ne isporučuje DVI-I > VGA konvertor leži u činjenici da RAMDAC integrisan u SiS301 radi na samo 135MHz, time ograničavajući rezoluciju na 1280 x 1024 pri 75Hz. Ne bi smo voleli da vidimo sliku na CRT monitoru u toj rezoluciji, jer smo ubeđeni da je kvalitet daleko ispod prihvatljivog. Naravno, za TFT monitore i potpuno digitalni prikaz, kvalitet je na dovoljno visokom nivou jer DA-AD konverzije nema.
Test Konfiguracija Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:
Procesor
AMD Athlon XP 2100+
MHz (166*10.5)
Matična ploča
Abit KX7-333 (CPU Decode:
Ultra, AGP 4x, Fastwrites, Ultra performance setting) VIA 4in1 drivers
v4.39 – powered by Chieftec Dragon 300W
Memorija
512MB PC2700 Samsung
@ 166 MHz (CAS 2, 2-5-2, 1T, 4 Way, Turbo…)
Hard Disk
IBM DeskStar DTLA 60GXP
“Death Star”
Video Karte
GeForce 4 MX440 – 64MB DDR Detonatori 29.42b Connect 3D Radeon 9000 – 64MB DDR – Catalyst 0.22 Connect 3D Radeon 9000 Pro – 64MB DDR – Catalyst 0.22 Soltek Xabre 400 – 64MB DDR – Drajveri 3.02a.02
Monitor
Samsung SyncMaster
900NF
Cooling
TermalTake Volcano 7+
DVD uređaj
Pioneer 116 DVD-ROM
CDRW uredaj
Teac CD-W540E 1.0F
Operativni sistem
Windows XP Home Edition
Igre/Bench programi
Quake 3 Arena v1.17;
Demo 001 i q3crush Lucas Arts Star Wars Jedi Knight Episode II Codecreatures Benchmark MadOnion.com 3DMark 2001 Second Edition NovaLogic Comanche 4 Benchmark Demo PowerVR’s VillageMark SpecORG ViewSPEC Perf 7.0
Quake III Arena
Quake 3 je odbrojao svoje poslednje dane. Da Unreal Tournament nije Direct
X Benchmark, verovatno bi ga već zamenili. Ipak, verovatno će biti prisutan
sve do pojave igre Doom III, koja nam takođe dolazi od id-a.
Max Quality Setting: Teksture na najvišem nivou Geometrija na najvišem nivou Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0 High Quality Sky Ejecting Bras uključen
Sync Every frame isključen Lightmap lights Force Player Models isključen Dynamic Lights uključen Marks On Walls uključen Sound Quality low
U najnižoj rezoluciji, rezultati su relativno izjednačeni. “Iskače” jedino Radeon
9000 pro, zahvaljujući visokom radnom taktu memorije. Kod Quake-a je uvek važilo
– koliko para (megahertza), toliko i muzike (frejmova po sekundi). U višim modovima,
Xabre zaostaje za konkurentima, ali se situacija ponovo “smiruje” u 1600 x 1200.
Pri prelasku u 32-bitnu paletu, Xabre zaostaje nešto više nego što bi mi to
želeli, medutim, ne može se reći da je zaostatak prevelik. Ovo naročito važi
za najnižu i najvišu rezoluciju.
Star Wars Jedi Knight II
Jedi Knight II koristi modifikovanu
verziju Quake III engine-a, odlične svetlosne efekte, stencil buffer senke,
relativno velike teksture i broj poligona. Naša podešavanja su vam, verujemo poznata –testiramo sa apsolutnim maksimumom zahtevnosti. Teksture i geometrija
su na najzahtevnijem nivou, kao i prikazivanje svetlosnih efekata i senki. Minimum
video memorije za stencil/vertex OpenGL osvetljenja i senke je 64MB i kartica sa DirectX
i Vertex Shader podrškom. Od svega što je bilo moguće uključiti, kartice smo
poštedeli samo Anisotropic filtering-a. Ako i sami želite da istestirate svoju karticu ili sistem, uradite sledeće: Pokrenite multiplayer deo igre, a zatim podesite grafičke opcije. U konzoli
(~) kucajte:
Devmap ffa_bespin (enter) timedemo 1 (enter) demo jk2ffa (enter)
Xabre se ponaša veoma dobro u Jedi Knight-u, a u poslednjoj rezoluciji ostavlja
GeForce 4 MX440 za 10 fps.
32-bitna paleta pokazuje da Xabre ume da bude brži i od Radeon 9000 kartice,
opet u najvišem grafičkom modu. Prednost bi bila još veća da smo koristili najnovije drajvere !
SpecViewPERF 7.0
SpecOPS-ov OpenGL test koji proverava ponašanje specijalnih funkcija kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama CAD ili Modeling/3D Design tipa (AutoCAD, 3D Studio MAX, Maya, Lightwave, MathCAD). Koristili smo verziju 7.0 koji se sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i relevantan test jer se ove funkcije akceleratora dosta koriste u CAD i rendering programima. Za više informacija o samom programu, možete pogledati naše prethodne testove, ili ovu lokaciju.
Xabre je u SpecPerf testu zaista podbacio. Ostaje da se vidi da li će novi drajveri doneti poboljšanje, ali za sada ga ne bi smo preporučili ljudima koji se ozbiljnije bave modeling-om ili CAD-om. Comanche 4
Čuveni nastavak popularnog serijala Comanche, koji datira iz doba 286 računara, nesumnjivo postaje sve popularniji program za testiranje grafičkih kartica. Ova igra koristi Direct3D verzije 8.1. U slučaju kada je kartica Direct X 7 kompatibilna, koristi se drugi programski codepath koji drugačije generiše efekte vatre, refleksije i refrakcije na vodi i ostale vizuelne efekte. Kartice koje imaju bilo kakvu vrstu hardverske akceleracije T&L-a, podržane su, a isto tako, procesor se rasterećuje upotrebom Shadera, jer se fluidi, eksplozije i partikli generišu u funkcijama ovih programskih celina unutar grafičkog procesora.
Pri testiranju, koristimo apsolutni maksimum za geometriju, teksture, količinu efekata i granicu vidljivosti. Zvuk je tokom testiranja isključen u samom programu a rezultati zaokruživani na dva decimalna broja.
Može se reći da je, za razliku od Jedi Knight-a u kome je bio odličan, u Comanche 4 testu gotovo razočarao. Intenzivno korišćenje različitih tekstura visoke rezolucije, koštalo je skupo Xabre400 karticu. Naravno, na optimizovanju se dosta može poraditi, ali za sada rezultati su ispod očekivanih.
CodeCreatures Benchmark
CodeCreatures Benchmark je veoma lep i zahtevan test, baziran na jednom od verovatno najkompleksnijih engine-a na koji smo videli. Engine koristi Shadere verzije 1.3, i odličan je pokazatelj kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i veoma velikom količinom poligona. Iako ga nadmašuje u svakom pogledu, vizuelno je sličan Nature testu iz 3DMark-a 2001, dakle, prikazuje poljanu, potok i jezerce. Svaki objekat je animiran – trava, te svaki poljski cvet (koji je 3D objekat). Tu su i razni leptiri, gmizavci, ribe pod vodom… Broj poligona u testu je impresivan a vizuelna atraktivnost i fotorealisticnost su na visokom nivou. Default test se izvršava u tri osnovne rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Postoji i batch mod u kome je moguće napraviti sopstvene modove i meriti performanse od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda koji kartica podržava.
U ovom veoma zahtevnom testu, Xabre je pokazao da zaista nije loš. Istina, zaostaje
za Radeon 9000 modelima, ali ne mnogo. 3DMark 2001 Pro SE (build 330)
Kroz ovaj visokopopularni benchmark, testirali smo na uobičajeni (default) način. Testiranje je proteklo bez ikakvih problema, mada smo uočili nekoliko čudnih sitnica u vezi sa Xabre-ovim rendering-om. Naime, Enviroinment Bump Mapping izgleda dosta drugačije nego kod ostalih kartica koje smo testirali. Ne bismo rekli ni lepše ni ružnije, samo – drugačije. U svemu ostalom, Xabre je bio veoma dobar.
U 16-bitnoj paleti, Xabre pokazuje da je ozbiljan takmac – GeForce 4 MX440 ga je nadmašio samo u najvišoj rezoluciji.
Takmičenje u 32-bita je drugačije – Xabre pobeđuje MX440 u svim grafičkim modovima. Radeon 9000 modeli su, ipak, nedostižni. VillageMark
PowerVR-ov test koji pokazuje efikasnost sistema za detekciju skrivenih površina. S obzirom na to da Xabre nema nijednu takvu, pogledaćemo kako su se u testu snašli GeForce 4 MX i Radeon 9000(pro).
Da, svakako se može reći da je Xabre “obrisao pod” sa konkurencijom u ovom programu. Da li je u pitanju neki occlusion sistem za koji ne znamo? Ako nije, onda jedino objašnjenje može biti niži kvalitet filtering-a tekstura, odnosno efikasnost GPU-a u turbo_tex 3 modu (o kome se kasnije govori). Znamo da VillageMark ima više tekstura po površini, te Radeon 9000, koji po pipeline-u ima jednu teksturnu jedinicu, zaostaje, dok ih Xabre ima dve, i u značajnoj je prednosti.
FSAA i kvalitet rendering-a
Supersampling FSAA je moguće podesiti kroz panel koji izgleda ovako:
Evo i rezultata testiranja iz dva najpoznatija bench programa:
Nažalost, testovi iz oba API-ja pokazuju da je gubitak performansi više nego visok, pogotovo ako koristimo 4×4 Sample, kada performanse mogu da padnu i na 30% od ukupne vrednosti. Gubitak nije preterano velik kada je 2x Sample u pitanju, ali tada nije potpuno eliminisana reckavost ivica.
Overclocking
Soltek Xabre400 nije bio overklokerski šampion. Sa početnih 250/500 MHz, brzo smo došli do maksimalnih (ali i dalje stabilnih) 275/570 MHz. Svakako, memorija je htela i nekih 15-20 MHz više, ali uz brojne bagove u sceni (Quake 3), i povremeno izbacivanje iz programa (3DMark) uz prijavljenu grešku. Sigurni smo da će naredne revizije Xabre GPU-a biti daleko izdržljivije. U suprotnom, biće teško naći pogon za Xabre 600, koji bi trebalo da radi na 275 MHz, apsolutno stabilno.
Od malih ubzanja frekvencije nismo očekivali mnogo, mada moramo reći da nas je i ovaj dobitak razočarao. Ako je situacija zaista takva, onda verujemo da ni Xabre 600 (275/600 MHz), neće biti značajno brži. Napomena pred kraj
Primetili smo da Xabre400 kartica daje nešto lošiji prikaz tekstura od recimo nVidia ili ATI modela. Naravno, ova tvrdnja neće ostati bez pokrića, jer smo utvrdili da je SiS pribegao triku kada je filtriranje tekstura u pitanju. On se zove Turbo Texturing, koji je kod ove kartice po defaultu na trećem nivou. Ako se, putem registry-ja, ova vrednost stavi na 2, 1 ili 0, Xabre-ov 3D rendering će usporiti 15, 25 ili 40 %, respektivno, uz daleko viši kvalitet slike. Nijedna druga kartica na tržištu ne dobija ovakva ubrzanja ako se uključi niži kvalitet filtriranja ili smanji LOD nivo za mip-ove. Naravno, kvalitet nije mnogo niži, ali se naše prvobitno iznenađenje donekle umanjilo ovim saznanjem.
Zaključak Ne možemo reći da je Xabre zvezda za jednu noć, ali ne možemo ni pokazati preveliko oduševljenje samim GPU-om. Ako se insistira na default kvalitetu prikaza, Xabre je gotovo inferioran. Na SiS defaultu ipak, stvari su dosta drugačije, te je ova kartica odličan konkurent čak i za Radeon 9000. Blagi zaostatak u kvalitetu prikaza tekstura i efekata baziranih na teksturama, mnogi neće ni primetiti, i u tom slučaju, kartica zaslužuje preporuku. Sa druge strane, pitanje je koliko će Xabre kartice biti jevtinije od Radeon 9000 modela (za sada su čak i skuplje). Ako se cena spusti u rang GeForce 4 MX440 kartica, preporuka će zaista biti na strani Xabre400 model. Podsetićemo – njegova prednost leži u prisustvu Pixel Shadera i Direct X 8.1 kompatibilnosti. Drugim rečima, sa ovom karticom ćete moći da pokrenete kompleksne efekte jednog Doom III engine-a (bez obzira na broj prikazanih frejmova). Drajveri za Xabre su potpuno očišćeni od bagova i rade veoma dobro u svim igrama sa kojima smo ga probali. Tu je i gotovo perfektan TV-out, kao i mogućnost priključivanja drugog, isključivo TFT monitora. Dual Head trikovi ipa nisu omogućeni, tako da će za korisnike kojima je to prioritet, ipak biti sužen izbor na ATI, Matrox ili nVidia modele. Ako rezimiramo sve što smo rekli, kao prednost Xabre kartica možemo istaći dobar 2D prikaz, Direct X 8.1 kompatibilnost, dobre performanse, odličan TV-izlaz (a najverovatnije) i cenu. Njegove mane su svakako za nijansu niži kvalitet renderinga, lošije performanse od Radeon 9000 modela i nekompletna podrška za drugi monitor i dual view. U budućnosti se mogu očekivati i bolji drajveri, koji bi mogli doneti rast performansi do 20%. A što se tiče Xabre600 grafičkog procesora… to će već, verujemo, biti jedna sasvim nova priča.
Zahvaljujemo se firmi PiN Computers iz Novog Sada, na ustupljenom hardveru.