Stižu nove, grafički sve zahtevnije 3D igre. Gejmeri su pred neprekidnim izazovom sve lepših, detaljnijih i bogatijih, ali grafički zahtevnijih naslova koji donose sve veću dozu fotorealističnog okruženja virtuelnih svetova. Dodajte tome i faktor nove generacije 1080p i 1440p monitora pa ćete sigurno u jednom trenutku osetiti kako vaša postojeća grafička karta gubi onu dozu preko potrebne rezerve u performansama koja vam daje sigurnost dovoljnog frejmrejta. Naime, moraćete da degradirate kvalitet grafike kako bi obezbedili dovoljno tečno i glatko izvođenje gejmpleja u igri, posebno u specijalno zahtevnim situacijama akcionih scena sa velikim brojem specijalnih efekata, a sve kako bi uživali u čarima novih igara. Naime, zahtevi modernih grafičkih modula postaju sve veći. Teksture su detaljne i prilično velike, zatim tu su i specijalni efekti svetla, senki, magle, dima koji samo otežavaju posao grafičkim akceleratorima.
Kada tome dodate i potrebe igranja u sve većim rezolucijama kao osnovnih režima rada monitorskih ekrana, te zadovoljenje dovoljno brzog – dinamičkog osvežavanja ekrana koje se meri brojem prikazanih slika u sekundi, sve govori da je vreme za pravovremeni “upgrade” grafičke karte. Dotični zahtev je toliko postao ispoljen u poslednje vreme i izlaskom novih igrara što govori i činjenica da se vlasnici do skora jakih GeForce GTX 970 grafičkih karti više ne mogu osećati bezbedno u smislu dodatne snage svoje grafike. Dok se još i nekako nose sa izazovima 1080p rezolucije, dotle stvari više nisu tako idealne u 1440p, a o 4K i da ne pominjemo.
Zbog dotične pojave smo i pokrenuli seriju članaka kako bi videli koliko je zaista veliki generacijski jaz između Nvidia GeForce Maxwell i Pascal grafičkih procesora i to u primeru gejming grafike više srednje klase koje su namenjene pružanju besprekornog osećaja igranja uz maksimum grafičkih detalja u trenutno najpopularnijem segmentu monitora sa baznim prikazom u 1080p i 1440p.
Ovog puta smo izabrali Rise of the Tomb Raider igru koja je bila jedna od prvih naslova iz novog talasa igara sa podrškom za DirectX 12 grafički interfejs i koja je imala ugrađene neke od naprednih tehnologija procesiranja grafike i detalja u cilju što boljeg vizuelnog iskustva tokom igranja.
Obzirom da Rise of the Tomb Rider isporučuje veoma visoke zahteve u pogledu raspoloživog hardvera, čak je i 1920×1080 (1080p) rezolucija veliki izazov naročito za starije modele grafičkih karti i to posebno kada se igra sa maksimalno podešenim grafičkim detaljima i teksturama podešenim na “Very High”. Tada su grafičke karte sa 4GB video memorije u problemu jer ne mogu da prime u lokalnu, video memoriju tako velike teksture zbog čega performanse opadaju u većoj meri.
Prvi test se odnosi na korišćenje grafičkog okruženja. DirectX 12 je napredniji i zahtevniji grafički interfejs koji sa druge strane ima prednost jer se u nekim funkcijama obraća direktno hardveru grafičkog akceleratora što sa svoje strane zahteva dodatnu optimizaciju programskog koda igre. Mnoge softverske kuće izbegavaju ovo jer podižu troškove kroz angažovanje skupljih i stručnijih programera, a time dodatno ograničavaju ciljnu tržišnu grupu tj. smanjuju sebi potencijalni promet i profit.
Takođe, performanse mogu da zavise i od usklađenosti programskog koda igre, drajvera za grafičku kartu i tipa grafičkog okruženja u kome se igra odvija. Generalno, DX12 grafički interfejs više pomaže u situacijama kada imate slabiji procesor i kada do punog izražaja dolazi 3D grafička karta.
Test sistem:
CPU: AMD Ryzen 7 1700X
MB: Gigabyte X370 Aorus Gaming 5
VGA: ASUS STRIX GTX 1070 Ti Gaming 8G
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II 4G
Cooling: Cooler Master Nepton 280L
RAM: HyperX 426C DDR4 2666
HDD: Segate ST3000
Power: Cooler Master V1200 Platinum
Tokom testiranja koristili smo sledeće nivoe za vrednovanje opisanih funkcija grafičkog okruženja:
Area 2: Syria (Prophet’s Tomb)
Area 8: The Acropolis
Area 12: Path of the Deathless
Area 13A: Lost City (south side)
DirectX 12 – Very High
DirectX 11 – Very High
Rise of the Tomb Raider DX11vsDX12 – Very High, SSAAx2, AFx16,Ambient Occlusion=off, Pure Hair=off
[modul]test=591[/modul]
Oba modela isporučuju dovoljan broj frejmova za glatko igranje u 1080p rezoluciji bez obzira da li se radi o DX11 ili DX12 grafičkom okruženju. GTX 970 se nalazi na donjem limitu granice komfornog frejmrejta, dok je prednost novijeg GTX 1070 Ti značajno veća i kreće se oko 83% u 1080p rezoluciji. U večoj 1440p rezoluciji razlika još više raste sa 93% u DX11 okruženju na čak 129% u zahtevnijem DX12. Moramo napomenuti da GTX 970 ostaje bez snage u1440p i pri navedenim podešavanjima jedva može obezbediti iole glatku rezoluciju što je posebno teško u scenama sa mnogo specijlanih efekata (vodobadi, eksplozije, magla, dim i sl.) kada animacija počinje neoprostivo da zastajkuje, a čitav osećj igre biva narušen nesnosnim seckanjem gejmpleja.
U pogledu ukupnog broja isporučenih frejmova vidimo da obe GeForce grafike rade brže isporučujući veće prosečne vrednosti frejmrejta u DX11 režimu nego što to čine pod DX12 grafičkim okruženjem. Međutim, kada se malo bolje zadubite u analizu dobijenih podataka, videćete da sa porastom zahtevnosti grafičkog okruženja GTX 1070 Ti povećava prednost što je posledica kombinovanog efekta naprednijeg GPU procesora i veće količine brže video memorije na novijem GeForce GTX 1070 Ti modelu grafike. Kao što možete videti u nekim slučajevima je razlika veća od duplirane prednosti.
Ovaj deo testa je rađen pod DirectX 12 grafičkim okruženjem i cilj je bio da se utvrdi u kojoj meri lokalna video memorija, u smislu brzine i kapaciteta utiče prilikom rada sa velikim i detaljnijim DX12 teksturama. Kao što znate, stariji GTX 970 model grafike koristi 4GB VRAM memorije što je današnji minimum, jer savremeni naslovi lako dotiču i preskaču ovu granicu u radu sa velikim teksturama.
DirectX 12 – Very High
DirectX 12 – High
Rise of the Tomb Raider High vs VeryHigh – DirectX 12, SSAAx2, AFx16, Ambient Occlusion=off, Pure Hair=off
[modul]test=592[/modul]
Jasno je kao dan da GTX 1070 Ti naprosto razoružava svog prethodnika tehnikom upotrebe jačeg GPU procesora, veće i brže VRAM memorije te naprednijeg alogritma za kompresiju/dekompresiju tekstura. Kako raste zahtevnost grafičkih detalja tako GTX 1070 Ti osetno povećava svoju prednost nudeći kvalitetniji i lepši grafički prikaz u igri, ne samo po pitanju grafičkih detalja, već i u pogledu glatko-tečnog osećaja igranja u višim rezolucijama. Dok u 1080p to polazi za rukom slabijem GTX 970 modelu dotle u 1440p potpuno posustaje dok jači GTX 1070 Ti prebacuje granicu od komfornih 60 frjemova u sekundi.
Test kojim smo merili uticaj HBAO+ funkcije na performanse grafičkih karti. HBAO+ stiže kao deo dodatka u okviru GameWorks paketa alata i biblioteka za programerske kuće. HBAO+ je unapređena Ambient Occlusion tehnika koja dodaje bogatije, detaljnije i realističnije senke oko objekata koje okružuju zraci svetla. U poređenju sa prethodnim tehnikama senčenja, HBAO+ je brži, efikasniji i izgleda bolje. Značajno je pomenuti da HBAO+ tehnika senčenja podržava DirectX 12 grafičko okruženje. Sa druge strane računski je zahtevniji proces pa neminovno vodi degradaciji performansi.
Ambient occlusion = HBAO+
Ambient occlusion = isključen
Rise of the Tomb Ambient Occlusion off vs HBAO+ – DirectX 12, Very High, SSAAx2, AFx16, Pure Hair=off
Ambient Occlusion=HBAO+
[modul]test=593[/modul]
Iz dobijenih rezultata se može konstatovati dalji nastavak pravila da sa povećanjem rezolucije raste procentualna i brojčana prednost jače GTX 1070 Ti grafike ali sada u nešto manjoj (1080p 73%; 1440p 76%) ali i dalje značajnijoj meri nego u ranijim slučajevima. Ipak, ona i dalje beleži vrlo visok frejmrejt u 1080p i 1440p rezolucijama koji se u ovoj potonjoj spustio (54fps) ispod 60fps dok se slabiji GTX 970 zaustavio tačno duplo manje od pomenute granice što ga čini neupotrebljivim za glatko igranje na pomenutim podešavanjima u kombinaciji sa 1440p monitorima.
VXAO je novo grafičko okruženje koje je specijalitet Nvidia GeForce grafičkih karti i stiže u okviru GameWorks programa, a ova napredna funkcija senčenja debitovala je upravo u Rise of the Tomb Rider igri. VXAO je naslednik Nvidia HBAO+ tehnike. Novija tehnika je bazirana na vokselima i pruža mnogo bolji kvalitet grafike. Radi isključivo na drugoj generaciji Maxwell GPU i novijim Pascal procesorima. VXAO trenutno radi jedino u DX11 grafičkom okruženju. Efekti poboljšanja zavise od konkretne scene. U nekima su tek uočljivi, dok su u drugim scenama veoma veliki.
VXAO u Rise of the Tomb Raider efekti izgledaju zaista dobro. Efekti senki i dubine čitave scene su vidljivi čak i oku manje iskusnog gejmera. Igra u VXAO režimu deluje osetno realističnije, uočljivo manje blještavo od HBAO+ režima osvetljenja. Pomak u kvalitetu ima svoju cenu jer VXAO funkcija zahteva veliku računsku snagu grafičkog procesora.
Ambient occlusion = VXAO
Ambient occlusion = HBAO+
Rise of the Tomb Ambient Occlusion off vs VXAO – DirectX 11, Very High, SSAAx2, AFx16, Pure Hair=off
Ambient Occlusion=VXAO
[modul]test=594[/modul]
Iako je prednost u 1080p rezoluciji manja procentualno, u brojčanoj vrednosti fps-a je to ozbiljna razlika u korist GTX 1070 Ti koja se još uvek drži daleko iznad granične vrednosti od komfornih 60 fps-a. U 1440p je situacija kritična po GTX 970 jer su u odnosu na HBAO+ performanse degradirale za dodatnih 30% čime je kartica neupotrebljiva za glatko igranje. Zahtevniji svetlosni efekti nisu poštedeli ni jači model pa je GTX 1070 Ti usporio za 20% ali se zadržao na još uvek prihvatljivih, ali ne više tako komfornih 46.4 fps-a. Dokaz koliko moderne igre troše snagu čak i najjačih GPU gejming akceleratora.
Deo testa koji se odnosi na realističniji prikaz kose. Nakon što je AMD bacio izazov u vidu TressFX 3.0 tehnike realističnog prikaza vlasi kose, Nvidia je odgovorila Pure Hair tehnologijom. Kosa zaista lepše i prirodnije izgleda što se da i videti iz priloženih fotografija. Cena koju plaćate je dodatno usporenje jer se zahteva čitav niz dodatnih proračuna što proizvodi veće opterećenje, a samim tim i usporenje u radu GPU-a.
Rise of the Tomb Pure Hair=Very High – DirectX 12, Very High, SSAAx2, AFx16, Ambient Occlusion=on
[modul]test=595[/modul]
Situacija koja se ponavalja iz jednog testa u drugi. Rastom zahtevnosti grafičkih detalja povećava se prednost jače GTX 1070 Ti grafike:1080p + 84% i 1440p + 99%. Ona je potpuno osposobljena za rad na visokim grafičkim podešavanjima u 2560×1440 rezoluciji dok to nije slučaj sa starijim GTX 970 modelom, koji je sa druge strane jedva dovoljan da zadovolji slične kriterijume ali u nižoj FullHD rezoluciji. Razlika u brzini iznosi skoro duplo u korist savremenijeg i bržeg GeForce GTX 1070 Ti modela.
Eliminacija nazubljenosti objekata u igri je jedna od najprimetnijih tehnika unapređenja slike u igrama kojima se eliminiše onaj tako nepoželjan vizuelni artefakt neravnih ivica 3D objekata koji se u stvarnosti manifestuje poput testere. Kao što znate danas je u opticaju više tehnika za eliminaciju ovog neželjenog, sporednog efekta. Konkretno u Rise of the Tomb Raider se koristi nekoliko tipova koji se razlikuju po viuzelnom efektu i zahtevnosti opterećenja GPU procesora. FXAA – Fast Approximate Anti-aliasing koji koristi tehniku zamućenja nazubljenih ivica što mu je ujedno i najveća mana ali sa druge strane manje opterećuje GPU odnosno frejmrejt. Novija tehnika je takođe prisutna u vidu SMAA – Subpixel Morphological Anti-Aliasing koja izgleda bolje jer se rešava zamućenja zadržavajući visoke performanse i konačno tu je klasični Supersampling – SSAA X2 ili X4 koji zahteva brutalnu snagu grafičke karte ali zato i obezbeđuje ubedljive vizuelne efekte.
Antialiasing SSAAx4
Antialiasing isključen
Rise of the Tomb Raider SSAAx2 vs. SSAAx4 – DirectX 12, Very High, AFx16, Ambient Occlusion=on
[modul]test=596[/modul]
Vidimo jednu čistu situaciju koja pokazuje koliko je GTX 1070 Ti nadmoćan u pogledu sirove snage procesiranja prilikom direktnog poređenja sa Maxwell prethodnikom. Razlika se višestruko povećava sa porastom zahteva grafičkog okruženja.
Konkretno, izostanak eliminacije nazubljenosti u 1080p rezoluciji dovodi do razlike od 66% da bi se povećala sa aktiviranjem SSAA x2 funkcije na 84% i kulminirala sa 92% prilikom aktivacije SSAA x4 opcije. Još ozbiljnija situacija je sa podizanjem rezolucije na 1440p kada prednost jače GeForce grafike raste sa 72%, zatim 99% i kulminira sa čak 183% prednosti u najzahtevnijem 1440p SSAAx4 režimu rada.
Test u kome smo sve parametre grafičkog okruženja postavili na apsolutni maksimum kako bi pokazali na delu svu zahtevnost grafičkog modula igre Rise of the Tomb Raider. Naravno da ovo nema nikakvu konkretnu upotrebnu vrednost osim dokaza da ni jedna tako skupa karta u klasi od 500€ ne može da se izbori sa maksimalnim zahtevima grafičkih detalja. Ovo se pre svega odnosi na 1440p rezoluciju jer GTX 1070 Ti na Full HD (1920×1080) rezoluciji dozvoljava korisniku da podesi bukvalno sve opcije na maksimum i da pri tome zavrti igru na 58 frejmova, što je rezultat za respekt. Sa druge strane to nije ni približno slučaj sa starijom generacijom GTX 970 grafike čiji je rezultat u 1440p rezoluciji poražavajućih 7 frejmova u sekundi.
Rise of the Tomb Raider apsolutni maksimum – DirectX 12, Very High, SSAx4, AFx16, Ambient Occlusion=VXAO, Pure Hair=Very High, Specular Reflection Quality=Very High, Level of Detail=Very High, Shadow Quality=Very High, Sun Soft Shadows=Very High, Dynamic Foliage=Very High
[modul]test=597[/modul]
GeForce GTX 1070 Ti sa Pascal generacijom GPU procesora bukvalno “gazi” stariji Maxwell GeForce GTX 970 u zahtevnim grafičkim režimima sa 170% prednosti u 1920×1080 i 405% (nije greška) u 2560x1440px rezoluciji. Možda onima koji ne vide smisao u tome ova činjenica ima malo realnog značenja, ali korisnici koji kada plate nešto skupo i žele apsolutni maksimum ne vodeći računa o tome šta vam igra preporučuje kao realan maksimum, svakako će naći težinu u ovoj informaciji.
Sa ovim zaključujemo ovaj deo testova u kontekstu smene generacije GPU snagatora u visokoj srednjoj klasi na primeru Rise of the Tomb Raider igre. Razlika je očigleda i konstantno se “vrti” oko duple vrednosti isporučenih performansi u korist novijeg Pascal baziranog GeForce GTX 1070 Ti modela i to u uslovima relanog igračkog osećaja. Ukoliko želite potpun komfor igranja uz maksimalno kvalitetan doživljaj grafike i pri tome planirate da pređete na noviju generaciju monitora, onda je jasno zbog čega je vreme za prelazak na noviji GTX 1070 Ti!