Uporedni prikaz GeForce 6800 kartica

Uporedni prikaz GeForce 6800 kartica

GeForce 6800 kartice su donele dugo očekivanu promenu na tržištu kojim su do skoro vladali krunisani ATI R350/R360 bazirani akceleratori. Posle polu-uspešne FX serije, nVidia je konačno predstavila nešto što je i korisnicima i zabavnoj industriji bilo potrebno. GeForce 6800, 6800 GT i Ultra su dostojni naslednici modela FX5900 XT, FX5900 Ultra i FX5950 Ultra. Koji su najbolji?

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      Uvod
      Kada su se smirile strasti karakteristične za period od kada je nV40 prezentovan
      javnosti, do trenutka kada je većina igrača do kraja prešla igru Doom 3, znali
      smo da je vreme da i mi objavimo dugo očekivani uporedni test GeForce 6800 kartica.
      Obuhvatili smo skoro sve modele koji se u ovom trenutku kod nas mogu naći; jasno
      je da će njih biti mnogo više u skorijoj budućnosti. Ipak, one kartice koje
      su na vreme stigle, pokazale su da je nV40 ipak tehnologija na koju je vredelo
      čekati. Testirajući ove kartice, skupili smo mnogo iskustva – baratali smo sa
      različitim verzijama biosa, na više načina pokušavali da tweakujemo karticu
      (jel neko pomenuo RivaTuner?), ali i bili svedoci ogromnog napretka koji su
      doneli drajveri. ForceWare je fenomenalan softverski omnibus, lepo upakovan
      skup veznih programa, panela sa mnogobrojnim, ponekad skrivenim opcijama. ForceWare
      61.77 nas je podsetio na zlatno doba Detonatora, vreme kada su GeForce 2 (MX),
      GeForce 3 Ti200 i GeForce 4 Ti4200 bili suvereni vladari na tržištu grafičkih
      kartica. Svaki kralj je za sobom ostavio dostojnog naslednika, a onda se desio
      nV3x. Učinio je da nVidia izgubi dosta novca, poverenje kod korisnika i navijača
      za “zeleni klub”, ali je i osnovni krivac za FutureMark aferu. Dani nedoslednih
      optimizacija su završeni – nV40 je stigao, ali što je još bitnije, drajveri
      koji ga čine onim što jeste, povratili su veru i kod većeg broja skeptika koji
      su imali prilike da se njima detaljnije pozabave. BIOS-i ovih kartica takođe
      napreduju; najveći pomak je, prirodno, napravljen u odnosu na beta verziju Ultra
      modela, sa kojom smo se sreli kod prve dve nV40 kartice koje smo testirali.
      No, sada mnoge stvari izgledaju bolje – potrebno je samo da, osim kontroverznih
      Doom 3 i Half Life 2 igara, stignu i nesponzorisani naslovi koji koriste Direct
      X 9 i OpenGL 1.5+. Oni će najbolje pokazati da li je bolja kupovina GF6800 Ultra
      ili X800 XT, GeForce 6800 ili X800 Pro, GeForce 6600 ili X700… Naša današnja
      tema su nVidia kartice, te prva (ili možda četvrta) epizoda testa Card Wars:
      Empire Strikes Back može da počne. nV40 tehnologiju smo predstavili u detaljnom
      testu MSI NX6800 Ultra kartice, pa je red da vidimo kako su se ostali proizvođači
      snašli i koliko konkurentne proizvode ponudili.

      Imali smo devet GeForce 6800 kartica, od kojih su četiri Ultre, jedna GT i
      Gamer Edition (ASUS-ova klasa za sebe), dok su ostale tri regularne, ili „vanilla”
      nV40 kartice. Pokušaćemo da predstavimo još nV40 kartica kada se pojave na tržištu,
      a uskoro možete očekivati i test GeForce 6600 kartice.

      Microstar NX6800

      Podsećanja radi, GeForce 6800 dolazi u tri zvanične verzije. Najslabija od njih
      ima jedan isključen Quad Pipe unit; u jezgru u kome se nalaze 4 x 4 rendering
      pipeline-a, aktivna su 3 x 4 pipeline-a, pa GeForce 6800 (bez sufiksa), ima 12
      “cevki” i zvanično, pet Vertex Shader jedinica (dok jači modeli imaju šest, koliko
      ih, fizički, nV40 i poseduje). Osnovni model radi na 325 MHz za jezgro, dok je
      memorija podešena na efektivnih 700 MHz.


      Kompanija Microstar zaista ozbiljno shvata konkurenciju, pa se može reći da
      su njihovi proizvodi u klasi video kartica veoma često najbolji – bar kada se
      pogleda celokupni proizvod. S obzirom na to da su i domaći distributeri vrlo
      agilni, a podrška dobra, ne verujemo da će se uskoro pojaviti egzotika tipa
      eVGA, VisionTek, BFG ili neki slični proizvođač. Ovi vendori nude uglavnom ekskluzivna
      izdanja aktuelnih grafičkih kartica, koji bi i cenom i, verovatno, performansama
      prevazišli MSI ili nekog drugog lidera u određenoj podkategoriji. Poenta je
      samo u tome što su i distributeri, i manji uvoznici, shvatili da nam pored jednog
      Leadteka, ASUS-a, Gigabyte-a, MSI-ja i Club-a, zaista ne treba ništa “bolje”.


      Kada smo rekli da Microstar ozbiljno shvata konkurenciju, mislili smo na to
      da su njihovi proizvodi iz generacije u generaciju bogatiji opcijama (i sam
      hardver), kvalitetniji, overklokabilniji, ali i da dolaze uz raznovrsniji softverski
      paket. MSI više ne nudi igre sa rasprodaje, već aktuelne hitove čije su tržišne
      cene i dalje četrdesetak dolara. Pored SplinterCell: Pandora Tomorrow, tu je
      i novi Prince of Persia, a marketing manager kompanije Microstar za SiCG nam
      je potvrdio da će sledeća isporuka svih NX6800 kartica sadržati i punu verziju
      hit igre Doom 3. Naravno, MSI VGA kartica i dalje podrazumeva Live Update! (za
      mlađe čitaoce – servis koji na Mreži automatski skida najnovije drajvere i BIOS
      za karticu, nakon čega je potrebno samo restartovati računar). U paketu su i
      najnoviji programi za video editing (amaterski), Multimedia Centar (u startu
      kreiran za MEGA računare), nove verzije DVD Playera, kablovi (dva metra dužine),
      adapter, konvertor… sve što je potrebno, spakovano je u poprilično veliku
      kutiju.


      Prva serija GeForce 6800 kartica, kod svih proizvođača, prati referentan dizajn
      PCB-a, što znači da, uz manje izmene naponske jedinice, sve nV40 kartice imaju
      sličnu shemu. Verujemo da će po pojeftinjenju procesa, kada bude bilo potrebno
      da nV40 kartice koštaju 100 i manje evra, izlaziti redukovani modeli, sa jednostavnijim
      PCB-om (manje slojeva), možda sporijom memorijom, manjim hladnjakom. Oni će
      se, po pravilu, manje overklokovati, ali će u takvom cenovnom rangu i klasi
      u kojoj tada budu bile, ove kartice zaista pružati dovoljno za uloženi novac.


      NX6800 koristi dugačak PCB, sličan onome kod FX5800 i 5900 modela, pa ih je
      malo teže smestiti u manja kućišta. Tu su standardni DVI-I, D-Sub i S-Video
      (nVidia) konektori, dok centralni deo prekriva veliki, ali single-slot bakarni
      kuler sa velikim ventilatorom. On je i dalje Cool&Quiet, a novost je potenciometar
      kojim možete podesiti brzinu obrtaja od 1400 do 2800 rpm. Ako ne overklokujete
      karticu, nečujnih 1400 rpm će u svakom slučaju biti dovoljno.

      Naponska jedinica se sastoji od većeg broja oklopljenih elektrolitskih kondenzatora,
      MOSFET-a, a tu je i jedan 12V konektor za eksterno napajanje. Na poleđini nema
      metalnog “osigurača” koji bi pridržavao veliki kuler. On se češće može naći
      na skupljim modelima, mada i NX6800 ima veoma moćan rashladni sistem. Umesto
      plastičnih tiplova, sada su tu pravi šrafovi, pa se hladnjak lako može demontirati
      i ponovo lepo namestiti.
      Kartica pruža vrhunski oštru sliku – pitanje je samo dokle će ovo biti važno
      jer sve više korisnika ima TFT. Ljudi koji i dalje koriste CRT, uglavnom rade
      sa fotografijama ili rendering i animaciju, pa će znati da cene kvalitet koji
      i ovaj MSI pruža. U radu, ova kartica se pokazala apsolutno stabilnom, čak je
      pokazala da je spremna da radi i dosta brže nego što smo u prvi mah očekivali.

      Microstar NX6800 GT


      Mnogi korisnici su zbunjeni kada je GeForce 6800 GT u pitanju. Po imenu bi se
      reklo da je ovo najbrži nV40 baziran model. Druga polovina je uvek iznenađena
      činjenicom da su GT kartice samo malo sporije od Ultre. To nije toliko iznenađenje
      – i core i memorija rade na samo 50 MHz nižim taktovima. GeForce 6800 GT ima uvek
      single-slot hlađenje, najveći broj kartica ima jedno eksterno napajanje, a većina
      njih se može klokovati dosta iznad nivoa na kome su 6800 Ultra kartice u startu
      podešene.


      Pakovanje u kome stiže NX6800 GT je veće od onog u kome nam je došao sempl modela
      NX6800 Ultra, ali je identično pakovanju prethodno opisanog modela. Dakle, isti
      izbor igara (Myst: Ages Beyond Uru, Splinter Cell Pandora Tomorrow, XIII, Prince
      of Persia Sands of Time i obećani Doom 3), programa, konektora, konvertora…
      Na prvi pogled, rekli bi da se radi o istoj kartici, pošto je i nalepnica na velikom
      kuleru ista, ali…


      NX6800 GT je kartica vredna vaše pažnje. Jezgro odnosno memorija rade na 350
      / 1000 MHz, a ispod velikog hladnjaka je ovoga puta GDDR3 memorija sa specifikacijom
      od 2.0 nanosekundi. Za razliku od NX6800 modela (kod koga je DDR1 memorija),
      GT ima i dvostruko veći VRAM – celih 256 MB. Ova kartica ima i najnoviju verziju
      BIOS-a od svih nV40 modela koje smo probali.


      GeForce 6800 GT ima nešto drugačiju naponsku jedinicu – dosta manji broj elektrolitskih
      kapacitora i mali bakarni profil preko MOSFET-a. Samim tim i PCB deluje rasterećenije.
      Kao i kod regularnog 6800 modela, tu je samo jedan Molex konektor.

      Sa druge strane štampe, 6800 GT se ne razlikuje od NX6800 video akceleratora.
      Opet se može prepoznati Matrox Parhelia Style raspored BGA memorijskih čipova
      (Samsung GDDR3, 2.0 ns – NX6800 koristi čipove Samsung DDR 2.2 ns) i nekoliko
      mikroprocesora nama nepoznate namene. U poređenju sa štampom NX6800 GT kartice,
      PCB modela NX6800 Ultra deluje kompleksnije – na poleđini možete videti mnogo
      veći broj el. komponenti.


       

      MSI NX6800 Ultra


      Microstar je vrlo često najagilniji, jer kao najveći svetski proizvođač, ima odlične
      veze sa ATI i nVidia partnerima. Uz to, i saradnja našeg sajta sa ovom kompanijom
      je, kako se to u Srbiji kaže, “na nivou”, pa smo i mi dobili ekskluzivan primerak
      kao referentnu karticu u narednom periodu.
      MSI NX6800 Ultra dolazi u začuđujuće malom pakovanju (Microstar je konačno odlučio
      da malo povede računa o šumama u Amazoniji), koje sada ima regularne dimenzije,
      ali je napakovano do poslednjeg kubnog milimetra. Tu si igre kao što je URU: Ages
      Beyond Myst, Prince Of Persia: Sands of Time ili Cell Shaded hit – XIII. Tu je
      i Photoshop Album, pojednostavljena verzija Photoshop Elementsa, koji će se dopasti
      korisnicima ACDSee-a, Virtual Drive i RestoreIT, 5.1 verzija WinDVD programa,
      drajveri i utility programi kao što su LiveUpdate!, programčić koji omogućava
      dinamičko overklokovane – D.O.T (sada nVidia ima sličnu opciju u svojim regularnim
      drajverima). Ne treba zaboraviti i malo starije igre – Black Hawk Down, Comanche
      4, Joint Ops, Deus Ex Invisible War, IL-2 Sturmovik, Splinter Cell i još neke,
      kao i gomilu demoa… Skoro pa nam je MSI nadoknadio obećani Doom III (edit:
      potvrđeno od naših predstavnika u Microstar-u da će Doom 3 biti deo paketa već
      u sledećoj isporuci).


      Prvi utisak o GeForce 6800 Ultra – kartica i nije toliko masivna koliko bi se
      moglo učiniti na slikama. Deluje lakše od većine FX 5950 Ultra modela. Sama kartica
      je izrađena prema referentnom nacrtu, što važi čak i za kuler. PCB je slične dužine
      kao i onaj kod FX5900 modela, ali sa znatno manje klasičnih elektrolitskih kondenzatora,
      koji su zamenjeni pasivno hlađenim MOSFET-ima.


      Sa osnovne strane, smešteno je 256 MB GDDR3 memorije koje je proizveo Samsung.
      Njihovo vreme latencije je fantastičnih 1.6 nanosekundi, što odgovara frekvenciji
      od efektivnih 1250 MHz. Na 1100 MHz, na koliko je podešena, memorijski čipovi
      ne oslobađaju veliku količinu toplote, ali je nVidia mislila i na ljude raspoložene
      da dodatno ubrzaju karticu, kao i na sisteme u slabije provetrenim kućištima,
      pa je i za memoriju obezbedila posebno hlađenje.


      Kuler se sastoji iz više delova: metalni profil, sastavljen od tankih listića
      aluminijuma, koji je specijalno ispoliran sa donje strane i sa glatkom površinom
      nV40 čipa “spojen“ kvalitetnom termalnom pastom, zatim G profil koji pokriva memorijske
      čipove, a koji ima i metalnu cev koja bolje raspoređuje toplotu, i na kraju centrifugalni
      ventilator sa tunelom, koji uvlači vazduh i usmerava ga prema metalnim profilima.


      Posebno pozdravljamo novi način montaže kulera – kod svih nV40 kartica, on je
      ušrafljen, te konačno možemo reći zbogom lošim plastičnim tiplovima. Kartica ima
      dva DVI konektora koji su vezani na novi Silicon Image procesor i jedan S-Video
      izlaz, čiji se enkoder nalazi u samom jezgru, što je tradicija koju nVidia gaji
      još od modela GeForce 4 MX. I naravno, tu su i dva molex konektora.


      Zanimljivo je i što MSI u listi na samoj kutiji zahteva napajanje od 350 W, dok
      nVidia preporučuje znatno jači model (480 W). Kartica radi zaista besprekorno,
      kuler nije preterano bučan (na nivou Radeon 9800 Pro modela, tiši od najtiših
      vazdušno hlađenih GeForce FX5950 kartica, ali opet bučnija od Radeona X800 XT…),
      a kvalitet slike impresionira, bez obzira što se koriste adapteri. No, većina
      zainteresovanih za NX6800 Ultra karticu verovatno ima odličan TFT monitor…


      Leadtek WinFast A400 TDH

      Leadtek WinFast A400 TDH je pun naziv za GeForce 6800 karticu kompanije Leadtek
      Research. Znamo da su Leadtek kartice veoma često izazivale simpatije kod kolega
      u inostranstvu i u domaćoj IT javnosti, pre svega zbog originalno dizajniranih
      kulera, mogućnosti za bolji overkloking, oštroj slici i implementaciji Video In
      čipa, u vreme kada su sve te “sitnice” bile nestandardna pojava za drge proizvođače.
      U ovom periodu, MSI, Club3D ili Gigabyte još nisu bili veliki igrači, a Leadtek
      je bio cenjen na gotovo svakom tržištu. GeForce 6800 je najjeftinije izdanje CineFX
      3.0 arhitekture, bar za sada. Ima pravi nV40 GPU, kome je isključena četvrtina
      rendering pipeline-a, tačnije četiri jedinice, odnosno jedan Quad Pipe. Da bi
      se kartica još distancirala od modela 6800 Ultra i GT, radne frekvencije su oborene
      na 325 MHz za jezgro, a implementirana je DDR1 memorija, na standardnih 700 MHz…
      Kako sve to izgleda u praksi, pogledaćemo na primeru WinFast A400 TDH kartice.


      U paketu koji kao da reklamira neku Role Play društvenu igru, dolazi još jedna
      WinFast kartica. Leadtek se ovoga puta odlučio za magove – prethodne serije kartica
      su imale uglavnom ozbiljan dizajn pakovanja, koji ističe multiview, video in i
      ostale multimedijalne mogućnosti kartica. Novo pakovanje u prvi plan stavlja –
      gaming!

      U kutiji se mogu naći razdelni molex kabl, DVI > Analog adapter, S-Video kabl
      sa konverterom, kraći kompozitni kabl, instalacioni i software vodiči… Najvažniji
      deo bundle-a je softverski paket – standardno dobri programi za overklokovanje,
      koji prate i temperaturu i napone (mada to sada standardno imaju i ForceWare drajveri),
      DVD softver i starije igre GunMetal i Big Mutha Truckers, ali i hit igre kao što
      su Prince of Persia The Sands of Time i Splinter Cell Pandora Tomorrow.


      A400 TDH je vrlo pedantno izrađena kartica, što smo i očekivali od proizvođača
      kakav je Leadtek. Završna obrada i kvalitet komponenti je na najvišem nivou u
      ovoj klasi – oklopljeni kondenzatori, sve do jednog, pažljivo izveden RGB filter
      na analognom izlazu i specijalni kuler, koji ne zauzima dodatni PCI slot.

      GeForce 6800 ima jedan molex konektor, ventilator na hladnjaku, koji radi na niskom
      broju obrtaja i, i dalje vrlo moćnu naponsku jedinicu. Ako ste raspoloženi da
      overklokujete vašu karticu, postarajte se da imate dobro napajanje od barem 350W
      (ali pravih) i da grafički akcelerator dobije ekskluzivnu naponsku granu (na kojoj
      nema drugih potrošača).


      Takođe, GeForce 6800, u Leadtekovoj izvedbi, koja preuzima rešenje od referentnog
      modela bar kada je nacrt PCB-a u pitanju, ima 128 MB DDR memorije. Memorijski
      čipovi su raspoređeni oko GPU-a, sa osnovne strane i prekriveni su bakarnim profilom.
      U pitanju su BGA moduli koje je proizveo Hynix, sa oznakom F-28, što referira
      na latenciju od 2.8 ns, odnosno ef. 714 MHz. Pošto su ovi moduli već dugo u proizvodnji,
      lako mogu postići i više radne frekvencije, ali standardno, na A400 TDH kartici
      su podešeni na 350 MHz (efektivno 700).


      Hladnjak i kuler su priča za sebe. Ono što je jako zanimljivo, jeste i bakarni
      profil sa druge strane štampane ploče, na kojoj nema memorijskih modula. Ipak,
      pošto se i PCB zagreva od memorijskih modula i samog GPU-a, odluka inženjera Leadteka
      da postave dodatni hladnjak je vrlo pohvalna.

      Kuler sa osnovne strane je napravljen od odlične legure bakra, sastavljen od baze
      na koju su vezani radijatori od metalnih listića, raspoređenih oko ventilatora.
      Ventilator je malo bučniji nego što bi inače bio, jer je na njemu mreža koja sprečava
      ulazak čestica prašine, odnosno onemogućava da se prašina brzo nataloži i tako
      smanji efekat hlađenja.

      A400 TDH ima kontrolu obrtaja kulera, kao i monitoring temperature, a od konektora
      su prisutni D-Sub, DVI i S-Video, što je već postalo standardno. Ova kartica je
      pružila vrhunski kvalitet slike kako na analognom, tako i na TFT monitoru, mada
      je takvo stanje 100% i očekivano. Radila je besprekorno stabilno, a bučna je tek
      nekih par sekundi pri startovanju sistema. Realno, bučna je koliko i Radeon 9800
      Pro modeli, što znači da je nešto bučnija od gotovo nečujnog Radeona X800 XT Platinum
      Edition. Čini se, takođe, da je i manje bučna od NX 6800 Ultra kartice, koju smo
      već predstavili.

      Leadtek WinFast A400 TDH Ultra


      WinFast A400 TDH Ultra pakovanje takođe sadrži programe za overklokovanje, DVD
      softver i starije igre GunMetal i Big Mutha Truckers, te Prince of Persia The
      Sands of Time i Splinter Cell Pandora Tomorrow. Naravno, tu je i poseban molex
      kabl i preporuka da svaki od njih vežete na posebne grane napajanja. Šta očekuju,
      da na treću granu idu svi IDE uređaji (njih 4, najčešće), ventilatori i neonke?
      Šalimo se – možete povezati oba konektora na jednu granu, ali obezbedite dobro
      napajanje, jer u suprotnom može biti problema.


      Problemi kod podizanja video kartice pod Windows-om, u višim rezolucijama, brljanje
      čak i u 2D modu – simptomi su napajanja koja daju loše napone na 12V. U redakciji
      smo prvo povezali karticu na Thermaltake Butterfly PSU od 480W, koje košta preko
      100 evra, i kartica nije htela da prihvati više rezolucije, a ponekad ni da učita
      BIOS! Slično je i sa napajanjima koja dolaze od Chiefteca (zar Thermaltake napajanja
      ne proizvodi baš Chieftec? – prim. aut.), bilo da su od 360 ili 400 i više vati.


      I na stranim forumima se može primetiti da neke GeForce 6800 Ultra kartice imaju
      problema sa Chieftec napajanjima, pa su mnogi takva skupa napajanja brzo menjali
      za poznate proizvođače kakvi su DTK ili Enermax. Na drugom test sistemu, koji
      vam je dobro poznat ako čitate naše testove grafičkih kartica, nalazi se Enermax
      napajanje od 360W. Sa njim nismo imali nikakvih problema, čak ni kada smo testirali
      nV40 karticu sa vodenim hlađenjem (napajanje dodatno opterećuje pumpica, veliki
      12cm ventilator koji hladi vodu u metalnom profilu), a u sistemu se nalaze i 4
      IDE uređaja, overklokovani Athlon XP, 4 ventilatora od 8 cm i tako dalje.


      GeForce 6800 Ultra u Leadtekovoj režiji, ako ga posmatrate odozgo, veoma će ličiti
      na manjeg i jeftinijeg rođaka. Ipak, kuler koji se na njemu nalazi je dosta deblji.
      Poklopac koji sprečava ulaz prašine i daje šmek celoj kartici je identičan, a
      tu je i profil sa druge strane štampe. Radne frekvencije kartice su 400 MHz za
      jezgro i 1100 MHz za GPU, mada je jedna serija semplova imala frekvenciju jezgra
      od 425 MHz, što nije bio slučaj sa našom.


      Leadtek je takođe koristio referentnu Samsung GDDR3 memoriju od 1.6 ns (impresivna
      specifikacija, zar ne?), ali su vrednosti CAS, CMD i WR bile nešto oštrije od
      onih koje nudi Microstar, što jako malo utiče na performanse, a smanjilo je mogućnost
      za overkloking. No, na nama je da testiramo karticu onako kako nam stigne na test
      i, eventualno, izaberemo brže drajvere.


      Kartica nije ništa bučnija od regularnog modela, a može se primetiti da se greje
      više nego što smo očekivali, mada radi vrlo stabilno, čak i bez pomoći dodatnih
      ventilatora. Kao i na referentnom modelu, MOSFET-ovi su hlađeni dodatnim (ovoga
      puta) bakarnim profilom, a i Leadtek se odlučio za dva DVI konektora (uz karticu
      se dobija samo jedan “to Analog” adapter) i jedan S-Video. A400 Ultra je zaista
      impresivna kartica i drago nam je što Leadtek nije samo stavio nalepnicu na referentan
      kuler. To jednostavno nije njihov stil!


      ASUS V9999 Gamer Edtion

      Kao što smo ranije pomenuli, GeForce 6800 (bez sufiksa) koristi nV40 GPU, kome
      su isključene 4 pipeline jedinice, radi na 325 MHz i opremljen je sa 128 MB DDR1
      memorije (700 MHz). Preporučena cena ovih kartica je 280 evra, a njen konkurent
      bi trebalo da bude Radeon X800 Pro, iako se nalazi u klasi koja je za približno
      70 evra iznad. Cene GeForce 6800GT kartica se kreću oko 370 evra, dok se njihov
      konkurent – Radeon X800 GT još uvek očekuje.


      Odgovorni u kompaniji ASUS su smatrali da mogu da ponude zanimljiviji proizvod,
      te su kombinovali referentne modele GeForce 6800 i 6800 GT kartica i tako smo
      dobili ASUS V9999 Gamer Edition. Ova kartica stiže u megalomanskom pakovanju –
      i ASUS mora da pokaže glavnom konkurentu i kupcima da se sa njima ne treba šaliti.


      U pakovanju se, osim kartice na koju se dobijaju tri godine garancije, može naći
      nekoliko novijih igara (iskreno, ni ASUS-ov bundle nije za bacanje), Smart Doctor
      i Smart Cooling su nekako izgubili draž od kako su opcije zbog kojih su kreirani
      integrisane i u ForceWare drajvere. Treba se setiti da su ASUS kartice jedne od
      prvih koje su imale hardverski monitoring temperatura i napona; u vreme GeForce
      3 kartica, ovo je bio ASUS-ov specijalitet.


      Međutim, verovali ili ne ASUS vrlo ozbiljno shvata svoj sistem za online igranje
      – GameFace, pa se u paketu dobija i veoma dobra Web kamerica (rezolucije 300k
      piksela), koja će još poslužiti i za amaterski video nadzor (Video Security softver
      je takođe u paketu), ali i za Messenger 😉


      V9999 Gamer Edition je svojevrstan hibrid – koristi nV40 GPU sa 12 aktivnih pipeline
      jedinica, koji je podešen na 350 MHz. Međutim, V9999 GE nije samo malo ubrzani
      GeForce 6800, jer ispod moćnog i vizuelno atraktivnog rashladnog sistema krije
      256 MB prave GDDR3 memorije, koja radi na 1000 MHz. Zapravo, najpribližniji opis
      ovog modela bi bio da je u pitanju GeForce 6800 GT kome je isključeno 4 rendering
      pipeline-a.(kasnije smo saznali da je isključen i jedan Vertex Shader Unit).


      Ova kartica koristi nV40 Ultra / GT PCB, sa plavim lakom, zaista je kvalitetno
      izrađena, sa pedantnom završnom obradom. Kuler je možda najbolji koji smo do sada
      videli – kombinuje rešenje sa referentnog Ultra modela sa single-slot rešenjima.
      U pitanju je takođe heat pipe sistem koji i u ovom slučaju radi fantastičan posao,
      pa se očekuju i odlični overkloking rezultati. Pored toga, kuler je i vizuelno
      atraktivan jer ga iznutra osvetljava niz plavih LE dioda, pa sama kartica deluje
      veoma moćno kada radi.


      Treba napomenuti da ASUS-ov V9999 Ultra model takođe koristi isti dizajn i isti
      rashladni sistem, te jedva čekamo da nam stigne na test. Još jedan razlog zbog
      koga očekujemo da se V9999 GE više overklokuje je i prisustvo sekundarnog konektora
      za napajanje. Kao i MSI i Leadtek kartice, ASUS V9999 GE nudi fantastično oštru
      sliku, ali i visoku stabilnost u radu.


      Club3D GeForce 6800


      Club3D je holandska kompanija, inače jedan od brendova korporacije nekada poznate
      pod imenom C.P Technologies. Poznati su po uglavnom konkurentnim modelima aktuelnih
      video akceleratora, kako iz ATI tako i nVidia tabora. Takođe, jedan od njihovih
      motoa je da uvek probaju nešto novo – pa su tako jedni od retkih koji imaju
      i S3 i XGI bazirane kartice u ponudi. Tek da se za baš svakoga nađe ponešto…


      GeForce 6800 sa potpisom ove kompanije stiže u klasičnoj crnoj kutiji sa logoima,
      bez dodatnih igara, ali sa kompozitnim kablom (ostale kartice sa testa dolaze
      sa S-Video kablom), adapterom, softverom za gledanje DVD filmova i upravljačkim
      programima.
      Ukratko, Club3D nam je bio zanimljiv utoliko što se može nabaviti po povoljnoj
      ceni, a koristi nešto drugačije hlađenje od drugih sličnih kartica, pa smo pomislili
      da može da se klokuje više od proseka. Kao i ostale kartice izrađen je prema
      originalnom “nacrtu“, što podrazumeva desetoslojni, ovog puta plavo lakirani
      PCB i moćnu naponsku jedinicu. Tu je jedan molex konektor, memorija (nismo uspeli
      da saznamo vendora) od najmanje 2.2 ns i radne frekvencije od 325 / 700 MHz.


      Kuler je najveće iznenađenje, zauzima čak dva slota i podseća na referentno
      rešenje iz nVidie, ali koristi bakar umesto aluminijuma. Isto tako, zauzima
      dva do tri dodatna PCI slota, sto je po nama bespotrebno. Verujemo da Club3D
      koristi ovaj kuler i za Ultra model, jer je hlađenju najjačeg GeForce modela
      sasvim dorastao. Osim što zauzima više prostora, ovaj kuler se i čuje više od
      svih do sada testiranih GeForce 6800 kartica. Ne smeta, ali se ipak čuje.
      Sa druge strane štampe, zbog velikog kulera, inženjeri Club3D-a su
      stavili "osigurač".


      Club3D takođe koristi DDR1 memoriju, koju smo uspeli solidno da ubrzamo, što
      ćete videti na pretposlednjoj strani. 2D prikaz je besprekoran, a stabilnost
      na najvišem nivou. Nažalost, u paketu nema ničeg što bi nas iznenadilo, ali
      je, s obzirom na cenu, dovoljno što kartica radi zaista korektno.


      Gigabyte GeForce 6800 Ultra

      Gigabyte je ponudio još jednu totalno referentnu GeForce 6800 Ultra karticu, pa
      se ona, bar po nacrtu i upotrebljenom rashladnom sistemu, ne razlikuje od Microstarovog
      modela. Moguće je, ipak, da će i MSI u sredećoj “isporuci” NX6800 Ultra kartica
      staviti kuler kakav ide na NX6800 GT model (možda uz turbo mod za ventilator),
      koji je sasvim dovoljan, a sve pakovati u ogromne kutije (kao one uz NX6800 i
      NX6800 GT) i, naravno, Doom 3.


      Gigabyte N68U, kako glasi oznaka ovog proizvoda, stiže sa adapter-kablom, ali
      ne i S-Video ili kompozitnim produžnim kablom. Tu su oba digital to analog adaptera
      – podsetićemo da sve Ultra kartice imaju isključivo DVI-I izlaze i da podržavaju
      HDTV standard. U pakovanju su i igre Spellforce, Joint Operations i Thief 3 –
      ne mnogo sveže ali sve tri veoma dobre.


      Gigabyte kartica je u svakom smislu identična Microstarovoj – osim što na GA kartici
      zatičemo noviji BIOS (5.40.02.10.14), koji logično, “paše” i MSI kartici. Ovo
      je inače najsvežija verzija biosa za nV40 Ultra kartice. Dakle, PCB je slične
      dužine kao i onaj kod starijih nV35 kartica, ali sa znatno manje klasičnih elektrolitskih
      kondenzatora, koji su zamenjeni pasivno hlađenim MOSFET-ima.


      Sa osnovne strane je i u ovom slučaju smešteno 4 x 2 (256 MB) memorijska GDDR3
      čipa koje je proizveo Samsung. Njihovo vreme latencije je za sada minimalnih 1.6
      nanosekundi, što odgovara efektivnoj frekvenciji od 1250 MHz. Na 1100 MHz, na
      koliko je GF6800 Ultra podešena, memorijski čipovi ne oslobađaju veliku količinu
      toplote, ali je nVidia mislila i na ljude raspoložene da dodatno ubrzaju karticu,
      kada je kreirala tako moćno hlađenje. Takođe, mislilo se i na sisteme u slabije
      provetrenim kućištima.


      Referentni kuler se sastoji od alu profila, koji je sastavljen od tankih listića
      aluminijuma, specijalno ispoliran sa donje strane i sa glatkom površinom nV40
      čipa “spojen“ kvalitetnom termalnom pastom. Tu je i profil koji ide “u G“ i koji
      pokriva memorijske čipove, a koji ima i heat-pipe radi bolje raspodele toplotne
      energije. Na kraju, tu je centrifugalni ventilator sa tunelom, koji uvlači vazduh
      i usmerava ga prema metalnim profilima.


      Dva DVI konektora su vezani na novi Silicon Image procesor i jedan S-Video
      izlaz, čiji se enkoder nalazi u samom grafičkom jezgru, kao kod nV17, nV18,
      nV30 i kasnijih čipova. Neizostavno, tu su i dva molex konektora.
      Kartica je takođe pružila vrhunski stabilan rad, ne čuje se mnogo više od tiših
      GeForce 6800 i 6800 GT modela, a nudi i sjajnu mogućnost da se dodatno ubrza.

      Gainward GeForce 6800 Ultra Watercooling


      Gainward je nekada bio jedan od najpopularnijih vendora na ovdašnjem tržištu,
      a onda je distribucija njihovih kartica doživela nokdaun. Da li je Gainward
      bio preskup (za naše uslove) ili samo nije dovoljno nudio u odnosu na jeftinije
      konkurente, verovatno znaju marketing menadžeri koji su radili ovaj program.
      No, dobar glas se daleko čuje, pa su kolege iz časopisa PC PRESS ostvarile saradnju
      sa ovim renomiranim proizvođačem, od koga nam je direktno, na test stigla prva
      nV40 bazirana kartica u SCG (paralelno sa MSI-jevom).


      Da ekskluzivnost bude još veća, u pitanju je model koji zvanično podržava GeForce
      6800 Ultra Extreme specifikaciju, što znači da je jezgro ubrzano za 50 MHz.
      U pitanju je kartica čiji PCB prati referentan dizajn. Sve ostalo je, može se
      reći, potpuno drugačije.

      Počev od same kutije, koja uveliko nadmašuje dimenzije i masu kutija iz ASUS-a
      i Microstara, do grandioznosti cele “skalamerije”. Ako znate da se sama kartica
      sastoji od PCB-a sa elektronikom i waterblock kulera koji je povezan sa rezervoarom
      i pumpicom, ali i bojlerom vezanim za hladnjak (sa ogromnim ventilatorom), znaćete
      da se testiranje ove kartice definiše rečima “podvig” ili “projekat”. Ono što
      nam se kasnije desilo, kao i ono što je nakon toga usledilo, ukazuje da će potpisnik
      ovih redova pre izabrati prvi navedeni termin.


      U kutiji smo zatekli i električnu pumpu sa rezervoarom, set kablova, posebnu
      tečnost koja se meša sa vodom i karticu sa neobičnim “kulerom” na sebi, te je
      jasno bilo da sve neće biti jednostavno. Malo nas je iznerviralo odsustvo intuitivnog
      uputstva za montažu, sa ilustracijama, ali se na Mreži može baš sve naći, zar
      ne? Kada smo prošli i ovaj deo “testa inteligencije”, čitava skalamerija je
      izgledala otprilike ovako: Jedno crevo iz “kulera” na kartici ide u pumpu sa
      rezervoarom, koji je takođe povezan na poseban metalni profil sa rezervoarima
      na stranama. Na taj profil je vezan veliki ventilator prečnika 12 cm, koji,
      u polukrugu, hladi vodu i šalje je nazad “na karticu“.


      Kada smo bili sigurni da su pumpa i ventilator na hladnjaku povezani na izvor
      napajanja od 12V, kao i da je kartica “dobila“ oba molex konektora koja zahteva,
      startovali smo mašinu (verovali ili ne, u jeftinom JNC kućištu sa Thermaltake
      napajanjem) i pumpa je povukla vodu i operativni sistem je počeo da se podiže.

      Nakon prvog klika na Explorer i prvog pokušaja da se setim gde su ForceWare
      drajveri, osetio sam blagi miris spaljenog silicijuma koji je počeo je da osvaja
      prostoriju. Hitar klik na prekidač napajanja i gašenje sistema je prvi logičan
      korak – nakon toga sledi pokušaj da se ustanovi šta je izgorelo. U pitanju je
      bilo napajanje za pumpicu koja je radila čitav jedan minut, a onda je zauvek
      zaćutala. Napajanje same pumpice je izgorelo (ne, voda nije uspela da uđe tamo,
      niti da dospe bilo gde van sistema, što je bio znak da ja ipak nisam kriv :),
      a jedino rešenje je bilo da potražimo alternativnu pumpicu.


      Prvo smo pominjali jeftinu pumpu za prskanje vode na “šoferku” Yuga, ali smo
      znali da ona nije napravljena (kao i sve ostalo iz Zastave) da radi sve vreme
      dok radi računar, pa smo od toga i odustali.

      Na kraju krajeva, važno je da je kartica ispravna, a kako je urednik rekao, bolje
      bi mi bilo da ne pomišljam da skidam Waterblock i stavljam vazdušno hlađenje.
      A baš sam bio raspoložen. U pravom trenutku se kolega Akšić dosetio da bi mogli
      da improvizujemo sa pumpicom iz kompleta za vodeno hlađenje sistemskog procesora
      – Thermaltake Aquarius II. Celu stvar smo završili i pre nego što smo očekivali
      – Pyramid Shop i jedan poziv za vlasnika Computer Landa nam je rešio probleme.


      Kao što smo i napomenuli, Gainward GeForce FX 6800 Ultra je kartica koja se od
      referentnog nV40 modela razlikuje samo po sistemu za odvođenje toplote sa GPU-a
      i memorijskih čipova. Ako se instaliraju Gainward drajveri, kartica će raditi
      na 450 / 1200 MHz, a u kompaniji su se odlučili da sledeća verzija BIOS-a automatski
      podigne klokove na ove vrednosti.

      Test Setup

      Kartice smo testirali na test sistemu prikazanom u tabeli:

      Procesor
      AMD Athlon XP 2400 MHz (fsb. 210MHz)

      Matična ploča
      Abit NF7-S v2.0
      – powered by Enermax 360W

      Memorija
      2x 512 MB DDR450 @
      6-2-2-2.5

      Hard Disk
      IBM DeskStar 120GXP
      "Death Star" 60 GB

      Video Karte
      ASUS V9999 Gamer Edition
      – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.77
      MSI NX6800 – 128 MB DDR ForceWare 61.77
      MSI NX6800 GT – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.77
      MSI NX6800 Ultra – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.34 (with new bios)
      Leadtek WinFast A400 TDH – 128 MB DDR ForceWare 61.72
      Leadtek WinFast A400 Ultra TDH – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.72
      Club3D GeForce 6800 – 128 MB DDR ForceWare 61.77
      Gigabyte GeForce 6800 Ultra – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.77
      Gainward GeForce 6800 Ultra Watercooling – 256 MB GDDR3 ForceWare 61.34

      Monitor
      Samsung SyncMaster
      959NF

      Cooling
      Thermaltake TT7+

      DVD uređaj
      Pioneer 116 DVD-ROM

      CDRW uređaj
      Sony CDRW Drive CRX220E1

      Operativni sistem

      Windows XP Service Pack 1 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0b

      Igre/Bench programi

      id Software’s Quake 3 Arena v1.17
      Unreal Tournament 2003 v2166
      Unreal Tournament 2004 Demo
      FutureMark 3DMark 03 Professional
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry 1.1
      Codemasters ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 7.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Microsoft Halo for PC Retail
      id Software’s Doom 3 Retail

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      Poslednja verzija 3DMark benchmark programa je pokazala i konačno dokazala kompaniji
      nVidia da je napravljena greška u proceni sa arhitekturom koja integriše dve TMU
      jedinice po pipeline-u. Ovaj program, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da se mora voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa, te da je veoma
      zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati sopstveni
      kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja. 3DMark03
      je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      Ako pogledamo samo finalne rezultate ovog benchmarka, može se lepo videti kako
      se GeForce 6800 Ultra i GT distanciraju od običnog modela. Svakako, i GT je primetno
      sporiji, ali ne onoliko koliko je jeftiniji.

      Game testovi

      Test u kome su glavni učesnici bombarderi i lovci Drugog svetskog rata, karakterističan
      je po intenzivnom texturing-u, koji nVidia, zahvaljujući odličnim optimizacionim
      algoritmima izvršava veoma brzo. Gamer Edition se ovde ponaša više kao 6800 GT,
      nego kao regularni 6800, dok može biti i znatno brži kada se overklokuje.

      Igrački test u kome preovlađuju senke, bump mapping i dinamičko osvetljenje, pokazuje
      koliku prednosti imaju modeli sa 6 Vertex Shadera i 4 Quad PS jedinice. Naravno,
      i GDDR3 memorija tu ima određenu ulogu.

      Game 3, poznatiji kao Troll’s Lair, karakterističan je po ogromnom broju poligona
      i per pixel osvetljenju. Opterećuje Vertex Shader, koji je očigledno vrlo efikasan
      kod GeForce 6800 kartica. I ovde se vidi da je GT daleko ispred običnih modela
      – sasvim je logično što se ASUS odlučio na model koji je između GT i GF6800 modela.
      Sve češće čujemo priču da nVidia ima dosta polu-ispravnih modela, pa
      se pominje i GeForce 6800 LE, kao verzija sa 8 pipeline-a i tri VS jedinice.

      Test koji ima mnogo Pixel Shader 2.0 koda najmanje zavisi od brzine procesora
      i memorije, a najviše od njegove arhitekture. To se lepo vidi jer performanse
      običnih i GT modela ne zaostaju toliko za najjačom Ultrom.

      AquaMark Commercial Plus

      Novi benchmark program karakterističan po velikom broju feature-a za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      Aquamark3, za razliku od 3DMarka, dosta zavisi i od snage ostatka sistema, odnosno,
      sam algoritam (Aquamarka) za generisanje rezultata ne može tako dobro da izdvoji
      i izmeri snagu samog video akceleratora. Zbog toga su jači modeli u svim rezolucijama
      ograničeni sistemskim CPU-om, i to je razlog zbog koga su jeftinije nV40 kartice
      samo malo sporije od skupljih.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje jedan od najlepših i najzahtevnijih testova koje koristimo je CodeCreatures
      Benchmark. Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8),
      i odlično ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije
      i velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
      ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
      koji kartica podržava.

      U višim rezolucijama se lepo vidi prednost bržih kartica, ali verujemo da će nakon
      ovih testova, mnogi da se odluče i za jeftinije GeForce 6800 modele koji postižu
      sasvim solidne rezultate.

      SpecORG SpecView Perf 7.11

      SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
      neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
      tipa CAD i 3D Modeling. Mi smo koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se
      sastoji od šest celina. Kao što već znate, u pitanju je karakterističan i za mnoge
      korisnike veoma važan test.

      Real Gaming testovi
      OpenGL
      ~ Call of Duty

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u. Kako su nivoi i do trideset puta kompleksniji i veći, jasno
      je da su i rezultati koje akceleratori daju daleko niži. Precizniji i lakši benchmark
      donosi aplikacija CoD Bench, koja automatizuje proces testiranja. Poželjno je
      koristiti poslednju verziju igre, koja patchuje kako Single player, tako i Multiplayer
      verziju, sa kojom se inače i vrši testiranje. I ovoga puta, podešavanja su bila
      na apsolutnom maksimumu.

      Nemojte pomisliti da i ovaj benchmark nema smisla – nastavak za Call of Duty samo
      što nije stigao (United Offensive), a u upotrebi je i dalje Quake III engine.
      Mislimo da će se rezultati koje daje Radeon X800 XT u višim rezolucijama (a slično
      je i sa AA i AF modovima) dopasti većini Single Play igrača kojima je grafika
      jednako važna kao igrivost, zvuk i atmosfera.

      Quake III Arena

      Tri dll fajla i jedan executable, sadrže linije koda koje su John Carmack i njegova
      ekipa pisali tokom 97, 98 i 99. godine. Tek pet godina kasnije, opraštamo se sa
      ova četiri fajla, baseq direktorijumom sa nekoliko .pk4 i jednim .cfg fajlom.
      Verzija sa kojom testiramo je standardna 1.17 sa x86 optimizovanim dll-ovima.

      Max Quality Setting:
      Teksture na najvišem nivou
      Geometrija na najvišem nivou
      Primenjeni: r_subdivisions 1 i r_lodError 0
      High Quality Sky
      Ejecting Bras uključen Sync Every frame isključen
      Lightmap lights
      Force Player Models isključen
      Dynamic Lights uključen
      Marks On Walls uključen
      Sound Quality low

      Quake 3, samo još ovaj put… Dobro je i služio, poslednje četiri godine.

      Real Gaming Testovi / Direct X 8 ~ Unreal Tournament
      2003

      Unreal Tournament 2003, patchovan na verziju 2166 u Direct3D izdanju. Testirali
      smo sa maksimalnim nivoom detalja, zvuk je bio podešen da zauzme što manje procesorske
      snage. Mapa koju smo koristili su flyby suntemple, sa odgovarajućim batchom u
      Benchmark direktorijumu. Ova mapa spada u jednu od najzahtevnijih u ovoj igri.

      Pošto je ovo multiplayer-only igra, drago nam je da vidimo da će i u najzahtevnijim
      rezolucijama, sa najvišim detaljima, biti igriva i na velikim TFT monitorima sa
      rezolucijom od 1600 x 1200. Ako mislite da se Unreal Tournament 2003 više ne igra,
      varate se.

      Splinter Cell Pandora Tomorrow

      Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
      većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
      sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
      efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
      možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
      Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
      za testiranje.

      Ova zahtevna igra nije ograničena sistemom ni u nižoj rezoluciji, ali sve nV40
      kartice obezbeđuju glatko igranje i u 1600 x 1200. Ipak, sa AF8x, recimo, možete
      igrati u najvećoj rezoluciji samo sa GeForce 6800 Ultra modelom, ako želite da
      framerate bude iznad 30.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
      benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
      fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.

      Colin McRae 3, igra koja je lepša i od dva naredna nastavka, CMR4 i najavljenog
      CMR5, jedna od sve ređih igara koja pokazuje prednost brže kartice i u nižoj rezoluciji.
      GeForce 6800 se dobro drži sa porastom rezolucije.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle sistemom.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Najbrži GeForce kao da ne oseća porast rezolucije, a ne može se reći da igra nema
      kompleksnu grafiku…

      Real Gaming Testovi / Direct X 9 ~ Unreal Tournament
      2004 Official Demo

      Unreal Tournament 2004 je izgrađen na sličnoj osnovi kao i naslov iz prethodne
      godine (uz intenzivniju upotrebu shadera). Ovoga puta koristimo demo ove igre,
      jer se daleko brže instalira i ima sve što je potrebno da bi se test uspešno izvršio.
      Nažalost, u demo verziji ne postoje Highest modovi za teksture i efekte, pa su
      samo geometrija i procesiranje modela podešeni na najviši nivo, dok je sve ostalo
      namešteno na Normal (sveukupno, igra je podešena na Medium). I u ovom izdanju,
      Unreal Tournament 2004 vizuelno nadmašuje prethodnu verziju, a stoga je i nešto
      zahtevniji. Za testiranje smo koristili ugrađeni Bridge of Fate demo.

      U nižim rezolucijama su novi akceleratori ponovo ograničeni CPU-om, pa dolazi
      do jako čudnih pojava… U narednim testovima ćemo se potruditi da kroz ovu igru
      testiramo isključivo sa anizotropnim filtriranjem, iako se profi igrači "ne
      lože" na takve stvari.

      Halo PC

      Igra zbog koje su mnogi pre dve godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Halo je uvek bio naklonjeniji nVidia akceleratorima, ali se i dalje lako oseti
      razlika između najjačih, srednjih i sporijih nV40 kartica.

      Far Cry

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      je vizuelni aspekt u pitanju. Ova engine je demonstracija mogućnosti Direct X
      9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata koji se izvršavaju u
      Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou rezervisano i zajedno
      sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika i do sada najbolja
      fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu su efekti Normal mapiranja,
      polybump mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena,
      dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very
      high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i opšte
      prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege (X-BitLabs, DigitLife, HardOCP).

      Sličan komentar može da se da i za megapopularni FarCry…

      Painkiller

      Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
      i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
      efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
      nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
      demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.

      Painkiller pokreće fantastični engine, za koji se nadamo da će biti preuzet od
      strane drugih dizajnera igara… Takođe, dovoljno je optimizovan da se dalje može
      povećavati broj poligona, veličina tekstura, broj svetlosnih izvora…

      Doom 3, konačno

      Fantastični Doom 3 očekivan je i zbog jednostavnog načina igranja koji
      je definisao još prastari Castle Wolfenstein, ali još više zbog revolucionarnog
      engine-a koji će pomoći da se OpenGL vrati na mesto koje mu pripada u zabavnoj
      industriji. Realtime dinamičko perpixel osvetljenje i senke, dosta bumpmappinga,
      izrazito oslanjanje na normal mapping i zavisnost od jačine ostatka sistema, glavne
      su karakterstike ovog engine-a. Doom 3 nema revolucionarnu fiziku, detaljne teksture
      ili savršen zvuk, a nakon igre Far Cry teško je biti realan. Ipak, Doom 3 izvlači
      maksimum iz današnjeg hardvera i solidna je osnova za dalje usavršavanje. Igre
      bazirane na ovom engine-u će biti kompleksnije kako i hardver napreduje. Timedemo
      demo1 komanda će pokrenuti oficijelni benchmark, bez zvuka i proračunavanja veštačke
      inteligencije, a mi smo testirali na high podešavanjima (ultra high je namenjen
      za video kartice sa 512 MB memorije), uz dodati ultra-high-quality.pk4 fajl koji
      uključuje opciju da mesh nekog objekta baca sam na sebe dinamičku senku (selfshadow).
      Ovu opciju je John Carmack planirao kao sastavni deo igre, ali se kasnije odustalo,
      da bi igra radila brže. High podešavanja podrazumevaju samo kompresiju color mapa,
      dok su specular i normal mape nekompresovane. Geometrija je na maksimumu, a primenjeni
      su i image_lodbias 0 i image_anisotropy 8.

      Takođe, odlučili smo se da vam prikažemo i još neke sitnice kojima smo se bavili
      testirajući nV40 akceleratore. Kako se ponašaju tri verzije ForceWare drajvera
      (koji se pojavljuju u ovom roundup testu) na istoj GeForce 6800 Ultra kartici.
      Naravno, u pitanju je 3DMark03:

      A da li je bilo promena u igri Doom 3?

      Šta je sa verzijom biosa i zbog čega se dešavalo da u nekim rezolucijama sa NX6800
      Ultra karticom (i biosem 5.40.02.02.00) dobijamo niže rezultate nego sa NX6800
      GT modelom. Koliko dobijate instalacijom novog biosa (konkretno sa Gigabyte kartice
      – 5.40.02.10.14)?

      Doom 3 to malo bolje pokazuje…

      Zahtevni modovi ~ Antialiasing

      Anisotropic

      Antialiasing 4x + Anisotropic 8x Quality

      Overclocking

      Evo strane kod koje će se zadržati mnogi koje konkretno zanimaju GeForce
      6800 kartice. Pitanje koje najčešće dobijamo – koliko se koji model "klokuje"?
      Najbolji od GeForce 6800 kartica je NX6800 – sa svojom unikatnom DDR1 memorijom,
      koja radi na sjajnih 950 MHz. Skoro pa kao ASUS V9999 Gamer Edition na defaultu,
      zar ne? Core ovog modela je bio manje raspoložen – nismo dostigli magičnih 400
      MHz. No, verujemo da će biti primeraka koji će i to moći.
      Što se tiče Leadteka, ne možemo reći da je razočarao, ali nije ni oduševio. Ipak,
      ova kartica je za sada nešto jeftinija od konkurencije, pa i dalje nosi zasluženu
      Best Buy etiketu. Club3D GeForce 6800 se takođe ne klokuje malo, ali nam se nije
      svidelo to što ima zaista glomazan kuler – poput onog za Ultra model. Tu je tabela,
      pa pogledajte koji su dobici u performansama:

      ASUS V9999 GE je sjajna kartica – zaista je šteta što još uvek nismo našli način
      da pokrenemo uspavani Quad Pipeline. Tada bi ovaj model bio jedan od najtraženijih.
      Pogledajte frekvencije koje smo postigli; čitavih 435 MHz za GPU i fantastičnih
      1150 MHz za memoriju. Naravno, MSI ne može da razočara, ali se oseća nedostatak
      drugog Molex konektora, pa su i dobijene maksimalne frekvencije nešto niže. Opet,
      moramo se ograditi – svaki primerak se verovatno ponaša kako "njemu odgovara".

      GeForce 6800 Ultra kartice su posebna priča. Prvo smo mislili da je Gainward sa
      svojih 475 / 1170 apsolutni vrh, ali smo ubrzo saznali da i MSI može toliko. Očigledno
      je da je za više frekvencije potreban neki V-mod, a temperature koje postiže Gainward
      na ovom testu su do 40 (!!!) stepeni celzijusa niže od onih koje postiže MSI NX6800
      Ultra! Vazdušno hlađenje ipak nikada neće dostići vodeno. A šta
      onda reći za Gigabyte, čiji se 6800 Ultra može overklokovati do 450 / 1290 MHz?
      Nema priče, ostaje još samo da nađemo dovoljno jak sistem da bi ova kartica mogla
      da pokaže koliko zaista brza. I na kraju, tabela:


      Zaključak

      Sve kartice sa testa su pokazale da je nV40 tehnologija koju je vredelo čekati.
      To je odgovor na pitanje da li nVidia i dalje ima ono što je potrebno da bude
      tržišni lider, nVidijin “Strike Back”, u holivudskom smislu. GeForce 6800 kartice
      nismo poredili sa konkurentskim – ovaj test je tu da pokaže koja nV40 bazirana
      kartica je najbolja. Verujemo da će još popularnije serije biti one jeftinije
      varijante koje se pokažu kao pun pogodak za otključavanje dodatna četiri pipeline-a
      (i jednog vertex potprocesora), ali treba i znati da većina korisnika samo želi
      najbržu kartu (za određenu količinu novca), te da ne zna svako da koristi RivaTuner,
      nvflash.exe ili da na neki drugi način postigne bolje rezultate. U takvim slučajevima,
      potrebno je pogledati test sličan ovom koji se nalazi na prethodnim stranicama.
      Verujemo i da neće svaka kartica moći da se overklokuje kao ove koje su se našle
      na testu, ali će verovatno većina njih moći i više od toga (uz napredak proizvodnog
      procesa). Tako je došao trenutak da najbolje karte dobiju nagrade.

      MSI NX6800 – nagrada Editor’s Choice u klasi
      GeForce 6800

       

      U klasi GeForce 6800 kartica, najbolja je svakako ona koja je stigla od kompanije
      Microstar. U pitanju je vrlo kvalitetno izrađena kartica, koja se zaista dosta
      overklokuje, dok bi retail verzije uz opisan bundle trebalo da imaju i igru
      Doom 3. Hladnjak na njoj je mali i tih, a pošto se ne greje previše, brzinu
      ventilatora možete redukovati. Zbog toga MSI NX6800 kartica dobija nagradu Editor’s
      Choice – svakako je u pitanju najkompletniji proizvod iz klase, koji nema baš
      nijednu manu vrednu pomena.

      Leadtek WinFast A400TDH – nagrada Best Buy
      u klasi GeForce 6800

       

      Nagradu Best Buy smo dodelili modelu Leadtek A400 TDH – kod domaćeg distributera,
      u trenutku testiranja je imala nižu cenu u odnosu na sve brendirane modele iste
      klase, a nema nijednu izraženu manu da bi bila diskvalifikovana za nagrađivanje.
      GeForce 6800 GT i ASUS-ov Gamer Edition su usamljeni predstavnici svoje klase
      na ovom testu. Microstar je ponovo na visini zadatka, a ASUS-ov V9999GE će verovatno
      biti zanimljiv ako se bude pokazalo da se dodatna četiri pipeline-a mogu uspešno
      “otključati“ pomoću RivaTunera uz zadovoljavajući procenat uspešnosti. Ova kartica
      se sjajno overklokuje – na kraju krajeva, u pitanju je GeForce 6800 GT sa isključenim
      Quad Pipe Unit-om; ima dva konektora, moćan hladnjak i GDDR3 memoriju, pa su
      overkloking rezultati nekako i logični. Ponovićemo – ako se otključavanje pipelinea
      pokaže uspešnim, V9999 GE lako može postati GF6800 Ultra po 130 evra nižoj ceni.

      Problem je u tome što je za sada najzanimljivija klasa kartica – GeForce 6800
      GT, najmanje zastupljena i na svetskom i na našem tržištu. To je i očekivano,
      jer se nV40 čipovi proizvode sa i dalje pozamašnom količinom škarta i polu-ispravnih
      čipova. Tako se i nVidia odlučuje da one ispravne klasifikuje kao “Ultre” i proda
      po višim cenama, što odgovara i proizvođačima. GeForce 6800 modeli dobijaju čipove
      sa najviše jednom defektnom Quad Pipe jedinicom; ako je i jedan Pipeline u okviru
      Quad Pipe-a neispravan, onda ceo QP mora biti disable-ovan, s obzirom na to da
      četiri pipelinea dele isti logički potprocesor i rade kao celina. Takođe, GeForce
      6800 kartice, bar neke od njih, dolaze sa jednom isključenom Vertex Shader jedinicom.
      Ovo, bar do sada posmatrano, nije učinilo da se performanse GF6800 kartica na
      fabričkim setovanjima razlikuju. Tako predpostavljamo da sve do sada testirane
      kartice imaju pet aktivnih VS jedinica, ili su sve imale svih šest aktivnih VS
      jedinica… Teže je poverovati da isključivanje jedne VS jedinice ne utiče nimalo
      na performanse. Ovim sitnicama ćemo se pozabaviti detaljnije tokom narednog pregleda
      nV40 baziranih kartica – tada ćemo možda pronaći GeForce 6800 GT koji zaslužuje
      neku od nagrada.

      Gigabyte GeForce 6800 Ultra – nagrada Editor’s
      Choice u klasi GeForce 6800 Ultra

       

      Na kraju, Editor’s Choice nagradu u najvišoj kategoriji smo dodelili Gigabyte
      GeForce 6800 Ultra kartici, a dužni smo da objasnimo i zbog čega. Pre nego što
      smo ovaj akcelerator testirali, mislili smo da je najbolji izbor MSI NX6800 Ultra
      ili Gainward 6800 Ultra Watercooling, međutim ispostavilo se, kao što ste videli
      na strani na kojoj smo prikazali overkloking rezultate, da Gigabyte može hlađenjem
      da postigne skoro isto toliko visoke radne frekvencije, kao i da mnogo toga zavisi
      od samog primerka. Gigabyte GF 6800 Ultra nije bez mana. Možemo zameriti nešto
      veću količinu šuma koju stvara ventilator, nedostatak aktuelnijeg bundle-a ili
      činjenicu da je rashladni sistem zauzeo tri susedna PCI slota. Međutim, isto tako
      ne možemo prevideti činjenicu da je memorija na ovom modelu radila na skoro 1300
      MHz (1290 MHz bez artifakta koji bi smetali pri igranju), dok se jezgro “nije
      bunilo” ni na frekvencijama od blizu 460 MHz. Memorija na Microstar kartici ne
      može baš toliko da se ubrza, dok je primerak čipa bio malo tolerantniji na ubrzavanje.
      Na strani MSI kartice je i bogatiji bundle, ali verujemo da oni koji kupuju ovu
      klasu kartica najviše mare za krajnje domete koje je moguće postići. Gigabyte
      je ponudio odlično parče hardvera, a test Radeon kartica koji pripremamo pokazuje
      interesantnu činjenicu – jedino sa Gigabyte Radeon X800 XT Platinum Edition karticom
      smo uspeli da postignemo preko 560 MHz za jezgro, dok su sve ostale bile poprilično
      “neraspoložene“ za ovakve podvige. Čini se da je Gigabyte shvatio da mora u nečemu
      da se istakne ne bi li bio primećen. Mi smo to svakako primetili, te Editor’s
      Choice nagradu dajemo njihovom najjačem GeForce modelu. Ovo je ujedno i nagrada
      za očigledan napor koji su uložili u ovoj kompaniji, ne bi li njihovi proizvodi
      bili bolji.

      Modelu ASUS V9999 GE je “za dlaku“ izmakla nagrada. Za performanse koje su uglavnom
      ispod GeForce 6800 GT modela (kada se GT overklokuje, GE nikako ne može da ga
      sustigne), očekivali smo i srazmerno nižu cenu. Moguće je da će ova kartica
      postati hit ako se pokaže da se uspešno “pretvara” u GT / Ultru, ali do tada
      je bolji izbor neki 6800 GT. Veliki broj vendora će ponuditi jeftinije, skupe
      i najskuplje GeForce 6800 kartice. Neke od njih će moći da nas iznenade, neke
      će biti prosečne, ali možda sa dobrim koeficijentom cene i performansi. Čekamo
      i nV43 bazirane modele. Čekamo i Half Life 2; kada se pojavi, onda će i test
      Radeon X800 kartica dobiti odgovarajući zaključak.
      ASUS V9999 Gamer Edition na test ustupila kompanija
      ASUSTek, pod pokroviteljstvom distributera Direct
      Link

      MSI kartice usupila SiCG kancelarija kompanije Microstar International, korisna
      adresa: www.msi-scg.com
      Club3D GeForce 6800 karticu na test ustupila firma Imtel,
      Novi Beograd
      Leadtek kartice na test ustupio distributer PiN
      Computers
      , Novi Sad
      Gainward GeForce 6800 Ultra WaterCooling karticu na test ustupila kompanija
      Gainward, Taiwan

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test