Darko Angeleski & Filip Majkić Uporedni test 16x DVD±RW pisača #5 Novi «rat medija» koji je na pomolu gotovo je zasenio donedavno aktuelni sukob DVD Foruma i DVD+RW Alijanse.U toku je sasvim ocekivano napuštanje ovog segmenta IT tržišta i okretanje proizvodaca ka novim standardima. Još od cuvenog betamax-vhs rata podela na tabore i rivalstvo u oblasti standardizacije postao je opšte popularan sport. Poslednji sukob konkurentnih Blu-ray i HD-DVD grupacija privlaci sve vecu medijsku pažnju – neslaganja oko specifikacija, licenci, implementacije zaštite, kao i definitivno neuspeli pregovori izmedu lidera dve grupacije (Sonija i Tošibe) samo su dodatno odložili neminovno. Startna pozicija za Blu-ray format je daleko povoljnija, pre svega, zbog uspeha da prevagne podršku entertainement industrije, no i HD-DVD format ima svoje prakticne prednosti i podršku koje ne možemo zanemariti. Medusobna optuživanja, napadanja, isticanja prednosti sopstvenih rešenja naspram konkuretnih ni ovoga puta nisu izostala i dok teku preliminarne pripreme za finalnu rundu Blu-ray vs. HD-DVD utakmice, DVD format koristi svoje poslednje “produžetke”. DVD svakako ne možemo odmah otpisati iz prostog razloga što je on u ovom trenutku pravi mainstream i logican izbor kada je komercijalna upotreba u pitanju. Izveštaji sa globalnog svetskog tržišta navode podatke o konstantnom porastu potražnje DVD-RW uredaja – tokom 2006. predvida se neverovatna brojka od oko 120 miliona prodatih primeraka, što je za cak 50% više u odnosu na 2005! Ovome svakako doprinosi konstantan pad cena i približavanje margini sa dvd-rom i combo uredajima. Retail cena DVD-RW pisaca je pala na kriticnih 40$ u maloprodaji, što se svakako moralo odraziti na izradu i kontrolu kvaliteta u procesu proizvodnje i ovakvo stanje ne odgovara ni korisnicima, još manje proizvodacima. Slobodno možemo reci da se trenutno nalazimo u nekoj vrsti “tehnološkog vakuma”. Prema predvidanjima DVD format ce suvereno vladati i tokom 2006. godine i biti logican izbor kada je PC tržište u pitanju, a kao prilog toj cinjenici govore i izveštaji da je potražnja za DVD -/+R medijama konstantno u porastu i da su mnogi Tajvanski proizvodaci potpuno bukirani porudžbinama! Eminentni strucnjaci predvidaju porast prodaje blanko DVD medija od cak 300% do kraja godine, a nove revizije pisaca se vrše na prakticno tromesecnom nivou. Medutim, infuzija novih generacija pisaca stvara samo privid znacajnijeg napretka i prikriva realno stanje monotonije. Teškoj situaciji doprinosi (ne)dostupnost kvalitetnih medija sa odgovarajucim brzinskim specifikacijama, ali na ovakav raskorak smo prakticno i navikli u vremenu hiper-industrije. Situacija sa double/dual layer diskovima uopšte nije sjajna. Potražnja je izuzetno mala, cak se i distributeri na veliko jednostavno žale oko poteškoca plasiranja i prodaje ovih diskova, a roba koja dugo stoji u magacinu vremenom gubi svoju vrednost, zbog cega svi uglavnom imaju gubitke. Negativan razvoj dogadaja kompletno remeti i najavljeni izlazak 16x +R DL specifikacije. Sa druge strane, nepostojanje ozbiljne konkurencije ne vrši apsolutno nikakav pritisak na proizvodace da obaraju cene i za sada nema nikakvih izgleda da ce se nešto promeniti na bolje.
Iako je Pioneer u više navrata najavljivao da prestaje sa isporukom retail verzija DVD-RW snimaca (još od verzije DVR-A08XL), ostao je “u igri” sa njegovim naslednicima. Ono što je svakako interesantnije je podatak da je pred kraj protekle godine zvanicno predstavio prvi interni “half-height” Blu-ray drajv u Japanu BDR-101A i podrškom za BD-R, BD-RE i BD-ROM medije i koji se ocekuje na US tržištu vec krajem marta. Ali, za leto Pioneer vec najavljuje i naslednika BDR-102A koji ce pored citanja i pisati po “starim” CD i DVD formatima. Pioneer ovoga puta cvrsto stoji uz BDA Asocijaciju koja promoviše “superiorni standard” i nipošto ne želi da ponovi svoju grešku sa DVD Forumom.
Japanski NEC, drugi po velicini OEM snabdevac (10.87 miliona pisaca tokom 2005), najavio je obustavu proizvodnje u prvom kvartalu ove godine i svoju pažnju kompletno usmerava na HD DVD. Medutim, kada ste gigant u nekoj oblasti takve odluke se ipak dosta teško sprovode, tome je doprinelo i veliko kašnjenje HD formata, pa je NEC najavio i novu 4570/4571 seriju sa poboljšanom verzijom cipseta i koja ce možda biti poslednja izradena pod okriljem NECa. U meduvremenu, SONY i NEC su objavili formiranje «Sony Nec Optiarc» joint-venture kompanije ciji ce Sony biti i vecinski vlasnik (55%). Ova vest o kojoj se dosta govori proteklih pola godine odjeknula je kao bomba u svetu optike, obzirom na cinjenicu da Sony predstavlja konkurentnog lidera Blu-ray asocijacije. Mnogo se špekuliše o ovoj saradnji, pocev od toga da Sony godinama unazad prakticno ne proizvodi svoje drajvove i želje da ponovo postane lider na polju optike. U pricu se uplice i LiteOn koji bi trebalo da preuzme OEM porudžbine ove dve kompanije i u tom slucaju bi se popeo na prvo mesto OEM proizvodaca (trenutno na trecem mestu sa 10.45 miliona isporucenih snimaca tokom 2005) i premašio korejskog LG-a (HLDS) (19.7 miliona godišnje). Vreme ce pokazati kakav ce ovo uticaj imati i na razvoj «plavih» formata, obzirom da ce Optiarc podržavati proizvodnju oba. Interesantno je da u ovom trenutku postoje nagoveštaji iz NEC-a (i još nekih kompanija poput Samsunga) da je realizacija HD DVD/Blu-ray combo drajva fizicki moguca korišcenjem kombinovane PUH jedinice za oba standrada, ali su problemi pravne prirode daleko ozbiljnija prepreka. Toshiba, lider HD DVD grupe, nakon ne baš sjajnog perioda sa dvd pisacima uveliko priprema proizvodnju prvih next-gen set-top plejera i internih pisaca (za PC) po veoma pristupacnim cenama i polaže velika ocekivanja zajedno sa svojim strateškim partnerom Samsungom u obliku joint-venture kompanije TSST (Toshiba Samsung Storage Technologies). Samsung je pripadnih BD tabora i upravo iz ovog razloga ta saradnja predstavlja još jedan “interesantan spoj”.
Nedavno kompletirane specifikacije za Blu-Ray format konacno ce omoguciti licenciranje tehnologije i usloviti njegovu dostupnost na svetskom tržištu; sa druge strane specifikacije za HD DVD finalizovane su još sredinom prošle godine (ocigledan pokazatelj da je Blu-ray složeniji i da su problemi tokom njegovog razvoja bili veci). No, kao da inžinjerima proces razvoja nove tehnologije nije bio dovoljno komplikovan, preostao je i još jedan veoma važan korak na koji su cekali svi proizvodaci hardvera – usaglašavanje i usvajanje specifikacije AACS zaštite (Advanced Access Content System) na cemu striktno zahtevaju svi content provajderi (filmski, muzicki i ostali buduci izdavaci). Iako nije finalizovana, tek proteklih dana je usvojena privremena verzija koja ce omoguciti da proizvodaci ispune obecane planove. Osnovna uloga ovog sistema je da ogranici neautorizovani pristup sadržaju visoke definicije i spreci pokušaj nelegalnog kopiranja i za sada ostaje da se vidi kakav ce uticaj imati na potencijalne kupce koji su navikli da na jednostavan nacin «bekapuju» sadržaje svojih audio i video diskova ili ih strimuju na svoj iPod. Sigurni smo da i vi iskušavate veliko nestrpljenje citajuci ove najave i verujemo da cemo u skorijem periodu i imati prilike da ove tehnologije predstavimo “iz prve ruke”, no za sada nam ne preostaje ništa drugo nego da se vratimo testiranju aktuelne ponude.
Na testu… U redakciji Benchmark sajta su se na velikom uporednom testu našle nove generacije 16x dvd pisaca i to u sledecem sastavu: NEC ND-3550A, NEC ND-4550A, SONY DW-Q30A, PIONEER DVR-110D i LG GSA-4167B. Svi su stigli u bulk varijanti; jedino je uz Pioneer isporuceno kratko instalaciono uputstvo sa detaljnom specifikacijom (ovo je za svaku pohvalu obzirom na prilicno šture specifikacije nekih proizvodaca), a samo je uz LG stigao CD sa nekoliko «bundled» programa i detaljnim uputstvom u pdf formatu. Kada je kompanija Philips pre skoro 3 godine objavila prve laboratorijske rezultate uspešnog snimanja DVD+R diskova brzinom od 16x, na našem tržištu su 4x mediji i pisaci tek zapocinjali svoj život. Snimanje ovom fantasticnom brzinom gde disk dostiže rotaciju od skoro 10.000 obrtaja u minuti i ekvivalentnu linearnu brzinu od 200 km/h predstavljao je veliki tehnološki izazov za Philipsove inženjere. Problem jittera i tzv. pit-shrinkage fenomena (usled korišcenja vece snage lasera tek upisana jamica se «skuplja» pri narednom prolazu zraka po susednim trakama) premošcen je korišcenjem novih materijala razvijenih od strane kompanije Ricoh. To je konacno i stvorilo put ka prvim 16x pisacima. Danas je ova tehnologija potpuno sazrela u smislu da su prakticno svi proizvodaci prešli na 16x CAV/P-CAV režim, proširene su liste podržanih medija i formata i usavršene strategije snimanja. Kako se ponašaju ovi uredaji u realnom radu, da li su nas zadovoljili svojim performansama i da li je vreme za zamenu dotrajalih sledi u narednom tekstu.
TEST KONFIGURACIJA
HARDWARE
CPU
AMD Sempron 3100+
Ploca
Asus K8N4-E
Memorija
PQI 1 GB DDR400
Graficka karta
GeForce 6800 GS Club3D
HDD
2x Western Digital WD800JB 80 GB
Testirani uređaji
NEC ND-3550A, NEC ND-4550A, SONY DW-Q30A, PIONEER DVR-110D i LG GSA-4167B
SOFTWARE
OS
Windows XP Professional + Service Pack 2
Test software
Nero Burning Rom 6.6.1.4, Nero CD-DVD Speed 4.11, Nero InfoTool 3.07,DVDInfo Pro 4.52
TEST MEDIJI
CD-R Verbatim Pastel 48x (Taiyo Yuden)
CD-RW Verbatim 24x (Hi Speed)
CD-RW Verbatim 32x (Ultra Speed)
DVD+R Verbatim 16x
DVD-R Verbatim 16x
DVD+RW PrimeDisc 4x
DVD-RW Verbatim 4x
DVD+R Double Layer PrimeDisc 2.4x
DVD-RAM Maxell 3x (v2.1)
LG GSA-4167B LG je proizvodac koga ne treba posebno predstavljati našem tržištu. Formiranjem Hitachi-LG Data Storage kompanije (HLDS) LG je uspeo da stvori prepoznatljivu liniju svojih uredaja, pre svega po izuzetno tihoj i preciznoj mehanici. Na žalost, optika i rad sa problematicnim medijama i dalje nisu bili njihova jaca strana. U novoj reviziji svoje GSA serije LG koristi novu generaciju Hitachi Renesas R8J32007FPV cipa koji donosi podršku i za DVD-R DL format. Uredaj je u poredenju sa konkurencijom ekstremno tih. I pored prelaska na skracenu verziju kucišta, LG je postigao «zavidan nivo tišine» za šta je zaslužna izvanredna mehanika sa izuzetno tihim motorom. Prirodno, kod snimanja maksimalnom brzinom od 16x uredaj stvara sasvim prosecnu «galamu» koja delimicno poprima oblik zujanja.
Tray mehanizam prati trend opšteg pojeftinjenja i vidno je lošije izrade u odnosu na generacije od pre 1-2 godine. Iako i dalje tih i tradicionalno spor, vrata sada imaju daleko više lufta i u toku otvaranja pomalo «lupkaju» uz karakteristicni zvuk jeftine plastike. Definitivno nam nedostaje preciznost i robusnost starog tray-a. Okrugla LED dioda zelene boje treperi u toku ucitavanja, citanja i snimanja diska i prakticno ne možete razlikovati modove rada. Za razliku od nekih ranijih generacija, oblik Eject tastera je promenjen i sada je ponovo klasicnog cetvrtastog oblika.
Na zadnjoj strani: standardni audio, M/S/CS, IDE i Power Supply konektori.
LG GSA-4167B – DVDInfoPro
LG GSA-4167B – Nero InfoTool
LG GSA-4167B – Nero Burning Rom
Napomenuli smo na pocetku da je uz LG stigao i propratni CD sa više nego korisnim softverom (CyberLink PowerDVD, PowerDirector Gold, Nero Express i InCD). Posebno je interesantan jednostavni Auto Firmware Update alat razvijen od strane LG-jevih programera, cija je uloga da svojim korisnicima maksimalno pojednostavi «komplikovanu» proceduru zamene firmvera. Na žalost, mnogi su se žalili na cudno ponašanje ovog alata, poslednje revizije cak odbijaju i da se pokrenu na Win2000 i WinXP SP2 platformama, što ce najverovatnije biti ispravljeno. Kao i kod prethodne generacije, LG koristi P-CAV metodu za snimanje dvd ±R medija uz pomoc koje je i dalje šampion 16x snimanja. Uprkos najavljenim 18x CAV snimacima od strane Plextora i LiteOn-a, LG vec u ovom trenutku postiže ekvivalentna vremena snimanja bez povecanog rizika usled prekoracenja granicne brzine rotacije i nedostatka odgovarajucih medija. Ukoliko vam je kratko vreme snimanja imperativ, LG je pravi izbor za vas. Medutim, kao potpuni kontrast, postignute brzine citanja dvd ±R formata su znatno ispod proseka. Primetili smo i da se gornja strana kucišta znacajno greje u toku rada i poželjno je da ga postavite izdvojeno ukoliko je moguce. GSA-4167B je u principu solidan uredaj, iako nismo u potpunosti zadovoljni svim postignutim rezultatima. Kvalitet snimanja je odlican za +R, ali je citanje oštecenih medija izuzetno loše (pokazao se slabijim citacem cak i od Nec modela), a kada se tome doda i ne baš sjajna brzinska specifikacija… Ipak, cini nam se da LG u svojim uredajima namerno ogranicava brzinu citanja dvd medija na 10x kako bi se zadržao epitet tihog drajva. Glavni adut ovog modela ce upravo i biti tišina u radu (pod uslovom da ne koristite max. brzinu snimanja), izuzetna brzina snimanja DVD+/-R i podrška za DVD-RAM.
NEC ND 3550A i ND 4550A DVD±RW pisaci ovog proizvodaca su dobro poznati našoj javnosti, pre svega po cuvenim 1100A/1300A serijama koje su se svojevremeno istakle osetno nižom cenom u odnosu na konkurenciju. Iako su imali brojne mane, solidno su obavljali svoju osnovnu funkciju za koju su bili namenjeni. Dalje 25xx generacije su donele postepena poboljšanja i bile u samom vrhu svetske ponude, a predstavljanjem 3500 serije NEC je postigao pun pogodak. Usled velikog pritiska na naglo snižavanje cena i troškova proizvodnje, novi naslednici 3520/3540 nisu zablistali punim sjajem. NEC pokušava da ispravi grešku lansiranjem nove 3550A/3551A odnosno 4550/4551A serije bazirane na identicnom D63645GM cipsetu iz prethodne 3540 serije. Interesantno je da sva cetiri 355x/455x modela dele potpuno identicni hardver, a razlika u specifikacijama je postignuta «prostom» zamenom firmvera! Ovo uopšte ne treba da cudi, mnogi proizvodaci koriste ovaj princip smanjenja broja proizvodnih linija za razlicite modele cime se smanjuju troškovi razvoja, testiranja i proizvodnje i kontrolišu troškovi licenciranja odredenih tehnologija prema potrebi tržišta, cime proizvodaci svoje uredaje cine maksimalno konkurentnim.
ND 4550A je stigao sa v1.06 firmverom koji smo zamenili poslednjim zvanicnim v1.07, dok je ND 3550A stigao sa verzijom v1.05 što je ujedno i bila najnovija verzija u trenutku testiranja…
Moramo priznati da srebrna prednja maska ovih modela deluje dosta modernije u odnosu na standardnu boju ukomponovanu sa klasicnim NEC dizajnom, koji se vec generacijama ne menja. No, maska ipak ne cini dobar uredaj, vec sadržaj «ispod haube». Na prednjoj strani ND 4550A se, pored uobicajenih CDRW US+ i DVD+RW, nalazi i DVD Multi logo usvojen 2001. od strane DVD Foruma i koji podrazumeva podršku za citanje i pisanje po DVD-R/-RW/-RAM formatima. Tu je i standardna jednobojna cetvrtasta zelena LED dioda kao i na svim prethodnim modelima. Tray mehanizam je prakticno nepromenjen od predstavljanja 3500 serije, veoma je tih i precizan i radom delimicno podseca na mehaniku starijih LG pisaca.
Sa zadnje strane: SPDIF i analogni audio izlazi, M/S/CS džamperi, IDE i Power Supply konektori.
NEC uredaji imaju rupicaste otvore sa donje strane zbog efikasnijeg odvodenja toplote u toku rada. Iako se ovi uredaji zaista malo zagrevaju tokom rada, opšta preporuka je da se iznad i ispod pisaca ostavi po jedno prazno montažno mesto u kucištu ukoliko se intenzivnije koriste.
NEC ND 4550A – DVDInfoPro
NEC ND 4550A – Nero InfoToo
NEC ND 4550A – Nero Burning Rom
NEC ND 3550A – DVDInfoPro
NEC ND 3550A – Nero InfoTool
NEC ND 3550A – Nero Burning Rom
NEC koristi svoju usavršenu Active OPC kontrolu kvaliteta snimanja, opticki sistem kontinualno meri refleksiju zraka sa površine diska tokom snimanja i dinamicki prilagodava sve relevantne parametre, što garantuje ujednacen kvalitet otiska cak i na diskovima neravnomernog kvaliteta. Opšti utisak koji je na nas ostavila NEC 3550A/4550A serija je kratko receno: toplo-hladno . Prosto je neverovatno koliko je algoritam za korekciju grešaka ovih uredaja loš! Ovo svakako i nije neka «ekskluzivna» novost, ali bismo želeli da je Nec poradio malo više po ovom pitanju. U toku citanja možete ocekivati veoma neprijatne situacije – pocev od problema sa samo «ovlaš» ogrebanim +/-R diskovima ili (kao što se na našem testu dogodilo) i presovanim dvd-video diskovima u izuzetnom stanju, pa sve do potpunog neprepoznavanja nekih diskova koji su uredno procitani kod konkurencije.
No, ima NEC i pozitivnih strana koje, na žalost, ostaju u senci loših osobina. Uredaj poseduje jednu od najbržih specifikacija i postiže najkraca vremena citanja (posledica toga je nešto bucniji motor). Za razliku od Sony DW-Q30A modela, ND 3550A/4550A dozvoljavaju izbor svih brzina snimanja po 16x +/-R medijama (od 2/2.4x do 16x) kao i overspeed za pojedine kvalitetne medije (iako proizvodaci generalno ne garantuju uspešnost snimanja). Bitsetting se može promeniti samo za DVD+R DL po izboru, dok je sa oficijelnim firmverom zakljucan za DVD+R/RW. Prisutna je i podrška za DVD-RAM (o cemu ce biti više reci nešto kasnije). Što se tice razvijene toplote u toku rada, ona je na slicnom nivou kao i kod Sony modela.
PIONEER DVR-110D Kao što smo napomenuli u uvodu našeg testa, Pioneer je, uprkos teškoj situaciji u kojoj se nalazi i najavljenom povlacenju, objavio naslednike cuvene A08/108 generacije – seriju A09/109 sa kojom se, na žalost, nije previše proslavio. Nekoliko meseci kasnije najavljuje i desetu generaciju svojih DVD pisaca – seriju A10/110. Pioneer je osluškivao primedbe svojih korisnika i u saradnji sa ASUS-om pokušao da ispravi sve ucinjene propuste. Po predstavljanju DVR-110D modela sa podrškom za citanje DVD-RAM formata, nekoliko nedelja kasnije izlazi i model DVR-110 (bez D sufiksa) sa podrškom i za pisanje po ovom formatu. Suštinski, razlika se svodi na firmver obzirom da su hardverski potpuno identicni. Pioneer koristi isti cipset iz NEC 355x/455x serije, ali tu i prestaje svaka slicnost izmedu ovih uredaja. Za nijansu postiže tiši rad od Nec i Sony modela, cemu doprinosi sistem za absorpciju vibracija i ublažavanje vertikalnog oscilovanja diska, kao i nešto sporija brzinska specifikacija u odnosu na Nec. Medutim, primetili smo da kod citanja pojedinih diskova servo-mehanizam proizvodi tiho škripanje. Dozvoljene brzine pisanja po Verbatim 16x sertifikovanim medijama su u rasponu 4x-16x, a prisutan je i legalni overspeed kvalitetnijih dvd medija.
Tradicionalan dizajn je prepoznatljiv i kod ovog proizvodaca. Na prednjoj strani se, pored uobicajenih detalja, nalazi i standardna jednobojna zelena dioda koja jednako svetli kod pisanja i citanja. Tray je živahan, ali i prilicno krut (u pocetku ce vam biti veoma otežano zatvaranje “na gurku”).
Na zadnjoj strani: standardni audio, M/S/CS, IDE i Power Supply konektori.
Pioneer DVR-110D – DVDInfoPro
Pioneer DVR-110D – Nero InfoTool
Pioneer DVR-110D – Nero Burning Rom
U svojim specifikacijama Pioneer jasno istice podršku za Ultra DMA 4 (UDMA 66) mod, koji je neophodan ukoliko koristite on-the-fly kopiranje dvd medija i maksimalnu brzinu snimanja 16x. Neophodno je da uredaj bude povezan 80-pinskim IDE kablom, u suprotnom cete prilikom podizanja sistema dobijati upozorenje da ovaj kabl nije instaliran. Nešto po cemu su prethodne serije bile cuvene, a što je i ovde prisutno, jeste odlican algoritam za korekciju grešaka. Pioneer je uspešno procitao neke od naših test-diskova koje je konkurencija “otpisala”, ali je potpuno neocekivano podbacio kod drugih, što je pokazatelj da ipak nije upotrebljena vrhunska optika. Naime, primetili smo i jednu interesantnu stvar upravo kod citanja oštecenih medija – test smo prvobitno uradili sa originalnom verzijom firmvera v1.17 sa kojim je uredaj stigao, a po nadogradnji na v1.39 ponovili smo kompletno testiranje. Rezultat sa novijom verzijom je bio za nijansu slabiji, cak je i citanje nekih medija bilo primetno otežano (sporije) u odnosu na prvi put, uprkos zvanicnim tvrdnjama da je sa novom verzijom poboljšan algoritam za korekciju grešaka. Na kraju, generalni utisak koji je na nas ostavio DVR-110D je da se definitivno radi o poboljšanoj verziji svog neslavnog prethodnika, uz veoma solidan kvalitet snimanja i relativno tih rad.
SONY DW-Q30A Sony je u našem okruženju firma koju ne treba posebno predstavljati, dovoljno je spomenuti cuveni It’s a Sony slogan i svaki komentar ce biti suvišan. Kada su opticki uredaji ovog proizvodaca u pitanju, Sony se godinama unazad oslanja na strateškog tajvanskog partnera LiteOn-a. To i u ovom slucaju nije izuzetak, u pitanju je OEM verzija LiteOn SHW-1635S modela koji pripada tzv. 5S generaciji zajedno sa SHW-16H5S (OEM Sony DW-Q31A LightScribe) i MediTek MT1888LE cipsetom. Po ustaljenom obicaju to nije sasvim identicna kopija LiteOn-a, Sony uvek ostavlja svoj karakteristicni «potpis» u vidu firmvera, korekcije buke motora i još nekih specificnosti. U poslednje vreme se ipak dosta špekuliše i o ovoj saradnji, obzirom da je Sony upotrebio OEM verzije BENQ-a u svojim poslednjim retail serijama DRU-810/820. Da li je to samo još jedan od taktickih poteza kojima je Sony pribegavao i ranije vreme ce pokazati.
Uredaj je stigao sa YYS3 firmverom i isporucuje se u OEM varijanti (što se odmah može zakljuciti i po model oznaci), obzirom da je prvenstveno namenjen za ugradnju u gotove konfiguracije.
Na prednjoj strani se nalazi signalna LED lampica, Emergency otvor i Eject taster, a tu su i logoi DVD Foruma, DVD+RW Alijanse i CD-RW US standarda.
Sa zadnje strane: SPDIF i analogni audio izlazi, M/S/CS džamperi, IDE i Power Supply konektori Ono što je karakteristicno za sve ‘LiteOn based’ uredaje je znatno kraca dimenzija po dužini (veoma zgodno za minijaturna desktop kucišta). U toku rada Sony razvija sasvim prihvatljiv nivo buke (zapravo podseca na šum), a kucište je odlicno izolovano od vibracija. Tray je u odnosu na starije generacije nešto sporijeg reagovanja i relativno slabog otpora (ukoliko ste navikli da tray zatvarate rukom), pozitivna posledica je dosta tiši mehanizam solidne izrade. Ono što ce vam verovatno zasmetati je obicna jednobojna zelena dioda koja u toku snimanja samo – trepce. Prava je šteta što proizvodaci odustaju od upotrebe višebojnih LED dioda obzirom na njihovu prakticnu ulogu. U toku rada uredaj se sasvim blago zagreva i nismo primetili njen uticaj na performanse.
SONY DW-Q30A – DVDInfoPro
SONY DW-Q30A – Nero InfoTool
SONY DW-Q30A – Nero Burning Rom
Uredaj koristi interni bafer od 2 MB i Sonijevu «Power-Burn» underrun zaštitu. Proizvodaci i dalje ugraduju mali interni bafer tvrdeci da je 2MB sasvim dovoljno, obzirom da je tehnologija underrun zaštite dosta usavršena. U okviru Power-Burn tehnologije je implementirana 1) buffer underrun zaštita koja se aktivira u slucaju pražnjenja internog bafera, kada snimac automatski pamti poslednju poziciju lasera tokom snimanja i sa koje nastavlja po ponovnom punjenju bafera, 2) zaštita protiv vibracija i potresa koja pauzira proces snimanja u slucaju pomeranja uredaja i automatski ga nastavlja po prestanku istih, 3) automatsko odredivanje svih relevantnih parametara znacajnih za tok snimanja (brzina snimanja, intenzitet snage lasera, strategija pisanja itd.). DW-Q30A je zakljucan na Region 2 i možete ga promeniti standardnih 5 puta (ali kao što mnogi vlasnici LiteOn pisaca verovatno znaju, ova prepreka se vrlo jednostavno zaobilazi). Kao i kod prethodnih Sonijevih modela, iako u specifikacijama stoji navedena max brzina snimanja CD-R od 48x, ona je inicijalno zakljucana na 40x takozvanom ‘turbo boost safety’ funkcijom. Da biste zaobišli ovaj limit morate držati Eject dugme oko 5 sekundi – po ubacivanju i prepoznavanju CD-R diska i nakon što LED signalizira dvostrukim (sporim) treptajem da je Turbo mod ukljucen, možete izabrati 48x iz menija u programu za snimanje. Ova procedura je veoma zamorna, obzirom da se zaštita re-aktivira vec pri sledecem otvaranju/zatvaranju tray-a, što je u suštini izuzetno efikasan nacin Sonija da obezbedi savremenu specifikaciju sa jedne i obuzda ‘brzinomaniju’ korisnika sa druge strane. 🙂
Turbo mod ukljucen
Turbo mod iskljucen
Utisak koji je na nas ostavio ovaj Sony model je da se radi o generalno veoma solidnom uredaju. Kod snimanja DVD+R diskova je prosto briljirao, a snimanje DVD-R medija je na nešto slabijem nivou nego što smo ocekivali. Sony iz nekog razloga ne dozvoljava sporije brzine pisanja od 6x po +/-R 16x dvd sertifikovanim medijama, što za nekoga može predstavljati manu. Citanje oštecenih diskova je (uzevši u obzir rezultate konkurencije) odlicno, a savršeno uraden Advanced DAE Quality test sa podrškom svih naprednih opcija i malim ofsetom cini ovaj pisac idealnim za bekap audio diskova. Nedostatak je svakako turbo-boost mod koji ce vas prakticno ograniciti na 40x za rad sa CD-R formatom (ali i poštedeti nešto vece buke). No, to je deo tradicije od koje Sony ne odustaje.
Snimanje CD-R/CD-RW
Prosecne brzine snimanja CD-R:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja CD-R: 33,68x
NEC ND3550A
prosecna brzina snimanja CD-R: 28,81x
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja CD-R: 31,32x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina snimanja CD-R: 30,36x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina snimanja CD-R: 37,14x (Turbo mod ukljucen)
prosecna brzina snimanja CD-R
NEC 3550A je iz nepoznatog razloga ogranicio brzinu snimanja na 32x sa Verbatim Pastel (TY) medijama. LG i dalje koristi napušteni Z-CLV metod, ali postiže visoku prosecnu brzinu i kratko vreme snimanja.
Prosecne brzine snimanja CD-RW:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja CD-RW: 29,23x
NEC ND3550A
prosecna brzina snimanja CD-RW: 29,76x
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja CD-RW: 29,81x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina snimanja CD-RW: 24,87x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina snimanja CD-RW: 22,65x
Prosecne brzine CD-RW (grafik)
Sony zaostaje zbog svoje 24x specifikacije, a Pioneer prilicno kasno dostiže brzinu od 32x.
Snimanje DVD-R/-RW/-RAM – Prosečne brzine snimanja DVD-R:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja DVD-R: 12,70x
NEC ND3550A
prosecna brzina snimanja DVD-R: 11,94x
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja DVD-R: 11,97x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina snimanja DVD-R: 11,97x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina snimanja DVD-R: 11,98x
prosecna brzina snimanja DVD-R
LG osvaja apsolutnu pobedu zahvaljujuci P-CAV metodi snimanja i postiže vremena ispod 6 minuta za pun disk.
Prosecne brzine snimanja DVD-RW:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja DVD-RW: 4,00x
NEC ND3550A
prosecna brzina snimanja DVD-RW: 4,14x
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja DVD-RW: 4,15x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina snimanja DVD-RW: 4,00x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina snimanja DVD-RW: 4,03x
prosecna brzina snimanja DVD-RW
– Prosecne brzine snimanja DVD-RAM:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja DVD-RAM: 1,41x (sa verifikacijom)
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja DVD-RAM: 1,31x (sa verifikacijom)
prosecna brzina snimanja DVD-RAM
Snimanje DVD+R/+RW
– Prosecne brzine snimanja DVD+R:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja DVD+R: 12,68x
NEC ND3550A
prosecna brzina snimanja DVD+R: 11,77x
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja DVD+R: 11,74x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina snimanja DVD+R: 11,57x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina snimanja DVD+R: 11,97x
prosecna brzina snimanja DVD+R
LG i ovde osvaja pobedu uz pomoc P-CAV metode i postiže vremena ispod 6 minuta za pun disk. – Prosecne brzine snimanja DVD+RW:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja DVD-RW: 4,00x
NEC ND3550A
prosecna brzina snimanja DVD+RW: 4,14x
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja DVD+RW: 4,15x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina snimanja DVD+RW: 4,00x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina snimanja DVD+RW: 4,06x
prosecna brzina snimanja DVD+RW
Snimanje DVD+R DL Na testu smo ovaj put uz uredaje dobili i PrimeDisc DVD+R9 medije. Obzirom na njihovu znatno nižu cenu u odnosu na Verbatim, smatramo da se vecina naših citalaca upravo odlucuje za ovu vrstu medija. No, obzirom na izuzetan kvalitet izrade, Verbatim DL medije su jedine kod kojih proizvodaci dozvoljavaju legalni overspeed sa originalnim firmverom (Nec i Pioneer dozvoljavaju cak i 8x), te su sva naša postignuta vremena na testu u skladu sa sertifikovanom brzinom PrimeDisc-a od 2.4x.
– Prosecne brzine snimanja DVD+R DL:
LG GSA4167B
prosecna brzina snimanja DVD+R DL: 2,40x
NEC ND3550A
prosecna brzina snimanja DVD+R DL: 2,47x
NEC ND4550A
prosecna brzina snimanja DVD+R DL: 2,47x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina snimanja DVD+R DL: 2,38x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina snimanja DVD+R DL: 2,48x
prosecna brzina snimanja DVD+R DL
Pioneer je imao problema kod snimanja PrimeDisc medija. Na žalost, zbog veoma ogranicenog broja test diskova nismo bili u stanju da utvrdimo da li je uzrok u samom uredaju ili je problem bio do konkretnog primerka medije.
Citanje Audio CD i Advanced DAE Quality Test
– citanje Audio CD
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja Audio CD: 31,11x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja Audio CD: 31,30x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja Audio CD: 31,34x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja Audio CD: 30,91x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja Audio CD: 37,69x (Turbo mod ukljucen)
prosecne brzine citanja Audio CD
– Advanced DAE Quality Test
LG GSA4167B – Advanced DAE Quality Test
NEC ND3550A – Advanced DAE Quality Test
NEC ND4550A – Advanced DAE Quality Test
PIONEER DVR-110D – Advanced DAE Quality Test
SONY DW-Q30A – Advanced DAE Quality Test
Sony je perfektno odradio DAE test, uz podršku citanja Lead In/Out, CD Text i Sub-channel informacija, sa malim pocetnim ofsetom predstavlja jedan od najboljih uredaja za bekap audio diskova. LG i pored dobrog rezultata ima suviše veliki ofset za «savršene» kopije.
Citanje CD-R/CD-RW
– citanje CD-R
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja CD-R: 36,37x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja CD-R: 36,37x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja CD-R: 36,40x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja CD-R: 31,96x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja CD-R: 37,70x (Turbo mod ukljucen)
prosecne brzine citanja CD-R
– citanje CD-RW
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja CD-RW: 31,27x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja CD-RW: 31,43x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja CD-RW: 31,48x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja CD-RW: 25,69x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja CD-RW: 26,29x
prosecne brzine citanja CD-RW
Citanje DVD-R/-RW/-RAM
– citanje DVD-R
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja DVD-R: 7.69x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja DVD-R: 11,97x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja DVD-R: 11,98x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja DVD-R: 9,33x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja DVD-R: 9,23x
prosecne brzine citanja DVD-R
– citanje DVD-RW
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja DVD-RW: 6,15x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja DVD-RW: 9,80x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja DVD-RW: 9,79x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja DVD-RW: 6,23x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja DVD-RW: 9,23x
prosecne brzine citanja DVD-RW
– citanje DVD-RAM
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja DVD-RAM: 3,01
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja DVD-RAM: 4,99x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja DVD-RAM: 1,97x
prosecne brzine citanja DVD-RAM
Globalno posmatrano, NEC odnosi pobedu u ovim testovima zahvaljujuci najbržoj specifikaciji. LG i dalje cita na nivou 4x/8x generacija. Nero CD-DVD Speed je ispoljio bag prilikom testa ucitavanja i prepoznavanja DVD-RAM medija kod NEC 4550A. Ovo naravno nije uticalo na bilo kakve performanse samog drajva i verovatno je problem na relaciji Nec cipseta i benchmark programa.
Citanje DVD+R/+RW/+R DL/DVD-Video
– citanje DVD+R
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja DVD+R: 7,69x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja DVD+R: 11,92x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja DVD+R: 11,95x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja DVD+R: 8,90x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja DVD+R: 9,21x
prosecne brzine citanja DVD+R
– citanje DVD+RW
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja DVD+RW: 6,17x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja DVD+RW: 9.80x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja DVD+RW: 9,81x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja DVD+RW: 6,24x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja DVD+RW: 9,25x
prosecne brzine citanja DVD+RW
– citanje DVD+R DL
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja DVD+R DL: 6,18x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja DVD+R DL: 5,47x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja DVD+R DL: 5,48x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja DVD+R DL: 5,63x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja DVD+R DL: 5,96x
prosecne brzine citanja DVD+R DL
– citanje DVD-VIDEO 9
LG GSA4167B
prosecna brzina citanja DVD-VIDEO 9: 6,17x
NEC ND3550A
prosecna brzina citanja DVD-VIDEO 9: 8,84x
NEC ND4550A
prosecna brzina citanja DVD-VIDEO 9: 8,66x
PIONEER DVR-110D
prosecna brzina citanja DVD-VIDEO 9: 7,41x
SONY DW-Q30A
prosecna brzina citanja DVD-VIDEO 9: 6,21x
prosecne brzine citanja DVD-Video 9
Čitanje oštećenih CD i DVD
Test koji smo ovoga puta postavili pred naše uređaje je bio ekstremno težak. Ipak, na muci se poznaju junaci kako kaže stara izreka i cilj ovog testiranja je bio da utvrdimo stepen kvaliteta ugrađene optike i efikasnost algoritma za korekciju grešaka. Korišćeno je nekoliko CD-R, DVD-R i DVD+R test diskova različitog stepena i vrste oštećenja, starosti i kvaliteta. Neki uređaji nisu uspeli da kompletiraju Surface Scan Test u razumnom roku (1-3h) i obzirom da bi procedura čitanja više nego očigledno trajala danima, test je prevremeno prekinut i okarakterisan kao neuspeo.
– TEST CD-R #1
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
– TEST CD-R #2
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
– TEST DVD-R #1
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
– TEST DVD-R #2
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
– TEST DVD+R #1
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
– TEST DVD+R #2
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
Sony je i ovaj put održao lekciju čitanja problematičnih medija i redefinisao pojam «nečitljivog diska», tik uz njega našao se Pioneer, ali ne toliko zaslugom optike koliko naprednijim algoritmom za korekciju grešaka. NEC se po ko zna koji put obrukao kao čitač, a LG je katastrofalno odradio čak i čitanje CD-R medija, te ih svakako treba zaobići ili bar kombinovati sa drugim uređajima (ukoliko vam osim pisača treba i pouzdan čitač).
Čitanje oštećenih Audio CD
Još jedan test oštećenih diskova, ovoga puta sa presovanim Audio CD diskovima.
– TEST AUDIO CD #1
Reč je originalnom (presovanom) izdanju sa manjim fabričkim defektom pri kraju diska. Disk je fizički (na oko) savršeno očuvan. Ovaj CD se bez problema pušta u svim klasičnim (kućnim) plejerima, ali se na slabijim čitačima (PC) mogu javiti problemi kod kopiranja poslednjih traka. Svi kvalitetni uređaji bi trebali da prođu ovaj test.
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
LG i Sony ne prolaze ovaj test. Dok za LG nije nikakvo iznenađenje obzirom na sve do sada viđeno, dotle nas je Sony pomalo iznenadio lošim DAE skorom.
– TEST AUDIO CD #2
U ovom slučaju površina diska je u veoma lošem stanju sa izuzetno velikim brojem malih plitkih (površinskih) ogrebotina usled neodgovarajućeg rukovanja i intenzivne upotrebe. Ipak, i ovaj disk se bez problema pušta u većini klasičnih CD plejera, ali mnogi PC uređaji imaju problema kod njegovog kopiranja.
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
Ovaj disk je jednostavno bio «pretežak zalogaj» za sve uređaje na testu.
– TEST AUDIO CD #3
Ovaj disk je u izuzetno lošem stanju, na samoj površini diska postoji nekoliko vidljivih lokacija sa greškom nastalih u toku proizvodnje i koja predstavljaju veliku poteškoću za mnoge jeftinije plejere. Disk se može puštati u celosti bez problema samo na izuzetno kvalitetnim hi-fi uređajima. Apsolutno ne očekujemo uspešnu čitljivost ovog diska ni u jednom PC uređaju, no pogledajmo rezultate:
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR-110D
SONY DW-Q30A
Potpuno neočekivano, LG uspeva da pročita poslednji disk, iako je podbacio na gotovo svim drugim sličnim testovima! Pioneer pokazuje nadmoć svog algoritma u ovakvim situacijama.
Konačno smo uspeli da pronađemo slabu tačku Sonija. Čitanje oštećenih audio CD diskova mu nije jača strana, ali ruku na srce, nakon prethodnih odlično urađenih testova, negde je prosto morao i da podbaci. Verovatno se radi o nedovoljno optimizovanoj strategiji za korekciju grešaka. LG je u principu i dalje nepouzdan, ali poslednji test ostaje prava misterija. Pioneer ima prednost kod ovakvih situacija. Nec modeli nisu prošli na ‘popravnom’.
Vremena prepoznavanja i slučajnog pristupa
– Vreme slučajnog pristupa:
– Vreme prepoznavanja medija:
Uvod u PI/PO testove
Ima li smisla sprovoditi testiranje dvd diskova u «kućnim uslovima» velika je polemika oko koje se vode beskrajne rasprave na mnogim svetskim sajtovima i forumima. Kao što je važilo slično pravilo za CD-R(W) standard kada su C1 i C2 greške u pitanju, ista priča važi i pri testiranju PI i PO grešaka kod DVD medija.
Koliko god smatrali optičke uređaje savremenom tehnologijom za skladištenje digitalnih informacija, u svom jezgru ova tehnologija je i dalje – analogna. Fizičko stanje materijala na snimajućem sloju diska reprezentuje analogni ekvivalent digitalne informacije. Prilikom čitanja, kontrolna logika vrši kontinualno merenje intenziteta reflektovanog zraka i donosi odluku o tome da li je upisana logička nula ili jedinica. Ovaj proces rekonstrukcije nije apsolutan, već se bazira na statističkoj obradi. Svaki put se pročitani niz makar malo razlikuje, ali se uz pomoć kodova za kontrolu i korekciju grešaka vrši rekontrukcija originalne informacije. Upravo iz ovih razloga, proces skeniranja diska nije savršen i zavisi od dosta faktora, uključujući i softver za interpretaciju grešaka u nekim slučajevima. Jedan disk se može pročitati sa niskim nivoom grešaka u jednom uređaju, a da istovremeno bude veoma loše ocenjen u drugom. Sa druge strane, mnogi uređaji jednostavno nisu pogodni za ovu vrstu testiranja, jer ne poseduju odgovarajuću podršku u okviru čipseta.
Ipak, skeniranje ima smisla i sa amaterskim «instrumentom» ukoliko se ono vrši kontinualno uz praćenje uzoraka prikupljanjem informacija na osnovu kojih se kasnije donose određeni zaključci. Još jedna od čestih zabluda je da postoje «tačni» i «pogrešni» rezultati ovog testiranja. Ukoliko ste dobili dobar rezultat na jednom uređaju, a sasvim suprotan na drugom – oba rezultata možete smatrati validnim! Naime, ukoliko izolujemo razlike između uređaja i softvera i usredsredimo svoju pažnju na dobijeni rezultat, to je upravo reprezentacija onako kako su ih ti konkretni uređaji «pročitali». Verujemo da ste u ovom trenutku upravo sebi postavili identično pitanje kojim smo i započeli našu priču iz ovog podnaslova.
Suština skeniranja je u relativnom upoređivanje dobijenih vrednosti sa različitim vrstama medija na istom uređaju i donošenje opštih zaključaka o kvalitetu određene kombinacije medija i uređaja (pošto su ove dve stvari fizički nerazdvojive u amaterskim uslovima). Da bi precizno izdvojili faktor samog uređaja, potrebno je poznavati njegove karakteristike, što je praktično nemoguće kod komercijalnih rešenja koja se razlikuju od primerka do primerka, pa čak i u okviru istih serija. Potreban je izuzetno skup industrijski kalibrisani sistem kod kojeg je faktor greške egzaktno određen (ili se greška nalazi u strogo tolerisanom intervalu), ali iz sasvim razumljivih razloga ova oprema nije dostupna običnim korisnicima i namenjena je, pre svega, proizvođačima optičkih uređaja i medija za testiranje i kontrolu kvaliteta sopstvenih proizvoda.
U našem slučaju koristimo LiteOn SOHW-832s i Nero CD-DVD Speed za skeniranje PI i PIF grešaka. Imajte na umu da zbog gore navedene priče rezultate možete interpretirati samo onako kako ih ovaj uređaj «vidi».
Definicije i tumačenje grešaka
Bez preteranog ulaženja u detalje, obzirom da kompletna struktura dvd formata zahteva usko-stručno znanje iz ove oblasti, daćemo samo kratke upute šta zaista predstavljaju PI i PIF greške koje merimo. U procesu snimanja diska, podaci koji stižu u pisač ( Main Data ) pre samog snimanja se transformišu u tzv. frejmove ili okvire (frames) i to putem nekoliko sukcesivnih koraka:
1 korak: generisanje Data Frame-a (vidi sliku). Data Frame se sastoji iz matrice od 12 redova, pri čemu svaki red sadrži 172 bajta (12×172=2064 bajta). Prvi red na samom početku sadrži ID Identifikacione podatke (4 bajta), IED identifikacione podatke kôda za detekciju grešaka (2 bajta) i RSV podatke rezervisane za specifične aplikacije (6 bajta). U produžetku prvog reda sledi preostalih 160 bajtova glavnih podataka ( Main Data ). Narednih 11 redova takođe pripadaju glavnim podacima, a završetak poslednjeg reda čine 4 EDC bajta (kôd za korekciju grešaka). Dakle, Data Frame čine 2048 bajtova (Main Data) i 16 bajtova (kontrolni i adresni podaci).
2 korak: Scrambled Frames (skremblovanje Main Data frejmova). Uz pomoć specijalnog pomerajućeg registra sa povratnom spregom (Feedback Shift Register) i korakom pomeraja od 8 bita vrši se skremblovanje Main Data sadržaja kod prethodno formiranog Data frejma.
3 korak: Od 16 uzastopnih Skremblovanih frejmova formira se 1 ECC blok u obliku matrice veličine 192 redova ( rows ), pri čemu svaki red sadrži 172 bajta. Svakom ECC bloku se zatim dodaje još 16 redova koji sadrže PO informacije (Parity of Outer Data, kontrolni bajtovi za proveru parnosti po kolonama). I konačno, svakom od 208 redova se dodaje još po 10 bajtova na kraju svakog reda koji sadrže PI informacije (Parity of Inner Data, kontrolni bajtovi za proveru parnosti po redovima).
4 korak: Po formiranju ECC bloka, on se deli na 16 Recording frejmova koji se formiraju multipleksiranjem 12 redova iz ECC bloka sa jednim od 16 dodatih redova iz PO bloka, tako da svaki Recordin g frejm sadrži 13 redova od po 182 bajta.
5 korak: Naredni korak je modulacija Recording frejmova i NRZ konverzija (Non-Return To Zero) kako bi se optimizovao broj prelaza iz nule u jedinicu.
6 korak: Konačno, poslednji korak u nizu je organizacija frejmova u fizičke sektore i generisanje Sync okvira, te konačna priprema za snimanje.
Prilikom čitanja diska, ova procedura se praktično odvija u suprotnom smeru, pri čemu se vrši rekonstrukcija originalnog ECC bloka koji je nama interesantan za dalju priču.
PI greške
Ukoliko se pre izvršene PI korekcije u okviru jednog reda ( row ) ECC bloka detektuje makar i jedan korumpirani (defektni) bajt, kažemo da taj red predstavlja jednu PI grešku (Parity Inner Error) . Obzirom da se prema standardu dozvoljena količina PI grešaka definiše za 8 uzastopnih ECC blokova, njihov broj u ukupnom zbiru ne sme iznositi više od 280. Teorijski, od ukupno 1664 redova (208×8) koliko ih ima u 8 uzastopnih ECC blokova, svaki od blokova može sadržati max 208 PI grešaka, odnosno u 8 ECC intervalu možemo imati maksimalno 1664 PI grešaka, ali takav disk je praktično nečitljiv.
PIF greške
Ponovo se vraćamo na redove u ECC bloku. Prema usvojenom standardu, ukoliko red poseduje više od 5 korumpiranih bajtova, kažemo da taj red reprezentuje jednu PIF grešku (Parity Inner Uncorrectable) . Dalje, u bilo kom ECC bloku (= 208 redova) ukupan broj PIF grešaka ne sme biti veći od 4. To znači da jedan blok može posedovati maksimalno 4 korumpirana reda od po 182 bajta. U praktičnom smislu, PIF greške su preostale PI greške koje se ne mogu više korigovati na PI nivou.
Ovde se javlja i jedan problem sa stanovišta korišćenih programa i uređaja koji interpretiraju ove greške. Obzirom da standard definiše PI greške za 8 uzastopnih ECC blokova, a PIF greške na nivou 1 ECC bloka, neki programi su podešeni da vrše sumiranje 8/8 ECC za obe vrste grešaka, što automatski ne zadovoljava standard. U takvom slučaju se usvaja da je maksimalna dozvoljena vrednost PIF grešaka 32 (4×8 ECC) u idealnom slučaju. No, zbog statističke raspodele grešaka u okviru 8 ECC blokova (mi ne znamo njihovu tačnu raspodelu) granica se spušta na 16, a u apsolutnom slučaju i na 4! Razlog je sasvim očigledan – u uzastopnom nizu se u jednom od osam ECC blokova mogu zateći sve 32 PIF greške (a u preostalih sedam nula), što u tom slučaju rezultuje jednim nečitljivim ECC blokom. Ovaj problem se rešava korišćenjem odvojenih 8/1 ECC sumiranja za PI i PIF respektivno.
Problematika oko izračunavanja grešaka se ovde ne završava. Standard ne definiše brzinu rotacije diska prilikom skeniranja, ali se predpostavlja da ona iznosi 1x CLV (što je standard kod industrijske merne opreme). Eksperimentom se utvrđuju povoljne brzine i setovanja kod različitih tipova snimača i njihovih generacija, sve u cilju optimizacije utrošenog vremena i postignute «tačnosti».
PO/POF greške:
Nakon korekcije PI grešaka, dolazi spoljašnji obruč ili korekcija po kolonama. Na žalost, nije nam poznata metoda izračunavanja PO grešaka (Parity Outer Error) i kolika je njihova dozvoljena vrednost. Sa druge strane, POF greške (Parity Outer Uncorrectable) predstavljaju konačne greške koje se ne mogu korigovati daljom proverom parnosti i u tom slučaju se informacija sa diska razlikuje od originalne. Dozvoljena vrednost za POF, dakle, iznosi 0.
Iz ovoga se može jasno zaključiti da disk koji ne zadovoljava kriterijume po pitanju PI/PIF grešaka i dalje može biti čitljiv (prolazi verifikaciju itd.) ali postoji rizik da se informacija vremenom (usled procesa starenja, oštećenja i sl.) ne može više povratiti u svom originalnom obliku. Proces starenja ne možemo izbeći, ali ga možemo usporiti pažljivim skladištenjem diskova i inicijalnim kvalitetnim zapisom.
PI/PO testovi
Test drive: LiteOn SOHW-832s (4x CAV, 8/1 ECC scanning interval) PI (max): 280, PIF (max): 4
– DVD-R (Verbatim 16x @ 16x)
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR110D
SONY DW-Q30A
– DVD+R (Verbatim 16x @ 16x)
LG GSA4167B
NEC ND3550A
NEC ND4550A
PIONEER DVR110D
SONY DW-Q30A
Sudeći po ovim rezultatima, svi uređaji su postigli za nijansu kvalitetniji zapis po DVD+R formatu. Ipak, ove rezultate treba uzeti sa određenom rezervom.
DVD-RAM format
DVD-RAM je razvijen od strane DVD Foruma daleke 1996. kao ultimativna zamena za floppy-disk i bio je prvi rewritable DVD format na tržištu. Međutim, fizička nekompatibilnost sa klasičnim DVD formatom i nedovoljno raširena podrška kroz odgovarajući hardver učinili su njegovu zastupljenost ograničenom.
RAM u nazivu potiče od Random Access Memory, što, obzirom na njegovu strukturu, treba da asocira na brz slučajni pristup podacima. Format je zamišljen kao jeftina zamena za magneto-optičke diskove i u prvoj reviziji isporučivani su u obliku kertridža kapaciteta 2.6/5.2 GB (single/double sided), kasnije su izašle revizije većeg kapaciteta 4.7/9.4 GB (povećan je usavršavanjem tehnološkog procesa i smanjivanjem rastojanja između land/groove traka) i koji su takođe bili u kertridžima, ali iz kojih se disk mogao vaditi i čitati u nekom uređaju sa klasičnim tray otvorom; disk bi se vraćao u kertridž prilikom ponovnog brisanja i snimanja. Poslednja revizija bez kertridža je omogućila njihovu potpunu integraciju sa klasičnim DVD uređajima, smanjenje troškova proizvodnje i širu komercijalnu upotrebu, ali za to je ipak bilo prekasno. DVD-RAM je po brzinskim specifikacijama odavno bio prevaziđen, a +/-RW formati su uveliko već osvojili tržište.
Ipak, tokom 2004. Panasonic intenzivno počinje da forsira podršku za DVD-RAM u okviru PC i kućnih set-top rekordera na US tržištu, što su ubrzo prihvatili Hitachi, LG, JVC, Samsung, Teac, Toshiba i Matsushita čija saradnja kulminira osnivanjem RAM Promotion Group- e.
Land & Groove recording princip
Struktura DVD-RAM diska sastoji se iz traka koje su organizovane u koncentrične krugove (kao i kod konvencionalnog hard-diska umesto kontinualne spirale) i podeljene su u tzv. zone. Za razliku od konvencionalnih optičkih diskova kod kojih se podaci upisuju samo na ugraviranim brazdama (tzv. on-groove recording), kod DVD-RAM medija se podaci upisuju i po «land» (kopno) i po «groove» (brazda) koncentričnim trakama, čime je svojevremeno postignut veći kapacitet (imajući u vidu raspoloživu tehnologiju kada je format prvobitno predstavljen). DVD-RAM diskove poslednje generacije (bez kertridža) je nemoguće pomešati sa «običnim» +/-RW tipovima jer sa snimajuće strane postoje fabrički ugravirane tamne crtice koje služe za kalibraciju tokom čitanja i pisanja. Zbog svoje strukture, disk se praktično može koristiti za istovremeno snimanje i upisivanje ili direktno editovanje fajlova bez prethodnog kopiranja na HDD disk!
Zone na 2.6 GB DVD-RAM disku (podela kod 4.7 GB verzije je u osnovi identična osim što je broj zona povećan na 35)
DVD-RAM koristi princip phase-change tehnologije kao i klasični RW. Zagrevanjem središnjeg metal-film sloja korišćenjem više ili niže temperature površina legure prelazi iz kristalnog u anamorfno stanje i obratno, čime se menja i refleksivna karakteristika snimajućeg sloja. Trajnost zapisa se standardom predviđa na minimum 30 godina, a broj brisanja/pisanja na čak 100.000 puta, što je praktično neuporedivo sa predviđenih ~1000 za RW.
DVD-RAM podržava i defect management odnosno automatsku hardversku verifikaciju. Šta to u praksi znači? Drajv paralelno sa upisom vrši verifikaciju (čitanje i upoređivanje) snimljenih podataka kako bi se obezbedio visok nivo sigurnosti. To u prevodu znači i da upis na “3x” sertifikovani medij efektivno iznosi svega 1.0-1.2x, odnosno na 5x medij svega 2.5x! Ukoliko u toku snimanja verifikacija otkaže, te lokacije se automatski markiraju i u letu zamenjuju rezervnim iz tzv. spare sectors tabela. Verifikacija se može isključiti samo u okviru benchmark softvera, dok u normalnom radu to na većini consumer uređaja nije moguće. Ali, obzirom da se ovi diskovi prevashodno i koriste za bekap, isključivanje verifikacije i nema previše smisla.
Mediji se mogu udobno koristiti bez posredovanja programa za snimanje, ali je podrška za FAT/UDF format podređena operativnom sistemu pod kojim se koriste. U okviru Windows XP-a diskovi se bez prethodnih intervencija mogu formatirati samo u FAT32 što nije preporučljivo rešenje pored superiornog UDF fajl-sistema (veći fajlovi se nešto sporije kopiraju kod FAT32). No, za UDF se mora instalirati (1) odgovarajući UDF drajver ili (2) Nero InCD. Windows XP podržava samo čitanje UDF-a do v2.01 verzije, a kompletna podrška sa snimanjem do UDF v2.50 se očekuje sa Vistom. Novije verzije MacOS i Linux sistema direktno podržavaju snimanje u UDF format, a samim tim i DVD-RAM.
DVD-RAM u praksi…
Rad sa “RAM” diskovima kod oba DVD Multi uređaja na našem testu je, uprkos sporom upisu, protekao bez ikakvih problema. Dovoljno je formatirati medij za desetak sekundi i to je sve! Podržano je direktno snimanje iz Windows Explorera, a disk se jednostavno ponaša kao veliki «flopi» drajv.
DVD-RAM i InCD: podržani fajl sistemi FAT32, UDF 1.02/1.50/2.00/2.01/2.50
Formatiranje iz Nero InCD-a
U okviru Drive properties-a možete uključiti Write protection zaštitu od preventivnog brisanja sadržaja
Kopiranje fajlova iz Windows Explorera
Usled manje zastupljenosti i složenije proizvodnje, cena u odnosu na konvencionalne dvd+/-rw medije je oko 3-5x puta veća (u ovom trenutku), što ovaj format još uvek ne čini konkurentnim i ne ide u prilog zamisli kao idealnim medijama za masovnu upotrebu. Njihova proizvodnja i prodaja opada iz godine u godinu. Ipak, sa nestrpljenjem očekujemo novu RAM 2 generaciju medija i odgovarajućih pisača koji će ovom formatu doneti veću fleksibilnost i produžiti tržišni vek.
I za kraj…
Sabirajući utiske, možemo reći da su nove generacije 16x pisača donele izvestan napredak, pre svega u kvalitetu snimanja i većoj kompatibilnosti medija, iako im niska cena jednostavno ne ide na ruku. NEC je i dalje katastrofalan čitač, Pioneer i dalje ima svoju viziju idealnog snimača, LG je i dalje tih, u određenim segmentima veoma brz, dok u ostalim i dalje prespor i veoma loš, Sony opet negde u sredini… i iako su nam svi postali na neki način dragi u toku testiranja, na kraju ipak treba odabrati all-round uređaj koji će solidno ispuniti sve aspekte svoje primene.
Kao zaokružen proizvod, Sony je osvojio naše srce veoma solidnim radom, izuzetno kvalitetnim zapisom po +R medijama, odličnim kvalitetom optike i algoritmom za korekciju grešaka. Uz njega bismo još istakli i Pioneera (napominjemo, u ovoj grupi testiranih uređaja). Za koji ćete se uređaj odlučiti najviše zavisi od vaših potreba i procene. Pokušali smo da sve uređaje što vernije predstavimo, ali konačna odluka ipak ostaje na vama. Ukoliko već posedujete 16x pisač iz neke prethodne generacije sa kojim ste zadovoljni, nemate previše razloga za upgrejd. Specifikacije za još uvek egzotične 6x i 8x RW/DL medije vam u ovom trenutku ionako ništa ne znače. Sa druge strane, obzirom na cenu testiranih uređaja koja u proseku iznosi 45 €, iskreno nema previše smisla dodeljivati Best-Buy. Ali iskreno, imajući u vidu ovakve cene možda bi najbolji prijateljski savet glasio: uzmite dva, ali različita! Sony uređaj na test ustupio Comtrade Computers. LG, Nec i Pioneer na test ustupio Pin Computers.