Uporedni test GeForce 6600 i 6600GT kartica

Uporedni test GeForce 6600 i 6600GT kartica

GeForce 6600 GT su najpopularnije mainstream kartice jer nude odlične performanse po ceni koja je do skoro važila za daleko inferiornije modele. Detaljno smo testirali nekoliko standardnih i GT izdanja ovih kartica u single GPU i SLI režimu. Koja je od njih najbolji izbor, a koja najbolja kupovina za uloženi novac?

    Sadržaj

      Branko Maksimović

      Uvod

      Još od trenutka kada je nVidia predstavila nV40 i vratila se na svoje počasno
      mesto, ljubitelji brze grafike, igrači i dizajneri-amateri, očekuju “lite” izdanje
      ove tehnologije, novi GeForce MX koji će omogućiti veći broj frejmova u sekundi
      u omiljenoj ili nekoj novoj igri koju tek treba da igraju sa svim detaljima i
      onako kako su programeri i dizajneri to zamislili. Naravno, tu su i korisnici
      CAD, engineer i modeling aplikacija, koji bi takođe mogli osetiti
      ubrzanje. Kombinacija nForce 4, PCI Express tehnologije i AMD X86-64 arhitekture
      ubrzanje obezbeđuje “u najavi”. Takođe, tu je ponovo i SLI, sa svojim prednostima
      i manama, koje su, može se reći, slične onima kod dual-procesorskih sistema: sve
      zavisi od softverske optimizacije. Pred nama je nekoliko GeForce 6600 i 6600 GT
      kartica, sve u PCI Express izdanju. Pokušaćemo da odgovorimo na pitanje koju od
      njih vredi nabaviti, koja vam pruža najviše, a koja najviše za uloženi novac?
      Da li je realno kupiti GeForce 6600 GT i SLI ploču sada, a onda uraditi upgrade
      i dokupiti još jednu?

      Još u našem prvom testu GeForce 6800 kartice smo pričali o skalabilnoj arhitekturi
      samog GPU-a i objasnili organizaciju pipeline jedinica u segmente od po četiri
      Quad Unita. nV40 ima četiri ovakve Q-jedinice, dok 6600 video čip ima dve. GeForce
      6600 je, najkraće rečeno, polovina GeForce 6800 čipa. Ima dvostruko manji broj
      pixel i vertex jedinica (osam, odnosno tri), memorijska magistrala je svedena
      na širinu od 128 bita, buffer i cache memorije su optimizovane prema novom okruženju,
      dok je 2D i video engine zadržan u celosti pa i dalje podržava hardverski MPEG2
      i 4 (WMV9) enkoding. Da bi GeForce 6600 bio jeftiniji u proizvodnji, a karticu
      činio manje energetski zahtevnom, nV43 je fizički manji čip – sastavljen od približno
      143 miliona tranzistora, što je daleko manje od 220+ miliona, koliko ih ima GeForce
      6800 GPU. Još jedna činjenica koja doprinosi smanjenju troškova, leži u podatku
      da nV43 izrađuje TSMC u 0.11 mikronskom postupku. U pitanju je, takođe, prvi nVidia
      video akcelerator koji ima direktnu podršku za PCI Express, tako da se na novim
      karticama ne nalazi bridge čip, prisutan na PEG verzijama GeForce FX kartica.
      nV43 bazirane kartice su prve u GeForce 6 familiji koje podržavaju Scalable Link
      Interface tehnologiju. Tu su sve tehnologije (UltraShadow II, Shader Model 3.0,
      HDR…) koje podržava i najjači GeForce, a naravno, podržana je GDDR3 i obična DDR
      memorija. Zahvaljujući manjem broju tranzistora i proizvodnom postupku sa sitnijim
      međutranzistorskim rastojanjem (0.11 mikrona), nV43 ne zahteva dodatno napajanje,
      disipira znatno manju količinu toplotne energije i može da radi na višim taktovima
      nego nV40. Novi čip stiže u dve osnovne varijante – 6600 i 6600 GT, ali se neki
      od proizvođača mogu odlučiti da ubrzaju postojeće modele (i obično to i naplate).
      Kartica bazirana na GeForce 6600 predlošku bi trebalo da radi na 300 MHz za jezgro
      i oko 550 MHz (efektivno) za memoriju, mada u ovoj kategoriji često ima odstupanja,
      pa bi kupci trebalo da obrate pažnju na koliko je podešen takt VRAM-a na akceleratoru
      koji ih zanima. nV43 na GeForce 6600 GT karticama je predviđen da radi na 500
      MHz i komunicira sa GDDR3 memorijom na efektivnih 1000 MHz, ali smo već bili u
      prilici da vidimo ASUS, Leadtek i Gainward kartice koje uz 6600 GT imaju TOP,
      Extreme i GLH sufikse koji označavaju još više radne frekvencije.

      GeForce 6600, SLI…

      Već smo pisali o nVidia SLI tehnologiji, ali ćemo ponoviti da je ideja potekla
      od kompanije 3dfx, koja je imala multi GPU ScanLine Interleave tehnologiju na
      svojim Voodoo 2 akceleratorima. Ona je omogućavala da se dva grafička akceleratora,
      svaki sa po tri odvojena čipa na sebi, upare i udvostruče fillrate i memorijski
      propusni opseg. Sa PCI akceleratorima nije bilo problema, ali je on nastao kada
      je Intel kreirao AGP standard, koji može da komunicira samo sa jednim grafičkim
      procesorom. ATI je tako morao da konstruiše kontrolnu logiku koja omogućava jednom
      video procesoru da bude primaran i da prosleđuje deo posla sekundarnom procesoru,
      “skrivenom” od AGP magistrale. Sličnu stvar je uradio i XGI na Volari Duo karticama,
      a već kod naredne generacije, upotrebljena je prednost PCI Express x16 magistrale,
      o čemu smo detaljno pisali u testu Gigabyte GV-3D1 kartice.

      SLI kod Voodoo kartica funkcioniše tako što prvi akcelerator procesira sve neparne,
      a drugi sve parne linije na ekranu, ali su zbog kabla i neusaglašenosti intenziteta
      signala, dve Voodoo 2 kartice generisale i određenu količinu šuma, a onda i sniženje
      kvaliteta prikaza u 3D režimu. nVidia SLI je rudimentarno drugačiji: specijalan
      bridge povezuje kartice, a softverski deo se svodi na “Alternate Frame Rendering”
      i “Split Frame Rendering” o kojima smo takođe već pisali. Ukratko, “Alternate
      Frame Rendering” algoritam omogućava da svaki frejm odrađuje po jedan od akceleratora
      naizmenično, pa su onda obe kartice opterećene jednako u svakom od veoma kratkih
      vremenskih intervala, dok metod “Split Frame Rendering” deli ekran na dva dela
      koja nemaju u svakom trenutku iste površine. SFR algoritam deli scenu po visini
      projekcije, odnosno odvaja “zaduženja” oba akceleratora tako da svaki GPU u svakom
      momentu ima približno isti broj posla – u svakom delu scene se uvek nalazi sličan
      broj poligona i efekata.

      Pošto smo uporedni test GeForce 6600 kartica radili paralelno uz testiranje
      Gigabyte GV-3D1 akceleratora, prenećemo ponovo zanimljive zaključke do kojih
      smo došli empirijskim putem: ForceWare verzija 66.81, 66.93 i 71.40 se svakako
      razlikuju kada su performanse u Dual GPU režimu u pitanju. Ono što mnogi nisu
      naveli kada su pisali o SLI modu rada, jeste da nVidia mora da napravi skript
      za svaku igru, kako bi ona radila u AFR ili SFR režimu. Ostaje nejasno zbog
      čega, po defaultu, drajver, ako je podešen za Dual GPU ne ume da natera bilo
      koju 3D aplikaciju (pa i screen saver) da koristi oba GPU-a, odnosno obe kartice
      u sistemu? Zbog čega korisnik mora da skida nove drajvere, samo da bi oba GPU-a
      bila iskorištena? Prema onome što smo uspeli da saznamo, sva tri pomenuta drajvera
      imaju profile za igre FarCry, Painkiller, The Sims 2 (SFR), Doom 3 i Half Life
      (AFR), dok neke druge, takodje dobre i popularne igre nemaju. Tako da, ako igrate
      igre kao što su NFS Underground 2, FlatOut, StarWars BattleFront, Vampire The
      Masquerade, Chronnicles of Riddick, Flight Simulator – drugi GPU uopšte neće
      biti upotrebljen! Kako napraviti sopstveni profil? Potrebno je samo editovati
      fajl NvApps.xml, koji se nalazi u WindowsSystem32 direktorijumu. Tamo gde je
      za aplikaciju ispisano:
      <PROFILE Label=“ImeAplikacije”>
      <APLICATION Label= “aplikacija.exe” />
      <PROPERTY Label= “multichip_rendering_mode” Value=“1” Itemtype=“predefined”
      />
      </PROFILE>

      Broj 1 označava Alternate Frame Rendering mod, 2 stoji za Split Frame Rendering,
      dok je 4 – Single GPU mod. Još jednom ćemo reći – ostaje nejasno zbog čega nVidia
      samo, makar i nezvanično, ne obezbedi nove verzije NvApps.xml fajla za download.
      Ovako korisnicima ostaje da pronađu ovakvo uputstvo, igraju se sami i isprobavaju
      da li SFR ili AFR pružaju bolje rezultate, sami benchmark-uju itd. Postoji mogućnost
      i da aplikaciji ne odgovara neki od modova, te može blokirati, pa je za njih jedino
      Single GPU mod rešenje. nVidia se, čini nam se, ne trudi toliko da SLI tehnologija
      postigne uspeh ni blizu njenih potencijala. Mi smo testirali sa poslednjom beta
      verzijom ForceWare drajvera koju smo uspeli da pronađemo – 77.40. Ostaje pitanje
      zbog čega još uvek ne postoji, makar third party utility koji bi omogućavao lako
      pravljenje ovih profila.

      SLI – naših pet centi

      Ne možemo da se ne osvrnemo još jednom na pitanje postavljeno na početku ovog
      testa: da li je logično očekivati da će korisnici kupovati nForce 4 SLI ploče
      (koje zaista nisu mnogo skuplje od Ultra modela) u nameri da koriste samo jedan
      akcelerator, da bi kasnije kupili još jedan, identičan? Da li bi, da ste slučajno
      imali neku stariju SLI ploču sa GeForce FX5700 Ultra (prethodna srednja klasa)
      karticom, u ovom trenutku želeli da kupite još jedan FX5700 Ultra. Da li bi
      uspeli da ga nađete po dovoljno niskoj ceni, ili bi radije prešli na GeForce
      6600GT, koji je jeftiniji, a verovatno i brži od dve hipotetičke FX5700 Ultra
      kartice u SLI režimu?

      Do odgovora možemo doći uz nekoliko argumenata. nVidia je sa nV4x arhitekturom
      došla na korak ispred konkurencije, tako da ni naslednici neće imati podršku za
      neki noviji Shader Model, već će pružati iste performanse kao i nV43x, naravno,
      srazmerne fillrate-u i memorijskom propusnom opsegu. Drugim rečima, imaće veoma
      sličnu arhitekturu. Ovo nije bio slučaj sa CineFX generacijom. FX kartice su na
      istom taktu memorije i jezgra, sa istim brojem pipeline jedinica osetno slabije
      od odgovarajućih nV4x kartica, čak i u onoj meri u kojoj bi Pentium 4 na 2 GHz
      bio sporiji od Athlona 64 na istom taktu. nVidia možda neće brzo izbaciti GeForce
      7800 Ultra niti 7600 GT, pa će logičan upgrade za korisnike GeForce 6600 GT kartica
      na nForce 4 SLI (a možda i Ultra) pločama biti još jedan GeForce 6600 GT (bitno
      je da obe kartice imaju isti bios), sve pod uslovom da dve ovakve kartice u 90%
      aplikacija stižu i prestižu GeForce 6800 GT, kao što to čine u 3DMarku, Doom-u
      ili nekoj od retkih igara za koju postoje profili i optimizacije. Međutim, za
      one koji nemaju nForce 4 i ako se u međuvremenu ne pojavi VIA ili Intel čipset
      sa SLI mogćnostima, verovatno će biti logično da idu na neki jači GeForce.

      SLI je kao koncept jako zanimljiv; veliki procenat njegovog uspeha duguje psihološkom
      momentu kod kupaca jer “ja imam dva GeForce 3D akceleratora u mašini” može biti
      novi način da vam komšija ili najbolji drug zavidi. Isto tako, SLI u praksi može
      biti uludo trošenje resursa i para. Možda se mnogima ne čini logičnom ideja o
      uparivanju dve GeForce 6600 GT kartice, jer već postoji rešenje sa jednim GeForce
      6800 Ultra modelom, (koji je, ruku na srce, još uvek nemoguće pronaći na našem
      tržištu u PCI Express varijanti) koji pruža i za nijansu više performanse (koje
      su uvek visoke i ne zavise od profila). Međutim, naredni korak za nVidiu jeste
      podmlađena GeForce 6 serija video akceleratora, opet bazirana na nV4x tehnologiji,
      sa SLI podrškom… Tako će, kada ove kartice stignu kod nas na tržište, performanse
      jedne od najbržih kartica koje postoje moći da budu gotovo udvostručene. Odličan
      način da se sastavi ultimativna igračka mašina i potroši velika količina novca.
      Naravno, tu su i korisnici koji se bave modelingom i animacijom, koji znaju da
      je za OpenGL posle Quadro-a najbolja neka GeForce solucija. Ostaje samo da vidimo
      kakve će prednosti doneti SLI u ovim aplikacijama, čak iako bi profile pravili
      ručno.

      ASUS GeForce EN6600GT


       

      Trenutno i zvanično najveći proizvođač matičnih ploča i grafičkih kartica,
      tajvanski ASUS, i dalje uz svoje video akceleratore isporučuje bogat softverski
      paket. Ovaj added value, kako marketinški magovi vole da ga nazovu, sastoji
      se od GameFace Live i Video Security Online sistema o kojima smo u više navrata
      pisali.


      Takođe, ASUS, kao i Gainward i Leadek, ima i ekstremnu verziju svoje kartice
      koja je overklokovana na 550/1100 MHz i ima GDDR3 memorijske čipove sa latencijom
      od 1.6ns. Ovaj model se zove N6600GT TOP (Top Overclock Performanse). Takođe,
      neki N6600 GT modeli koji su prikazivani na stranim testovima, bili su podešeni
      na 500/1000 MHz i namenjeni su dalekoistočnim tržištima, dok je kartica sa našeg
      testa radila na 515/1030 MHz. Napominjemo da ovo nema veze sa overklokovanjem
      koje, “na svoju ruku”, rade neke nForce 4 SLI ploče. Posebna serija, namenjena
      evropskom i američkom tržištu, stiže sa igrama Doom 3, zajedno uz Joint Operations:
      Typhoon rising, softverom kakav je AsusDVD, PowerDirector 3DE, Media Show SE
      2.0 itd.


      N6600 GT je proizveden u Tajvanu, prepoznatljiv je po plavoj štampi – ove sezone
      je, čini se, oker, oranž, ali i ugalj crni lak namenjen PCB-u ATI kartica, odnosno
      matičnih ploča. Kuler deluje moćnije od onog koji se koristi kod drugih kartica:
      nije preterano glomazan, ali je donja strana, kao i par rebara načinjeno od
      legure bakra. Layout se ne razlikuje od drugih sličnih kartica. Tu je Samsung
      GDDR3 memorija sa očekivanom latencijom od 2.0ns, sakrivena ispod bakarnih metalnih
      profila (tzv. heat-spredder-a), zatim relativno jaka naponska jedinica, ali
      i SLI konektor i mesto predviđeno za eksterno napajanje na nekim, možda overklokovanim
      AGP izdanjima. Podsetićemo da AGP slot video kartici ne može da isporuči više
      od pedesetak vati snage, pa je ipak za očekivati da neki GeForce 6600 GT AGP
      modeli imaju i konektor za dodatno napajanje.


      ASUS kartica je na A8N-SLI Deluxe ploči radila besprekorno i solo, ali i u
      SLI režimu, zajedno sa još jednom, identičnom. Takođe, radila je bez greške
      i na MSI i915 Neo2 Platinum ploči, sa kojom smo testirali nekoliko GeForce 6600
      kartica. Prema onome što smo mogli da vidimo, u svim rezolucijama, uključujući
      i 1600 x 1200, pružila je visok kvalitet slike. Izgleda da su dani kada je mutna
      slika bila česta pojava kod nVidia kartica i definitivno prošli.


       

      Club3D GeForce 6600

      Jedna od prvih GeForce 6600 kartica koje smo testirali, stigla je u zaista lepom
      pakovanju. Club3D ima zaista lepo retail pakovanje, ali je zato poznat po minimalističkom
      propratnom paketu.


      Bundle još uvek nije obogaćen atraktivnim igrama, ali su tu kompozitni kabl, RGB
      i S-Video razdelnik, DVI adapter i propratni CD sa drajverima. Club3D, kompanija
      za koju se pre može reći da je brend, a manje da je proizvođač, preuzima “know-how”
      rešenja od proverenih proizvođača kao što su Sapphire, TUL, MSI, Gigabyte, a kako
      znamo da je njihov program veoma raznovrstan, to nije ni iznenađenje. Kompanija
      sa kancelarijama i logistikom smeštenim u Holandiji, u ponudi ima kartice sa čipovima
      iz korporacija nVidia, ATI, XGI i S3, a njihov GeForce 6600 stiže na PCB-u lakiranim
      marinsko plavom bojom.


      Gledajući samo kuler, memorijske čipove i naponsku jedinicu, rekli bi smo da je
      u pitanju neki GeForce 4 Ti4200 sa 64 MB memorije. Ipak, odaju ga nešto jednostavniji
      layout i naravno, PCI Express x16 izvodi.


      S obzirom da se radi o kartici kod koje je jezgro podešeno na svega 300 MHz, a
      memorija na 250 MHz (500 DDR), jasno je da i memorijski čipovi u TSOP pakovanju,
      koji su stigli od Hynix-a, mogu da obave posao. Ukupno 128 MB ove memorije, smeštenih
      sa osnovne strane kartice, ima rejting od 4 ns.


      Kao što smo i napomenuli, kartica sa testa je bila podešena na 300/500 MHz, ali
      bi memorija “komotno” mogla da radi barem na efektivnih 550 MHz. Čak i 300 MHz
      (600 DDR) nisu problem za Hynix ET-4 čipove, koji su još pre dve godine lako postizali
      300 i više MHz na većini GF4 Ti4200 64 MB kartica.


      Kod kartice moramo pohvaliti pedantnu izradu, zaista lepo dizajniran i montiran
      rashladni sistem, kao i izuzetnu stabilnost u radu. Karticu smo mogli i solidno
      da ubrzamo – koristili smo popularni RivaTuner utility, koji nam je otkrio da
      su njeni limiti značajno iznad propisanih frekvencija. Uz dodatno hlađenje i
      odobravanje pokoje greške u prikazu, moguće je postići sjajne rezultate.


      Pomenućemo da u proizvođač u ponudi ima i model sa 256 MB video memorije, dok
      su ostale karakteristike identične. Jeftine komponente i memorija koja se već
      dugo i masovno proizvodi, jednostavan kuler i štampana ploča omogućavaju bilo
      kojoj, pa i Club3D GeForce 6600 kartici da predstavlja odličan izbor u kategoriji
      “visoke performanse u odnosu na količinu uloženog novca”.

      Gigabyte GV-NX66T 128D (GeForce 6600GT)


      GV-NX66T128D je interna oznaka Gigabyte GeForce 6600 GT akceleratora, sa kojim
      je, u pakovanju, stigla i puna verzija popularne horor igre Doom 3. U pakovanju
      se, pored razdelnika za HDTV i DVI adaptera, nalazi još i CD sa upravljačkim
      programima (V-Tuner 2 aplikacija za overklokovanje, na primer), ali i što je
      veoma bitno, kompletna igra Doom 3 i naravno, video akcelerator.


      Štampa na kojoj se nalazi sva elektronika ove pedatno izrađene kartice, podseća
      na onu kod regularnih GeForce 6600 modela, ali se zapravo razlikuje po nekoliko
      bitnih stavki. PCB ima četiri osnovna i tri međusloja, znatno jaču naponsku
      jedinicu, te logiku i interfejs za nVidia SLI sistem.


      Od konektora, tu su redom 15-pin D-Sub analogni, DVI-I i S-Video sa HDTV komponentnim
      kablom. Oklopljena tri elektrolitska kondenzatora i MOSFET-i su vezani za GPU,
      dok nekoliko standardnih kondenzatora održavaju stabilan napon za memorijske čipove.


      NX66T128D ima standardnih 128 MB GDDR3 memorije koja “kuca” na efektivnih 1000
      MHz, pa je i logična njena 2.0 ns dekleracija. Jezgro je hlađeno nešto većim kulerom,
      čiji je ventilator uglavnom tih, ali ako je potrebno, ume da ubrza do blizu 4500
      rpm, što se nama nije dešavalo čak ni prilikom intenzivnog testiranja pri ubrzanim
      radnim frekvencijama.


      Kartica je pružila visok kvalitet slike na analognom izlazu na referentnom Samsung
      959 NF monitoru, a HDTV out smo probali na Samsung 730 MP LCD ekranu sa TV tjunerom
      i odgovarajućem komponentnom ulazu, kada je pruženi kolorit i oštrina bila na
      znatno višem nivou nego kod prethodne generacije GeForce kartica, kada se koristi
      S-Video ili RCA i/o.


      Takođe, Gigabyte je pružio stabilnost u radu i u SLI modu (kartice su se u
      SLI režimu manje overklokovale iako su pojedinačno sposobne za dodatno ubrzanje
      do približno istog nivoa), na Gigabyte K8NXP-SLI, ASUS A8N-SLI Deluxe, kao i
      u single režimu na Pentium 4 platformi baziranoj na MSI i915 Neo2 Platinum ploči.

      Leadtek PX6600TD (GeForce 6600)


      Leadtek Research, jedan od najvernijih partnera američke nVidie, nikada nije
      neprijatno iznenadio kvalitetom robe. Stoga je i logično da ima određen krug
      ljubitelja kvalitetnog hardvera, a prava je šteta što se nije ozbiljnije uključio
      u manufakturu matičnih ploča, s obzirom na partnerstvo sa kompanijom koja pravi
      najaktuelnije čipsetove za najaktuelnije desktop i workstation procesore.


      Prateći paket koji ide uz ovu PCI Express karticu, čine igre Splinter Cell: Pandora
      Tomorrow i novi Prince of Persia, a pošto kartica ima digitalni DVI izlaz, tu
      je i adapter za monitore sa analognim ulazom. Takođe, obzirom na to da GeForce
      6600 ima pravi hardverski enkoder HDTV video sadržaja (uključujući i Windows Media
      Video 9), Leadtek je ubacio i razdelnik koji na sebi ima S-Video i izlaz sa odvojenim
      RGBY komponentama.


      Leadtek PX6600 TD je po defaultu setovan na 300/550 MHz, što nije najčešća kombinacija
      za GeForce 6600 kartice – memorija je brža za efektivnih 50 MHz. Izgledom, opet
      ćemo reći, podseća na stare dobre GeForce 4 Ti4200 modele sa 64 MB memorije. nV25
      kartice su imale veći kuler jer čip nije bio izrađen u 110 nanometarskom postupku
      kao nV43, ali su zato dimenzije PCB-a, raspored komponenti i čuvena Hynix memorija
      od 3.6 ns (Ti4200 sa 128 MB su imali niži radni takt i najčešće Samsung 4.0ns
      memoriju) tu da nas podsete na vreme od pre skoro tri godine.


      Na PCX6600TD kartici, proizvedenoj na Tajvanu, ima osam čipova po 16 MB, a naponsku
      jedinicu, pored pratećih vodova i sitnih čipova, čine neoklopljeni kondenzatori
      i jedna prigušnica. Kartica pruža zadivljujuće oštru sliku i na analognom izlazu,
      a dosta nam se dopao i novi TV izlaz, koji se sada lepo može prilagoditi i običnom
      TV prijemniku i nudi bolju definiciju boja i kontrasta.

      Treba istaći i da, u odnosu na Club3D, ova kartica ima i memoriju sposobnu
      da radi na višim frekvencijama (3.6ns prema 4.0ns), ali i da Club3D ima kvalitetnije
      elektrolitske kondenzatore.

      Leadtek PX6600 GT TDH Extreme Version (GeForce 6600 GT)


      Iako se na našem tržištu mogu naći uglavnom Leadtek 3d akceleratorske kartice,
      proizvodni program ove kompanije se sastoji i od matičnih ploča, TV tjuner kartica,
      GPS, video-phone i VoIP sistema i tome slično. Ranije smo pomenuli da Leadtek
      nikada nije gradio ime pompeznim marketingom, već su se lagano, isticali kvalitetom
      u posebnim oblastima. Na primer, bili su poznati po drugačijim, obično boljim
      ali uvek zanimljivim hladnjacima, zatim serijama kartica za igrače, sposobne
      za rad na višim taktovima. U svakom slučaju, razvojno odeljenje je uvek dobijalo
      srazmerno veću količinu novca nego marketinško.


      U pitanju je jedina kartica koju nismo imali u dva primerka, pa je nismo probali
      u dual GPU režimu, ali bez obzira na to, PX6600 GT TDH Extreme nam se najviše
      dopao. U ponudi je i klasična GeForce 6600GT kartica, sa frekvencijama jezgra
      i memorije od 500 MHz, ali je Leadtek na našem testu bio prisutan sa neznatno
      skupljim modelom sa Extreme sufiksom.


      Ova karticasa stiže takođe sa 128 MB video memorije i predstavlja neku verziju
      fabrički overklokovanog 6600GT modela. No, ubrzanje nije odrađeno samo pukim editovanjem
      biosa, jer se neke komponente razlikuju od običnog PX6600 GT TDH.


      Karticu prati jedna DVD igra, opet Splinter Cell Pandora Tomorrow, zatim HDTV
      kabl i adapter. Ono što je najvažnije, nalazi se na samom PCB-u sa tradicionalno
      zelenim lakom. Pored analognih i DVI konektora, istakli bi smo pojačanu naponsku
      jedinicu, ovoga puta sastavljenu uglavnom od oklopljenih elektrolitskih kondenzatora,
      karakterističnih uglavnom za kartice iz najviše klase.


      Kartica je izrađena na referetnom PCB-u, a zanimljivo je da Leadtek nije koristio
      neki veći kuler koji prekriva memoriju. Očigledno je da je GeForce 6600 GT fenomenalno
      realizovana kartica – iako radi na jako visokim frekvencijama, ni GPU-u ni veoma
      brzoj memoriji ne treba neko ekstra, odnosno dodatno hlađenje.


      Maksimalnih 75 W snage koju PCI-Express x16 slot može da isporuči, sasvim je dovoljno
      i za ekstremni GeForce 6600 GT, pa kartica opet nema konektor za eksterno napajanje.
      No, najviše nas je oduševilo prisustvo trenutno najbrže memorije koja se nalazi
      u masovnoj proizvodnji. U pitanju je čuveni Samsung GDDR3 koji ima latenciju od
      svega 1.6 ns i koji je debitovao na GeForce 6800 Ultra karticama, a kasnije je
      viđan na akceleratorima poput Radeona X800 XT PE i X850 XT PE.


      Leadtek je tako podesio nV43 jezgro na potencijalno najbržoj mainstream kartici
      na 550 MHz, dok čipovi video memorije kucaju na efektivnih 1120 MHz, što je više
      i od od takta memorije kod 6800 Ultra modela.

      MSI NX6600 TD256 (GeForce 6600)


      Kompanija MSI, nekadašnji Microstar International, poznata je kao jedan od
      najvećih proizvođača grafičkih kartica i svakako najveći OEM proizvođač. Bili
      su prvi partneri nVidie u mnogo prilika, kreirali referentne matične ploče i
      VGA kartice, angažovali svoj R&D tim u cilju što boljeg dizajna hardvera
      iz ovih kategorija i gotovo uvek bili prvi. Neretko su dobijali i industrijske
      nagrade za dizajn, a u marketing ulažu zaista mnogo. Za najveći broj svojih
      priča ipak imaju veliko pokriće, pa se i ovog puta može reći da je pogodak pogodio
      pravo u metu.


      Za one koji nisu toliko zahtevni po pitanju performansi, ali opet žele da imaju
      najnoviju arhitekturu, kao i za korisnike koji nisu u prilici da izdvoje više
      od 140 evra za grafički podsistem, pametno rešenje može biti neki od regularnih
      GeForce 6600 modela, a zaista reprezentativan primer jeste MSI NX6600.


      Kao i ranije, prisutan je nemilosrdno bogat bundle. Tu je i ovoga puta veliki
      broj igara (Prince of Persia, XIII, Uru), demoa i vrednih aplikacija, a u pakovanju
      su i S-Video kabl (naravno, prekratak za većinu situacija), te razdelnik za HDTV
      izlaz i ViVO čip u ovom slučaju nisu opcija. Za nV43 koji radi
      na 300 MHz, naponska jedinica je čak i bogata, mada se može reći da i čitavih
      256 MB video memorije, odnosno povećan broj Hynix memorijskih čipova traži više
      struje, pa je za stabilno napajanje potreban ovakav dodatak. Ulogu memorije preuzimaju
      Hynix TSOP-II čipovi sa latencijom od čak 3.3 nanosekunde, a videćemo u testovima
      da dodatnih 128 MB može da znači u nekim situacijama, naravno, gotovo isključivo
      ako igrate sa svim detaljima (zbog veličine tekstura), a ponajviše u AA i AF modovima.

      Naravno, MSI na svim karticama koje ne pripadaju najvišoj klasi, koristi prepoznatljiv
      orboliki TopTech II kuler poznat po tihom i efikasnom hlađenju. Praćenje temperature
      i napona nije opcija, a broj obrtaja je promenljiv. Nama se ipak nije desilo
      da kuler postane bučan, bez obzira da li overklokujemo ručno ili pustimo sistem
      D.O.T (Dynamic Overclocking Technology) da radi ono što najbolje zna. Kartica
      je pružila odličan prikaz na analognom izlazu, a iznenadila nas je i dobra overklok
      margina. Detalje možete videti na predposlednjoj strani testa.

      MSI NX6600 GT (GeForce 6600 GT)


      MSI NX6600 GT je oznaka za jači model, koji smo imali prilike da testiramo
      i pre nego što je stigao u dva primerka sa K8N Neo4 Diamond pločom. Ova kartica
      stiže sa bogatim bundle-om (Prince of Persia, XIII, Uru Ages Beyond Myst, MSI
      Game Collection, MSI 3D Desktop, Super Pack 3D-Album, MSI Media Center Deluxe
      II, Virtual Drive Pro, MSI Multimedia Beyond 3D i Win DVD), no, nažalost, igre
      Doom 3 nije bilo u paketu. Osim poznatih igara i aplikacija, u pakovanju se
      nalazi i HDTV razdelnik i DVI adapter.


      PCB na kome se nalazi elektronika MSI kartice je, naravno, jarko crvene boje
      i izgledom podseća na RX700 Pro, pre svega zbog identičnog kulera. Kao i kod
      svih 6600GT kartica sa testa, PCB ima četiri osnovna i tri međusloja, naponsku
      jedinicu sa oklopljenim elektrolitima, kao i interfejs, odnosno konektor za
      nVidia SLI sistem.


      Prisutni su i već standardni D-Sub, DVI-I i S-Video, a ispod kulera se nalaze
      i standardnih 128 MB GDDR3 memorije koja “kuca” na efektivnih 1000 MHz, pa je
      i logična njena 2.0 ns specifikacija. Da bi nam bilo manje interesantno, jedina
      kompanija koja isporučuje GDDR3 memoriju proizvođačima grafičkih kartica jeste
      Samsung, pa i ovde nema većih iznenađenja.


      Jezgro je hlađeno nešto većim kulerom, čiji je ventilator uglavnom tih, ali ako
      je potrebno, ume da ubrza do blizu 4500 rpm, što se nama nije dešavalo čak ni
      prilikom intenzivnog testiranja pri ubrzanim radnim frekvencijama.


      Ni sa kvalitetom slike nismo imali problema, a kartica je radila stabilno i u
      SLI i u single režimu i pružila visok overklok potencijal. Videli smo je u akciji
      na pomenutoj MSI nForce 4 SLI ploči, zatim na ASUS-ovom A8N-SLI Deluxe, na kojem
      smo probali i SLI režim. I opet, neprijatnih iznenađenja nije bilo, čak ni onih
      najmanjih.

      Sparkle SP-PX43GDH (GeForce 6600 GT)


      Kartica sa kriptičnim nazivom SP-PX43GDH je zapravo referentni GeForce 6600GT.
      Sparkle se našem tržištu nametnuo kao odlična alternativa brojnim MSI, Club3D,
      HIS i Gigabyte karticama, a sa zadovoljstvom možemo da konstatujemo da se radi
      o iskusnom igraču, koji, sticajem okolnosti, nema dugu tradiciju baš na našem
      tržištu. Njihova filozofija je slična onoj koju gaji Club3D – prodati kupcu
      samo ono što je neophodno. U pakovanju je identičan HDTV komponentni razdelnik,
      DVI adapter, S-Video kabl, uputstvo i jedan CD. Dakle, atraktivne igre, softver
      za manipulaciju videom i slični dodaci ovoga puta izostaju.


      Da gornja strana kulera nema plastični poklopac, Sparkle SP-PX43GDH karticu gotovo
      da ne bi mogli da razlikujemo od već opisanog Gigabyte GeForce 6600 GT akceleratora.
      I ova kartica je podešena na 500/1000 MHz, ima poslednju dostupnu verziju bios-a
      (referentni nVidia nV43 Rev.02), nema konektor za eksterno napajanje (iako je
      na samoj štampi za njega obeleženo mesto) i pruža solidnu marginu za ubrzanje
      iznad podrazumevanih vrednosti.


      Prisutni su i već standardni D-Sub, DVI-I i S-Video, a na štampi se nalazi 128
      MB Samsung GDDR3 memorije podešene na 1000 MHz, što znači da su opet u pitanju
      2.0 ns čipovi. Jezgro je hlađeno nešto većim kulerom od onog kod Microstara, ali
      to ne mora da garantuje bolje odvođenje toplotne energije.


       

      Ventilator je gotovo nečujan, ali ako se kartica zagreje, može da ubrza do
      blizu 4500 rpm, što se, opet, na našem testu nije dešavalo. Takođe, pružila
      je veoma oštru sliku – i ovome smo posvetili dužnu pažnju, ali eto, nijednu
      karticu da uhvatimo na nedelu.

      Test Setup

      PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
      u tabeli:

      Procesor
      AMD Athlon 64 3500+ @ 2640 MHz (240 x
      11)

      Matična
      ploča
      ASUS A8N-SLI Deluxe
      nVidia nForce 4 SLI
      HTT 5 x 240 MHz

      Memorija
      2 x 512 MB Corsair TwinX
      PC4400CL25 (Samsung TCCD @ 2.5-3-3-6 1T)

      Hard
      Disk
      Western Digital Caviar
      200 GB ATA133 (2000JB)

      Video
      Karte
      ASUS GeForce EN6600GT
      – 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
      Club3D GeForce 6600 – 128 MB DDR – ForceWare 71.40
      Gigabyte GV-NX66T128D – 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
      Leadtek PX6600TD – 128 MB DDR – ForceWare 71.40
      Leadtek PX6600 GT TDH Extreme Version – 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
      MSI NX6600 TD256 – 256 MB DDR – ForceWare 71.40
      MSI NX6600 GT TD128E – 128 MB
      GDDR3 – ForceWare 71.40
      Sparkle SP-PX43GDH – 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40

      Monitor
      Samsung
      SyncMaster 959NF

      Cooling
      CoolerMaster Hyper 6

      DVD
      uređaj
      Pioneer DVR-108D

      CDRW
      uređaj
      Pioneer DVR-106S

      Operativni
      sistem
      Windows
      XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
      Direct X 9.0c

      Igre/Bench
      programi
      FutureMark
      3D Mark 03 340
      FutureMark 3D Mark 2005
      iD Software Doom 3
      Microsoft Halo for PC
      Aquamark 3 Commercial Plus
      Activision Call of Duty: United Offensive
      Valve’s Counter Strike: Source
      Valve’s Half Life 2
      Splinter Cell: Pandora Tomorrow
      Crytek FarCry v1.2
      ColinMcRae 4
      CodeCreatures Benchmark Demo
      SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
      X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
      Painkiller retail
      Prince of Persia: Sands of Time Retail

      Kako smo testirali ?

      GeForce kartice smo testirali sa primenjenim Quality profilom, koji ostavlja trilinearne
      optimizacije, dok su a anisotropic optimizacije isključene. Microstar, ASUS i
      Gigabyte kartice smo testirali i u Dual GPU modu, ali objavljujemo samo rezultate
      jednog od tih modela, pošto su pokazali iste performanse, pa bi ponavljanje rezultata
      bila suvišna informacija koja pretrpava tabelu. Nažalost, nismo imali vremena
      da probamo da nateramo sve aplikacije koje nVidia još nije podržala u SLI modu
      da iskoriste oba GPU-a, ali smo dve znacajnije jesmo, što je naznaceno u tabeli.

      Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340

      3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
      je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
      te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
      sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
      3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.

      3DMark05

      Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
      akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
      3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
      SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
      6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
      zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
      kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
      efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
      volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
      od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!

      Aquamark 3 Commercial Plus

      Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
      mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
      nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
      su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.

      Logicno je i da je Leadtek kao brža GeForce 6600 GT kartica uvek za nekoliko desetina
      promila brži, ali je bilo zanimljivo primetiti da je regularni 6600 sa 256 MB
      VRAM-a brži od modela sa 128 MB, što ce se nastaviti i u mnogim drugim testovima.

      CodeCult Codecreatures Standard Benchmark

      I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
      Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
      ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
      velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
      današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
      nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
      rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
      ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
      koji kartica podržava.

      SpecORG SpecView Perf 8.1

      SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
      nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
      neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
      tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
      pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
      ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
      poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
      u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.

      Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive

      Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
      Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
      pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
      maksimumu.

      Quake 3 engine, klasičan je OpenGL program koji se oslanja na viši fillrate i
      memorijski bandwidth. Nažalost, i ova aplikacija zahteva ručno definisanje
      parametara za SLI mod rada.

      Doom 3

      Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
      predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
      svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
      uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
      koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
      AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.

      Jedna od igara zbog koje vredi nabaviti SLI sistem…

      Splinter Cell:Pandora Tomorrow

      Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
      većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
      sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
      efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
      možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
      Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
      za testiranje.

      Colin McRae 04

      Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
      reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
      Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
      aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
      kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
      benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
      fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.

      X2 – The Threat

      X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
      karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
      Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
      nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
      ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.

      Prince of Persia: Sands of Time

      Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
      gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
      sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
      sa aplikacijom Fraps.

      Halo: Combat Evolved

      Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
      u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
      verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
      ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.

      Još jednom vidimo da Halo ume da iskoristi prednost SLI tehnologije – pogledajmo
      samo visoke rezolucije. Ako dve 6600 GT kartice, odnosno dva nV43 video procesora
      mogu da pobede i najjaci ATI, koliko iza sebe bi ga ostavio setup sa
      dve GeForce 6800 Ultra PCI Express kartice?

      Far Cry v1.3

      Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
      su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
      mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
      koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
      rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
      i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
      je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
      bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
      mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
      senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
      i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
      opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.

      Painkiller

      Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
      i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
      efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
      nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
      demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.

      CS: Source Video Stress test

      Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
      je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
      pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
      moguća setovanja u video sekciji.

      Half Life 2

      Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
      prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
      igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
      te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
      Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
      bili isključeni.

      Kao i Doom 3, Counter Strike Source i Half Life 2 radi u Alternate Frame Rendering
      modu. Sjajne performanse, opet najprimetnije u rezoluciji 1600 x 1200.

      Zahtevni modovi
      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Half Life 2)

      Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Doom 3)

       

      Overclocking

      Evo discipline u kojima kartice moraju da se razlikuju jedna od druge – čak
      i kada bi imali po dva primerka iz iste serije. Ako krenemo po abecednom redu,
      možemo reći da je ASUS GeForce EN6600GT, po defaultu podešen
      na 515 MHz za jezgro i 1030 MHz za memoriju, na testu ubrzan do stabilnih 590/1180
      MHz
      , je rezultat za respekt. Podsetićemo, ASUS nema glomazan hladnjak
      niti GDDR3 čipove sa 1.6ns latencijom, mada je u ograničenim serijama dostupan
      i ovakav model.
      Club3D GeForce 6600 spada u regularne nV43 bazirane kartice,
      čiji je default na 300 odnosno 500 efektivnih megahertza. S obzirom na to da
      je na njemu obična DDR1 Hynix memorija u TSOP pakovanju, čija latencija od 4
      ns ukazuje na frekvenciju od 250, odnosno efektivnih 500 MHz, zvuči skoro zapanjujuće
      da smo mi sa njima postigli čak 630 MHz uz tek poneki artifakt,
      vidljiv isključivo u četvrtom testu benchmarka 3DMark03, nakon više “krugova”.
      Jezgro nije bilo raspoloženo za frekvencije iznad 520-525 MHz,
      ali je zauzvrat, kuler gotovo nečujan.
      Sledeća na redu je Gigabyte kartica: primerak koji smo mi
      testirali, inicijalno podešen na standardnih 500/1000 MHz, nije pokazivao znake
      nestabilnosti sve do frekvencija od 570 MHz za jezgro i čak
      1125 MHz za memoriju.
      Regularni GeForce 6600 modeli, kao sto je Leadtek PX6600 TD,
      svakako ne mogu dostići performanse skupljih GT izdanja. Kada smo koristili
      funkcije automatskog prepoznavanja najvišeg stabilnog takta, nismo imali sreće
      – stigli smo samo do 460 MHz, za core i 620 MHz za memoriju. Ipak, kartica je
      savršeno stabilno radila i na 510/635 MHz – pokazalo se da
      to što ima memoriju od 3.6ns, ne znači mnogo jer je primerak Club3D kartice
      postigao iste radne frekvencije.
      Leadtek-ov extreme edition je, svakako, kartica od koje smo
      mnogo očekivali. Podešen na 550/1100 MHz, ovaj akcelerator bi trebalo da ima
      i birane primerke nV43 jezgra, malo viši Vcore i 1.6ns GDDR3 memoriju. I nije
      nas razočarao – postigli smo 615 MHz za jezgro i čak 1250
      MHz
      za memoriju, što su frekvencije koje ni sa našim Radeonom X850
      XT Platinum nismo ponovili. Svaka čast kompaniji Leadtek Research! Možda nije
      sve u overkloking-u, ali veliki uspeh u ovoj disciplini dosta govori o samoj
      izradi, komponentama i uopšte o kvalitetu same kartice.
      Kada smo overklokovali standardnu MSI NX6600 karticu, desilo
      nam se da je funkcija auto određivanja maksimalnog stabilnog kloka, ugrađena
      u ForceWare drajvere odredila kao krajnji stabilan klok svega 450/670 MHz. Kako
      ova funkcija najčešće ne greši mnogo, pomislili smo da je to to, ali se ipak
      odlučili da probamo dalje. Tako smo ovu sjajnu karticu ručno doveli do 525/685
      MHz
      , što je za nV43 jezgro osetno više, dok TopTech kuler nije ni povećavao
      broj obrtaja i ostao praktično nečujan. Ovako visoke frekvencije se kod većine
      GF6600 kartica sa 256 MB VRAM-a teško postižu – kod NX6600 platinum modela su
      za to zaslužni Hynix TSOP-II memorijski čipovi sa latencijom od 3.3 ns, mada
      smo videli da ni oni od 3.6 i 4.0 ns nisu mnogo slabiji.
      Još jednom na visini zadatka – komentar koji se može dati za NX6600
      GT TD128E
      karticu. Krajnji rezultat je 580/1170 MHz,
      ali treba istaći da postoji i model za japansko tržište, koji je bio dostupan
      i u nekim drugim zemljama, a čije su default frekvencije 515/1000 MHz i koji
      ima nešto drugačiji bundle. NX6600 GT TDV128 se razlikuje po prisustvu ViVO
      enkoder čipa i ima iste radne učestanosti i Samsung GDDR3 2.0 ns memorijske
      čipove.

      Klasičan GeForce 6600 GT, sa bios-om koji prepodešava jezgro i memoriju na 500
      MHz, u izdanju kompanije Sparkle bio je sposoban da, na našoj
      test ploči, postigne stabilnih 560/1150 MHz. Prosečno, ali nikako
      za potcenjivanje, što se može videti i u tabelama. Pogledaćemo i tabele sa rezultatima
      pri najvišim stabilnim frekvencijama za GeForce 6600 i 6600GT modele.

       

      Zaključak

      Šta reći na kraju? Ipak se okreće, zar ne? Došao je i period kada se 3D akceleratorske
      kartice vrlo malo razlikuju jedna od druge. GeForce 6600GT je dovoljno skuplji
      od non-GT modela da ga nijedan korisnik neće kupiti pukim dodavanjem petnaestak
      procenata više novca. Ipak, dovoljno je i brži da bi obezbedio odlične performanse
      u svim igrama, osim, naravno, ako niste megaloman koji igra u rezoluciji 1280
      x 1024 sa anisotropic filterom na 8x i šestostrukim omekšavanjem ivica. Ako smanjite
      rezoluciju i manete se antialiasinga, igraćete se jako lepo i sa anizotropnim
      filtriranjem, što je po našem mišljenju mnogo lepše. Kraj prošle godine je obeležio
      i fantastičan porast potražnje za hardverom, a ubedljivo najpopularniji akcelerator
      iz klase od oko 200 evra (eh, to vreme bez PDV-a), bio je baziran na GeForce 6600
      GT čipu. GeForce 6600 GT je sjajna mainstream kartica, a sve više je i modela
      za AGP platforme, pa se slobodno odlučite za karticu koja se vama najviše dopada
      ili koju najpovoljnije možete da nabavite. Ako hoćete naš savet i baš hoćete da
      birate, odlučite se za Leadtek PX6600 GT TDH Extreme. Ova kartica je 100% po našem
      ukusu, mada ostale četiri iz klase nisu ostavile ni 2% lošiji utisak. Ako vam
      znači bogat softverski paket, rešenje je jasno – MSI NX6600GT. Neki će, možda,
      poželeti originalan primerak igre Doom 3, pa će se odlučiti za Gigabyte karticu.
      Postoji i treći poriv – brendomanija. Ako volite, recimo, proizvode ili samo grafičke
      kartice kompanije ASUS, nemamo nijednu zamerku da uputimo ka njihovom GeForce
      6600 GT baziranom modelu. Ali, pošto je izbor na nama… prestižnu nagradu dobija
      Leadtek PX6600 GT TDH Extreme Version, napravljena za igrače koji ne mogu da izdvoje
      500 evra za najekskluzivnije modele. Ubrzanje koje se postiže podizanjem radnih
      frekvencija, svakako se oseti, pa sa karticom čiji su GPU i memorija spremni da
      rade na 600 i više odnosno 1200 i više megahertza, ne verujemo da će ijedna zahtevna
      igra današnjice, niti u bliskoj budućnosti raditi sporo.


      Editor’s Choice – Leadtek
      PX6600 GT TDH Extreme Version

      Ako imate manji budžet, možda ćete se odlučiti za GeForce 6600, iako je tek
      nekoliko procenata skuplji i daleko brži Radeon X700 Pro. Ako je vaš izbor ipak
      nVidia, a cena je bitna stavka, možemo preporučiti iznenađujuće dobar Club3D
      GeForce 6600. Cena je povoljna, uz karticu ne stižu igre i programi, ali je
      u paketu sve što je zaista potrebno. Od davanja nagrade “Best Buy” smo se suzdržali
      jer na testu nije bilo dovoljno uzoraka da bi mogli da napravimo pravu procenu.
      Club3D kartica je najjeftinija, ali joj nedostaje softverski paket. Za nešto
      više novca, dobijate MSI NX6600 koji iam 256 MB memorije i “brdo softvera”,
      mada sumnjamo da će obe ove stavke prevagnuti ako već pazite na svaki dodatni
      evro koji ne mora biti potrošen. Negde između je Leadtek kartica koja nikako
      nije loša, pa je možete pazariti ako vam odgovara ili vam je izbor sužen.

      Kontakt:
      ASUS Extreme N6600
      GT TD
      Direct
      Link

      Club3D GeForce 6600IMTEL
      Computers

      Gigabyte GV-NX66T 128D
      IMTEL Computers
      Leadtek PX6600TD, PX6600
      GT TDH Extreme Version
      PiN
      Computers

      MSI NX6600 TD256, NX6600 GT TD128E
      Pakom Computers
      , MB Soft
      Sparkle GeForce 6600 GT,
      Sinteh

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi
      X870E Aorus Pro i X870 Aorus Elite Wi-Fi7 test