Uvod
Još od trenutka kada je nVidia predstavila nV40 i vratila se na svoje počasno
mesto, ljubitelji brze grafike, igrači i dizajneri-amateri, očekuju “lite” izdanje
ove tehnologije, novi GeForce MX koji će omogućiti veći broj frejmova u sekundi
u omiljenoj ili nekoj novoj igri koju tek treba da igraju sa svim detaljima i
onako kako su programeri i dizajneri to zamislili. Naravno, tu su i korisnici
CAD, engineer i modeling aplikacija, koji bi takođe mogli osetiti
ubrzanje. Kombinacija nForce 4, PCI Express tehnologije i AMD X86-64 arhitekture
ubrzanje obezbeđuje “u najavi”. Takođe, tu je ponovo i SLI, sa svojim prednostima
i manama, koje su, može se reći, slične onima kod dual-procesorskih sistema: sve
zavisi od softverske optimizacije. Pred nama je nekoliko GeForce 6600 i 6600 GT
kartica, sve u PCI Express izdanju. Pokušaćemo da odgovorimo na pitanje koju od
njih vredi nabaviti, koja vam pruža najviše, a koja najviše za uloženi novac?
Da li je realno kupiti GeForce 6600 GT i SLI ploču sada, a onda uraditi upgrade
i dokupiti još jednu?
Još u našem prvom testu GeForce 6800 kartice smo pričali o skalabilnoj arhitekturi
samog GPU-a i objasnili organizaciju pipeline jedinica u segmente od po četiri
Quad Unita. nV40 ima četiri ovakve Q-jedinice, dok 6600 video čip ima dve. GeForce
6600 je, najkraće rečeno, polovina GeForce 6800 čipa. Ima dvostruko manji broj
pixel i vertex jedinica (osam, odnosno tri), memorijska magistrala je svedena
na širinu od 128 bita, buffer i cache memorije su optimizovane prema novom okruženju,
dok je 2D i video engine zadržan u celosti pa i dalje podržava hardverski MPEG2
i 4 (WMV9) enkoding. Da bi GeForce 6600 bio jeftiniji u proizvodnji, a karticu
činio manje energetski zahtevnom, nV43 je fizički manji čip – sastavljen od približno
143 miliona tranzistora, što je daleko manje od 220+ miliona, koliko ih ima GeForce
6800 GPU. Još jedna činjenica koja doprinosi smanjenju troškova, leži u podatku
da nV43 izrađuje TSMC u 0.11 mikronskom postupku. U pitanju je, takođe, prvi nVidia
video akcelerator koji ima direktnu podršku za PCI Express, tako da se na novim
karticama ne nalazi bridge čip, prisutan na PEG verzijama GeForce FX kartica.
nV43 bazirane kartice su prve u GeForce 6 familiji koje podržavaju Scalable Link
Interface tehnologiju. Tu su sve tehnologije (UltraShadow II, Shader Model 3.0,
HDR…) koje podržava i najjači GeForce, a naravno, podržana je GDDR3 i obična DDR
memorija. Zahvaljujući manjem broju tranzistora i proizvodnom postupku sa sitnijim
međutranzistorskim rastojanjem (0.11 mikrona), nV43 ne zahteva dodatno napajanje,
disipira znatno manju količinu toplotne energije i može da radi na višim taktovima
nego nV40. Novi čip stiže u dve osnovne varijante – 6600 i 6600 GT, ali se neki
od proizvođača mogu odlučiti da ubrzaju postojeće modele (i obično to i naplate).
Kartica bazirana na GeForce 6600 predlošku bi trebalo da radi na 300 MHz za jezgro
i oko 550 MHz (efektivno) za memoriju, mada u ovoj kategoriji često ima odstupanja,
pa bi kupci trebalo da obrate pažnju na koliko je podešen takt VRAM-a na akceleratoru
koji ih zanima. nV43 na GeForce 6600 GT karticama je predviđen da radi na 500
MHz i komunicira sa GDDR3 memorijom na efektivnih 1000 MHz, ali smo već bili u
prilici da vidimo ASUS, Leadtek i Gainward kartice koje uz 6600 GT imaju TOP,
Extreme i GLH sufikse koji označavaju još više radne frekvencije.
GeForce 6600, SLI…
Već smo pisali o nVidia SLI tehnologiji, ali ćemo ponoviti da je ideja potekla
od kompanije 3dfx, koja je imala multi GPU ScanLine Interleave tehnologiju na
svojim Voodoo 2 akceleratorima. Ona je omogućavala da se dva grafička akceleratora,
svaki sa po tri odvojena čipa na sebi, upare i udvostruče fillrate i memorijski
propusni opseg. Sa PCI akceleratorima nije bilo problema, ali je on nastao kada
je Intel kreirao AGP standard, koji može da komunicira samo sa jednim grafičkim
procesorom. ATI je tako morao da konstruiše kontrolnu logiku koja omogućava jednom
video procesoru da bude primaran i da prosleđuje deo posla sekundarnom procesoru,
“skrivenom” od AGP magistrale. Sličnu stvar je uradio i XGI na Volari Duo karticama,
a već kod naredne generacije, upotrebljena je prednost PCI Express x16 magistrale,
o čemu smo detaljno pisali u testu Gigabyte GV-3D1 kartice.
SLI kod Voodoo kartica funkcioniše tako što prvi akcelerator procesira sve neparne,
a drugi sve parne linije na ekranu, ali su zbog kabla i neusaglašenosti intenziteta
signala, dve Voodoo 2 kartice generisale i određenu količinu šuma, a onda i sniženje
kvaliteta prikaza u 3D režimu. nVidia SLI je rudimentarno drugačiji: specijalan
bridge povezuje kartice, a softverski deo se svodi na “Alternate Frame Rendering”
i “Split Frame Rendering” o kojima smo takođe već pisali. Ukratko, “Alternate
Frame Rendering” algoritam omogućava da svaki frejm odrađuje po jedan od akceleratora
naizmenično, pa su onda obe kartice opterećene jednako u svakom od veoma kratkih
vremenskih intervala, dok metod “Split Frame Rendering” deli ekran na dva dela
koja nemaju u svakom trenutku iste površine. SFR algoritam deli scenu po visini
projekcije, odnosno odvaja “zaduženja” oba akceleratora tako da svaki GPU u svakom
momentu ima približno isti broj posla – u svakom delu scene se uvek nalazi sličan
broj poligona i efekata.
Pošto smo uporedni test GeForce 6600 kartica radili paralelno uz testiranje
Gigabyte GV-3D1 akceleratora, prenećemo ponovo zanimljive zaključke do kojih
smo došli empirijskim putem: ForceWare verzija 66.81, 66.93 i 71.40 se svakako
razlikuju kada su performanse u Dual GPU režimu u pitanju. Ono što mnogi nisu
naveli kada su pisali o SLI modu rada, jeste da nVidia mora da napravi skript
za svaku igru, kako bi ona radila u AFR ili SFR režimu. Ostaje nejasno zbog
čega, po defaultu, drajver, ako je podešen za Dual GPU ne ume da natera bilo
koju 3D aplikaciju (pa i screen saver) da koristi oba GPU-a, odnosno obe kartice
u sistemu? Zbog čega korisnik mora da skida nove drajvere, samo da bi oba GPU-a
bila iskorištena? Prema onome što smo uspeli da saznamo, sva tri pomenuta drajvera
imaju profile za igre FarCry, Painkiller, The Sims 2 (SFR), Doom 3 i Half Life
(AFR), dok neke druge, takodje dobre i popularne igre nemaju. Tako da, ako igrate
igre kao što su NFS Underground 2, FlatOut, StarWars BattleFront, Vampire The
Masquerade, Chronnicles of Riddick, Flight Simulator – drugi GPU uopšte neće
biti upotrebljen! Kako napraviti sopstveni profil? Potrebno je samo editovati
fajl NvApps.xml, koji se nalazi u WindowsSystem32 direktorijumu. Tamo gde je
za aplikaciju ispisano:
<PROFILE Label=“ImeAplikacije”>
<APLICATION Label= “aplikacija.exe” />
<PROPERTY Label= “multichip_rendering_mode” Value=“1” Itemtype=“predefined”
/>
</PROFILE>
Broj 1 označava Alternate Frame Rendering mod, 2 stoji za Split Frame Rendering,
dok je 4 – Single GPU mod. Još jednom ćemo reći – ostaje nejasno zbog čega nVidia
samo, makar i nezvanično, ne obezbedi nove verzije NvApps.xml fajla za download.
Ovako korisnicima ostaje da pronađu ovakvo uputstvo, igraju se sami i isprobavaju
da li SFR ili AFR pružaju bolje rezultate, sami benchmark-uju itd. Postoji mogućnost
i da aplikaciji ne odgovara neki od modova, te može blokirati, pa je za njih jedino
Single GPU mod rešenje. nVidia se, čini nam se, ne trudi toliko da SLI tehnologija
postigne uspeh ni blizu njenih potencijala. Mi smo testirali sa poslednjom beta
verzijom ForceWare drajvera koju smo uspeli da pronađemo – 77.40. Ostaje pitanje
zbog čega još uvek ne postoji, makar third party utility koji bi omogućavao lako
pravljenje ovih profila.
SLI – naših pet centi
Ne možemo da se ne osvrnemo još jednom na pitanje postavljeno na početku ovog
testa: da li je logično očekivati da će korisnici kupovati nForce 4 SLI ploče
(koje zaista nisu mnogo skuplje od Ultra modela) u nameri da koriste samo jedan
akcelerator, da bi kasnije kupili još jedan, identičan? Da li bi, da ste slučajno
imali neku stariju SLI ploču sa GeForce FX5700 Ultra (prethodna srednja klasa)
karticom, u ovom trenutku želeli da kupite još jedan FX5700 Ultra. Da li bi
uspeli da ga nađete po dovoljno niskoj ceni, ili bi radije prešli na GeForce
6600GT, koji je jeftiniji, a verovatno i brži od dve hipotetičke FX5700 Ultra
kartice u SLI režimu?
Do odgovora možemo doći uz nekoliko argumenata. nVidia je sa nV4x arhitekturom
došla na korak ispred konkurencije, tako da ni naslednici neće imati podršku za
neki noviji Shader Model, već će pružati iste performanse kao i nV43x, naravno,
srazmerne fillrate-u i memorijskom propusnom opsegu. Drugim rečima, imaće veoma
sličnu arhitekturu. Ovo nije bio slučaj sa CineFX generacijom. FX kartice su na
istom taktu memorije i jezgra, sa istim brojem pipeline jedinica osetno slabije
od odgovarajućih nV4x kartica, čak i u onoj meri u kojoj bi Pentium 4 na 2 GHz
bio sporiji od Athlona 64 na istom taktu. nVidia možda neće brzo izbaciti GeForce
7800 Ultra niti 7600 GT, pa će logičan upgrade za korisnike GeForce 6600 GT kartica
na nForce 4 SLI (a možda i Ultra) pločama biti još jedan GeForce 6600 GT (bitno
je da obe kartice imaju isti bios), sve pod uslovom da dve ovakve kartice u 90%
aplikacija stižu i prestižu GeForce 6800 GT, kao što to čine u 3DMarku, Doom-u
ili nekoj od retkih igara za koju postoje profili i optimizacije. Međutim, za
one koji nemaju nForce 4 i ako se u međuvremenu ne pojavi VIA ili Intel čipset
sa SLI mogćnostima, verovatno će biti logično da idu na neki jači GeForce.
SLI je kao koncept jako zanimljiv; veliki procenat njegovog uspeha duguje psihološkom
momentu kod kupaca jer “ja imam dva GeForce 3D akceleratora u mašini” može biti
novi način da vam komšija ili najbolji drug zavidi. Isto tako, SLI u praksi može
biti uludo trošenje resursa i para. Možda se mnogima ne čini logičnom ideja o
uparivanju dve GeForce 6600 GT kartice, jer već postoji rešenje sa jednim GeForce
6800 Ultra modelom, (koji je, ruku na srce, još uvek nemoguće pronaći na našem
tržištu u PCI Express varijanti) koji pruža i za nijansu više performanse (koje
su uvek visoke i ne zavise od profila). Međutim, naredni korak za nVidiu jeste
podmlađena GeForce 6 serija video akceleratora, opet bazirana na nV4x tehnologiji,
sa SLI podrškom… Tako će, kada ove kartice stignu kod nas na tržište, performanse
jedne od najbržih kartica koje postoje moći da budu gotovo udvostručene. Odličan
način da se sastavi ultimativna igračka mašina i potroši velika količina novca.
Naravno, tu su i korisnici koji se bave modelingom i animacijom, koji znaju da
je za OpenGL posle Quadro-a najbolja neka GeForce solucija. Ostaje samo da vidimo
kakve će prednosti doneti SLI u ovim aplikacijama, čak iako bi profile pravili
ručno.
ASUS GeForce EN6600GT
Trenutno i zvanično najveći proizvođač matičnih ploča i grafičkih kartica,
tajvanski ASUS, i dalje uz svoje video akceleratore isporučuje bogat softverski
paket. Ovaj added value, kako marketinški magovi vole da ga nazovu, sastoji
se od GameFace Live i Video Security Online sistema o kojima smo u više navrata
pisali.
Takođe, ASUS, kao i Gainward i Leadek, ima i ekstremnu verziju svoje kartice
koja je overklokovana na 550/1100 MHz i ima GDDR3 memorijske čipove sa latencijom
od 1.6ns. Ovaj model se zove N6600GT TOP (Top Overclock Performanse). Takođe,
neki N6600 GT modeli koji su prikazivani na stranim testovima, bili su podešeni
na 500/1000 MHz i namenjeni su dalekoistočnim tržištima, dok je kartica sa našeg
testa radila na 515/1030 MHz. Napominjemo da ovo nema veze sa overklokovanjem
koje, “na svoju ruku”, rade neke nForce 4 SLI ploče. Posebna serija, namenjena
evropskom i američkom tržištu, stiže sa igrama Doom 3, zajedno uz Joint Operations:
Typhoon rising, softverom kakav je AsusDVD, PowerDirector 3DE, Media Show SE
2.0 itd.
N6600 GT je proizveden u Tajvanu, prepoznatljiv je po plavoj štampi – ove sezone
je, čini se, oker, oranž, ali i ugalj crni lak namenjen PCB-u ATI kartica, odnosno
matičnih ploča. Kuler deluje moćnije od onog koji se koristi kod drugih kartica:
nije preterano glomazan, ali je donja strana, kao i par rebara načinjeno od
legure bakra. Layout se ne razlikuje od drugih sličnih kartica. Tu je Samsung
GDDR3 memorija sa očekivanom latencijom od 2.0ns, sakrivena ispod bakarnih metalnih
profila (tzv. heat-spredder-a), zatim relativno jaka naponska jedinica, ali
i SLI konektor i mesto predviđeno za eksterno napajanje na nekim, možda overklokovanim
AGP izdanjima. Podsetićemo da AGP slot video kartici ne može da isporuči više
od pedesetak vati snage, pa je ipak za očekivati da neki GeForce 6600 GT AGP
modeli imaju i konektor za dodatno napajanje.
ASUS kartica je na A8N-SLI Deluxe ploči radila besprekorno i solo, ali i u
SLI režimu, zajedno sa još jednom, identičnom. Takođe, radila je bez greške
i na MSI i915 Neo2 Platinum ploči, sa kojom smo testirali nekoliko GeForce 6600
kartica. Prema onome što smo mogli da vidimo, u svim rezolucijama, uključujući
i 1600 x 1200, pružila je visok kvalitet slike. Izgleda da su dani kada je mutna
slika bila česta pojava kod nVidia kartica i definitivno prošli.
Club3D GeForce 6600
Jedna od prvih GeForce 6600 kartica koje smo testirali, stigla je u zaista lepom
pakovanju. Club3D ima zaista lepo retail pakovanje, ali je zato poznat po minimalističkom
propratnom paketu.
Bundle još uvek nije obogaćen atraktivnim igrama, ali su tu kompozitni kabl, RGB
i S-Video razdelnik, DVI adapter i propratni CD sa drajverima. Club3D, kompanija
za koju se pre može reći da je brend, a manje da je proizvođač, preuzima “know-how”
rešenja od proverenih proizvođača kao što su Sapphire, TUL, MSI, Gigabyte, a kako
znamo da je njihov program veoma raznovrstan, to nije ni iznenađenje. Kompanija
sa kancelarijama i logistikom smeštenim u Holandiji, u ponudi ima kartice sa čipovima
iz korporacija nVidia, ATI, XGI i S3, a njihov GeForce 6600 stiže na PCB-u lakiranim
marinsko plavom bojom.
Gledajući samo kuler, memorijske čipove i naponsku jedinicu, rekli bi smo da je
u pitanju neki GeForce 4 Ti4200 sa 64 MB memorije. Ipak, odaju ga nešto jednostavniji
layout i naravno, PCI Express x16 izvodi.
S obzirom da se radi o kartici kod koje je jezgro podešeno na svega 300 MHz, a
memorija na 250 MHz (500 DDR), jasno je da i memorijski čipovi u TSOP pakovanju,
koji su stigli od Hynix-a, mogu da obave posao. Ukupno 128 MB ove memorije, smeštenih
sa osnovne strane kartice, ima rejting od 4 ns.
Kao što smo i napomenuli, kartica sa testa je bila podešena na 300/500 MHz, ali
bi memorija “komotno” mogla da radi barem na efektivnih 550 MHz. Čak i 300 MHz
(600 DDR) nisu problem za Hynix ET-4 čipove, koji su još pre dve godine lako postizali
300 i više MHz na većini GF4 Ti4200 64 MB kartica.
Kod kartice moramo pohvaliti pedantnu izradu, zaista lepo dizajniran i montiran
rashladni sistem, kao i izuzetnu stabilnost u radu. Karticu smo mogli i solidno
da ubrzamo – koristili smo popularni RivaTuner utility, koji nam je otkrio da
su njeni limiti značajno iznad propisanih frekvencija. Uz dodatno hlađenje i
odobravanje pokoje greške u prikazu, moguće je postići sjajne rezultate.
Pomenućemo da u proizvođač u ponudi ima i model sa 256 MB video memorije, dok
su ostale karakteristike identične. Jeftine komponente i memorija koja se već
dugo i masovno proizvodi, jednostavan kuler i štampana ploča omogućavaju bilo
kojoj, pa i Club3D GeForce 6600 kartici da predstavlja odličan izbor u kategoriji
“visoke performanse u odnosu na količinu uloženog novca”.
Gigabyte GV-NX66T 128D (GeForce 6600GT)
GV-NX66T128D je interna oznaka Gigabyte GeForce 6600 GT akceleratora, sa kojim
je, u pakovanju, stigla i puna verzija popularne horor igre Doom 3. U pakovanju
se, pored razdelnika za HDTV i DVI adaptera, nalazi još i CD sa upravljačkim
programima (V-Tuner 2 aplikacija za overklokovanje, na primer), ali i što je
veoma bitno, kompletna igra Doom 3 i naravno, video akcelerator.
Štampa na kojoj se nalazi sva elektronika ove pedatno izrađene kartice, podseća
na onu kod regularnih GeForce 6600 modela, ali se zapravo razlikuje po nekoliko
bitnih stavki. PCB ima četiri osnovna i tri međusloja, znatno jaču naponsku
jedinicu, te logiku i interfejs za nVidia SLI sistem.
Od konektora, tu su redom 15-pin D-Sub analogni, DVI-I i S-Video sa HDTV komponentnim
kablom. Oklopljena tri elektrolitska kondenzatora i MOSFET-i su vezani za GPU,
dok nekoliko standardnih kondenzatora održavaju stabilan napon za memorijske čipove.
NX66T128D ima standardnih 128 MB GDDR3 memorije koja “kuca” na efektivnih 1000
MHz, pa je i logična njena 2.0 ns dekleracija. Jezgro je hlađeno nešto većim kulerom,
čiji je ventilator uglavnom tih, ali ako je potrebno, ume da ubrza do blizu 4500
rpm, što se nama nije dešavalo čak ni prilikom intenzivnog testiranja pri ubrzanim
radnim frekvencijama.
Kartica je pružila visok kvalitet slike na analognom izlazu na referentnom Samsung
959 NF monitoru, a HDTV out smo probali na Samsung 730 MP LCD ekranu sa TV tjunerom
i odgovarajućem komponentnom ulazu, kada je pruženi kolorit i oštrina bila na
znatno višem nivou nego kod prethodne generacije GeForce kartica, kada se koristi
S-Video ili RCA i/o.
Takođe, Gigabyte je pružio stabilnost u radu i u SLI modu (kartice su se u
SLI režimu manje overklokovale iako su pojedinačno sposobne za dodatno ubrzanje
do približno istog nivoa), na Gigabyte K8NXP-SLI, ASUS A8N-SLI Deluxe, kao i
u single režimu na Pentium 4 platformi baziranoj na MSI i915 Neo2 Platinum ploči.
Leadtek PX6600TD (GeForce 6600)
Leadtek Research, jedan od najvernijih partnera američke nVidie, nikada nije
neprijatno iznenadio kvalitetom robe. Stoga je i logično da ima određen krug
ljubitelja kvalitetnog hardvera, a prava je šteta što se nije ozbiljnije uključio
u manufakturu matičnih ploča, s obzirom na partnerstvo sa kompanijom koja pravi
najaktuelnije čipsetove za najaktuelnije desktop i workstation procesore.
Prateći paket koji ide uz ovu PCI Express karticu, čine igre Splinter Cell: Pandora
Tomorrow i novi Prince of Persia, a pošto kartica ima digitalni DVI izlaz, tu
je i adapter za monitore sa analognim ulazom. Takođe, obzirom na to da GeForce
6600 ima pravi hardverski enkoder HDTV video sadržaja (uključujući i Windows Media
Video 9), Leadtek je ubacio i razdelnik koji na sebi ima S-Video i izlaz sa odvojenim
RGBY komponentama.
Leadtek PX6600 TD je po defaultu setovan na 300/550 MHz, što nije najčešća kombinacija
za GeForce 6600 kartice – memorija je brža za efektivnih 50 MHz. Izgledom, opet
ćemo reći, podseća na stare dobre GeForce 4 Ti4200 modele sa 64 MB memorije. nV25
kartice su imale veći kuler jer čip nije bio izrađen u 110 nanometarskom postupku
kao nV43, ali su zato dimenzije PCB-a, raspored komponenti i čuvena Hynix memorija
od 3.6 ns (Ti4200 sa 128 MB su imali niži radni takt i najčešće Samsung 4.0ns
memoriju) tu da nas podsete na vreme od pre skoro tri godine.
Na PCX6600TD kartici, proizvedenoj na Tajvanu, ima osam čipova po 16 MB, a naponsku
jedinicu, pored pratećih vodova i sitnih čipova, čine neoklopljeni kondenzatori
i jedna prigušnica. Kartica pruža zadivljujuće oštru sliku i na analognom izlazu,
a dosta nam se dopao i novi TV izlaz, koji se sada lepo može prilagoditi i običnom
TV prijemniku i nudi bolju definiciju boja i kontrasta.
Treba istaći i da, u odnosu na Club3D, ova kartica ima i memoriju sposobnu
da radi na višim frekvencijama (3.6ns prema 4.0ns), ali i da Club3D ima kvalitetnije
elektrolitske kondenzatore.
Leadtek PX6600 GT TDH Extreme Version (GeForce 6600 GT)
Iako se na našem tržištu mogu naći uglavnom Leadtek 3d akceleratorske kartice,
proizvodni program ove kompanije se sastoji i od matičnih ploča, TV tjuner kartica,
GPS, video-phone i VoIP sistema i tome slično. Ranije smo pomenuli da Leadtek
nikada nije gradio ime pompeznim marketingom, već su se lagano, isticali kvalitetom
u posebnim oblastima. Na primer, bili su poznati po drugačijim, obično boljim
ali uvek zanimljivim hladnjacima, zatim serijama kartica za igrače, sposobne
za rad na višim taktovima. U svakom slučaju, razvojno odeljenje je uvek dobijalo
srazmerno veću količinu novca nego marketinško.
U pitanju je jedina kartica koju nismo imali u dva primerka, pa je nismo probali
u dual GPU režimu, ali bez obzira na to, PX6600 GT TDH Extreme nam se najviše
dopao. U ponudi je i klasična GeForce 6600GT kartica, sa frekvencijama jezgra
i memorije od 500 MHz, ali je Leadtek na našem testu bio prisutan sa neznatno
skupljim modelom sa Extreme sufiksom.
Ova karticasa stiže takođe sa 128 MB video memorije i predstavlja neku verziju
fabrički overklokovanog 6600GT modela. No, ubrzanje nije odrađeno samo pukim editovanjem
biosa, jer se neke komponente razlikuju od običnog PX6600 GT TDH.
Karticu prati jedna DVD igra, opet Splinter Cell Pandora Tomorrow, zatim HDTV
kabl i adapter. Ono što je najvažnije, nalazi se na samom PCB-u sa tradicionalno
zelenim lakom. Pored analognih i DVI konektora, istakli bi smo pojačanu naponsku
jedinicu, ovoga puta sastavljenu uglavnom od oklopljenih elektrolitskih kondenzatora,
karakterističnih uglavnom za kartice iz najviše klase.
Kartica je izrađena na referetnom PCB-u, a zanimljivo je da Leadtek nije koristio
neki veći kuler koji prekriva memoriju. Očigledno je da je GeForce 6600 GT fenomenalno
realizovana kartica – iako radi na jako visokim frekvencijama, ni GPU-u ni veoma
brzoj memoriji ne treba neko ekstra, odnosno dodatno hlađenje.
Maksimalnih 75 W snage koju PCI-Express x16 slot može da isporuči, sasvim je dovoljno
i za ekstremni GeForce 6600 GT, pa kartica opet nema konektor za eksterno napajanje.
No, najviše nas je oduševilo prisustvo trenutno najbrže memorije koja se nalazi
u masovnoj proizvodnji. U pitanju je čuveni Samsung GDDR3 koji ima latenciju od
svega 1.6 ns i koji je debitovao na GeForce 6800 Ultra karticama, a kasnije je
viđan na akceleratorima poput Radeona X800 XT PE i X850 XT PE.
Leadtek je tako podesio nV43 jezgro na potencijalno najbržoj mainstream kartici
na 550 MHz, dok čipovi video memorije kucaju na efektivnih 1120 MHz, što je više
i od od takta memorije kod 6800 Ultra modela.
MSI NX6600 TD256 (GeForce 6600)
Kompanija MSI, nekadašnji Microstar International, poznata je kao jedan od
najvećih proizvođača grafičkih kartica i svakako najveći OEM proizvođač. Bili
su prvi partneri nVidie u mnogo prilika, kreirali referentne matične ploče i
VGA kartice, angažovali svoj R&D tim u cilju što boljeg dizajna hardvera
iz ovih kategorija i gotovo uvek bili prvi. Neretko su dobijali i industrijske
nagrade za dizajn, a u marketing ulažu zaista mnogo. Za najveći broj svojih
priča ipak imaju veliko pokriće, pa se i ovog puta može reći da je pogodak pogodio
pravo u metu.
Za one koji nisu toliko zahtevni po pitanju performansi, ali opet žele da imaju
najnoviju arhitekturu, kao i za korisnike koji nisu u prilici da izdvoje više
od 140 evra za grafički podsistem, pametno rešenje može biti neki od regularnih
GeForce 6600 modela, a zaista reprezentativan primer jeste MSI NX6600.
Kao i ranije, prisutan je nemilosrdno bogat bundle. Tu je i ovoga puta veliki
broj igara (Prince of Persia, XIII, Uru), demoa i vrednih aplikacija, a u pakovanju
su i S-Video kabl (naravno, prekratak za većinu situacija), te razdelnik za HDTV
izlaz i ViVO čip u ovom slučaju nisu opcija. Za nV43 koji radi
na 300 MHz, naponska jedinica je čak i bogata, mada se može reći da i čitavih
256 MB video memorije, odnosno povećan broj Hynix memorijskih čipova traži više
struje, pa je za stabilno napajanje potreban ovakav dodatak. Ulogu memorije preuzimaju
Hynix TSOP-II čipovi sa latencijom od čak 3.3 nanosekunde, a videćemo u testovima
da dodatnih 128 MB može da znači u nekim situacijama, naravno, gotovo isključivo
ako igrate sa svim detaljima (zbog veličine tekstura), a ponajviše u AA i AF modovima.
Naravno, MSI na svim karticama koje ne pripadaju najvišoj klasi, koristi prepoznatljiv
orboliki TopTech II kuler poznat po tihom i efikasnom hlađenju. Praćenje temperature
i napona nije opcija, a broj obrtaja je promenljiv. Nama se ipak nije desilo
da kuler postane bučan, bez obzira da li overklokujemo ručno ili pustimo sistem
D.O.T (Dynamic Overclocking Technology) da radi ono što najbolje zna. Kartica
je pružila odličan prikaz na analognom izlazu, a iznenadila nas je i dobra overklok
margina. Detalje možete videti na predposlednjoj strani testa.
MSI NX6600 GT (GeForce 6600 GT)
MSI NX6600 GT je oznaka za jači model, koji smo imali prilike da testiramo
i pre nego što je stigao u dva primerka sa K8N Neo4 Diamond pločom. Ova kartica
stiže sa bogatim bundle-om (Prince of Persia, XIII, Uru Ages Beyond Myst, MSI
Game Collection, MSI 3D Desktop, Super Pack 3D-Album, MSI Media Center Deluxe
II, Virtual Drive Pro, MSI Multimedia Beyond 3D i Win DVD), no, nažalost, igre
Doom 3 nije bilo u paketu. Osim poznatih igara i aplikacija, u pakovanju se
nalazi i HDTV razdelnik i DVI adapter.
PCB na kome se nalazi elektronika MSI kartice je, naravno, jarko crvene boje
i izgledom podseća na RX700 Pro, pre svega zbog identičnog kulera. Kao i kod
svih 6600GT kartica sa testa, PCB ima četiri osnovna i tri međusloja, naponsku
jedinicu sa oklopljenim elektrolitima, kao i interfejs, odnosno konektor za
nVidia SLI sistem.
Prisutni su i već standardni D-Sub, DVI-I i S-Video, a ispod kulera se nalaze
i standardnih 128 MB GDDR3 memorije koja “kuca” na efektivnih 1000 MHz, pa je
i logična njena 2.0 ns specifikacija. Da bi nam bilo manje interesantno, jedina
kompanija koja isporučuje GDDR3 memoriju proizvođačima grafičkih kartica jeste
Samsung, pa i ovde nema većih iznenađenja.
Jezgro je hlađeno nešto većim kulerom, čiji je ventilator uglavnom tih, ali ako
je potrebno, ume da ubrza do blizu 4500 rpm, što se nama nije dešavalo čak ni
prilikom intenzivnog testiranja pri ubrzanim radnim frekvencijama.
Ni sa kvalitetom slike nismo imali problema, a kartica je radila stabilno i u
SLI i u single režimu i pružila visok overklok potencijal. Videli smo je u akciji
na pomenutoj MSI nForce 4 SLI ploči, zatim na ASUS-ovom A8N-SLI Deluxe, na kojem
smo probali i SLI režim. I opet, neprijatnih iznenađenja nije bilo, čak ni onih
najmanjih.
Sparkle SP-PX43GDH (GeForce 6600 GT)
Kartica sa kriptičnim nazivom SP-PX43GDH je zapravo referentni GeForce 6600GT.
Sparkle se našem tržištu nametnuo kao odlična alternativa brojnim MSI, Club3D,
HIS i Gigabyte karticama, a sa zadovoljstvom možemo da konstatujemo da se radi
o iskusnom igraču, koji, sticajem okolnosti, nema dugu tradiciju baš na našem
tržištu. Njihova filozofija je slična onoj koju gaji Club3D – prodati kupcu
samo ono što je neophodno. U pakovanju je identičan HDTV komponentni razdelnik,
DVI adapter, S-Video kabl, uputstvo i jedan CD. Dakle, atraktivne igre, softver
za manipulaciju videom i slični dodaci ovoga puta izostaju.
Da gornja strana kulera nema plastični poklopac, Sparkle SP-PX43GDH karticu gotovo
da ne bi mogli da razlikujemo od već opisanog Gigabyte GeForce 6600 GT akceleratora.
I ova kartica je podešena na 500/1000 MHz, ima poslednju dostupnu verziju bios-a
(referentni nVidia nV43 Rev.02), nema konektor za eksterno napajanje (iako je
na samoj štampi za njega obeleženo mesto) i pruža solidnu marginu za ubrzanje
iznad podrazumevanih vrednosti.
Prisutni su i već standardni D-Sub, DVI-I i S-Video, a na štampi se nalazi 128
MB Samsung GDDR3 memorije podešene na 1000 MHz, što znači da su opet u pitanju
2.0 ns čipovi. Jezgro je hlađeno nešto većim kulerom od onog kod Microstara, ali
to ne mora da garantuje bolje odvođenje toplotne energije.
Ventilator je gotovo nečujan, ali ako se kartica zagreje, može da ubrza do
blizu 4500 rpm, što se, opet, na našem testu nije dešavalo. Takođe, pružila
je veoma oštru sliku – i ovome smo posvetili dužnu pažnju, ali eto, nijednu
karticu da uhvatimo na nedelu.
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
AMD Athlon 64 3500+ @ 2640 MHz (240 x
11)
Matična
ploča
ASUS A8N-SLI Deluxe
nVidia nForce 4 SLI
HTT 5 x 240 MHz
Memorija
2 x 512 MB Corsair TwinX
PC4400CL25 (Samsung TCCD @ 2.5-3-3-6 1T)
Hard
Disk
Western Digital Caviar
200 GB ATA133 (2000JB)
Video
Karte
ASUS GeForce EN6600GT
– 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
Club3D GeForce 6600 – 128 MB DDR – ForceWare 71.40
Gigabyte GV-NX66T128D – 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
Leadtek PX6600TD – 128 MB DDR – ForceWare 71.40
Leadtek PX6600 GT TDH Extreme Version – 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
MSI NX6600 TD256 – 256 MB DDR – ForceWare 71.40
MSI NX6600 GT TD128E – 128 MB
GDDR3 – ForceWare 71.40
Sparkle SP-PX43GDH – 128 MB GDDR3 – ForceWare 71.40
Monitor
Samsung
SyncMaster 959NF
Cooling
CoolerMaster Hyper 6
DVD
uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer DVR-106S
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 with XPLite! (optimized for performance)
Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
3D Mark 03 340
FutureMark 3D Mark 2005
iD Software Doom 3
Microsoft Halo for PC
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty: United Offensive
Valve’s Counter Strike: Source
Valve’s Half Life 2
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Crytek FarCry v1.2
ColinMcRae 4
CodeCreatures Benchmark Demo
SpecORG ViewSPEC Perf 8.1
X2 – The Threat Rolling Demo Benchmark
Painkiller retail
Prince of Persia: Sands of Time Retail
Kako smo testirali ?
GeForce kartice smo testirali sa primenjenim Quality profilom, koji ostavlja trilinearne
optimizacije, dok su a anisotropic optimizacije isključene. Microstar, ASUS i
Gigabyte kartice smo testirali i u Dual GPU modu, ali objavljujemo samo rezultate
jednog od tih modela, pošto su pokazali iste performanse, pa bi ponavljanje rezultata
bila suvišna informacija koja pretrpava tabelu. Nažalost, nismo imali vremena
da probamo da nateramo sve aplikacije koje nVidia još nije podržala u SLI modu
da iskoriste oba GPU-a, ali smo dve znacajnije jesmo, što je naznaceno u tabeli.
Sintetički benchmark programi ~ 3DMark 03 – #340
3DMark benchmark program iz 2003. godine, iako kritikovan od strane mnogih, pokazao
je i da proizvodjači moraju voditi računa o brzini izvršavanja Shader programa,
te da je veoma zdravo ispoštovati do kraja DirectX 9 specifikaciju, odnosno napisati
sopstveni kompajler da što bolje sarađuje sa HLSL prevodiocem Microsoftovog API-ja.
3DMark03 je patch-ovan najnovijom zakrpom, a testirali smo na default setovanjima.
3DMark05
Novo izdanje 3Dmark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili
3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon 9700 do X800 modela podržavaju
SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce
6xxx akceleratori podržavaju SM 2.0, 2.0a i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno
zahtevni, karakteriše ih jezivo visok broj poligona koji opterećuje VS jedinicu,
kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle
efekti, dinamične i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija
volumetric efekta), ali i dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju
od 20 do 25 frejmova u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
Aquamark 3 Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Nismo dali ukupan rezultat već prosečan frame rate po rezoluciji.
Logicno je i da je Leadtek kao brža GeForce 6600 GT kartica uvek za nekoliko desetina
promila brži, ali je bilo zanimljivo primetiti da je regularni 6600 sa 256 MB
VRAM-a brži od modela sa 128 MB, što ce se nastaviti i u mnogim drugim testovima.
CodeCult Codecreatures Standard Benchmark
I dalje vrlo lep i zahtevan benchmark program koji koristimo je CodeCreatures.
Baziran je na engine-u koji koristi Shadere verzije 1.3 (Direct X 8), i odlično
ukazuje na to kako se kartica snalazi sa teksturama veoma visoke rezolucije i
velikom količinom poligona. Vizuelna atraktivnost i fotorealističnost su i po
današnjim standardima na visokom nivou, ali je igra Far Cry definitivno za klasu
nadmašila ovaj test, barem u vizuelnom aspektu. Default test se izvršava u tri
rezolucije: 1024×768, 1280×1024 i 1600×1200. Moguće je kreirati batch u kome je
ćete izabrati sopstvene modove od rezolucija 640*480 do najvišeg grafičkog moda
koji kartica podržava.
SpecORG SpecView Perf 8.1
SpecOPS-ov OpenGL test koji pred video kartu postavlja nešto drugačije zadatke
nego što to čine poznate igre. Ovaj skup OpenGL programa testira specijalne funkcije
neke 3D kartice, koje se koriste u profesionalnim i poluprofesionalnim 3D aplikacijama
tipa CAD i 3D Modeling. Ovoga puta, konkretne real-world aplikacije su simulirane,
pa tako SpecVIEWPerf u svim situacijama koristi isti kod koji su proizvodjači
ovih softverskih paketa napisali tokom njihovog kreiranja. Mi smo koristili smo
poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina. Kao što već znate,
u pitanju je karakterističan i za mnoge korisnike veoma važan test.
Real Gaming testovi / OpenGL ~ Call of Duty United Offensive
Call of Duty je odlična single i multiplayer igra, bazirana na žestoko modifikovanom
Quake III engine-u, a United Offensive donosi i niz dodataka kada je grafika u
pitanju, pa je tako i zahtevnija. I ovoga puta, podešavanja su bila na apsolutnom
maksimumu.
Quake 3 engine, klasičan je OpenGL program koji se oslanja na viši fillrate i
memorijski bandwidth. Nažalost, i ova aplikacija zahteva ručno definisanje
parametara za SLI mod rada.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest je
predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Jedna od igara zbog koje vredi nabaviti SLI sistem…
Splinter Cell:Pandora Tomorrow
Ova igra koristi modifikovanu verziju Unreal Tournament 2003 engine-a i u mnogo
većoj meri se oslanja na shadere. Karakteriše je veliki broj poligona, kombinovan
sa brojnim teksturama i dosta shader efekata (voda, stancil senke, post processing
efekti). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima. Iako na mnogim mestima
možete pročitati da je u pitanju Direct X 9 igra, Pandora Tomorrow ne koristi
Shader Model 2.0 programe. I ovoga puta smo morali da koristimo eksterne skripte
za testiranje.
Colin McRae 04
Naš testbed je svakako zaslužio da mu se pridruži i jedna popularna simulacija
reli vožnje. Ubedljivo najpopularnija i na ovim prostorima, jeste nova inkarnacija
Colin McRae relija. Iako nije napredovala od prethodne, barem u čisto tehničkom
aspektu, ova odlična igra je reprezentativan primer svog žanra, pa će mnoge zanimati
kako se ponašaju novi video akceleratori u jednom ovakvom naslovu. Igra nema ugrađen
benchmark mod, pa smo mi merenje u pauzi (koja daje rotaciju za 360 stepeni, sa
fiksnim brojem frejmova) izvršili pomoću programa Fraps.
X2 – The Threat
X2 – The Threat je igra koja je nedavno izašla i privukla pažnju raskošnom grafikom,
karakteristična po detaljnim teksturama, svetlosnim efektima i particle efektima.
Koristi Direct X 8.1, iako inicijalno zahteva instaliranje verzije 9.0. Za testiranje
nismo koristili retail verziju već rolling benchmark demo, mada i prava verzija
ima benchmark mod. Grafika je bila podešena na maksimum, a zvuk isključen.
Prince of Persia: Sands of Time
Igra koja je pre godinu dana oduševila gaming community širom sveta: inventivan
gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim engine-om,
sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja smo se služili
sa aplikacijom Fraps.
Halo: Combat Evolved
Igra zbog koje su mnogi pre tri godine kupili X-Box konzolu, fenomenalni Halo
u verziji za PC je optimizovan za Direct X 9 kartice. Program koristi Pixel Shadere
verzije 2.0. Ovi programi se mogu izvršavati i preko starijih verzija Pixel Shadera,
ali smo mi koristili DX9 mod, najveći broj detalja i trilinearni mod filtriranja.
Još jednom vidimo da Halo ume da iskoristi prednost SLI tehnologije – pogledajmo
samo visoke rezolucije. Ako dve 6600 GT kartice, odnosno dva nV43 video procesora
mogu da pobede i najjaci ATI, koliko iza sebe bi ga ostavio setup sa
dve GeForce 6800 Ultra PCI Express kartice?
Far Cry v1.3
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume kada
su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre, koja
je na mnogim sajtovima bila proglašena za Igru Godine 2004, a na većini
bolja od igara Doom 3 pa cak i Half Life 2! . Tu su efekti Normal mapiranja, polybump
mappinga, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija terena, dinamičke
senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo sa Very high
i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog i
opšte prihvaćenog demoa, koji koriste i strane kolege.
Painkiller
Ovaj sveži naslov pokreće moderan Direct X 9 engine i koristi dosta postprocessing
i stancil efekata. Najupečatljivije su senke i rag-doll fizika, zatim full scene
efekti koji se primenjuju u realnom vremenu (poseban mod koji transformiše percepciju
nivoa). Ponovo smo testirali na najvišem nivou detalja, a u tome nam je pomogao
demo skinut sa popularnog stranog foruma i fraps utility.
CS: Source Video Stress test
Novi Counter Strike je stigao. Umesto da kreiramo demoe na postojeći mapama, nas
je pre zanimalo kako će osnovni efekti u Source Engine-u raditi na novim karticama,
pa smo pokrenuli Video Stress test koji se nalazi u glavnom meniju, uz najviša
moguća setovanja u video sekciji.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima i
prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj kod
igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i odlično optimizovan,
te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati u igrama koje očekujemo.
Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest), samo su Anisotropic i Antialiasing
bili isključeni.
Kao i Doom 3, Counter Strike Source i Half Life 2 radi u Alternate Frame Rendering
modu. Sjajne performanse, opet najprimetnije u rezoluciji 1600 x 1200.
Zahtevni modovi
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Half Life 2)
Antialiasing 4xQ + Anisotropic 8x (Doom 3)
Overclocking
Evo discipline u kojima kartice moraju da se razlikuju jedna od druge – čak
i kada bi imali po dva primerka iz iste serije. Ako krenemo po abecednom redu,
možemo reći da je ASUS GeForce EN6600GT, po defaultu podešen
na 515 MHz za jezgro i 1030 MHz za memoriju, na testu ubrzan do stabilnih 590/1180
MHz, je rezultat za respekt. Podsetićemo, ASUS nema glomazan hladnjak
niti GDDR3 čipove sa 1.6ns latencijom, mada je u ograničenim serijama dostupan
i ovakav model.
Club3D GeForce 6600 spada u regularne nV43 bazirane kartice,
čiji je default na 300 odnosno 500 efektivnih megahertza. S obzirom na to da
je na njemu obična DDR1 Hynix memorija u TSOP pakovanju, čija latencija od 4
ns ukazuje na frekvenciju od 250, odnosno efektivnih 500 MHz, zvuči skoro zapanjujuće
da smo mi sa njima postigli čak 630 MHz uz tek poneki artifakt,
vidljiv isključivo u četvrtom testu benchmarka 3DMark03, nakon više “krugova”.
Jezgro nije bilo raspoloženo za frekvencije iznad 520-525 MHz,
ali je zauzvrat, kuler gotovo nečujan.
Sledeća na redu je Gigabyte kartica: primerak koji smo mi
testirali, inicijalno podešen na standardnih 500/1000 MHz, nije pokazivao znake
nestabilnosti sve do frekvencija od 570 MHz za jezgro i čak
1125 MHz za memoriju.
Regularni GeForce 6600 modeli, kao sto je Leadtek PX6600 TD,
svakako ne mogu dostići performanse skupljih GT izdanja. Kada smo koristili
funkcije automatskog prepoznavanja najvišeg stabilnog takta, nismo imali sreće
– stigli smo samo do 460 MHz, za core i 620 MHz za memoriju. Ipak, kartica je
savršeno stabilno radila i na 510/635 MHz – pokazalo se da
to što ima memoriju od 3.6ns, ne znači mnogo jer je primerak Club3D kartice
postigao iste radne frekvencije.
Leadtek-ov extreme edition je, svakako, kartica od koje smo
mnogo očekivali. Podešen na 550/1100 MHz, ovaj akcelerator bi trebalo da ima
i birane primerke nV43 jezgra, malo viši Vcore i 1.6ns GDDR3 memoriju. I nije
nas razočarao – postigli smo 615 MHz za jezgro i čak 1250
MHz za memoriju, što su frekvencije koje ni sa našim Radeonom X850
XT Platinum nismo ponovili. Svaka čast kompaniji Leadtek Research! Možda nije
sve u overkloking-u, ali veliki uspeh u ovoj disciplini dosta govori o samoj
izradi, komponentama i uopšte o kvalitetu same kartice.
Kada smo overklokovali standardnu MSI NX6600 karticu, desilo
nam se da je funkcija auto određivanja maksimalnog stabilnog kloka, ugrađena
u ForceWare drajvere odredila kao krajnji stabilan klok svega 450/670 MHz. Kako
ova funkcija najčešće ne greši mnogo, pomislili smo da je to to, ali se ipak
odlučili da probamo dalje. Tako smo ovu sjajnu karticu ručno doveli do 525/685
MHz, što je za nV43 jezgro osetno više, dok TopTech kuler nije ni povećavao
broj obrtaja i ostao praktično nečujan. Ovako visoke frekvencije se kod većine
GF6600 kartica sa 256 MB VRAM-a teško postižu – kod NX6600 platinum modela su
za to zaslužni Hynix TSOP-II memorijski čipovi sa latencijom od 3.3 ns, mada
smo videli da ni oni od 3.6 i 4.0 ns nisu mnogo slabiji.
Još jednom na visini zadatka – komentar koji se može dati za NX6600
GT TD128E karticu. Krajnji rezultat je 580/1170 MHz,
ali treba istaći da postoji i model za japansko tržište, koji je bio dostupan
i u nekim drugim zemljama, a čije su default frekvencije 515/1000 MHz i koji
ima nešto drugačiji bundle. NX6600 GT TDV128 se razlikuje po prisustvu ViVO
enkoder čipa i ima iste radne učestanosti i Samsung GDDR3 2.0 ns memorijske
čipove.
Klasičan GeForce 6600 GT, sa bios-om koji prepodešava jezgro i memoriju na 500
MHz, u izdanju kompanije Sparkle bio je sposoban da, na našoj
test ploči, postigne stabilnih 560/1150 MHz. Prosečno, ali nikako
za potcenjivanje, što se može videti i u tabelama. Pogledaćemo i tabele sa rezultatima
pri najvišim stabilnim frekvencijama za GeForce 6600 i 6600GT modele.
Zaključak
Šta reći na kraju? Ipak se okreće, zar ne? Došao je i period kada se 3D akceleratorske
kartice vrlo malo razlikuju jedna od druge. GeForce 6600GT je dovoljno skuplji
od non-GT modela da ga nijedan korisnik neće kupiti pukim dodavanjem petnaestak
procenata više novca. Ipak, dovoljno je i brži da bi obezbedio odlične performanse
u svim igrama, osim, naravno, ako niste megaloman koji igra u rezoluciji 1280
x 1024 sa anisotropic filterom na 8x i šestostrukim omekšavanjem ivica. Ako smanjite
rezoluciju i manete se antialiasinga, igraćete se jako lepo i sa anizotropnim
filtriranjem, što je po našem mišljenju mnogo lepše. Kraj prošle godine je obeležio
i fantastičan porast potražnje za hardverom, a ubedljivo najpopularniji akcelerator
iz klase od oko 200 evra (eh, to vreme bez PDV-a), bio je baziran na GeForce 6600
GT čipu. GeForce 6600 GT je sjajna mainstream kartica, a sve više je i modela
za AGP platforme, pa se slobodno odlučite za karticu koja se vama najviše dopada
ili koju najpovoljnije možete da nabavite. Ako hoćete naš savet i baš hoćete da
birate, odlučite se za Leadtek PX6600 GT TDH Extreme. Ova kartica je 100% po našem
ukusu, mada ostale četiri iz klase nisu ostavile ni 2% lošiji utisak. Ako vam
znači bogat softverski paket, rešenje je jasno – MSI NX6600GT. Neki će, možda,
poželeti originalan primerak igre Doom 3, pa će se odlučiti za Gigabyte karticu.
Postoji i treći poriv – brendomanija. Ako volite, recimo, proizvode ili samo grafičke
kartice kompanije ASUS, nemamo nijednu zamerku da uputimo ka njihovom GeForce
6600 GT baziranom modelu. Ali, pošto je izbor na nama… prestižnu nagradu dobija
Leadtek PX6600 GT TDH Extreme Version, napravljena za igrače koji ne mogu da izdvoje
500 evra za najekskluzivnije modele. Ubrzanje koje se postiže podizanjem radnih
frekvencija, svakako se oseti, pa sa karticom čiji su GPU i memorija spremni da
rade na 600 i više odnosno 1200 i više megahertza, ne verujemo da će ijedna zahtevna
igra današnjice, niti u bliskoj budućnosti raditi sporo.
Editor’s Choice – Leadtek
PX6600 GT TDH Extreme Version
Ako imate manji budžet, možda ćete se odlučiti za GeForce 6600, iako je tek
nekoliko procenata skuplji i daleko brži Radeon X700 Pro. Ako je vaš izbor ipak
nVidia, a cena je bitna stavka, možemo preporučiti iznenađujuće dobar Club3D
GeForce 6600. Cena je povoljna, uz karticu ne stižu igre i programi, ali je
u paketu sve što je zaista potrebno. Od davanja nagrade “Best Buy” smo se suzdržali
jer na testu nije bilo dovoljno uzoraka da bi mogli da napravimo pravu procenu.
Club3D kartica je najjeftinija, ali joj nedostaje softverski paket. Za nešto
više novca, dobijate MSI NX6600 koji iam 256 MB memorije i “brdo softvera”,
mada sumnjamo da će obe ove stavke prevagnuti ako već pazite na svaki dodatni
evro koji ne mora biti potrošen. Negde između je Leadtek kartica koja nikako
nije loša, pa je možete pazariti ako vam odgovara ili vam je izbor sužen.
Kontakt:
ASUS Extreme N6600
GT TD – Direct
Link
Club3D GeForce 6600 – IMTEL
Computers
Gigabyte GV-NX66T 128D
– IMTEL Computers
Leadtek PX6600TD, PX6600
GT TDH Extreme Version – PiN
Computers
MSI NX6600 TD256, NX6600 GT TD128E
– Pakom Computers
, MB Soft
Sparkle GeForce 6600 GT,
Sinteh